/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۶ شنبه ۲۹ مهر
تاریخ ارسال:۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر
چاپ خبر
بیانات حضرت آیت الله نمازی نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان در دیدار با شورای اصولگرایان شهرستان کاشان مورخ 26/7/1395 بیانات حضرت آیت الله نمازی نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان در دیدار با شورای اصولگرایان شهرستان کاشان مورخ 26/7/1395
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّةالله فی الارضین
اولاً خیر مقدم عرض می کنم به همه برادران و خواهران؛ خیلی خوش آمدید. ثانیاً ایام مبارک را خدمت شما تبریک عرض می کنم. در ماه مبارک ذی الحجة الحرام هستیم، ماه خلوص و بندگی و طاعت الهی؛ ماهی که حجاج و زائران بیت الله الحرام رمی جمرات انجام می دهند. رمی جمرات یعنی نفس کُشی. جمره که مظهر شیطان است در واقع نماد نفس است. زمانی که حاجی سنگ می زند یعنی نفسش را سرکوب می کند. در یکی از سال هایی که مشرف شده بودیم؛ در منا یکی از علما فرمودند می خواهم بروم خود زنی کنم؛ گفتیم یعنی چه؟ گفت می خواهم بروم رمی جمرات کنم؛ در اصل نفس خودمان را سنگ می زنیم. این یکی از آموزه های توحیدی است که باید حواسمان را جمع کنیم. در احکام الهی فلسفه دارد و امشب هم شب میلاد مبارک آقا امام هادی علیه السلام است. حضرت فرمودند الدُّنْيَا سُوقٌ، دنیا بازار است، رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ، گروهی در این بازار عقل اقتصادی خوبی دارند و داد و ستد را خوب انجام می دهند و سود آن را هم می برند؛ و عده ای هم عقل اقتصادیشان کار نمی کند وَ خَسِرَ آخَرُونَ، عده ای هم زیان می کنند. این دنیا بازار تجارت است. 
در آستانه عید سعید غدیر، عیدالله الاکبر هستیم که به همه شما عزیزان، سربازان ولایت اهل بیت علیهم السلام تبریک عرض می کنم. یکی از چیزهایی که ما در آن کمبود داریم، مسئله معرفت است. در روایات داریم کمترین چیزی که خداوند در میان بندگانش توزیع کرده یقین است؛ انسان ها به این راحتی به یقین نمی رسند. کمترین چیزی که بین انسان ها توزیع شده یقین است. چون اگر کسی یقین داشته باشد که خدایی هست و او خالق است و ما مخلوق و باید فرمان او را اجرا کنیم، نباید سرکشی کنیم. گناه کردن و نافرمانی از فرمان خداوند یعنی اینکه خدایی نیست؛ اینکه حضرت امام رضوان الله علیه فرمودند عالم محضر خدا است پس آن کسی که گناه می کند خودش را در محضر خداوند نمی بیند؛ یا خدا را نعوذ بالله ناظر نمی داند. اگر یقین وجود داشت که مرگی هست انسان ها گناه نمی کردند؛ اگر یقین بود که حساب و کتاب و سوالی در عالم برزخ هست، انسان ها گناه نمی کردند. جمع بین اینکه ما عقیده به خداوند داریم، باور به قیامت داریم، باور به مرگ داریم، با انجام گناهان قابل توجیه نیست.
بشر اهل نسیان و فراموشی است؛ می داند اما فراموش می کند؛ می داند اما غفلت می کند؛ و برای این نسیان و غفلت راه حل گذاشته شده است و راه حل آن «ذکر» است. خداوند در آیه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا؛ اهل توحید باید دائم الذکر باشد و همیشه به یاد خدا باشد. بعضی ها که اصلاً در حالت معمولی به یاد خدا نیستند؛ در نماز هم به یاد خدا نیستند. وقتی به نماز هم می ایستیم حواسمان جای دیگری است. وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِیفاً؛ بشر ضعیف است؛ نمی توانیم در برابر جاذبه های دنیا مقابله کنیم و این احتیاج به سرمایه دارد. اینطور نیست که هر کسی بتواند از عهده مخالفت با نفس بر بیاید.
از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سوال کردند بالاترین دانش ها کدام علم است؟ حضرت (ص) فرمودند معرفت الله؛ خدا شناسی. دوستانی که سابقه حوزه ای داشته اند اطلاع دارند که اولین کتابی که در حوزه ها به طلبه مبتدی آموزش می دادند سطر اولش این جمله نوشته شده بود: أوّلُ العلم مَعرفةُ الجَبّار؛ در اولین گام انسان باید خدا را بشناسد و خودش را با او هماهنگ کند؛ و آخرُ العلم تَفویضُ الأمر الیه و اگر انسان خدا را شناخت می داند که همه امور در دست خداوند است و نیازی نیست با رئیس و مدیر و فرد پولداری هماهنگ کند، باید با خدا باشد. اگر کسی با خدا هماهنگ شد همه چیزش درست است. 
یکی از موضوعاتی که در شورای اصولگرایی باید برنامه ریزی شود، مربوط به مسائل ارتقای معرفت اعضا است. دائماً باید کسی را دعوت کنید؛ کسی که اهل دل و نفس باشد و خودش این وادی را تجربه کرده باشد، پیش از جلسه چند دقیقه ای بحث های معرفت شناسی و معرفت الله را داشته باشد.
مشکل بشریت در دنیا جهل نسبت به خدا است. همه جنایات و ظلم و ستم ها و جنگ ها و فسادهایی که اتفاق می افتد به دلیل جهل به خدا است. انبیاء هم آمده اند تا این جهل را بر طرف کنند و حلقه وصل بین انسان ها و خداوند باشند. عده ای شدند، و عده ای نشدند؛ عده ای ایمان آوردند و عده ای ایمان نیاوردند. ولی شما عزیزان که در این صراط آمده اید توجه داشته باشید که امروز همه ما در معرض آزمایش هستیم. ما برای تکامل خودمان نیاز به این جمع داریم؛ نه اینکه نیاز نظام باشد. نظام صاحب دارد؛ در زمان شاه هم که اینقدر با حزب الله و دین و علما و حوزه های علمیه مخالفت می شد دست غیبی وجود داشت که این انقلاب را هدایت می کرد. خداوند می خواهد با این انقلاب ما را آزمایش کند. ما قبل از انقلاب انتقاد می کردیم و به نظام شاه و مسئولان شاهنشاهی ایراد می گرفتیم؛ چه ارتش، چه مدیران، چه رجال سیاسی، چه صدا و سیما و چه روزنامه ها و رسانه هایشان؛ انتقاد می کردیم. می گفتیم اگر حکومت دست ما باشد چنین و چنان می کنیم. خداوند فرمود این حکومت دست شما؛ ببینم چکار می کنید. وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ وَالصَّابِرِینَ. دنیا، محل آزمایش و امتحان است. خداوند اعمال ما را نگاه می کند؛ مشخص می شود که چه کسانی مجاهدین واقعی هستند. حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِینَ مِنکُمْ؛ مجاهد یعنی کسی که با نفسش مخالفت می کند. در جبهه تیر و تفنگ و سلاح و ترکش و بمباران است و رزمنده ای که به جبهه می رود نفسش را رها کرده و بر خلاف هوای نفسش عمل می کند. نفس به او می گوید جایی برو که دشمن نتواند به تو حمله کند. معنای جهاد، عمل کردن بر خلاف هوای نفسانی است. کسی که نیمه شب نیاز به استراحت دارد اما از خواب بر می خیزد، با نفسش جهاد می کند. چون نفس می خواهد استراحت کند و بخوابد. آن کسی که در بحث خوراک و طعام و لباس، اقتصاد مقاومتی را رعایت می کند جهاد با نفس است.
بنابراین الآن ما در معرض آزمون الهی هستیم و باید حواسمان جمع باشد و این تشکل برای این است که به اسلام خدمت کنیم، نه اینکه چیزی به خودمان برسد. شما از اول انقلاب نگاه کنید چند رئیس جمهور آمدند و رفتند، چند نخست وزیر آمدند و رفتند، چند کابینه و هیئت دولت آمدند و رفتند، تنها به ایران اختصاص ندارد همه دنیا اینگونه است؛ همه چیز دنیا موقتی است. آن چیزی که می ماند انسان است و خدای خودش؛ که باید برابر خدایش جوابگو باشد.
بنابراین من پیشنهاد می کنم که قبل از آنکه بخواهیم مشکلات جامعه را حل کنیم، مشکلات خودمان را حل کنیم؛ اگر مشکلات خودمان حل شد خواهیم توانست مشکلات جامعه را هم حل کنیم. کسی که از پَسِ هوای نفسش بر نمی آید، نمی تواند از پَسِ مشکلات جامعه بر بیاید. کسی که خودش مشکل دارد نمی تواند مشکلات دیگر را حل کند. کوری که عصاکِشِ کور دیگر باشد. کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.
ابن عباس می گوید شبی نماز مغرب و عشاء را با آقا خواندیم، سپس آقا فرمود من به بیابان می روم، وقتی نمازت تمام شد پیش من بیا. نقل می کند که خدمت آقا رفتم و آقا شروع کرد به بیان تفسیر قرآن. کلمه الحمد را تفسیر کرد. آقا سوال کرد حرف الف در کلمه الحمد چه معنایی دارد؟ عرض کردم نمی دانم؛ مدت طولانی آقا توضیح داد که الف رمز چیست؛ ساعة تامة، خوشبختانه این روایت را هم اهل سنت نقل کرده اند. سپس آقا سوال کرد معنای ل در کلمه الحمد چیست؟ عرض کردم نمی دانم؛ مدت طولانی توضیح داد که معنای ل چیست؛ سپس سوال کردند معنای ح در الحمد چیست؟ عرض کردم نمی دانم؛ مدت طولانی هم تفسیر ح را بیان کردند. می دانید که ابن عباس پسر عموی آقا امیر المومنین علیه السلام بوده است و بعد از پیامبر (ص) و ائمه (ع) از مفسرین بزرگی بوده که نزد امیرالمومنین علیه السلام شاگری کرده است. بسیاری از مفسرین تفسیر آیات را از ابن عباس گرفته و نقل می کنند. سپس آقا فرمودند تفسیر م در الحمد چیست؟ عرض کردم نمی دانم؛ مفصل توضیح دادند. سپس فرمودند د در الحمد چیست؟ عرض کردم نمی دانم. سپس حضرت فرمودند اگر صلاح می بود درباره کلمه الحمد مطالبی را می گفتم که هفتاد شتر آن ها را به سراسر جهان حمل کنند. چیزهایی می بینیم اما متوجه نیستیم در پشت قضیه چه خبر است. مشابه همین را در کتب تفسیر از آقا امام سجاد علیه السلام نقل کرده اند که اهل بصره قریب به دویست سوال از امام سجاد علیه السلام کردند. یکی از سوال ها این بود که معنای صمد در سوره توحید چیست؟ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ شبانه روز می خوانیم اما متوجه نیستیم چه می گوییم. از آقا سوال کردند که معنای صمد چیست؟ آقا فرمودند خداوند خودش در آیه بعدی معنا کرده است. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ این تفسیر اجمالی است. سپس آقا فرمودند اگر می بودند در محضر من رجالی از علم، از این سه حرف ص م د مطالبی را می گفتم که همه علوم عالم هستی در آن بیان می شد. از شکم این سه حرف همه علوم را استخراج می کردند به همه جهان صادر کنند.
ما چنین امام هایی داریم اما متوجه نیستیم. امیرالمومنین علیه السلام که بود؟ در جمله آقا می فرماید الدّهر أنزلنی؛ زمانه مرا آنقدر پایین آورد که بعضی بین من و دیگران مقایسه کردند. گفتند ایشان نمی داند باید شخص دیگری بیاید. این دنیا است که حجاب است. انسان ها تحت تأثیر شایعات قرار می گیرند.
لذا پیشنهاد من این است که اولین گامی که دوستان و برادران و خواهران در انجام رسالت سنگین اصولگرایی باید انجام دهند، خود سازی است. اول باید خودمان را درست کنیم؛ به قول معروف چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. اول خودمان را درست کنیم و ببینیم ضعف ها و اشکالات ما چیست و نیاز به چه چیزهایی داریم و با آن سلاح و ابزار وارد میدان شویم. کسی که می خواهد وارد میدان جهاد شود باید ابزار جهادی داشته باشد. ابزار جهادی سرکوب هوای نفس است. منشأ حرف هایی که گاهاً گفته می شود هوای نفس است. علیه یکدیگر صحبت می کنند؛ این ها مالِ مؤمنِ موحد متقی عارف زاهد نیست. مومن باید دهانش چفت و بست داشته باشد؛ به این راحتی ها دهان باز نکند. یکی از دلایل عقلانیت سکوت است لذا مردان بزرگ زیاد صحبت نمی کنند. می شنوند اما چیزی نمی گویند. جایی که احساس وظیفه کنند چند جمله ای می گویند. والا در روایات ما در بحث اخلاق یکی از صفات حمیده صمت است. یعنی سکوت. کم گوی و گزیده گوی چون در؛ تا ز اندک تو جهان شود پر. این نشانه اولیا و مردان خدا است.
من پیشنهاد می کنم در گام اول عزیزان، برادران و خواهران یک دفترچه گزارش عملکرد روزانه داشته باشید. دفترچه ای تهیه کنید، صفحه راستش حسناتی که انجام می دهید ثبت کنید. امروز صبح تا شب چه کارهای خوبی انجام دادم. اگر خطایی هم انجام دادید که انشاءالله شما خطایی ندارد، سمت چپ بنویسیم. آخر شب که خواستید بخوابید به کارهای خودتان نگاه کنید. البته تحت تأثیر نفس قرار نگیریم و کارهای بد خودمان را توجیه کنیم و در حسنات بنویسیم. بگوییم این را برای خدا انجام دادم. نفس را باید در تنگنا قرار داد. اگر دیدیم که امروز مثلا ده پانزده حسنه انجام داده ایم، سجده شکر به جا بیاوریم. خدایا شکر همه این ها از توست و تو به ما توفیق عطا فرمودی. اگر سمت چپ چیزی بود که انشاءالله هیچ وقت چیزی نباشد، استغفار کنیم. اگر حرفی زدید درباره کسی، حق الناسی بود فردا از او عذرخواهی کنید، استغفار کنید. محاسبه نفس.
خدا رحمت کند مرحوم آیت الله شهید مدنی؛ در نجف با ایشان همراه بودیم و چند سفر هم توفیق داشتیم با هم از نجف پیاده به سمت کربلا رفتیم. ایشان می فرمودند یکی از بزرگان چنین کاری می کرد؛ یعنی برای خودش دفتری داشت. شب که می خواست بخوابد سمت چپ دفتر را مطالعه کرد و دید اشتباهی انجام داده است. شروع به گریه کردن کرد. دلش شکست و متأثر شد. خوابید، فردا صبح که بیدار شد دید در دفترش چنین چیزی نیست. پاک شده است.
بنابراین پیشنهاد اول بنده به شما عزیزان این است که شما در کاشان اصولگرایی را تعریف کنید. اگر این هنر را داشته باشید، تصمیم جدی بگیرید که مرتکب هیچ گناهی، چه کبیره و چه صغیره نشوید و اگر اشتباهی هم انجام دادید فوراً جبران کنید. استغفار کنید. انسان باید مشکل خودش را حل کند تا بتواند مشکل دیگران را هم حل کند. گهگاهی خبرهایی به ما می رسد که در شهر کاشان گوشت انسان تقسیم می کنند و مردم هم نمی فهمند و این گوشت ها را طبخ می کنند و می خورند. الآن وقتی به کسی گفته شود که گوشت آدم می فروشند و می خورند، در گام اول همه تعجب می کنند در صورتی که در جامعه ما یک امر طبیعی است. راحتترین چیزی که در دسترس هست، زبان است که نمی توان به راحتی کنترل کرد و یک عنصر اصولگرا باید بتواند زبانش را کنترل کند. جاهای دیگر هم همینگونه است اما کاشان که افتخار سمت دارالمومنینی را دارد آن هم در خواص جای تأمل دارد. کسانی که مدعی ولایتمداری و تعهد و تدین هستند، اهل نماز و نماز جمعه هستند اما نمی توانند خودشان را کنترل کنند. لذا آقا امیرالمومنین علیه السلام در کلمات حکمت و قصار نهج البلاغه می فرمایند: المومن ملجم، ملجم اسم مفعول است از لجام است. دهانه ای که اسب سواران چابک به دهان اسب می بندند که اسب سرکشی نکند؛ مومن دهانش بسته است. در کتب اخلاق و تاریخ نقل شده است که بعضی از صحابه و بزرگان بودند که ریگی زیر زبانشان می گذاشتند تا صحبت نکنند. وقتی می خواستند صحبت کنند متوجه می شدند که زبان باید چفت و قفل داشته باشد. بردن آبروی مؤمن گناه کبیره است. در جاهایی هم خبرسازی و تولید خبر می کنند. یک زمانی کسی اشتباهی کرده و شما می گویید، چنین اتفاقی وجود داشته است با اینکه بازگو کردن آن هم اشتباه است؛ اما زمانی چیزی نیست اما برای افراد می سازند. فلانی این کار را کرده است و گاهاً می آیند به ما هم گزارش می دهند. ما می گوییم بروید تحقیق کنید و بعد می آیند می گویند چنین چیزی نبوده است. این در جامعه توحیدی قابل قبول نیست؛ در کسانی که عضو شورای اصولگرایی هستند قابل قبول نیست. 
تنها رسالت شما بحث انتخابات نیست، انتخابات یکی از مسائل کشور است. تهاجم فرهنگی که دشمن شروع کرده و جوانان ما را هدف قرار داده است یکی از رسالت های شما است. برای این فکر کنید. در فضای مجازی چه حرف هایی گفته می شود و چه اطلاعات غلطی داده می شود. این برای جامعه یک مصیبت است. این ها باید مدیریت و کنترل شود. شما باید برای آن تدبیر پیدا کنید.
بنابراین من پیشنهادم مشخصاً این است که شورای اصولگرایی به معنای حقیقی کلمه اصولگرا باشند. کسی که اصولگرا هست، نباید از او گناه سر بزند. همت و هدف این باشد که قله را تسخیر کنیم. مرتفع ترین قله مقاومت با نفس باید تسخیر شود که نفس امیر ما نباشد؛ ما امیر نفس باشیم و این دولت تمدن اسلامی که مقام معظم رهبری حفظه الله چند سال است در مورد آن صحبت می کند کجا است؟ تعریف تمدن اسلامی چیست؟ یعنی ما حکومتی را تشکیل دهیم که در آن آرمان های الهی حاکم باشد و جایی برای آرمان های شیطانی وجود نداشته باشد. چنین چیزی می شود؟ اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ؛ دولت کریمه چیست؟ دولت کریمه دولتی است که رهروانش اهل گناه نیستند. آنقدر سطح فکرشان اوج گرفته که روی گناه فکر هم نمی کند چه برسد به اینکه مرتکب گناه شوند تعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ. دولت کریمه کدام است. دولت های ما دولت کریمه هستند؟ اشتباه و اشکال زیاد داریم. ولی هدف همان است و به آن طرف در حال حرکت هستیم. ولی دولت کریمه مشخصه دولتی است که آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تشکیل می دهند، که در روایات ظهور داریم در دولت کریمه وقتی آقا تشریف می آورند دست ولایتشان را بر عقول انسان ها می کشند و عقول انسان ها تکامل پیدا می کند و اهل گناه نیستند. امنیت مطلق حاکم می شود که پیرزنی از عراق با سبدی که بر سر دارد حرکت می کند و پیاده به شام می رود و در این مسیر هیچ کسی با او کاری ندارد. چنین امنیتی حاکم می شود و خداوند برکات آسمان را بر مردم به برکت رهبری امام معصوم علیه السلام به زمین نازل می کند که یک وجب زمین بدون زراعت پیدا نمی شود. همه سرزمین ها سرسبز خواهد بود. از نظر اقتصادی و تمکن مالی افراد به جایی می رسند که فقیر پیدا نمی شود تا خمس و زکاتشان را به او بدهند. این دولت کریمه است. حالا ما خودمان را مقایسه کنیم و ببینیم کجای کار هستیم. 
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته
برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.