/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۶ شنبه ۲۹ مهر
تاریخ ارسال:۱۳۹۵ يکشنبه ۲۲ اسفند
چاپ خبر
بیانات حضرت آیت الله نمازی در یادواره شهدای 342 شهید ارتش در منطقه کاشان، آران و بیدگل و نطنز در دانشگاه کاشان بیانات حضرت آیت الله نمازی در یادواره شهدای 342 شهید ارتش در منطقه کاشان، آران و بیدگل و نطنز در دانشگاه کاشان
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّةالله فی الارضین.
«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»
اولاً بایدتقدیر و تشکر کرد از همه عزیزانی که به پاس گرامیداشت مقام و منزلت شهیدان این مراسم باشکوه را برگزار کردند. ثانیاً باید به بازماندگان همه شهدا، پدران، مادران، همسران، فرزندان تبریک گفت که خداوند لباس فخر شهادت را بر اعضا و اندام مبارک شهیدان پوشانید.
فلسفه جلال و جمال و کمال شهدا چیست؟ چرا شهدا شمع محفل بشریت هستند؟ فلسفه عظمت و عزت و جلالت شهدا چیست؟ شهدا با دیگران چه تفاوتی دارند؟ چرا شهدا زنده هستند؟ زنده بودن شهدا شعار است یا حقیقت؟ منزلت شهدا از کجا و چگونه سرچشمه گرفته است؟
عالم وجود دو نوع وجود دارد؛ یکی واجب الوجود است و دیگری ممکن الوجود. البته وجود سومی هم هست که ممتنع الوجود نام دارد که دانشمندان در بحث منطق می گویند وجود سه نوع است: واجب، ممکن، ممتنع.
افضل موجودات واجب الوجود است. واجب الوجود یعنی چه و یعنی که؟ واجب الوجود یعنی آن حقیقتی که وجودش از خودش است؛ وارداتی نیست؛ اعطایی نیست؛ بخششی نیست که وجود را به او بخشیده باشند. وجودش از خودش است و آن ذات اقدس حضرت احدیت جل و اعلی است. خداوند وجودش را از کسی عاریه نگرفته است. وجودش مال خودش است. تاریخ تولد هم ندارد. تاریخ فوت هم ندارد. تاریخ ازدواج هم ندارد. شما شناسنامه ها را که نگاه می کنید می بینید سه تحول و تاریخ در آن وجود دارد. تاریخ تولد، تاریخ ازدواج، تاریخ فوت. پس همه موجودات وجودشان عارضی است. یک زمانی نبودند و یک زمانی به وجود آمدند و یک زمانی هم نخواهند بود و وجودشان هم از خودشان نیست. ما انسان ها اینگونه هستیم. ما را آورده اند و ما را خواهند برد و از ما هم اجازه نگرفته اند که می خواهید به دنیا بیایید یا خیر. ما تسلیم هستیم در برابر اراده تکوینی تخلف ناپذیر ذات حضرت حق جل و اعلی هستیم. ما را آورده اند. لذا هر کسی یک تاریخ تولد دارد؛ یک تاریخ فوت هم دارد. هیچ نسل و تاریخ و دولتی ماندگار نیست. غافله ای است که از یک نقطه آغاز شده و به در یک نقطه به پایان می رسد.
ذات واجب الوجود تاریخ تولد ندارد. تاریخ فوت هم ندارد. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» او یکتا است. تنها است. «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْء» او باقی است و فانی نیست. «یَا مَنْ هُوَ یَبْقَی وَ یَفْنَی کُلُّ شَیْ ءٍ» همه چیز فناپذیر است. یک تاریخی دارد و تاریخ منقضی می شود. خداوند نه تاریخ تولد دارد و نه تاریخ فوت. «یا من توحد بالعز والبقا و قهر عباده بالموت والفنا». این واجب الوجود است.
و اما انسان‌ها؛ انسان ها دو قسم هستند. انسان های عادیِ معمولی و یک نوع انسان های ممتاز و پیشرو و سبقت گیرنده در حرکت به سوی تکامل؛ و آن ها شهدا هستند. چرا؟ برای اینکه شهدا جانشان را در جایی هزینه کردند که فناپذیر نیست و آن خدا است. شهید فدایی راه خدا است. قربانی راه واجب الوجود است. خدا ماندگار است، شهدا هم به برکت وجود خدا ماندگار هستند. چون فانی فی الله شدند. رمز بقا و ماندگاری و حیات و جاودانگی شهدا این است که فدا و قربانی شجره طیبه توحید شدند. شما یک وقت چیزی را سرمایه گذاری می کنید برای یک کالا؛ عمر این کالا ممکن است سه ماه باشد، شش ماه باشد، ممکن است بیست و چهار ساعت عمر داشته باشد مثل سبزیجات و میوه‌ها. یک وقت روی چیزی سرمایه گذاری می کنید که یک قرن عمر دارد. یک وقت جایی سرمایه گذاری می کنید که ابدی است و آن ذات واجب الوجود است. بنابراین وقتی شهدا به شهادت می رسند تازه خدایی می شوند و چیزی که خدایی شود ماندگار است و فلسفه اینکه آیه شریفه می فرماید: «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» این همان مقام فنای فی الله است که شهید خونش را در پای شجره طیبه توحید که بهترین جا است و ماندگار است سرمایه گذاری می کند.
بنابراین حق شهدا است که همه در برابر عزت و عظمت تعظیم و تجلیل و تکریم کنند. تعظیم شهید، تعظیم کمال و حقیقت و عبودیت رحمان است. لذا شهید در عمل نشان داده است که فانی فی الله است.
در تقسیمات وجود می گویند وجود سه نوع است:
1. وجود لفظی،
2. وجود کتابتی و نوشتاری؛
3. وجود حقیقی.
فرق این سه مراتب وجود چیست؟ وجود لفظی یعنی مثلاً با زبان بگویید آب. وجود کتبی این است که با قلم روی کاغذ بنویسید آب. آیا آب لفظی و کتابتی واقعاً حقیقت آب است؟ یعنی خاصیت آب را دارد؟ یعنی رفع تشنگی می کند؟ شما هزاران صفحه کلمه آب را بنویسید. کسی که عطش دارد سیراب نمی شود. هزار بار بگویید آب، رفع عطش نمی شود. اما یک فنجان آب، آب است. این آب حقیقی است. بنابراین وجود لفظی و وجود کتابتی جای وجود حقیقی را نمی گیرد. ایمان هم همینطور است. یک وقت به لفظ می گوییم «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله». این اسلام و ایمان لفظی است که با او معامله اهل اسلام و اهل ایمان می شود. مالش محترم است، ناموسش محترم است. این ایمان لفظی است. یک وقتی «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» را می نویسید. یک وقت خود را فدای توحید می کنید. این حقیقت ایمان است.
شهدا به بالاترین و عالی ترین جایگاه و حقیقت توحید دست یافته اند. علت ماندگاری آنان همین است. و اهل ایمان و توحید خوف از مرگ ندارند، زیرا در فرهنگ توحید مرگ فناپذیری نیست، مرگ حیات جاودانه است. لذا مولا در شعری که منسوب به او است می فرماید: مگر اگر مرد است گو پیش من آید * تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ.
شهدا از مرگ هراسی نداشتند. سبقت می گرفتند. عاشق خدا بودند. این فرهنگ معرفتی شهیدان رمز بقای آنان است که جاودانه هستند و ما مواردی هم دیده ایم؛ خانواده های شهدا، مادران بزرگوار شهدا که بالاترین مقام صبر را دارند؛ از صابرین هستند؛ در برابر فقدان فرزندان و دلبندان و عزیزان خودشان سالیان سال تحمل کرده اند. کار سختی است صبوری در غیبت فرزند و همسر و پدر.  کار بسیار دشواری است و باید تکریم کرد و در برابر مادران و پدران شهدا سر تعظیم فرود آورد. گاهی مادرانی هستند دو شهید، سه شهید، چهار شهید، پنج نفر شش نفر از اعضای خانواده به شهادت رسیده اند و مادران شهدایی که حتی بعد از سی سال هنوز مفقود الاثر هستند و نمی دانند فرزندشان در کجاست. اما شهدا ناظر و حاضر هستند. حرکات روزمره ما را هم می دانند.
مادر شهیدی همراه پدر شهیدی از قم به کاشان آمده بودند و با بنده ملاقات داشتند. مادر شهید دارای سن بالایی بود گفت که من بیماری سختی مبتلا شدم. به گونه ای که نمی توانستم حرکت کنم، نمی توانستم تکان بخورم و روی تخت افتاده بودم. شبی فرزند شهیدم به خوابم آمد. دیدم با یک کوله بار با آن کیفی که همیشه رزمندگان همراهشان بود وارد خانه شد، سلام کرد. گفتم مادر اینجا برای چه آمدی؟ گفت ما با دوستان شهدا آمده ایم به مرقد امام (ره) برویم و بعد از آنجا به مشهد زیارت آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام برویم. گفتم در مسیر راه هم از شما احوالی بپرسم. مادر چرا روی تخت افتاده ای؟ گفتم وضعم این است که مشاهده می کنی. قدرت حرکت ندارمو شهید دست مبارکش را روی سینه مادر می گذارد و آرام آرام حرکت می دهد. مادر شهید می گفت از هر نقطه ای که دست فرزند شهیدش عبور می کرد آن نقطه از بدن سبک می شد و دردش بر طرف می شد. دست را کشید تا سر انگشتان پا و بعد هم یک پارچه سبزی به من هدیه داد. چیزی که انسان در عالم رویا می بیند وقتی بیدار می شود می بیند خبری از آن نیست. این مادر می گفت وقتی از خواب بیدار شدم دیدم بدنم سبک است و قدرت حرکت و فعالیت پیدا کرده‌ام. انگار که آن آدم قبلی نیستم. پارچه سبز را هم کنارم دیدم.
مادر شهید می گوید شرفیاب شدیم خدمت آیت الله العظمی آقای گلپایگانی رحمة الله علیه و شرح حال رویای صادقه را به ایشان دادیم. آیت الله العظمی گلپایگانی شروع به گریه کرد. اشک هایش جاری شد. پارچه سبز را از ما گرفت و به صورت و بدن مالید.
اینکه می گویند شهیدان زنده هستند شعار نیست. این حقیقت است. شهدا در عالم برزخ ناظر به اوضاع و احوال و روند امور کشور هستند. اگر بعضی از عزیزان توجه کرده باشند هر گاه در کشور یک حادثه و فتنه ای ایجاد می شود شهدا بر می خیزند و می آیند. این آمدن اجساد مطهر شهدا که توسط گروه تحقیق و تفحص کشف می شود حساب و کتاب و فلسفه دارد. اینگونه نیست که بی حساب و کتاب باشد. خداوند عده ای از شهدا را در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس بایگانی کرده است. هر گاه ما زنده ها از مسیر خارج شویم شهدا بر می گردند و با زبان بی زبانی و با استخوان های سوخته‌شان ما را مورد خطاب قرار می‌دهند که ای وای بر شما به کجا می روید؛ راه را اشتباه می روید. با هم اختلاف نداشته باشید، باهم باشید، چرا دشمن ابر قدرت را فراموش کرده اید و به جان هم افتاده اید. ما خودمان را فدای شجره طیبه توحید کرده ایم آنوقت شما بازماندگان به دنبال جمع کردن غنایم هستید؛ دنبال تصاحب صندلی های ریاست و مجلس و حکومت هستید؛ شما کجا هستید. شهدا چراغ راه ما هستند. قدرت شهدا قدرت قابل فهمی برای ما نیست و ما خدای سبحان را شاکریم که این نعمت عظیم شهادت را به پیروان مکتب وحی و ولایت و ائمه معصومین علیهم السلام عنایت فرمود.
شما ببینید امامت و شهادت دو عنصر و دو علت بقا و استمرار اسلام است. شما اگر در مکتب توحید امامت را حذف کنید چیزی باقی نمی ماند. اگر در مکتب توحید شهادت را حذف کنید؛ اگر ما شهادت نداشتیم امروز این ملت در دنیا به عنوان یک قدرت معرفی نمی شد. امروز تنها ملت و حکومت و رهبری که با قوت و قدرت و صلابت و شجاعت در برابر استکبار جهانی ایستاده است ملت جمهوری اسلامی ایران است. ما باید برای این دو نعمت بزرگ خدا را شاکر باشیم.
من به همه بازماندگان شهدا، پدران، مادران، همسران و فرزندان شهدا تبریک عرض می کنم و این لباس و خلعت مبارکی که خداوند بر اندام شما پوشانیده است بر شما گوارا باشد. شما افتخار ملت ایران هستید و باعث جاودانگی ملت ایران و انقلاب و تاریخ ایران شده‌اید.
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته 

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.