/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
تاریخ ارسال:۱۳۹۵ شنبه ۲۱ اسفند
چاپ خبر
بیانات حضرت آیت الله نمازی نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان در شورای اداری شهرستان کاشان بیانات حضرت آیت الله نمازی نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان در شورای اداری شهرستان کاشان
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّةالله فی الارضین.
من تشکر می‌کنم از جناب آقای دکتر مؤمنیان که زمینه این اجتماع را فراهم آوردند. در پایان یک سال پرکار و پرتلاش، عزیزان در کنار هم قرار بگیرند و کارنامه سال 95 را مرور کنیم و ببینیم در کدام یک از درس‌ها قبول شده‌ایم و در کدام یک از درس‌ها مردود شده‌ایم. در کدام یک از مواد درسی تجدید شده‌ایم که برای سال آینده آماده باشیم و جبران کنیم.
من در مقدمه جمله‌ای را از فرمایشات مولا امیر مؤمنان علی صلوات الله و سلامه علیه در ارتباط با مدیریت خدمت عزیزان تقدیم می‌کنم و بعد هم چند نکته تذکر هست.
در فراز سی و یکم مولا به مالک اشتر، بعد از اینکه طبقات مختلف جامعه اسلامی را نام می‌برند و مسئولیت هر یک از این طبقات را بر می‌شمارند، وظیفه حاکم به والی اسلامی را در ارتباط جامعه بیان می‌کند، مسئله طبقات پایین جامعه را مطرح می‌کند؛ طبقات نیازمند که از نظر مادی طبقه پایین حساب می‌شوند اما از نظر معنوی طبقه عالی هستند. چون متأسفانه تقسیم بندی و طبقه بندی جامعه همیشه بر اساس درهم و دینار و دلار و ثروت بوده است. در همین بحث کمک‌های دولت، دهک‌های اول و دوم  و سوم تا دهک دهم که آن‌هایی هستند که چیزی ندارند. بر اساس دریافتی‌ها و امکانات مادی جامعه طبقه بندی شده است. اما از نگاه معرفت شناسی و توحیدی طبقات بر اساس میزان معرفت و آگاهی و تعهد و تقوا و انقلابی بودن است.
امام هم بر اساس آن چیزی که معمول و متعارف بوده و هست؛ می‌فرماید: «ثم الطبقة السفلی» آن طبقه پایین و به‌اصطلاح امروز دهک دهم «من اهل الحاجة و المسکنة» طبقه سفلی آن‌هایی هستند که نیازمند هستند. «الذین یحق رفدهم و مؤونتهم» طبقه‌ای که بر عهده و بر ذمه والی و حاکم حق دارند که زندگی آنان را ساماندهی کند.  رفد به معنای ساماندهی و یاری کردن است. «و فی الله لکل سعة» که همین طبقات ضعیف در فرهنگ توحیدی جایگاهی دارند، خداوند برای آنان قوانینی را وضع کرده که حاکم اسلامی باید آن قوانین را در رسیدگی و حل مشکلات معاش آنان اعمال کند. «و لکل علی الوالی حق» اعضا و افراد این طبقه پایین و نیازمندان بر ذمه والی و رهبر و حاکم حق دارند «بقدر ما یصلحه» به آن مقداری که امور آنان اصلاح شود. اصلاح امر معاش، یکی مسکن است و یکی طعام است و یکی شراب است و یکی عافیت است و یکی سلامت است و یکی آموزش است و یکی بهداشت است. این‌ها حقوقی است که جامعه بر عهده والی و حاکم دارند. «و لیس یخرج الوالی من حقیقة ماألزمه الله من ذلک» و حاکم اسلامی از این رسالت و مأموریتی که بر عهده او است به این راحتی نمی‌تواند خودش را ابراء ذمه کند، مگر با جدیت و تلاش و یاری گرفتن از خدا.
همه ما درگیر هستیم؛ در اداره جامعه هر یک از ما در یک رشته و کار و مسئولیتی عهده دار هستیم. واقعاً هم ادای حقوق نیازمندان سخت است. که الآن مشکلاتی که در جامعه داریم مسئله مسکن و اشتعال در رأس همه مشکلات است. مسئله درمان و هزینه‌های سنگین برای بیماری‌های صعب‌العلاج. حل کردن و پاسخگویی به این مشکلات قدرت و مدیریت و امکانات و ابزار لازم را می‌طلبد. لذا مولا می‌فرماید: . «و لیس یخرج الوالی من حقیقة ماألزمه الله من ذلک إلابالاهتمام والاستعانة بالله» حاکم اسلامی و سلسله مراتب آن؛ منظور از حاکم اسلامی شخص او نیست، بلکه شخص او با همه سلسله مراتب، هیئت دولت، قوه قضائیه، قوه مقننه، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، مجموعه سیستم حاکمیتی همه مسئول هستند که در رأس این ها حاکم اسلامی است. حاکم اسلامی نمی‌تواند از عهده این مسئولیت‌ها بر آید مگر باهمت و تلاش و جهاد. جهاد در کار، وجدان کاری و یاری گرفتن از خدا. اگر در حل مشکلات مردم اگر کمک و امداد الهی نباشد، امکان‌پذیر نیست. «وتوطین نفسه علی لزوم الحق والصبر» باید خودسازی داشته باشد، هم حاکم و والی و هم سلسله مراتب آن از صدر تا ذیل. و انجام این مسئولیت جز با صبوری و تحمل و بردباری میسر نمی‌شود که فشار مشکلات انسان را از مدار مدیریت خارج نکند. خلع سلاح نشود و در برابر مشکلات تسلیم نشود. یکی از خصوصیات اهل توحید این است که در برابر مشکلات تحملشان زیاد است به دلیل امیدی که دارند به عنایت یک مبدأ اعلی؛ و این امید در افراد لائیک و مارکسیسم وجود ندارد، آنجا کسی را ندارند. اما موحد اعتقاد به یک خالقِ قادرِ عالمِ حکیم که یاری کننده و ناصر بندگانش هست دارد. «إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ‏».
و اما مناسبت‌هایی که در این ایام داریم که مسئولان و مدیران ما هر یک به سهم مسئولیت و وظیفه تخصصی خودش باید نسبت به مسئولیت‌هایی که پیشرو داریم وظایف خودمان را انجام دهیم.
اول اینکه بیستم اسفند در جمهوری اسلامی به نام روز راهیان نور نام‌گذاری شده است و یکی از سیاست‌ها و برنامه‌هایی که بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری حفظه‌الله در اداره کشور تبیین شده است، مسئله راهیان نور است. شاید برخی توجه نداشته باشند که این چه‌کاری است، در آستانه نوروز که مردم می‌خواهند به زندگی برسند و خودشان را ساماندهی کنند، در این ایام که همه گرفتار هستند عده‌ای بلند شوند و به مناطق جنوبی بروند. چیزی حدود دو میلیون جمعیت برآورد شده است که در این ایام به زیارت منطقه عملیاتی مشرف می‌شوند. این موضوع اسرار دارد. سرّ آن عین سرّ احیای عاشورا است. احیای عاشورا یک فرهنگ است در مکتب توحیدی و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام که ائمه به‌تناسب زمان خودشان از پیامبر اکرم (ص)، آقا امیرالمؤمنین (ص)، فاطمه زهرا (س)، امام حسن (ع) و ائمه بعدی همه تأکید و توصیه داشته‌اند روی احیای مسئله عاشورا؛ به دلیل آثار و دستاوردهایی که احیای عاشورا دارد و این تفکر توحیدی برنامه ریزی شده است، حکیمانه است، حساب شده است که فرهنگ عاشورا در آینده و پایان عمر دنیا همه کره زمین را به تصرف خودش در خواهد آورد. همه باید در برابر فرهنگ عاشورا که به معنای بندگی در حد اعلی در برابر ذات حضرت حق جل و اعلی است این تفکر، تفکر تسلیم عبد در برابر مولا و معبود است که در آخرین لحظه آقا امام حسین علیه‌السلام که سر مبارکشان را روی خاک‌های قتلگاه کربلا گذاشته بودند به خدا عرض کرد «الهی رضا برضائک، لامعبود سوائک، صبرا علی بلائک» ما تسلیم هستیم، برای احیای دین تو هر مشکلی را حل می‌کنیم. این تفکر توحیدی باید جهانی شود.
اینکه ملاحظه می‌فرمایید در این سال‌های اخیر بعد از آنکه آمریکایی‌ها از عراق خارج شدند مقام معظم رهبری به مسئولین کشور به‌خصوص هیئت دولت تدبیر فرمودند که برنامه ریزی کنید که مردم به کربلا بروند و این رابطه ملت ما با عاشورا و کربلا قطع نشود. این موج جمعیت قریب به بیست میلیون، بیست و پنج میلیون هر سال روبه افزایش است. این یک سیاست است، این یک تدبیر است. همان‌طور که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه فرمودند گریه بر امام حسین علیه‌السلام جنبه ضعف ندارد، این جنبه سیاسی دارد، یعنی پیام این گریستن بر امام حسین (ع) حمایت از مظلوم است و مقابله با ظالم است. این تفکر باید در جامعه توحیدی و سپس در جامعه بشری احیا شود.
و به همین مناسبت بیست و دوم اسفند هم روز بزرگداشت شهدا است. که باز هم تدبیر مقام معظم رهبری این است که فرهنگ ایثار و شهادت و شجاعت و شهامت و شهادت باید در جامعه احیا شود چون سرمایه امت توحیدی همین است؛ قدرت فداکاری برای احیای تفکر لا اله الا الله، محمد رسول الله است.
مفاد و پیام بندگی، قربانی شدن انسان‌ها در راه واجب‌الوجود‌است. شما ملاحظه می‌فرمایید همه انبیایی که آمدند به‌نوعی به شهادت رسیدند؛ در راه احیای تفکر توحیدی. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «قولوا لا اله الله تفلحوا»؛ موحد بودن هزینه دارد. کافر بودن هم هزینه دارد منتهی هزینه‌هایش فرق می‌کند. سرانجام هزینه دادن در راه توحید سعادتمندی و سربلندی است هم در دنیا و هم در آخرت؛ و هزینه کفر و نفاق و شرک، پلیدی و شقاوت و بدبختی هم در دنیا و هم در آخرت است.
ما هم در منطقه خودمان باید این دو روز را تجلیل و تکریم کنیم و تجلیل و تکریم هم شعاری نباشد که حرف بزنی و سخنرانی کنیم. روز به‌روز مشکلات خانواده‌های شهدا بیشتر حل شود. عده‌ای در حال تحصیل هستند که گاهی مشکل پیدا می‌کنند. عده‌ای بیماری دارند، عده‌ای بیکار هستند. ما خیلی به دفتر مراجعه داریم. فرزندان شهدا و ایثارگران و آزادگان؛ و باید این مشکلات را حل کرد. نمی‌توان بی‌تفاوت بود؛ ما مسئولیت داریم. این‌ها بر عهده ما حق دارند.
شما ملاحظه می‌فرمایید چند سالی است که این فرهنگ در جامعه به وجود آمده است، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، ناجا، سازمان‌های دیگر مثل سپاه و بسیج همه بسیج شده‌اند که در ایام عاشورا و اربعین برنامه ریزی کنند و هر چه بیشتر عده زیادی از مردم ما و حتی کشورهای دیگر در مراسم شرکت کنند. فرهنگ امام حسین (ع) برای همه جاذبه دارد. و یکی از چیزهایی که در منطقه کاشان از آن برخورداریم نعمت امامزادگان بزرگوار است که در خدمتشان هستیم. در منطقه کاشان و آران و بیدگل و نطنز و شهرهای اطراف؛ و در رأس آن‌ها حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر علیه‌السلام؛ که این یک نعمتی است که عموماً ملت ایران و خصوصاً مردم کاشان و اطراف  کرده است. شخصیت بزرگی است؛ شاید خیلی خبر نداشته باشند و فقط به‌عنوان اینکه یک امامزاده است و تکریم می‌کنند. اما که بوده و برای چه آمده است. امام باقر (ع) ایشان را به‌عنوان نماینده خودشان، به‌عنوان وکیل خودشان اعزام می‌کنند برای هدایت جامعه. طبیعی است وقتی که امام معصوم (ع) کسی را به‌عنوان نماینده خودشان اعزام می‌کنند یک انسان عادی را نمی‌فرستند. مأموریت هدایت جامعه باید بر عهده کسی باشد که فقیه باشد، عالم و آگاه و مدبر باشد. از فعل امام باقر علیه‌السلام استفاده می‌کنیم؛ چون فعل امام حجت است. علما در فقه که بحث می‌کنند می‌گویند وقتی فتوا می‌دهیم باید حجت داشته باشیم. حجت یا فعل معصوم (ع) است، یا قول معصوم (ع) است یا امضای معصوم (ع) است.
فعل امام باقر (ع) که برای رهبری و ارشاد و هدایت مردم فرزندشان را اعزام می‌کنند مشخص می‌شود که یک عالم بوده است والا یک انسان معمولی را که برای رهبری مردم نمی‌فرستد. منصب نیابت و وکالت از دو امام معصوم (ع) داشته است. هم از امام باقر علیه‌السلام که پدر بزرگوارشان بوده و بعد از شهادت امام باقر (ع)، آقا امام صادق (ع) که به منصب امامت می‌رسند ایشان هم برای حضرت سلطانعلی نامه می‌نویسند که شما آن مسئولیتی که در دوران امامت پدرم داشتید را همچنان ادامه دهید.
برجستگی که در ایشان هست این است که ایشان فرزند بلافصل امام است. معمولاً امامزادگان نوادگانی هستند که با چندین واسطه به امام می‌رسند. اما ایشان مستقیم فرزند امام باقر (ع) است. دوم اینکه ایشان برادر امام صادق علیه‌السلام؛ سوم اینکه پدر خانم آقا موسی بن جعفر امام کاظم علیه‌السلام است. و سه سال در منطقه کاشان و فین اقامه نماز جمعه می‌کرده و مردم منطقه به او گرایش پیدا کردند که دستگاه امنیتی به هراس افتاد و ترسید و گزارش دادند که اگر ایشان با همین وضعیتی که هست پیش بروند این منطقه خودمختار خواهد شد. لذا گروه نظامی را اعزام می‌کنند و ایشان محاصره می‌شوند و به شهادت می‌رسانند.
من گاهی در مناسبت‌ها عرض کرده‌ام که اینجا کربلای ایران است. یک شعبه‌ای از کربلا است. دقیقاً نحوه شهادتشان هم مثل شهادت جد بزرگوارشان امام حسین علیه‌السلام بوده است. سر ایشان را از تن جدا می‌کنند و به‌عنوان هدیه به قزوین می‌برند که در آن زمان دارالحکومه بوده است.
دو هفته پیش هم در خطبه‌های نماز جمعه پیشنهاد دادم که بیست و هفتم جمادی‌الثانی سالروز شهادت حضرت سلطانعلی 
مراسم قالی‌شویان که در دومین جمعه مهر ماه برگزار می‌شود بر اساس یک تحقیق تاریخی در یک زمانی که می‌خواستند این برنامه ریزی را انجام دهند بیست و هفتم جمادی‌الثانی با دومین جمعه مهرماه تقارن پیدا کرده بوده است که از آن به بعد رویه می‌شود که در جمعه دوم مهر ماه برگزار شود اما شهادت حضرت بر اساس ماه قمری در بیست و هفتم جمادی‌الثانی بوده است و ما با الهام از فرهنگ اهل بیت (ع) و در عصر ما باتدبیر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای حفظه الله باید برنامه ریزی کنند؛ جناب آقای دکتر مؤمنیان به‌عنوان رئیس شورای تأمین، نیروی انتظامی به‌عنوان تأمین امنیت منطقه برنامه ریزی کنند.
عده‌ای به ما مراجعه می‌کنند که می‌خواهند پیاده روی کنند. ما نباید منع کنیم. منع کردن که هنر نیست؛ هنر این است که برنامه ریزی کنیم که این سنت خوب و زیبا که پیام دارد به‌خوبی برگزار شود. برنامه ریزی کنیم تا احیا شود. معرفی شخصیت حضرت سلطانعلی به نفع خود منطقه است. از نظر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی. وقتی ملت ایران بدانند آقای بزرگواری که دارای کرامت و اعجاز است، بیماران را شفا می‌دهد، گره‌ها را باز می‌کند، طبعاً رونق پیدا می‌کند. همان‌طور که برای آمدن توریست‌ها و توسعه برنامه گردشگری برنامه ریزی می‌کنیم این هم یک گردشگری توحیدی است. لذا درخواستم این است که عزیزان به‌خصوص جناب آقای دکتر مؤمنیان برنامه ریزی کنند و هیئت‌هایی که علاقه‌مند هستند تا پیاده روی کنند با رعایت همه جوانب امنیتی و اجتماعی این کار بزرگ انجام شود. 
یکی از آقایان می‌گفت با یکی از مسئولان عالی کشور صحبت کردم که آستان حضرت سلطانعلی علیه‌السلام را در برنامه‌های کشور بگنجانید. ایشان گفته بود ما مانند حضرت سلطانعلی در کشور امامزاده زیاد داریم. گفته بود ایشان فرق می‌کند. فرزند بلافصل است، وکیل امام است، نماینده امام است، برادر امام است، پدرخانم امام است. در این راه شهید شده است. اظهار تأسف می‌کرد که یک مقام در نظام جمهوری اسلامی هنوز با مشهد اردهال آشنا نیست. یک مقدارش به برنامه‌ریزی ما بر می‌گردد.
ان‌شاءالله با برنامه ریزی خوب امسال و سال بعد کاشان پایگاه اعزام پیاده روی‌های موحدان و مؤمنان و علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) باشد.
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته 

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.