/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۶ شنبه ۲۹ مهر
تاریخ ارسال:۱۳۹۵ شنبه ۲۳ بهمن
چاپ خبر
بیانات حضرت آیت الله نمازی نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر کاشان بیانات حضرت آیت الله نمازی نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر کاشان

بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهُمَ صل علی فاطمةَ وَ أَبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بعدد ما احاط به علمک»
دیروز در خطبه ها هم اشاره داشتم که در تاریخ بشریت سابقه ندارد و دیده نشده است که یک رهبر بزرگ از دنیا برود و قوم و امت او نسبت به بازماندگانش اقدام دشمنانه و خصمانه داشته باشند. پیامبری که این همه به امت اسلامی خدمت کرد؛ مظهر رحمت الهی بود. «وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ». این رفتاری که یگانه فرزندش فاطمه زهرا سلام الله علیها کردند و این اسراری است در تاریخ و نظام آفرینش که در روایات دارد از امام سوال می شود که قبر مادر شما فاطمه زهرا (س) کجا است؟ حضرت می فرماید او که بیاید خواهد گفت. این ها از اسرار است. خیلی ها خواستند که بفهمند قبر فاطمه زهرا سلام الله علیها کجا است و شهادت او چه روزی بوده است. سه روایت است؛ قول چهل و پنج، هفتاد و پنج و نود پنج؛ این حکمت و فلسفه دارد؛ و یکی از دلایل مظلومیت فاطمه زهرا سلام الله علیها این است که حتی تاریخ شهادتش هم معلوم نیست، حتی قبرش هم معلوم نیست. چه کردند این امت بر پیامبر رحمت؛ فاطمه هجده ساله که از نه سالگی یا دوازده سالگی به خانه شوهر رفت. عزیزانی که سابقه و توفیق و افتخار در جبهه را دارند می فهمند یعنی چه. حضرت زهرا (س) هم دختر رزمنده بود، پدرش پیامبر (ص) فرمانده عملیات ها بود و بعد هم که از خانه پدر هجرت کرد شوهرش هم رزمنده بود. ما به برکت دفاع مقدس چیزهایی می فهمیم که آثار حضور در جبهه برای همسر، برای فرزندان چیست.
دوران دفاع مقدس بچه هایی که در جبهه بودند خانم‌شان که بیمار می شدند دیگران باید او را به پزشک می بردند. وضع اقتصادی خانواده ها هم حداقل بود. وضع اقتصادی پیامبر (ص) حداقل بود؛ در خانه امیرالمومنین علیه السلام هم حداقل بود. فاطمه (س) در چنین فضایی رشده کرد.
بنابراین بدن فاطمه (س) تحمل این ضربه ها را نداشته است. تحمل تازیانه را نداشت. تحمل ضرب و شتم را نداشت. فاطمه‌ای که چهار فرزند را به دنیا آورد. مادر بودن خیلی انرژی می گیرد. بنابراین اگر فاطمه زهرا (س) را ترسیم کنیم یک بانوی زحمت کشیده و رنج کشیده را خواهیم دید. گاهی در خانه طعام و نانی نداشتند. با چنین وضعیتی زندگی می کردند. آن وقت این ها چه می خواستند؛ مگر فاطمه (س) چه کرده بود که باید درب خانه او را بسوزانند و در میان درب و دیوار تحت فشار قرار دهند. مصیبت سنگینی است که منتقم واقعی خواهد آمد و انتقام مظلومیت مادرش فاطمه زهرا (س) را خواهد گرفت.
حوادثی که در تاریخ حیات پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) اتفاق افتاده است، همه این ها برای ما تعیین و تکلیف می کند. ما که این افتخار را داریم که در ارتباط و سلسله مراتب زمانی تاریخ اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته ایم، نباید ماجراهای خط مقدم اهل بیت را فراموش کنیم که هم و غم آنان بندگی و طاعت و عبادت خداوند بوده است؛ سجده های طولانی فاطمه (س) عبادت ها و دعاهای او؛ در روایات داریم که آقا امام حسین علیه السلام می فرماید یک شب دیدم مادرم آنقدر دعا کرد؛ همه دعاهایش هم برای دیگران و همسایگان بود؛ عرض کردم مادر جان شما که همه دعاهایتان برای دیگران بود، فرمود این خواسته ما و خواسته خدا است که دیگران را بر خودمان مقدم بداریم نه اینکه همیشه به فکر خودمان باشیم. این یک پیامی دارد که شیعه به پیروی از اهل بیت (ع) نباید خود محور باشد و همه چیز را برای خودش ببیند و به درگاه خداوند فقط خودش را مطرح کند. اول باید دیگران را مطرح کنند و بعد به واسطه دیگران خودش را مطرح کند که خداوند به برکت و احترام آنان دعای ما را هم نسبت به خودمان مستجاب کند.
به هر حال این موضوعات برای ما که در این عصر واقع شده ایم، در غیبت کبرای ولی الله الاعظم حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با این منظر باید به زمان نگاه کنیم و از این زاویه به تاریخ نگاه کنیم، از این منظر باید به رسالت و وظایف خودمان نگاه کنیم و همه ما در معرض آزمایش الهی هستیم، در معرض امتحان خداوند هستیم. باور ما این است که آفرینش انسان بدون هدف نبوده است، بدون حکمت نبوده است. خدای واجب الوجود انسان ممکن الوجود را خلق کرد تا این انسان ممکن الوجود در مسیر تکامل قرار بگیرد و خودش را به واجب الوجود برساند. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» فلسفه آفرینش انسان معرفت الله است. پیوستن ممکن الوجود به واجب الوجود است. شما تاریخ انبیاء را که ملاحظه می فرمایید همه بدون استثناء در راه رسالت شهید شدند. اهل بیت (ع) همه در راه توحید و توسعه معرفت الله آواره شدند. معمولاً سلاطین برای خاندانشان مقبره های مخصوص داشتند که همه اعضای خانواده یک جا دفن می شدند. اما ائمه اینطور نیستند. شما می بینید که آقا امیرالمومنین علیه السلام هجرت می کند و به کوفه می آید در آنجا به شهادت می رسد و قبرش در نجف است. آقا امام حسین از مدینه هجرت می کند و به کربلا می آید و آنجا به شهادت می رسد. آقا موسی بن جعفر (ع) و جواد الائمه (ع) و حضرت رضا (ع) هم همینطور. شعری که آقا امام رضا (ع) در تکمیل شعر دعبل خزاعی سروده است: مشردون نفوا عن عقر دارهم؛ مشردون یعنی پراکنده شدن؛ وقتی تسبیح پاره می شود هر کدام از دانه ها به یک سمت می رود. اهل بیت (ع) هر کدام به جایی رفتند و همه هم در راستای انجام وظیفه و رسالت به شهادت رسیدند.
ما باید این ها را توجه کنیم. در دنیا هیچ خبری نیست. خبرهایش هم قابل توجه نیست. زودگذر است. عمر دنیا و حوادث و متعلقات دنیا و آنچه که در دنیا وجود دارد همه موقت و زودگذر است و تاریخ انقضا و تاریخ مصرف دارد. هیچ چیزی غیر از دات اقدس ربوبی جل و اعلی ماندگار نیست.
سه جمعه قبل بود که آقای اوباما با کاخ واشنگتن وداع کرد و همان روز هم آقا ترامپ آمد و عقد بیعت با کاخ واشنگتن بست. همه این ها سپری می شود. بنابراین دنیا ماندگار نیست. دنیا دار فنا است. الدنيا دار فناء، والآخرة دار بقاء. آنچه که ماندگار است خدا است و هر کاری که برای خدا انجام شود ماندگار است. 
ما در نظام جمهوری اسلامی باید توجه داشته باشیم که عمر با سرعت و شتاب در حال گذر است و اگر چنانچه این افتخار را پیدا کردیم که در نظام جمهوری اسلامی یک مسئولیتی بر دوش ما گذاشته شده است یک تکلیف است. تکلیف از واژه کلفت است یعنی سختی، رنج، زحمت. بعضی از آقایانی که منصبی دارند ابتدای منصب محاسن مشکی دارند، موهای سرشان مشکی است. مدتی که می گذرد می بینید که هم موی صورت و هم موی سر سفید شده است. این دنیا است.
بنابراین ما باید سعی کنیم که آنچه که خدا می خواهد نه آنچه که خودمان می خواهیم را انجام دهیم و آن هم خدمت به مردم و بندگان خدا است. همه شما خوب می دانید مردم، مردم خوبی هستند و شایسته خدمت هستند. نمونه آن هم راهپیمایی 22 بهمن است؛ در هوای سرد و ابری. مردم آمدند. پیرمردها، نوجوانان، جوانان، بانوان، آزادگان همه می آیند. این مردم ما هستند. آنوقت ما که به عنوان مسئول در جامعه هستیم باید مراقب باشیم. در این دوران زودگذر مدیریت و مسئولیت که بر دوش داریم به چیزی غیر از خدا و خدمت به بندگان خدا فکر نکنیم.
الحمدالله در شهر کاشان به برکت شهدا و خون شهدا و خانواده های شهدا و مادران آنان، جانبازان و آزادگان؛ بحمدالله نسبت به جاهای دیگر می توان گفت که موفقیت داشتیم. آرامش خوبی در کاشان حاکم است. توصیه های حضرت امام (ره) مبنی بر وحدت انجام شده است. گاهی هم ما احساس تکلیف می کردیم که از مسئولین در جلسات مختلف یا تریبون نماز جمعه تشکر کنیم. در جمع بندی می توان گفت که مدیریت شهری در کاشان، شورای شهر و شهرداری الحمدالله نمره قبولی را دارد ولو اینکه شاید بهتر از این را هم می شد انجام داد اما بحمدالله خوب بوده و من هم به سهم خودم از همه شما عزیزان تشکر می کند؛ به خصوص از آقای شهردار.
دیروز آقای فرماندار تشریف آورده بودند و راجع به برخی برنامه ها توصیه می کردم که سعی کنید در مورد مهمانانی که از بیرون می آیند برنامه ریزی شود. این ها می آیند و نیم ساعت سخنرانی می کنند و می روند اما بعد از آن همه شهر به هم می ریزد. تحلیل ها و تفسیرهایی گفته می شود که به مصلحت شهرستان نیست. من خودم گاهی برخی مسئولین را که دعوت می شوند و می آیند تذکر می دهم که هر چه می خواهی بگویید در مورد آمریکا بگو؛ در مورد اختلاف گروه ها و تشکل های سیاسی وارد نشوید بالاخره یک عده موافق هستند و یک عده مخالف. وقتی بگویید عده ای که مخالف هستند ناراحت می شوند. اتفاقاتی می افتد که به مصلحت شهر نیست. بنابراین خود شما هم توجه کرده اید که شورای شهر این روزها دوران پایان عمر این دوره شورا است. 
امیدواریم انشاءالله خداوند این ها را به عنوان عبادت از همه ما قبول کند و بتوانیم در سایه وحدت و صفا و صمیمیت کار کنیم. من مکرر گفته ام در جامعه توحیدی دو رکن بیشتر نیست؛ یک رکن رهبری و ولایت و دوم رکن مردم. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ». والذین معه امت است. یکی پیامبر (ص) که رهبر امت است و دیگری مردم هستند.
گروه های سیاسی اگر در چهارچوب امت قابل تعریف باشند درست است اما اگر جدای امت باشند آینده خوبی نخواهند داشت. گاهی هم که بعضی از آقایان از گروه های سیاسی تشریف می آورند گفته ام که اصولگرایی با اصلاح طلبی از نظر کلمه هیچ تفاوتی با هم ندارند. اصولگرا یعنی کسی که بر محور اصول انقلاب حرکت می‌کند. یعنی از اصول تجاوز نمی کند. اصلاح طلب یعنی کسانی که به دنبال اصلاح جامعه هستند. مگر می شود کسی اصولگرا باشد اما اصلاح طلب نباشد؟ مگر می شود کسی اصلاح طلب باشد اما اصولگرا نباشد؟ ما برای خودمان چیزهایی درست کرده ایم و بر اساس این خط کشی ها در برابر هم موضع می گیریم. آقا امام حسین علیه السلام در فرمایششان فرمود «و اني لَم أَخرُج أَشِراً وَ لابَطراً وَ لامُفسِداً وَ لاظالِماً. و اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِي امّة جدّي». امام حسین علیه السلام اصلاح طلب بود. آیه شریفه می فرماید إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ، من به دنبال اصلاح جامعه هستم.
بنابراین گروه های سیاسی و تشکل های سیاسی باید در چهارچوب امت حرکت کنند نه اینکه خودشان را جدای از امت حساب کنند؛ اساس نامه و اهداف و شرح وظایف بسازند و به دنبال جمع کردم غنایم باشند. در انتخابات می بینید که ظهور پیدا می کنند؛ تحلیل ها و مصاحبه ها و حرف ها، که هر گروه به دنبال این است که می گوید آنکه ما می گوییم باید رئیس جمهور شود. این حق را چه کسی به شما داده است؟ پس مردم چه کاره هستند؟ امام (ره) فرمود ما خادم مردم هستیم؛ این انقلاب مال مردم است. لذا اگر گروه ها به دنبال منافع و جمع کردن غنایم انقلاب باشند خسارت است. هم خودشان اشتباه می کنند و هم عده از مردم را به دنبال خودشان می کشانند.  «وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا» انسان از آینده خودش خبر ندارد. باشیم یا نباشیم باید به مردم خدمت کنیم. اسلام دین خدمت به خلق است. باید تلاش کرد. انشاءالله در انتخابات آینده، چه انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات شورای شهر افراد خدمتگذار و خدوم و با اخلاص و با انگیزه های معنوی به دور از اسم و جاه‌طلبی و دنیاخواهی روی کار بیایند و این انقلاب در شهرها و استان ها و کل کشور تقویت شود و آثار و امواجش به کشورهای دیگر اسلامی انشاءالله برسد.
انشاءالله خداوند به همه شما عافیت، سلامتی، توفیق عنایت فرماید.
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته 

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.