/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۸ جمعه ۲۹ شهريور
تاریخ ارسال:۱۳۹۲ شنبه ۱۰ اسفند
چاپ خبر
سلسله مباحث سبک زندگی ایرانی اسلامی در جمع اساتید دانشگاه کاشان - جلسه بیست و یکم از واژه سبک زندگی برای توصیف شرایط زندگی انسان استفاده می‌شود و مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد. در بیشتر مواقع مجموعه عناصر سبک زندگی در یک‌جا جمع می‌شوند و افراد در یک سبک زندگی مشترک می‌شوند.
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين و الصلاه و السلام علي سيدنا و نبينا أبي القاسم المصطفي محمد صلي الله عليه و آله و علي آله الطيبين الطاهرين.

در ادامه سلسله بحثهاي گذشته كه خلاصه آن، اين بود كه سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است و سلامت خانواده در گرو انتخاب صحيح است كه مرد در هنگام ازدواج بايد با بصيرت و چشم باز و آگاهي همسري را انتخاب كند كه واجد شرايط زندگي مشترك باشد. زن هم وقتي مي‌خواهد ازدواج كند بايد با آگاهي و معرفت از شرايط و اوصاف يك همسر خوب، شوهر را انتخاب كند.
در اين جلسه با حول و قوه الهي قصد داريم به بحث فرزندان بپردازيم. اساس انسجام خانواده بر محور محبت است. محبت تنها عنصري است كه مي‌تواند اعضا يك خانواده را در گرداگرد يكديگر جمع كند و اين مهمترين مطلب است كه اگر مورد توجه قرار گيرد، اساس زندگي مهر و محبت است، هم مرد بايد همسر را دوست داشته باشد و همسر هم بايد شوهر را دوست داشته باشد كه در آغاز بحث اشاره كرديم كه "وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ"، خالق هستي براي شما انسانها همسري همجنس براي شما آفريده است، يك انسان با انسان ازدواج كند و خداوند ميان زوج و زوجه مودت و رحمت را قرار داده است، به طور طبيعي چنين چيزي هست، منتهي گاهي يك عواملي به وسط ميان مي‌آيد كه مزاحم است. گلايه‌ها، مشكلات زندگي، اختلاف، دخالت ديگران در زندگي زوج و زوجه، مادر زن، پدر زن، مادر شوهر، پدر شوهر، اقوام، بستگان گاهي دخالت كرده و ميان زن و شوهر اختلاف ايجاد مي‌كنند. بنابراين پيام آيه اين است كه زندگي بر محور محبت و رحمت است. جاذبه كه وجود داشته باشد، طبيعي است كه اين جاذبه مرد را كه روزانه در خارج از خانه مشغول كار و فعاليت است، هر لحظه منتظر تمام شدن ساعت كار است كه به خانه بازگردد. حال اين جاذبه بايد ميان والدين و فرزندان هم باشد. نتيجه و ثمره اين پيوند زندگي و زناشويي فرزند است. در خانواده‌ايي كه فرزندي وجود نداشته باشد، پدر و مادر احساس كمبود مي‌كنند، سالهاي اخير توسعه يافته، آقايان و خانمهايي كه ازدواج كردند و صاحب فرزند نمي‌شوند، از بهزيستي فرزندي را برمي‌دارند، اين امر حكايت از اين دارد كه انسان از نظر روحي و فكري نسبت به اولاد احساس نياز مي‌كند، داشتن اولاد در زندگي يك امتياز است و اگر كسي اولاد نداشته باشد، احساس خلأ و كمبود مي‌كند. زيبايي زندگي به داشتن فرزند است. خداوند اولاد را عامل زينت زندگي قرار داده است همانطور كه مال و ثروت عامل زيبايي زندگي است، چنانچه فقر عامل زشتي زندگي است. كسي كه فقير است زندگي او هيچ جاذبه‌ايي ندارد اما كسي كه تمكن دارد، زندگي او به گونه‌ايي سامان دارد كه وقتي ديگران وارد خانه مي‌شوند، احساس مي‌كنند كه در اين خانه همه چيز در جايگاه خودش قرار دارد. خداوند در سوره مباركه نحل، آيه 72 مي‌فرمايد: "وَاللّهُ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً وَجَعَلَ لَكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَنِينَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ"، آن خدايي كه براي شما قرار داده از جنس شما، "وَجَعَلَ لَكُم" در ادبيات عرب اين لام اصطلاحاً لام بهره‌وري و انتفاع است، خداوند مي‌فرمايد ما براي شما، براي سودمندي شما از وجود خودتان، ‌از جنس خودتان براي شما همسر آفريديم. "وَجَعَلَ لَكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَنِينَ"، براي شما به سود شما از همسران شما فرزنداني قرار داديم. "وَحَفَدَةً"؛ كسي كه دختر دارد و دختر را شوهر مي‌دهد، داراي نوه مي‌شود، اينها همه زيبايي‌هاي زندگي است. ملاحظه كنيد گاهي انسان وارد خانه‌ايي مي‌شود و مهمان است مي‌بيند دور ميزبان كه پدر خانواده است، بسيار شلوغ است چند پسر گرداگرد اين پدر مانند شمع مي‌گردند. هر كدام از پسرها كاري انجام مي‌دهند. پدر شاهانه نشسته است و از يك موضع قوي و پر افتخار. حال عكس اين مسئله را حساب كنيد، پدري كه فاقد فرزند است، هيچكس را ندارد خودش بايد همه كارها را انجام دهد و اين امر در زندگي اجتماعي مسئله‌ايي است. خداوند فرمود ما اينها را براي شما قرار داديم، اضافه بر اينكه شما فرزندان و نوه‌ها عطا كرديم، براي شما طيبات هم قرار داديم، چيزهايي كه براي شما حلال كرديم، گوشت پرندگان، گوشت حيوانات، ميوه‌ها و ...
سوره مباركه كهف، آيه 46
"الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلاً"
همانطور كه اگر كسي فقير باشد، كسي او را تحويل نمي‌گيرد، اما اگر فقير استاد دانشگاه هم باشد، وقتي حرفي مي‌زند زياد او را تحويل نمي‌گيرند چون انسان فقيري است، ولي وقتي ثروتمندي حرفي بزند ولو حرفش علمي نباشد به خاطر مال و ثروتش او را تأييد مي‌كنند. لذا آيه مي‌فرمايد ثروت و فرزندان زيبايي‌هاي زندگي دنيا هستند. بنابراين نتيجه و حاصل پيوند زندگي و زناشويي توليد فرزند است. فرزند است كه به كانون خانواده گرمي مي‌بخشد. وقتي مادر فرزند ندارد، مي‌خواهد با چيزي خودش را سرگرم كند، پدر هم همينطور. اما اگر مادر فرزند داشته باشد همه وقتش را صرف او مي‌كند، چون باعث سربلندي اوست. وقتي خانمها كنار هم مي‌نشينند و يكي فرزند دارد و ديگري ندارد، غصه مي‌خورد، آقايان هم همينطور، اين امر از نظر روحي بسيار تأثيرگذار است. اين است كه نتيجه زندگي مشترك داشتن فرزندان است. حال وقتي اين فرزندان در خانواده به وجود مي‌آيند پدر و مادر بايد مديريت داشته باشد، فضاي خانه آن چنان مهربانانه مديريت كنند كه محيط خانواده براي اولاد جاذبه داشته باشد. حال اولاد تا زماني كه صغير است، خيلي متوجه نيستند ولي وقتي كه آرام آرام به سمت نوجواني رفتند مسائل را متوجه مي‌شوند. مي‌دانند كه پدر در خانه محبت كرده يا بي مهري مي‌كند. اين امر محسوس است. يكي از وظايف پدر بوسيدن اولاد است، ‌براي اينكه ايجاد محبت مي‌كند. حفظ فرزندان در محيط خانواده بستگي به آگاهي و مديريت والدين دارد. والدين بايد به گونه‌ايي در خانواده ايجاد جاذبه كنند، بر اثر مهر و محبت خود به فرزندان كه فرزند اگر مدرسه يا دانشگاه است، منتظر است ساعت درسي تمام شود و به خانه بازگردد، چون هرچه در خانه ديده، زيبايي بوده است. هر چه در خانه ديده، محبت است. عكس اين مسئله هم وجود دارد، اگر پدر انسان خشني باشد، انسان تندي باشد، انسان عصباني باشد، اگر بچه اذيت كند، به او كتك بزند، چه پسر و چه دختر، با خشونت برخورد كند، لذا بچه از خانه بيرون مي‌رود. اين خانه براي اولاد هيچ جاذبه‌ايي ندارد، وقتي كه به بيرون از خانه رفت، آغاز انحراف و فساد فرزندان است. لذا در آثار و دستورالعملهاي شرع بسيار تأكيد و توصيه شده است كه والدين بايد نسبت به بچه‌ها نهايت مهر و محبت را داشته باشند كه وقتي بچه بيرون از منزل مي‌رود هيچ چيز جز بازگشت به خانه جاذبه نداشته باشد.
در ادامه آيه كه فرمود ما براي شما فرزندان قرار داديم، فرزند خوب است، اما خوبش، خوب است. خدايي ناكرده فرزند ناصالح باعث بهم ريختن خانواده و ناراحتي پدر و مادر مي‌شود. اگر فرزند شرور باشد، در محله هميشه دعوا درست كند، هميشه به عنوان اعتراض به در خانه مي‌آيند، يا با افراد اوباش همنشين باشد، او را فريب دهند و مواد جابجا كنند، بايد در زندان بخوابد و پدر و مادر غصه دار اين رفتار او باشند. علت اين امر به مديريت پدر و مادر بازمي‌گردد. اگر پدر و مادر به گونه‌ايي خانواده را اداره نكنند كه بچه غير از خانواده و پدر و مادر كسي ديگر براي او جاذبه نداشته باشد، بنابراين درست است كه نتيجه پيوند زناشويي اولاد است، اما نه هر اولادي. اولاد خوب و صالح مورد نظر است. لذا در روايات ما آمده است كه فرزند گلي است از بهشت. اين را وجود مبارك پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند كه "إنَّ الوَلَدَ الصّالِحَ رَيحانَةٌ مِن رَياحينِ الجَنَّةِ"؛ فرزند صالح گلي است از گلهاي بهشت. 
امام صادق عليه السلام در مورد فرزند خوب مي‌فرمايد: "مِيرَاثُ اللّهِ مِن عَبدِهِ المُومِنِ الوَلَدُ الصَّالِحِ"
وقتي انسان از دنيا مي‌رود چيزي از پدر به جا مي‌ماند كه ارث جا مانده پدر است كه اين ارث به خدا مي‌رسد، يعني فرزند صالح عبد خداست، ايمان به خدا دارد، وابستگي به خدا دارد. ميراث خداست، چيزي را كه خداوند از عبد و بنده خودش به ارث مي‌برد، فرزندي است كه از انسان به جا مي‌ماند كه اين فرزند صالح براي پدر از درگاه حضرت حق طلب غفران مي‌كند.
از پسر مهمتر، دخترها هستند. برخلاف تفكراتي كه در عرف عوام هست و پسر را ترجيح مي‌دهند، در روايات ما دختر را ترجيح مي‌دهند، البته پسر از يك زاويه ترجيح دارد به دليل اينكه جانشين پدر است، اما از حيثيات ديگر، از نظر روحي و عاطفي و احساساتي براي دختر حساب بيشتري باز شده است. 
امام صادق عليه السلام فرمودند: "الْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَةٌ وَ إنَّما يُثابُ عَلَى الْحَسَناتِ وَ يُسْأَلُ عَنِ النِّعْمَةِ"؛ دختر براي پدر و مادر حسنه هستند و پسرها نعمت هستند. يعني در برابر حسنه ثواب است، كسي كه كار نيكي انجام مي‌دهد به او ثواب مي‌دهند اما نعمت مسئوليت دارد، نعمت شكر دارد، بايد نعمت را سپاسگزاري كرد اما حسنات را خداوند پاداش مي‌دهد. 
در بيان ديگري پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: خَيْرُ اَوْلادِكُمْ الْبَناتُ؛ بهترين فرزندان شما دخترها هستند. دخترها صفا و صفايشان به پدر و مادر بيشتر است. اگر پژوهش علمي انجام داده و در خانواده‌ايي كه پدر و مادر ذليل شدند، در ميان فرزندان تنها دخترها پرستاري مي‌كنند و از پدر و مادر مراقبت مي‌كنند. پسر تنها كارهاي بيمارستاني را مي‌كنند و اصلاً ‌نمي‌توانند تميز كردن والدين را انجام دهند، اينها كار سختي است، بايد احساسات بالايي داشته باشد كه چنين چيزي را تحمل كند اما عاطفه دختر بيشتر است. كسي كه از دنيا مي‌رود دخترها بيشتر گريه مي‌كنند. لازمه مردانگي پسر، دل محكمي است، لازمه مادري اين است كه مهر بيشتري داشته باشند. 
(يكي از خطباي اصفهان در زمان رضاشاه يكي از سادات به نام آقاي سمسام بودند، منبري طراز اول اصفهان بوده و بسيار در منبر رُك بوده و عليه رضاشاه سخن مي‌گفتند. اوايل كه امام قيام كرده بودند در بالاي منبر گفت كه من به آقاي خميني گفتم كه پايت را روي دُم سگ نگذاريد حالا كه هم گذاشته فشار داده و برنمي‌دارد. زماني كه رضاشاه از دنيا رفت، رجال دولتي در اصفهان براي رضاشاه ختم گرفتند، سپس مرحوم سمسام را دعوت كردند، ايشان بالاي منبر گفت كه من زماني به اعلي حضرت گفتم كه دختر اشرف را به من بدهيد، اين كار را نكردند و به ضرر ايشان تمام شد. اگر الان اشرف همسر من بود چند تا بچه سيد دنبال جنازه ايشان گريه مي‌كردند اما ايشان اين كار را نكرد.)
غرض اينكه جنبه احساسي و عاطفي خانمها به مراتب مضاعف است، چنانچه پيامبر اكرم مي‌فرمايند: "خَيْرُ اَوْلادِكُمْ الْبَناتُ"
در بيان ديگري فرمودند: "نِعْمَ الْوَلَدُ، الْبَناتِ"؛ بهترين فرزند دخترها هستند. البته نه هر دختري، دخترهايي كه عفيفه باشند، اهل حجاب باشند؛ "عْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ الْمُخَدَّرَاتُ"
"مَنْ کَانَتْ عِنْدَهُ وَاحِدَهٌ جَعَلَهَا اللَّهُ سِتْراً مِنَ النَّارِ"؛ اگر كسي يك دختر داشته باشد، خداوند پرورش و تربيت كردن و بزرگ كردن اين دختر را باعث حجاب ميان پدر و جهنم قرار مي‌دهد. اين پدر به جهنم نمي‌رود. 
"وَ مَنْ کَانَتْ عِنْدَهُ اثْنَتَانِ اَدْخَلَهُ اللَّهُ بِهَا الْجَنَّهَ"؛ اگر كسي دو دختر داشته باشد، خداوند به خاطر آن دو دختر ضمن اينكه او را به جهنم نمي‌برد، به بهشت مي‌برد.
"وَ مَنْ يکُنْ لَهُ ثَلَاثٌ اَوْ مِثْلُهُنَّ مِنَ الْاَخَوَاتِ وُضِعَ عَنْهُ الْجِهَادُ وَ الصَّدَقَهُ"؛ اگر كسي سه دختر داشته باشد، يا سه خواهر در خانه داشته باشد و پدر از دنيا رفته و پسر مديريت خواهرها را بر عهده دارد، خداوند جهاد را از دوش او برداشته است، بايد در خانه بماند دختر يا خواهر را سرپرستي كند و توقعي از او نيست كه صدقه دهد. بايد به اين دخترها رسيدگي كند. 
نكته ديگري كه وجود دارد، اين است كه اولاد به هر حال ولي عهد پدر است، پدري كه ولي عهد نداشته باشد، كأنه اصلاً به دنيا نيامده، وقتي از دنيا مي‌رود پرونده دنيايي او مختومه مي‌شود، مانند كسي كه جانشين ندارد، لذا حضرت رضا عليه السلام فرمودند: "إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً لَمْ يُمِتْهُ حَتَّى يُرِيَهُ الْخَلَفَ"؛ هرگاه خدا خير بنده‌اي را بخواهد او را از دنيا نمي‌برد تا فرزندان و جانشينانش را به او نشان دهد. 
بنابراين فرزند ضمن اينكه زيبايي زندگي است، جانشين و خلف پدر و مادر است. 
در روايت ديگري آمده كسي كه بدون جانشين از دنيا برود، مثل اين است كه اصلاً به دنيا نيامده، چون هيچ اثري از او باقي نمانده است. "من مات بلا خلف فكأن لم يكن في الناس ومن مات وله خلف فكأنه لم يمت"؛ كسي كه از دنيا برود و داراي خلف باشد، در حقيقت نمرده است و بچه‌هاي او هستند و كارهاي آنها در جامعه نشانه وجود پدر است.
موضوع ديگر اين است براي ايجاد جاذبه در محيط خانواده و كشش فرزندان كه خارج از ساعت كاري به بيرون از خانه نروند، شدت محبت والدين به اولاد است و اين را اسلام تشويق كرده است كه به هر نسبتي كه پدر به فرزندش مهر و محبت مي‌ورزد به همان درصد خداوند نسبت او مهر و محبت مي‌كند. يعني نتيجه مهر و محبتها، مهر و محبت خدا به پدر است. امام صادق عليه السلام فرمودند: "اِنَّ اللّه‏َ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ"؛ بدون ترديد، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش، رحم مي‌كند. 
موضوع ديگري كه عامل جذب فرزندان مي‌شود اين است كه فرمودند اگر فرزندان شما از شما چيزي تقاضا كردند و گفتند فلان چيز را براي ما تهيه كن، اگر قول داديد به قول خود وفا كنيد، همانطور كه ما توقع داريم خداوند فرموده است: ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ، همانطور كه از خدا توقع داريم دعاهاي ما را مستجاب كن، اين حالت در فرزندان هم هست، چون بچه‌ها پدر را بزرگ خود مي‌دانند، همانطور كه ما نسبت به خدا اين ديد را داريم همين ديد را اطفال نسبت به پدر دارند، پدر را هم كاره خود مي‌دانند. پدر را رازق خود مي‌داند، ولي نعمت خود مي‌داند. 
وجود مبارك پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: "اَحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُمْ وَ اِذا وَعَدْتُمُوهُمْ فَفُوا لَهُمْ فَاِنَّهُمْ لايرَوْنَ اِلّا اَنَّكُمْ تَرْزُقُونَهُمْ"
بچه‌هاي كوچك را دوست داشته باشيد.
با آنها مهربان باشيد، تندي نكنيد، خشونت نكنيد.
هرگاه با بچه وعده كرديد، به وعده خود وفا كنيد.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: بچه‌ها را زياد ببوسيد، "أَكْثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ أَوْلادِكُمْ فَإِنَّ لَكُمْ مِنَ الدَّرَجَاتِ عَدَدَ مَا قَبَّلْتُمْ مَا بَيْنَ الدَّرَجَتَيْنِ مَسِيرَةَ مِائَةِ عَامٍ"؛ بچه‌ها را زياد ببوسيد كه در برابر هر بوسه‌ايي كه به فرزند خود مي‌زنيد خداوند يك درجه به شما مي‌دهد. منتهي از درجات دنيايي نيست، ميان اين درجات فاصله پانصد سال وجود دارد. درجات دنيايي معمولاً سال به سال افزايش پيدا مي‌كند، گروه شش، گروه هفت، گروه دوازده. گروهها يكسال يا حداكثر دو سال طول مي‌كشد اما فاصله درجه يك تا درجه دو پانصد سال فاصله است. 
حضرت علي عليه السلام فرمودند: بوسيدن فرزند رحمت است و بوسيدن والدين عبادت است. 
اولاد وظيفه دارد پدر و مادر را ببوسد و اين بوسيدن عبادت حساب مي‌شود. در روايات فرمودند نگاه كردن اولاد در سيماي پدر و مادر عبادت است. همينكه آنها را نگاه كند همانطور كه ما در مورد كعبه داريم كه نگاه كردن به كعبه عبادت است، يعني حلقه وصل ميان انسان و خداست. نگاه به پدر و مادر هم عبادت است. حضرت فرمودند بوسيدن فرزند رحمت و بوسه والدين عبادت است و انسان برادرش را ببوسد، خواه برادر نسبي و خواه برادر ايماني جزء دين حساب مي‌شود. 
در مجلسي در محضر پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله روزي امام حسن و امام حسين عليهما السلام در دوران كودكي وارد شدند، پيامبر هر دو را بوسيد. فردي آنجا بود به پيامبر عرض كرد، آقاجان من ده اولاد دارم و هيچكدام را هم نبوسيدم. حضرت فرمودند خداوند رحمت را از دل شما گرفته است، مهر و محبت در دل شما نيست. 
مطلب ديگر مواسات ميان فرزندان است. فردي در محضر پيامبر صلي الله عليه و آله بود، دو فرزندش همراه وي بودند كه پدر يكي را بوسيد و ديگري را نبوسيد. پيامبر فرمودند كه چرا ميان دو فرزند مواسات برقرار نكرديد، اگر اين را بوسيديد، ديگري را هم بايد ببوسيد. عزيزان اين مطالب كاملاً روانشناسي است. اثر منفي مي‌گذارد و باعث كينه ميان فرزندان مي‌شود. زماني كه پدر و مادر به يك فرزند بيشتر توجه كرده و ديگري كمتر، اين امر باعث ايجاد كينه مي‌شود. والدين بايد بسيار هوشيار و آگاه باشند. 
در بيان ديگري حضرت فرمودند: بين فرزندان خود عدالت را رعايت كنيد. همانطور كه شما دوست داريد ديگران با شما با عدالت رفتار كنند، خداوند با عدالت با شما برخورد كند، يا اگر در اداره‌ايي هستيد و با دوستان همكار خود در يك رده هستيد و رئيس سازمان دوست شما را بر شما ترجيح داد، مسلماً ناراحت خواهيد شد، همانطور كه دوست داريد با شما با عدالت رفتار شود، شما هم با فرزندانتان با عدالت رفتار كنيد. بنابراين نكاتي كه در آيات و روايات هست همه داراي فلسفه و حكمت است كه متأسفانه در جامعه اين مسائل يا گفته نشده يا كم به آن توجه شده است، لذا خانواده‌ها به دليل عدم آگاهي با فرزندان خود درست برخورد نمي‌كنند و خانواده جاذبه خود را از دست مي‌دهد و فرزندان به سراغ ارازل و اوباش و افراد فاسد مي‌روند. 
پرسش و پاسخ:
در پاسخ به سوال يكي از دوستان در مورد شرايط ويژه بانوان بايد عرض كرد كه يكسري شرايط اكتسابي است كه در سايه تحصيل، مطالعه و تربيت حاصل مي‌شود مانند حسن خلق، تواضع، مهر و محبت. اما يكسري شرايط اختياري نيست مانند زيبايي اينها معلول يك سلسله عوامل طبيعي است. كسي كه سياه پوست است فرزند وي سياه پوست مي‌شود منتهي براي يك دختر سياه پوست، پسر سياه پوست هست كه با هم ازدواج كنند. امروز در آفريقا و كشورهاي ديگر مانند ايران كه مناطق گرمسير، اينگونه نيست كه سر آنها بي كلاه بماند، وظيفه حكومت اسلامي اين است كه در بخش صفات اكتسابي نظام، دستگاههاي فرهنگي و تربيتي بايد شرايط را براي جامعه بيان كنند كه افراد درس خوانده باشند، باسواد باشند. چيزي كه در آيات قرآن آمده، داراي مهر و محبت باشند. اينها چيزهايي است كه آموختني است، تكويني نيست كه از حوزه اختيارات افراد خارج باشد. بنابراين در اين بخش وظيفه نظام و حاكميت است، دستگاههاي تربيتي مانند آموزش و پرورش، دانشگاهها، حوزه‌هاي علميه. خطباي نماز جمعه در افكار عموم بايد اين موارد را ارائه كنند، به مردم آموزش دهند حال يا در كلاسها يا در اجتماعات عمومي. 
بخش كه اختياري نيست كه مشخص است، منتهي در مورد اين موارد هم دستورالعملهايي داريم براي مثال اگر مي‌خواهيد فرزند شما پسر باشد، اذكاري هست كه بايد خوانده شود، در فصل خاصي يعني قبل از اينكه چهارماهگي طفل تمام شود بايد دعاي مخصوص را بخوانيد. اگر مي‌خواهيد فرزند شما زيبا شود مادر بايد از لبنيات، گلابي استفاده كند. در روايت داريم كه روزي در محضر يكي از ائمه بود كه نوجواني وارد شد كه خيلي زيبا بود، معصوم فرمودند حتماً زماني كه مادر ايشان را حمل داشته از گلابي استفاده كرده است. يا در مورد مردها روايت داريم اگر چنانچه توليد نسل آنها ضعيف است از تخم مرغ استفاده كنند. تخم مرغ مولد است يعني اسپرم را در بدن توليد مي‌كند. اين دستورالعملهايي است كه در روايات بيان شده است. 
اساتيد دانشگاه بايد بعضي اين موارد را در آزمايشگاهها آزمايش كنند، مانند تخم مرغ كه از نظر علمي چگونه باعث مولد بودن مي‌شود. اينها مواردي است كه بايد مورد بررسي قرار گيرد و قطعي شود كه اسلام در چهارده قرن قبل اين مطالب را به زبان توصيه بيان كرده است. 

"والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته"

مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.