خطبه اول
خطبه دوم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام علیکم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا ونبینا ابیالقاسم المصطفی و علی اهل بیت الطیبین الطاهرین سِیمَا بَقِیةُ اللَّهِ فِی الْأَرَضِینَ وَلعْنَة الله عَلِی أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ، الی یوْمِ الدِّینِ
هفتمین نمازجمعه را در محضر شما برادران و خواهران با دعای سلامتی امام زمان علیه السلام آغاز میکنیم.
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام، همهی شهدا، گذشتگان، مخصوصا شهدا و گذشتگان منطقه کاشان و سلامتی و نصرت رهبر عظیم الشأن انقلاب صلوات ختم کنید.
خیر مقدم عرض میکنم به همه برادران و خواهران به ویژه جوانان و نوجوانان، توصیهی به تقوا را به خودم و همهی شما دارم اوصیکم و نفسی بتقوی الله برادران و خواهران تقوای الهی را پیشه کنیم.
با تقوا باشیم
حرام مرتکب نشیم،
واجبات مان را انجام دهیم،
مصداقا امروز، مصداق تقوا را پرهیز از لقمهی حرام مد نظر دارم، در میزان الحکمه مرحوم آقای ری شهری در مادهی حرام، این حدیث را از پیامبر عظیم الشأن آوردند:
که اگر انسان عبادت انجام دهد، اما غذای او لقمهی حرام باشد مثل آن است که یک ساختمان را، یک برجی را ، روی آب بخواهد بنا کند،
(الْعِبَادَةُ مَعَ أَکلِ الْحَرَامِ کالْبِنَاءِ عَلَى الماء در یک نسخه و علی الرَّمْلِ)، رمل، شن و ماسه روی نسخهی دیگر) این استقامتی ندارد، آن عبادت فایدهای ندارد، اگر لقمهی حرامی به یک کارمند عرضه شد، حرام به او عرضه شد، و او میتوانست آن لقمهی حرام را بگیرد، آن رشوه را بگیرد اما بخاطر رضای خدا این کار را نکرد، ترک کند روایت میفرماید: از دو هزار رکعت نماز مستحبی پیش خدا محبوبتر است.
تَرْک لُقْمَةِ حَرامٍ أحَبُّ إلى اللّه؛ محبوبتر است پیش خدا
مِن صَلاةِ اَلْفَی رَکعَةٍ دو هزار رکعت
تَطَوُّعاً نماز مستحبی
یکی از مصادیق این لقمهی حرام میشود رشوه درذیل آیه شریفه
( أَکالُونَ لِلسُّحْتِ کسانی که بسیار میخورند حرام را، روایتی از حضرت امیر علیه السلام داریم که مرحوم مجلسی در جلد ۱۱۰ بحار آوردند فرمودند
هُوَ الرّجُلُ یقضی لأخِیهِ الحاجَةَ این منظور از أَکالُونَ لِلسُّحْتِ، کسانی هستند که مکل یک برادر دینی را حل میکنند اما درکنارش ثُمّ یقبَلُ هَدِیتَهُ ، هدیه یاو را قبول میکنند
حضرت امیر علیه السلام این را أَکل السحت و حرام تفسیر فرمودند.
درکنارش بگویم برادرانی را ما میشناسیم که به شدت پرهیز میکنند از این لقمهی حرام درعرض شود که صنف شریف بانک، من رئیس بانکی را در استان گلستان میشناسم که ایشان اولاً امضای او انقدر معتبر است که پروژههای سنگین را بخواهد وام بدهد او باید امضا کند ولی انقدر پرهیز دارد از لقمهی حرام که حتی یک سر رسید، سررسید اگر برای او هدیه بیاورند نمیپذیرد. اینم داریم
بحث مستمر ما قرآن بود به لطف خدا در 6 هفتهی گذشته سوره حمد به پایان رسید وارد سورهی مبارکهی بقره میشویم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الم (1) ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ (2)
این کتاب شکی در آن نیست، (لا رَیبَ فیهِ) است، هدایت است برای اهل تقوا
دو سه نکته را سریع عرض میکنم
یکی عظمت سورهی بقره در یکی از جنگها حدیث درمجمع البیان درجلد 1 صفحهی ۱۱۱ آمده است.
پیامبر عظیم الشأن، لشکری را آماده کردند، حالا میخواهند فرمانده انتخاب کنند، برای اینکه فرمانده انتخاب کنند، حضرت چند نفر را پرسیدند که تو چقدر معیت با قرآن داری؟ بعد در بین آن جمع جوانترین شان را انتخاب کردند به عنوان فرمانده، آمدند خدمت حضرت گفتندیارسول الله
هُوَ أَحْدَثُنَا سِنّا، از همهی ما این جوانتر است 18-سالشه ، 17 سالشه، شما او را امیر بر ما قرار دادی؟
جواب پیامبر اکرم این بود مَعَهُ سورة البقرة، این جوان هست اما نزد او سورهی بقره است، هرکس را حضرت سؤال میکرد سوالش این بود
ماذا مَعَک مِنَ الْقُرْآن؟ چقدرتو معیت با قرآن داری؟
این شخص چون معیت با سوره بقره داشت حضرت فرمود تو فرمانده لشکر باش.
الم؛ در تفسیر تسنیم آیت الله جوادی ۶۵ صفحهی جلد 2 را اختصاص میدهند به توضیح الم، الم، من از این 65 صفحه فقط گزینش کردم سه مطلب را که
در تفسیر برهان آمده در جلد ۱ صفحه ۵۴ امام صادق علیهالسلام فرمودند: این حروف مقطعهی قرآن مثل الم، یس و امثال ذالک، یک علامتی بود برای یهودیها و مسیحیها که در کتابهای مقدسشون خوانده بودند که پیامبر آینده پیامبری است که
یأْتِی بِکتَابٍ، کتاب آسمانی او میآید
بِالْحُرُوفِ الْمُقَطَّعَةِ و حروف مقطعه دارد
افْتِتَاحَ بَعْضِ سُوَرِهِ، ابتدای بعضی از سور کتاب آسمانی او حروف مقطعه است، المر، الم،
پس یکی از نشانه های نبوت پیغمبراکرم برای اهل کتاب، همین حروف مقطعه است.
نکتهی دوم: از بیست نکته و نظریهای که آیت الله جوادی آوردند، نظریهی علامهی طباطبایی است
در جلد 18المیزان، ایشان میفرماید، من تحقیق کردم، سوری که (الم) دارند یک ویژگی دارند،
سوری که الحم دارند یک ویژگی دارند، تحقیق عرض شود میدانی. ایشان میفرماید هر جا الم ابتدای یک سوره ای هست بعدش خداوند متعال در رابطه با نفی شک و تردید از قرآن سخن گفته، این محور سوره هایی که (الم) دارد
اگر سوره ای ها میم دارد بلافاصله یا بعدش در رابطه با این هست که این کتاب از سوی خدا نازل شده است این هم یک نظریه
نظریه سوم: روایاتی داریم که فرمودند این حروف مقطعه بخشی از اسم اعظم خدا است ، پیامبر ازش خبر دارد ، امام معصوم، امام زمان امروز ازش خبردارد، یک صلوات ختم کنید.
وقتی می خواهد خدا را بخواند و اجابت شود از این حروف مقطعه، امام زمان استفاده میکند
(یولفه النبى و الامام الذى اذا دعى به) وقتی خدا میخواند به یس، به نون و امثال ذالک، اُجیبَ، اجابت میشود
این سه نظریه از یست نظریه،
ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فیهِ در این قرآن هیچ شکی نیست که حق است، زمینهی شک کجا به وجود میآید، شما یک خبری را میشنوید، کجا شک به وجود میآید زمانی که حق با باطل با هم آمیخته باشند، مقام معظم رهبری در یک بیانی فرمودند این خبرگزاریهای عرض شود صهیونیستی و دشمنان معاند ما خبری که میدهند ۹۰% دروغ است 10% حقیقت است، ممزوج میکنند به تعبیر حضرت امیر علیه السلام در نهجالبلاغه حق را باطل، شما که میشنوی قدرت تشخیص نداری، 10% حق را که گرفتی فکر میکنی بقیهاش هم حق است، اما این قرآن، میفرماید100% حق است، همهاش حق است، به تعبیر آیه شریفه سجده آیه ۳
بَلْ هُوَ الْحَقُّ قرآن کلش حق است
مِنْ رَبِّک از سوی خدای متعال
در سوره فصلت میفرماید معصوم قرآن،
لا یأْتیهِ الْباطِلُ، باطل درقرآن نه الان، نه آینده راه نخواهد داشت،
مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ ممکن است جوان ما، بگوید در آیهی 23 همین سوره خدا میفرماید
وَ إِنْ کنْتُمْ فی رَیبٍ مِمَّا نَزَّلْنا، اگرشک داید در آنچه که ما نازل کردیم پس بروید فلان کار را بکنید قرآنی مثل قرآن بیاورید
خدا در آیه 2 میفرماید: لا رَیبَ فیهِ است در آیه ی23 میفرماید وَ إِنْ کنْتُمْ فی رَیبٍ آیا اینها با هم تنافی ندارد؟ جواب
مفسران مفصل بحث کردند، خلاصهاش این است قرآن زمینهاش حق است، یک ذره باطل در آن راه ندارد اما یک عده بیمارهستند،
بیماری کفر دارند،
بیماری نفاق دارند،
این بیمار در قرآن تردید می کند دردو چیز قرآن تردید میکند
یک میگوید اصلا این قرآن وحی نیست، به تعبیر آیهی شریفهی قرآن، می فرماید که
بَلْ هُمْ فی شَک مِنْ ذِکری اینها خیلی دقیق است، شما الحمد الله اهل دقت هستید
سوره ص آیه 8 میفرماید: منافقینی که شک درقرآن دارند، اولین شکشان این است میگویند اصلاً این قرآن کلام خدا نیست،
از روشنفکری امروز بگویم کتاب مینویسند میگوند پیامبر اکرم در دریافت وحی معصوم نیست.
این اولین ادعای این بیماردلان، این قرآنی که پیش ما آمده میگویند: وحی نیست آنی که خدا فرموده نیست، بَلْ هُمْ فی شَک مِنْ ذِکری
دومین تردیدی که منافقان و کفاردارند، این است که محتوای قرآن که به توحید دعوت میکند، به معاد دعوت میکند، به نبوت، این محتوا را ما در ان شک داریم، دو مطلب است، اولاً قرآن ازسوی خدا نیامده
وحی نیست،
ثانیا، حالا این قرآن سلمنا که ازطرف خدا آمده محتوای او را ما درش شک داریم، عبارت قرآن ببینید
9 ابراهیم
وَ إِنَّا لَفی شَک ما منافقین و کفار شک داریم درچی؟
مِمَّا تَدْعُونَنا إِلَیهِ در آنچه که قرآن ما را به او دعوت میکند
پس شک دوم، شک دربارهی محتوای دعوت است، این دو نوع شک
قران به هر دو جواب میدهد،
تَنْزیلُ الْکتابِ لا رَیبَ فیهِ مِنْ رَبِّ الْعالَمینَ آقای روشنفکر، قرآن 100% از طرف خدا آمده و پیامبر اکرم معصوم است در دریافت، در جای خودش درکتب کلامی، اثبات شده است،
وَ ما کانَ هذَا الْقُرْآنُ سوره یونس آیه 37
وَ ما کانَ هذَا الْقُرْآنُ أَنْ یفْتَرى قرآن افتراء بر خدا نیست، در رابطه با شک در دعوت هم خدای متعال هم در توحید
هم در نبوت و هم در مسئلهی معاد دفاع میکند از محتوای دعوت قرآن
مثلا رَبَّنا إِنَّک جامِعُ النَّاسِ لِیوْمٍ لا رَیبَ فیهِ خدایا شما جمع میکنی مردم را برای روزی که معادی که لا رَیبَ فیهِ محتوای دعوت هم لا رَیبَ فیهِ است، لذا این آیهی شریفه که میفرماید
ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فیهِ میتواند هم پاسخی باشد به شک اول منافقین که میگویند وحی نیست،
و هم پاسخ به شبههی دوم منافقین باشد که میگویند محتوای قرآن مورد تردید است، معادی درکار نیست، توحیدی درکار نیست، نبوتی درکار نیست،
قرآن میفرماید:
ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فیهِ هم اصلش لا رَیبَ فیهِ است و هم محتوای آن لا رَیبَ فیهِ است
نکته اخر قرانی هُدىً لِلْمُتَّقین، هدایت است برای اهل تقوا،
باز ممکن است جوان متدبر در قرآن ما بگوید ما در ماه رمضان ان آیه را خواندیم، آیهی 185 بقره فرمود:
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ، ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده
هُدىً لِلنَّاسِ هدایت است برای همه مردم 7- 8 میلیارد جمعیت باید با قرآن هدایت شوند، چرا آیه میفرماید: هُدىً لِلْمُتَّقین، سه پاسخ از سه مفسر عالیقدر شیعه
پاسخ اول مرحوم امین الاسلام طبرسی، مجمع البیان، ایشان میفرماید هدایت قرآن مثل یک بذری که کشاورز میپاشد در زمین از نظر هدایت تشریعی برای همهی مردم است 8 میلیارد جمعیت این بذر هدایت الهی دارد برایشان پاشیده میشود
اما عدهای اجابت میکنند عدهای اجابت نمی کنند، اونهایی که اجابت میکنند اهل تقوا هستند ،
( إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ یخْشاها) (نازعات/ 45)
پاسخ دوم علامه طباطبایی درالمیزان، جلد 1 صفحهی 45 میفرماید:
خدا یک هدایت فطری ابتدایی داشت با فطرت همه را هدایت کرده، اما یک عده میآیند این فطرت را دفن میکنند،
وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها (شمس/10) یک عده فطرت خودشان را غبار آلود میکنند، دفنش میکنند، هدایت تکوینی و فطری برای همه بود اما فطرتش را دفن کرده، چشمش، گوشش، زبان فطرتش بسته شده است، لذا قرآن که برایش خوانده میشود، به جای اینکه هدایت برای او باشد، به تعبیرآیهی شریفه 82 اسراء
(وَ لا یزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَسارا) دیگه برای این آقا هدایت نیست، خودش به دست خودش گوش و زبان و دل فطرتش را بسته است برایش خسارت روی خسارت است، اما برای اهل تقوا به تعبیر مرحوم علامه این هدایت تکوینی پاداشی هست یک هدایت ثانوی، شما که فطرتتان را به فلاح رساندید خدا به شما جایزهی ویژه میدهد، (هُدىً لِلْمُتَّقینَ) اینم پاسخ دوم
پاسخ سوم جناب آیت الله جوادی آملی در تسنیم میفرماید پاسخ امین الاسلام خوب است، فرمایش علامه طباطبایی استاد ما خوب است، اما به نظر ما یک نکتهی دقیقتری در اینجا هست، و آن نکتهی دقیقتر این است خدا دو جور هدایت دارد،
یک وقت یک گردشگری آمددرکاشان به شما میگوید آقا من میخواهم بروم امامزاده والامقام عرض شود که مشهد اردهال، کجاست؟ شما آدرس میدهید فلان خیابان، فلان بلوار، از آنجا بروید به آن فلکه که رسیدید، در سر دو راهی مثلا بپیچید دست راست، این میشود ارائهی طریق، این یک هدایت است.
ولی خدا یک هدایت دیگه هم دارد و آن، این است که این مهمانی که از شما سؤال کرده خیلی برای شما عزیز است، شما میگویی من مینشینم در ماشینت، خودم میرسانمت به امام زاده هلال این میشود ایصال الی المطلوب آیت الله جوادی میفرماید این هدایت (هُدىً لِلْمُتَّقینَ) هدایت ارائهی طریق و دادن آدرس نیست خدا به اهل تقوا که شما خواهران و برادران حاضردر نمازجمعهی کاشان هستید و همهی شنوندگان والا مقام ما، هدایت بالاتری دارد به نام ایصال الی المطلوب
لِینْذِرَ مَنْ کانَ حَیا شما حیات دارید کسی که مؤمن است و تقوا دارد حیات دارد این قرآن برای کسانی که زنده هستند و حیات دارند آنها را دستشان را میگیرد و میرساند به آن مطلوب نهایی
اینجا برگردم به قول دومم صحیفه سجادیه، دعای هفتم در خطبه هفتم، دعایی که رهبر معظم انقلاب سفارش کردند در گرفتاریها بخوانیم
یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، ای خدا که گرههای بزرگ به دست تو باز میشود
می رسد به اینجا وَأَذِقْنِى حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِیما سَأَلْتُ، خدایا شیرینی اجابت را به ما بچشان،
وَهَبْ لِى مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، خدایا یک گشایش گوارا به ما عطا کن
وَاجْعَلْ لِى مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً، خدایا راه خروج سریع و آسان عطا کن
وَلَا تَشْغَلْنِى بِالاهْتِمامِ عَنْ تَعاهُدِ فُرُوضِک، وَاسْتِعْمالِ سُنَّتِک، مبادا گرفتاریها بیماری، مشکلات اقتصادی و امثال ذالک من را از فروض واجبات، و از سنن، مستحباتم، باز بدارد،
این دعا برای همهی مشکلات چه مشکلات مادی، چه مشکلات معنوی، توصیه میشود،
خدایا همهی ما را مشمول هدایت خاص خودت، هدایت ایصال الی المطلوبی خودت قرار بده،
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
إِنَّا أَعْطَیناک الْکوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّک وَ انْحَرْ *إِنَّ شانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ
خطبهی دوم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
احسنتم که صلواتها را با عجل فرجهم میفرستید
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد و الثناء لله رب العالمین والصلات والسلام علی خیرخلقه و اشرف بریته، شریف ترین مخلوقات خدا پیامبر عظیم الشأن و صل علی، علی امیرالمؤمنین و صل علی صدیقه الطاهره فاطمه الزکیه سیده النساء العالمین، اللهم صل علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنّه اللهم صل علی علی ابن الحسین زین العابدین و محمد بن علی الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسی ابن جعفر الکاظم و علی ابن موسی الرضا المرتضی، اللهم صل علی محمد ابن علی الجواد، وعلی ابن محمد الهادی و صل علی الحسن ابن علی الزکی العسکری، اللهم صل علی حجت ابن الحسن المهدی القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى ولایت شما را پذیرفته ایم با جان و دل وَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ نتَبَرَّأ و از دشمنان شما بیزارم
اوصیکم و نفسی بتقوی الله
توصیهی به تقوا درخطبهی اول این بود که مال حرام، نخوریم همین توصیه درخطبهی دوم این است که مال حلال بیاوریم در منزل سورهی بقره آیه 168
(یا أَیهَا النَّاسُ کلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلالاً طَیباً )
روز کارگر وقتی رفتم دیدن یک مجموعه کارگری، سه چهار تا توصیه کردم یکی از توصیههای این بود
تلاش کنید محصولتان طیب باشد، حلال طیب باشد،
وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ از گامهای شیطان تبعیت نکنید
که إِنَّهُ لَکمْ عَدُوٌّ مُبینٌ شیطان میخواهد شما حرامخوار باشید.
امام صادق علیه السلام در یک حدیث شریف که در کافی ما آمده است فرمود:
مُجَادَلَةُ السُّیوفِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ الْحَلَال، آدم شمشیر بزند، جدال با شمشیر داشته باشد از اینکه پول حلال در بیاورد آن شمشیر زدن آسان است، یعنی انقدر زمینه برای وسوسه حرام زیاده که حضرت مقایسه کردند با شمشیر زدن، البته من به لطف خدا با اقشار مختلفی که سر و کار دارم میبینم اهل تقوا در همه صنوف هستند، از جمله درصنف شریف نانوایی، یک شاطر بزرگوار خودش به من گفت، گفت حاج آقا من روزانه 13 تا کیسه آرد میپزم، بعضی از همکاران من یکی دو تا کیسه را آزاد میفروشند، مثلاً 40 تومن ما میخریم این را از دولت، ولی مشتری بازار میگوید 200 هزار تومان از شما میخرم، حالا من یه توضیح به عنوان تذکرات در آخر همین جلسه دارم، مفصل تر این را توضیح میدهم، حالا با همین قیمتی که این شاطر به من گفت، ۱۵۰ هزار تومان میماند برای من، برای یک کیسه، ده روز میشود یک و نیم میلیون، یک ماه میشود چهار و نیم میلیون، گفت پیامک حاج آقا به شما نشان بدهم، که خودکارخانه آرد به من پیامک داده آقای شاطریک دانه از نانهایت را نپز، من برایت میفروشم، سریع چهار و نیم میلیونت را به حسابت واریز میکنم، این شاطر گفت نه، من موظم سهمیه را بپزم برای مردم، حاضر نیستم این پول حرام وارد زندگی من شود، این میشود همین فرمایش امام صادق علیه السلام، آفرین به این شاطر و امثال این افراد،
چهار تا مناسبت را مد نظر دارم
یکی دیدارهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب
دوم رحلت عالم برجستهی منطقهی کاشان مرحوم آقای روحانی بیدگلی
سوم گرانیهای اخیر
و قبل از آن از سخنران محترم قبل از خطبهها تقدیر میکنم و توصیه میکنم به همه برادران و خواهران اگر صلاح دانستید بیست دقیقه قبل از اذان در مصلی باشید، الان به حمد الله مصلی تقریبا ۸۰-۸۵% پر است ولی سخنران خوب شما مطالب ارزشمندی که گفتند به گوش شما نرسید، مطالب سودمند، خود من سعی میکنم ابتدای جلسه حاضر باشم که از فیض آن سخنران هم بهره مند باشم.
چهار تادیدار رهبر معظم انقلاب داشتند دراین فاصلهی کوتاه
اولین دیدار با امیر قطر آقای شیخ تمیم بن حمد آل ثانی بود حضرت آقا به ایشان توصیه کردند، فرمودند که کشورهای عربی دارند مسابقه میدهند در ایجاد رابطه با صهیونیستها، انتظار ما از جهان عرب ورود صریح به میدان عمل سیاسی در مقابل جنایات است، جنایات اسرائیل، بعد یک نکته ای فرمودند که این یک پیش بینی هست، فرمودند این عربها، که دارند با اسرائیل هم قهوه میشوند، با هم قهوه میخورند، یا از اسرائیل میترسند، و یا چشم طمع دارند که اسرائیل به آنها کمک کند آقا فرمودند، من به شما بگویم، آقای امیر قطر که رژیم صهیونیستی اسرائیل الان نه در شرایطی است که میتوان به او طمع داشت و نه از او ترسید، نه طمع نه نترس، صهیونیستها هرجا که پا بگذارند فساد ایجاد میکنند، این رژیم در آستانه زوال هست این نکته اول در این دیدار
دیداردوم آقای بشار اسد، حضرت آقا به ایشان فرمودند که شما و مردم سوریه در یک جنگ بین المللی پیروز شدید، داعش نبود، یک جنگ بین الملل بود، یکی از عوامل پیروزی شخص حضرت عالی بودی، سوریهی امروز با سوریهی10 سال پیش از نظر احترام و اعتبار قابل مقایسه نیست، همه جا الان به این کشور به عنوان یک قدرت نگاه میکنند، رضوان خدا برحاج قاسم سلیمانی و همهی مدافعان حرم و سرسلسلهای که حاج قاسم را امید داد و به جبهه فرستاد و او را با اقتدار به پیروزی رساند
نثار روحشان یک صلوات ختم کنید
در بعضی از اخبار خواندم که امارات به آقای بشار اسد گفت اگر میخواهی ما با تو رابطه داشته باشیم شرط ما این است که به ایران نزدیک نشوی حضور آقای بشار اسد در تهران، یک تو دهنی به این تفکر امثال این کشور بود،
الله اکبر، اکبر الله، الله اکبر
خامنهای رهبر،
مرگ بر ضد ولایت فقیه،
مرگ بر آمریکا
مرگ بر انگلیس
مرگ بر منافقین و کفار
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر آل سعود
دیدار سوم با کارگران عزیز، آقا فرمودند نقش کارگران در سه عرصه نظامی، اقتصادی و سیاسی در کشور ما برجسته است در نظامی، ۱۴ هزار شهید کارگر داریم،
در اقتصادی، ستون اصلی خیمهی تولید بر عهدهی شما کارگران است،
در عرصه سیاسی فرمودند از اول انقلاب خود من، من در خاطرات آقا خواندم همان روزای اول پیروزی میخواستند کارگران را در مقابل انقلاب قرار بدهند تابلوی اعتراض شوند علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی تا حالا هم این ترفند هست، آقا فرمودند ولی کارگران بصیر بودند، اگرخواستهی به حقی هم داشتند مرزخودشان را از دشمن جدا کردند،
بعد حضرت آقا فرمودند، سه تا مسئلهی موضع اصلی دارند کارگران ، که یکیش عبارت از تأمین امنیت شغلی ، شغل باید در امانم باشد، کارگر، فرمودند یکی از موجبات نا امنی شغلی، قراردادهای موقت است، ببینید چه قدر این مرد بزرگ فکر میکنند برای یک سخنرانی، قرارداد موقت که من هم با صنوف مختلف که سروکار داشتم، دقیقاً یکی از این نگرانی های کارگران همین هست.
2- ضربه خوردن به تولید ملی، تولید ملی که ضربه بخورد به اشتغال وقاچاق و واردات بی رویه مثالی که خود حضرت آقا زدند، فرمودند کارشناسان به من گفتند، یک میلیارد دلار که جنس وارد کشور ما میشود و مشابه داخلی دارد این مساوی است با تعطیلی 100 هزار فرصت شغلی در ایران از همان تولید داخلی،
دیدار چهارم آقا با معلمان عزیزبود فرمودند که درجهانی که چه شرقش و چه غربش دارد ظلم میکند خود همین جمله را دقت کنید چقدر حریت دارد این جمله، میفرماید چه شرقش و چه غربش دارد ظلم میکند باید معلّمان عزیز نسل آینده را با ارزش مقاومت و ایستادگی تربیت کنند، ما باید برسیم به تمدن بزرگ اسلامی، یکی از مهمترین زیر ساختهایش منابع انسانی هستند یعنی این بچهها، فرمودند آقایان، خانمهای بزرگوار معلم، شما 12 سال در اختیار دارید ، 12 سال این امانت در دست شماست، اگر امروز میخواهیم حدس بزنیم که کشور ما ۱۲ سال آینده چه وضعیتی دارد، نگاه کنیم الان آموزش و پرورش ما چه وضعیتی دارد، توصیه فرمودند آقا، که شما نسل آینده تمدنساز را تربیت کنید با این ویژگیها
دانشمند
کارآمد
دین باور
آگاه از اندیشههای امام
این خیلی مهم است، من هم در روز معلم که خدمت عزیزان معلم بودم در آموزش و پرورش همین توصیه را داشتم که بصیرت باید به بچههای عزیز کاشان و همه جا تزریق شود توسط معلم،
آشنا با آرمانهای انقلاب،
دارای اعتماد به نفس،
ما میتوانیم،
دارای هویت ملی اسلامی ایرانی
مفاخر ایران را بداند،
43 سال افتخارات جمهوری اسلامی را این دانش آموز باید بداند،
افتخار کند به بعداز انقلاب،
یکی از مهمترین جاهایی که این افتخارات آمده اول بیاینیه گام دوم هست
آقا زحمت کشیدند خودشان لیست کردند، و خودشان در دیداری که با شورای نگهبان داشتند فرمودند من بر این نوشتن بیانیه گام دوم خیلی زحمت کشیدم،
بعد فرمودند معلمان دو تا تمدن منسوخ شده عربو شرق را به بچه ها بگویند، هم لیبرال غرب و هم کمونیست شرق هر دو منسوخ شدهاند، آنی که میتواند ما را به مقصد برساند اسلام است، آن هم اسلام ناب محمدی، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
مناسبت چهارم گرانیهای اخیر هست، که خواهش میکنم این رو دقیقتر گوش بدیم
اولا رهبر معظم در دیدار با کارگران اصل موضوع را بیان کردند، فرمودند دولت در زمینهی مسائل اقتصادی برنامههای مهمی دارد، همهی قوا، دستگاه ها و مردم به دولت کمک کنند، حالا من همین جملهی رهبر معظم را یک مقداری تشریح میکنم،
مصرف گندم ما در یکسال 13میلیون تن است از این 13میلیون، ۱۱ میلیون تن برای مصرف نانوایی هاست، 2 میلیون تن برای شیرینی، ماکارونی بیسکویت، شکلات و امثال ذالک، و نان فانتزی، عدد را یکبار دیگه عرض میکنم
13میلیون تن مصرف گندم سالانه ما
۱۱ میلیون تن نانواییها
2 میلیون تن برای مصارف صنعتی و نان فانتزی و امثال ذالک
چقدر اصراف میشود، از این13 میلیون تن، جای شرمندگی دارد، 5/3 میلیون تن اصراف میشود
من یکباربرنج را برایتان عرض کردم، برادران، خواهران وزن کردم یک عدد برنج را درمغازهی برنج فروشی گفتم آقا یک دانه برنج را بکش کشید، بعد وزنش را گرفتم یک کیلو چند تا برنج میشود حساب کردم به جمعیت 80 میلیون ایران دیدم اگر هر ایرانی فقط یک عدد برنج اصراف کند روزانه 14تن برنج اصراف میشود، فقط یک عدد برنج، پدرها مادرها، سبک صحیح عرض شود غذا خوردن را به بچه ها یاد بدهند خود بزرگترها اول رعایت کنند من گاهی اوقات همسفره میشوم با بعضی از مؤمنین، سر سفره من خودم تلاش می کنم یک عدد باقی نماند ولی بعضی وقتها اطرافیان دقت ندارند،
خوب بریم سراغ آن بحث گندم، 13میلیون تن ، ۱۱ میلیون تن نانوایی، 2 میلیون تن برای مصفارف صنعتی و نان فانتزی، و امثال ذالک، دقت کنید
در سال ۱۴۰۰ دولت قبلی گندم را از کشاورز محترم میخرید هرکیلو 5000 تومان، با این عددی که به کشاورزمی داد، جمع تولید داخل ما، درسال گذشته 1400 مقداری که گندمی که از کشاورزخریده سد حدودا 5 میلیون تن بود ، نیاز ما چقدربود؟13میلیون تن ، چقدرکسری داریم؟ حدودا 8میلیون تن این باید از خارج بیاید، ازخارج چقدرهزینه دارد؟ هرتن پانصد دلار، هر تن 500 دلار، یعنی یک کیویش چقدر؟ نیم دلار، به قیمت ارز نیمایی25 تومان میشود 500/12 برای واردات، این را داشته باشید
امسال دولت محترم چه طرحی داد، امسال دولت اعلام کرد، من گندم را کیلویی ، 11500 تومان میخرم از کشاورز، برای چی گفت این را؟ که هم کشاورزمحترم ما تشویق شود به کاشت و هم تشویق شود به فروش به دولت، این نکتهی اول
نکتهی دوم، آیا الان شرایط جهانی طوری هست که اگر کشاورز ما تولید نکند ، ما بتوانیم مثل پارسال از خارج خرید کنیم؟ کارشناسان میگویند نه، جنگ اوکراین و روسیه امنیت غذایی دنیا را به هم ریخته، چرا؟ ۳۰ تا ۷۰ درصد دانه های روغنی و غلات در این دو کشور تولید میشوند، اوکراین ، روسیه ، 30 تا 70% و این دو کشور گفتند ما نمی فروشیم، اروپا الان با بحران مواجه شده، افزایش قیمت پیدا کرده همین محصولات در سطح بین الملل بین ۳۵ تا ۷۰ درصد غلات در دنیا گران شده، در بازار جهانی کمیاب و گران، این هم نکتهی دوم
نکتهی سوم، آنچه که تا حالا انجام میشد در دولتهای قبل چی بود؟ در دولتهای قبل این بود، وقتی که دولت محترم، هر دولتیها، میخواست نان مردم ارزان به دستش برسد یارانه را به این سلسله، فرض کنید یک زنجیره درنظر بگیرید به آخرین عرض شود سلسله نمیداد به اولین سلسله میداد، یعنی کارخانه آرد یارانه را میگرفت بعد این کارخانهی آرد به همهی کشور توزیع میکرد و ازجمله به نانواییها، دو نوع آردبه نانوایی داده میشد، یکی کیلویی 650 تومان، نانواییهای دولتی دو آزاد پز 950 تومان،
یکی هم برای بخش صنعت ماکارانی، عرض شود، نان فانتزی آنها کیلویی 2500 تومان چقدر برای دولت تمام میشد 16 هزار تومان یارانه میداد عرض شود به نانوایی 650 تومان، به آن نانوایی 950 تومان، به آن صنعتی2500 تومان، خوب، نتیجهاش چی شد؟ نتیجه اش این شد که یک مثالش را اول بحث تقوا مثال زدم، بسیاری از حالا نگویم بسیاری، بعضی از عرض شود افراد طمعکار، آمدند و نان سهمیهی شما را که باید نانوایی پخت کند،
اولا بعضی هاش را در ساعاتی از زمان پخت کردند مثل یک نصفه شب تا 7 صبح برای مصرف گاوداری ها
ثانیاً الان که در دنیا آرد گران شده انگیزهی بسیاری شدیدی به وجود آمد برای قاچاق، مرز ترکیه، دوستان مطلع به من خبر دادند یک کیسه آردی که الان به نانوایی داریم میدهیم 3800 -40000هزار تومان در آنجا یک میلیون تومان دارد معامله میشود، ببینید شیطان چه انگیزه ای ایجاد میکند برای این شاطر ما، که نان خودش را نپزد، از13 تا سهمیهی خودش، یکی، دو تا سه تا را در روز کم کند و قاچاق شود، این یک نکته
دولت چه کار کرد؟ دولت گفت آقا من یارانه مردم قطع نمیکنم برای نان، نان باید به قیمت سابق به دست مصرف کننده برسد ولی پول را به حلقهی اول سلسله نمیدهم، که در این مسیر تا برسد به مردم بخواهد 7-8 جا حیف ومیل شود، من یارانه را به حلقهی آخری میدهم، به نانوا می دهم، قرار شده الان در زنجان دارد اجرا میشود کارتهایی را بانک ملی تولید کرده برای خرید نان، من و شما وقتی میرویم نانوایی بعدا درسرتا سر کشور هم اجرا میشود این کارت کشیدیم دقیقا بانک مرکزی میفهمد که از نانوایی فلان درفلان کوچه چقدر آقای الف نان خریده، بعد دولت متناسب با مقداری که این نانوایی، نان را به دست شما داده، یارانه اش را میدهد، پس نان قرار نیست به هیچ وجه برای مصرف کننده گران شود، تفاوت فقط چی شده؟ اینکه یارانه قبلا به کارخانه آرد داده میشد، تا به من و شما برسد مثل آن یخی که عرض شود قالب بزرگ یخ میشد تا به ما برسد به اندازهی یک لیوان میشد، الان یارانه را دولت میگوید من مستقیم میدهم به نانوایی، به مقداری که نان به مردم برساند،
دررابطه با ماکارانی و آن محصولات دیگر مشکل دولت چی بود؟
مشکل این بود، دولت این آردی که برایش از کشاورز مثلا دارد11500 میخرد، کارخانهی آرد، امثال ذالک 16000تومان برایش در میآید، می داد به کارخانهی عرض شود نان فانتزی 2500 تومان، خوب ایشان تولید میکرد برای من و شما این کاملا به جا بود، که من و شما ماکارانی ارزان با یارانه را بگیریم،
اما همین کارخانه ها چه شکلات، چه بیسکویت، چه ماکارانی، عمده درآمدشان از صادرات بود، پول یارانهی من و شما را 2500 آرد را میگرفتند، صادر میکردند اما محصول صادرات در جیب کی میرفت، کارخانه دار، پول80 میلیون میرفت در جیب 10 تا کارخانه ماکارانی آقای رئیسی گفت من باید این غده را جراحی کنم، دربحث نان پول را مستقیم به نانوا بدهم که آن حیف و میلها نشود، در بحث ماکارانی هم عرض شود که آن صادرات درجیب آن افراد نرود، مابه التفاوت را در کارت خود مصرف کننده میریزم 400 هزار تومان یا 300 هزارتومان، برای هرنفر، ما آنچه که توقع داریم از فرماندارمحترم، و استاندار محترم این است که این قانون درست اجرا شود، قانون ، قانون درستی است، کارشناسان منصف میگویند آقای رئیسی جرأت به خرج داد کاری که باید همهی دولتهای قبلی انجام میدادند، شجاعتش را نداشتند این سید بزرگوار آمد از آبروی خودش گذاشت، گفت من میآیم که پس فردا با این مشکلاتی که برای اوکراین به وجود آمده است کشور ما در بحث گندم به قحطی نخورد، اما آنهایی که منافعشان درخطر است و آنهایی که با اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی بد هستند در فضای مجازی علیه این اقدام عدالت آمیز جناب رئیس جمهور دارند به شدت کار میکنند من مردم عزیز کاشان من دیگه خودم را میتوانم مثل شماها کاشانی بنامم، مردم عزیز، همشهریان عزیز گول فضای رسانهای مسموم دشمن را نخوریم،
حرص، ممنوع مثل روال سابق زندگی معمولی خودمون را داشته باشیم
آقای فرماندار، آقای استاندار تمام نیروهایت را به کار بگیرد که این مصوبه عادلانه، دقیق اجرا بشه،
آقایان تعزیزات اینجور نباشد که قیمت یک محصول در این خیابان با خیابان مجاور با هم متفاوت باشد،
تعزیرات کار خودشان را بکنند
توزیع جهاد کشاورزی وقتی میآید آقای مدیر توضیح میدهد برای ما، خودش من درخواستم از مدیر جهادکشاورزی این است به گزارش چهار تا گزارشگر اکتفا نکند، میدانی برود درخیابانهای منطقه خودش رصد کند، عین اینکه خودش میخاوهد خرید کند، تمام این محصولاتی که مورد توجه و نیازمردم هستند را رصد کنند و انشاءالله، آن فرمایش مقام معظم رهبری اجرا شود که فرمودند:
دولت محترم در زمینه یم سائل اقتصادی برنامههای مهم دارد که همهی قدا، همهی دستگاهها و مردم به دولت کمک کنند
خدایا همه ما را سرباز امام زمان علیه السلام قرار ده
قلب مطهر امام زمان را از همهی ما راضی و خوشحال کن
خدا این انقلاب را به انقلاب جهانی امام زمان متصل بفرما
به زودی زود خدایا توفیق اقامهی نمازجمعه درمکه، در مدینه و مسجد الاقصی به رهبر معظم انقلاب و این امت شهید پرور عطا بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ (3)وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُواً أَحَدٌ (4)
دعای فرج را بخوانیم که از بهترین اوقات استجابت دعاست .
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا