بسم الله الرحمن الرحیم
السلام عليكم و رحمه الله
دورود و رحمت و رضوان واسعه پروردگار بر شما مردان و زنان مومن و موحد.
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله نحمده و نؤمن به و نستعينه و نستهديه و نستغفره و نتوکل عليه و نثني عليه أحسن الثناء و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نشهد أن محمداً عبده و رسوله، اللهم صل علي محمد و آل محمد صلوةً تامةً ناميةً زاکيةً ترفع بها درجتهم و تبين بها فضلهم.
برادران و خواهران مؤمن و موحد، خود و شما را به تحصیل و توسعه و تقویت تقوا خدای سبحان سفارش میکنم.
یکی از فضائل و صفات فاضله که موجب تولید و تداوم تقوا در جان انسانها میشود، ملکه صبر است. صبر سرمایه توحید و معرفت الهی و پیروزی و موفقیت در همهی عرصههای زندگی است. خداوند در قرآن کریم هفتاد آیه راجع به صبر نازل کرده است که از این هفتاد آیه؛ هجده آیه مستقیماً خطاب به وجود مبارک پیامبر اکرم صلیالله و علیه و آله وسلم است. یکی از آیاتی که اهل ایمان و جامعه توحیدی را به صبر توصیه میکند آیه شماره دویست سوره مبارکه آلعمران است که خداوند متعال میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ» ای کسانی که ایمان آوردهاید صابر باشید «اصْبِرُوا» در زندگی، در پیشامدها، در بنبستها، در مشکلات زندگی؛ تنها وسیلهی برونرفت از مشکلات صبوری است، «اصْبِرُوا وَ صابِرُوا» صابرو از باب مفاعله است، یعنی همدیگر را توصیه به صبر کنید. یکوقت صبر شخصی است و انسان خودش باید صبر کند؛ فرمودهاند: «اصْبِرُوار». یکوقت دیگران را باید توصیه کرد «وَ صابِرُوا» یعنی هم دیگر را توصیه به صبر کنیم؛ به صبر و مقاومت و سرسختی توصیه کنیم. «وَ رابِطُوا» رابطوا از ربط و ارتباط میآید. تعامل در جامعه توحیدی؛ جامعه توحیدی باید با هم مرتبط باشد، با یکدیگر همراه باشند؛ و بعد میفرماید: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ». صدر آیه میفرماید: «اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا». پایان آیه میفرماید «وَ اتَّقُوا اللَّهَ». رابطه تقوا با صبر مشخص میشود که پیوستگی ناگزیری دارند؛ کسی نمیتواند باتقوا باشد و صبور نباشد. صبوری در انجام وظایف، روزه گرفتن،گرسنگی تحمل کردن کمک میکند. در آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ» که در ذیل آیه میفرماید «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» آیه دیگری در سورهی والعصر میفرماید: «والعصر إن الإنسان لفي خسر إلا الذين آمنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر» در ارتباط این چند جمله میفرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا، والعصر إن الإنسان لفي خسر» سوگند به زمان، این زمان چه زمانی است؟
مفسرین مصادیق مختلفی بیان کردهاند. یکی گفته است منظور از العصر عصر پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آل وسلم است، بعضی از مفسرین گفتهاند منظور از العصر، عصر ظهور حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف است. یک معنای دیگر العصر زمان است. مطلق زمان. چه زمان صدر اسلام چه پایان زمان ظهور، خداوند به زمان سوگند یاد میکند که انسان در زیانکاری است، والعصر إن الإنسان لفي خسر، انسانها در زیان و زیانکاری هستند، یک استثناء دارد و آن استثناء کسانی هستند که اهل ایماناند الذين آمنوا وعملوا الصالحات، ایمان دارند و به وظایف بندگی هم عمل میکنند، و در جامعه همدیگر را توصیه به حق و حق مداری میکنند وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر، وجود مبارک آقا امام حسن عسکری در پاسخ علی بن بابویه، شیخ صدوق، علی بن بابویه از بزرگان حدیث و راویان حدیث شیعه است که در عصر امام حسن عسکری میزیست ،نامهای را مینویسد علی بن بابویه که قبرش در شهرری است نزدیک حرم حضرت عبدالعظیم حسنی،که در سیصد سال قبل یک سیل ویران گری آمد در شهرری و تهران که قبرها را خراب کرد، ضمناً قبر علی بن بابویه هم یکگوشهاش خراب شده بود، وقتی آمدند دیدند، دیدند بدن سیصد سال هم چنان پاک و پاکیزه و سالم است،که سلطان دستور داد قبر را ترمیم کردند، علی بن بابویه نامهای نوشته به آقا امام حسن عسکری از طریق ناحیه مقدسه به ایشان رساندهاند، در پاسخ نامهی علی بن بابویه آقا امام حسن عسکری این عبارت را فرمودهاند: یا شیخ، فاصبر یا شیخى، این شیخی در عرب به شخصیت برجسته میگویند، شیخ یعنی شخص بزرگ ، علی بن بابویه چه جایگاهی داشته است که امام عسکری سلام الله علیه خطاب میکند یا شیخی ، یا ابا الحسن و أمر جمیع شیعتى بالصّبر، علی بن بابویه شما شیعیان را توصیه کن که صبر کنند،کمحوصلگی نکنند، عجله نکنند در کارها، در بیان دیگری وجود مبارک امام باقر سلام الله علیه فرمودهاند : انَّ اهلَ الصبرَ يدخلونَ الجنَّةَ بغيرِ حسابٍ، آقا میفرمایند کسانی که صابرند و در زندگی صبوری دارند، اینها وارد بهشت میشوند بدون حساب، بدون نشان دادن کارت وکارت ملی، بدون هیچچیزی ،بدون تعارف مستقیم کسانی که در دنیا صابرند وارد بهشت میشوند، آیه شریفه هم دارد:إِنَّمَا یُوَفَّی الصَّابِرُونَ بِغَیْرِ حِسَابٍ ، در بیان دیگری آقا امام باقر فرمودند وقتیکه روز قیامت، محشر و رستاخیز پیش میآید و همهی انسانها به پا میخیزند از قبرها، فرشتهای از سوی خداوند ندا میدهد : نادی مُنَادٍ أَيْنَ اَلصَّابِرُونَ ، ندا میدهد، اعلام میکند که صابرون چه کسانی هستند؟ یک عدهای بلند میشوند و اعلام میکنند ما صابریم، فرشتهی دیگری ندا میدهد، میگوید: این المتصبرون، متصبرون چه کسانی هستند؟یک عدهای برمیخیزند و بدون حساب، بدون بازرسی، بدون کنترل کردن وارد بهشت میشوند، راوی میگوید که به آقا امام باقر عرض کردم که آقا جان و مع الصابرون، منظور از صابرون چه کسانی هستند؟شناسایی صابرون چگونه امکان دارد؟آقا فرمودند: الصابرون على أداء الفرائض،کسانی که در انجام واجباتشان صبورند،کمحوصلگی نمیکنند، بیحوصلگی نمیکنند، تعجیل نمیکنند، نماز را باحال میخوانند، روزه را میگیرند ،واجباتشان را انجام میدهند، عجله نمیکنند، الصابرون على أداء الفرائض،کسانی که در انجام واجبات صبورند والمتصربون إِلی تَرْک الْمَعاصی، متصرب باب تفاعل است، یعنی کسی که بهسختی کاری را انجام میدهد، برایش سخت است، در مقام ترک معصیت، معلوم میشود که ترک معصیت از انجام واجب مشکلتر است، وقتی انسان نماز میخواند اراده و اختیار خودش است و نماز را میخواند، باحال و با قرائت و تجوید و با توجه به معانی و اشارات آیه، یکوقت در برابر ترک گناه، مقابل نامحرم میخواهد چشمش را ببندد، خیلی انرژی میخواهد، خیلی مقاومت میخواهد، این است که آقا فرمودند صابرون کسانی هستند که واجبات را درست انجام میدهند، متصربون کسانی که در مقام ترک گناه هستند.
«اللهم صل علي محمد و آل محمد»
«اللهم عجل لولیک الفرج والبصر العافیة»
«اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات أستغفرالله ربی و أتوب إليه»
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات تابع الله بيننا وبينهم بالخيرات
پروردگارا؛گناهان ما را بیامرز.
بار الهی ؛ ما را پاک و پاکیزه از دنیا ببر. ما را از متقیان واقعی قرار بده.
پروردگارا؛ بار الهی؛ ما را از صابرین ، از صائمین، از ذاکرین، از منفقین، از مستغفرین بالاسحار قرار بده.
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قل هو الله أحد٭ الله الصمد٭ لم يلد و لم يولد٭ و لم يکن له کفواً أحد
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله الذي يؤمن الخائفين و ينجي الصالحين و يرفع المستضعفين و يضع المستکبرين و يهلک ملوکاً و يستخلف آخرين و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و نشهد أن محمداً عبده و رسوله اللهم صل علي محمد عبدک و رسولك و خيرتک من خلقک و حافظ سرّک و مبلغ رسالاتک و صل علي اميرالمؤمنين و وصي رسول رب العالمين و صل علي فاطمه الزهرا سيده نساء العالمين و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنه؛ الهم و صل علی ائمه المسلمین علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
«أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا»
«عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله واتّباع امره و نهیه فانه امان من النار و مفتاح للجنة»
مناسبتها:
و اما اهم مناسبتها، اولین مناسبت پانزدهم ماه مبارک رمضان سالروز مبارک سبط اکبر کریم اهل بیت امام حسن مجتبی سلام الله علیه بود، با تبریک این روز بزرگ، یکی از ویژگیهای امام حسن مجتبی سلام الله علیه توجه به نیازمندان بود بهگونهای که چندین بار امکانات و اموال شخصی وزندگی شخصی خودش را بین نیازمندان تقسیم کرد، بحمدالله ملت بزرگوار ما این افتخار را دارد که الگوی رفتاری خود را ، مکتب و رفتار و سیرهی اهل بیت و ائمهی معصومین سلام الله علیهم اجمعین قرار داده است ، در حادثه سیل جنوب و شمال کشور که عدهی زیادی هموطنان زندگی و خانههای خود را از دست دادهاند، مردم ما و ملت ما به میدان آمدند و آنچنان سخاوتمندانه و زیبا درخشیدند که هیچ قلم، نویسنده و هیچ بیانی و هیچ هنرمندی نمیتواند عظمت آن را، به زیبایی ترسیم کند، بنده به سهم خودم از ملت بزرگ ایران بهویژه مردم بزرگ اصفهان و بالأخص شما کاشانیهای بزرگوار تقدیر و تشکر میکنم، درود و رحمت و رضوان بیپایان پروردگار بر شما مردم عزیز و بزرگوار، روحیه احسان و رسیدگی به دیگران باید توسعه پیدا کند، سفرههای افطاری ساده، آزادسازی زندانیان مالی یکی از بهترین کارهایی است که انسان میتواند در ماه مبارک رمضان انجام بدهد.
مناسبت دوم؛ امروز سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر پس از پانصد و هفتادوهشت روز که این شهر مبارک در اشغال صدامیان بود، با عملیات بیتالمقدس در سال شصتویک به دست رزمندگان شجاع اسلام پس از چهار مرحله عملیات آزاد شد، نوزده هزار نظامیان صدام به اسارت سپاه اسلام درآمدند، شانزده هزار کشته دادند، حضرت امام یک بیان و پیام مفصلی صادر فرمودند که من بعضی از جملات را بهاختصار اشاره میکنم، در پیام حضرت امام به مناسبت آزادسازی خرمشهر، مبارک باد و هزاران مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر عظیم،که با توفیق الهی حاصل شد. مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که پیروزی آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نورافشانی خواهد کرد، مبارک باد بر ملت عظیمالشأن ایران، اینچنین فرزندان سلحشور جانبرکف که نام آنان و کشورشان را جاودان کردند.
مناسبت بعدی؛ امشب آغاز لیالی قدر است، شب قدر شب نوزدهم، شب ضربت خوردن مولای امیرالمؤمنین است، شب قدر شبی است که فرشتگان پروندهی سرنوشت انسانها را در سال جدید به محضر مبارک امام عصر ارواحنا فداه میآورند که آقا امضاء و توشیح کنند، إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، خصوصیت شب قدر این است که تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ، فرشتگان با رهبری روح که اعظم فرشتگان است به زمین میآیند که پروندهی سرنوشت انسانها را در سال جدید به امضاء و توشیح حضرت برسانند، اعمال ماه مبارک رمضان بخصوص روزه، موجب مغفرت و رحمت الهی میشود، منتها برای استجابت دعاها باید توجه کنیم،گاهی حقالناس است، گاهی حقالله است، حقالله را خداوند میبخشد، اگر کوتاهی در نماز، در واجب حجی انجام بشود خداوند میبخشد، اما حقالناس را باید خودشان ببخشند، بنابراین مهمترین موضوعی که مانع استجابت دعا و رحمت و مغفرت پروردگار میشود حقالناس است، ظلم کردن به دیگران، ظلم به همسر، ظلم به فرزند، ظلم به پدر و مادر، ظلم به برادر و خواهر و ارحام، همسایگان، اگر مظلمهای در ذمهی ما است قبل از اعمال شب قدر باید رضایت طرف را جلب کنیم.
در ماجرای ابن ملجم که قاتل آقا امیرالمؤمنین(ع) است، عبرتهایی وجود دارد. بعضیها تصور میکنند که ابن ملجم به آدم ضدانقلاب و ضد ولایت بوده است؛ درصورتیکه اینطور نیست. ابن ملجم اولش انقلابی بود و ولایتمدار؛ حالا مرحوم علامه مجلسی در بحار نقل کرده است که وقتی آقا امیرالمؤمنین(ع) به منصب ولایت درآمد، محمد بن ابی بکر یک عده رو فرستاد کوفه که با آقا امیرالمؤمنین(ع) بیعت کنند، از این گروه صد نفر انتخاب شدند، از میان صد نفر، هفتاد نفر، از میان هفتاد نفر سی نفر و از میان سی نفر ده نفر انتخاب شدند. ابن ملجم یکی از آن دهنفری بود که انتخاب شده بود که از مصر بیاید کوفه و با آقا بیعت کند. بنا شد که یکی از این ده نفر به عنوان سخنگو انتخاب شود. همه رأی دادند که ابن ملجم سخنگوی هیئت اعزامی باشد. وقتی وارد شدند به آقا امیرالمؤمنین(ع) آنچنان سخنرانی آتشین کرد که همه تعجب کردند! ولی آقا به علم لدنّی و امامت میدانست که این در پایان کار قاتلش خواهد شد. خیلی آقا خیره به او نگاه میکردند. جنگ نهروان که پیش آمد جزو لشگریان آقا امیرالمؤمنین(ع) بود. وقتیکه جنگ تمام شد و آقا و سپاهیان آمدند کوفه، ابن ملجم از آقا اجازه گرفت و گفت من بروم و به خانه شهدا اطلاع بدهم و آنهایی که مردان و بچههایشان در جنگ به شهادت رسیدهاند به آنها اطلاع بدم و اطلاعرسانی کنم. آقا فرمودند اشکالی ندارد. در مسیر که محلات را بازدید میکرد درب خانهای بود که یک خانم زیبایی آمد که همان قطامه هست، و آمد و سراغ پدر و برادر و عمویش را از ابن ملجم گرفت. عبدالرحمان ابن ملجم گفت پدر و عمو و برادر شما در جنگ با امیرالمؤمنین(ع) همه کشته شدند، این خانم عبدالرحمان را برد به خانه و از او پذیرایی کرد. یک نگاه؛ اینکه اسلام میفرماید: قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم؛ یک نگاه و یک نظر ابن ملجم به قطامه باعث گمراهی او شد. این یک عبرت است در تاریخ. عبرت دوم؛ بعد از عملیات که به کوفه برگشت و اجازه گرفت از آقا، آقا به او اجازه داد و پیشنهاد ازدواج داد به قطامه. قطامه گفت جهیزیه و جهاز من کشتن امیرالمؤمنین(ع) است. ببینید از کجا به کجا میرود! کسی که یک روز ولایتمدار و انقلابی بود و سخنرانی کرد و بیعت کرد با امام، قطامه به او پیشنهاد میدهد که اگر میخواهی با من ازدواج کنی باید امیرالمؤمنین(ع) را به شهادت برسانی، اول قبول نمیکرد ولی آنقدر آتش شهوت او را تحت تأثیر قرار داده بود که پذیرفت و آن جنایت در تاریخ انجام گرفت. این است که شاعر میگوید: دارم از دست دل و دیده فریاد؛ هر آنچه دیده بیند دل کند یاد، بسازم خنجری نیشش ز فولاد، زنم بر دیده تا دل گردد آزاد. اینجا جوانها باید توجه داشته باشد که اسلام میفرماید: قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم؛ این خطراتی است که در پیش روی هر انسانی هست.
مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در بحار نقل میکند؛ از محمد بن حنفیه؛ فرزند ارشد امام، که بعدازاینکه آقا را ترور کردند در مسجد، آقا را با چیزی انتقال دادند به خانه، آقا فرمود مرا ببرید در آن اتاقی که نماز میخوانم، یکی از مستحبات این است که وقتی مؤمن در حال احتضار است آن را ببرید در آنجایی که نماز میخوانده، در مصلایش. وقتیکه آقا را بردند همه اطرافیان نشسته بودند، آقا امیرالمؤمنین(ع) نگاهی انداخت به امام حسین(ع)، دید که بغض گلوی امام حسین را گرفته، چشم پر از اشک، ناراحت، آقا فرمودند حسین جان بیا پیش من، امام حسین آمد خدمت بابا، آقا امیرالمؤمنین(ع) دست لرزانش را گذاشت روی سینه امام حسین(ع). اشکهای امام حسین را پاک کرد و فرمود: حسین جانم، روز شما از روز من سختتر است: ان الله قد آجرک علی عظیم مصابک: آن روز تو که در عاشورا پیش میآید از روز من سختتر است. چون آقا امیرالمؤمنین(ع) در میان خانواده بود امام حسن و امام حسین بودند، محمد بن حنفیه بودند اصحاب بودند یاران بودند، امام را غسل دادند، کفن کردند، تشییع کردند، نماز خواندند ولی یا یوم کیومک ابا عبدالله؛ این است که پیشاپیش آقا امیرالمؤمنین(ع) خبر دادند.
موضوع پایانی دیدار هزاران دانشجوی دانشگاههای سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب. آقا در این دیدار همانند همه دیدارها مطالب مهم و سرنوشت سازی را برای آموزش عالی و نظام آموزشی کشور ایراد کردند که این یک بحث مفصلی است که انشاءالله در خطبههای آینده توضیح خواهم داد.
«اللهم صل علي محمد و آل محمد»
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَيهِ و عَلي آبائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلاً وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلاً
یکی از آداب استجابت دعا این است که خداوند دوست دارد که بنده ها دست ها را بلند کنند.
پروردگارا: فرج مولای ما را تعجیل بفرما؛
ما را ؛ فرزندان ما را؛ نسل ما را؛ ذریه ما را؛ از یاران عالم عابد و مجاهد آن حضرت قرار بده؛
پروردگارا؛ مرگ ما شهادت در راه خودت زیر پرچم نبیّت و در کنار ولیّ ات مقرر بفرما؛
مقام معظم رهبری؛ محافظت بفرما؛
مراجع بزرگوار تقلید، حوزه های علمیه، دانشگاهیان ما؛ ملت و میهن و مرزهای ما، نوامیس و جوانان عزیز ما، نیروهای مسلح مقتدر ما را از توطئههای دشمنان محافظت بفرما؛
إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
إنا أعطيناك الكوثر٭ فصل لربك و انحر٭ إن شانئك هو الابتر
صدق الله العلي العظيم