/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۹ آذر
تاریخ ارسال:۱۳۹۸ جمعه ۲۵ مرداد
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه به امامت حجت الاسلام والمسلمین اسلامی تبار به تاریخ 25 مرداد ماه 1398 نماز عبادی سیاسی جمعه به امامت حجت الاسلام والمسلمین اسلامی تبار به تاریخ 25 مرداد ماه 1398
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلامٌ علیکم و رحمه الله
الحمدلله رب العالمين باري الخلائق أجمعين باعث الانبياء و المرسلين ثم الصلاة و السلام علي النير الأعظم البشير النذير و السراج المنير سيدنا ومولانا و نبیّنا أبي القاسم المصطفي محمد صلي الله عليه و آله و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین الهداه المهدیّین سیّما بقیه الله فی الأرضین 
 اوصيکم و نفسي يا عبادالله بتقوي الله
     خود و شما برادران و خواهران ایمانی را به رعایت تقوای الهی سفارش می‌کنم، در یکی دو خطبه قبل  بحثی را مطرح کردیم با عنوان مسوولیت والدین در قبال فرزندان و عرض کردیم که از دیدگاه قرآن و مکتب اهل بیت، پدر و مادر علاوه بر بحث های مالی که در قبال فرزندان دارند باید جوری عمل کنند در عرصه تربیت فرزند که علاوه بر تأمین امور دنیوی، امور اخروی آن ها هم تأمین شود. یعنی این فرزند وقتی که پا به عرصه محشر گذاشت آبرومند باشد. جزو گمراهان نباشد، خب مطالبی را عرض کردیم. امروز هم یک فرازی درخشان از فرمایشات گهربار مولا امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه عرض می کنیم. کلمه قصار 399. در آنجا آقا امیرالمومنین(ع) می فرماید: حق الولد علی الوالد: یک مطالبی را تا اینجا بیان فرموده است حالا به اینجا می رسیم؛ حق الولد علی الوالد: حق فرزند به گردن پدر؛ از اینجا می فهمیم که حقوق متقابل است، یعنی همانطور که پدر و مادر بر گردن فرزند حق دارند فرزند هم بر گردن پدر و مادر حق دارد. لذا در روایت می فرماید همانطور که پدر و مادر حق اولاد را پایمال کند دچار عاق والدین می شود همانطور اگر والدین هم حق فرزند را پایمال کند و به آن ها ظلم کند دچار عاق اولاد می شود، این صریح روایت است. آن وقت نکته دیگری که در باب حق هست این است که عزیزان که عنایت داشته باشید که رجا کلمه حق مطرح شد معنایش چی هست؟ حق مطالبه. یعنی اگر گفتیم فرزند به گردن پدر و مادر حق دارد معنایش این است که اگر این حق اداء نشود روز قیامت فرزند می تواند این حق را از پدر و مادر مطالبه کند. پدر چرا اینجور رفتار کردی؟ مادر چرا با رفتارت من را منحرف ساختی؟ و امروز من در اینجا دچار مشکل هستم. هر جا بحث حق مطرح شد در کنار آن بحث مطالبه هم مطرح است. می فرماید: حق الولد علی الوالد: حق فرزند بر گردن پدر و مادر این است؛  ایّ یحسن اسمه؛ اول اینکه پدر باید اسم خوب روی فرزندش بگذارد و از این جمله معلوم می شود که حق نامگذاری برای پدر است، پدر است که مسوول نامگذاری برای فرزند است، لذا در زندگی نامه امام حسین(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) مطالعه بفرمایید، به محض اینکه به دنیا می آمدند حضرت زهرا(س) به آقا امیرالمومنین(ع) می فرمود: سمّه: علی جان یک اسم به روی این فرزند بگذار؛ چرا؟ بخاطر اینکه مسوول نامگذاری به عهده پدر است در این زمینه؛ ایّ یحسن اسمه؛ چون اسم عزیزان نمایانگر فرهنگ است. شما از اسمی که این پدر روی فرزند می گذارد می توانی بفهمی از این اسم چه فرهنگی بر این خانواده حاکم است؛ نحوه نامگذاری و انتخاب نام نشانگر فرهنگی است که بر آن خانواده حکومت می کند. و متأسفانه با کمال تأسف باید عرض کنیم، کسانی که خودشان را شیعه مولا علی(ع) می دانند وقتی صحبت نامگذاری می شود و از آن ها سوال می کنی که نام بچه ات را چه گذاشته ای؟ و از ما سوال می کنند چه نامی برای پسرمان انتخاب کنیم؟ می گوییم خب اسامی اهل بیت است، اسم علی هست، اسم حسن است، اسم حسین(ع) است، می گویند نه؛ این اسم ها در فامیل ما زیاد است، می خواهیم اسم فرزند ما تک باشد. حاضر نیست اسم علی را بر فرزند خودش بگذارد، خیلی تلخ است این مسأله و جالب این است، که در روز قیامت روایت است که فرزندان را به اسم می خوانند نه لقب؛ به نام حسن به نام حسین، به نام فاطمه، به نام علی، کسانی که این اسامی را دارند خوشحال و سربلند هستند و کسانی که آن اسم های آنچنانی دارند سرافکنده اند و خجالت می کشند. آقا امام حسین(ع) فرمودند: اگر خداوند صد پسر به من بدهد همه را به نام علی می گذارم. لذا حضرت سه پسر داشت، علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر. چرا یک شیعه باید بگوید اسم علی در خانواده ما زیاد است، اسم فاطمه زیاد است. آیا این تشیع است واقعا؟ تو پیرو امیرالمومنینی؟ بعد می فرماید: ایّ یحسن اسمه؛ و یحسّن ادبه؛ حق دومی که فرزند بر گردن پدر دارد این است که فرزند خود را خوب ادب کند، این بحثی که ما داریم، یعنی ارزش های اخلاقی، یعنی فرزند خود را مزین کند به ارزش های اخلاقی. حضرت در روایت می فرماید: خیر ما ورث الآباء الابناء الأدب؛ بهترین چیزی که پدر می تواند برای فرزند خود به ارث بگذارد ادب است. لذا دومین مسوولیتی که پدر در مقابل فرزند دارد این است که او را خوب ادب کند. البته مادر هم در تربیت فرزند موثر است ولی پدر باید بر این مطلب کاملاً نظارت داشته باشد. سوم می فرماید: و یعلمه القرآن: سومین حقی که فرزند بر گردن پدر دارد این است که قرآن را به او یاد دهد، یعنی دست فرزند خودش را بگیرد و در دست قرآن بگذارد. قرآن عزیزان منبع و معدن همه خیرات و برکات است، همه برکات در سایه قرآن است. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: ما جالس هذالقرآن أحد إلّا  قام بزیاده أو نقصان زیاده فی هدی او نقصان من عمی: هیچکس با قرآن مجالست نکرد و هیچکس در کنار قرآن ننشست مگر اینکه وقتی از کنار قرآن برخواست یا بر هدایت او افزوده شد یا بر گمراهی او کم شد. همانطور که پدر و مادر فرزندان خودشان را بیمه می کنند دفترچه بیمه درمانی برای آن ها می گیرند برای جسم آن ها؛ پدر و مادر باید فرزندان خود را بیمه روحانی هم بکنند؛ چه جوری از نظر معنوی و روحی بیمه کنند؟ دست او را در دست قرآن بگذارند. اگر جوانی دستش در دست قرآن قرار گرفت هرجا قرآن می رود او هم می رود. قرآن به بهشت می رود و او را هم به بهشت می برد. دست او را در دست اهل بیت بگذارد، هرجا اهل بیت می روند آن هم می رود، لذا پیامبر(ص) می فرماید: أدّبوا اولادکم علی حبی و حب اهل بیتی: فرزندان خود را بر اساس محبت من و محبت اهل بیت من تربیت کنید. همانطور که قرآن هم فرمود: کونوا مع الصادقین: یعنی چه؟ یعنی با اهل بیت باش. پس تکلیف پدر این در عرصه تربیت فرزند نام خوب تربیت خوب و ادب خوب و تعلیم قرآن؛ این گوشه ای است از مسوولیت هایی که طبق فرمایش مولای متقیان آقا امیرالمومنین(ع) در ارتباط با فرزندان بر گردن پدر و مادر است. 
خداوند انشالله به همه والدین؛ توفیق تربیت فرزندان صالح مرحمت بفرماید.
 خدایا ما را و ذریه ما را و فرزندان ما را تا قیامت از صالحان قرار بده. 
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَيهِ و عَلي آبائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلاً وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلاً
بسم الله الرحمن الرحيم
قل هو الله أحد٭ الله الصمد٭ لم يلد و لم يولد٭ و لم يکن له کفواً أحد * صدق الله العلي العظيم








بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين نحمده و نستعينه و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و نشهد أن محمداً عبده و رسوله، اللهم صل علي محمد عبدک و رسولك و امینک علی وحیک و صل علي  علی اميرالمؤمنين، وصي رسول رب العالمين و صل علي فاطمه الزهرا سيده نساء العالمين و صل علي الحسن و الحسين سيدا شباب أهل الجنه اجمعین و اللهم صل علي علي بن الحسين زین العابدین و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي صلواتک علیهم اجمعین حججك علي عبادك و امنائک في خلقك.
اوصيکم بنفسی یا عبادالله بتقوي الله
   بار دیگر خود و شما برادران و خواهران ایمانی را به رعایت تقوای الهی سفارش می‌کنم.
   در این خطبه، به چند نکته اشاره می کنیم، اولاً در خطبه هفته گذشته غفلت شد از اینکه به مناسبت روز خبرنگار، از برادران عزیز خبرنگاری که در راه ابلاغ و رساندن پیام مردم به مسوولین و بیان مشکلات مردم و تببین حقایق تلاش می کنند از زحمات آن ها تشکر کنیم، به سهم خودم از همه عزیزانی که در عرصه زحمت می کشند و تلاش می کنند تشکر می کنیم و از خدای متعال برای آن عزیزان توفیقات بیشتر می طلبیم.
نکته بعد فردرا بیست و ششم مرداماه، روز بازگشت آزادگان عزیز است به کشور؛ حقیقتاً بهترین نامی که برای این عزیزان می شد انتخاب بشود، همین عنوان آزاده بود. ما دو عنوان داریم یکی عنوان آزاد داریم و یکی عنوان آزاده. عنوان آزاد به هیچ وجه خوب نیست. آزاد یعنی کسی که نه قانون را عمل می کند نه حکم خدا را عمل می کند ، نه به ارزش های اخلاقی پایبند است، این معنا درست نیست. ما باید آزاده باشیم. حرّ، احرار، آزاده یعنی کسی که از تحت سیطره هواهای نفسانی خارج است، از قید و بند امور دنیوی و ریاست و پول و شهوت و مقام آزاد است، به این می گویند آزاده. آزاده یعنی کسی که در مقابل ظالم می ایستد و تسلیم نمی شود. همانطور که عزیزان ما در دوران اسارت اگر چه در ظاهر اسیر بودند، ولی در عین حال دشمن اسیر آن ها بود. همانطور که در اسارت صدام شیر بودند. شیر در قفس هم شیر است. با عزت زندگی کردند آنجا، دوران اسارت را واقعاً با آزادگی و مردانگی گذراندند. اذیت شدند ولی تسلیم دشمن نشدند، اذیت شدند ولی حرفی بر اساس میل دشمن نزدند. و سفارش من به این عزیزان این است، که شما ملقب به لقب زیبای آزاده هستید انشالله خداوند به شما توفیق دهد که تا آخر عمر این لقب را در عمل به دنبال داشته باشید؛ آزاده باشید و از قید و بند امور دنیوی انشالله رها باشید.
نکته بعدی در هفته آینده مهمترین مطلبی که مطرح است عید مبارک و عیدالله اکبر غدیر است. روزی بسیار مبارک، افتخار بشریت است عزیزان که خدای متعال برای بعد از رحلت پیامبرگرامی اسلام(ص) بهترین انسان ا را برای هدایت و رهبری انسان ها انتصاب فرمود. شخصیتی که تمام خوبان عالم در مقابل او شاگرد هستند؛ عیدالله الاکبر. البته در این بحث مطالب زیاد است که به دو موضع اشاره می کنم: اول خطاب به برادران اهل تسنّن است، برادران اهل تسنن، سوال این است که خدای متعال در قرآن می فرماید: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربّک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس: بردران اهل سنت: چه موضوعی بود که خدای متعال به پیامبر فرمود: ای پیامبر من، آن مطلبی که به تو گفتم ابلاغ کن، اگر نگویی؛ تهدید کرد پیامبر را، اصلا رسالت ما را انجام نداده ای، یعنی همه زحماتت هدر می رود. و چه مطلبی بود که پیامبر خوف داشت از گفتن آن که خداوند دلداری داد به او، که ای پیامبر؛ نترس خدا تو را حفظ می کند. بردران اهل تسنّن چه مطلبی بود که بعد از بیان و گفتن پیامبر گرامی اسلام، آیه نازل شد،آیه اکمال: الیوم أکملت لکم دینکم، واتممت علیک نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً: پیامبر که همه مطالب را گفته بود قبل آن، نماز بود، روزه بود خمس بود زکات بود، حجاب بود و محرمات را همه را بیان فرموده بود، چه مطلبی بود که با بیان آن خداوند فرمود امروز دین کامل شد، امروز از دین اسلام به عنوان یک دین کامل راضی شدم، امروز نعمت بر شما مردم تمام شد و بعد فرمود: الیوم یئس الذین کفروا من دینکم: امروز دشمن مأیوس شد. چه چیزی بود که دشمن در آن طمع داشت و با بیان آن دشمن مأیوس شد. این نکته اول. ما این سوال را از برادران اهل تسنن داریم و خواهش ما از این عزیزان این است که بدون تعصب این سوال ما را جواب بدهند. و نکته دیگر در رابطه با برادران اهل تسنّن اینکه عرض می کنیم برادران اهل تسنّن: شیعه معتقد است که در روز قیامت شرط ورود به بهشت ولایت امیرالمومنین(ع) است. ما معتقدیم هرکس می خواهد ب بهشت برود یکی از شرایط بسیار مهمش ولایت امیرالمومنین(ع) است، اعتقاد به این ولایت، اگر این مطلب صحیح باشد که صحیح است، تبعاً کسانی که این شرط را نداشته باشند با مشکل بسیار بزرگی مواجه خواهند شد. لذا جا دارد که درباره این موضوع هم تحقیق کنید. این یک نکته درباره غدیر.
    نکته بعدی درباره غدیر بحث پیام های غدیر است. قبلاً یادی کنیم از شخصیت گرانقدر علامه امینی رحمه الله علیه، صاحب کتاب بزرگ الغدیر که دائره المعارفی است پیرامون مسأله غدیر و آنچه در غدیر خم گذشت. خداوند انشالله روح با عظمت این عالم  را با مولایش امام امیرالمومنین(ع) محشور فرماید. شادی روحش صلواتی عنایت فرمایید.
بطور خیلی خلاصه و فهرست وار عرض می کنم پیام های غدیر را، توجه بفرمایید عزیزان، رسول خدا(ص) با انتصاب امیرالمومنین(ع) از سوی خدا این پیام ها را به جامعه بشری داد.
1- لزوم وجود امیر و حاکم برای جامعه؛ اگر همچین مطلبی لازم نمی بود پیامبر(ص) این کار را نمی کرد، خدا این کار را نمی کرد. امیرالمومنین(ع) می فرماید: لابدّ للناس من امیر برّ أو فاجع: مرد باید حاکم داشته باشند حالا چه خوب چ بد، حتی بد هم باشد بهتر از نبودن است چون سبب هرج و مرج می شود.
2- نفی سکولاریسم: امروز عده ای که مخالف دین هستند، می گویند دین از سیاست جدا است، بحثی که دشمنان قرن ها است آن را تعقیب می کنند و هر دفعه با یک بیانی مطرح می کنند. می گویند دین از سیاست جداست. اگر دین از سیاست جدا می بود رسول خدا(ص)، امیر مومنان علی(ع) را برای سرپرستی مسأله حکومت از جانب خدا مطرح نمی کرد. تمام اهل بیت ما عزیزان فرمودند: ما منّا الا مقتول او مسموم: تمام اهل بیت و امامان یا کشته شدند یا مسموم شدند چرا؟ اگر کناری می نشستند و سکوت می کردن که کسی آن ها را اذیت نمی کرد. این ها در سیاست دخالت کردند و در زیارت جامعه کبیره می خوانیم که اهل بیت سیاستگذاران واقعی بشر هستند. 
3- مسأله شایسته سالاری در نظام حکومت و رهبری؛ با انتصاب امیرالمومنین(ع) به رهبری این پیام به عالم ارسال شد که در عرصه حکومت شایسته سالاری لازم است، باید کسی بر عرصه حکومت تکیه بزند که از همه مردم بهتر باشد.
4- ترویج ارزش ها با انتصاب با ارزش ترین مردم؛ ببینید عزیزان روایت می فرماید: الناس علی دین ملوکهم: مردم به رهبران جامعه خود نگاه می کنند، اگر رهبر و حاکم جامعه و مسوول جامعه کسی باشد که مزین به ارزش ها باشد این انتصاب او خود بخود سبب ترویج ارزش ها می شود همانطور که اگر کسی باشد که به ارزش های الهی و دینی و انسانی اعتقادی ندارد خود بخود سبب ترویج مفاسد می شود. 
5- جامع بودن دین اسلام؛ نشان داد که دین اسلام دین تک بعدی نیست که فقط به مسائل عبادی و اخلاقی توجه داشته باشد به احکام فقهی؛ نخیر، اسلام دین جامع است اسلامی دینی است که برای همه عرصه های زندگی بشریت دستور دارد، برنامه دارد. مگر می شود دین اسلام برای کوچکترین مسأله فقهی چندین نظریه داشته باشد مطالب زیادی را بیان کند برای ما، دستورات مختلف ولی وقتی به بحث مهم تری مثل حکومت می رسیم بگوید آقا اختیار با خودتان، خودتان یک فکری بکنید، اصلا عقل باور می کند؟
6- بحث انتصابی بودن است؛ به این نتیجه می رسیم که در اسلام، حکومت چون فقط برای اداره مسائل مادی بشر نیست این فلسفه حکومت در اسلام مسأله خیلی مهمی است، ما معتقدیم که فلسفه حکومت در اسلام فقط امور جامعه بگذرد، امور دنیوی. بلکه از نظر اسلام فلسفه حکومت این است که مردم به را راست هدایت شوند، هم دنیای آنان آباد شود هم آخرت آن ها، به همین دلیل باید کسی در رأس امور حکومت و حاکمیت باشد که دارای عصمت باشد و علم تا با نادانی خودش مردم را گمراه نکند، باید علم کامل داشته باشد و باید عصمت کامل داشته باشد. آن وقت این شرایط را که ما نمی دانیم چون در ظاهر پیدا نیست چون نمی دانیم چه کسی علم کامل دارد عصمت کامل دارد، فقط خدا می داند. لذا شیعه معتقد است که حاکم باید از طرف خدا منصوب بشود چون اوست که فقط می داند چه کسی لیاقت دارد. 
این ها گوشه هایی بود از پیام غدیر؛ که رسول خدا(ص) وقتی مولا علی(ع) را منصوب فرمود از جانب خدا گویا با این اتصاب این پیام ها را به جهان ارسال کرد. اگر کسی بگوید که رسول خدا برای بعد از خودش چیزی نگفت و کسی را انتخاب نکرد لازمه این حرف این است که بگوییم دیگرانی که بعد از پیامبر بر سر کار اومدند و به فکر بعد از خودشان بودند عاقل تر از پیامبر بودند،چرا؟ چون خلیفه اول دو سال خلافت کرد  به فکر این بود که بعد از خودش کسی را به خلافت بگذارد، خلیفه دوم چند سالی را حکومت کرد، برای بعد از خودش شورا درست کرد ولی پیامبر(ص) که 23 سال زحمت کشید  آن همه رنج ها دید که فرمود: ما اوذی نبی مثل ما اوذیت: هیچ پیامبری مثل من و به اندازه من اذیت نشد، آنگاه این پیامبر با این وضعیت همه زحمات خودش را رها کند و به مردم بگوید خودتان یک فکری بکنید، این درست نیست. پس معلوم می شود که نعوذ بالله دیگران عاقل تر از پیامبر(ص) عمل کرده اند!! این ها پیام غدیر است.
خداوند انشالله عزیزان به همه ما اولاً توفیق بدهد که قدردان این نعمت ولایت باشیم، اللحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و اولاد المعصومین(ع)؛ این نعمت عزیزان نعمت بی بدیل است. هیچ چیز جای او را نمی گیرد. شخصی آمد خدمت امام صادق (ع)؛ و اظهار فقر می کرد؛ امام فرمود تو فقیر نیستی، گفت چرا بخدا من فقیرم، حضرت فرمود نه تو فقیر نیستی، گفت چطور؟ فرمود اگر تمام دنیا را به تو بدهند و از تو بخواهند دست از ولایت ما بردار آیا این کار را می کنی؟ گفت نه آقا من این کار را نمی کنم. فرمودخب کسی که چنین سرمایه با عظمتی دارد چطور احساس فقر می کند. بحمدلله والنعمه خداوند مفت و راحت این نعمت را به ما داده است، می شد ما هم مثل دیگران باشیم ولی خداوند این لطف را در حق ما کرد، اعتقاد به ولایت داریم، این نعمت بزرگی است. باید قدر آن را بدانیم ولی جوری باید عمل کنیم که آن عزیزان هم از ما راضی باشند، در عمل باید با اهل بیت باشیم همانطور که قرآن فرمود : کونوا مع الصادقین. انشالله در عمل هم پیرو واقعی مولای متقیان و اولاد پاک آن حضرت باشیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. اللهم اغفر للمومنین والمومنات.
- خدایا به حق امیرالمومنین علی(ع) همه ما را در صراط مستقیم اهل بیت مستدام بدار. 
- مقام معظم رهبری را در پناه آقا امام زمان محافظت بفرماید.
- ملت ما که ملت ولایی است افتخار پرچم داری اهل بیت را دارد از شر همه گرفتاری ها و مشکلات و تهدیدها حفظ بفرما.
- خدایا دشمنان ملت ایران دشمنان اهل بیت و قرآن را خوار و ذلیل و نابود بگردان.
- خدایا برای جوانان ما شغل حلال، مسکن مناسب، ازدواج آسان مهیا بفرما.
-  به آزادگان ما سربلندی و آزادگی در دنیا و آخرت مرحمت بفرما.
- ارواح طیبه همه شهدا و روح مطهر حضرت امام را با شهدای کربلا محشور بفرما.

                                                            بسم الله الرحمن الرحيم
انا اعطیناک الکوثر٭ فصل لربک وانحر ٭ ان شانئک هوالابتر٭
صدق الله العلي العظيم

مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.