/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۸ جمعه ۳۰ فروردين
تاریخ ارسال:۱۳۹۷ جمعه ۹ شهريور
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حضرت آیت‌الله نمازی نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان به تاریخ نهم شهریور ماه ۱۳۹۷ نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حضرت آیت‌الله نمازی نماینده محترم مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان به تاریخ نهم شهریور ماه ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
درود و رحمت و رضوان واسعه پروردگار بر شما مردان و زنان مؤمن و موحد
الحمدالله نحمده و نؤمن به و نستعينه و نستهديه و نستغفره و نتوکل عليه و نثني عليه أحسن الثناء و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نشهد أن محمداً عبده و رسوله، اللهم صل علي محمد و آل محمد صلوةً تامةً ناميةً زاکيةً ترفع بها درجتهم و تبين بها فضلهم.
اوصيکم و نفسي يا عبادالله بتقوي الله
برادران و خواهران مؤمن و موحد؛ خودم و شما را به تحصیل و توسعه و تقویت تقوای خدای سبحان سفارش می‌کنم. 
یکی از عناصر مهم در تولید و تداوم تقوا در جان انسان‌ها ذکر خدا و ذکر موت و مرگ و قیامت است. در روایات آمده است بالاترین عبادت به یاد مرگ بودن است. برای اینکه کسی که به یاد مرگ باشد و آگاهی داشته باشد که در قبر چه سختی‌ها و مشکلاتی برای انسان پیش می‌آید عامل بازدارنده از گناه است. کسی که در همه حالات و همه لحظات به یاد خدا باشد، خدا برای او ظاهر و مجسم باشد، به فکر مرگ و موت و قبر و حساب‌وکتاب و صراط و عالم برزخ باشد، این ذکر و توجه به مسئله معاد عامل بازدارنده انسان‌ها از گناه است.
وجود مبارک نبی اکرم صلی الله علیه و آله فرموده‌اند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ ذِکْرُ الْمَوْتِ» گرامی‌ترین و بالاترین عبادت به یاد مرگ بودن است؛ چرا بالاترین عبادت یاد مرگ بودن است؟ چون ممکن است کسی عبادت کند اما بعد از عبادت هم غیبت کند، دروغ بگوید، به نامحرم نگاه کند، مال مردم را با دسیسه‌ها و توطئه‌ها بالا بکشد؛ این عبادت به درد نمی‌خورد. عبادت آنجایی مفید و مؤثر است که بازدارنده از گناه باشد و انسان را از گناه باز دارد. لذا فرمودند بالاترین عبادت به یاد مرگ بودن است و بالاترین تفکر هم ذکر موت است. «وَ أَفْضَلُ التَّفَکُّرِ ذِکْرُ الْمَوْتِ» من از جوانان عزیز، طلاب و دانش آموزان و دانشجویان تقاضا می‌کنم این روایاتی که کوتاه است حفظ کنید و تابلو کنید و در اتاق مطالعه بالای سرتان نصب کنید که همیشه جلوی چشم شما باشد. فرمودند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ ذِکْرُ الْمَوْتِ وَ أَفْضَلُ التَّفَکُّرِ ذِکْرُ الْمَوْتِ» بهترین تفکرها به یاد مرگ بودن است. 
در روایت دیگری وجود مبارک امام صادق صلوات الله و سلامه علیه هشت خصوصیت و نشانه را برای یاد مرگ بودن بیان کرده است. فرموده‌اند:
«ذِکرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ» کسی که به یاد مرگ باشد شهوت در درون خودش سرکوب می‌شود. هوای نفس میدان مانور دادن و خودنمایی ندارد. کسی که به یاد مرگ است نفس نمی‌تواند سر او کلاه بگذارد. فرمودند «ذِکرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ» یاد مرگ شهوت‌ها را سرکوب می‌کند.
«وَ یَقطَعُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ» یاد مرگ بودن شهوات در جان و نفس انسان را از بین می‌برد.
«وَیَقْطَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَةِ» به یاد مرگ بودن نقاط نفوذ غفلت را سرکوب می‌کند و منافذ غفلت را مسدود می‌کند.
«وَیُقَوِّی النَّفْسَ بِمَواعِدِ اللّهِ» یاد مرگ نفس انسان را تقویت می‌کند به وعده‌هایی که خداوند به مؤمنین داده است. خداوند وعده حساب‌وکتاب و قیامت و برزخ و صراط و بهشت و نعمت‌ها را داده است. وقتی انسان به یاد مرگ باشد این وعده‌های الهی در نفس انسان تقویت می‌شود.
«وَیُرِقُّ الطَّبْعَ» یاد مرگ دل انسان را نازک می‌کند. یعنی چه؟ چون گناه قساوت قلب می‌آورد. کسانی که گناه کبیره می‌کنند قصی القلب می‌شوند. گناهکارانی که گناه کبیره انجام می‌دهند گاهی خیلی راحت سر فرزندش را می‌برد، خیلی راحت همسر خودش را خفه می‌کند، اعضای آن را قطعه‌قطعه می‌کند. این آثار و دستاوردهای گناهان کبیره است. در نقطه مقابلش به یاد مرگ بودن قلب انسان را نازک می‌کند. نسبت به بندگان خدا مهربان است. بندگان خدا را دوست دارد و به آن ها خدمت می‌کند.
«وَیَکْسِرُ اَعْلامَ الْهَوَی» یاد مرگ بودن پرچم‌های هوای نفس را نابود می‌کند. هوای نفس را می‌شکند.
«وَیُطْفِی ءُ نارَ الْحِرْصِ» یکی از صفات خبیثت در نفس انسان حرص است، حریص بودن است. این حرص یک آتش است که انسان را با خودش می‌سوزاند. چیزی که آتش حرص را خاموش می‌کند یاد مرگ است. وقتی انسان به یاد مرگ باشد می‌گوید حالا مال من کمتر باشد یا زیادتر تأثیری ندارد. بالاخره انسان یک روزی باید از اینجا کوچ کند و برود.
«وَیُحَقِّرُ الدُّنْیا» یکی از آثار و دستاوردهای به یاد مرگ بودن این است که دنیا را در نگاه انسان کوچک می‌کند. وقتی انسان به یاد مرگ نباشد حریص است. زیاده‌خواه است. زیاده‌طلب است. در یک مقامی هست اما می‌خواهد مقام بالاتری داشته باشد. وزیر است می‌خواهد رئیس‌جمهور باشد. رئیس‌جمهور است می‌خواهد رهبر باشد. قاضی است می‌خواهد قاضی ارشد باشد. نظامی است می‌خواهد درجه امیری و سپهبدی داشته باشد. حریص به جایگاه است. اما انسان‌هایی که به یاد مرگ هستند می‌گویند حالا چه فرقی می‌کند مهم این است که در زندگی انسان مشکل نداشته باشد، زندگی گذران است. لذا یکی از چیزهایی که توصیه شده است توجه به مرگ و قبر و قیامت است.
در کتب فقهی فرموده‌اند که مستحب است که مؤمن کفن خودش را آماده کند و شب‌ها که می‌خوابد کفنش زیر سرش باشد. معنایش چیست؟ یعنی آماده باش باشد. همان‌طور که گاهی به خاطر تهدیدهای نظامی نیروهای مسلح یک کشور به حالت آماده باش در می‌آیند در تهدیدهای فکری و اخلاقی و عملی هم مؤمن همیشه باید در حالت آماده باش باشد. در حال مبارزه با نفس باشد. لذا امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: «مَنْ کانَ مَعَهُ کَفَنُهُ فِی بَیْتِهِ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الْغافِلِینَ» آن کسی که کفنش همراه خودش است جزو غافلان محسوب نمی‌شود.
باز هم دستور داده‌اند وقتی در تشییع جنازه یک مؤمن شرکت می‌کنید فکر کنید که این جنازه و میت که بر دوش دوستان در حال حرکت است شما هستید. چون یک روز هم نوبت شما است. وقتی میت و جنازه‌ای را تشییع می‌کنید تصور کنید که فردا هم این کار برای شما پیش خواهد آمد. موقعی که انسان از خدا تقاضا می‌کند که پروردگارا من در گذشته خطا داشتم و اشتباه کردم، مرا برگردان گفته می‌شود این سخن پذیرفته نیست. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «اِذا اَنْتَ حَمَلْتَ جَنازَةً فَکُنْ کَاَنَّکَ اَنْتَ الْمَحمُولُ» هر گاه جنازه‌ای را حمل می‌کردید فرض کنید این جنازه خود شما هستید. لذا مستحب است که در تشییع جنازه انسان بگوید خدایا به من توجه بده که من وقتی برمی‌گردم اشتباهاتم را جبران کنم.
پروردگارا؛ ما را از ذاکرین موت و قبر و قیامت و صراط و برزخ و حساب‌وکتاب قرار بده.
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد
اللهم عجل لوليك الفرج والنصر و العافية
اللهُمَّ اغْفِر لِلْمُؤمِنینَ وَ الْمُؤمَناتِ وَ الْمُسلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ
استغفرالله ربي و اتوب اليه
پروردگارا؛ گناهان ما را بیامرز؛
بارالها؛ ما و فرزندان و جوانان و جامعه و مردان و زنان و مدیران و مسئولان و کارگزاران ما را از متقیان حقیقی قرار بده؛
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قل هو الله أحد٭ الله الصمد٭ لم يلد و لم يولد٭ و لم يکن له کفواً أحد * صدق الله العلي العظيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله الذي يؤمن الخائفين و ينجي الصالحين و يرفع المستضعفين و يضع المستکبرين و يهلک ملوکاً و يستخلف آخرين و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و نشهد أن محمداً عبده و رسوله اللهم صل علي محمد عبدک و رسولك و خيرتک من خلقک و حافظ سرّک و مبلغ رسالاتک و صل علي امیرالمؤمنین وصي رسول رب العالمين و صل علي فاطمه الزهرا سيده نساء العالمين و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنه و علي علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمد بن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الصالح القائم المنتظر المهدي حججك علي عبادك و خلفائك في ارضك.
أعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا
عبادالله اوصيکم و نفسي بتقوي الله فانه امان من النار و مفتاح للجنة
و اما مناسبت‌های ایام:
روز گذشته هجدهم ذی الحجة الحرام، روز اعلام ولایت کبرای الهیه و اجرای ابلاغ الهی به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم مبنی بر نصب امام امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب صلوات الله و سلامه علیه به مقام و منصب ولایت کبرای الهیه و امامت امت اسلامی بعد از پیامبر اکرم (ص) است. «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً».
خداوند سه واژه را در این آیه بیان کرده است. 1- واژه اکمال 2- واژه اتمام 3- واژه رضایت. «اَلْیوْمَ» یعنی روز غدیر، اعلام ولایت امیرالمؤمنین در منصب امامت و رهبری امت اسلام عامل اکمال دین است. «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ»دین کامل شده است، هیچ کمبود و نقصانی در دین و شریعت الهی وجود ندارد. اکمال و اتمام و رضایت. بعد از نصب امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام اسلام دین پسندیده است. «رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» من رضایتمند هستم از اینکه بگویید دین ما دین اسلام است. چون با ولایت دین بیمه شده است. نظام سیاسی اسلام بر دو عنصر استوار است. یکی عنصر رهبری و ولایت و نبوت و امامت است. این اولین پایه و فونداسیون نظام سیاسی اسلام است. عنصر دوم شهادت و جهاد در راه خدا است. در آیه شریفه می‌فرماید محمدٌ رسول الله؛ این تصریح به مقام رهبری است. محمدٌ رسول الله. فرستاده الهی برای هدایت بشر پیامبر و ائمه معصومین هستند. «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم» همراهی و هماهنگی امت با رهبری. این دو عنصر، عناصری هستند که اسلام را بیمه می‌کنند. «وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ» در جبهه توحید باید نسبت به دشمنان اسلام خشمناک باشیم. لحظه و ذره‌ای در دل هوای دشمن و صهیونیست‌ها و مذاکره با آمریکا و مذاکره با صهیونیست‌ها را نداشته باشد. بنابراین واژه‌ای که در آیه آمده است «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» این سه واژه قابل بحث از نظر علمی و تخصصی در حوزه‌های علمیه است که تفاوت بین اکمال و اتمام چیست. یک بحث مفصل است که مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در تفسیر المیزان بیان کرده‌اند.
بنابراین اسلام با ولایت اهل بیت به کمال و تمام می‌رسد. اگر شما ولایت و امامت را از اسلام حذف کنید دیگر چیزی باقی نمی‌ماند. امامت عامل استمرار و بقای اسلام است که در سایه این امامت بحث جهاد و جبهه و دفاع از ارزش‌ها مطرح است. شما اگر مجموعه ساختار اسلام ناب را که امام فرمودند شهادت و جهاد در راه خدا را از آن بگیرید اسلام چگونه باقی می‌ماند؟ هزار و چهارصد سال است که خاندان بنی‌امیه و بعد از آن ها بنی‌عباس و سلاطین آمدند و امروز آل سعود و آل نهیان و امثال این‌ها با اسلام مبارزه می‌کنند اما نتوانستند اسلام را نابود کنند. همه سلاطین جائر آمدند و مبارزه کردند، قبر آقا امام حسین علیه‌السلام را به آب بستند اما نتوانستند کاری کنند. آن ها نابود شدند و الان در جهنم در عذاب الهی قرار دارند اما شما ملاحظه می‌فرمایید حرم امام رضا سلام الله علیه حرم حضرت معصومه، کربلا، نجف، کاظمین، سامرا چه خبر است و وابستگی انسان‌ها به اهل بیت از مرزهای کشورهای اسلامی عبور کرده و به کشورهای غربی رسیده است. اربعین نزدیک است، شما تماشا کنید که میلیون‌ها انسان از گوشه و کنار جهان راه می‌افتند برای زیارت امام حسین (ع). بنی‌امیه و بنی‌عباس و یزید و معاویه و شمر کجا هستند؟ سرشان را از جهنم بیرون بیاورند و ببینند چه خبر است در دنیا. دنیا در پایان تاریخ حسینی خواهد شد. بعد از ظهور آقا امام زمان سلام الله علیه عقول بشر به کمال می‌رسد و همه به اهل بیت ایمان می‌آورند. بنابراین اسلامی که در آیه شریفه بیان کرده است «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» این کدام اسلام است؟ به تعبیر حضرت امام اسلام ناب محمدی (ص) است.
حضرت امام رضوان الله تعالی علیه خیلی زیبا، کارشناسانه و به صورت فنی و علمی ترسیم کرده‌اند که دو نوع اسلام است: اسلام ناب اهل بیت و اسلام آمریکایی. امروز شما شاهد این هستید که آل سعود متولی کعبه و مدینه هستند. این‌ها چه بلایی بر سر اسلام و مسلمانان آورده‌اند. کشور و ملت مسلمان یمن را نابود کرده‌اند. دانش آموزان، ادارات، سازمان‌ها، منازل، مراسم فاتحه، مراسم عروسی را بمباران کرده‌اند. حمایت از اسرائیل و پشت صحنه حمایت از صهیونیست‌ها و هزینه جنگ با لبنان و حزب الله و فلسطین را آل سعود تأمین کرده است. (شعار مرگ بر آل سعود نمازگزاران)
کشتار زائران بیت الله الحرام در سال 66، کشتار زائران بیت الله الحرام در دو سال قبل؛ این همان اسلام آمریکایی است که آل سعود امروز انجام می‌دهد. در برابرش هم اسلام ناب جمهوری اسلامی که اسلام اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین است.

موضوع بعدی؛ اتفاقی که هفته گذشته در کشور روی داد، سؤال قوه مقننه و نمایندگان ملت از قوه مجریه است که این اتفاق یک اتفاق مبارکی بود. بعضی ممکن است تصور کنند که سؤالی را که نمایندگان مجلس از هیئت دولت و قوه مجریه و رئیس‌جمهور داشتند باعث اختلاف و نزاع و درگیری است؛ درصورتی‌که این‌طور نیست. در قانون اساسی نظارت بر حُسن اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی به عهده مجلس است. مجلس قوانینی را که تصویب می‌کند و به دولت ابلاغ می‌کند باید نظارت کند. حق نظارت دارد که این قانون درست اجرا می‌شود یا خیر؛ و این لازمه تکامل یک جامعه است. نظارت یکی از بحث‌های حقوقی و اجتماعی در اسلام است. امربه‌معروف و نهی از منکر که مؤمنین نسبت به همدیگر وظیفه دارند که اگر کسی معروفی را ترک کرد به او تذکر بدهند. اگر کسی منکری را انجام داد وظیفه دارند او را نهی کنند. امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از مصادیق نظارت عمومی است. «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر» مؤمنین به همدیگر حق دارند، برادر همدیگر هستند و باید به همدیگر تذکر دهند و این نشانه اقتدار جمهوری اسلامی است که مجلس و قوه مقننه به عنوان نمایندگان ملت اگر ضعفی در قوه مجریه و هیئت دولت مشاهده كردند و آن را تذكر دادند نشانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. نظارت قوه مقننه بر قوه مجریه در حقیقت یك مانور قدرتمندانه سیاسی است و همان‌گونه كه برگزاری مانور در عرصه نظامی برای مشخص شدن نقاط قوت و ضعف و اقتدار نیروی مسلح است در عرصه سیاسی نیز سؤال قوه مقننه از قوه مجریه یك مانور اجتماعی است كه سبب اقتدار می‌شود. امام می‌فرماید، محبوب‌ترین و عزیزترین برادران من كسانی هستند كه اشكالات من را تذكر دهد، از این رو بیان اشكال و امربه‌معروف و نهی از منكر نشانه دشمنی و خصومت نیست بلكه نشانه دوستی است.
اللهم صلی علي محمد و آل محمد
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَيهِ و عَلي آبائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلاً وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلاً
پروردگارا؛ اسلام و مسلمین قوت و عزت و نصرت عطا بفرما؛
پروردگارا؛ دشمنان اسلام، استکبار جهانی، صهیونیست جهانی، آل سعود، آل نهیان و آل خلیفه را باقدرت قاهره خودت هر چه سریع‌تر نابود و متلاشی بفرما؛
پروردگارا؛ مقام معظم رهبري را محافظت بفرما؛
پروردگارا؛ نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، ملت، ميهن، مرزها، مراجع بزرگوار تقليد، حوزه‌های علميه، دانشگاهيان، جوانان، نواميس و نیروهای مسلح مقتدر ما را از توطئه‌های دشمنان محافظت بفرما؛
إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
إنا أعطيناك الكوثر٭ فصل لربك و انحر٭ إن شانئك هو الابتر
صدق الله العلي العظيم
والسلام علیکم و رحمة الله
برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.