/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۱ جمعه ۲۲ مهر
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ۲۲ مهر 1401 نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ۲۲ مهر 1401
خطبه اول

خطبه دوم
 
سلام علیکم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
اوصیکم و نفسی بتقوی الله
خودم و شما برادران و خواهران، بزرگان، جوانان نوجوانان را به رعایت تقوای الهی توصیه می‌کنم
یکی از مصادیق تقوا این است که انسان به قرآن باور داشته باشد، اعتماد کنیم به فرمایشات قرآن، خدای متعال، ما معمولاً ‌در توصیه به تقوا از دعای صحیفه استفاده می‌کردیم امروز29 خطبه است رسیدیم به بیست و نهم دعای صحیفه، دعای امام سجاد موقعی که رزق ایشان ضیق و تنگ می‌شد.
 حضرت اینجور با خدای متعال صحبت می کردند.
وَ اجْعَلْ مَا صَرَّحْتَ بِهِ مِنْ عِدَتِک فِی وَحْیک، خدایا آن وعده ای که در وحی خودت در قرآن دادی،
 وَ أَتْبَعْتَهُ مِنْ قَسَمِک فِی کتَابِک، و به دنبال آن وعده قسم خوردی و خدایا آن وعده را که همراه شده با قسم قاطع قرار بده
لِاهْتِمَامِنَا بِالرِّزْقِ ما دنبال رزق هستیم، اما آن قسم را قاطع اهتمام ما قرار بده
الَّذِی تَکفَّلْتَ بِهِ، بعد حضرت فرمود
فَقُلْتَ شما در قرآن فرمودی
وَ قَوْلُک الْحَقُّ الْأَصْدَقُ،  صادق‌ترین تویی
وَ أَقْسَمْتَ وَ قَسَمُک الْأَبَرُّ الْأَوْفَى  بعدش قسم خوردی تو وفادارترین به قسم خودت هستی
فرمودی وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکمْ وَ ما تُوعَدُونَ. رزق شما در آسمان است
به دنبال این فرمودی
ثُمَّ قُلْتَ فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ به خدای آسمان، به خدای زمین قسم
 إِنَّهُ این جمله‌ی  قبل که گفتم وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکمْ وَ ما تُوعَدُونَ، لَحَقٌّ راست هست، خدا می‌فرماید
خدای آسمان و زمین این جمله ای که گفتم
فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّکمْ تَنْطِقُونَ. همانطور که شما دارید نطق می‌کنید و صحبت می‌کنید
رزق ما در آسمان است
یک حدیث شریفی داریم که فرمود
 ارْحَمُوا مَنْ‏ فِی‏ الْأَرْضِ‏ یرْحَمْکمْ‏ مَنْ‏ فِی‏ السَّمَاء به اهل زمین رحم کنید تا اهل آسمان به شما رحم کنند، رحمتشان را شامل شما کنند.
درجلسه‌ی  قبل به لطف خدا در آیات به آیه‌ی  23 بقره رسیدیم که در آن آیه بیان شد فلا ریب یعنی نباید کسی شک کند در قرآن نهی لاریب مثل لا رفث است فَأْتُوا بروید بیارید امر تعجیزی است، انسان عاجز است از این که مثل قرآن بیاورد
‏ عَبْدِنا فرمودند هرجا در قرآن عبد آمد که قبلش بعدش نام شریف پیامبری ذکر نشد این منحصر است در وجود مقدس مولود امروز حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلم
و نکته‌ی چهارم جلسه‌ی قبل معجزه بودن قرآن هم از نظر محتوا، هم از نظرالفاظ، هم از نظرنورانیت که محضرتان عرض شد هم ازشهید مطهری، هم از کربلایی کاظم ساروقی که متن قرآن در ضمن دعا هم که بود این مرد باطن بین گفت این جای دعا، ‌قرآن است نورش با آن قسمت دعای کمیل یا دعای دیگر متفاوت است اما آیه امروز 24 بقره
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا اگر نتوانستید مثل قرآن بیاورید
 وَ لَنْ تَفْعَلُوا هرگز نخواهید توانست
فَاتَّقُوا النَّارَ پس بپرهیزید از آن آتشی که
الَّتی‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ هیزمش انسان‌ها هستند و سنگها
 أُعِدَّتْ آماده شده است برای کفار  
سه چهارتا نکته‌ی تفسیری را از محضر اساتید محضرتان سریع عرض می‌کنم نکته‌ی  اول
وَ لَنْ تَفْعَلُوا ببینید قرآن چقدر با قاطعیت می‌فرماید هیچ کسی نمی تواند مثل قرآن بیاورد
مفسرین از این جمله استفاده کردند رهبر الهی باید به حقانیت خودش انقدر محکم یقین و اطمینان داشته باشد با صراحت با قاطعیت همانطور که رهبر معظم می‌بینید در مسیرحق هیچ مماشاتی با دیگران ندارد
نکته‌ی دوم همین وَ لَنْ تَفْعَلُوا خودش دوباره یک معجزه است، ‌اگرمی توانید بیاورید
 وَ لَنْ تَفْعَلُوا هرگز نخواهید توانست مثل قرلن را بیاورید
عده ای تلاش کردند حتی عده‌ای ادعای نبوت کردند مثل مسیلمه، مرحوم آشیخ عباس قمی در ماده سلم سفینه البحار ماجرای مسیلمه را آورده که یک خانمی آمد پیش مسیلمه‌ی کذاب گفت که چاه آب ما کم آب شده درختهای ما رونق ندارد از نظر ثمر، ما در زمان پیامبر اکرم رفتیم محضر پیامبر حضرت دعا کردند و خوب شد
ان امراة‌ اتت مسیلمه و طلبت منه ان یدعوالله خدا را بخوان
لمائها و نخلها هم درختهایمان پرثمر شوند هم آب چاهمان فراوان شود
 بعد گفت پیامبر اکرم آب را گرفتند یک مقدار از آب همان چاه در دهان مبارکشان مضمضه کردند
أخذ من ماء آبارهم فتمضمض مضمضه کردند در دهان مبارکشان بعد آب را در چاه ریختند
ففاضت الماء جوشید
آب جوشید از چاه و درخت هم پر ثمر شد
مسیلمه ادای پیغمبر اکرم را در آورد
ففعل مسیلمة ذلک، فغار ماء الآبار آب چاهها فرو رفت به جای اینکه بجوشد
بله آن روح متصل به خدای متعال می‌تواند ولی خدا این کار ها را انجام بدهد
نکته‌ی سوم فَاتَّقُوا باز در ذیل فاتقوا دانشمندان مفسرما فرمودند یعنی حالا که نتوانستید مثل قرآن بیاوری عاجزشدی؟ پس تسلیم راه خدا شو
فَاتَّقُوا تقوای الهی را پیشه کنید
فَاتَّقُوا النَّارَ از این آتش بپرهیزید
یک جمله‌ی  ادبی را حضرت آیت الله جوادی دارند در ذیل این آیه فرمودند اینجا نفرمود
فاتقوا ناراً فرمود فَاتَّقُوا النَّارَ چرا به صورت معرفه آورد
ایشان می‌فرماید چون در‌آیه‌ی دیگرکه 6 تحریم بوده قبلا نار مطرح شده و شناخته شده بوده لذا برای بار دوم که آمده مردم می‌دانستند
یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلیکمْ ناراً 6 تحریم به صورت نکره آمده بود حالا که برای بار دوم مطرح می‌شود می‌شود النّار، فَاتَّقُوا النَّارَ تشبیه می‌کنندمی گویند نمونه اش را هم داریم حضرت ابراهیم درمکه برای شهرمکه دعا کردند یک دعاشون به صورت شهر بلد هست نکره، یکی به صورت البلد هست معرفه، این دردو زمان بوده
فرمودند با اینکه دردو جای مختلف قرآن است فرمود
اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً خدایا این شهر را بلد امن قرار بده 126/بقره
ولی وقتی که دیگه آمدند محل سکونت دعا کردند در آیه 35 ابراهیم
رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ دیگه معرفه شده آمِناً هردو یک دعاست اما شهر یک زمانی معرفه یک زمانی نکره اینجا هم نار همینطوره
وقود چیست؟
در رابطه با وقود می‌فرماید درلغت یعنی هر چیزی که می‌تواند اشتعالی چیزی کند، چه اشتعال مثبت، مهر و لطف خدا را وچه اشتعال منفی
امیرمؤمنان علی علیه السلام در نهج البلاغه شریف این کلمه‌ی وقود را برای دو تا عمود اسلام بیان فرمودند
قرآن و عترت پیامبر انشاءالله انس ما با نهج البلاغه بیشتر باشد وصیت نامه حضرت امیر نامه 23 می‌فرماید:
وَصِیتِی لَکمْ وصیت من علی به شما این است
 أَلَّا تُشْرِکوا بِاللَّهِ شَیئاً برای خدا شریک قائل نشوید
وَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله و سلم فَلَا تُضَیعُوا سُنَّتَهُ سنت پیامبررا ضایع نکنید
أَقِیمُوا هَذَینِ الْعَمُودَینِ این دو تا عمود را اقامه کنید یکی توحید یکی هم سنت پیامبر اکرم بعد فرمود
وَ أَوْقِدُوا، همین کلمه‌ی  وقودرا به کار بردند
وَ أَوْقِدُوا هَذَینِ الْمِصْبَاحَینِ این دو تاچراغ را روشن نگه دارید
این در مورد مهر نکات مثبت
اما در این جا وقود به عنوان نار آمده است وقودشان ‌آن هیزمشان ناس است و حجاره
دقت دومی که آیت الله جوادی دارند می‌فرمایندخدا فرمود وَقُودُهَا النَّاس‏ هیزمش مردم‌اند آیا شیطان هیزم  جهنم نیست؟
 می‌فرمایند نه، هست اینجا ناس را درمقابل کلمه‌ی بعدی حجاره قرار داده یعنی حجاره نه اینکه شیطان نباشد در اطلاقات آیات دیگه ما داریم مثلا در سوره‌ی جن آیه 15
 وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ جنی که منحرف باشد که سر دسته آنها میشود شیطان
 فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً (15)اینها هیزم جهنمند
یا درآیه ی98 انبیاء
إِنَّکمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ خود شما آدمهای منحرف و آنچه که می‌پرستید اعم از انسان، اعم از فرشته، اعم ازجن، هرچیزی را که به عنوان خدا می‌پرستید
 حَصَبُ جَهَنَّمَ باز هیزم جهنم اند
یک نکته‌ی اخلاقی هم باز استفاده می‌کنند مفسران که ببینید کفر و لجاجت آدمرا به کجا می‌رساند آدمی که می‌توانست به فعلیت برساندخلیفه اللهی را، جانشین خدا بشود خودش با سوء اختیار خودش کارش را به کجا رسانده که هیزم جهنم می‌شود
وَ الْحِجارَةُ این سنگ چیه؟ مفسرین نکاتی فرمودند من فقط مختار آیت الله جوادی را محضرتان در تسنیم،  صفحه 450 عرض می کنم، فرمود همان بتها که تراشیده شدند از سنگ، این خدا دارد اعلام می‌کند ای بت‌پرستان همین سنگی که خدا می‌دانید این روز قیامت می‌شود هیزم جهنم، این یک اثر تبلیغی دارد که اجتناب کنند از او، بدانند این که شما الان خدا می‌دانید، می‌پرستید روز جهنم خود این شود که هیزم جهنم است یک مطلبی است برای این که برگردند از این مسیر انحرافی خودشان
  أُعِدَّتْ پرهیزکنید از جهنمی که هیزمش انسانها هستند و سنگها هستند  أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ برای کفار آماده شده است
مرحوم ملا صدرا درجلد 2 تفسیرشان صفحه‌ی  170 می‌فرماید ما امامیه، شیعیان، معتقدیم بهشت و جهنم الان وجود دارد، الان وجود دارد و پیامبر عظیم الشأن درشب معراج اهل بهشت را در بهشت دیدند وارد بهشت شدند، با متنعمان دربهشت دیدار کردند، همینطور معضبهای درجهنم را از نزدیک دیدند این  أُعِدَّتْ کمک می‌کند به این نظریه‌ی  امامیه
در الغدیر خدا رحمت کند مرحوم علامه امینی را در جلد 8 الغدیر، صفحه214 حکایتی را نقل می‌کنند
که در زمان عثمان یک شخصی آمد یک جمجمه‌ی مرده‌ی  دستش بود داد به دست عثمان گفت که شما معتقدید که این جمجمه الان در آتش دارد می‌سوزد این جمجمه‌ی کافر؟
عثمان از جواب درماند گفت برید حضرت علی علیه السلام را خبر کنید، امیرمؤمنان علی علیه السلام آمدند حضرت فرمود سؤالت را تکرار کن، سؤالش را تکرارکرد ان جمجمه اگر درآتش چرا دست من نمی‌سوزد؟ امیرمؤمنان برای تفهیم به او فرمودند سنگ چخماق بیاورید، ‌حضرت این دوتا سنگ را به هم زدند جرقه‌ای صادرشد، بعد سنگ را دادند به او فرمود که آیا حرارت را حس می‌کنی؟ گفت نه، حضرت ولی قبلش جرقه آتش را به او نشان داد، با این جمله به او تفهیم کرد اگر نمی‌بینی معنایش  این نیست که جرقه وجود ندارد، آتش وجود ندارد، بعد اینجا یکی از جاهایی بود که عثمان گفت:لولا علی لهلک عثمان
 نکته‌ی ‌اخر آتش دنیا با آتش آخرت خیلی متفاوت است، خدا رحمت کندآیت الله مشکینی امام جمعه قم را، یک روز برای اینکه به ما بفهماند آتش دنیا را هم طاقتش را نداریم فرمود یک کبریت را ‌آیا دست ما توان دارد تا لحظه‌ی  آخر این کبریت نگه دارد؟
نداریم، یک کتری آب جوش درکتری را بردارید شما یک لحظه دستتان به دستگیره باشد آن حرارتی که به دست میزند5 ثانیه ما شاید نتوانیم دست را نگه داریم از حرارت آب جوش، این می‌شود آتش دنیا
آیت الله جوادی در تسنیم می‌فرماید آتش دنیا هر چقدرشدید باشد ولو انسان را بندازند در یک کوره، ‌کوره یک فلز را ذوب می‌کند اما فقط جسم را از بین می‌برد، روح را نمی‌سوزاند اما خدا می‌فرماید بپرهیزید از آن آتشی که در سوره‌ی مبارکه‌ی همزه
نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَة * الَّتی‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ روح را می‌سوزاند
تبیین آیت الله جوادی این است منشأ این آتش منشأش همان دنیا بود روحش شده آتشین
یکی از کسانی که مصداق بارز این آیه هستند رئیس جمهور منحوس آمریکاست که دستور شهادت سردار عزیز ما حاج  قاسم سلیمانی را داد
خدایا همه‌ی  ما را از آتش جهنم نجات عطا بفرما

‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ (3)وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُواً أَحَدٌ (4)
 
خطبه‌ی دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
برادران و خواهران خودم را و همه‌ی شما را درخطبه‌ی دوم هم به تقوای الهی توصیه می‌کنم.
 امام صادق علیه السلام می‌فرماید لو علم سیئه الخلق اگر آدم بد اخلاق می‌دانست که
لَوْ عَلِمَ سَیئُ الْخُلُقِ أَنَّهُ یعَذِّبُ‏ نَفْسَهُ‏ با این بد اخلاقیش خودش را دارد عذاب می‌کند خودش را دارد‌آتش می‌دهد
 لَتَسَمَّحَ فِی خُلُقِهِ. آسان می‌گرفت، از این بد اخلاقی خودش دست بر می‌داشت
یکبار دیگر حدیث را بخوانم
امام صادق علیه السلام فرمود: اگرآدم بد اخلاق می‌دانست که با این بد اخلاقی با این داد زدن سر همسر و بچه هاش و همکار و ‌همسایه دارد خودش را عذاب می‌کند آسان می‌گرفت، دست از بد اخلاقی خودش بر می‌داشت
مناسبت اول این هفته‌ی ما امروز است هفدهم ربیع الاول میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشأن وحضرت امام جعفر صادق که نثار ارواح مطهرشان صلواتی را هدیه می‌کنیم.
در رابطه با پیامبر عظیم الشأن خدا رحمت کند مرحوم علامه طباطبایی را کتابی دارند به نام سنن النبی من از چیزهای کوچک می‌گویم تا برسم به یک مطلب عمومی تری،
همین ها میتواند جهان را نورانی کند پیامبر عظیم الشأن ما همواره سر و وزضعش مرتب وتمیز بود
لباس لازم نیست نو باشد اما تمیز و مرتب،
پیامبر اکرم نمی‌گذاشت لباسش چرک بماند یک روز لباسشان یک کمی آلوده شده بود آمدند منزل به همسرشان فرمودند لباس را بشویید خانمش گفت که من تازه شستم حضرت فرمود بله منتها بیرون یک مقدارچرک شد مگر نمی دانی لباس اگر چرک باشد سبحان الله نمی‌گوید؟
پیامبرما هرگز پایش را جلوی کسی دراز نمی‌کرد، بچه‌های گلم، پسرای خوبم، دخترای مهربان جلوی پدر و مادرپامون را دراز نکنیم،
پیامبر اکرم هرگز در حال تکیه دادن غذا میل نمی‌کردند
پیامبر ما بدون اینکه از خودشان ذلت و حقارت نشان بدهند متواضع‌ترین بودند.
پیامبرما بدون اینکه خجالت بکشند برای خودشان کسرشأن بدانند خودش مایحتاج منزل را از بازار تهیه می‌کردند و به منزل حمل می‌کردند.
پیامبرما لحظه ای از عمرخودشان را بیهوده تلف نمی‌کردند
من توصیه می‌کنم فیلم تلویزیون هم اگر فیلم خوبی هست می‌خواهید نگاه کنیدو لی یک تسبیح هم دستان باشد همزمان زبان ذاکر باشد
خدارحمت کند امام را معروف است این جمله رادیو روشن بود زبان امام ذاکر بود نوه‌اش پسر احمدآقا دردست امام داشت با امام بازی می‌کردبا دست با نوه بازی می‌کرد، زبان ذاکر، گوش به رادیو داشت زبان داکر بود.
پیامبر ما روزی 70 بار استغفار می‌کرد لیقان علی قلبی البته حضرت امام توضیح دادند این استغفار نه از گناه کبیره است، نه ازگناه صغیره است، نه از فکر گناه، نه از مکروه، نه ترک اولی، استغفار پیامبر مرحوم امام می‌فرماید این بود که یک زمانی قبل از اینکه به دنیا بیاید، متمرکز در توحید بود در عرش الهی الان مأمور شده بیاید در زمین ازطریق گل و انسان و ماه و قمر و شمس باید آیات ببیند،  از این کثرات که دارد توحید را میبیند آن را برای خودش غبارحساب می‌کند
پیامبرما سخن کسی را قطع نمی‌کرد من گاهی اوقات مجلس شورای اسلامی را که می‌بینم خجالت می‌کشم که عصاره‌ی فضایل ملت یکی دارد آن بالا صحبت می‌کند بقیه، اصلا اعتنایی به سخنران ندارند پیامبر ما سخن کسی را قطع نمی‌کرد، مگر غیبت بکند آن سخنران، ‌گوینده که اگر غیبت می‌کرد پیامبر اکرم یا رد غیبت می‌کردند، یا نهی ازغیبت می‌کردندآقا غیبت نکن یا بر می‌خواستند ازجلسه خارج می‌شدند
پیامبر ما آنقدراز ترس خدا گریه می‌کرد که جای نمازش مرطوب می‌شد
به قدری با محبت بود که مردم اورا پدرمهربان خودشان میدانستند
ازمردم احوالپرسی می‌کرد برادران عزیز روحانی همه مخاطب این سفارشات هستند مخصوصا ما
عزیزان ما بعد از نماز قرار است معمم شوند این عمامه، عمامه پیغمبر است که بر سر ما قرار گرفته مخاطب اصلی ماییم
 پیامبر ما از مردم احوال پرسی می‌کرد
زبان خودرا ازسخنان غیر لازم باز می داشت
هرکسی را می‌دید سلام می‌کرد خصوصا بچه‌ها
با وقار قدم بر می‌داشت
امیرمؤمنان درنهج البلاغه درخطبه 160 فرمود
وَ لَقَدْ کانَ فِی رَسُولِ اللَّهِ ص کافٍ لَک فِی الْأُسْوَةِ که تأیید سخنران عزیزما ست که 21 احزاب را خواندند
امیر مؤمنان درخطبه 160 می‌فرماید شما فقط پیغمبر اکرم را الگو بگیرید برایتان بس است، بعد البته برای تکمیل بحثشان حضرت موسی را، حضرت عیسی را حضرت داود را اسم می‌برند دوباره بر می‌گردند به پیغمبر اکرم فرمود
 وَ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ محبوب ترین بنده پیش خدا می‌دانیدکی هست؟
 الْمُتَأَسِّی‏ بِنَبِیهِ آن کسی که اقتدا کند به پیغمبر اکرم،
عُرِضَتْ عَلَیهِ الدُّنْیا تمام دنیا به پیغمبر اکرم عرضه شد
 فَأَبَى أَنْ یقْبَلَهَا، اعراض کرد از قبولش
بعدحضرت چند تا مصداق را بیان کردند اینها دیگه نهج البلاغه خطبه 160 است
یأْکلُ عَلَى الْأَرْضِ اگرپایتان درد نمی کند لازم نیست روی میزغذا بخورید
پیغمبر ما عمدا روی زمین غذا می‌خوردند
 وَ یجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ مثل برده می نشست.
روایت داریم اصلا خدا دوست دارد اعضای خانواده، زن بچه دختر، پسردور هم جمع شوند، بله یک وقت پا دردمی کند آن بحث دیگری است، ‌
وَ یخْصِفُ بِیدِهِ نَعْلَهُ با دست مبارک خودشان کفششان را وصله می‌زدند
وَ یرْقَعُ بِیدِهِ ثَوْبَهُ با دست مبارکشان لباسشان پاره میشد می‌دوختند
وَ یرْکبُ الْحِمَارَ بر مرکب حمار و الاغ هم سوار می‌شدند
 این را آیت الله مصباح وقتی برای ما شرح می‌کردند می‌فرمودند یعنی مقید نبود که حتما برای او شتر بیاورند، حتما برای او اسب بیاورند حتما زینش فلان باشد، مقید نبودند
من یادم است وقتی که پادشاه عربستان می‌خواست بیاید برای اجلاس به ایران ماشینهای ایران راقبول نکرد، ‌بنز خودش را درهواپیما گذاشت آورد ایران،
 الْعَارِی وَ یرْدِفُ خَلْفَهُ پیامبر قتی با همین الاغ یا اسب حرکت می‌کردند می‌دیدند یک مؤمنی داردپیاده می‌رود مسیر دور است او را صدا می‌کردند پشت خودشان می‌نشاندند، نمازجمعه داریم می‌رویم می‌بینیم نمازگزارماشین ندارد هم مسیربا شماست، برادران، مؤمن را سوار کنید، یک جمله هم دررابطه با ساده زیستی ایشان
وَ یکونُ السِّتْرُ عَلَى بَابِ بَیتِهِ حضرت امیر می‌فرمایند
حضرت یکبار‌آمدند دیدند که یک پرده ای جلو درب خانه‌ی  ایشان آویزان است
فَتَکونُ فِیهِ التَّصَاوِیرُ یک مقدار تصویر و نقش دارد
 فَیقُولُ یا فُلَانَةُ خطاب کردند
 لِإِحْدَى أَزْوَاجِهِ به خانمشان فرمودند
غَیبِیهِ عَنِّی این پرده را از من دورکن خانم
 فَإِنِّی إِذَا نَظَرْتُ إِلَیهِ ذَکرْتُ الدُّنْیا وَ زَخَارِفَهَا وقتی من نگاهم به این پرده می‌افتد به یاد دنیا و زخارف دنیا می‌افتم،
مسئولان عزیز مسابقه ندهید درتجمل، جوانان عزیز، ‌هرروز به فکر ارتقاء تلفن همراهتان، لب تابتان و امثال ذالک نباشید، بعضی وقت ها تجمل است، به من گفتند بعضی ازخانمها یکبارکه یک لباس گران قیمت را در یک مجلس عقدیا عروسی بپوشند دیگه حاضر نیستند آن لباس را درجلسه‌ی  دیگه بپوشند می‌گویند، یکبار ما در این لباس دیده شدیم است اینها
یکی از رزمندگان خودش برای من نقل کرد گفت من در دوران دفاع 8 ساله با پسر مقام معظم رهبری جبهه بودم با هم از جبهه آمدیم وقتی رسیدیم تهران رفتیم محضر رئیس جمهور وقت رهبر عزیزمان بعد آقا فرمود ناهارپیش ما می‌مانید؟ ما گفتبم بله فرمودند باشه ناهار که شد فرمودند پس برویم منزل، خواهران و برادران باور کنید از زبان یک رزمنده شنیدم هیچ قصد دروغی نداشت خودش برای من نقل کرد گفت وقتی سفره‌ی  مقام معظم رهبری پهن شد این 6 تا بشقابی که گذاشتند درسفره مثل هم نبودند، ‌هرکدامش یکجور بود 6 تا بشقاب مثل هم در اتاق مقام معظم رهبری که رئیس جمهور بود، نبود، همان جهیزیه خانمش یکی شکسته،  یکی دیگه تهیه کرده، اینها  هستند بزرگان ما،
خوب ازاین بگذریم، این درمسائل جزئی
درمسائل کلان پیامبر ما اسوه است درحکومت داری، ‌امام صادق علیه السلام اسوه است درحکومت
درکافی شریف جلد 4 این حدیث آمده امام صادق علیه السلام درمراسم حج درروز عرفه روز نهم ذی حجه در موقف درحضور تمام مردمی که درعرفات بودند یک مطلب را دوازده بار تکرار کردند
 ینَادِی‏ بِأَعْلَى‏ صَوْتِهِ‏ أَیهَا النَّاسُ فرمود همانا پیغمبر اکرم، امام بود، مقام امامت داشت علی ابن ابی طالب بعدش امام بود، بعدش امام حسن ثُمَّ الْحُسَینُ ثُمَّ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ بعدش امام باقر، ‌بعدش من امام صادق، بعد راوی می‌گوید این جملات را ثَلَاثَ مَرَّاتٍ گفت لِمَنْ بَینَ یدَیهِ سه بار روبرو ، سه بار وَ عَنْ یمِینِهِ دست راست
سه بار وَ عَنْ یسَارِهِ دست چپ سه بار هم برگشتند به پشت سری ها 12 بار این جملات را بیان کردند که من امام هستم امروز اگر از دختر و پسردبیرستانی و راهنمایی ما در فضای مجازی بپرسید انقلاب برایتان چه کرد؟ جدا از خدمات مادی فراوانی کرده است نمی داند. یک کتابی داریم به نام ایران، ‌دیروز امروز، فردا که خوب است نسل جوان و نوجوان مطالعه کنند.
این خدماتی که انقلاب اسلامی انجام داده، اصلا قابل مقایسه با دوران پهلوی و قاجار نیست
خدمات معنویش هم همینطور
یکی از خدمات معنوی همین نماز جمعه‌هاست، ما چند تا نماز جمعه قبل از انقلاب اسلامی داشتیم؟  
شاید3-4 تا بیشتر نبوده آن هم نماز عبادی بوده، کلامی از سیاست درش نبود، الان 900 تا سنگر امامت جمعه هر قدمی که شما بردارید به سمت نماز جمعه می‌دانید آتش جهنم بر شما حرام می‌شود. این برکت را امام برای ما گستراند، این جمکران، استاد ما آیت الله مصباح فرمود: من شب جمعه از کنارحرم مطهر حضرت معصومه آمدم کنار پل آهن چی یک جیپی آن زمان مسافرها را می‌برد تا جمکران چقدرما صبرکردیم این جیب پر شد وقتی رفتیم جمکران افرادی که داشتند نماز می‌خواندند شمردم به ده نفر نمی رسید. الان شما آمارجمکران را بروید بگیرید، تولیت محترم مسجد جمکران می گفت 15 میلیون آمار زائران جمکران است درسال این برکت انقلاب اسلامی است
من می‌گویم حتی اینها اصلا نبود همین که رهبرما، مقام عالی کشور، ولی فقیه است نائب امام زمان است با تمام دنیا قابل مقایسه است، یک رهبر الهی باشد قبل از انقلاب کی بود؟ جرثومه فساد در اینجا حاکم بود، ‌فساد ملی
این را برای بچه‌های مدارستان بگویید
قمار باز بود محمد رضا، ‌پول قمارش را دستور می‌داد از آستان قدس رضوی تأمین کنند
فاسد اخلاقی بود، درکاخ سعد آباد کتابخانه‌ای داشت متصدی کتابخانه باید 10 روز یکبارعوض می‌شد، یک دخترجوان،
فساد سیاسیش، استقلال نداشت در مقابل آمریکا، نه نسبت به نیروهای مسلحش، نه نسبت به نخست وزیر عوض کردنش، نه وزراش
یک عبد ذلیل در مقابل آمریکا بود
الان به لطف خدای متعال شما ببینید رئیس جمهور بعد از رأی مردم اگر بخواهد شرعیت داشته باشد باید امضای امام ‌و رهبرمعظم پای حکم رئیس جمهور باشد، ‌و شما دقت کنید تمام رؤسای جمهور بدون استثنا حکم ولی فقیه این است من شما را نصب می‌کنم، نصب است،
 اگر مجلس شورای اسلامی قانون می‌گذراند ولو 290 نفر به یک قانون رأی بدهند، مگر شرعیت دارد؟  تا امضای شورای نگهبان در این قانون نیاید، ‌شرعیت ندارد، ‌شورای نگهبان را رهبرمعظم نصب می‌کند
وزرا که دارند لایحه می‌دهند طرح می‌دهند و امثال ذالک، مصوبه می‌گذرانند وزرا اعتمادشان را از مجلس گرفتند، مجلس اعتبارش شورای نگهبان است همه بر می‌گردد به رهبری
حتی من یک جمله بالاتر بگویم
یک روزی رئیس جمهوری در این کشور بود گفت من رهبر را درحد قانون اساسی قبول دارم
ما رئیس جمهوری داشتیم در این کشور می‌گفت من رهبری را درحد قانون اساسی، درچارچوب قانون اساسی قبول دارم
آیت الله مصباح ازایشان سوال کردند، نظر شما چیه؟  رهبر درچارچوب قانون اساسی؟
 ایشان فرمودند می‌دانید اصلا اعتبار قانون اساسی به چیست؟
اعتبار قانون اساسی  بعد از رأی مردم که گفتند ما این قانون اساسی را قبول داریم، اعتبار به امضای نایب امام زمان است
مناسبتهای فراوانی در این هفته هست
روز جهانی نابینیان عزیز است
روز ملی المپیک است
روز جهانی غذا
روز تربیت بدنی و ورزش
روز عقیدتی - سیاسی ارتش ما
روز استاندارد
و روز شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی
من آن مناسبتهای اول را به مخاطبشان تبریک عرض می‌کنم برای همه شان آرزوی توفیق و بهترین ها را دارم و برای آیت الله اشرفی اصفهانی هم صلواتی را هدیه می‌کنیم
یک گزارش دو دقیقه‌ای هم از دیدار با مراجع عظام دیروز خدا توفیق داد
خدمت حضرت آیت الله جوادی،
 حضرت آیت الله سبحانی،
حضرت آیت الله مکارم شیرازی،
حضرت آیت الله حسینی بوشهری
و مسئول خدمات حوزه های علمیه رسیدم، کاشان را از نظر فرهنگی حوزه، دانشگاه، ‌مدارس و مردم خوب و متقی کاشان برای مراجع عظام تبیین کردم، کاملا با شما اهل کاشان آشنا هستند و رهنمودهایی هم دادند از جمله سلام رساندند، فرمودند سلام ما را به مردم خوب کاشان برسانید مخصوصاً به علما و فضلای کاشان
برای سلامتیشان یک صلوات ختم کنید
آخرین عرضم این است که برادران و خواهران مخصوصا جوانان عزیز، دست دشمن را همانطورکه سخنران عزیزمان قبل ازخطبه ها فرمودند در این حوادث و آشوبها یادمان نرود، دست دشمن اصلی یادمان نرود
یک بنیادی در آمریکا وجود دارد اندیشکده آمریکایی به نام بنیاد fdd بنیاد دفاع از دموکراسی نقش مهمی دارددر تصمیم‌گیران آمریکا، در سیاست خارجی آمریکا بسیار تصمیم ساز است
در2 خرداد 1401 یعنی تقریبا چهارماه قبل از این اعتراضات ماجرای گرانی‌ها که بود 3 تا 4 تا توصیه می‌کند به آمریکاییها گفت دولت بایدن، می‌تواند به اعتراضات در ایران کمک کند و از آن اعتراضات حمایت کند
توصیه می‌کند اگر یکجا دیدید در ایران اجتماعی، اعتصابی، اعتراضی شد حمایتتان را به تأخیر نیندازید که امروز اگراعتصاب شده فردا، بلافاصله ربذت  تأخیر تأثیر منفی دارد،
توصیه‌ی  سومش می‌گوید اگر ایران اینترنت را فرض کنید واتساپ و امثال ذالک را قطع کرد شما بیایید به جایش اینترنت ماهواره‌ای راه بندازید که معترضان ایران سامان دهی شوند، ‌
در10 مهر همین مجموعه‌ی fdd پیشنهاد می‌کند به آمریکایی‌ها می‌گوید وزیر ارتباطات ایران که می‌خواهد اینترنت ملی را احیاءکند تحریمش کنید، 10 مهر پیشنهاد می دهد، 14 مهراین پیشنهاد انجام می‌شود
روزنامه انگلیسی می‌گوید که وزارت دفاع آمریکا پنتاگن، ارتش رباتها راه انداخته، ‌شخصیت جعلی می‌سازد در فضای مجازی، که فضای فکری و روانی مردم ایران را دستکاری کند و آنها را به سمت اقدامات ساختارشکنانه سوق بدهد این دست دشمن، وظیفه ما چیه؟
هم مراجع عظام فرمودند، هم همه‌ی دلسوزان می‌گویند راهکار این است
اولاً: مشکل معیشتی مردم را دولت عزیز باید حل کند، درکنار کارهای دراز مدت باید کارهای موقت زود بازده باید باشد همانطورکه جناب آقای رئیسی عزیز در استان قدس کارهای زودبازده هم داشت، در قوه‌ی  قضاییه کارهای زود بازده داشتند، درقوه‌ی مجریه هم انتظار این است درکنار کار کلان کار زودبازده هم باشد، درکنار این باید از مفاسد اقتصادی جلوگیری شود البته این را هم بگویم من گاهی بین بچه‌های دانش‌آموزکه می‌روم شبهه را اینجور مطرح می‌کنند می‌گویند شما 80 تا آمبولانس را به رخ ما می‌کشی که اتش زدند، هزاران میلیارد اختلاس شده آن را هیچی نمی گویید
این را باید توضیح بدهند، عزیزان اقتصادی ما، قوه قضاییه‌ی  ما که دربحث اختلاس ها آنهایی که بررسی کردند بسیاری از این عددها اختلاس نبوده سوء استفاده مالی بوده
مثلا شهرام جزایری 100 میلیارد وام گرفته می‌گوید 100 میلیاردش هم من همه اش را برگرداندم یک ریالش باقی نمانده، اما چی بود که او را محکامه کردند؟ زندانیش کردند؟ جرمش این بود که این 100 میلیارد را چجوری گرفتی؟ 50 تا شرکت صوری درست کرده برای هر شرکتی دو میلیاردتومان رفته وام گرفته، ‌این سوء استفاده‌ی  مالی بود یا در ماجرای آن خاوری، ‌اختلاس این نبود که فرض کنید آن سه هزار میلیارد را بیرون برده  باشند جرمی که واقع شد این بود که این نحوه‌ی  پول گرفتن خاوری غیر قانونی بوده آن شخصی که این 3هزار میلیارد را گرفت قوه‌ی  قضاییه مقتدر ما تمام اموالش را مصادره کرد، ‌و مقداراموال مصادره شده 4 هزارمیلیارد است بیش از آنی که عرض شود که مصادره شده، یک مقدارگاهی اوقات خلط می‌شود مباحث یعنی مغالطه هم در آن هست ولی به هر حال جلوی مفاسد اقتصادی باید محکم گرفته شود
درمسائل اخلاقی هم امر به معروف، نهی از منکر، با زبان لین، با دادن کتابهای خوب، ببینید ما یک مقر کتابی درقسمت خواهران داریم که خواهش می‌کنم استقبال کنند مؤمنین کاشان، این مقرکتاب را من می‌شناسم درقم مجمعشان را می شناسم مورد تأیید هستند، کتاب امانی می‌دهند، یک ماه دست بچه دختر و پسر ما باشد بعد برگرداند کتاب جدید را بگیرد، ‌مدارس  ما استقبال کنند، آموزش و پرورش ما، مساجد ما اینها می‌شودکار فرهنگی درکنارش کار تبیینی قوی، هم روحانیت ما باید به میدان بیایند و هم هادیان سیاسی
خدایا در ظهور مولامون تعجیل بفرما
قلب مطهر و منور امام زمان را از این جمع و حق داران ما حیا و میتا راضی و خوشحال بفرما
این انقلاب را توسط رهبر عزیزمان به امام زمان حجت بر حق، حجت معصوم، حجت الله الغائب هرچه زودتربرسان
بیماران، بیماران مد نظرشفای عاجل و کامل کرم بفرما
امروز خواهران و برادران ما را به مستحبات روز 17 ربیع ازجمله، زیارت پیامبر اکرم، زیارت امیرمؤمنان آن دو رکعت نماز هر رکعت با ده تا سوره قدر و قل هو الله و همینطور با تصدق که از مستحبات امروز است موفق بدار
ِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
إِنَّا أَعْطَیناک الْکوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّک وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ (3)

برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.