/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
تاریخ ارسال:۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ شهريور
چاپ خبر
تفسیر قرآن کریم - سوره آل عمران آیات 103 الی 105 - مورخ پانزدهم شهریور ماه 1395 تفسیر قرآن کریم - سوره آل عمران آیات 103 الی 105 - مورخ پانزدهم شهریور ماه 1395

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین؛ اللهم أخرجنا من ظلمات الوهم واكرمني بنور الفهم؛ اللهم افتح أبواب مدائن معرفتك و أدخلنا فيها و عرفنا جميع مراتبها و منازلها و مقاماتها و ارفعنا إلي أعلي مراتبها
آمين يا رب العالمين

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۱۰۳﴾
و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت‏ خدا را بر خود ياد كنيد آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد پس ميان دلهاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد اين گونه خداوند نشانه‏ هاى خود را براى شما روشن مى ‏كند باشد كه شما راه يابيد (۱۰۳)

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۱۰۴﴾
و بايد از ميان شما گروهى [مردم را] به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند (۱۰۴)

وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۱۰۵﴾
و چون كسانى مباشيد كه پس از آنكه دلايل آشكار برايشان آمد پراكنده شدند و با هم اختلاف پيدا كردند و براى آنان عذابى سهمگين است (۱۰۵)

این آیات در ادامه آیات قبل است که در جلسات قبل اشاره شد که خداوند به جامعه توحیدی توصیه فرمود که ای مسلمانان شما که از جاهلیت به دین خدا پیوسته اید مراقب باشید. یهود که امروز به آن صهیونیست می گوییم در کمین شما است و شما را رها نخواهند کرد و به دنبال خلع سلاح شما هستند و می خواهند دین شما را بگیرند و ماجرای قوم اوس و خزرج که دو طایفه بزرگ در مدینه بودند را بیان کرد و این دو طایفه قبل از اسلام با هم درگیری خونی داشتند، همدیگر را کشته بودند. آنطور که در کتب تفسیر آمده است جنگ بین قوم اوس و خزرج صد و بیست سال ادامه داشته است. بعد از آن که اسلام آمد، وجود مبارک نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آنان را به اسلام و وحدتو صلح دعوت کرد و این دو قوم هم تبعیت کردند و با هم صلح کردند. اما یهود در کمین بود که اختلافات گذشته را برگرداند و دوباره زنده کند. روزی یکی از سران یهود عبور می کند جمعی از دو طایفه را دید که دور هم نشسته اند و در صفا و صمیمیت باهم صحبت می کنند. یهودی به آن ها حسادت کرد و توطئه کرد. یکی از جوانان شاعر از یهود را پیدا کرد و گفت در جمع آنان با اشعار زیبا به دو گروه یادآوری کن که در قبل از اسلام با هم بد بوده اند و همدیگر را کشته اند و خاطرات تلخ قبل از اسلام را به یادشان بیاور. آن جوان هم با اشعار خودش احساسات این دو گروه را تحریک کرد تا اینکه دو نفر از اوس و خزرج با هم درگیر شدند و دعوا شروع شد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم متوجه شد و این آیه نازل شد که مواظب باشید از کسانی که دشمن شما هستند بین شما تفرقه ایجاد نکنند. 

آیه 103:
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۱۰۳﴾

در ادامه این توصیه ای که خداوند فرمود این آیات بیان شده است. وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا؛ ای مسلمانان همگی به ریسمان الهی متمسک شوید. اعتصام یعنی متوسل و متمسک شدن و جنگ انداختن. وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ به حرف کسی گوش ندهید. ریسمان الهی را بگیرید و محکم عمل کنید. ریسمان خدا اسلام و قرآن است. خلیفة الله فی الارض که آن روز مظهرش وجود مبارک نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود و بعد از پیامبر (ص) این حبل الله ظهور در وجود مبارک علی بن ابی طالب علیه السلام داشت که مظهر جمال و جلال الهی بود. امیرالمومنین علیه السلام مجسمه کامل و تمام عیار عبودیت رحمان است. تمام صفات و کمال الهی در وجود امیرالمومنین علیه السلام وجود دارد. آیینه خداوند است. علم و کمال و شجاعت و قدرت و ترحم و مهربانی او آیینه خداوند است و بعد از امیرالمومنین علیه السلام یکی پس از دیگری حبل الله به ائمه معصومین علیهم السلام منتقل می شود تا عصر ما که وجود مبارک حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف رسیده است و در زمان غیبت کبری، حبل الله مقام ولایت است که مرتبه نازله ولایت کبرای الهیه است.
خداوند به مسلمانان توصیه می کند که فریب نخورید. دشمن در کمین شما است. وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا با همه اختلافاتی که در زبان و فرهنگ و آداب دارید به ریسمان الهی متمسک شوید.
وَلَا تَفَرَّقُوا؛ مواظب باشید گروه گروه نشوید. وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ؛ نعمتی که خداوند به شما نصیب کرده است را به یاد بیاورید. شما قبل از اسلام آرامش و امنیت نداشتید. بین شما و فرق دیگر همیشه جنگ برپا بود. شب ها نگران بودید که به شما حمله کنند و غارت کنند و شما را بکشند. الآن اسلام آمده و امنیت برقرار شده است. وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ؛ شما با یکدیگر دشمن بودید، با هم درگیر بودید، خداوند دل های شما را به هم نزدیک کرد. الآن دو برادر هستید با وجود این که قبل از اسلام با هم دشمن بودید. فأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ معنای صلح این است که با یکدیگر کاری ندارند، اما آیه می فرماید . فأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ بالاتر از صلح و آن الفت دل های شما است. صلح یعنی آتش بس، اما منظور آیه این است که با هم الفت قلبی داشتند.
فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا؛ این از تالیف قلب بالاتر است. بنابراین یک مرتبه، مرتبه صلح است؛ بالاتر از مرتبه تالیف قلب است، بالاتر از مرتبه تالیف قلب برادر شدن است. فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا؛ به برکت هدایت الهی با هم برادر شدید. این برادری بالاتر از تالیف قلب است.
وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ؛ به یاد بیاورید که در لبه پرتگاه آتش بودید. شَفَا یعنی در حاشیه پرتگاه قرار گرفتن؛ حُفْرَةٍ همان گودال بزرگ است. شما در لبه پرتگاه آتش قرار گرفتید، یا منظور آتش جهنم است و یا آتش اختلافات. شما در معرض خطر بودید.
عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا؛ خداوند شما را نجات داد و الآن با هم برادر هستید. نه تنها با هم در صلح هستید، نه تنها تالیف قلب دارید، بلکه برادر هم هستید. این ها نعمت های خداوند است، نباید فراموش شود. این خاطرات تلخ دوران جاهلیت قبل از اسلام را به یاد بیاورید.
كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ خداوند اینچنین آیات و تدابیر و دستورالعمل های خودش را برای شما انسان ها بیان می کند لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ برای اینکه به راه راست هدایت شوید و در صراط مستقیم قرار بگیرید.
بنابراین از این آیه و آیات دیگر مطلب مهمی استنباط می شود و آن این است که عزت اسلام و مسلمانان و اقتدار آنان بر محور وحدت است که خداوند در این آیه می فرماید وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. علت اینکه شما ملاحظه می فرمایید دشمن با اینکه در اقلیت است نسبت به جهان اسلام؛ حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان در سراسر جهان داریم ولی این تعداد مسلمانان بازیچه چند میلیون صهیونیست شده اند. به دلیل همین تفرقه ای که بین مسلمانان ایجاد کرده اند و این مسئله مبتلا به ما هم هست. ما در دنیا مورد تعرض دشمنان هستیم، مورد طمع دشمنان هستیم و باید در حالت آماده باش و به هوش باشیم. اگر ما با دشمن کاری نداریم، دشمن با ما کار دارد.
امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید اگر شما به خواب باشید، دشمن بیدار است. اینکه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در دوران حیات نورانیشان روی وحدت تاکید داشتند و دوازده تا هفده ربیع الاول را هفته وحدت اعلام کردند به همین دلیل است. اما بعضی متوجه نیستند، می گویند هفته برائت و این ایجاد آتش اختلاف بین مسلمانان است. انگلیس هم پشت صحنه است. از همه امکانات پیشرفته الکترونیکی استفاده می کنند حتی در کشور ما و حتی در استان ما و دشمن هم حمایت می کند و مشخص نیست این پول ها از کجا می آید. در سراسر جهان اسلام فعالیت می کنند و آتش اختلاف بین اهل سنت و شیعه ایجاد می کنند.
بنابراین مردم و ملت ما به خصوص نسل جوان و حوزه های علمیه و دانشجویان و نخبگان باید مراقب باشند که در کجای زمان و تاریخ قرار گرفته ایم. دشمن شناس باشیم و حواسمان باشد. استعداد و انرژی ها و ظرفیت های خودمان را صرف مسائل کوچک و پیش پا افتاده نکنیم. این ظرفیت را حفظ کنیم برای مبارزه با دشمنی که قوی هم هست. در تاریخ سابقه ندارد. انسان ها را از سر آویزان می کنند و با اره برقی از وسط به دو نیم می کنند. انسان تعجب می کند که این ها که هستند و چه دشمنی با اسلام دارد.
اینکه آیه شریفه می فرماید وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا همه مسلمانان بر محور کتاب الهی، بر محور ولایت و خلافت آسمانی و الهی جمع شوند و فریب دشمن را نخورند. وَلَا تَفَرَّقُوا، از هم جدا نشوید.  یکی اصلاح طلب، یکی اصولگرا و یکی حزب دیگر ؛ این احزاب و گروه های سیاسی اگر در راستای صراط مستقیم الهی باشند خیلی خوب است. مثل هیئت های مذهبی که در کشور هزاران هیئت عزاداری داریم که همه هم یک شعار دارند و می گویند هیهات منا الذلة‌، با هم اختلافی هم ندارند. البته بگذریم از اینکه برخی ها با هم رقابت کاذب می کنند می گویند سخنران ما باید فلان شخصیت باشد مداح فلان شخصیت باشد که جمعیت بیشتری بیاید. باید برای امام حسین علیه السلام عزاداری کنید. اگر گروه های سیاسی مثل هیئات در راستای اسلام باشند و شعارشان اسلام و انقلاب و ملت باشند خوب است. اما اگر بنا باشد هر کسی برای خودش مغازه باز کند و تبلیغ خودش را کند و در انتخابات به دنبال منافع خودشان باشند اصلاً خوب نیست. ملت ایران باید یکپارچه باشند. این آیه مثل این است که امروز نازل شده باشد. ناظر بر همه مسائلی است که امروز به آن مبتلا هستیم. وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا.


آیه 104:
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۱۰۴﴾
این آیه مطلب جدیدی را مطرح می کند. وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ. وَلْتَكُنْ امر و فرمان است. مسلمانان در میان خودتان گروهی را انتخاب کنید و سازمانی را تشکیل دهید که این سازمان کار تخصصی ارشاد جامعه را انجام دهد. وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ باید از خود شما باشند. أُمَّةٌ یعنی مجموعه و گروه؛ يَدْعُونَ إِلَى جامعه را به آنچه را که مصلحت جامعه است هدایت کنند. يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ یعنی يَدْعُونَ إِلَى اِلاِسلام دعوت به اسلام، دعوت به قرآن، دعوت به ولایت و اهل بیت علیهم السلام. منظور از خیر اسلام است. وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ امر به معروف؛ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ و نهی از منکر کنند. وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. اگر چنین کاری در جامعه توحیدی صورت بگیرد، آن جامعه رستگار خواهد شد.
یک نکته فنی در این آیه هست. وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ. برخی مفسرین اختلاف دارند با منکم که منظور از من چیست. در ادبیات عرب دو نوع مّنْ داریم؛ یک مّنْ بیانیه داریم و یک مّنْ تبعیضیه داریم. مّنْ تبعیضیه یعنی برخی از شما. وَلْتَكُنْ بًعضٌ مِنْكُمْ. یعنی گروه خاصی را تشکیل دهید. اگر منظور این باشد؛ لذا منظور از این آیه تشکیل یک سازمان نظارتی و تخصصی بر سازمان ها و ادارات است. این با امر به معروفی که داریم فرق دارد. یعنی یک نوع امر به معروف تخصصی است. نظارت بر کادرهای حکومتی، نظارت بر مجلس، نظارت بر قوه قضائیه، نظارت بر قوه اجرایی، نظارت بر اصناف، نظارت بر وزارتخانه ها. این امر به معروف تخصصی است. مثل سازمان بازرسی کل کشور، منتهی خیلی مقتدر تر باید باشد. مستقیم زیر نظر ولایت باشد. چون اگر زیر نظر دولت باشد، دولتی ها نفوذ می کنند، زیر نظر مجلس باشد، تحت فشار مجلس است، زیر نظر قوه قضائیه باشد، قوه قضائیه امر می کند. فقط زیر نظر ولایت باشد. وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ بعضی از شما وظیفه امر به معروف و نهی از منکر تخصصی و سازمانی دارید. معروف و منکر در آموزش و پرورش چیست؛ معروف و منکر در شهرداری ها چیست؛ این امر به معروف تخصصی است.
اما اگر منظور مّنْ بیانیه بود؛ وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ یعنی در جامعه توحیدی گروهی وجود داشته باشند که این کار را انجام دهند.

آیه 105:
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۱۰۵﴾
خداوند فرمان دیگری صادر می کند. می فرماید مسلمانان مثل یهود نباشید، مثل نصارا نباشید که بین خودشان اختلاف داشتند. وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا مثل اقوام و ادیان سابق نباشید که از هم جدا شدند. چون در مسیحیت گروه های مختلفی وجود دارد. در یهود هم اقوام مختلفی وجود دارد. در روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم داریم که فرمودند در قوم و امت یهود هفتاد و یک فرقه به وجود آمد و در امت عیسی علیه السلام هفتاد و دو فرقه به وجود آمد. فرمودند در اسلام و در امت من هفتاد و سه فرقه وجود دارد و از همه این هفتاد و سه فرقه در واقع یک فرقه درست است و هفتاد و دو فرقه باقی باطل است. سوال شد یا رسول الله (ص) آن یک فرقه چه کسانی هستند؟ فرمودند پیروان اهل بیت علیهم السلام. این حدیث را هم راویان و محدثین اهل سنت نقل کرده اند و هم در کتب روایی شیعه آمده است. در این روایت اجماع نظر وجود دارد. انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی؛ من می روم ولی دو چیز را به یادگار می گذارم، یکی قرآن و دیگری اهل بیت علیهم السلام. این همان فرقه واحده ناجیه است و همه فرق دیگر باطل است.
در این آیه اشاره به این معنا دارد که قوم یهود هفتاد و یک فرقه بود، قوم نصارا هفتاد و دو فرقه بود و مسلمانان هفتاد و سه فرقه شدند. قرآن می فرماید شما مثل آن ها نباشید. وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ با اینکه برای آن ها توضیح دادیم و راهنمایی کردیم. وَأُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ.

روایاتی هم در این باب داریم که به بعضی از آن ها اشاره می کنم.
در تفسیر شریف نورالثقلین در جلد اول روای می فرماید سألت ابا الحسن عليه السلام منظور از ابا الحسن آقا موسی کاظم علیه السلام است. معنای واعتصموا بحبل الله چیست؛ مراد و منظور از حبل الله چیست؟ که باید به آن متمسک شویم. فرمودند عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ (علیه‌السلام) حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ؛ مظهر حبل الله آقا امیرالمومنین علیه السلام است.
روای از امام باقر علیه السلام سوال می کند که حضرت علیه السلام فرمودند قال آل محمد علیهم السلام هم حبل الله الذی أمرنا بالاعتصام به؛ خاندان نبوت و پیامبر (ص) که چهارده معصوم علیهم السلام هستند، ریسمان خداوند هستند که در آیه فرموده است وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعا.
در تفسیر آیه وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعا امام صادق علیه السلام فرمودند منظور ما هستیم. نحن حبل الله؛ ریسمان الهی که باید به آن چنگ بزنید و متمسک شوید ما هستیم.
در تفسیر علی ابن ابراهیم رضوان الله علیه بیان کرده اند وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعا قال التوحید الولایة؛ رسیمان الهی اعتماد به خدا داشتن و موحد بودن و ولایت کبرای الهیه که در رأس آن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و آقا امیرالمومنین علیه السلام و در پایان وجود مبارک امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
روایت پایانی در کشفُ المَحَجّة از السيد بن طاووس است که از فقهای بزرگ و برجسته شیعه بوده است، فقیه و عارف و زاهد و فارق از دنیا بوده است. با وجود اینکه فقیه بود اما در فقه فقط یک کتاب نوشته بود که بعداً هم پشیمان شده بود. کتاب در باب نماز نوشت اما بعداً رها کرد چون در فقهات شبهه مرجعیت وجود دارد اما ایشان رها کرد و به سراغ عرفان رفت. کتاب هایی که ایشان دارند در بحث اخلاق و عرفان است.
ابن طاووس نقل کرده که امیرالمومنین علیه السلام در باب آیه وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ فرمودند یا لها نعمة ما اعظمها ان لم تخرجوا منها الی غیرها؛ عجب نعمت بزرگی است وحدت برای مسلمانان اگر از وحدت به اختلاف و تفرقه منتقل نشوند. یا لها نعمة ما اعظمها چه بسا نعمت بزرگی است وحدت. ان لم تخرجوا منها الی غیرها به شرط اینکه مسلمانان از چتر وحدت به سوی تفرقه خارج نشوند. و یا لها من مصیبه ما اعظمها ان لم تومنوا بها و چه مصیبت بزرگی است اگر مسلمانان به وحدت پایبند نباشند و به سراغ تفرقه و اختلاف بروند.
انشاءالله خداوند دل های ملت ایران و مسلمانان دنیا اعم از اهل سنت و تشیع را با هم مهربان قرار دهد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
پروردگارا ما را قدردان نعمت انقلاب و امام و مجاهدان و شهدا و آزادگان قرار بده؛
به ما توفیق پاسداری از قرآن و انقلاب و اسلام و کشور عنایت بفرما؛
پروردگارا؛ در ظهور آقا و مولای ما تعجیل بفرما؛
پروردگارا؛ ما را از اصحاب عالمِ عارفِ عابدِ زاهدِ مجاهدِ رزمنده در رکاب حضرتش قرار بده؛
پروردگارا؛ مرگ ما را شهادت در راه خودت، زیر پرجم نبیت در کنار ولی ات مقرر بفرما؛
بارالها؛ امروز جهان اسلام، مسلمانان، شیعیان، پیروان اهل بیت علیه السلام در محاصره دشمنان تو و دشمنان اسلام و دین تو قرار گرفته اند و راهی هم به جایی تو نمی برند؛ خدایا شرّ دشمنان، شرّ استکبار جهانی، اسرائیل، آمریکا را به خودشان برگردان؛
بارالها؛ مسلمانان مظلوم را در عراق و سوریه و یمن و بحرین و افغانستان نجات بده؛
پروردگارا؛ روح و رحمت و رضوان واسعه خودت را بر روح بلند امام، شهدا و گذشتگان را نازل بفرما.
بارالها؛ به ما صبر و پایداری در میدان جهاد با نفس و جهاد اکبر و مقابله با توطئه های دشمنان عنایت بفرما؛
پروردگارا؛ دل های ما را به نور معرفت خودت و اولیاء خودت روشن بفرما؛
پروردگارا؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، جوانان عزیز ما، نوامیس ما، نیرو های مسلح ما را محافظت بفرما؛
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.