/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
تاریخ ارسال:۱۳۹۵ دوشنبه ۸ شهريور
چاپ خبر
تفسیر قرآن کریم - سوره آل عمران آیات 100 الی 102 - مورخ هشتم شهریور ماه 1395 تفسیر قرآن کریم - سوره آل عمران آیات 100 الی 102 - مورخ هشتم شهریور ماه 1395

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین؛ اللهم أخرجنا من ظلمات الوهم واكرمني بنور الفهم؛ اللهم افتح أبواب مدائن معرفتك و أدخلنا فيها و عرفنا جميع مراتبها و منازلها و مقاماتها و ارفعنا إلي أعلي مراتبها
آمين يا رب العالمين

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ ﴿۱۰۰﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر از فرقه‏ اى از اهل كتاب فرمان بريد شما را پس از ايمانتان به حال كفر برمى‏ گردانند (۱۰۰)

وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿۱۰۱﴾
و چگونه كفر مى ‏ورزيد با اينكه آيات خدا بر شما خوانده مى ‏شود و پيامبر او ميان شماست و هر كس به خدا تمسك جويد قطعا به راه راست هدايت ‏شده است (۱۰۱)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ﴿۱۰۲﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از خدا آن گونه كه حق پرواكردن از اوست پروا كنيد و زينهار جز مسلمان نميريد (۱۰۲)

این سه آیه در ادامه آیات گذشته است که در مقام توبیخ و مذمت اهل کتاب بود که در برابر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم کارشکنی و موضع گیری و جوسازی می کردند و فضای جهان اسلام را در آن عصر به خصوص در مدینه تحت تاثیر جوسازی ها و تهاجمات تبلیغاتی و فرهنگی خودشان قرار می دادند. در این سه آیه خداوند نصایح و تدابیری را به مومنین دارد. 

آیه 100:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ ﴿۱۰۰﴾
در مقابل آیات گذشته که در مقام توبیخ اهل کتاب بود، این آیات در مقام ارشاد و موعظه و هدایت سیاسی جامعه توحیدی است.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خطاب خداوند به مومنین و جامعه توحیدی است. ای کسانی که ایمان آورده اید. إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ هوشیار باشید، اهل کتاب و یهود در حال برنامه ریزی برای توطئه و تلاش برای نفوذ در صف شما مسلمانان است. می خواهند میان شما تفرقه ایجاد کنند و فضای من و آرام را به فضای جنگی تبدیل کنند. همان کاری که امروز صهیونیست ها در حال انجامش هستند. دقیقاً این زمان مشابه با عصر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است.
خداوند در این آیه و آیه بعدی به مومنین هشدار می دهد که حواستان جمع باشد که آنان در حال توطئه هستند. اگر به حرف آنان گوش دهید اسلام و دین را از شما می گیرند. إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ اگر پیروی کنید از عده ای که اهل کتابند يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ شما را به قبل از انقلاب بر می گردانند.

آیه 101:
وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿۱۰۱﴾

وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ؛ چگونه شما کفر می ورزید و تحت تاثیر تبلیغات یهود قرار می گیرید در صورتی که آیات خدا را به شما گفته اند. پیامبر (ص) راهنمایی های لازم را انجام داده و شما را توصیه کرده است و توطئه دشمن را به شما گفته است. وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ چرا شما بر می گردید. وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ در حالی که آیات خدا برای شما تلاوت می شود. وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وجود مبارک نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در میان شما است. از او سوال کنید. وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ حالا هر کسی به خدا متمسک شود و به او پناه ببرد هدایت می شود و تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار نمی گیرد.

آیه 102:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ﴿۱۰۲﴾

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ  خداوند اهل ایمان را به داشتن تقوا توصیه می کند. آن هم بالاترین رتبه تقوا. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ این با آیات دیگر که می فرماید اتقوالله. اتقوا الله درمرتبه و درجه حَقَّ تُقَاتِهِ آنچه که حق تقوای الهی است. یعنی تقوای تمام عیار. هیچ نقطه ضعفی در او نباشد. یعنی تقوای صد در صد. وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ مراقب باشید و دینتان را حفظ کنید. موقعی که از دنیا می روید مسلمان از دنیا بروید. یهود و نصرانی از دنیا نروید. این ترجمه آیه بود. اما توضیح و تفسیر این آیات و شأن نزول این آیات چیست. چرا خداوند این چنین رهنمود کرده است.
ماجرا این است که در حجاز دو طایفه و اشیره مقتدر وجود داشته به نام های طایفه اوس و طایفه خزرج. دو عشیره قدرتمند وجود داشت که همیشه با هم درگیر بودند و کشتار می کردند، اختلاف خونی بین این دو طایفه وجود داشت. به برکت اسلام این دو طایفه با هم متحد شدند. یک روز یکی از سران یهود در حال عبور بود که حلقه ای را دید که دور هم جمع شده اند که عده از قوم اوس و عده دیگر از قوم خزرج بودند. خیلی با هم بگو و بخند داشتند. یهودی حسادت کرد که چرا مسلمانان با هم خوب شده اند. چون اتحاد مسلمانان به ضرر یهود بود. جوانی از خودشان را فرا خواند که شاعر هم بود و گفت برو بین این افراد شروع به شعر خواندن کن و با اشعار خودت آن ها را به یاد دوران جنگ اوس و خزرج بیانداز که آن ها چگونه همدیگر را می کشتند و در کدام عملیات و چنگ بر هم دیگر مسلط می شدند و کشته ها را به یادشان بیاور تا تعصب قومی و جاهلیتشان دوباره برایشان زنده شود و دوباره به جنگ بیافتند. همین کار را هم انجام داد و جوان شروع به شعر خواندن کرد و آن ها را به یاد دوران گذشته انداخت و خاطرات زمان جنگ را احیاء کرد. دو نفر از جوانان یکی از اوس و دیگری از خزرج بلند شدند و شمشیر کشیدند و به جان یکدیگر افتادند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم متوجه شد و مسئله را اصلاح کرد. این آیه ناظر به آن ماجرا است. می فرماید ای مومنین چرا از فرقه ای که دشمن شما هستند تبعیت می کنید.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَاب؛ اگر پیروی کنید از آن ها، شما را به قبل از اسلام بر می گردانند. يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِين حواستان باشد که می خواهند شما را خلع سلاح کنند.
اگر شما بخواهید زمان را با هم مقایسه کنید در این زمان هم این بلا به سر ما آمده است. اختلافاتی که صهیونیست ها بین کشورهای اسلامی ایجاد کرده اند و فضاهای ضد ارزشی و ضد اخلاقی را که در کشورهای اسلامی توسعه می دهند. فساد و فحشاء و منکرات و تبلیغ مسئله بی حجابی، بد حجابی، روابط مشروع جوانان، مخالفت با حجاب. چند روز پیش در رسانه ها نوشته بودند که پلیس فرانسه خانم مسلمان و محجبه را به دلیل داشتن حجاب جریمه کردند و حجابش را گرفتند. الآن هم همین تهدید وجود دارد. زمانی کشورهای اسلامی با هم رفیق بودند. در جنگ شش روزه اعراب با اسرائیل بنده در نجف بودم، چند کشور عربی با هم به اسرائیل حمله کردند. عراق که نیروی زرهی قوی داشت. ارتش عراق و مصر و سوریه و اردن؛ چهار کشور با هم متحد شدند و به اسرائیل حمله کردند و در همین جنگ هم توطئه کردند.
توجه کنید امروز چگونه شده است. اتحاد بین اعراب را شکستند، امروز دولت و رئیس جمهور مصر با اسرائیل ارتباط برقرار می کنند. در عرصه سیاسی و نظامی همین گونه است. حزب الله لبنان را تحریم می کنند. مجاهدین حماس در فلسطین را تحریم می کنند.
این آیه امروز برای ما نسخه شفابخش است که مسلمانان باید حواسشان جمع باشد و فقط باید از قرآن خط بگیرند نه از هیچ کس دیگر. متاسفانه امروز دولت های اسلامی بر خلاف دستور اسلام و قرآن تسلیم و اسیر و ذلیل رژیم صهیونیستی شده اند. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ.
وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ؛ اسلام در دسترس شماست؛ قبل از انقلاب رژیم شاه حاکم بود و صدا و سیما و دانشگاه ها و آموزش و پرورش در اختیار آنان بود. آمریکایی ها به آل سعود و دولت مصر گفته اند کتاب های تعلیمات دینی را عوض کنید. آیاتی که مربوط به جهاد و حجاب است حذف کنید و این کار را هم انجام داده اند. قبل از انقلاب هم همه چیز در دست آن ها بود. البته علما با سختی مطالب را می گفتند اما بعد از انقلاب الحمدالله نظام و حاکمیت در اختیار اسلام و انقلاب است اما باز هم در حال نفوذ هستند. وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ؛ حضرت امام رضوان الله چقدر نصیحت و موعظه کرد و گفت آمریکا شیطان بزرگ است هنوز هم در کشور برخی پیدا می شوند و می گویند آن چیزی که طلسم را می شکند ارتباط با آمریکا است. وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ امروز مقام معظم رهبری  حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله یک تنه و تنهای تنها در برابر همه جهان استکباری مردانه و شجاعانه مانند جدشان آقا امام حسین علیه السلام که در کربلا تنها در برابر هزاران تن از لشکریان یزید ایستاده بود، امروز هم رهبری عزیز ما همینطور است. بعضی ها هم متوجه نیستند. وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ؛ رسول و نماینده و خلیفه خدا و رهبر آسمانی در میان شما است. آن روز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود و امروز فقیه عادل است، علما هستند. چرا گوش نمی کنیم. و اگر شما به خدا و آیات الهی تمسک کنید وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ سعادت و سربلندی و عزت و اقتدار شما در یک کلمه است و آن بازگشت به خدا و اسلام و قرآن است. در غیر این صورت ذلیل و تسلیم خواهید بود. همانطور که حکومت های وابسته چه بلایی از طرف آمریکایی آمده است. با جنگ که نمی توان زندگی کرد، با جنگ نمی توان کشور را اداره کرد. حجاز و یمن و بحرین و....
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ. یکی از آیات پر بحث و جنجالی این آیه است که مفسرین به این آیه زیاد پرداخته اند. خداوند در این آیه چه چیزی می خواهد بفرماید. پیام این آیه چیست؟ حَقَّ تُقَاتِهِ یعنی چه؟ همانطور که اشاره کردم تقوا یکی از ملکات نفسانی است. یعنی سلطه نفس انسان بر هوای خود حاکم باشد. واجبات الهی را کامل انجام دهد. حرام های الهی را به صورت کامل ترک کند. هیچ واجبی از او ترک نشود و هیچ حرامی از او سر نزند. این تقوای کامل است. انسان ها به دلیل اختلاف در مراتب معرفتشان، میزان تقوایشان نیز فرق می کند. تقوای بعضی صد در صد است یعنی هیچ گناهی نمی کنند و همه واجبات را انجام می دهند و برخی پنجاه پنجاه است. پنجاه درصد تقوا دارند و پنجاه درصد نافرمانی از امر خدا دارند. جایی که برای دنیایشان ضرر ندارد انجام می دهند اما جایی که برای دنیایشان ضرر داشته باشد، دیگر وارد نمی شوند. مثلاً فرض بفرمایید آقای تاجری نماز و روزه اش را به جا می آورد. چون خرج ندارد. اما آن جایی که به او می گویند با مردم خوب رفتار کن، گران فروشی نکن، احتکار نکن، قیمت ها را دو برابر نگو؛ آنجا نمی تواند چون برای دنیایش ضرر دارد. می خواهد سود بیشتر داشته باشد؛ سود بیشتر به قیمت فشار به دیگران. بنابراین مراتب تقوا در انسان ها متفاوت و مختلف است به نسبت میزان معرفت. آن کسی که معرفتش در حدی است که هیچ حجابی پیش روی او نیست، همه چیز را می بیند. به قول امروزی ها می گویند چشم برزخی دارد. بهشت و جهنم را پیش رویش می بیند.
در روایات هست که یک روز وجود مبارک نبی اکرم صلی اللهعله و آله و سلم نماز صبحشان را به جماعت در مسجد النبی اقامه کردند و بعد از نماز حضرت (ص) پشت به قبله کردند و روبروی جمعیت نشستند. جوان لاغر اندام و زرد چهره ای را مشاهده کردند، پیامبر (ص) فرمود: کیف اصبح؟ جوان در چه حالی وارد صبح شدی؟ این سوال رهبر است. حالا یک جوان بیست ساله ببینید چه جوابی می دهد آن هم به رهبرش. یا رسول الله اصبحت موقنا صبح کردم در حالی که یقین داشتم. رسول خدا (ص) فرمودند ان لكل يقين حقيقة فما حقيقة يقينك ؟ براي هر يقيني علامتي است ، علامت يقين تو چيست؟ عرض کرد یا رسول الله (ص) من می بینیم که اهل جهنم در آتش می سوزند؛ می بینم که اهل بهشت در بهشت از نعمت های الهی برخوردارند. ما می بینیم ولی حواسمان نیست. می بینیم همسایه و رفیق و دوست ما دیروز با ما بود اما امروز نیست. سراغش را می گیرند می گویند دیروز تشییع جنازه اش بود. انسان هیچ گاه از لحظه آینده خودش خبر ندارد. بنابراین رسیدن به این منزلت و مقام که همه دستورات خدا را اجرا کند، همه خط قرمزهایی که خدا اعلام کرده اجتناب کند. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ مراقب باشید با حالت تسلیم از دنیا بروید. بعضی ها در قرائت گفتند وَأَنْتُمْ مُسَلِّمُونَ یعنی با حالت تسلیم؛ موقعی که از دنیا می روید تسلیم محض الهی باشید. 
قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿سوره مبارکه انعام آیه 162﴾ نگاهش خدایی است، سخنش خدایی است، استماعش خدایی است، گام برداشتنش خدایی است، نوشتنش خدایی است، خریدش خدایی است، خروشش خدایی است، آموزشش خدایی است، ازدواجش خدایی است، دنیایی نیست. همه چیزش برای خداست. وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ.

روایاتی هم در این مورد ذکر کرده اند. مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در تفسیر همین آیه روایاتی را ذکر کرده اند. منبع این روایت کتاب معانی و تفسیر عیاشی است. ابو بصیر که از راویان و شاگردین ممتاز امام صادق علیه السلام است می گوید از محضر مبارک امام صادق علیه السلام سوال کردم که آقا این آیه چه می خواهد بگوید. اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ. امام علیه السلام توضیح فرمودند: يُطاعُ فَلا يُعْصى. فرمانبری از خدا بدون گناه. وقتی فرشتان پرونده اش را نگاه می کنند سراسر پرونده اش حسنات است. صفحه ای که مربوط به سیئات است خالی است. يُطاعُ فَلا يُعْصى؛ وَ يُذْكَرُ فَلا يُنْسى؛ حق تقوا این است که انسان همیشه به یاد خدا باشد. هیچ گاه خدا را فراموش نکند. وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿سوره مبارکه حشر آیه 19﴾ ؛ خدا فراموشی، خود فراموشی به دنبال دارد. اگر کسی خدا را فراموش کرد به فکر منافع و مصلحت خودش هم نخواهد بود. در مسیر گناه و نافرمانی خواهد افتاد. وَ يُشْكَرُ فَلَا يُكْفَرُ؛ همیشه سپاسگذار است. هیچ گاه از خداوند گله نمی کند. نگاه نمی کند که چه چیزی ندارد، نگاه می کند چه چیز دارد. اگر در زندگی نود و نه نعمت وجود داشته باشد ولی یک نعمت نباشد، نود و نه نعمت قربانی آن یک نعمت می شود. می گوید خدایا من چه گناهی کرده ام که مثلاً فلان چیز را ندارم. وَ يُشْكَرُ فَلَا يُكْفَرُ.
امام صادق علیه السلام می فرماید در آیه اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ؛ سه مورد باعث حَقَّ تُقَاتِهِ می شود. يُطَاعُ فَلَا يُعْصَى؛ وَ يُذْكَرُ فَلَا يُنْسَى؛ وَ يُشْكَرُ فَلَا يُكْفَرُ.
محدثین اهل سنت روایتی را از وجود مبارک نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ذکر کرده اند. لا يتّقي الله عبد ﴿حَقَّ تُقاتِه﴾ حتّي يعلم أنّ ما أصابه لم يكن ليخطئه و ما أخطأه لم يكن ليصيبه. حق تقوا، قابل تحصیل نیست مگر اینکه عبد به مرزی از معرفت برسد که بداند که هر چه به او اصابت می کند بر اساس قضا و قدر الهی است. أنّ ما أصابه هر مصیبت یا هر خیری که به او می رسد، لم يكن ليخطئه اشتباه نیامده است.
در تفسیر برهان که یکی از تفاسیر روایی شیعه است نقل می کند از آقا امیرالمومنین علیه السلام. آقا فرمودند این آیه مربوط به ماست. ما می توانیم این گونه باشیم. حَقَّ تُقاتِه؛ این مرتبه، مرتبه معصومین علیهم السلام و اولیاء خداست. ما در این مرتبه از تقوا قرار داریم. آیه دیگری داریم که می فرماید فاتقوا الله ما استطعتم؛ این دو آیه را مفسرین کنار هم معنا کرده اند. یعنی تقوا داشته باشید تا جایی که توان دارید. استطعتم هر چه استطاعت دارید. هر چه زورتان می رسد با شیطان مقابله کنید. استطاعت انسان ها متفاوت است. در زندگینامه مرحوم آیت الله العظمی شیخ اعظم انصاری نقل شده کسی شیطان را در خواب دید، نخ و طناب و زنجیر زیادی در دستش هست. سوال کرد که شیطان این ها چیست؟ گفت این ها چیزهایی است که من به وسیله آن ها بندگان خدا را می بندم و به جایی که خودم می خواهم می کشم. گفت چرا بعضی از آن ها نخ و نازک است، برخی طناب و زخیم است و برخی دیگر زنجیر است؟ گفت به دلیل اختلاف مراتب تقوا در انسان ها است. بعضی ها ضعیف هستند با نخ می آیند، بعضی محکم هستند و با طناب می آیند و برخی دیگر خیلی محکم هستند که با زنجیر باید آنان را برد. یک زنجیر خیلی محکمی و بزرگی بود که پاره شده بود، به شیطان گفت این زنجیر پاره مال کیست؟ گفت این مالِ شیخ انصاری است. گفت چطور پاره شده است. گفت شیخ انصاری همسرش در حال زایمان بود، پول نداشت. گاوصندوقش پر از وجوهات بود. در ذهنش بود که خدایا نصف شب چه کار کنم. گفت از وجوهات بر می دارم فردا جایگزین می کنم. یک لحظه پیشمان شد، گفت اگر برداشتم بعد مردم چه می شود؛ هیچ کس نمی داند. خلاصه در حال تردید بود در آخر گفت علی الله، هر چه خدا بخواهد. شیطان گفت نتوانستم و زورم نرسید. هر چه زنجیر را کشیدم نیامد و زنجیر به این محکمی پاره شد. به شیطان گفت بگو مرا با کدام از این ها می کشی؟ گفت تو که از خودمان هستی، نخ نداری، اشاره کنم می آیی.
راوی می گوید سَئَلتُ عَلی ابن ابی طالب علیه السلام يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ؛ قال: وَ الله مَا عَمِلَ بِها غَیرَ أَهل بَیتِ رَسوُلِ الله؛ به خدا سوگند هیچ کسی به این آیه عمل نکرد غیر از اهل بیت علیهم السلام. نحن ذکرنا الله فلا ننساه؛ ما ذاکر خدا هستیم و او را فراموش نمی کنیم. و نحن شکرناه فلن نکفره؛ ما شاکر خدا هستیم؛ و نحن أطعناه فلم نعصه؛ ما خدا را اطاعت می کنیم. وقتی این آیه بر حضرت علیه السلام نازل شد اصحاب گفتند این آیه از ما بر نمی آید. وقتی این را گفتند خداوند آیه دیگری را نازل کرد. فاتقوا الله ما استطعتم؛ در حد توانتان تقوا داشته باشید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
پروردگارا ما را قدردان نعمت انقلاب و امام و مجاهدان و شهدا و آزادگان قرار بده؛
به ما توفیق پاسداری از قرآن و انقلاب و اسلام و کشور عنایت بفرما؛
پروردگارا؛ در ظهور آقا و مولای ما تعجیل بفرما؛
پروردگارا؛ ما را از اصحاب عالمِ عارفِ عابدِ زاهدِ مجاهدِ رزمنده در رکاب حضرتش قرار بده؛
پروردگارا؛ مرگ ما را شهادت در راه خودت، زیر پرجم نبیت در کنار ولی ات مقرر بفرما؛
بارالها؛ امروز جهان اسلام، مسلمانان، شیعیان، پیروان اهل بیت علیه السلام در محاصره دشمنان تو و دشمنان اسلام و دین تو قرار گرفته اند و راهی هم به جایی تو نمی برند؛ خدایا شرّ دشمنان، شرّ استکبار جهانی، اسرائیل، آمریکا را به خودشان برگردان؛
بارالها؛ مسلمانان مظلوم را در عراق و سوریه و یمن و بحرین و افغانستان نجات بده؛
پروردگارا؛ روح و رحمت و رضوان واسعه خودت را بر روح بلند امام، شهدا و گذشتگان را نازل بفرما.
بارالها؛ به ما صبر و پایداری در میدان جهاد با نفس و جهاد اکبر و مقابله با توطئه های دشمنان عنایت بفرما؛
پروردگارا؛ دل های ما را به نور معرفت خودت و اولیاء خودت روشن بفرما؛
پروردگارا؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، جوانان عزیز ما، نوامیس ما، نیرو های مسلح ما را محافظت بفرما؛
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.