/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۳۹۸ جمعه ۳۰ فروردين
تاریخ ارسال:۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ مرداد
چاپ خبر
تفسیر قرآن کریم - سوره آل عمران آیات 93 الی 95 - مورخ بیست و پنجم مرداد ماه 1395 تفسیر قرآن کریم - سوره آل عمران آیات 93 الی 95 - مورخ بیست و پنجم مرداد ماه 1395

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین؛ اللهم أخرجنا من ظلمات الوهم واكرمني بنور الفهم؛ اللهم افتح أبواب مدائن معرفتك و أدخلنا فيها و عرفنا جميع مراتبها و منازلها و مقاماتها و ارفعنا إلي أعلي مراتبها
آمين يا رب العالمين

كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۹۳﴾
همه خوراكيها بر فرزندان اسرائيل حلال بود جز آنچه پيش از نزول تورات اسرائيل [=يعقوب] بر خويشتن حرام ساخته بود بگو اگر [جز اين است و] راست مى‏ گوييد تورات را بياوريد و آن را بخوانيد (۹۳)

فَمَنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿۹۴﴾
پس كسانى كه بعد از اين بر خدا دروغ بندند آنان خود ستمكارانند (۹۴)

قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿۹۵﴾
بگو خدا راست گفت پس از آيين ابراهيم كه حق‏گرا بود و از مشركان نبود پيروى كنيد (۹۵)

این آیات در ادامه آیات گذشته است که خداوند جایگاه ضد انقلابی یهود را در برابر انقلاب توحیدی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیان نمود.
در جلسات قبل توضیح داده شد که بزرگان قوم یهود و نصارا قبل از ظهور پیامبر (ص) بر اساس آن چیزی که در تورات و انجیل آمده بود به یهود و نصارا بشارت دادند که بعد از انقضای نبوت عیسی علیه السلام مردی به عنوان خاتم الانبیاء خواهد آمد که او از نسل یعقوب علیه السلام است. یعقوب هم پدر بزرگ بنی اسرائیل بود؛ منتظر و خوشحال بودند که پیامبر خاتم هم از یهود است لذا بشارت می دادند و تبلیغ می کردند و اطلاعیه می دادند؛ اما وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ظهور کرد، آن ها دیدند او عرب است، از یهود نیست. شروع به جو سازی و مخالفت کردند و گفتند آن کسی که در تورات و انجیل به آمدنش بشارت داده اند او نیست. او کسی است که در آینده خواهد آمد و جایگاه پیامبر (ص) را انکار کردند با اینکه می دانستند آیه شریفه می فرماید يَعْرِفُونَه او را می شناختند یَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ همانطور که بچه ها و فرزندان خودشان را می شناختند، پیامبر (ص) را هم می شناختند. پیامبر (ص) فرزند مکه و مدینه بود. 
یکی از نمونه های جوسازی در برابر پیامبر (ص) برای تضعیف او، و اینکه جایگاه پیامبر (ص) را کاهش دهند مطلبی را مطرح کردند. گفتند در تورات گوشت شتر حرام بوده است اما این پیامبر که آمده می گوید گوشت شتر حلال است و حرام خدا را حلال کرده است. این یکی از نمونه های تضعیف نبوت و پیامبر اکرم (ص) بود. خداوند به این مسئله پرداخته است و این موضع ضد انقلابی یهود را به بحث و بررسی و تحلیل و تفسیر قرار داده و ان حرکت ضد انقلابی را کالبد شکافی کرده است که این موضوع واقعیت ندارد. خداوند در این آیه می فرماید:

آیه 93
كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۹۳﴾
كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي تمام انواع و اقسام مواد غذایی از زمان ابراهیم علیه السلام بر مردم و به خصوص بنی اسرائیل حلال بوده است، گوسفند و گاو و شتر و مواد پروتئینی، ماهی و گوشت سفید و قرمز. خداوند این موضوع را جواب می دهد. كُلُّ الطَّعَامِ تمام انواع غذا ها؛ كَانَ یعنی از پیش اینگونه بوده است؛ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ. البته یک مطلبی بوده که این افراد آن را بهانه کرده اند؛ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ؛ صدر آیه فرمود حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ ولی در تبصره و استثناء می فرماید إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ دقت بفرمایید این دو تفاوت دارد؛ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ. ماجرا از این قرار است که اسرائیل لقب حضرت یعقوب است که معنی می کنیم یعنی چه؛ حضرت یعقوب علیه السلام که به نام اسرائیل نامگذاری شده بیماری داشت در روایات و تفسیر مختلف ذکر کرده اند، برخی گفته اند پهلو درد داشته، بعضی گفته اند دل درد داشته و غیره. بیماری داشته که گوشت شتر برایش بد بوده؛ هر زمانی که گوشت شتر مصرف می کرده آن درد و بیماریش افزایش پیدا می کرده است. به این دلیل حضرت یعقوب علیه السلام تصمیم گرفت که از این به بعد گوشت شتر استفاده نکند. این یک کار شخصی است؛ به اصطلاح علما قضیةٌ فی واقعه. اصلاً ربطی به شریعت ندارد. مثل کسی که ناراحتی کلیه دارد نباید بعضی مواد خوراکی را مصرف کند، ربطی به باقی مردم ندارد. چون گوشت قرمز برای جنابعالی ضرر دارد همه باید گوشت قرمز نخورند. گوشت شتر برای حضرت یعقوب علیه السلام مضر بوده و چون ضرر داشته تصمیم می گیرند که گوشت شتر مصرف نکنند. این تفاوت دارد با اینکه بگویید حکم خدا این است که گوشت شتر را حرام بوده اما پیامبر جدید آمده و گوشت شتر را حلال اعلام کرده است. كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ یعنی امت و قوم بنی اسرائیل تمام مواد غذایی برایشان حلال بوده است اما چیزی که اینجا شبهه ایجاد کرده است إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَى نَفْسِهِ این یک قضیه شخصی است، منظور از اسرائیل در این قسمت از آیه حضرت یعقوب علیه السلام است. حضرت یعقوب گوشت شتر را برای خودش حرام کرد. مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قبل از آنکه کتاب آسمانی تورات که مربوط به حضرت موسی علیه السلام بوده نازل شود حضرت یعقوب علیه السلام گوشت شتر نمی خورد و وقتی تورات نازل شد در تورات آمده که مواد غذایی بر بنی اسرائیل حلال است. حالا این جوسازی را چگونه باید حل کرد. خداوند به پیامبر (ص) می فرماید به آنان بگو اگر راست می گویید تورات را بیاورید من آیاتی که دلالت دارد که مواد غذایی چه گوشت قرمز و چه گوشت سفید حلال است را به شما نشان دهم. قُلْ خطاب به وجود نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است؛ پیامبر(ص) برای اینکه این جوسازی ها را خاتمه بدهی به آنان بگو: فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ یعنی تورات را بیاورید تا من آیات آن را برای شما بخوانم که ببینید گوشت شتر حلال است؛ فَاتْلُوهَا برای شما آن آیات را تلاوت کنم؛ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ اگر راست می گویید که حکم خدا این بوده که گوشت شتر حرام است تورات را بیاورید ببینیم حق با کیست.

آیه 94:
فَمَنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿۹۴﴾
پس این حقیقت ندارد؛ آن ها هم امتناع کردند از آوردن تورات و یک افترا به شریعت اسلام و پیامبر (ص) نسبت دادند. خداوند می فرماید فَمَنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ؛ کسی که به خدا افترا بزند و به او دروغ نسبت بدهد مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ آدم های ستمکاری هستند که حقایق را پنهان می کنند.

آیه 95:
قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿۹۵﴾
پیامبر (ص) به آن ها بگو قُلْ صَدَقَ اللَّهُ که خداوند راستگو است. فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا شما اگر راست می گویید از دین حضرت ابراهیم علیه السلام که پدر یعقوب و اسحاق و اسباط است پیروی کنید. فَاتَّبِعُوا تبعیت و اطاعت کنید از دین ابراهیم علیه السلام که دین حقیقت است. وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ابراهیم اهل شرک نبوده است.
در روایت از وجود مبارک امام صادق علیه السلام نقل شده است که واژه اسرائیل راتوضیح داده است. فرموده اند اسرائیل به معنای عبدالله است. عبدالله از اسماء است در جامعه ما هم اسم برخی عبدالله است. اسرائیل به معنای عبدالله است ولو اینکه در زمان ما درست صد و هشتاد درجه عوض شده و اسرائیل به معنای عبدالشیطان شده است. امام رضوان الله علیه فرمود آمریکا شیطان بزرگ است و در رأس آمریکا هم صهیونیست ها قرار دارند. حضرت علیه السلام فرمودند اسرا که کلمه اول اسرائیل است به معنای عبد است در زبان عبری اسرا به معنای عبد است و ئیل به معنای الله است. بنابراین اسرائیل به معنای عبدالله است.
در روایت دیگری که نقل شده است فرموده اند اسرا یک تفسیر دومی هم دارد. اسرا به معنای قوت و توانمندی است و ئیل هم به معنای الله است بنابراین اسرائیل یعنی مظهر قدرت خداوند.
همانطور که اشاره شد؛ این آیات در ادامه آیات گذشته است که خداوند توطئه یهود را تحیلیل و تفسیر می کند و به مسلمانان و جبهه توحید اطلاع رسانی می کند و آگاهی می دهد.
در سوره نساء آیه 154 تا آیه 161؛ قوم یهود جنایات زیادی را انجام داده اند که من به اختصار اشاره می کنم؛ و خداوند به خاطر این جنایاتی که یهود انجام داده آن ها را تحریم کرده است. خداوند یک سلسله مواد غذایی را بر آن ها حرام کرد. آیه شریفه می فرماید: 
فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيرًا ﴿۱۶۰﴾
فَبِظُلْمٍ به دلیل جنایت هایی که یهود انجام داده است، ستمی را که یهود انجام داده است آن ها را محدود کردیم حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ قبلاً برای آن ها حلال بوده، در تورات هم آمده که این مواد برای آن ها حلال است اما چون سرکشی کردند و در برابر خدا ایستادند ما آن ها را تحریم کردیم فَبِظُلْمٍ به دلیل ظلمی که انجام دادند. مِنَ الَّذِينَ هَادُوا؛ هادوا یعنی یهود؛ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ چیزهای پاک و پاکیزه را بر آن ها تحریم کردیم أُحِلَّتْ لَهُمْ
در حالی که قبلاً برای آن ها حلال بوده است. وَبِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيرًا این ها در برابر دین خدا مقاومت کردند؛ مرتب در برابر دین خدا سرکشی می کردند.
وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿۱۶۱﴾
در بعضی از تفاسیر نقل شده که پایه گذاری اقتصاد ربوی یهود بوده است. الآن هم شما می بینید که بانک های دنیا بر اساس ربا اداره می شود که متاسفانه در بعضی از بانک های ما هم سرایت کرده است. وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا یهود پایه گذار اقتصاد ربوی بوده است. وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ در صورتی که ما نهی کرده بودیم و گفته بودیم که حرام است. مشخص می شود که حرمت ربا اختصاص به اسلام ندارد در همه ادیان الهی ربا حرام بوده است. وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ مالِ مردم را می خوردند و پس نمی دادند. اصلاً برایشان حلال و حرام و حق الناس مهم نبود. شما می بینید که اموال مسلمانان دنیا، اموال ملت دنیا را بلوکه می کنند؛ این تازگی ندارد؛ از پدرانشان به ارث برده اند. تحریم کردند و ربا دادند و مال مردم را خوردن؛ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ. در جای دیگر خداوند می فرماید وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَيْنَکُمْ بِالْباطِلِ انتقال مال از کسی به شخص دوم در یک چارچوبی صحیح است. یا داد و ستد، یا اجاره، یا صلح، یا هبه، یا ارث، یا مهریه باشد. این ها اشکال ندارد. اما خارج از این چارچوب عقود اسلامی اشکال دارد. وَأَكْلِهِمْ یکی از کارهایی که یهود انجام می دادند مال مردم خوردن بوده است. وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ یعنی از راه نامشروع. وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ما برای این ها یک عذاب سخت و دردناکی قرار دادیم. ظلم هایی که در آیه قبلی به آن اشاره شد فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا چه بوده است که خداوند به خاطر آن ظلم ها یهود را تحریم کرده است.
این ظلم ها در آیات اشاره شده است.
قَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً؛ بهانه جویی کردند؛ به حضرت موسی علیه السلام گفتند اگر شما راست می گویید که خدایی وجود دارد؛ ما نمی توانیم به چیزی که دیده نمی شود ایمان بیاوریم، باید او را ببینیم. قَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً خدا را آشکار به ما نشان بده تا به او ایمان بیاوریم فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ حضرت موسی علیه السلام در یکی از مناجات ها به خدا عرض کرد خدایا این ها دارند بهانه می گیرند؛ می گویند شما خدا را به ما نشان بده تا ایمان بیاوریم. حضرت موسی علیه السلام مامور شد تا از یهود از هر قومی یک نفر را انتخاب کرد تا چهل نفر شدند. خداوند فرمود این چهل نفر را پای کوه بیاور تا من قدرت خودم را به آن ها نشان دهم. وقتی آمدند کوه شروع به لرزیدن کرد و حرکت کرد تا بالای سر آن ها آمد که عنقریب کوه روی سر آن ها بیفتد. همه آن ها از هوش رفتند. حضرت موسی علیه السلام به خدا عرض کرد خدایا من چگونه به شهر برگردم این ها بزرگان قوم بودند، رجال قوم بودند، مرا محاکمه خواهند کرد که بزرگانشان را کشته ام؛ خداوند آن ها را زنده کرد؛ این یکی از جنایات یهود بود که بهانه جویی می کردند که باید خدا را ببینیم.
قَالُوا أَرِنَا اللَّهَ نشان بده جَهْرَةً آشکارا فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ صاعقه آسمانی بالای سر آن ها آمد. ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ وقتی حضرت موسی علیه السلام قرار شد سی روز را با خداوند خلوت کند و راز و نیاز کند وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً برای سی روز حضرت موسی علیه السلام برادرش را جای خودش گذاشت و گفت هوای قوم یهود را داشته باش، آن ها خطرناکند؛ کمی احساس کنند کسی بالای سرشان نیست از راه خارج می شوند و من بعد از سی روز می آیم. خداوند سی روز را چهل روز کرد، ده روز را تمدید کرد. وقتی حضرت موسی علیه السلام برگشت دید همه گوساله پرست شده اند. کسی گوساله ای را با طلا و جواهرات درست کرده بود و گوساله حرف می زد. همه تعجب کرده بودند و می گفتند خدای ما همین است. این گوساله ای که حرف می زند خدا است. ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ آن ها گوساله پرست شدند مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ با وجود اینکه معجزات را به آن ها نشان داده بودیم. این هم یکی دیگر از ظلم هایی که یهود انجام داده بود.
ظلم دیگر آن ها این بود که خداوند فرمود به جایی می رسیم که دریای بزرگی است و ماهی های زیادی هم در آن است اما کسی حق ندارد این ماهی ها را صید کند. خداوند آزمایش می کند. امتحانات الهی خیلی سخت و پیچیده است. روز های یکشنبه تا جمعه برای صید ماهی منعی وجود نداشت و ماهی ها هم نمی آمدند اما روز شنبه که منع ماهیگیری بود همه ماهی ها می آمدند به این مکان و این قوم هم دنیا پرست بودند و تحریک می شدند. شروع کردند به ماهی گرفتن در روز شنبه. خداوند می فرماید وَقُلْنَا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِي السَّبْتِ ما به یهود گفته بودیم که روز شنبه صید نکنید وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا میثاق یعنی عهد و پیمان، از آن ها امضاء گرفتیم که این کار را نکنند اما آن ها بد عهدی کردند. فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ چون عهد و پیمانشان را شکستند وَكُفْرِهِم بِآيَاتِ اللَّهِ با وجود اینکه این همه آیات و نشانه ها دیدند باز هم منکر شدند.
یکی دیگر از ظلم های دیگر قوم یهود پیغمبر کشی بود که در یک روز آن ها هفتاد پیامبر را اعدام کردند و تعدادی از انبیاء در همان حجر کنار کعبه مدفون هستند وَقَتْلِهِمُ الْأَنبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ قوم یهود پیامبران را کشتند وَبِكُفْرِهِمْ وَقَوْلِهِمْ عَلَى مَرْيَمَ بُهْتَانًا عَظِيمًا ماجرای حضرت مریم سلام الله علیها که در گذشته بحث شد که وقتی حضرت مریم (س) به اذن خدا باردار شد و حضرت عیسی علیه السلام به دنیا آمد آن ها آمدند و گفتند پدر و مادر تو آدم های درستی بوده اند این بچه از کجا آمده است، او را متهم کردند.
به خاطر این ظلم هایی که اشاره شد فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ. توضیح بیشتر دارد که انشاءالله در جلسات بعدی ادامه خواهیم داد.
اما دو روایت هم در تکمیل بحث اشاره می کنم.
در تفسیر نورالثقلین از کتاب شریف کافی محمد بن یعقوب کلینی آمده است که عبدالله بن ابی یعفور که از راویان برجسته حدیث و شاگرد امام صادق علیه السلام است نقل می کند. خدمت امام صادق علیه السلام بودیم حضرت (ع) فرمودند إِنَّ إِسْرَائِيلَ كَانَ إِذَا أَكَلَ مِنْ لَحْمِ الْإِبِلِ هَيَّجَ عَلَيْهِ وَجَعَ الْخَاصِرَةِ امام صادق علیه السلام می فرماید اسرائیل که منظور حضرت یعقوب علیه السلام است؛ شرایطی داشت که وقتی گوشت شتر را می خورد حالش بد می شد به همین دلیل فَحَرَّمَ عَلَى نَفْسِهِ لَحْمَ الْإِبِلِ یک کار داوطلبانه شخصی بوده که اصلا کاری به شریعت و آئیین و حکم خدا نداشت. وَذَلِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ فَلَمَّا نُزِّلَتِ التَّوْرَاةُ لَمْ يُحَرِّمْهُ وقتی تورات هم نازل شد؛ در تورات هم آمده بود که خوردن گوشت گوسفند و گاو غیره هیچ منع شرعی ندارد ولی حضرت یعقوب علیه السلام نمی گفت که حکم خدا این است که حرام است بلکه می گفت برای من خوب نیست. حضرت یعقوب علیه السلام گوشت شتر را تحریم نکرد. وَلَمْ يَأْكُلْهُ نه تحریم کرد و نه خورد. ربطی به شریعت نداشت.
در تفسیر علی ابن ابراهیم آمده است که  إن يعقوب كان يصيبه عرق النسا فحرم على نفسه لحم الجمل؛ حضرت یعقوب علیه السلام گوشت شتر را بر خودش حرام کرد و نمی خورد فقالت اليهود: إن لحم الجمل محرم في التوراة؛ یهود این را سوژه قرار دادند. گفتند چون حضرت یعقوب علیه السلام گوشت شتر را نمی خورد، گوشت شتر حرام است. سپس خداوند پاسخ داد: فقال الله عز وجل لهم فأتوا بالتوراة فأتلوها إن كنتم صدقين.

فردا بیست و ششم مرداد ماه سالروز ورود مردان بزرگ و مجاهدان فی سبیل الله بود که سالیان زیادی را در اسارت دشمنان اسلام بوده اند. درورد خدا به این مردان مجاهد. یک چیزی می گوییم و یک چیزی می شنویم اما دوران اسارت را نمی توان لمس و درک کرد. چه شب ها و چه روز ها و چه ساعات و چه لحظاتی. هر لحظه اش برای انسان یک عمر است. زیر شکنجه ها، زیر ضربات کابل ها، اذیت و آزار ها، بدون آب و غذا و امکانات. عزیزان این انقلاب خیلی هزینه داشته است. ملت ایران به رهبری امام رحمة الله علیه خیلی هزینه داشته؛ این انقلاب مجانی به دست نیامده است. هزاران مرد مجاهد و آزاده؛ هزاران شهید؛ هر کدام از شهدا شمع یک خانواده بوده اند؛ و از نظر ظاهری این شمع ها خاموش شده اند؛ البته این شمع های خاموش شده روشنایی بخش انقلاب و ادامه دهنده راه انقلاب هستند. باید حواسمان را جمع کنیم. کسانی که در فضاهای مجازی، رسانه ها، روزنامه صحبت می کنند و جو سازی می کنند مواظب باشند، هر حرکتی که باعث تضعیف انقلاب شود، تضعیف خون شهدا شود، تضعیف سختی ها و تحملات و شکنجه های آزادگان ما شود جایز نیست.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
پروردگارا ما را قدردان نعمت انقلاب و امام و مجاهدان و شهدا و آزادگان قرار بده؛
به ما توفیق پاسداری از قرآن و انقلاب و اسلام و کشور عنایت بفرما؛
پروردگارا؛ در ظهور آقا و مولای ما تعجیل بفرما؛
پروردگارا؛ ما را از اصحاب عالمِ عارفِ عابدِ زاهدِ مجاهدِ رزمنده در رکاب حضرتش قرار بده؛
پروردگارا؛ مرگ ما را شهادت در راه خودت، زیر پرجم نبیت در کنار ولی ات مقرر بفرما؛
بارالها؛ امروز جهان اسلام، مسلمانان، شیعیان، پیروان اهل بیت علیه السلام در محاصره دشمنان تو و دشمنان اسلام و دین تو قرار گرفته اند و راهی هم به جایی تو نمی برند؛ خدایا شرّ دشمنان، شرّ استکبار جهانی، اسرائیل، آمریکا را به خودشان برگردان؛
بارالها؛ مسلمانان مظلوم را در عراق و سوریه و یمن و بحرین و افغانستان نجات بده؛
پروردگارا؛ روح و رحمت و رضوان واسعه خودت را بر روح بلند امام، شهدا و گذشتگان را نازل بفرما.
بارالها؛ به ما صبر و پایداری در میدان جهاد با نفس و جهاد اکبر و مقابله با توطئه های دشمنان عنایت بفرما؛
پروردگارا؛ دل های ما را به نور معرفت خودت و اولیاء خودت روشن بفرما؛
پروردگارا؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، جوانان عزیز ما، نوامیس ما، نیرو های مسلح ما را محافظت بفرما؛
والسلام عليکم و رحمه الله و برکاته

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.