تاریخ خبر:۱۴۰۴ جمعه ۲۴ آبان
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١۴٠۴/٠٨/٢٣
امام جمعه کاشان : توبه گناه اجتماعی سخت است. برای گناه اجتماعی، تنها استغفار کافی نیست، باید بصورت علنی اعلام کند.
امام جمعه کاشان: ایت الله جوادی آملی می فرماید:کتمان حقیقت، دو خیانت است:
١ _ خیانت به حق الله
٢ _ خیانت به حق الناس. توبه ان فقط استغفار نیست، بلکه باید همانی را که کتمان کردند، اصلاح کنند و به مردم اعلام کنند. ایت الله جوادی آملی می فرماید، اگر کتابی را تالیف و عقاید مردم را سست نموده است، اگر فیلمی را ساخته و عقاید مردم را به چادر، حجاب و نماز سست کرده است، توبه اش استغفار نیست. باید کتابی را بنویسد و فیلمی را تولید کند و همان کتمان را به تبیان و اصلاح تبدیل کند.
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١۴٠۴/٠٨/٢٣
امام جمعه کاشان : توبه گناه اجتماعی سخت است. برای گناه اجتماعی، تنها استغفار کافی نیست، باید بصورت علنی اعلام کند.
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و هفتاد و نهمین خطبه در کاشان مُکرَّم، روز بیست و سوم آبان ماه، بیست و سوم جمادی الاولی١۴۴٧ ، خود و شما برادران و خواهران را به رعایت تقوا الهی، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». تقوا یعنی واجبات را انجام بدهیم و کارهایی که خداوند فرموده حرام است را ترک کنیم. مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و بیست و سومین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اكْفِنِي مَئُونَةَ الاِكْتِسَابِ وَ ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ، فَلاَ أَشْتَغِلَ عَنْ عِبَادَتِكَ بِالطَّلَبِ وَ لاَ أَحْتَمِلَ إِصْرَ تَبِعَاتِ الْمَكْسَبِ » خدایا: من را از سختی های کسب و کار کفایت کن و از انجایی که فکر و حساب نمی کنم روزی من را تامین کن تا من بخاطر طلب روزی از عبادت باز نمانم. و متحمل سختی های بدست اوردن رزق و روزی نشوم. ممکن است برای برادر و خواهر سوال باشد، مگر مشاغلی که ما داریم عبادت نیست؟ نانوا نان پخت می کند، معلم عزیز ما تدریس دارد، مغازه دار برای رزق حلال مغازه خود را باز می کند، پرستار، پرستاری و پزشک طبابت می کند و صنعتگر ما به صنعت مشغول است. مگر این ها عبادت نیست که امام سجاد ع می فرماید « فَلاَ أَشْتَغِلَ عَنْ عِبَادَتِكَ بِالطَّلَبِ » بخاطر طلب روزی از عبادت باز نمانم. عرض کنم، عبادت دو اصطلاح دارد، عام و خاص. تمام مشاغلی که عرض کردم وقتی برای خدا باشد تماماً عبادت است. در جلد ١٠٣ بحارالانوار صفحه ١٨ در روایتی از پیامبر ص امده است که پیامبر ص می فرماید: « الْعِبَادَةُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِي طَلَبِ الْحَلَال » عبادت ده جز دارد که نه جزء آن در طلب روزی حلال است. پس چرا امام می فرماید، کسب و کار، من را از عبادت باز ندارد؟ جواب این است که در اینجا منظور امام سجاد ع عبادت خاص است. برای شاهد مطلب، عرض می کنم، در بحار الانوار جلد اول صفحه ٢٢۴، امده است که، شخصی بنام عنوان بصری که ٩۴ سال سن دارد و دو سال شاگرد مالک بن اَنَس بوده است. به مدینه می اید تا شاگرد امام صادق ع بشود. امام ابتدا قبول نمی کند تا اشتیاق او را به معارف قران و اهل بیت بسنجد، منتهی جمله ای که می فرماید این است، امام به او می فرماید، سراغ مالک برو، من در هر ساعت از شبانه روز اذکاری دارم، لذا من را با سوال های خودت مشغول نکن. پس ما عبادت عام داریم که همه این کارها عبادت است، اما عبادت خاص را هم موظف هستیم، بعنوان نمونه، همین الان که صحبت های من را گوش می دهید، ولی زبان شما ذاکر است به صلوات بر محمد و آل محمد. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود.
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و شصت سوره بقره رسیدیم ، « إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَٰئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ » در ایه قبل، قران فرمود، هر کس، ایات الهی، نشانه های پیامبر و یا دلالت ایات را کتمان کند، مثلا بگوید، منظور از « مولی » چیز دیگر است، این هم کتمان تاویلی و توجیهی. او ملعون است. در این ایه قران می فرماید، مگر انانکه توبه کنند و فسادی را که ایجاد کردند، اصلاح کنند. و برای مردم، کتمان را تبیین کنند، اگر این کارها را انجام دهند، من توبه انها را می پذیرم
نکات آیه :
نکته اول : منظور از « بَيَّنُوا » چیست؟ چه چیز را بیان کنند؟ صاحب مجمع البیان چند قول را بیان نموده اند، از جمله فرموده اند، توبه خود را اعلام کنند. یعنی، همانطور که یک گناه مخفی انجام شود، توبه ان استغفار بصورت سرّی است، اما اگر گناه و معصیت کسی علنی باشد، باید توبه اش علنی باشد و به همه بگوید، گناهی را که من دیروز در ملاء عام انجام دادم و شما دیدید، بیزار هستم، توبه می کنم و دیگر تکرار نمی کنم. این نظر بعضی از مفسّرین است. ولی علامه طباطبایی ره و اکثر مفسرین می فرمایند : همانی را که کتمان کرده بود را بیان کند. اگر علماء یهود و مسیحیت اوصاف پیامبر ص را کتمان کردند، توبه انها به استغفار نیست، بلکه باید بگویند، در فلان صفحه تورات و انجیل این مطلب امده است.
به تعبیر ایت الله جوادی آملی در تسنیم جلد هشت، کتمان حقیقت، دو خیانت است:
١ _ خیانت به حق الله
٢ _ خیانت به حق الناس. توبه ان فقط استغفار نیست، بلکه باید همانی را که کتمان کردند، اصلاح کنند و به مردم اعلام کنند. ایت الله جوادی آملی می فرماید، اگر کتابی را تالیف و عقاید مردم را سست نموده است، اگر فیلمی را ساخته و عقاید مردم را به چادر، حجاب و نماز سست کرده است، توبه اش استغفار نیست. باید کتابی را بنویسد و فیلمی را تولید کند و همان کتمان را به تبیان و اصلاح تبدیل کند.
نکته دوم : چرا عده ای حقایق را کتمان می کنند؟ قران در ایه ٢٨٣ سوره بقره می فرماید « وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ ۚ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ » قلب انها گناهکار است. یک موقع چشم و دست انسان گناه می کند،و یک موقع، روح و قلب انسان گناه می کند. ایه می فرماید، شهادت را کتمان نکنید « شما در غدیر دیدید، پیامبر ص دست مبارک علی ع را بالا برد، این شهادت را کتمان نکنید » هر کس کتمان کند، روح و قلب او گنه کار است. پس گناه قلب باعث می شود که انسان کتمان کند. علی ع به یکی از شاهدان غدیر فرمود، تو نبودی وقتی پیامبر ص این حدیث را بیان کرد؟ به دروغ گفت، من فراموش کرده ام. قران می فرماید، اگر کسی کتمان کند، نتیجه ان، گناه بزرگتر است. اول، گناه منجر به کتمان شد و بعد کتمان می کند و بعد با گناه بیشتر به قعر جهنم وارد می شود. قران در ایه ١۴٠ سوره بقره می فرماید « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهَادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ » چه کسی ظالم تر است، از آن کسی که، شهادتی نزده او بوده اما کتمان می کند. پس اثم و گناه به « أَظْلَمُ » ظالم تر ین ها تبدیل می شود.
نکته سوم : پاداش توبه از گناه اجتماعی، اما اگر شخص توبه نمود، خدا می فرماید: اگر شخص توبه می کند، ثوابی که به او می دهم، از توبه گناهان فردی بالاتر است. به تعبیر ایت الله جوادی املی، تنها آیه ای که خدا، بحث، توّاب بودن خود را با « اَنا ، اَتُوبُ » با صیغه مفرده اورده است، همین ایه است. یعنی چون گناه، گناه اجتماعی است، توبه از گناه اجتماعی سخت است. روزی در این کشور گفتند، یازده میلیون در رای مردم تقلب شده است، بر اساس این دروغ، عده ای از مردم به خیابان امدند، هشت ماه در کشور آشوب بود، بانک، آمبولانس و ماشین ها را آتش زدند، توبه این گناه، استغفار در شب نیست. باید علنی بگوید که من دروغ گفتم، من به نظام اسلامی، وزارت کشور، شورای نگهبان و همه عزیزانی که پای صندوق های رای بودند، تهمت زدم. اگر این جرات را داشته باشد و روی هوای نفس خود پا بگذارد، خدای متعال، به این شخص رحمتِ رحیمیه می دهد، بالاتر از کسی که گناه فردی انجام داده است و استغفار فردی انجام داده است.
خدایا: ما را از گناه فردی و اجتماعی مصون بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ