/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۴ سه شنبه ۱۹ آذر
تاریخ خبر:۱۴۰۴ سه شنبه ۱۹ آذر
چاپ خبر
پنجاه و هشتمین جلسه از سلسله جلسات بررسی مبانی فکری شهید مطهری _ مسجد باب الحوائج امام جمعه کاشان: پوشیدگی زن در حدی که اسلام گفته موجب بالا رفتن کرامت زن می شود امام جمعه کاشان: پوشیدگی زن در حدی که اسلام گفته موجب بالا رفتن کرامت زن می شود، چون از تعرض افراد فاقد اخلاق مصون می مانند. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در کاشان بیان نمودند ، مقالات q1 دنیا را در موضوع مشکلات زنان در دنیا بررسی کردیم، « q1 برترین درجه مقالات دنیا می باشد، نویسندگان هم خارجی و غیر مسلمان هستند ». زنان گفته بودند، بیست مشکل داریم، مهمترین مشکلی که در صدر مشکلات بود و با مشکل بعدی فاصله زیادی داشت، تعرض به انان بود.

نماینده ولی فقیه در منطق و امام جمعه کاشان در پنجاه و هشتمین جلسه از سلسله جلسات بررسی مبانی فکری شهید مطهری در مسجد باب الحوائج در ادامه جلسه قبل اظهار داشت :

عرض کردیم، غرب چند اشکال به حجاب اسلامی وارد نمود:

١ _ پوشیدگی زن دلیل معقول ندارد، هر چیزی که منطقی نباشد، نباید از ان دفاع کرد، نتیجه این می شود که پوشیدگی زن دلیل منطقی ندارد پس نباید از حجاب دفاع کرد
٢ _ زن حق ازادی دارد و حجاب موجب سلب حق آزادی زن می شود، حجاب توهین به حیثیت زن است و این ظلم به زن است، پس هر آنچه ظلم باشد نباید انجام بگیرد
٣ _ زن مانند مرد دارای استعدادهای فطری می باشد، و حجاب مانع به فعلیت رسیدن استعدا های زن می شود 
۴ _ اگر شما بین زن و مرد حریم ایجاد کنید، این حریم باعث اشتیاق بیشتر می شود، چون انسان به انچه منع شود حریص تر می شود
۵ _در جوامع شرقی مانند ایران همجنس بازی رواج دارد، چون شما با قیود و حجاب دسترسی به زن را از بین برده اید. در کشورهای شرقی همجنس گرایی  « گناه قوم لوط » رواج دارد و علت ان حجاب است که شما زن را از دسترس خارج کرده اید.

جواب این اشکالات را بیان می کنم.

 پاسخ به اشکال اول:
 ‌
 ‌ انها می گویند دلیل و منطق برای حجاب نیست و نباید از ان دفاع کرد. شهید مطهری ره می فرمایند، منظور کسی که می گوید حجاب منطق ندارد چیست؟
 ‌
  در اولین جلسات، گفتیم، غربی ها می گویند: 
  
١ _ اسلام دین ریاضت است و می خواهد خانم ها ریاضت بکشند. شهید مطهری ره بیست دلیل بیان می کند که اسلام دین ریاضت نیست. در ان جلسه عرض کردیم، روایت داریم، روزی خانم پیامبر ص به پیامبر ص گفت، خانم جوانی که تازه ازدواج کرده بود را دیدم  که برای شوهرش ارایش نداشت، از او علت را سوال نمودم، در جواب گفت، شوهرم همیشه روزها روزه و شب ها مشغول عبادت است، پیامبر ص با ناراحتی بدون عبا به مسجد امد و فرمود من پیامبر شما هستم، من همسر و فرزند دارم، مقتدای شما کیست؟ 

٢ _ ناامنی : چون ناامنی بوده است، خانم هاحجاب داشته اند، و امروز امنیت وجود دارد لذا حجاب نباید باشد. شهید مطهری می فرماید، چه کسی گفته امنیت وجود دارد، اماری که این روزها از هالیود گفته شده وحشتناک است، خانم ها می گویند برای حضور در یک فیلم، چقدر مورد تعدی قرار می گیریم

٣ _ حجاب استثمار است. زمانی وقتی زن کار می کرد حق زن را نمی دادند، لذا زن را در خانه نگه می داشتند اما امروز حق زن پرداخت می کنند. شهید مطهری می گوید، اسلام می گوید زن استقلال اقتصادی دارد. این مبنای اسلام نیست

۴ _ حسادت مردها : غربی ها می گویند، شما مردها در مال خود سخاوت دارید ولی در زن حسود هستید، همانگونه که مال خود را بخشش می کنید باید نسبت به زن هم همین گونه باشید، استاد مطهری می فرماید، این حسادت نیست بلکه غیرت است، مردهای ما غیور هستند. به ناموس خود غیرت دارند

۵ _ احساس نقص : چون خانم ها خصوصا در دوران عذر شرعی احساس نقص می کنند، پس حجاب دارند. استاد می فرماید، اسلام این را نمی گوید، این یهود است که در دوران عذر شرعی،  زن را حبس می کنند. اسلام، همانطور که مرد در زمان عذر شرعی نمی تواند وارد مسجد شود، برای زن هم محدودیت های وجود دارد. استاد می فرماید، کسی که می گوید پوشیدگی دلیل منطقی ندارد، چون موارد فوق را دلیل منطقی می داند اما اسلام این را نمی گوید. اسلام چهار دلیل منطقی برای حجاب اورد:

١ _ بهداشت روانی اجتماعی. غریزه جنسی مانند بنزین است، روی بنزین اگر بنزین بریزیم مشتعل تر می شود، اسلام با حجاب می خواهد جلو اشتعال جنسی را می گیرد
٢ _ اسلام می خواهد خانواده در سلامت باشد، وقتی خانم محجبه باشد، موقعی که از منزل بیرون می رود و  برمی گردد، فکر شوهر او ارام است، و بر عکس، موقعی که مرد در بیرون فعالیت می کند، فکر خانم راحت است که شوهرش هر کجا باشد به او خیانت نمی کند. یکی از بازیگران بی حجاب با یک تیم هنری از جمهوری اسلامی به ترکیه رفته بودند، مرد ارزشی در کاروان بود، با ان زن مصاحبه نمودند، زن بازیگر گفت، به ان مرد ارزشی حسادت دارم، علت حسادت را سوال نمودند، گفت، چون خانم خارجی وقتی می خواهد به او دست بدهد، او امتناع می کند و می گوید من خانواده دارم و به خانم خودم وفادار هستم. ما از این بالاتر را می گوئیم، می گوئیم  خدا و امام زمان ع می بیند. خانواده با حجاب استحکام دارد
٣ _ اجتماع، استاد می فرماید، فایده سوم حجاب این است که،  شما محیط خانه برا تمتع ازاد گذاشته اید و بیرون از منزل برای کار است غربی ها بر عکس عمل کرده اند. شهید مطهری مثالی از دوران طاغوت می اورد و می فرماید، اقایی می گوید، این چه خانمی است که من دارم، ناخن های بلند، موهای انچنانی، ارایش کرده، موقعی که می خواهد بخوابد، خدمتکار می اید، ارایش او را پاک می کند، با وسایلی از ناخن های او محافظت می کند، کلاهی روی سر او می گذارد که موهای او حالت خود را از دست ندهد.

این خانواده استحکام ندارد، همه برای ان خانم مهم هستند بغیر از شوهرش. اما اسلام می گوید کار برای بیرون از منزل و محیط خانه برای تمتع 

۴ _  بالا رفتن ارزش زن. شهید مطهری از نویسندگان غربی مثال می اورد که می گویند، اگر زن خود را اسان عرضه کند، ارزش او پائین می اید. شعاری که متاسفانه در سال ١۴٠١ دختران کوچک ما را اغفال نمودند و دختران با غفلت در کاغذی نوشته بودند آغوش رایگان،  استاد مطهری می فرماید، کسی که آغوش رایگان را رواج می دهد، نمی داند، ارزش زن را پائین اورده است حجاب ارزش زن را مانند گوهر بالا می برد. پس اسلام برای حجاب اسلامی چهار منطق دارد. کسی که می گوید، اسلام برای حجاب منطق ندارد و هر چه منطقی نباشد نباید از ان دفاع کرد، ما مقدمه اول او را قبول نداریم، مقدمه اول که رفت، استدلال فرو می ریزد.

پاسخ به اشکال دوم : 

 غربی ها می گویند، زن حق ازادی دارد و حجاب موجب سلب حق آزادی زن می شود، حجاب توهین به حیثیت زن است و این ظلم به زن است، پس هر آنچه ظلم باشد نباید انجام بگیرد. 
استاد مطهری می فرماید: 
الف : تعریف شما از حجاب چیست؟ اگر حجاب را این گونه تعریف می کنید که زن در منزل بماند و بیرون نیاید، مانند انچه یهودیان می گفتند، با این تعریف مقدمه اول شما درست است، سلب حق ازادی زن، توهین به حیثیت زن است.اسلام این حجاب را نمی گوید، اسلام می گوید، زن در چارچوب شرع و با اجازه شوهر « اجازه شوهر هم برای مصالح بالاتر است، قرار است خانواده مستحکم باقی بماند » خانم : اگر خواستی برای خرید به بیرون بروی و با بیگانه روبرو شوی،  با پوشش و بدون ارایش. این سلب ازادی نیست، از حقوق اجتماعی استفاده کن اما در چارچوب شرع. 
ب : به کشورهای متمدن نگاه کنید. چند شب قبل صدا و سیما،  چند زن با چهره مات و شطرنجی را از یکی کشورهای اروپایی را نشان می داد که از بالا تنه انها برهنه بودند، پلیس ان کشور با انها برخورد نمود. استاد مطهری می فرماید، کشورهای متمدن هم محدودیت برای زن و مرد ایجاد می کنند. قرار نیست مرد یا زن با هر لباسی از منزل بیرون بیایند، پلیس در ان کشورها چون ان پوشش را مخالف حیثیت اجتماعی می داند و برخورد می کند. برای فرهنگ عمومی خودشان قواعد دارند. فرهنگ عمومی چارچوب دارد. این ضد ازادی، بردگی و ضد حیثیت نیست.

ج : پوشیدگی زن در حدی که اسلام گفته موجب بالا رفتن کرامت زن می شود، چون از تعرض افراد فاقد اخلاق مصون می مانند. سال قبل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در کاشان حضور داشتند، ملاقاتی با ایشان انجام شد، ایشان گفتند، مقالات q1 دنیا را در موضوع مشکلات زنان در دنیا  بررسی کردیم، « q1 برترین درجه مقالات دنیا می باشد، نویسندگان هم خارجی و غیر مسلمان ». زنان گفته بودند، بیست مشکل داریم، مهمترین مشکلی که در صدر مشکلات بود و با مشکل بعدی فاصله زیادی داشت، تعرض به انان بود. در مقالات برای مصون بودن از تعرض، پوشیدگی و حجاب را پیشنهاد داده بودند. این منطق عقلی است.

پاسخ به اشکال سوم :

اشکال سوم این بود، زن مانند مرد دارای استعدادهای فطری می باشد، و حجاب مانع به فعلیت رسیدن استعداد های زن می شود.

شهید مطهری می فرماید:

الف : حجاب اسلامی مانع بروز استعدادهای فطری و هدر رفتن نیروی زن نیست.  خانم های معلم و اساتید دانشگاه، با حجاب تدریس دارند. زنان به بالاترین مراتب عالی علمی « در دانشگاه و حوزه » و ورزشی رسیده اند. وزیر راه جمهوری اسلامی با حجاب اسلامی یک خانم است. خانم وقتی با حجاب وارد اجتماع می شود، نیروی کار تقویت می شود، چشم ها به کار نگاه می کنند نه به اطراف و چهره ها. با بی حجابی و بی بند وباری، نیروی تمام مرد و زن فلج می شود. چشم دنبال چهره ها است. در اینجا استاد مطهری ره، مثالی را از مجله زن، دوران طاغوت می اورد، در مجله امده است، زنم موقع خواب به یک دلقک کامل تبدیل می شود. برای انکه موهایش خراب نشود، کلاه توری بزرگ روی سر خود می گذارد، گریم صورتش را پاک می کند، احساس می کنم، او اصلا شکل سابق را ندارد و همسر من نیست، کرمی که برای از بین بردن چروک صورت خود استفاده می کند، بوی نامطبوعی دارد، کلفت می اید و چهار کیسه به دست و پای او می کند و با نخ می بندد تا ناخن های بلند او به لحاف نگیرد و نشکند و می خوابد. این وضعیت زنی است که از حجاب ازاد شده است و به اصطلاح انان در جامعه فعال است. ان زن اخلاق اجتماع و بنیاد خانواده را خراب نموده و ضمنا وقت خود را نیز مستهلک نموده است. شهید مطهری می فرماید، ان خانم فقط یک شغل ایجاد نموده است و ان این است که، دختر زیبایی را با ادا و ژست زنانه می اورند و با کمک جاذبه های جنسی، او را تبلیغ کننده و فروشنده یک مغازه می گذارند، افرادی که اصلا نمی خواهند کالایی را بخرند، چند دقیقه با او صحبت می کنندو ضمنا کالایی می خرد، شهید مطهری می فرماید، این تجارت است یا کلاهبرداری؟ اسلام می گوید حجاب داشته باش، تا زیبایی ها

تو محرک دیگران نشود، اما غرب می گوید، اگر خانمی زیبایی ندارد، از ابزار مصنوعی در بدنت استفاده کن، زیر لباست استفاده کن تا بدنت جذاب تر شود، کفش هایی با پاشنه بلند استفاده کن تا قسمتی از پای تو دیگر مردان تحریک و تهییج شوند. در صورتی که اینها برای شوهرش هم نیست. نظر اسلام را با غرب مقایسه کنید.

پاسخ به اشکال چهارم :

اشکال چهارم این بود، اگر شما بین زن و مرد حریم ایجاد کنید، این حریم باعث اشتیاق بیشتر می شود، چون انسان به انچه منع شود حریص تر می شود. این را بیشتر دقت کنید، چون روایت داریم « الْانْسانُ حَریصٌ عَلی‌ ما مُنعَ مِنْهُ »

شهید مطهری مفصل جواب می دهد، شما را ارجاع می دهم به مطالعه « مجموعه آثار، جلد نوزده صفحه ۴۵۵ ». خلاصه جواب این است، استاد مطهری می فرمایند، حاجات طبیعی ما دو گونه و دو بخش است: 

١_ حاجت سطحی و محدود، مانند غذا خوردن یا نوشیدن چایی، مقداری غذا بخوریم دیگر اشتها نداریم. وقتی این حاجت اشباع شد، انسان دیگر اشتیاق و رغبت ندارد.

٢ _ حاجات دریاصفت. این حاجت هیجان پذیر است، مانند، پول پرستی، جاه طلبی. بعنوان مثال، امام ره می فرماید، کشور امریکا در اختیار رئیس جمهور امریکا است، اگر قاره امریکا و کل کره زمین را هم به او بدهی، اشباع نمی شود، باز کره دیگر را هم می خواهد. استاد مطهری  می فرماید، غریزه جنسی هر دو بخش را دارد، غریزه جنسی هم جنبه جسمی دارد و هم جنبه تمایل روحی. غریزه جنسی یک عطش روحی دارد، و یک حرارت جسمی. بخش جسمی مانند خوردن است که با ارضاء تسکین می یابد، اما عطش روحی با ارضاء تسکین پیدا نمی کند. اسلام می گوید، جنبه حریص بودن و سیری ناپذیر بودن غریزه جنسی باید کنترل شود. کسانی که حرمسرا داشته اند « در ایران، اعراب و روم قدیم بوده است » سالی یک بار خانم حرمسرا در اختیار پادشاه بوده است، این ظلم است. هر چه تعداد بیشتر می شود، دریا صفتی هم بیشتر می شود، یعنی تنوع طلب می شوند. اسلام می گوید، راه و کنترل ان این است که انسان به خانواده متمرکز باشد. این جواب حکیمانه ای است. این که شما می گوئید، انسان به هر انچه منع شود حریص تراست، لذا حریم ها را بردارید، اشتیاق از بین می رود، اینطور نیست، شما فقط جنبه جسمی غریزه جنسی را دیده اید که وقتی ارضاء شود، تمام می شود. ، جنبه روحی سیری ناپذیر و تنوع طلب است، این جنبه را باید کنترل نمود و محدود نمود و راه ان ازدواج حلال است و باید به فکر همسر خود باشیم. استاد مطهری می فرماید، این که می گوئید انسان به هر انچه منع می شود حریص تر است، این درست است، اما حدیث را بد متوجه نشوید،حدیث « الْانْسانُ حَریصٌ عَلی‌ ما مُنعَ مِنْهُ » درست است، اما انسان به چیزی حریص می شود که دو شرط داشته باشد،
الف: از ان منع شود
ب : بسوی ان منع تحریک شود. این مهم است. اسلام می خواهد جلو تحریک را  بگیرد، خانم بی حجاب موجب تحریک می شود. خانم با بی حجابی و ولنگاری جامعه را تحریک می کند و اسلام هم منع نموده، پس جوان ما مشکل پیدا می نماید. راهکار اسلام را عمل کنید، ببینید که مشکل حل می شود یا نه؟ استاد مطهری از قول فروید می گوید، فروید سرسخت حامی ازادی جنسی بود ولی اواخر، متوجه خطای خود شد و پیشنهاد نمود، باید غریزه جنسی را از راه خاص خودش به مسیر دیگری منحرف نمود. ذهن شخص را دنبال مسائل هنری، و علمی و... ببریم. 

پاسخ به اشکال پنجم : 

اشکال پنجم این بود، در جوامع شرقی مانند ایران همجنس بازی رواج دارد، چون شما با قیود و حجاب دسترسی به زن را از بین برده اید. در کشورهای شرقی همجنس گرایی « گناه قوم لوط » رواج دارد و علت ان حجاب است که شما زن را از دسترس خارج کرده اید.

شهید مطهری می فرماید:

الف: رواج این عمل زشت در کشورهای اروپایی که حجاب وجود ندارد، صد درجه و صد برابر از شرق بیشتر است. 

ب : دسترسی نداشتن به زن موجب انحراف می شود، باید شرایط ازدواج را سهل نمود.  علت انحرافات بیشتر برای چیست؟ علت انحرافات، بخاطر در دسترس نبودن زن است یا ولنگاری زن در اجتماع؟ بدون شک درصدی که بخاطر تبرّج و خودنمایی زن در اجتماع و معاشرت های ازاد، سبب انحراف جنسی شده است به مراتب از دسترس نبودن زن بیشتر است. پس اگر در مشرق زمین، محرومیت باعث رواج گناه قوم لوط شده است، در اروپا شهوت رانی زیاد، باعث این انحراف شده است، به حدی که این گناه قوم لوط « ازدواج مرد با مرد » در امریکا و اروپا رسمی و قانونی است
برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
گزارش تصویری
تجلیل نماینده ولی‌فقیه در کاشان از خانواده‌های شهدا
تجلیل نماینده ولی‌فقیه در کاشان از خانواده‌های شهدا
 حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در مراسم تشییع پیکر مطهر والده شهیدان عزیزالله و حبیب‌الله ستوده
حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان در مراسم تشییع پیکر مطهر والده شهیدان عزیزالله و حبیب‌الله ستوده
 دیدار جناب اقای دکتر قاسمی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و جمعی از مسئولین اجرایی شهرستان با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
دیدار جناب اقای دکتر قاسمی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و جمعی از مسئولین اجرایی شهرستان با نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
بازدید نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان از نمایشگاه انجمن های علمی دانشگاه کاشان
بازدید نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان از نمایشگاه انجمن های علمی دانشگاه کاشان
دیدار فعالین و مطالبه گران فرهنگی
دیدار فعالین و مطالبه گران فرهنگی
هشتمین جلسه شورای اداری شهرستان کاشان
هشتمین جلسه شورای اداری شهرستان کاشان
 برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها توسط نماینده ولی فقیه در منطقه وامام جمعه کاشان
برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها توسط نماینده ولی فقیه در منطقه وامام جمعه کاشان
دیدار با مدیر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه خواهران فاطمیه (س) کاشان
دیدار با مدیر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه خواهران فاطمیه (س) کاشان
دیدار رییس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی و جمعی از ناشران و مولفین با نماینده ولی فقیه در کاشان
دیدار رییس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی و جمعی از ناشران و مولفین با نماینده ولی فقیه در کاشان
دیدار رابطان نماز دستگاه های اجرایی با نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
دیدار رابطان نماز دستگاه های اجرایی با نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و مراسم چهلمین روز ارتحال حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدجواد کشمیری
مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و مراسم چهلمین روز ارتحال حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدجواد کشمیری
مراسم یوم الله سیزده آبان
مراسم یوم الله سیزده آبان
حضور نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جلسه شورای اداری شهرستان
حضور نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جلسه شورای اداری شهرستان
اقامه نماز و سخنرانی در جمع نمازگزاران و طلّاب حوزه علمیه ایت الله مدنی (ره)
اقامه نماز و سخنرانی در جمع نمازگزاران و طلّاب حوزه علمیه ایت الله مدنی (ره)
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت.
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.