/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ جمعه ۷ مهر
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی 1402/7/7 .
خطبه اول

خطبه دوم
شادی روح حضرت امام، همه ی شهدا، گذشتگان مخصوصا شهدا و گذشتگان منظقه کاشان، شهدای مهر ماه وسلامتی و نصرت رهبر عظیم شان انقلاب صلواتی هدیه بفرمائید. 
توصیه به تقوا من که خود و شما را به ان سفارش می کنم حکمت 34 نهج البلاغه است. 
أَشْرَفُ الْغِنَى، تَرْكُ الْمُنَى.
شریف ترین بی نیازی رها کردن  ترك آرزوهاست.
در روایات ما دو جور آرزو آمده است. آرزوهای خوب و آرزوهای بد. خوب دقت بفرمائید روایات را امیرمومنان علی (ع) فرمود بعضی از آرزوها انسان را از آخرت باز می دارد. 
الأمانِيُّ تُعْمي عُيُونَ البصائرِ   چشم بصیرت انسان را کور می کند. این آرزو نداشته باشیم. 
یا در روایاتی دیگر فرمود: الأملُ سُلطانُ الشَّياطِينِ على قُلُوبِ الغافِلِينَ تسلط شیطان بر قلب های آدم های غافل از طریق این آرزوهای دور و درازی است که ادم را از اخرت خودش کار اصلی ما غافل می کند. این نداشته باشید. 
اما یک ارزوی مثبت عهم داریم یک لحظه فکر کنید در ادعیه ی که می خوانیم کجا آروزی مثبت را دیدید امشب شب جمعه بود در دعای کمیل خواندید در اواخر دعای کمیل 
فَبِعِزَّتِکَ اسْتَجِبْ لی دُعآئی وَ بَلِّغْنی مُنایَ 
خدایا به اسم عزیزت دعایم را مستجا کن و من را به آروزهایم برسان.
این را بزارید کنار زیارت امین الله می کنیم. یکی از مهمترین آرزوهای ما انجا بیان شده است. زیارت امین الله خطاب می کنید به خدا. اواخر زیارت
إِنَّكَ وَلِيُّ نَعْمَائِي وَ مُنْتَهَى مُنَايَ ‏
هرچی نعمت دارم خدایا از توست. نهایت آروزی من خودتی. خدایا من خودت می خواهم. 90 سال به من عمر دادی که به تو برسم. پس یک آروزی مثبتی داریم رسیدن به خدا. رسیدن به امام زمان (عج) .
 أَیْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذى إِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الْأَوْلِیاءُ
پس توصیه به تقوا خطبه دوم اینکه آروزی باطل که ما را غافل می کند از خدا و آخرت نداشته باشیم. 
اما مناسبت های این هفته: اولین مناسبت هفته وحدت است، تولد سراسر نور پیامبر عظیم شان (ص) و امام جعفر صادق (ع) . خدای متعال به امت اسلامی پیامبری داد که ادم وقتی به قرآن نگاه می کند می بیند که لااقل 4 هدیه ی عظیم با همین صفت عظیم خدا به پیغمبر ما داده است. 
اولین صفت قرآن عظیم است. این قرآن را قدرش را بدانید خواهران و برادران، تجلی و جلوه ی خداست. 
فرمود: وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ
ما به تو قرآن عظیم را دادیم. این اولین هدیه خدا به پیغمبر اکرم بود 
دومین صفت اخلاقی به تو دادیم که ان صفتش باز هم اخلاق عظیم است.
وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ
سومین صفت ملک عظیم دادیم. ملک عظیم یعنی چه؟ اولا کجا خدا فرموده؟ در سوره نسا آیه 54
فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا
ما به آل ابراهیم ملک عظیم دادیم. ذیلش روایت از امام صادق (ع) داریم فرمود: منظور از این ملک عظیم که به پیغمبر اکرم (ص) داده شده است.
اَلطَّاعَةُ اَلْمَفْرُوضَةُ
اطاعت پیغمبر اکرم(ص) به تمام عالمیان واجب است همه باید مطیع ایشان باشه این ملک عظیم است و اگر آیه ش را بخواهیم بخوانیم همان ایه ی شریفه ی 7 حشر است: 
ما أعطاكم الرسول من الفيء فخذوه كما أعطى 
هرچی پیغمبر اکرم (ص) این عبد صالح من به شما دستور داد ان را باید بگیرید. هرچی فرمود باید بگید چشم این ملک عظیم است. یکی هم فضل عظیم علم عظیم به پیغمبر اکرم (ص) داده شده است.
وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ ۚ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا 
خدا به تو تعلیماتی داده که اصلا نمی توانستی فرا بگیری فضل عظیم به تو داد که این علم ما لم تکن را به تو . افتخار کنیم به وجود این پیغمبر.
 من نمونه هایی را از سفینه یادداشت کرده ام که عظمت پیغمبر اکرم (ص) را بیشتر درک بکنیم اما اولا در کافی شریف در باب مولد پیغمبر (ص) تولد پیغمبر حدیث ششم شخصی از قریش آمد از پیامبر اکرم(ص) سوال کرد: به چه دلیل شما بر اولیا دیگر ترجیح دارید و سیقت گرفته ای؟
شما که اخرین پیغمبر مبعوث شدید. حضرت فرمود: اولین کسی که بعد از فراخوان الهی فرمود: آیا من رب شما نیستم اولین کسی که جواب داد من بودم. 
إنّي كُنتُ أوّلَ مَن آمَنَ برَبّي ، و أوّلَ مَن أجابَ حيثُ أخَذَ اللّه ُ مِيثاقَ النَّبيِّينَ و أشهَدَهُم على أنفُسِهِم: أ لَستُ بِرَبِّكُم ؟ فكُنتُ أنا أوّلَ نَبيٍّ قالَ : بلى 
اولین کسی که به رب ایمان آورد اولین کسی که اجابت کرد از تمام 124 هزار پیغمبر خدا میثاق گرفت آیا من پروردگار شما نیستم؟ در بین این قالو بلی اولین پیغمبری که این بلی را گفت و گفت بلی تو پروردگار من هستی من رسول الله (ص) بوده ام  حضرت فرمود: فَسَبَقْتُهُمْ بِالْإِقْرَارِ بِاللَّهِ. عظمتها . 
در رابطه با خلق پیامبر عظیم شان (ص) روایت داریم که امام صادق (ع) فرمودند: هیچ وقت پیغمبر اکرم تکیه داده به دیوار یا یک شی غذا نمی خورد نهایت ادب و خضوع نسبت به خدا. ما اکل متکئا منذ بعثه الله عز و جل نبیا 
در ادامه همین روایت داره در سفینه ماده ی خلق فرمود: مرَّت امرأةٌ بذیة برسول‌اللّه‏ (ص) وهو یأکل وهو جالس على‌ الحضیض‌‌، فقالت یا محمّد( ص)! واللّه‏ إنّک لتأکل أکل العبد وتجلس جلوسه‌، فقال لها رسول‌اللّه‏ (ص): ویحک أیّ عبد أعبد منّی‌؟ قالت : فناولنی لقمةً من طعامک فناولها‌، فقالت‌: لا واللّه‏ الّتی فی فمک‌، فأخرج رسول‌اللّه‏ (ص) اللقمة من فمه فناولها فأکلتها . قال أبوعبداللّه‏ علیه‏‌السلام ‌فما أصابها داءٌ حتّى فارقت الدّنیا روحها‌
یک خانمی آمد رو کرد به پیغمبر اکرم یا محمد(ص) مثل برده ها غذا می خوری؟ مثل برده ها می شینی؟ خیلی متواضع می شینی. تجلس جلوسه. حضرت فرمود: و چه کسی از من عبد تر است. افتخارم این عبد خدا هستند. همین خانم رو کرد به پیغمبراکرم(ص) از این غذایی که داری می خوری یک لقمه به من بده. پیامبر اکرم (ص) یک لقمه گرفتند تعارف کردند به این خانم گفت: نه همان لقمه ی که در دهان خودت گذاشتی را می خواهم. پیامبر اکرم (ص) همان را لقمه را آوردند به او دادند بعد امام صادق (ع) فرمود: این خانم تا زمانی که زنده بود دیگر مریض نشد. 
اخلاق نبوی نهایت تواضع نسبت به باری تعالی در شجاعت امیرمومنان علی (ع) که دیگه معروفند به شجاعت  لا فتی إلا علی لا سیف إلا ذوالفقار خود امیرمومنان فرمود: وقتی کار جنگ سخت می شد ما به پیغمبر اکرم پناه می بردیم كنا إذا احمر البأس، ولقي القوم القوم، اتقينا برسول الله صلى الله عليه وسلم، فما يكون منا أحد أدنى من القوم منه وقتی کار جنگ شدید می شد دو تا سپاه به جان هم می افتادند پناه می بردیم به رسول الله پناه می بردیم به پیامبر عظیم شان هیچ کسی در صحنه ی جنگ نزدیک تر از شخص پیغمبر اکرم به دشمن نبود.
حالا امروز داعش در نظر بگیرید بعضی ها می گویند حاج قاسم خودش می رفت برای شناسایی پیامبر عظیم شان نزدیکترین فرد به داعش های آن زمان بودند. 
یک روایت دیگر در محضرتون بخوانم و این بحث را تمام کنم. که جابر به امام باقر (ع) صِفْ لِي نَبِيَّ اَللَّهِ اوصاف پیغمبر اکرم را برای من بگو: حضرت یکی از اوضاف را که این حدیث 14 باب مولد النبی کافی است فرمود: پیامبر اکرم (ص) وقتی راه می رفتند سر به زیر راه می رفتند وَ إِذَا مَشَى تَكَفَّأَ مثل چی مثل اینکه آدم از سربالایی داره به سرپایینی چطور سرش پایین كَأَنَّهُ يَنْزِلُ فِي صَبَبٍ از بلندی به زیر میاد إِذَا اِلْتَفَتَ يَلْتَفِتُ جَمِيعا ًمِنْ شِدَّةِ اِسْتِرْسَالِهِ وقتی کسی سوالی می کرد از پیامبر اکرم(ص) سرش فقط بر نمی گرداند با تمام بدن حضرت برمی گشت به او از شدن انس، مهربانیش نسبت به آن شخص سوال کننده در عبادت باز در ماده سفینه آمده است که ابن مسعود آمد خدمت پیامبر اعظم حضرت فرمود: که برای من یک مقدار قرآن بخوان اقرا الیه ابن مسعود قرآن را باز کرد سوره نسا امد شروع کرد به خواندن سوره نسا تا رسید به آیه 41 حضرت فرمود دیگه بسه کفایت می کند. آیه ی 41 فلما بلغت تا رسیدم به این آیه فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهيداً  از هر امتی یک شاهدی را می آورند و شمای رسول الله را می آوریم شاهد بر تمام امت این آیه را که خواند من دیدم اشک های پیغمبر اکرم بر صورت مبارکشون جاری شد به خاطر امتشون فرمودند: حسبک الان دیگه کفایت می کند. این پیغمبر ماست از هر جهت برای من و شما الگو است در عبادتش در مهربانیش و نیز در شجاعتش و دشمن ستیزی او الگوی تمام عیار برای جامعه ی اسلامی .
مناسبت دوم هفته دفاع مقدس است و وضعیت جهان اسلام در کنون
ببینید خواران و برادران الان الحمدالله مهمان های فراوانی داریم هم بچه های سپاه و هم نیروهای انتظامی ما هستند و هم به مناسبت آتش نشانی؟ اتش نشان های عزیز ما هستند و هم دانش آموزان ما هستند و روحانیت محترم و اقشار مختلف قدر انقلاب را باید بدانیم ببینید یک زمانی حاکم حجاز و عربستان سعودی حمله کرد به یمن که کار او را زود تمام کند اما 8 سال گذشت. 8 سال یمن مقاومت کرد با تکیه گاه خودش که جمهوری اسلامی ایران بود. ریاض حاضر نبود که اصلا مذاکره مستقیم با بچه های انصارالله بپذیرد اما الان راضی شده و هم فشار اقتصادی روی عربستان است هم فشار اخلاقی است . 98 نهاد بین المللی خواستار کمک به 17 میلیون مردم یمن شدند. اقتدار یمن به حدی رسیده که 30 شهریور امسال نیروی مسلح یمن رژه ای برگزار کرد شبیه رژه ای که در جمهوری اسلامی برگزار می شود. زره پوشان هانی، جنگنده های ارتش یمن امدند در این رژه انواع و اقسام موشک انواع قایق برای اولین بار رونمایی شد این یمن. جبهه ی دیگر مقاومت بشار اسد را می بینیم که همان کشورهایی که خظ مقدم بودند علیه بشار اسد الان یکی یکی دارند برمی گردند رابطه خودشون را با سوریه احیا می کنند از جمله عربستان و امارات. 110 کشور در بازی های آسیایی افتتاحیه دارند در چین. رییس جمهور چین هواپیمای شخصی برای بشار اسد می فرستد برای دعوت او و اعلام آمادگی می کند برای بازسازی سوریه که 50 درصد زیرساخت های سوریه در این جنگی که بر او تحمیل کردند از بین رفت. در منازعه ارمنستان با آذربایجان شما می بینید رهبر معظم انقلاب یک موضعه حکیمانه گرفتند سال 99 دقیقا ایام هفته وحدت بود میلاد پیامبر عظیم شان بود. آقا فرمودند: 4 اصل باید رعایت بشود: 1- همه ی سرزمین های آذربایجان که به وسیله ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود باید امنیت ارامنه در سرزمین های آزاد شده حفظ شود. اصل 3 و 4 خط قرمز ما بود  فرمودند: 3-مرز های بین المللی به هیچ وجه نباید تغییر کند و 4- تروریست های تزریقی به جبهه های جنگ به هیچ وجه نباید نزدیک مرز ما بیان. این خطوط قرمز که رهبر معظم ترسیم کردند و هم به آقای پوتین و هم به اردوغان گفته شد که اگر سیاستی منجر بشود به بستن مرز ایران و ارمنستان جمهوری اسلامی به هیچ وجه آن را تحمل نخواهد کرد. 
تکبیر
در صحنه ی داخلی شما شاهد بودند الحمدالله با هم افزایی بچه های اطلاعات، سپاه و انتظامی کارهای عجیبی، درخشانی به لطف خدا انجام شد خنثی سازی همزمان 30 انفجار در تهران، انحدام شبکه های تروریستی در چند استان، کشف 400 بمب که 40 تا از این بمب ها قرار بود در هیئت های بزرگ مذهبی منفجر شود. دستگیری 200 تروریست تکفیری، منافق و بهائی، ناکام گذاشتن حملات سایبری به مراکز حساس کشور، دستگیری چند تروریست در اروپا و انتقال آن ها از اروپا به ایران، دستگیری اعضای گروهک موسوم به ارتش مردمی، ضربات مکرر به رژیک صهیونیستی که از سر استیصال افسرانشان به خودکشی روی اوردند این هم صحنه ی داخلی ماست. این ها از کجا بدست آمده است از دفاع مقدس ما. خدا رحمت کند سردار تهرانی مقدم را همسنگر ایشان برای من تعریف کرد گفت: اوایل جنگ بود ایشان فرماندهان سپاه را جمع کرد گفت ما فعلا فقط آرپیچی 7 و ژ 3 و کلاشینکف داریم من می خواهم توپخانه برای سپاه درست کنم اعضای آن جلسه همه خندیدند سپاه - توپخانه . گفت من از امام یاد گرفته ام ما می توانیم می توانیم. توپخانه را ساخت . آقای تهرانی مقدم گفت من می خواهم موشک بسازم گفتند آقای تهرانی مقدم آن توپخانه بود ساختی این موشک چندین علم نیاز داره گفت فقط یک دانه به من برسانید من مهندسی معکوس می کنم الان به کجا رسید جمهوری اسلامی از برکت این دفاع مقدس و حمایت امام و و جمله ی ما می توانیم . اقتدار جمهوری اسلامی یک صلواتی ختم کنید. 
صلوات
عزیزان من تمام کسانی که در مجموعه هستند در دفاع مقدس سهیم بودند هفته ی قبل سخنران ارتش الحمدالله نکات خوبی از ارتش بیان کردند و امروز از سپاه ولی این جنگ به کمک همه الحمدالله انتظامی ما ژاندارمری و شهربانی ما همه دخیل بودند در کنار نیروهای عظیم بسیج مردمی . اخرین تذکرم یک هشدار به کسانی هست که می خواهند در شهر اختلاف ایجاد کنند این را خوب دقت کنید امام جمعه وظیفه اش ایجاد وحدت است همیشه امام جمعه محور وحدت است به همه ی نیروهای داخلی من عرض می کنم همه ی شما اصلاح طلب، اصولگرا، اصولگرا طرفدار الف و ب همه باید متحد باشیم جنگ، جنگ حق و باطل ما داریم همه با متحد باشیم علیه باطل استکبار خودمون را تضعیف نکنیم جبهه ی حق را تضعیف نکنیم به درخت تناور انقلاب با حرف های خودمون، تحلیل های خودمون ضربه نزنیم. ید واحده باشیم در مقابل جبهه استکبار. به من پیامک و زنگ می زنند که آقای فرماندار در حال تعویض است شما موضعی بگیرید . اولا من عرض میکنم امام جمعه در عزل و نصب هیپ دخالتی نمی کند. من فقط یک خبری را به شما می دهم که حالا نمی دانم آقای فرماندار راضی هست به این بیان یا نه منتها یک نقلی می کنم برای شما. سه چهار ماه قبل ایام ثبت نام مجلس شورای اسلامی بود اقای فرماندار امد دفتر ما گفت من یک مشورت خصوصی دارم به هیچ کسی هم نگفتم به هیچ کس. صلاح می دانید من استعفا بدهم و کاندیدای شورای اسلامی بشوم؟ گفتم: جناب آقای فرماندار شما مقام ارشد استان استاندار محترم جناب آقای مرتضوی. شما استاندار جناب مرتضوی هستید همه ی ما نماینده ی سیاسی دولت مان را احترام می کنیم من وقتی آقای استاندار امد به کاشان گفتم همان احترامی که مالک اشتر در مصر انجام می شد باید به آقای مرتضوی احترام گذاشت. گفتم برو خدمت آقای استاندار به آقای استاندار مطلب خودت را مطرح کن ایشان رفتند و گزارشش برای من آوردند که من خدمت استاندار محترم رسیدم گفتم جناب آقای استاندار اگر بنایی در تغییر دارید الان موقعش هست من استعفا بدهم و در سنگر دیگری خدمت کنم آقای استاندار فرمودند : نه من بنایی برای تغییر ندارم و ظاهرا عبارت این بود که از شما راضی هستم .
خدایار در ظهور مولامون تعجیل بفرما
قلب مطهر امام زمان از همه مون راضی بفرما
عزیزانی که خدمت می کنند از آتش نشانی ما، سپاه ما ، ارتش ما، انتظامات ما، تمام نهادهایمان خدایا خودت تقویت بفرما 
خدایا حاجات جمع حاضر مادی و معنوی به حق امام زمان و مولود این ماه پیامبر اعظم(ص) و امام صادق (ع) خدایا حاجتشون را برآورده بفرما
سوره کوثر
برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.