سلام علیكم و رحمة الله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یعْدِلُونَ لَا نُشْرِكُ بِاللَّهِ شَیئاً وَ لَا نَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِیاً اللهم صل علی رسولك و بشیرك و نذیرك و خاتم سفرائك و افضل انبیائك ابی القاسم المصطفی محمد (ص) و آله الطیبین الطاهرین المعصومین المكرمین و اللعن الدائم على أعدائهم أجمعین، من الان الى یوم الدین سُبْحانَ الَّذی أَسْرى بِعَبْدِهِ لَیلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِیهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ (الاسراء/1) عباد الله اوصیكم و نفسی بتقوی الله،
خودم و شما را توصیه میكنم به رعایت تقوا، آخرین جمعه ماه مباك رمضان بر اساس نامگذاری از سوی امام امت به روز جهانی قدس موسم گردیده است. سال جاری با توجه به شرایط كرونایی توفیق بر پایی متینگ یا مسئلهی راهپیمایی با شكوه روز جهانی قدس را نداشتیم، ولی ادب ایجاب میكند به خاطر این مناسبت مهم خطبه نخست را به این موضوع اختصاص بدهیم، از نگاه ما فلسطین یك شناسنامه ملی و قومی ندارد، از این جهت كه یك كشور اسلامی است و خانهی مسلمین است، برای ما آنقدر حائز اهمیت نیست، بلكه فلسطین برای ما شناسنامهی اعتقادی دارد، از این باب كه عروج پیامبر(ص) ، از آنجاست از این باب كه قبله نخستین مسلمین آنجا بود، وقتی ما در روایاتمان نگاه میكنیم میبینیم امیرالمؤمنین (ع) فرمود:
أربَعَةٌ مِن قُصُورِ الجَنَّةِ فِی الدُّنیا: المَسجِدُ الحَرامِ و مَسجِدُ الرَّسولِ و مَسجِدُ فی الكُوفَةِ و مسَجِدُ الاقصی از نگاه ما مسجد الاقصی یكی از قصور بهشتی است.
ابوحمزه از آقا امام باقر(ع) نقل میكند:
وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) لِأَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِی- الْمَسَاجِدُ أَرْبَعَةُ الْمَسْجِدُ الْحَرَامُ- وَ مَسْجِدُ الرَّسُولِ (ص) وَ مَسْجِدُ بَیتِ الْمَقْدِسِ وَ مَسْجِدُ الْكُوفَةِ یا أَبَا حَمْزَةَ الْفَرِیضَةُ فِیهَا تَعْدِلُ حَجَّةً وَ النَّافِلَةُ تَعْدِلُ عُمْرَةً.
یك نماز واجب در این مساجد خواندن معادل با یك حج واجب است، یك نماز نافله در این مساجد اقامه كردن، معادل با یك عمره است، امام باقر (ع) به جابر جوفی فرمود: از صخرهی بیت المقدس خبری داری، عرض كرد نه، فرمود: آن مصلای ماست، چطور شما در درون مسجد الحرام یك جایی دارید به نام مقام ابراهیم كه میشود مصلی، و هیچ مؤمنی نماز طواف را جلوتر از مقام نمیتواند اقامه كند و اگر اقامه كند باطل است، و باید پشت آن اقامه كند، صخره بیت المقدس برای ما همین نقش را دارد، چرا؟ صخره بیت المَقْدِس جایی است كه پیامبر (ص) روی آن پا گذاشت و بر بُراق نشست و عروج به آسمانها پیدا كرد.
عبدالله بن سلام میگوید: به پیامبر اسلام (ص) عرض كردم:
فأَخْبِرْنِی عَنْ وَسَطِ الدُّنْیا وسط دنیا كجاست؟ قلب دنیا كجاست؟ روح دنیا كجاست؟ مغز دنیا كجاست؟ فی ای موضع هو قَالَ بَیتُ الْمَقْدِسِ وسط دنیا بیت المقدس است عرض كردم چگونه؟
وَ كَیفَ ذَلِكَ ؟ قَالَ لِأَنَّ فِیهِ الْمَحْشَرَ وَ الْمَنْشَرَ وَ الصِّرَاطَ وَ الْمِیزَانَ
اگر محشری است جایش آنجاست، اگر منشر و محل نشر مردم است جایش آنجاست و اگر صراطی است كه هركه بگذرد خندان بود آنجاست و اگر میزانی است، سنجش اعمالی است، آنجاست، شاید آن زمان كه پیامبر (ص) این عبارات را برای عبدالله بن سلام میفرمود، عبدالله ابن سلام، خیلی نمیتوانستند پیرامون پیامبر (ص) این حقیقت را درك كنند ولی امروز چرا، امروز مسلمان بودن، مسلمان ماندن، عرق اسلامی داشتن، غیرت مسلمانی داشتن بر میگردد به ارتباط ما با آنجا، ارتباط ما با آنجا ملاك درصد تعهد اسلامی ماست، مردمی بر امام صادق (ع) وارد شد
فَقَالَ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَسْأَلَكَ عَنْ مَسْأَلَةٍ لَمْ یسْأَلْكَ أَحَدٌ قَبْلِی وَ لَا یسْأَلُكَ أَحَدٌ بَعْدِی
می خواهم یك مسئلهای از شما بپرسم كه قبل از من كسی توفیق این پرسش را از آباء و اجدادتان نداشته و بعد از من هم كسی عرضه این پرسش را از فرزندان تو نخواهد داشت، سؤال ویژه، سؤال استثنایی،
لَمْ یسْأَلْكَ أَحَدٌ قَبْلِی وَ لَا یسْأَلُكَ أَحَدٌ بَعْدِی،
قبل از اینكه سؤال را مطرح كند، امام صادق (ع) فرمود:
عَسَاكَ تَسْأَلُنِی عَنِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ ؟
میخواهی از حشرو نشر سؤال كنی؟
، آقا قربانت بروم، معلوم است كه خدا میداند علومش را در سینهی چه كسانی قرار بدهد، آری اتفاقا سؤالم همین بود، فَقَالَ الرَّجُلُ إِی وَ الَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً (ص) بِالْحَقِّ بَشِیراً وَ نَذِیراً مَا أَسْأَلُكَ إِلَّا عَنْهُ
من همین را میخواستم بپرسم، كه شما از دل ما فرمودی، فَقَالَ: مَحْشَرُ النَّاسِ كُلُّهُمْ
محشر الناس، نه محشر المؤمنین، نه محشر مسلمین، محشر الناس، امامان ما هركلمهای كه به زبان میآوردند دقیق اطراف آن كلمه را از لحاظ معانی و مفاهیم ملاحظه میكردند، محشر الناس، والله آمریكا به همین مسجد الاقصی امتحان میشود، كه چقدر جنایات اسرائیل را صحه میگذارد و مُهر سكوت مرگبار، بر لب دارد و حتی حمایت میكند، اروپا هم همینجور است، كشورهای عربی هم همینجور هستند، دنیا هم همین است، محشر الناس، همه هم محشر دارند این نیست كه محشر فقط برای مؤمنین باشد فرمود:
مَحْشَرُ النَّاسِ كُلُّهُمْ إِلَى بَیتِ الْمَقْدِسِ محشر همهی مردم آنجاست،
إِلَّا بُقْعَةٌ بِأَرْضِ الْجَبَلِ یقَالُ لَهَا قُمُّ
غیر از قم، جایی در دنیا وجود ندارد مگر بیت المقدس كه محشر عموم بشر است،
یقَالُ لَهَا قُمُّ فَإِنَّهُمْ یحَاسَبُونَ فِی حُفَرِهِمْ
اهل قم در درون قبرهای خودشان محاسبه میشوند
وَ یحْشَرُونَ مِنْ حُفَرِهِمْ إِلَى الْجَنَّةِ (بحار الانوار ج 57 ص 219) و از همان جا راهی بهشت میشوند، قم و عظمت قم و منزلت قم، قم و موقعیت قم جدا غیر از قم محشر همه آنجاست، فلسطین و قدس در فرهنگ ما به جای اینكه نقش شناسنامهی ملی و قومی و عربی داشته باشد شناسنامه اعتقادی و دینی دارد، چراكه محل عروج پیامبر ماست، قبله نخست مسلمین است، محل تنظیم دلها با خداست، آنجا باید عقربهی دل را با خدا تنظیم كنیم، چقدر به آن سرزمین میاندیشیم، چقدر برای ما اهمیت دارد، چقدر ما نسبت به آن سرزمین حساس هستیم؛ یكی از قصور بهشتی در دنیا است و به قول قرآن سرزمین مبارك است و بارَكْنا حَوْلَهُ مركز فضیلت بخشی به عبادت است كه یك ركعت نماز بیش از هزار ركعت نماز ارزشمند است، و یك ركعت نماز واجب به منزلهی حج است و یك نماز مستحب، به منزلهی یك عمره، بر همین اساس بنیانگذار جمهوری اسلامی فرمود:
فلسطین مسئلهی ملی و قومی نیست، بلكه مسئلهی اسلام، به معنای وسیع این مفهوم است، امام امت فرمود تا كی به جای مقابله با دشمنان اسلام و برای نجات قدس از اسلحهی گرم و قدرت نظامی و الهی غفلت نموده و با كارهای سیاسی و برخوردهای سازش كارانه با ابر قدرتها وقت گذرانده، دو جبهه را در كلمات زیبایش مقابل هم قرار داد جبهه دیپلماسی و جبهه عملیاتی و رزمی، فرمود تا كی میخواهید قدس را فدای جبهه دیپلماسی كنید؟ و به جبهه عملیاتی و رزمی روی نیاورید؟ تا كی به جای مقابله با دشمنان اسلام و برای نجات قدس از اسلحهی گرم و قدرت نظامی و الهی غفلت نموده و با كارهای سیاسی و برخوردهای سازشكارانه با ابرقدرتها وقت گذرانده و به اسرائیل مهلت جنایتهای بی امان داده و شاهد قتل عامها باید بود؟ یك قتل عام وقتی انجام گرفت به وسیلهی این جنایتكاران در دیر یاسین در نهم آوریل 1948 گروههای تروریستی ایرگون و اشترن به دهكدهی بی دفاع در دیریاسین واقع در كرانه غربی قدس یورش بردند مردان چون در بیرون دهكده بودند و به امورات زندگی مشغول بودند به جان زنان و كودكان و پیران افتادند 254 نفر عرب مسلمان این دهكده را مُثله كردند، سر بریدند دست بریدند، پا بریدند، ژادورینه نماینده صلیب سرخ جهانی كه جهت بازدید به محل حادثه رفته بود گواهی داد كه من در یك آب انبار، آب انبار متروكه 150 جسد را دیدم، دو قدم آن طرفتر، 50 جسد دیگر، را دیدم، 145 زن را سر بریدند كه 35 نفر از این زنان حامله بودند، شكمهایشان را با تیغ دریدند، دهكده را آنچنان ویران كردند، كه امروز از نقشهی جغرافیایی فلسطین چیزی به نام دیر یاسین به چشم نمیآید، آیا فقط این نقطه بود؟ یا كَفَر قاسم بدتر از این كل ضعفر بدتر ازاین، صبرا و شتیلا بدتر از این و امروز هنوز آن جنایات ادامه دارد، امام فرمود: به اسرائیل فرصت جنایتهای بی امان داده و شاهد قتل عامها باید بود آیا سران قوم نمیدانند و ندیدهاند كه مذاكرات سیاسی با سیاستمداران قدرتمند و جبهه دیپلماسی به تعبیر بعضی از عزیزان قدس و فلسطین و لبنان را نجات نخواهد داد، و هر روز بر جنایات و ستمگریها افزوده خواهد شد، صحیفه امام جلد 15 صفحه60.
رهبری معزز انقلاب روحی له الفداه، فرمود: طرح مسئله فلسطین برای جمهوری اسلامی یك امر تاكتیكی نیست، یك امر بنیانی است، از اعتقاد اسلامی ما ناشی میشود، وظیفه ماست كه این كشور اسلامی را از سلطه و چنگ قدرت غاصب و پشتیبانیهای بین المللیاش در بیاوریم و به دست مردم مظلوم فلسطین بسپاریم، این وظیفهی دینی است، وظیفهی همهی مسلمانهاست، وظیفهی همهی ملتهای اسلامی است، همهی دولتهای اسلامی وظیفه دارند كه این كار را انجام بدهند، هركس در دنیای اسلام این وظیفه را به عهده دارد امروز قضیهی غزه را یك قضیهی منطقهای و شخصی و محلی هركس بداند دچار همان خواب خرگوشی است، كه پدر ملتها را تا حالا در آورد.
ما امروز نتوانستیم به راهپیمایی بپردازیم ولی دلمان، با قدس شریف است و دلمان درگرو نجات این سرزمین است و بحمد الله شرایط امروز در مقایسه با گذشته بسیار شرایط امیدوار كنندهای است هم قدرتهای مقاومت رشد كردهاند و هم توان ایران اسلامی تا پشت دیوارهای رژیم غاصب صهیونیستی كشیده شد به گونهای كه فرماندهان دلاور این نظام فرماندهی سپاه، فرماندهی ارتش، فرماندهی نیروی دریایی، اعلان كردند كه اگر اسرائیل دست از پا خطا كند تلاویو را با خاك یكسان خواهیم كرد.
إنَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ كِتَابُ اللَّهِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ*اللَّهُ الصَّمَدُ *لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ*وَ لَمْ یكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله و الصلواة و السلام علی رسول الله حَبِیبِ إِلَهِ الْعَالَمِینَ أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدِ. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، اللهم صلی علی امیرالمؤمنین (ع) و صل علی فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وصل علی سبتی الرحمه و امام الهدی الحسن و الحسین وصل علی ائمه المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفربن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد والحسن بن علی حجة ابن الحسن المهدی صلواة الله و سلامه علیهم اجمعین اللهم انا راضین بهم ائمه فرضنا لهم انك علی كل شیء قدیر
با توصیهی مجدد به تقوا مناسبتها را یاد آوری میكنیم
امروز جمعه 17 اردیبهشت 24 رمضان المبارك روز جهانی قدس و روز ربایش روحانی مبارز امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در لیبی در سال 1357 كه هنوز خانواده مكرم و محترم دلدادگان به این عزیز چشم به راه هستند تا به الان تعیین وضعیت نشد خدا لعنت كند آنها را كه این ربایش را انجام دادند و در رأسش هم كسی كه آن زمان مسئولیت لیبی را به عهده داشت،
شنبه آزاد سازی هویزه از دست مزدوران رژیم بعث عراق در سال 1361 كه در این آزاد سازی نقش دانشجویان به مثل علم الهدیها بسیار بالا بود، و به روان و روح این بزرگواران صلوات
یكشنبه 19 اردیبهشت و 26 رمضان المبارك ارتحال عالم مجاهد و روحانی مبارز آیت الله سید عبدالحسین لاری در سال 1303 شمسی و وفات آقا جمال الدین خوانساری از علمای بزرگ شیعی در سال 1125 قمری و فسق امتیاز استعماری كاپیتولاسیون توسط مجلس شورای ملی، در سال 1306 شمسی و اشغال بوشهر توسط انگلیسها و آغاز قیام مردم تنگستان در سال 1333 قمری،
دوشنبه 20 اردیبهشت و 27رمضان روز وقف، و روز رحلت علامه محمد باقر مجلسی صاحب كتاب گرانسنگ بحارالانوار در سال 1110 قمری
و سه شنبه 21 اردیبهشت سالروز وفات سید محمد شیرازی معروف به سلطان الواعظین در سال 1391 قمری
و چهارشنبه سالروز استقلال بحرین از ایران با تأیید سارمان ملل متحد در سال 1349 شمسی و وقوع غزوهی حنین به فرماندهی شخص نبی مكرم اسلام (ص) در سال 8 قمری
پنجشنبه 23 اردیبهشت و یك شوال هم روز عید سعید فطر و هم لغو نهایی كاپیتولاسیون در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 1358 شمسی
آیا میدان اولویت دارد یا دیپلماسی؟
از آنجا كه رهبری معظم انقلاب در روز معلم در فرمایشات كلیدی 5 نكته اساسی را مطرح فرمود
نكته ی اول« بیان اهمیت ماه مبارك رمضان مخصوصا قلب تپندهی این ماه یعنی لیالی قدر و تبیین شخصیت مولای متقیان (ص)
نكتهی دوم: نقش ملعلمان به عنوان افسران بسیار تأثیر گذار در عرصهی نرم افزاری نظام الهی و فرهنگ سازی و مؤثر بودن در پیشرفت اجتماع
و نكتهی سوم: نقش اقتصاد در معیشت جامعه و قلب تپندهی اقتصاد یعنی نیروی كارگران عزیز
و نكته چهارم: اهمیت انتخابات و نقش سرنوشت ساز آن
و نكتهی پایانی: در رابطه با سیاست خارجی و فایل صوتی منتشر شده اشاره كرد، و شش واژه به كار برد كه هركدام پتكی است بر این ماجرایی كه اتفاق افتاد،
1- واژهی تعجب
2- واژهی تأسف
3- واژهی خطای بزرگ
4- واژه تكرار حرفهای خصمانه دشمن
5- واژهی تكرار حرفهای آمریكا
6- و در پایان حرفهای دشمن شاد كن تعبیر كرد، شش تعبیرسنگین البته راجع به محتوای این فایل، علاوه بر آن بحث انتشارش به عنوان یك عملی سارقانه و که در فرمایشان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) آمده بود قلمدادكرد و میطلبد به بضاعت اندكم و فهم اندكم و به احترام این فرمایشات كلیدی و حیاتی به این نكته اشاره كنم:
یكشنبه شب 5 اردیبهشت تلویزیون سعودی اقدام به انتشار فایل صوتی از گفتگوی دكتر ظریف با سعید لیلاز روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی كرد، در این صوت ظریف از اختلافات بین خود و شهید سلیمانی و از به خدمت در آمدن دیپلماسی برای میدان گفت، همچنین از دیدار شهید والا مقام سپهبد سلیمانی با پوتین تحلیلی ارائه داد كمتر از چند دقیقه بی بی سی و دیگر شبكههای ماهوارهای و شبكههای اجتماعی خارجی و داخلی اقدام به بازتاب گسترده و تحلیل پیرامون آن مصاحبه كردند، همان شب معلوم شد كه این مصاحبه بخشی از پروژه تاریخ شفاهی است كه قصد دارد فعالیتهای دولت یازدهم و دوازدهم را مستند سازی كند، متولی پروژه آقای حسام الدین آشنا مدیر مركز مطالعات استراتژیك ریاست جمهوری است كه شورایی شكل دادند تا بتوانند تاریخ شفاهی دولت یازدهم و دوازدهم را مستند سازی كنند، شورا مركب است از: محمد قوچانی محكوم فتنه 1388، سعید لیلاز محكوم فتنه 88 همان كه ظریف با او به مصاحبه بر آمد، حسینی از عناصر غرب گرا و مشاور دولت در طرحهای منطقهای محمد فاضلی جامعه شناس غرب زده كه سال گذشته قصد پناهندگی به آمریكا را داشت، این چیدمان بستر این مصاحبه را با پشتوانه تفكر غربگرایی جناب آقای دكتر محمد جواد ظریف فراهم كرد، كه با انتشار آن بسان بمب خبری دود زا فضای عمومی كشور و حتی جهان را ملتهب ساخت و نشست وین و روزهای نزدیك به انتخابات كشور ما را دود آلود كرد و به تعبیر مقام معظم رهبری دشمن را شاد كرد، در ارتباط با این مصاحبه نكاتی را به بضاعت اندكم به عرض می رسانم،
نكتهی اول، نگاه جریان شناسانه است، آقای ظریف و همفكرانش در طول چهار سال گذشته و بر اساس دیدگاه واقعگرایانه نه واقع بینانه، بر این باورند كه دیپلماسی كتاب حل المسائل همهی مشكلات كشور است، و این گروه در زمان جنگ هم معتقد بودند كه بعد از فتح خرمشهر كه هنوز خیلی از شهرها و خیلی از مناطق و خاكمان زیر چكمهی ظالمانهی صدامیان بود گفتند جنگ توقف و دیپلماسی و مذاكره و گفتگو آغاز، ادامهی جنگ را به مصلحت نمیدانستند، و لذا در مجلس آن زمان كه مجلس دوم بود مجمع عُقلا را تأسیس كردند ادامهی جنگ را بی عقلی قلمداد میكردند، عُقلا نشستند تا جنگ را با مذاكره پیش ببرند، كلام حكیمانه امام همیشه بر تارُك تاریخ انقلاب ما نور افكنی میكند، فرمود: من از یك لحظهی ادامه جنگ پشیمان نیستم، ولی حضرات، مجمع عُقلا تشكیل داده بودند، حضرات گفتند جنگ تا فتح خرمشهر آری ولی بعد از فتح خرمشهر ولو شهرها زیرچكمه ظالمانه صدامیان باشد و مناطق در اختیار عراق ادامه جنگ نه، دنبال دیپلماسی بودند و امام همان زمان طرفدار ادامه جنگ بود،
نكتهی دوم: این طیف و جریان معتقدند كه با ایجاد سازمانهای بین المللی و بسط بازارهای جهانی و جهانی شدن اقتصاد و گسترش مذاكره و دموكراسی میتوان صلح پایدار به وجود آورد، اینها معتقدند بازیگران و كنشگران در روابط بینالمللی فراتر از دولتمردان هستند لذا چارهای جز همراهی و انعطاف در برابر بازیگران دنیا نیست، اینها معتقدد كه مقابله و مبارزه و استقلال خواهی در شرایط كنونی جهان راه به جایی نخواهد برد، فقط باید با جریان حاكم همكار و همراه شد، چرا كه از سویی احتمال مقاومت تا پایان راه در جنگها نیست، و از سوی دیگر از طریق مجامع جهانی میشود به حق رسید و گرهای كه با سرانگشت درایت گره را میتوان باز كرد چرا با دندان باز كنیم، و با جنگ باز كنیم، اینها معتقدند اكثر مشكلات كشور ریشه در روابط خارجی دارد و با آن فرمول باید حل و فصل شود حتی مشكل كمبود آب، حتی مشكل كمبود مرغ بازار و گوشت بازار، با یك باور اینچنینی كه فانتزی است مؤلفه های راهبردی قدرت را اقتدار مردمی را سرمایههای اجتماعی را اتحاد ملی را، انسجام داخلی را، موشكهای بالستیكی را قدرت هستهای را، فن آوریهای راهبردی را بی اثر میدانند، هر چه هست در گفتمان، هرچه هست در مذاكره، هرچه هست در انجام كار دیپلماسی،
نكتهی سوم: این طیف فكری جهان و جامعهی جهانی را بیشتر در غالب جهان غرب آن هم با محوریت آمریكا و با سه كشور اروپایی، انگلیس، آلمان و حداكثر فرانسه تعریف میكنند، برای این كشورها اصالت قائلند، برای این كشورها موضوعیت قائلند، برای این كشورها رسمیت قائلند، و دیگر كشورها را كشورهای فرعی دنیا میدانند حتی چین، و حتی روسیه، در نتیجه اینها بر این باورند كه آرمانهای اسلامی و ملی و حداقل منافع ملی جایگاه مهمی در جریان نخواهند داشت، آن قدر شیفتگی باورمندانه و وادادگی منفعلانه در برابر این چندكشور دارند كه دیگر ارزشهای جهان را متأسفانه مورد توجه قرار نمیدهند حتی منافع ملی كشور را،
نكتهی چهارم: در این نگاه تضاد بین ایران انقلابی و امریكا و صهیونیسم كه سالهای سال داریم این تضاد را مطرح میكنیم و هزینه میپردازیم اینها خیلی ساده این تضاد را قابل حل میدانند وقتی عرفات با صهیونیستها سازش كرد برخی از این جریان تلویحاً خواهان كنار آمدن ایران با رژیم صهیونیستی شدند گفتند چه معنا دارد ما برای فلسطین هزینه بپردازیم، شما در فتنه شعارها را دیدید، نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران، آن وقت پرچمی كه نماد حسین (ع) بود به آتش كشیده میشد، پرچمی كه نماد عاشورا بود، پاره پاره میشد، و پرچمی كه نام ابوالفضل (ع) نوشته شده بود، بنزین زدند و به آتش كشیدند، بیش از سه دهه است كه خواستار مذاكره با آمریكا هستند و بین بایدن و ترامپ فرق قائلند میگویند جمهوری خواه و دموكرات با هم متفاوت است اگر با ترامپ نمیشد با بایدن میشود به راحتی كنار آمد، اگر این تفكر عملی بشود یعنی نوبت دیپلماسی بر سر فلسطین و به دنبال آن روی برجام دو و سه خواهد رسید.
نكتهی پنجم: وقتی این تفكر این جوری در افراد باشد كه گفتگو تمام فاكتور حلّ مسائل، معضلات و مشكلات است دیگر جایی برای نقش میدان نمیماند، یا حداكثر میدان یك نقش فرعی میتواند پیدا بكند نه نقش اصلی، باید ببینیم آیا این تفكر در امام امت جایگاهی داشت یا نداشت؟ هم رئیس مجلس وقت و هم رئیس جمهور زمان با امام بستند كه عمر مدیریتی میر حسین باید به پایان برسد امام هم با اینها تفاهم كرد رئیس مجلس امروز در قید حیات نیست رئیس جمهور امروز رهبری نظام را به عهده دارد، با امام تمام كردند و بستند، امام قول داد كه دیگر عمر مدیریتی نخست وزیری این آقا به پایان باید برسد، سردار محسن رضایی از جبهه به خدمت امام رسید گفت اگر بنا باشد ما میدان را به همین وضع موجود یا بهتر از این نگه داریم باید تركیب دولت دست نخورد، میدان شد دیپلماسی، در دیپلماسی امام با رئیس مجلس مرحوم هاشمی با رئیس جمهور رهبری معظم انقلاب بست تمام شده بود اما وقتی میدان بنا به گفته فرمانده میدان آقای رضایی نیاز به ثبات وضع موجود داشت، امام دیپلماسی را فدای میدان كرد، نه میدان را فدای دیپلماسی، آنچنان که در مسئله فلسطین هم فرمود: باید دیپلماسی فدای میدان بشود تا كی ما به سلاح گرم رو نیاوریم، و دل به مذاكرات پوچ توخالی بی اثر ببندیم، این مشی امام بود، این سبك امام بود، آقایانی كه در این نظام مسئولیت دارند متأسفانه تفكرشان با تفكر امام و با تفكر رهبری منافات دارد،
نكتهی ششم: آیا فقط در ایران در مقایسه بین میدان و دیپلماسی میدان مقدم بر دیپلماسی است یا دنیا این است؟ امریكا دنیا را به شش میدان تعریف كرد، میدان امریكای شمالی، فرماندهی امریكای شمالی، فرماندهی امریكای جنوبی، فرماندهی افریقایی امریكا، فرماندهی اروپایی امریكا، فرماندهی حوزهی پاسفیك آسیا اقیانوسیهی آمریكا و اصلی ترین بخش فرماندهی و میدان ستکام با مركزی آمریكاست كه حوزه غرب آسیا و از جمله ایران با آن است، آیا در این میادین حرف اول را پنتاگون میزند، یا وزیرخارجه، در آمریكا حرف نهایی مربوط میشود به سنتگام یا مربوط میشود به وزارت خارجه، همان آمریكایی كه بعضیها قبلهی خود میدانند و دلدادهی به آمریكا هستند آیا در مقایسه بین میدان و دیپلماسی، دیپلماسی را مقدم میشمارند یا میدان را، اساس كار میدان است.
نكتهی هفتم: عزیزانی كه طرفداری این اندیشه را دارند كه دیپلماسی را مقدم بر میدان میدانند برای شخصیت بزرگی به مثل سردار سلیمانی در شهادتش اشك میریزند، گریه میكنند، از شخصیتش تمجید میكنند، و بسیار تعریف دارند ولی فهم راهبردی، عمل راهبردی، درك عمیق انقلابی این بزرگوار را نخواهند داشت، درك عمیقش را آن ابرمردی دارد كه وقتی دارد زندگی امیرالمؤمنین (ع) را تبیین میكند میگوید در زمان ما كسی كه به شایستگی شاگرد ممتاز امیرالمؤمنین(ع) بود و راه امیرالمؤمنین(ع) را با تمام وجود پی گرفت سردار سلیمانی بود
نكته پایانی كه طولانی نشود و شرمندگیمان افزایش پیدا نكند این كه ما این نوع تقابل بین میدان و دیپلماسی را تقابل عمدی نمیدانیم، انشاءالله تقابل سهوی است، انشاءالله تقابل بی توجهی است، تا شكافی در جامعهی ما به وجود نیاید ما انسجام ملی را اتحاد مردمی را، ایران قدرتمندانه را برای حضور در انتخابات پر شور و برای ادامهی انقلاب ضروری میدانیم و همه این عزیزان را از فرزندان انقلاب میشمریم و عذر خواهی كه در برابر رهبری معزز انقلاب انجام گرفته بسیار و بسیار خوب اما انعكاس این حرفها در سطح جهان بود این كه حالا در درون یك به اصطلاح اینستاگرام یك عذرخواهی صورت بگیرد قطعا نمیتواند تاب و تب آن قضایا را پوشش بدهد توقع این است كه انشاءالله این ندامت و توبه هم به شكل جهانی و عمومی باشد.
إِنَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ- كِتَابُ اللَّهِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ وَ الْعَصْرِ*إِنَّ الْإِنْسانَ لَفی خُسْرٍ *إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ
اَللّهُمَّ انْصُرِ الْاِسْلامَ وَ الْمُسْلِمینَ، وَ انْصُرِ مَنْ نَصَرَ الدّینَ، وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَ الْمُؤمنین
اللهم اید هُمات الدین لا سیما ضعیمنا و قائدنا الامام خامنه ای