بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ لَا نُشْرِكُ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لَا نَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّاً. اللهم صل وسلم علي نبي الاعظم و اشرف اولاد آدم حبيب اِله العالم ابي القاسم المصطفي محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المكرمين و اللعن الدائم علي اعدائهم و مخالفيهم و غاصبى حقوقهم و مُنکِري فَضائِلِهِمْ و مَناقِبِهِمْ مِنَ الآنِ إلی یَومِ الدين
عباد الله اوصيكم و نفسي بتقوي الله خودم و شما را توصیه میکنم به رعایت تقوا
بهتازگی از ولادت خجسته مولود و بینظیرترین ولیدهی تاریخ نبی مکرم اسلام عبور کردهایم و ماهی که در آن قرار داریم علاوهبر اینکه اسمش ربیعالاول است ربیع المولود است به احترام ولادت نبی مکرم اسلام عزیزان دهلوی که یک شاخه از اهلسنت هستند مجموع ماه ربیع را به احترام پیامبر به جشن و سرور برمیآیند البته شاخه دیگرشان متأسفانه از این نعمت بیبهرهاند و آنها مسئله جشن و سرور را به اعتبار نبی مکرم اسلام اعتقاد ندارند اما دهلوی ها مجموعه ماه ربیع را ماه جشن میدانند و ما به اعتبار اینکه قرآن، پیامبر را الگوی زندگی همه ما قرارداد لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌٌدر هفته قبل مقداری و پارهای به شمّهای از فضائل او پرداختیم و امروز در محضر بحث اخلاقی پیامبر باشیم که رهبری معزز انقلاب در دیدار نمایندگان و میهمانان کنفرانس اسلامی و شخصیتهای لشکری و کشوری که در محضرش بودند فرمود ما باید به اخلاق پیامبر آشنا بشویم تا بتوانیم اخلاق پیامبر را الگوی زندگی قرار بدهیم حدیثی داریم از نبی مکرم اسلام که در سفارش به امت خودش میباشد و ما مفتخریم که امت او قلمداد میشویم فرمودندو لَا تَحَاسَدُوا؛حسود نباشید و نسبت به هم حسادت نورزید؛ اگر کسی آلوده به حسادت باشد پیداست که لعاب تبعیت پیامبرش کمرنگ است وَلَا تَنَاجَشُوا که خیلی سفارش عجیبی است تناجش؛ به دلالها میگویند که جنس به آنها امانت سپرده میشود و برای دیگران واسطهگری میکنند برای فروش؛ و در تعریف آمده که شما متاع را بیشتر از حدش تعریف نکنید، از حدش هم پایینتر نیایید. وقتی شما یک اتومبیل را برای نمایشگاه اتومبیل می برید چند صد تا عیب روی متاع شما میگذارد، و برای دیگری که مشتری همین اتومبیل هست چند صد تا تعریف برای این اتومبیل بیان میکند؛ این میشود تناجش. تناجش؛ یعنی آراستگی یک متاع بهخاطر ایجاد رغبت و میل و عشق در مشتری که به واسطه این کار میخواهد مشتری به وجود بیاید؛ در دلالی سهم بیشتری برای خودش به دست بیاورد شما وقتی میخواهی منزلی را اجاره بدهی دفاتری که منزل را برای اجاره میپذیرند بر روی منزل شما عیب میگذارند و وقتیکه میخواهد به فردی اجاره بدهد تعریف میکند که پیامبر فرمود: و لاتناجشوا ؛ دروغپردازی نکنید و از جنس و متاعی تعریف بیجا نکنید یا عیبجویی بیجایی از متاعی انجام بدهید. وَلَا تَبَاغَضُوا و نسبتبه همدیگر بغض نورزید همه ما میخواهیم در دامان پیامبر زندگی کنیم از شفاعت او میخواهیم بهرهمند باشیم و همه ما افتخار داریم که اهل قبلهایم؛ اهل نمازیم؛ اهل دین هستیم ، چرا نسبت به یک دیگر بغض بورزیم و دلمان را صاف نکنیم پیامبر فرمود میخواهم همسایه بهشتی ام را بشناسم گفتند فلان آقا؛ رفت و دید که یک فرد عادی است گفت چه کار ویژهای انجام میدهید گفت چطور؟! گفت همسایه من در بهشت تعریفشدی گفت والله من هیچ شبی سر بر بالشت نمیگذارم مگر از هر کسی در روز یک مقدار دل گرفتگی پیدا کردم در حقش دعا میکنم و او را بهخاطر خدا و پیامبر میبخشم. بغض به همدیگر نورزید که امروز آمار طلاق در جامعه دینی و جامعه مهدوی و جامعه امام صادقی و جامعه امام حسینی روزبهروز بالا میرود. طلاق ریشه در بغض نسبتبه همدیگر دارد وَلَا تَدَابَرُوا ؛و بههم پشت نکنید؛ از هم جدا نشوید ؛از هم فاصله نگیرید، گاه پیش میآید که پسر سالها به خانه پدر نمیرود؛ برادر سالها به خانه برادر نمیرود؛ برادر به سراغ خواهر نمیرود؛ و میخواهیم مدعی باشیم که از امت پیامبر هستیم و قطعا و قطعا استحقاق شفاعت مادر پیش این آقا استحقاقی بالاست" وَلا يَبِعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَيْعِ بَعْضٍ" اگر دیدی کسی مشتری فلان منزل است تا عقبنشینی نکرد تو پا جلو نگذار؛ مشتری این اتومبیل است تا عقبنشینی نکرد جلو نرو؛ یک خانوادهای قرار است با خانوادهای دیگری وصلت کند اما هنوز زبان یکدیگر را نفهمیدند، درحال رفتوآمد هستند ،برای خواستگاری رفتن قدم برندار. اینها در دین ماست باید منتظر بمانید اگر این پسر و دختر با هم به توافق نرسیدند بعد شما به خواستگاری برو کُونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَانًا و بندگان خدا برادر باشید بعد فرمود الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ نهفقط المؤمن اخ المومن.
یکی از امیران حاجّ زمان امام امت (اعلی الله مقامه الشریف) آقای خویی نیا در مکه صحبت میکردند گفت ما همه برادریم منتها ،این برادران نادان ما هستند که با ما، با چوب و چماق برخورد میکنند وگرنه برادریم الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لا یظلمه به برادر ستم نکن ولا یخذله و برادر را مخذول و منکوب نکن و شخصیت او را زیر پا نگذار و لا یَحقُره تحقیرش نکن التقوی ها هنا . پیامبر شروع به درددل کردند و یُشِیرُ إِلَی صَدْرِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ سه مرتبه فرمود مواظب این؛ مواظب این ؛مواظب این، باشید به قفسه سینهاش سه بار زد فرمود: دل را سالم نگه بدارید؛ دل را آلوده نکنید؛ دل را کانون تقوا قرار بدهید؛ نماز جمعه زمانی مشروعیت دارد که خطیب جمعه در خطبه اول، اول خودش را و بعد مستمعین و مخاطبین را توصیه به تقوا بکند. فردی میتواند در راس سمت قضایی باشد که اهل تقوا باشد؛ کسی میتواند امامت مردم را بهعهده بگیرد که اهل تقوا باشد، فرمود یُشِیرُ إِلَی صَدْرِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ سه مرتبه به قفسه سینهاش کوبید فرمود: تقوی؛ تقوی؛تقوی. علامه حسنزاده آملی رحمةاللهعلیه فرمود اواخر عمر شریف استاد بزرگوارم علامه طباطبائی به بالای سرش رفتم صدایش به خوبی نمیآمد توان تکلم با آوای بلند را نداشت عرض کردم مرا نصیحت کنید؛ دیدم لبهای مبارکش تکان میخورد خم شدم و گوشم را کنار لبانش بردم سه بار فرمود مراقبت؛ مراقبت؛ مراقبت . ما چقدر وقت میگذاریم برای مراقبت خودمان، مراقبت اخلاقی با همسر؛ مراقبت اخلاقی با برادر و خواهر؛ مراقبت اخلاقی با همسایه ؛مراقبت اخلاقی با معلم و استاد، کار خوبی که از آقای احمدینژاد سراغ دارم و همه شما هم از آن اطلاع دارید که وقتی به خدمت آن خانم سالمندی که معلمش بود رسید خم شد دست معلم خود را بوسید بهعنوان مادر؛ مربی و معلم، کار ارزشمندی بود، کار باارزش از هر کس که باشد باارزش و ذیقیمت است و ما باید مراقبت کنیم فرمود بِحَسْبِ امْرِئٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ یَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ فرمود سعی کنید و مواظبت کنید، بدترین شر این است که شخصیت دیگران را خرد کنید؛ تحقیر کنید؛ احترام دیگران را انجام ندهید این بدترین شرّ است. که عبدالمالک ریگی در شرق کشور بهعنوان شرور شناخته میشد و در غرب کشور هم افراد شرور داریم که میخواهند ناامنی به وجود بیاورند آدمکشی و برادرکشی به راه بیندازند بعد فرمود کُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ، وَمَالُهُ، وَعِرْضُهُ سه چیزاز اوجب واجبات بر امت اسلامی است: خون مسلمان؛ بهناحق نمیشود آن را ریخت، مال مسلمان؛ به ناروا نمیشود خورد، عرض مسلمان؛ به ناروا نمیشود ریخت. و لذا وقتی آقا امام صادق ولید همین ایام از کنار خانه کعبه عبور میکرد یک نگاهی به خانه کعبه انداخت فرمودا لحمدلله الذی عظمک و شرفک و کرمک سپاس و ستایش برای آن خدایی است که این مکان و خانه را با کرامت؛ باعظمت؛ با شرافت خلق کرد و تو را کعبه مکرمه قرارداد؛ تو را کعبه معظم قرارداد؛ تو را کعبه مشرف قرار دادهاست چند قدم جلوتر رفت فرمود عرض مؤمن ، شرافتش از تو بالاتر است و لذا عرض مؤمن بالاتر از شرافت کعبهاست و امروز متأسفانه در جامعه ما با همه امتیازاتی که در لوای انقلاب اسلامی داریم در بخشهای اخلاقی یک مقدار افت اخلاقی داریم، حرمت همدیگر را آنگونه که سفارش دین است نگه نمیداریم که فریاد رهبری هم بلند شد که فرمود با بداخلاقی نمیشود اجرای عدالت کرد؛ با تهمتزنی نمیشود اجرای عدالت کرد؛ پیامبر فرمود با حسادت هم نمیشود اجرای عدالت کرد؛ با بغض هم نمیشود اجرای عدالت کرد؛ و برگردیم به دل؛ دل؛ دل که خداوند منان یک سرمایه دل به ما دادهاست و سرمایه دو چشم؛ دو سرمایه دست؛ دو سرمایه پا؛ دوسرمایه کلیه؛ دوسرمایه لوزه اعضای ما برخی جایگزین دارند و بعدی گارانتی هم دارند دندانها پر میشود ناخنها جایش پر میشود اما دل وقتی که سیاه شد هیچچیز جبرانش نمیکند با اشاره به قفسهی سینه سه بار فرمود تقوی؛ تقوی؛ تقوی امیدوارم که با تاسی از نبی مکرم اسلام و لقد کان لکم فی رسولالله اسوه حسنه و سفارش رهبری معزز انقلاب در یکشنبه گذشته انشاءالله ما پیامبر را در بطن زندگی ببینیم نهفقط با تشریفات با پیامبر مواجه بشویم.
اِنَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْوَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ
خطبه دوم بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله و الصلاة و السلام علي رسول الله حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ أَبِي الْقَاسِمِ المصطفي مُحَمَّدِ اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم،
اللهم صلي علي اميرالمؤمنين و صل علي فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ و صل علي سبطي الرحمة و امامَيِ الهُدي الحسن و الحسين و صل علي ائمه المسلمين علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفربن محمد و موسي ابن جعفر و علي ابن موسي و محمد ابن علي و علي ابن محمد و الحسن بن علي وحجة ابن الحسن المهدي صلواة الله و سلامه عليهم اجمعين
اللهم انا رضينا بهم ائمه فرضنا لهم انك علي كل شيء قديرخطبه دوم
با توصیه مجدد به تقوا مناسبتهای این ایام را یادآور میشویم
شنبه هشتم آبان و 23 ربیعالاول وربیع المولود روز ورود حضرت معصومه کریمه خاندان پیامبر به شهر مقدس قم در سال ۲۰۱ قمری که با ورود این بانو در این شهر مقدس چقدر برکات، نعمات نصیب عالم بشری و جامعه اسلامی و خواسته شیعی شد که قم؛ غُشّ آل پیامبر شدهاست و روز پدافند غیرعامل و سالروز شهادت عزیزی سیزدهساله محمدحسین فهمیده که به تعبیر امام امت استاد کل علی الکل فی الکل بالکل نظام اسلامی ما قلمداد میشود
دوشنبه سالروز رحلت فقیه بزرگوار شیعه سید مرتضی علمالهدی شاگرد معروف شیخ مفید( اعلی الله مقامه الشریف) در سال ۴۳۶ قمری و شهادت آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی اولین شهید محراب توسط گروه کور دل فرقان ،گروهی که شهید مطهری هم به دست پلید آنها به شهادت رسید در سال ۱۳۵۸
سهشنبه سالروز صلح امام حسن مجتبی با معاویه ابن ابیسفیان در سال ۴۱ قمری و شهادت دو شهید والامقام طیب حاجرضائی و اسماعیل رضایی به جرم دفاع از امام امت بدست دژخیمان پهلوی در سال ۱۳۴۲
چهارشنبه سالروز اسارت شهید تندگویان وزیر نفت دولت شهید رجایی توسط مزدوران پلید بعثی در سال ۱۳۵۹
پنجشنبه سالروز تبعید امام امت از قم به ترکیه توسط ایادی رژیم منحوس پهلوی در سال ۱۳۴۳و شهادت دانشآموزان در دانشگاه تهران توسط مزدوران پهلوی و روز دانشآموز در سال ۱۳۵۷ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا که به تعبیر امام امت انقلابی بزرگتر از اصل انقلاب اسلامی ماست و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی که چنین روزی در سال ۱۳۵۸ بهعنوان روز مبارزه قلمداد شد و به تعبیر رهبری معزز انقلاب پرچم مبارزه با استکبار بهمعنای وسیع کلمه همیشه در دست دلاورمردان ایرانی به اهتزاز است و هرگز فرود نخواهد آمد مگر آنکه تفکر استکباری از جامعه ریشهکن شود رهبری معزز انقلاب در روز یکشنبه دوم آبان ۱۴۰۰ مطابق با ۱۷ ربیعالاول ۱۴۴۳ در سالروز ولادت خجسته مولود عالم بشریت حضرت محمد مصطفی صلواتاللهعلیه و آله و سالروز ولادت امام جعفر صادق علیهالسلام که بهعنوان روز اخلاق و مهرورزی هم قلمداد شد در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت و مسئولان کشوری و لشکری که روال نشست هرسال قلمداد میشود و ما هم توفیق زیارت حضور را داشتیم بیاناتی داشتند که لازم به تبیین و بسط نظری و علمی است این بزرگوار نخست در بیان جامعیت اسلام با استفاده از آیات قرآنی در جمع میهمانان اشاره زیبایی ولو کوتاه داشتند که متأسفانه بعضی از دانشمندان اسلامی نسبتبه دین مبین اسلام نگاه جامعیت ندارند ودین اسلام را دین اعتقاد و اخلاق میدانندنه دین سیاست ؛ نه دین حکومت؛ نه دین اقتصاد؛ نه دین نظام و امثالهم . اول به این حقیقت اشاره کرد که امام سخت روی این تفکر پافشاری داشت و سپس ضرورت وحدت اسلامی را بهعنوان یک اصل مسلم قرآنی مورد اشاره قرار داد و برخی از علمای مؤثر در تخریب مسلمانان را مورد عنایت و تفقد و لطف قرار دادند مانند مرحوم آقای تسخیری؛ مرحوم آقای واعظزاده؛ شهید بزرگوار شیخ محمد رمضان البوطی؛ شهید والامقام سید محمدباقر حکیم که فرمود سید محمدباقر حکیم تفکر تأسیس مجمع التقریب را فراوان به من القا کرد که ما مسئله این سازمان مقدس را تاسیس کردیم و مرحوم شیخ احمد الزین و مرحوم شیخ شعبان که از این چند نفر به شکل ویژه تجلیل به عمل آورد و بعد به شیوه تاسی و پیروی از سیره نورانی نبوی پرداخت و در بین همه اوصاف جمال و کمال پیامبر که حسنت جمیع خصاله به سه صفت پرداخت1- صبر پیامبر؛ صبر یعنی مقاومت و پایداری. استشهاد کرد به آیات قرآنی که در کجا خدای منان به پیامبر توصیه به صبر کرد ، جنگ احزاب؛ در جنگ احد؛ در جنگهای سرنوشتساز فرمود امروز وظیفه انقلابی ما در کشور به این که هر که بخواهد بگوید من انقلابی هستم باید صبر را سر لوحه کار خود قرار دهیم و عجولانه و شتابزده و هیجانی حرکت نکنیم با صبر و بردباری تحمل و شکیبائی مقاومت و نستوهی تا در جامعه بتوانیم با شرایط حاکم امروز مواجه بشویم
2- عدل 3- اخلاق آقا در مورد عدل فرمود: عدل مهمترین هدف میانی بعثت همه پیامبران است و از شعار انقلاب اسلامی و اساس و فلسفه قیام بقیةاللهالاعظم است که یملأ اللَّه به الأرض قسطا و عدلا دراینباره دو نکته حائز اهمیت توصیف کرد:
الف) عدالت در همه برنامهها بهعنوان یک پیوست مطرح باشد و باید برخوردها عادلانه باشد، در اجرای عدالت باید توجه و کوشش فراوان صورت بگیرد حتی استشهاد کردهاند به این آیه شریفه " وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى" با دشمن هم با ظلم برخورد نکن با عدالت برخورد کن عدالت آنقدر سرمایه و ارزش مطلقی است که حتی باید پَرش پوشش بدهد در برخورد با دشمن ما یک استاندار خیلی چپ داشتیم از ما هرکه میپرسید ما میگفتیم استاندار کاردان و قابل و لایقی است ولی از لحاظ تفکر چپ است یک وقتی بعضی از دوستان از دفتر آقا به ما گفتند شما چرا از فلانی تعریف میکنید گفتم در چه بخشی؟ در بخش کاردانی یا در بخش تفکر؛ از لحاظ تفکر گرایش به چپ دارد ولی از لحاظ تخصص انصافاً کاردان و کاربلد است من استاندارهای زیادی را دیدم ولی آن شخص از لحاظ دانستن و تسلط بر کار موفقتر دیدم که نمیتوانم آن را انکار کنم که حتی نامه هم نوشته بودیم خدمت بعضی از مراجع ازجمله حضرت آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی که برخی معایب و نارساییها را در آن نامه آوردیم که آقای مقتدایی گفتند که خدمت آقای مکارم بودند که فرمود فلانی نامه نوشته علیه فلان مسئول ولی تعریف هم میکند قضیه از چه قرار است؟ گفتم تعریف بهجای خود نامه هم بهجای خود. تفکر تند افراطی دارد اما انصافاً کاردان و کاربلد است انسان اگر بخواهد با دشمن هم قصد دشمنی داشته باشد نباید عدالت را از دست بدهد باید عدالت را در همه زمینهها رعایت کند آقای ملا صالح مازندرانی مازندران یک آخوند غریبه ی مازندران که مقیم اصفهان و شاگرد علامه مجلسی بود که ازدواجنکرده بود علامه گفت چرا ازدواج نمیکنید گفت پول ندارم و چیزی در اختیار نداریم گفت ما حاضریم تو را به دامادی قبول کنیم گفت من در اصفهان کسی را ندارم که برای خواستگاری بیاد و شناختی از دختران شما ندارم علامه گفت من خودم مشخصات دخترانم را میگویم سه دختر دارم دختر اولم فاضل، عالم، مجتهده و بسیار هم مؤمنه اما زیبا نیست؛ دختر دوم از لحاظ دینداری به دختر اولم نمیرسد و دختر سومم زیباست ولی ارزشهای دینی و معنوی دختر اول و دوم را ندارد حال اختیار با توست که مشتری معنویت و کمال هستی یا مشتری جمال و زیبایی. آیتالله مشکینی اعلی الله مقامه الشریف برای زیارت امیرالمؤمنین رفت جایی را نداشت و رفت وارد حوزه علمیه شد دید طلبهای در آنجا زندگی میکند گفت جایی دارید که ما نزد شما بمانیم گفتند بله دید طلبه ازدواج نکرده پرسید چرا ازدواج نمیکنی گفت وضع مالی خوبی ندارم گفت من تو را مزدوج میکنم که بعد از آن شد آیتالله ریشهری که آن زمان یک طلبه معمولی بود که مشخصات دختر را میگوید که او را انتخاب بکند یا نه .
انسان حتی در مورد مسئله داخلی خودش هم نباید انکار عدالت بکند آنگاه فرمود در دو جهت ۱:
1- همه برنامهها باید پیوسته عدالت داشته باشد
2- باید عادلانه برخورد کنیم و عدالت در همه ابعاد اجرای مسائل ببینیم بعد فرمود اجرای عدالت با بداخلاقی نمیشود؛ با بیعدالتی نمیشود؛ با قول بیعمل نمیشود؛ با کار بیعلم نمیشود؛ با تهمت زدن نمیشود ؛با دروغ گفتن نمیشود. مطالبه عدالت ریشه در آموزشهای دینی ما دارد و از آرمانهای بلند انقلاب اسلامی ماست و در جامعه ما بخش وسیعی از مشکلات و دشواریها و نارساییها ریشه در بیعدالتی دارد ما نباید انکار کنیم و مانند کبک سر در برف کنیم و باور کنیم که صیاد ما را نمیبیند، عدالتی که انقلاب دنبالش میباشد و بقیةالله در تحقق آن میباشد و امام امت شعارش را داد و برای آن سعیدی هاو غفاری ها به شهادت رسیدند که رهبری معظم انقلاب در سالها و ماههای اخیر مکرر فرمودند ما در اجرای عدالت نمره مطلوب نداریم که یکبار سنگینی امروز روی شانه دولت سیزدهم قرار گرفت که دولت سیزدهم در درون یک هماهنگی بسیار ارزشمندی قرار دارد ولی در درون چالهها و حفرههای عظیمی قرار دارد. در جامعه عدالت نداریم ؛ما در بخش عدالت عقبمانده هستیم، لازم است که تحقیق بکنیم ببینیم در چه زمینهای بیشتر آسیب عدالت داریم خدا رو شکر ما در زمینه علمی آسیب عدالت نداریم امروز در مسألهای علمی واقعاً عدالت وجود دارد تاآنجاکه امکان داشته عدالت علمی فراهم بوده و در جامعه ما این عدالت علمی محقق شدهاست یک روزی آموزشگاهها در تهران بود ولی امروزه در تمامی روستاهای دورافتاده امکانات علمی در حد وفور فراهم است .
در مسئله درمان هم تا حد زیادی در بخش عدالت موفق بودیم من در جمیع جمع عزیزان اهلسنت میگفتم که بینکم و بین الله قبلاز انقلاب چه چیزی داشتید و الان چه دارید؟! وقتی به آقا عرض کردم در سراوان در بیمارستان جراحی قلب صورت گرفت خیره شد و نگاه کرد در بیمارستان سراوان!! عرض کردم بلی گفتند الحمدلله .سیستم درمان امروز ما در مقایسه با گذشته بسیار پیشرفت کردهاست . کجای کار اجرای عدالت مشکل وجود دارد تردیدی نیست که بیشترین فضایی که امروز آلوده به تبعیض هستیم عرصه اقتصاد ا است قطعا باید یک انقلاب جدی آمیخته با روح انقلابی و جهادی در زمینه اقتصاد صورت بگیرد قطعا و قطعا مسئله روح جهادی و انقلابی به این معنا نیست که فروش نفت افزایش پیدا کند ؛فروش بنزین و گاز افزایش پیدا کند، قطعا آنها با سیاستهای جهانی درآمیخته است همه آنها دست ما نیست قبلاً میگفتند که ما فکر میکردیم سازمان اوپک در زمینه سیاستگذاری نفت توانایی دارد ولی دیدیم که اوپک هم فاقد توانایی و کارآمدی است. سرنوشت نفت به دست یکسری افراد استکباری گرهخورده است اما در درون مملکت بخش وسیعی از اقتصاد باید مردمی باشد؛ به مردم بها بدهیم ؛به مردم اعتماد کنیم ؛مردم را به صحنه بیاوریم ؛گرهگشایی در کار مردم انجام بدهیم نباید ۱یک ایرانی بگوید من در خارج سرمایهگذاری میکنم چون در پیچوخم اداری گیر نیستم رفیقی در تهران دارم که بهجای دیگری برای سرمایهگذاری رفت که میگوید وقتی درخواست وام کردم سه روز بعد وام را دریافت میکنم با سود ۴ درصد؛ اینجا باید جانم به لب برسد، باید خونم در شیشه برود ما در بحث اقتصاد نمره مطلوب نداریم به فرموده کسی که زیروبم جریانات مملکت را بهتر از همه ماها میداند میداند توقع این است که یک نهضت عمومی برای ریشهکن کردن تبعیض اقتصادی در جامعه ما به وجود بیاید تا مردم امیدی که به این دولت پیدا کردند انشاءالله این امید و اعتماد روزبهروز بیشتر بشود نه اینکه کاهش پیدا کند
اِنَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ
وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا