/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
تاریخ ارسال:۱۴۰۱ جمعه ۲۳ دي
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ ۲۳ دی ۱۴۰۱ نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ ۲۳ دی ۱۴۰۱
خطبه اول

خطبه دوم
خطبه اول
سلام عليكم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
 بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثنا لله رب العالمين و الصلوة و السلام علي خيرخلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ وَلعْنَة الله عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، الی يَوْمِ الدِّينِ
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
امروز چهل و دومین خطبه‌ای هست که در خدمت شما هستم؛ محضر دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه می رویم؛ عنوان دعا این است «كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عِنْدَ خَتْمِ الْقُرْآنِ» امام سجاد (علیه السلام) وقتی قران را ختم می نمودند؛ این دعا را می خواندند. بنده چند خط از این دعا را خدمتتان عرض می کنم.
در فراز چهارم دعا امام سجاد می‌فرمایند:
«اللَّهُمَّ فَإِذْ أَفَدْتَنَا الْمَعُونَةَ عَلَى تِلَاوَتِهِ ، وَ سَهَّلْتَ جَوَاسِيَ أَلْسِنَتِنَا بِحُسْنِ عِبَارَتِهِ ، فَاجْعَلْنَا مِمَّنْ يَرْعَاهُ حَقَّ رِعَايَتِهِ»
خدایا! هم‌اکنون که ما را به قرائت قرآن یاری دادی و عقده‌های زبانمان را به زیبایی عبارتش آسان کردی، پس ما را از کسانی قرار ده که حقّ این کتاب را چنانکه سزاوار آن است رعایت کنند.
در فراز هفتم ادامه می دهند:
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَصِمُ بِحَبْلِهِ»
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از کسانی قرار ده که به ریسمان محکم قرآن چنگ می‌زنند.
و در فراز هشتم می افزاید:
«وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ وَسِيلَةً لَنَا إِلَى أَشْرَفِ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ»
و قرآن را برای ما وسیلۀ رسیدن به بالاترین جایگاه‌های کرامت قرار بده
اولا-لااقل پنجاه آیه از قران را در شبانه روز بخوانیم.
ثانیا- به آن آیه‌ای که می خوانیم عمل کنیم؛ اگر به آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» رسیدیم، کمترین بی احترامی، به پدر و مادرم نداشته باشیم؛ اگر به آیه «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ» وای بر کم فروشان رسیدم، در هر شغلی که هستم مبادا کم بگذارم.
این می شود تقوی
مطلب قرانی که محضر قران بودیم رسیدیم به آیه 35 سوره بقره:
«وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ»
و گفتیم: ای آدم تو با جفت خود در بهشت جای گزین و در آنجا از هر نعمت که بخواهید فراوان برخوردار شوید، ولی به این درخت نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود.
چند نکته محضرتان عرض می نمایم:
نکته1- کلمه « اُسْكُنْ»
حضرت آیه الله جوادی می فرماید: سکون، در اینجا مقابل حرکت نیست؛ بلکه در مقابل اضطراب هست؛ در اینجا سکون به معنی آرامش است. ای انسان در بهشت سکنا بگزین یعنی از اضطراب، نداشتن جای و ماوای به آرامش برس.
چند چیز در قران به عنوان آرامش ذکر شده؛ که یکی از آنان همسر است. این های که شعار "زن زندگی آزادی" سر می‌دهند یک بار این آیه قران را ببینند؛ که خداوند به مردها خطاب می‌کند: «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا» ما همسر را برای شما آفریدیم که این زن مایع آرامش شما باشد. همانطور که خداوند در آیه 103 سوره توبه خطاب به پیامبر می‌فرماید:
 «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ»
یا رسول الله از اموال مؤمنان صدقات را دریافت دار که بدان صدقات، نفوس آنها را پاک و پاکیزه می‌سازی و رشد و برکت می‌دهی، و آنها را به دعای خیر یاد کن که دعای تو در حق آنان موجب تسلّی خاطر آنها شود.
همان تعبیری که برای دعای پیامبر داریم، برای خانم‌ها آمده است، این بانو در منزل مایع آرامش همسر و بچه ها است.
این خیلی تعریف بلندی است.
نکته2- کلمه « الْجَنَّةَ»
منظور از بهشت کدام است؟ آخرتی؟ یا زمینی؟ یا برزخی؟
آیه الله جوادی آملی می فرماید: بهشت آخرتی نیست زیرا:
1- بهشت آخرتی دارالخلد است خداوند می فرماید: «هُمْ فيها خالِدُونَ» بهشتیان در بهشت جاویدان هستند؛ اگر کسی وارد این بهشت شد خارج نمی شود؛ اما حضرت آدم خارج شد. پس این یک قرینه است که بهشت آخرتی نبوده.
2- بهشت آخرتی فقط جای صفا و صمیمیت است؛ حسادت و کینه و دشمنی در آن نیست. خداوند درباره بهشتیان می فرماید: «نَزَعْنا ما فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍ» آنچه از عداوت و كينه در سينه‏ هايشان است را كنده و بيرون كرده‏ ايم.
3- در بهشت آخرتی جای گناه و شیطنت نیست. خداوند درباره بهشت می فرماید: «لَا لَغْوٌ فِيهَا وَلَا تَأْثِيمٌ» آنجا کار لغو و باطل و نزاع و خلاف و بزهکاری هیچ نیست. اما در بهشتی که حضرت آدم بود شیطان آمد و شیطنت کرد.
باغی از باغ های دنیا هم نیست زیرا:
1- اگر باغی از باغ های دنیا بود دیگر هبوط و سقوط معنی ندارد در حالی که خداوند بعد از ماجرای خوردن از آن درخت فرمود: از این مقام پایین بیایید. باغ دنیایی که هم سطح دنیا است سقوط معنی ندارد.
2- اوصاف بهشتی که حضرت آدم در آن قرار داشت، با باغ دنیایی همخوانی ندارد.
خداوند متعال در سوره مبارکه طه آیات 117 تا 119 می فرماید:
 «فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى»
آن‌گاه گفتیم: ای آدم به تحقیق این شیطان با تو و جفتت دشمن است، مبادا شما را از بهشت بیرون آرد و از آن پس به شقاوت و بدبختی گرفتار شوی.
«إِنَّ لَكَ أَلَّا تَجُوعَ فِيهَا وَلَا تَعْرَى»
همانا برای تو این هست که نه هرگز آنجا گرسنه شوی و نه برهنه و عریان مانی.
«وَأَنَّكَ لَا تَظْمَأُ فِيهَا وَلَا تَضْحَى»
و نه هرگز در آنجا به تشنگی و به گرمای آفتاب آزار بینی.
پس آن بهشت باغ دنیایی نیست؛ چرا که در دنیا انسان آفتاب زده، گرسنه و تشنه می‌شود اما آن بهشتی که انسان ساکن بود یک بهشتی بود که این ویژگی‌ها را نداشت.
پس بهشتی که حضرت آدم در آن ساکن بود یک بهشت برزخی بود.
نکته3- جمله «وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ» به این درخت نزدیک نشوید.
در روایات چندین مصداق برای این درخت ذکر شده است که عبارت‌اند از: خرما، انگور، حسادت، علم محمد و آل محمد
در تفسیر برهان جلد 1، صحفه 83 روایت است: شخصی خدمت امام رضا علیه السلام سوال نمود: چرا این درخت مختلف نقل شده؟ حضرت فرمود: «إِنَّ شَجَرَ الْجَنَّهِ تَحْمِلُ أَنْوَاعاً فَکَانَتْ شَجَرَهَ الْحِنْطَهِ وَ فِیهَا عِنَبٌ وَ لَیْسَتْ کَشَجَرِ الدُّنْیَا» این درخت، درخت دنیایی که نیست یک میوه بدهد درخت بهشت آخرتی یک درخت انواع و اقسام میوه دارد.
در حدیث دیگری که در بحارالانوار جلد8 صحفه 179 نقل شده است، امام عسکری به یک نکته دقیق‌تر نسبت به فهم مخاطب اشاره می کند و می فرماید: «هذه الشَجَرَه شَجَرَهُ عِلْمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ (صلوات الله علیهم)»
آن درخت ممنوعه درخت علم و درخت دانش محمّد و آل‌محمّد (علیهم السلام) بوده است.
 «آثَرَهُمُ اللَّهُ تَعَالَی بِهِ دُونَ سَائِرِ خَلْقِهِ»
خداوند به‌واسطه‌ی آن ایشان را بر سایر خلق برگزیده و برتری داده است.
در ماجرای سوره انسان که مسکین، یتیم، اسیر اطعام کردند و غذای بهشتی آمد امام هادی می فرماید:
«لَا یَتَنَاوَلُ مِنْهَا بِأَمْرِ اللَّهِ إِلَّا هُمْ وَ مِنْهَا مَا کَانَ یَتَنَاوَلُهُ النَّبِیٌّ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَه وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (علیهم السلام) بَعْدَ إِطْعَامِهِمُ الْمِسْکِینَ وَ الْیَتِیمَ وَ الْأَسِیرَ»
و هیچ‌کس غیر آنان، به امر خدا از آن درخت بهره‌مند نمی‌شود، و آن همان درختی است که پیامبر (علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها) و حسنین (علیها السلام) بعد از اطعام مسکین، یتیم و اسیر از آن بهره‌مند شدند.
اثر این طعام بهشتی چی هست؟
«حَتَّی لَمْ یُحِسُّوا بَعْدُ بِجُوعٍ وَ لَا عَطَشٍ وَ لَا تَعَبٍ وَ لَا نَصَبٍ»
و بعد از آن هرگز احساس گرسنگی، تشنگی، خستگی و کسالت ننمودند.
حضرت آیه الله جوادی در توضیح این حدیث می‌فرماید:
این درخت از مختصات محمد و آل محمد است دیگران حتی پیامبران اولوالعزم اجازه ندارند از این درخت استفاده کنند مگر خداوند اذن بدهد. هر کس با اذن خدا از این درخت تناول کند به علم اولین و آخرین دست پیدا می کند.
مرحوم فیض کاشانی در تفسیر صافی جلد 1 صحفه 103 می‌فرماید: این شجره علم، اشاره دارد به این که پیامبر اکرم نزد خداوند محبوبیت کامل دارد و این همان حدیثی است که پيغمبر خدا فرمود: لِى مَعَ اللَّهِ وَقْتٌ لَا يَسَعُنِى فِيهِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِىٌّ مُرْسَلٌ. «براى من در خلوتگاه با خدا، وقت خاصّى است كه در آن هنگام نه فرشتۀ مقرّبى و نه پيامبر مرسلى، گنجايش صحبت و انس و برخورد مرا با خدا ندارند.»
اما اهل بیت در آن جلسه خصوصی که در برخی روایات گفته شده شب های جمعه از خدا علم جدید می‌گیرند حضور دارند.
نکته4- «فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ» اگر به این درخت نزدیک شوید از ظالمین خواهید بود
این ظلم چه ظلمی است؟
آیه الله جوادی خوب توضیح دادند؛ کسانی که می خواهند بیشتر مطالعه کنند به تسنیم جلد3 مراجعه کنند؛ ایشان می فرماید: این امر خداوند مولوی نبود که اگر اطاعت نشود گناه نوشته شود؛ بلکه ارشادی بود. امر ارشادی مثل این هست که دکتر بگوید برای این که خوب شوی این غذا را نخور، حالا اگر این غذا را خوردی، برای شما گناه نمی نویسند؛ اما خوب شدن شما به تاخیر می افتد.
در اینجا هم ظلم، ظلم به خدا نیست، که گناه باشد؛ بلکه ظلم به خود است که نتیجه اش مشقت می‌شود.
به این قرینه که در آیه 117 سوره طه می‌فرماید:
«فَقُلْنَا يَا آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَكَ وَلِزَوْجِكَ فَلَا يُخْرِجَنَّكُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى»
آن‌گاه گفتیم: ای آدم محققا این شیطان با تو و جفتت دشمن است، مبادا شما را از بهشت بیرون آرد و از آن پس به شقاوت و بدبختی گرفتار شوی.
اما من در بعضی محافل که می‌روم جوانان عزیز ما می‌گویند: ما در بین انبیاء به حضرت آدم گله داریم؛ چرا با خوردن از این درخت ما را بدبخت کرد؟ نه ما قرار بود روی زمین بیاییم دیر یا زود ما می آمدیم خداوند فرمود: «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» قرار نبود که ما در بهشت برزخی بمانیم؛ حضرت آدم با این کارشان مرحله بهشت برزخی را تسریع کردند.
حضرت آدم که پدر همه ما هست، برگزیده خداوند است؛ خداوند می فرماید: « إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ» و حضرت حوا مادر ما هست.
روز مادر نسبت به حضرت حوا هم احترام می گزاریم و علو مقام را برای تمام همسران ائمه هدی و همسران خوب انبیا خواهانیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)

خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله و سلم، و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساء‌العالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زين‌العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى و من اعدائهم نتبرء الی الله
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
توصیه تقوی مصداقی بنده، نهج البلاغه است؛ که به حکمت هفتم رسیدیم.
امیرالمومنین (علیه السلام) می‌‌فرمایند:
«اَلصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ»
صدقه دادن دارويى ثمر بخش است.
دارویی که ما از داروخانه می‌گیریم چه گیاهی، چه شیمیایی ممکن است اثر داشته باشد و ممکن است اثر نداشته باشد؛
اما امیر مومنان می فرماید: صدقه دارويى است که اثر دارد.
پس اگر فرزندمان مریض شدند هم دکتر ببریم و هم یک پول مختصری صدقه بدهیم.
در ذیل همین حدیث ابن ابی الحدید می گوید: روایت داریم «الصدقه صداق الجنه» صدقه مهریه بهشت است.
البته صدقه فقط پول نیست بلکه در روایت هست برداشتن چیز آزار دهنده از راه مومنان، نشان دادن آدرس به یک مومنی و... این ها هم صدقه است.
«وَ أَعْمَالُ اَلْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ»
 و كردار بندگان در دنيا، فردا در پيش روى آنان جلوه‌گر است.
مفسرین گفته‌اند این جمله تفسیر آیات 7 و8 سوره زلزال است، که خداوند متعال می فرماید:
«فَمَن يَعمَل مِثقَالَ ذَرَّةٍ خَيرا يَرَهُۥ»
پس هر کس هم وزنِ ذرّه اى نیکى کرده، [در آن روز نتیجۀ] آن را خواهد دید.
«وَمَن يَعمَل مِثقَالَ ذَرَّة شَرّا يَرَهُۥ»
و هر کس هم وزنِ ذرّه اى بدى کرده، [نتیجۀ] آن را خواهد دید.
این می شود تقوی
مناسبت ها:
مناسبت1- سال روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
در زیارت روز یک شنبه که اصل حدیث از بحارالانوار جلد 97 صحفه 194 است امام باقر (علیه السلام ) به عیسی ابن محمد هُرَیزی فرمودند: « إِذَا صِرْتَ إِلَى قَبْرِ جَدَّتِكَ فَاطِمَةَ ع فَقُلْ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً …» وقتی که رفتی سر قبر مادرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بگو: ای امتحان شده ای که تو را خدایی که خلق کرد، قبل از اینکه خلق کند، امتحان نمود؛ پس تو را برای آنچه که امتحان نمود، صابر یافت.
شرح این در اول دعای ندبه آمده است، که می فرماید: «فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ، وَعَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ، فَقَبِلْتَهُمْ وَقَرَّبْتَهُمْ وَقَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَالثَّناءَ الْجَلِيَّ، وَأَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ، وَكَرَّمْتَهُمْ بِوَحْيِكَ، وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ وَجَعَلْتَهُمُ الذَّرِيعَةَ إِلَيْكَ، وَالْوَسِيلَةَ إِلَى رِضْوانِكَ»
پس از آنکه بی‌میل بودن نسبت به رتبه‌های این دنیای فرومایه و زیب و زیورش را با آنان شرط کردی، آنان هم آن شرط را از تو پذیرفتند و تو هم وفا نمودن به آن را از جانب آنان دانستی، پس قبول‌شان کردی و مقرّب درگاه‌شان نمودی و برای آنان یاد والا و ثنای روشن پیش آوردی و فرشتگانت را بر آن‌ها فرو فرستادی و به وحی‌ات بزرگشان داشتی و از دانشت به آنان عطا کردی و ایشان را دست‌آویز به سویت و وسیله به جانب خشنودی‌ات قرار دادی.
در دلائل الامامه صحفه 28 می فرماید:
«لَقَدْ كَانَتَ‏ فاطمه (عليها السلام) مَفْرُوضَة الطَّاعَة عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس وَ الطَّيْرِ وَ الْوَحْشِ وَ اَلاَنبيا وَ الْمَلَائِكَةُ»
اطاعت فاطمه‏ عليها السلام بر تمام بندگان الهى حتى جن و انس، پرندگان و حيوانات، پيامبران و ملائكه واجب است.
مناسبت2: تولد امام راحل عظیم الشان
به جماران که رفتم به حاج عیسی خادم امام گفتم: برای من یک شبانه روز امام را تعریف کنید. ایشان گفت: امام هفت بار در شبانه روز قران می‌خواند قبل از نماز صبح، بعد از نماز صبح، قبل نماز ظهر، بعد از نماز عصر، قبل از مغرب، بعد از عشا و یکی هم ساعت 9 صبح هفت بار در شبانه روز. امام با این که رهبر جهان اسلام بود، این همه وقت می گذاشت برای قران با قران مانوس بود.
پرسیدم رابطه امام با خانواده‌شان چطور بود؟ حاج عیسی گفت: حاج احمد آقا با امام در حال نشسته بودند، که خانم امام آمد رد شد، امام تمام قد بلند شد. من گفتم حاج احمد آقا بلند شد؟ گفت: نه امام به احترام خانم‌شان تمام قد بلند شد.
گفت: خانم‌شان مریض شد به من فرمود: به بیمارستان برو، مرتب حال خانواده را به من گزارش بده. از لحظه ورود به بیمارستان زنگ می زدم که الان وارد بیمارستان شدیم، الان خانم بردن اتاق عمل، الان خانم را بی‌هوش کردند، الان دارند عمل می‌کنند، الان عمل‌شان تمام شده، الان به‌هوش آمدند. تا گفتم به‌هوش آمدند فرمودند: به جماران بیا کارت دارم. به جماران محضر امام رفتم فرمودند: برو یک مقدار گوشت بخر در جنوب تهران بین فقرا تقسیم کن.
رهبر جهان اسلام در منزل با خانم خودشان این قدر مهربان است! این همه مهربانی از کجا می آید؟ این از دعای شب عروسی می‌آید در مفاتیح آمده است:
امام صادق فرمودند: اولین شب که عروس به منزلت آمد این دعا را بخوان: «اَللَّهُمَّ بِاَمانَتِکَ اَخَذْتُها» خدایا به امانت از تو گرفتم این خانم را.
این زن امانت خداوند است. این می شود "زن زندگی آزادی" آدرس غلط به شما ندهند. در کدام مکتب دارید که نمی گوید زن پدرزن است، نمی گوید امانت مادرزن است؛ بلکه می گوید امانت خداوند است.
دیشب به مناسبت روز مادر محضر مادر چهار شیهد، خانم بارفروش رفتم. گفتم: چه کار کردید که خداوند چهار پسرتان را انتخاب کرد؟ گفت: شوهر من نان حلال به منزل می آورد؛ من هم دامن عفت‌ام را حفظ می‌کردم.
مناسبت2-سالروز شهادت نواب صفوی در27 دی است.
نواب 31 سال بیشتر عمر نکرد 1303متولد شدند و 1334 به شهادت رسیدند اما این 31 سال خیلی با برکت بود؛ 10 سال، رهبر فدائیان اسلام بود جناب طهماسبی، برادران واحدی، جناب ذوالقدر و خود آقای نواب این ها کسانی بودند که در 27 دی به دستور شخص محمدرضای پهلوی به شهادت رسیدند. جناب شهید نواب صفوی آمد در چندین شهر از فدائیان اسلام شعبه درست کرد؛ که بعد از شهادت راه‌شان را موتلفه ادامه داد. در سال 1342 آقای لاجوردی آقای عسکر اولادی و شهید حاج احمد عراقی مسیر را ادامه دادند و به امام خیلی کمک کردند؛ منتهی یک نکته عبرت است که در اینجا با اذن دفتر مقام معظم رهبری را عرض می کنم و آن نکته، این است که در بیت آیه الله العظمی بروجردی کسانی بودند که وقتی آقای نواب را دستگیر کردند دختر امام، خانم مصطفوی در روزنامه اطلاعات 17خرداد1367 می گوید: من در اتاق ایستاده بودم مادرم داشت کار می‌کرد یک دفعه دیدم امام وارد شد بشدت برافروخته و ناراحت. مادرم پرسید: کاری توانستی برای آنان بکنی؟ من تازه فهمیدم مطلبی بوده که مادر خبر داشت است و آن مطلب این بوده که قرار بود امام خدمت آیه الله بروجردی بروند و ایشان را قانع کنند نسبت به نواب یک موضع بگیرند تا اعدام نشوند. امام با ناراحتی بسیار فرمود: نه، نتوانستم کاری کنم؛ چه کنم؟ در بیت آیه الله بروجردی کسانی هستند که من نمی توانم کاری کنم. این درس عبرت است برای همه ما.
اما امام با این وضعیت که از طرفی رهبر جهان اسلام آیه الله بروجردی است و از طرف دیگر این جگرگوشه‌ها اعدام می شوند در این کسر و انکسار مرجعیت را ترجیح می دهند و می‌گوید: در خفا از این ها حمایت می کنم اما علنی نمی توانم.
آقای دوانی استاد تاریخ در نهضت دو روحانیون این مطلب را اشاره می کنند که آیه الله العظمی بروجردی به من فرمود: از آن موقعه که دیدم مرحوم آخوند و مرحوم نائینی برای تاسیس و تداوم مشروطه این همه زحمت کشیدند، وقتی شهید شیخ فضل الله را به شهادت رساندند، این بزرگان افسرده شدند. یک وسواسی در من پیدا شد که در مسائل سیاسی سریع موضع نگیرم. اما نواب کاری کرد که این جو را شکست. شهید نواب صفوی مقام معظم رهبری در 2 اردیبهشت 1377 فرمود: کسی که در دوران جوانی من خیلی از او اثر پذیرفتم در درجه اول مرحوم نواب صفوی بود.
مناسبت3- انتصاب مقام معظم رهبری به امامت جمعه تهران توسط امام خمینی (ره) در 24 دی 1358
آقا در 40 سالگی به عنوان امام جمعه تهران منصوب شدند که افراد بزرگی همچون شهید بهشتی پشت سر ایشان نماز می خواندند.
مناسبت4- فرار شاه در 26 دی 1357
بین آمریکایی‌ها یک اختلاف نظری بود، که شاه بماند بهتر است، یا برود برژنسکی و برخی از افسران آمریکایی گفتند: فرار شاه اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند شاه باید بماند و ساواک هم خشن‌تر عمل کند؛ حتی اگر لازم شد کودتا انجام بدهد؛ اما خود کارتر و آخرین سفیر آمریکا سالیوان و رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم المان گفتند: شاه باید برود تا اوضاع بهتر بشود؛ ولی آنچه که مهم است این است که چه چیزی باعث شد شاه برود؟ آقای ارتشبد فردوست می‌گوید: آن چیزی که باعث شد شاه از ایران برود راهپیمایی عظیم میلیونی عاشورا و تاسوای سال 1357 بود. وقتی که ازهاری و شاه با هلی‌کوپتر جمعیت میلیونی را مشاهده کردند؛ شاه گفت: این جمعیت میلیونی کی هستند؟ گفت: طرفدارهای امام‌اند... گفت: در مملکتی که این قدر ایشان طرفدار دارد دیگر من در آن جای ندارم. عاشورا و تاسوا پهلوی را از این مملکت بیرون کرد، این عامل باید حفظ شود.
مناسبت5- سخنرانی فوق العاده عالی مقام معظم رهبری
ایشان بعد از این که فرمودند: مهندسی دشمن در این آشوب ها مهندسی کامل و جامع و بی نقصی بود. هر چه عامل برای اخلال در کشور بود، آوردند عامل اقتصادی و نفوذ امنیتی و غوغایی ایران هراسی و عناصر داخلی و... اما محاسبه غلط بود؛ یکی از محاسبات غلط این بود که اگر چند نفر پناهنده شوند و لجن پراکنی کنند جوانان و ورزشکاران و هنرمندان این مملکت به طرف‌شان می‌روند، این محاسبه غلط بود
حضرت آقا افزودند: دشمن شکست خورد؛ اما مغرور و غافل نشوید. و از میدان هم عقب نروید. هر کس در اتحاد ملت خدشه ای ایجاد بکند بداند، در نقشه دشمن کار می‌کند.
همه دیدیم رهبر عزیز انقلاب شناختشان از این مملکت و جوانان از همه کامل‌تر است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)



برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.