/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
تاریخ ارسال:۱۴۰۱ جمعه ۳۰ دي
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا اسلامی تبار مورخ 1401/10/30 نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا اسلامی تبار مورخ 1401/10/30
خطبه اول

خطبه دوم
خطبه اول
سلام عليكم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
 بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين باري الخلائق أجمعين باعث الانبياء و المرسلين ثم الصلاة و السلام علي النير الأعظم البشير النذير و السراج المنير سيدنا و نبينا أبي القاسم المصطفي محمد (صلي الله عليه وآله) و آله الطيبين الطاهرين المعصومين الهداة المهديين سيما بقيه الله في الارضيين
اوصيکم و نفسي یا عباداللّه بتقوي الله
یکی از موضوعات بسیار مهمی که در فرهنگ دین مطرح شده است و جزء ارکان اعتقادات یک انسان موحد می باشد، این هست که انسان بعد از فوت به عالم دیگر منتقل می شود. ادیان الهی موت را نابودی نمی دانند؛ بلکه انتقال زندگی می دانند؛ همانطور که کسی از مادر متولد شد، نمی میرد؛ بلکه به عالمی بسیار بزرگتر و بهتر پا می گذارد.
انسان وقتی از این عالم خارج شد با یک عالم بسیار عجیب، قوانین و وضعیت عجیب وسخت، برخورد می‌کند؛ که از آن خبر نداشت است و الان خودش را دست خالی می‌‌بیند. در آن عالم با این مسئله موجه می شود که شمایی که وارد این دنیا شده‌ای از ذخایر خودت می‌توانی استفاده بکنی؛ اگر ذخیره‌ای نداری، دستت خالی است؛ مگر دیگران کمکت بکنند. انگار انسان یک دفعه از خواب بیدار می‌شود با این صحنه های سخت رو به رو می شود؛ در روایت هست از رسول گرامی اسلام : «اَلنّاسُ نيامٌ اِذا ماتُوا انْتَبَهوا» مردم در خوابند، چون بميرند بيدار مى شوند.
تمام تلاش ادیان الهی و کتب آسمانی بخصوص قران مجید و اهل بیت این است، قبل از این که پا به آن عالم بگذاریم، از خواب غفلت بیدار شویم و خود را برای آنجا آماده کنیم تا دستمان خالی نباشد. اهل بیت با بیانات مختلف این پیام را به ما رساندند؛ که از خواب غفلت بیدار شوید و برای آن مرحله سخت خود را آماده کنید. لذا در روایت حضرت فرمود: « أكيَسَ الناس أشَدُّهُم استِعدادا للمَوتِ» زیرک ترین مردم آن کسی است که بیش از دیگران خود را برای مرگ آماده کند.
روایتی که امروز محل بحث بنده این است، که حضرت رسول گرامی اسلام فرمودند:
«اَلْقَبْرُ یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ بِخَمْسِ کَلِمَاتٍ»
قبر هر روز با پنج جمله ندا می‌دهد.
قبر دروازه ورود به عالم برزخ و عالم قیامت است. قبر اولین جای است که انسان به عنوان ورود به عالم جدید، حیات و قوانین جدید وارد می‌شود.
تفاوت ندا با صحبت کردن این است، که ندا با صدای بلند است؛ مثل این که قبر هر روز با صدای بلند سخن می گوید. به تعبیر بنده این زبان حال قبر است. وقتی وارد قبرستان می شوید هر قبری با صدای بلند و با زبان حال بلند ندا می دهد که:
«اَنَا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ اَنِیساً» من خانه تنهایی هستم، پس انیس و همرازی به سوی من بیاورید.
«وَ أَنَا بَیْتُ الظَّلَمَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ سِرَاجاً» من خانه تاریکی هستم، پس به سوی من چراغ همراه آورید.
«اَنَا بَیْتُ التُّرَابِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ فِرَاشاً» من خانه خاکی هستم پس فرش همراه داشته باشید.
«اَنَا بَیْتَ الْفَقْرِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ کَنْزاً» من خانه فقر و نداری هستم، پس [سرمایه و] گنج همراه بیاورید.
«وَ اَنَا بَیْتُ الْحَیَّاتِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ تَرْیَاقاً» و من خانه مارها هستم پس پادزهر با خود حمل کنید.
حضرت توضیح می دهند که:
 «وَ اَمَّا الْاَنِیسُ فَتِلَاوَه الْقُرْآنِ» اما همنشین، تلاوت قرآن می‌باشد.
اگر انسان در این دنیا اهل تلاوت قران باشد بخصوص بین الطلوعین که سفارش موکد شده است، در عالم قبر بعنوان انیس برایش ظهور پیدا می کند
 «اَمَّا السِّرَاجُ فَصَلَوه اللَّیْلِ» اما چراغ [قبر] نماز شب است.
نماز شب چراغ عالم قبر است؛ چقدر خوب است قبل از اذان حتی یک رکعت نماز شب بخواند. آثار بسیاری دارد که یکی از این آثار نورانیت عالم قبر است هرچه نماز شب بیشتر و با کیفیت تر آنجا نورانی تر است.
«وَ اَمَّا الْفِرَاشُ فَعَمَلُ الصَّالِحِ» و اما فرش، عمل نیک می‌باشد.
عمل نیک یکی از جا های که بروز پیدا می‌کند، در عالم قبر است.
«وَ اَمَّا الْکَنْزُ فَلَا اِلَهَ اِلَّا الله» و گنج [عالم قبر] [کلمه توحید و گفتن] لا اِله اِلّا الله است،
در روایت می فرماید: «كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی» انسان لا اله الا الله با اخلاص بگوید.
«وَ اَمَّا التَّرْیَاقُ فَالصَّدَقَه» و پادزهر آن، صدقه است.
صدقه پادزهری است که انسان می تواند ببرد و از شر مار و عقرب در امان باشد.
همانطور که صدقه در دنیا انسان را از حوادث حفظ می کند در عالم برزخ هم انسان را از شر مار و عقرب حفظ می کند
اهل بیت آینده انسان را در همین روایت به بهترین نحو روشن کرده‌اند؛ که ای انسان تو همچین عالمی با این چالش ها در پیش داری.
یک از این چالش ها عالم برزخ است عالم قبر است فرمود: « اِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِياضِ الجَنَّةِ اَوْ حُفَـرةٌ مِنْ حُفَـرِ النّـيران» انسان وارد قبر شد یا وارد باغی از باغ های بهشت می شود یا گودالی از گودال های جهنم.

خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
نحمده و نستعينه و نتوکّل عليه و نشهد أَن لا إله إلا اللَّه و نشهد أَن محمدا رسول الله
اللهم صل علی محمد عبدک و رسولک و امینک علی وحیک و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساء‌العالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زين‌العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، صلواتک علیهم اجمعین
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
اولین مناسبت:
1-شهادت حضرت سلطان علی ابن محمد باقر
ایشان شخصیتی والا از خاندان ولایت، اولین سفیر ولایت در ایران است و اولین شهید راه ولایت در ایران است سندی محکم از سابقه دیرینه ولایت مداری مردم کاشان که در آن تاریخ نمایندگانی به مدینه خدمت امام باقر علیه السلام فرستادند و درخواست آقای برای ارشاد کردند. حضرت امام باقر فرزند برومند و بزرگوارشان را که شخصیتی عالم و دانشمند وبا عظمت بود برای مردم کاشان فرستادند.
این سند تاریخی بر سابقه دیرینه ولایت مداری مردم کاشان است البته این وجود مقدس افتخار برای کل کشور ایران است. یک امامزاده واجب العظیم و یک افتخار ملی است. بزرگداشت ایشان نباید محدود به کاشان شود؛ کل کشور باید از این شخصیت بزرگوار تجلیل کند. صدا و سیما بیش از پیش باید برای معرفی این عزیز تلاش کند.
در عظمت آن حضرت همین بس که در روایت نقل شده است: «یا مَنْ یُرجی بِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَة الحسین علیه السلام» سلام بر تو اي کسي که به زيارتت امید ثواب زيارت الحسین علیه السلام است.
مناسبت 2: آستانه ورود به دهه مبارک فجر
فردا اول بهمن ماه، آستانه ورود به دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب می باشد. بیش از چهل سال از پیروزی این انقلاب می گذرد و
در تاریخ انقلاب دو نکته عجیب به نظر می رسد:
یک- دشمنی های دشمن از شروع انقلاب تا به الان است؛ آخرین مورد از دشمنی های دشمن تحریم سپاه توسط پارلمان اروپا است که ما این عمل وقیحانه را شدیدا محکوم می کنیم. از اول انقلاب تا به الان شدیدترین دشمنی ها به این انقلاب و ملت شده است. در دوره انقلاب چه کشتارهای شده قبل از انقلاب در 15 خرداد که چند هزار نفر را کشتند، در 17 شهریور و... بعد از پیروزی انقلاب هم تازه دشمنی ها شروع شد؛ یک دانه از این دشمنی ها فتنه منافقین بود که 17 هزار نفر از مردم را کشتند، مسئولین رده بالا را ترور کردند، 72 دو نفر فقط در یک انفجار، رئیس جمهور و نخست وزیر در انفجار دیگر، آیه الله مطهری و مفتح، شخصیت های معنوی و فکری، بعضی از سران ارتشی قرنی و بعد ها صیاد شیرازی، هشت سال جنگ تحمیلی بدون ذره‌ای انسانیت، بمباران شهر ها و شیمیایی، از بین بردن زیرساخت های کشور، زدن هواپیمای مسافربری را با حدود سیصد مسافر بر فراز دریا، کودتا نوژه، حمله طبس و در استان ها مثل کردستان و خوزستان و آذربیجان و... شورش بپا کردند تا آن ها را از کشور جدا کنند و محاصر اقتصادی، هر کاری توانستند با این ملت کردند؛ آن هم فقط به جرم این که ملت گفت: اسلام گفت: می خواهیم مستقل باشیم، آزاد باشیم، ما طرفدار مظلوم هستیم، ما مخالف ظالم هستیم، ما قران و اهل بیت می خواهیم.
در طول تاریخ این دشمنی ها بی سابقه است. بعد از ارتحال حضرت امام هم چه فتنه های برپا شد فتنه 78، فتنه 88، فتنه بنزین 98، فتنه برجام و آخرین‌اش هم همین اغتشاشاتی که انجام شد.
آن قدر این هجوم دقیق و نقشه سنگین بود که سابقه ندارد مقام معظم رهبری با آن همه عظمت بفرماید: من در دل خودم به نقشه دشمن آفرین گفتم. آن قدر این نقشه دقیق بود که هر تکه‌ای از آن می توانست یک کشور را به زانو درآورد این نقشه را در کشور های دیگر هم پیاده کرده بودند و نظام آن را درهم ریخته بودند. محاصره اقتصادی که خود دشمن هم اعتراف می کند ما سنگین ترین محاصره اقتصادی و تحریم ها را برای ایران به کار بردیم آن هم بر روی کشوری که از زمان انقلاب تنها و غریب و مظلوم و دست خالی و... باشد، اینجور فشار آوردند. در طول تاریخ این چنین فشاری از تبلیغات و فشار های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اخلاقی چیز عجیبی هست.
دو- عجیب‌تر از نکته اول این است که به لطف الهی این همه فشار از یک طرف و علی رغم دست خالی بودن ملت ما، تمام این نقشه ها نقشه بر آب شد؛ از همان ابتداء انقلاب وقتی به کشتار در شهر ها شروع کردند، میخواستند مردم بترسند؛ بدتر شد؛ چهلم پشت سر چهلم. در بیستم بهمن وقتی دشمن اعلام حکومت نظامی 24 ساعته کرد؛ طرح این بود که مردم 24 ساعت در خانه ها بمانند و حدود 600 نفر از سران انقلاب که در راس آن ها حضرت امام بود دستگیر شوند؛ یک کودتاه بشود و انقلاب از بین برود؛ حضرت امام با یک فرمان که به پشتوانه امداد های الهی بود، فرمود: مردم حکومت نظامی را بشکنید. حکومت نظامی شکسته شد و رژیم هم نابود شد؛ این نهضت اولین طعم تلخ شکست را به کام کثیف دشمن نشاند. و بعد از آن شکست پشت شکست؛ 8 سال جنگ تحمیلی که سیم خاردار هم به ما نمی دادند و دنیا پشت سر صدام ایستاد بوده در نهایت یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن نیفتاد. توطئه شکست خورد و به متجاوز بودن خودشان اعتراف کردند. تمام نقشه ها یکی پس از دیگری به بن بست رسید؛ البته ضربه می زدند؛ ولی به هدف نمی‌رسیدند.
 در فتنه 78، 88 و 98 نتوانستند در 8 سال فتنه برجام مثل 8 جنگ تحمیلی که امکانات کشور صرف جنگ شد، در این 8 سال هم کشور معطل برجام کردند؛ چقدر امکانات و زیربنا های اقتصادی و تولیدی می‌توانست ایجاد شود اما نشد و چقدر مراکز تولید، تعطیل شد.
این فتنه‌ای بود که یکی از آثار آن همین مسئله گاز است. چند کشور اروپایی با هم مساحت‌شان به اندازه کشور ما نمی شود؛ ولی این طور نیست توی این کشور های کوچک‌شان به تمام مناطق شان گازرسانی شده باشد؛ اما کشور ایران با این مساحت بزرگ به تمام نقاط گاز رسانی کرده است؛ البته گازرسانی در این شرایط بسیار سخت که در حدود بیست استان دمای هوا به زیر صفر رسیده، مشکل است؛ اما در اواخر دولت دهم طرح ایجاد تاسیسات برای ذخیره سازی گاز تصویب شد، همانطور که روسیه، اروپا، آمریکا و... برای ذخیرسازی حدود 10% یا 20% گاز شان برای روز های مبادا تاسیساتی دارند؛ ولی در دولت یازدهم و دوازدهم گفتند: نیازی نیست. اصلا طرح را منحل کردند. الان ملت چوب‌اش را می خورند. در تمام این توطئه ها، توطئه شکست خورد.
الان هم که سپاه را تحریم می‌کنند و به مرجعیت و ولایت فقیه توهین می‌کنند، نشان از این است که دشمن نمی تواند کاری بکند.
دو نعمت بزرگ ملت ایران دارد که باعث شد علی رغم همه این فشار ها، تمام تهدیدات و توطئه های دشمن شکست بخورد؛ البته امداد های غیبی و الهی هم هست اما آن دو نعمت بزرگ:
یک- نعمت رهبری قوی
هم حضرت امام و هم مقام معظم رهبری شجاع و مقتدر و سازش ناپذیر و با بصیرت و... هستند بگونه‌ای که دشمن مقابل مقام معظم رهبری به زانو درآمده است. مقام معظم رهبری نابودی دشمن را مهندسی می‌کنند و قدم به قدم عقب می‌رانند.
دو- حماقت دشمن
«الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء»
بیش از چهل سال است که با ملت ما مبارزه می‌کند هنوز ملت ما را نشناخته است؛ چون دشمن نگاه مادی دارد؛ اما ملت ما دیدی معنوی دارد.
دشمن «ان تنصروا الله ینصرکم» را نمی فهمد. دشمن «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» را نمی فهمد. دشمن «ومن یتوکل علی الله فهو حسب» را نمی فهمد. دشمن نمی فهمد وقتی که مقام معظم رهبری می فرماید: من رزق یک سال را از فاطمیه می گیرم. یعنی چه
چون نمی فهمد، فکر می کند ملت مثل او هستند؛ ملت ما ملتی مومن، با ایمان و شرافت و بصیرت است. طرفدار ارزش های انقلابی و الهی است.
چون نمی فهمد، مداوم روی مردم حساب می کند و توطئه انجام می دهد؛ اما می بیند مردم همراهی نمی کنند و توطئه شکست می خورد. این دو نعمت بزرگ الهی است.
البته ما هم باید حواس‌مان را جمع کنیم؛ بله دشمن احمق و رهبر مقتدر است؛ ولی ما نباید خود را از حیله دشمن در امان بدانیم.
 کوتاهی کنیم، ضربه می خوریم.
رهبر مقتدر لازم است؛ ولی همراهی و بصیرت مردم هم لازم است. در جنگ احد مردم بالاترین رهبر عالم را داشتند؛ اما وقتی که با فرمان رسول گرامی اسلام مخالفت کردند، جنگ برده را باختند. پیامبر در جنگ احد به پنجاه تیرانداز فرمود: اگر دیدید ما اسلحه هم جمع می کنیم این سنگر را رها نکنید. ولی رها کردند؛ چهل نفر برگشتند و ده نفر ماندند. دشمنی که فرار کرده بود، کشته زیادی داده بود، قهرمان خودش را از دست داده بود و لشکر اسلام با کمترین هزینه پیروز شده بود، جنگ برده را باخت. دشمن از پشت حمله کرد هفتاد نفر از مسلمانان در راس حمزء ابن عبدالمطلب را شهید کرد. ضربه خوردند. ما نباید غفلت کنیم حواسمان را جمع کنیم. در آستانه انتخابات خبرگان هستیم، دشمن دو در طرح دارد:
یک: درگیری با مسئله ولایت فقیه و ولی فقیه
دشمن می خواهد حتی متدینین را مقابل ولایت فقیه قرار دهد.
دو- ضربه به دولت
دشمن می خواهد به این دولت که انقلابی و پرتلاش است ضربه بزند؛ در مردم توقع ایجاد می‌کند. می گویند: چرا کاری نمی‌کند؟ 8 سال هر کاری می کردند ساکت بودید یک سال است دولت روی کار آمده است اجازه بدهید لا اقل این چهار سال تمام بشود بعد قضاوت بکنید چرا بی انصافی می کنید؟ حمایت از دولت امروز وظیفه است و بالاتر از آن حمایت و اطاعت از ولایت فقیه است.

برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.