/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤
۱۴۰۲ دوشنبه ۱۳ آذر
صفحه اصلی
اخبار
پیامها و نامهها
زندگینامه
خطبه نماز جمعه
دروس
پیام سفیر
در محضر قرآن
در محضر معصوم(ع)
حضور در مدارس-سال دوم
حضور در مدارس-سال اول
سخن نوشته
پاسخ به سوالات
صحیفه سجادیه
فیلم
خطبه و صحیفه
کلیپ
سخنرانی
صوت
سخنرانی
کلاس و کارگاه
ریاض السالکین
متن
گزارش
مقاله
کتاب
عکس
فیلم
ارتباط با دفتر
تاریخ ارسال:
۱۴۰۱ جمعه ۱۴ بهمن
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجتالاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ چهاردهم بهمن ۱۴۰۱
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجتالاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ چهاردهم بهمن ۱۴۰۱
خطبه اول
Your browser does not support this audio
خطبه دوم
Your browser does not support this audio
خطبه اول
سلام عليكم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثنا لله رب العالمين و الصلوة و السلام علي خيرخلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ وَلعْنَة الله عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، الی يَوْمِ الدِّينِ
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
امروز چهل و چهارمین خطبهای هست که در خدمت شما هستم؛ محضر دعای چهل و چهار صحیفه سجادیه می رویم؛ این دعا مربوط به ورود به ماه رمضان است اما عبارت اش برای ما مفید است.
«وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي حَبَانَا بِدِينِهِ ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ ، وَ سَبَّلَنَا فِي سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُكَهَا بِمَنِّهِ إِلَى رِضْوَانِهِ ، حَمْداً يَتَقَبَّلُهُ مِنَّا ، وَ يَرْضَى بِهِ عَنَّا»
خدا را سپاس که دینش را به ما هبه کرد و ما را به آیینش اختصاص داد و در راههای احسانش وارد کرد؛ تا در آنها با لطف و احسانش، به سوی خشنودیاش، حرکت کنیم؛ حمدی که از ما بپذیرد و به سبب آن از ما راضی شود..
«وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ ، شَهْرَ الصِّيَامِ ، وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ»
و خدا را سپاس که از جملۀ آن راهها، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد؛ ماه روزه و ماه اسلام، ماه پاک کننده.
بعد وارد می شوند که در این ماه رمضان چه کار کنیم؟ این دیگر برای ماه رجب و شعبان و... هم هست.
«وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ»
و ما را در این ماه توفیق ده که با خویشاوندان خود، با نیکی و صلۀ رحم ارتباط پیدا کنیم.
در بعضی روایات دارد که حضرت فرموده: می ارزد انسان یک سال مسیری را طی کند تا صله رحم کند.
«وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ»
و با احسان و بخشش، به همسایگان خود رسیدگی نماییم.
این گونه نباشد که یک سال کمتر یا بیشتر بگذرد و من با همسایه خودم ارتباط نداشته باشم .
خانه های آپارتمانی این بدی ها را هم دارد
«وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ»
و اموال خود را از آنچه به ستم گرفتهایم، پاک کنیم و با بیرون کردن زکات، ثروت و مال خود را در مدار پاکی قرار دهیم؛
یعنی حق مردم در مال من نباشد و زکات را چه واجب و چه مستحب بدهم؛ خداوند می فرماید:
«وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ» در اموال متمکنین برای آن کسی که دست اش را دراز می کند و سائل است و برای آن کسی که دست دراز نمی کند ولی محروم است حقی هست.
بحث محوری خطبه اول قران بود به آیه 37 سوره مبارکه بقره:
«فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»
پس آدم از خدای خود کلماتی آموخت و خداوند توبه او را پذیرفت، زیرا خدا بسیار توبهپذیر و مهربان است.
چند نکته:
1.تَلَقَّى به معنی دریافت است.
مفسران می فرمایند: دریافت کلمات چند گونه می باشد:
یک- با سخن گفتن گوینده، شنونده سخنان را دریافت می کند.
این نمونه در قران آمده مثلا در آیه 4 و5 سوره مبارکه کهف می فرماید:
«قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا(٤) ...كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ ۚ إِنْ يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا(٥)»
فتند خداوند برای خود فرزندی انتخاب کرده(٤) چه سخن گزاف و بزرگی است که از دهانشان بیرون میآید! آنان جز دروغ نمیگویند (٥)
دو- در خارج یک موجودی منتقل می شود.
مثل بچه دار شدن حضرت مریم است که خداوند در آیه 45 سوره مبارکه آل عمران می فرماید:
«إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ»
خداوند تو را به کلمهای [= وجود باعظمتی] از طرف خودش بشارت میدهد که نامش «مسیح، عیسی پسر مریم» است؛ در حالی که در این جهان و جهان دیگر، صاحب شخصیّت خواهد بود؛ و از مقرّبان (الهی) است.
«قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ ۖ قَالَ كَذَلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ»
(مریم) گفت: «پروردگارا! چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد، در حالی که انسانی با من تماس نگرفته است؟!» فرمود: «خداوند، اینگونه هر چه را بخواهد میآفریند!.
در این تلقی یک موجود در رحم مطهر حضرت مریم منتقل می شود.
سه- یک حکم خداوند قطعی می شود
مثل آیه 137 سوره مبارکه اعراف که خداوند می فرماید:
وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۖ وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا ۖ وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ ﴿١٣٧﴾
و مشرقها و مغربهای پر برکت زمین را به آن قومِ به ضعف کشانده شده (زیر زنجیر ظلم و ستم)، واگذار کردیم؛ و وعده نیک پروردگارت بر بنی اسرائیل، بخاطر صبر و استقامتی که به خرج دادند، تحقّق یافت؛ و آنچه فرعون و فرعونیان (از کاخهای مجلّل) میساختند، و آنچه از باغهای داربستدار فراهم ساخته بودند، در هم کوبیدیم! (١٣٧)
حضرت آیه الله جوادی آملی در تسنیم جلد 3 صحفه 432 به بعد تقریبا 30 صحفه می فرماید:
این تلقی کلمات جامع است هم می تواند کلمات حسی را دریافت کرده باشد و هم می تواند یک مطلب معقول فراحسی را دریافت کرده باشد.
آقای جوادی آملی از خطبه یک نهج البلاغه کمک می گیرند که امیرالمومنین می فرماید:
«ثُمَّ بَسَطَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ لَهُ فِي تَوْبَتِهِ وَ لَقَّاهُ كَلِمَةَ رَحْمَتِهِ وَ وَعَدَهُ اَلْمَرَدَّ إِلَى جَنَّتِهِ»
آنگاه خداى سبحان در توبه را بر روى آدم گشود و كلمۀ رحمت، بر زبان او جارى ساخت و به او وعدۀ بازگشت به بهشت را داد.
ایشان همچنین از آیه51 سوره مبارکه شوری کمک می گیرند. که خداوند می فرماید:
«وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ»
و شایسته هیچ انسانی نیست که خدا با او سخن گوید، مگر از راه وحی یا از پشت حجاب، یا رسولی میفرستد و بفرمان او آنچه را بخواهد وحی میکند؛ چرا که او بلندمقام و حکیم است!
آیه الله جوادی آملی به کمک خطبه یک نهج البلاغه و ظاهر آیه 51 سوره شوری می فرماید: استظهار می کنیم تلقی کلمات اینجا بدون واسطه فرشته ها بوده است.
شان حضرت آدم را پاین نیاوریم شان ایشان به حدی هست که بدون واسطه از خدا کلمات دریافت می کند.
2. کلمات چیست؟
مطالب بسیار است از جمله حدیثی که در نورالثقلین جلد 1 صحفه 67 آمده است که مفضل ابن عمرو از امام صادق سوال کردند این کلمات چیست؟ فرمود: حضرت آدم خدا را به نام پنج تن خواند تا خدا به او نگاه کند.
نکته سوم را هم درضمن همین نکته دوم بگویم؛ در آیه «فَتَابَ عَلَيْهِ» آمده است
ماده تاب یک وقت با الی و یک وقتی با علی می آید:
قران می فرماید: «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ» به سوی خدا توبه کنید. این می شود توبه بنده.
یک وقت بعد از ماده توبه «علی» می آید یعنی نگاه خدا به عبد «تَابَ عَلَيْهِ» خدا به آدم نگاه کرد. کلمات را داد خدا به او نگاه کرد؛ بعد حضرت آدم توبه کرد؛ بعد خدای متعال توبه اش را پذیرفت.
آیه الله جوادی و علامه طباطبائی می فرمایند: وقتی یک عبدی توبه می کند بین دو توبه خدا قرار دارد یک «تاب علی» توسط خدا نگاه شده به این بنده سپس این بنده توبه کرده بعد خداوند توبه را پذیرفته است.
عبارتی که مفضل ابن عمر از امام صادق نقل می کند این است:
یا ربِ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ فَاطِمَهْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ (علیهم السلام) إِلَّا مَا تُبْتَ عَلَیَّ.
من به حق این پنج تن تو را قسم می دهم به من نگاه کن خدا فَتَابَ عَلَیْهِ پس خدا هم به او نگاه کرد.
خدا بسیار توبه پذیر و بسیار مهربان و دارای رحمت رحیمیه است.
از این آیه عظمت حضرت آدم، مهربانی خدای متعال به توبه کار، عظمت پنج تن آل عبا استفاده می شود.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله و سلم، و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساءالعالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زينالعابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى و من اعدائهم نتبرء الی الله
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
توصیه مصداقی بنده به تقوی ، نهج البلاغه است؛ که به حکمت هشتم رسیدیم.
امیرالمومنین (علیه السلام) میفرمایند: «إِذَا أَقْبَلَتِ اَلدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ»
چون دنيا به كسى روى آورد، نيكىهاى ديگران را به او عاريت دهد، و چون از او روى برگرداند خوبىهاى او را نيز بربايد.
ابن ابی الحدید در ذیل این حکمت می گوید: یک مصداق این کلام ماجرای هارون الرشید با یحیی برمکی است؛ آن زمانی که جعفر برمکی خوب بود. گفت: این جعفر کیس ترین فرد، سخی ترین فرد، فصیح ترین فرد، عفیف ترین فرد حتی عفت اش از یوسف بالاتر است؛ اما وقتی با یحیی برمکی بد شد، محاسن حقیقی اش را هم انکار کرد.
یک آقای تا مدیر شد یک عده اوصافی را حقیقتا به او نسبت می دهند؛ مثلا توانمند است و...
یک عده ای هم اوصافی را از دیگران عاریه می گیرند، به این آقا اضافه می کنند؛ ده تا صفت که اصلا ندارد به او نسبت می دهند. بعد این آقا عزل می شود یا دوره کارگزاریش تمام می شود و کنار می رود حتی آن دو، سه صفتی هم که داشت دیگر برایش نقل نمی کنند.
راهکار این است که همیشه منصف باشیم؛ همیشه با انصاف سخن بگویم؛ کلامی که می خواهد از این دهان صادر شود، بگویم یک روزی برایش محاسبه می شوم.
انصاف این توصیه بنده به تقوی.
مناسبت ها:
1.میلاد امام جواد علیه السلام.
این مامون که 15 سال مقارن با امام جواد حکومت کرد فوق العاده آدم منافقی بود؛ شبیه کارهای که رضا خان می کرد؛ رضاخان اویل که آمد هیئت ها را پر وبال داد خودش در دسته های عزاداری شرکت می کرد اما یک کمی پای اش محکم شد، عزاداری امام حسین را ممنوع کرد. مامون این طور بود وقتی آمد علویون را در بغداد یک مقداری بال و پر داد، فدک را به علویون برگرداند، به امام جواد علیه السلام هدیه فرستاد، اما وقتی که حکومت اش محکم شد، دیگر ورود علویون را به کاخ خودش ممنوع کرد، یکی از اولاد زیاد ابن ابی را که فوق العاده با علوی ها بد بود را، در یمن که مرکز علویون بود، کارگزار خودش قرار داد و علویون را مجبور کرد، لباس رسمی بنی عباس که لباس مشکی بود را بپوشند. در این دوره امام جواد علیه السلام باید به مردم علیه این منافق بصیرت دهی کند. رهبر معظم فرمود: درس دوران امام جواد این است در هر شرایطی نا امید نشوید؛ انسان می تواند بصیرت دهی انجام دهد. این درس دوران امام جواد است.
2. میلاد با سعادت امیرمنان علی علیه السلام است
در بحار جلد 35 صحفه 18 تا 36 آمده است که شبه جمعه سیزده رجب حضرت فاطمه بنت اسد احساس درد می کند حضرت ابوطالب خواست زنان قریش را برای کمک خبر کند به فاطمه بنت اسد ندایی آمد صبر کن نباید دست نجس به ولی خدا برسد ایشان نرفت سراغ زنان قریش صبح سیزده رجب شد ندایی آمد: ای فاطمه به خانه ما بیا مسجد الحرام این جا روایت می فرماید: پیامبر عظیم الشان و ابوطالب فاطمه بنت اسد را کنار مسجدالحرام آوردند عدهای نشسته بودند از جمله عباس عموی پیامبر اکرم فاطمه بنت اسد مقابل کعبه آمد رو کرد به خانه خداوند متعال؛ گفت: خدایا من به تو ایمان دارم به پیامبران تو ایمان دارم به آن کسی که این خانه را بنا نهاده ایمان دارم به حق این فرزندی که در شکم من هست و من یقین دارم این یکی از آیات بزرگ تو هست ولادتش را برای من آسان کن. این جمله را که حضرت فاطمه بنت اسد گفت همه دیدند دیوار کعبه شکاف برداشت و ندا آمد به فاطمه بنت اسد که «اُدْخُلِي» وارد شو. سه روز حضرت فاطمه بنت اسد آنجا بود وقتی وارد شد، دید پنج زن بهشتی برای کمک به ایشان آمادهاند این پنج زن عبارت بودند از: حضرت حوا، حضرت ساره، حضرت آسیه، مادر حضرت موسی، حضرت مریم مادر حضرت عیسی
به فاطمه بنت اسد سلام کردند: «السلام علیک یا ولیه الله» بعد از سه روز خارج شد حضرت فاطمه بنت اسد وقتی که این نوزاد را به پیغمبر عظیم الشان دادند چشمانش را باز کرد به چهره پیغمبر اکرم تبسم کرد بعد از سلام به پیغمبر اکرم، از پیغمبر اکرم اجازه خواست که کتب آسمانی قبل را بخواند. حضرت پیامبر اکرم اجازه دادند در روایت دارد صحفه آدم، شعیث، نوح، ابراهیم، داوود، موسی و حضرت عیسی را خواند بعد اجازه خواست از قران بخواند قرانی که هنوز نازل نشده پیامبر اکرم اجازه دادند شروع کردند به خواندن سوره مومنون:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» به نام خداوند رحمتگر مهربان
«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾» به راستى كه مؤمنان رستگار شدند (۱)
«الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿۲﴾» همانان كه در نمازشان فروتنند (۲)
به این که مولای ما امیرمومنان علی ابن ابی طالب است .
یک نکته از کتاب عروه برایتان میخوانم؛ مروحوم صاحب عروه وقتی بحث نماز را تمام می کنند می فرمایند: بعد از تعقیبات یکی از مستحبات صلوات است بعد از صلوات بر پیغمبر اکرم و اهل بیت یکی از مستحبات دیگر این است که بر انبیا دیگر صلوات فرستاده شود اما نحوی صلوات این طور است «إذا أراد أن يصلي على الأنبياء أولا يصلي على النبي وآله صلى الله عليه وآله ثم عليهم إلا في ذكر إبراهيم» وقتی خواستید به انبیا صلوات بفرستید اول بر پیغمبر اکرم بعد بر آل پیغمبر سپس بر انبیا صلوات بفرستید مگر حضرت ابراهیم؛ مثلا خواستید برای حضرت عیسی صلوات بفرستید می گوید: «علی نبینا و آله و علیه السلام» در ذیل این عبارت محشین عروه آورده اند علت این که حضرت ابراهیم استثناء شده این آیه شریفه است: «وَإِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ» یکی از شیعیان علی ابن ابی طالب، حضرت ابراهیم است.
خدا او را ویژه کرد به این علیه السلام، بخاطر این که شعیه علی ابن ابی طالب است.
در توحید صدوق امام صادق علیه السلام فرمود: علی ابن ابی طالب خودش فرمود «أنا يد الله المبسوطة» ید الله ای که گفتند «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ» من یدالله هستم «أنا يد الله المبسوطة على عباده بالمرحمة و المغفرة»
با این نهج البلاغه انس بیشتری داشته باشید. آخر حیف نیست این نهج البلاغه دست بچه شیعه باشد و یک مسیحی بگوید: من دویست بار نهج البلاغه را خواندام یا آن عالم سنی ابن ابی الحدید بگوید: من هزار بار این خطبه را خواندام
3.اعتکاف
دیشب ساعت 11 با اذن شورای سیاستگذاری تهران که ملک مصلی مال شورای سیاستگذاری است ما اذن گرفتیم و به لطف خدا 2/5 مصلی را حکم مسجد برای اش خوانده شد و ان شا الله اعتکاف در این جا برگزار می شود
چند توصیه در رابطه با احکام اعتکاف برایتان می خوانم:
1-اعتکاف هم می تواند نیابتی باشد به نیابت شخص زنده یا مرحوم و هم می تواند برای خودش انجام بدهد.
2-جزو شرایط صحت اعتکاف شخص معتکف این هست:
یک- شیعه دوازه امامی باشد
دو- عاقل باشد؛ مستی و جنون صحت اعتکاف را به هم می زند.
سه- نیت داشته باشد؛ از قبل از فجر 13 رجب باید نیت اعتکاف داشته باشد.
چهار- باید روزه بگیرد؛ پس اگر آن روز های که می خواهد اعتکاف بگیرد عذر داشته باشد اعتکاف اش باطل است؛ مثل این که خانم هست و در ایام عادت قرار دارد یا در این سه روز اعتکاف به عید فطر یا قربان که روزه حرام است برخورد کند.
نکته: بلوغ شرط نیست بچه ممیز هم می تواند معتکف شود.
پنج- اقل اعتکاف سه روز است «وأما الأزيد فلا بأس به وإن كان الزائد يوما أو بعضه أو ليلة أو بعضها ولا حد لأكثره نعم لو اعتكف خمسة أيام وجب السادس» واما بیشتر از سه روز شد اشکال ندارد هر چند یک روز باشد یا نصف روز اما اگر پنج روز شد باید روز ششم هم بماند.
شش-باید در مسجد جامع باشد مسجدی که عموم مردم رفت و آمد می کند نه یک محله خاص؛ ولی بهترین مسجد ها مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه و مسجده بصره است
البته اگر کسی موفق نشد به اعتکاف روزه که مقدور است
یک روایت در وسائل جلد 10 صحفه 437داریم؛ روایت عجیبی است پیامبر اکرم فرمود: جبرائیل پیش من آمد؛ گفت: به علی ابن ابی طالب این سفارش را برسانید «صم من کل شهر ثلاثة أیام ، یکتب لک بأول یوم تصومه عشرة آلاف سنة ، وبالثانی ثلاثون ألف سنة ، وبالثالث مائة ألف سنة.. فقلت : ما هی یا رسول الله ؟ قال : الایام البیض من کل شهر وهی الثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر »
در هر ماه سه روز روزه بگیر با روزه روز اول برای تو نوشته می شود ثواب 10 هزار سال روزه و با روزه روز دوم 30 هزار سال روزه نوشته می شود و با روزه روز سوم برای تو 100 هزار سال روزه نوشته می شود پس گفتم: یا رسول الله این چه روز های است؟ فرمودند: روز سیزدهم و چهاردم و پانزدهم از هر ماه قمری.
هفت- ماندن در مسجد «استدامة اللبث في المسجد»
اگر عمدا و اختیارا بدون اسباب که جواز خروج است از مسجد خارج شود اعتکاف باطل است.
«فلو خرج عمدا اختيارا لغير الأسباب المبيحة بطل»
اما اگر ضرورتا خارج شود اشکالی ندارد؛ که می تواندضرورت: عقلی یا شرعی یا عادی باشد
الف) عقلی مثل تجدید وضو
ب) شرعی مثل کسی که جنب شده و برای غسل از مسجد خارج می شود یا برای نماز جمعه خارج می شود. من خودم دیدم در مسجد امام بعضی از آیات معتکف بودند برای نماز جمعه رفتند شرکت کردند و برگشتند.
ج)عادی مثل تشیع جنازه برای معتکفی که یکی از نزدیکانش رحمت خدا رفت است و ضرورت عرفی دارد عرفا می گوید: باید در تشیع جنازه شرکت کند.
از محرمات اعتکاف:
1-خرید و فروش است.
سعی کنیم اصلا موبایل نیاوریم؛ این سه روز برای خدا باشد.
اگر کسی معامله بکند مرتکب محرمات اعتکاف شده است.
2- بوئیدن بوی خوش.
3- مجادله در امر دنیوی یا دینی به قصد غلبه و اظهار فضیلت
برای این که خودش را بالاتر ببرد، مناظره می کند؛ بله اگر طرف مقابل خصم دین ما هست و ما به قصد رد خصم و اظهار حق مجاله کنیم؛ این جا اشکالی ندارد؛ بلکه از افضل طاعات است.
4-در شبانه روز اعتکاف لذت حلال زن و مرد حتی در حد لمس حرام است.
شب های این سه شب در مفاتیح، یک نماز مستحب است؛ شب سیزدهم دو رکعت نماز است، در هر دو رکعت سوره حمد، سوره یس، سوره ملک و سوره توحید خوانده می شود.
شب چهاردهم دو تا دو رکعت و شب پانزدهم سه تا دو رکعت است؛ اگر کسی این نماز را بخواند فضیلت کل ماه رجب، شعبان و رمضان را درک می کند.
4. دهه فجر
فرمودند: در زمان طاغوت 160 هزار دانشجو داشتیم آن هم در حد کاردانی و کارشناسی اما الان 3 میلیون و اندی دانشجو داریم که 50.5% خانم ها و 49.5% آقایان هستند.
بی سوادترین کشور دنیا از نظر زنان ایران قبل از انقلاب بود؛ فقط افغانستان از ما پایینتر بود.
در بحث جغرافیا و مرز در 200 سال گذشته در زمان پهلوی ها و قاجار ها این نقشه ایران را در نظر بگیرید؛ 2/3 این نفشه از کشور ما جدا شد یعنی تا 200 قبل سه برابر این بود؛ هم قاجار ملعون و هم پهلوی پدر و پسر با دستور اربابان خاک کشور را به این و آن بخشیدند؛ یک نمونه اش بحرین که استان چهاردهم ما بود اما توسط محمدرضا در سال 1350 داده شد ولی هشت سال جنگ تمام عیار علیه ما راه انداختند ایثارگران و جانبازان و شهدا و... نگذاشتند یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن بیفتد.
این در سایه ولایت فقیه است؛ این در سایه رهبری های امام راحل عظیم شان و رهبر معظم انقلاب است.
ما امید داریم به آن جمله ای که امام راحل به آقای بشارتی گفتند.
آقای علی محمد بشارتی می گویند: من مسئول حفاظت اطلاعات سپاه بودم؛ اول انقلاب رفتم محضر امام یک گزارش امنیتی بدهم، امام سرشان پاین بود گوش می کردند به موضوع آیه الله شریتمداری رسیدم؛ گفتم: ایشان گفته اند: من بالاخره به امام اعلام جنگ می کنم.
تا این جمله را من گفتم امام سرشان را بالا آوردند. فرمودند: این ها چه می گویند!! پیروزی ما را خدا تضمین کرده است؛ ما حکومت اسلامی تشکیل می دهیم و ان شا الله آن را به صاحب اصلی تحویل خواهیم داد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)
برچسب ها
مطالب مرتبط
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین علی احتشام دهم آذر
۱۴۰۲ جمعه ۱۰ آذر
آیا غزه مقاوم را مشاهده نمی کنید؟
۱۴۰۲ چهارشنبه ۸ آذر
حکمت سی و هشتم نهج البلاغه - جلسه چهارم
۱۴۰۲ چهارشنبه ۸ آذر
سالگرد شهادت شهید محسن فخریزاده
۱۴۰۲ چهارشنبه ۸ آذر
سالروز تاسیس شجره طیبه بسیج
۱۴۰۲ چهارشنبه ۸ آذر
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.