/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ جمعه ۲۵ فروردين
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی ۲۵ فروردین ۱۴۰۱
خطبه اول

خطبه دوم

 

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ للهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اشرف بَريّته محمد ابن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم و علي اهل بيته الطيّبين الطاهرين سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین و لَعْنَةُ اللَهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ  إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

همه برادران و خواهران نمازگزار، حاضر در مصلی مخصوصا جوانان عزیز با دلهای پاک دعای سلامتی امام زمان ع را به نیابت از شهید ماه رمضان می خوانیم : اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا.

شادی روح امام عظیم الشان ره، همه شهدا، شهدا مدافع امنیت و سلامت، شهدا قبل و بعد انقلاب اسلامی، شهدا منطقه کاشان و جمع حاضر، سلامتی و نصرت رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و مراجع عظام و توفیق بیشتر شما خواهران و برادران بزرگوارم، صلواتی را هدیه بفرمائید. الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم.

( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله) . برادران و خواهران ایمانی، خودم و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی توصیه می کنم، امروز پنجاه و سومین خطبه حقیر هست که زحمت دارم به شما. محضر صحیفه سجادیه می رویم و چند جمله از دعای 53 در اظهار ذلّت و فروتنی به پیشگاه خداوند ( في التَّذَلُّلِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ  )  را خدمت شما عرض می کنم . (مَوْلَايَ وَ ارْحَمْنِي إِذَا انْقَطَعَ مِنَ الدُّنْيَا أَثَرِي ، وَ امَّحَى مِنَ الَْمخْلُوقِينَ ذِكْرِي ، وَ كُنْتُ مِنَ الْمَنْسِيِّينَ كَمَنْ قَدْ نُسِيَ ) مولای من! هنگامی‌که اثر و نشانم از دنیا قطع شد و زیر خاک رفتم و یادم از خاطر آفریده‌ها محو شد و هم‌چون کسی که فراموش شده، در زمرۀ فراموش‌شدگان قرار گرفتم؛ به من رحمت آر. الان ما  اجداد صد یا سیصد سال قبل خود را نمی شناسیم و ذکر انها محو شده است ، از خدا می خواهیم،  زمانی که ذکر من محو شده به من رحم کن. موقعی که جزو فراموش شدگان می شوم، ان موقع به من رحم کن، امام سجاد دعا می کنند و می فرمایند : ( مَوْلَايَ وَ ارْحَمْنِي عِنْدَ تَغَيُّرِ صُورَتِي وَ حَالِي إِذَا بَلِيَ جِسْمِي ، وَ تَفَرَّقَتْ أَعْضَائِي ، وَ تَقَطَّعَتْ أَوْصَالِي ، يَا غَفْلَتِي عَمَّا يُرَادُ بِي ) زمانی که مرا در قبر گذاشتند و بعد از چند روز صورت من تغییر کرد به من رحم کن، زمانی که جسم من پوسید به من رحم کن، اعضای من جدا جدا شد به من رحم کن، مفاصلم از یکدیگر جدا شد انگاه به من رحم کن. این عبارات یعنی تقوا و یاد مرگ.

کسی که منتظر مرگ باشد و بگوید در اینده از دنیاخواهم رفت، یکی از فوایدش این است که در انجام کارهای خوب مانند راه پیمایی روز قدس سرعت می گیرد. می گوید شاید سال دیگر نباشم لذا امروز را غنیمت می شمارم «مَنْ تَرَقَّبَ الْمَوْتَ سَارَعَ اِلَی الْخَیْرَاتِ.» امام صادق ع در حدیثی که در جلد شش بحار الانوار امده می فرماید :  ( ذِكْرُ اَلْمَوْتِ يُمِيتُ اَلشَّهَوَاتِ فِي اَلنَّفْسِ وَ يَقْلَعُ مَنَابِتَ اَلْغَفْلَةِ وَ يُقَوِّي اَلْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اَللَّهِ وَ يُرِقُّ اَلطَّبْعَ وَ يَكْسِرُ أَعْلاَمَ اَلْهَوَى وَ يُطْفِئُ نَارَ اَلْحِرْصِ وَ يُحَقِّرُ اَلدُّنْيَا وَ هُوَ مَعْنَى مَا ) یاد و ذکر مرک چند اثر دارد، 1 _ شهوت های حرام  را در دل می میراند،  چه شهوت مال، چه شهوت مقام یا شهوات غرایز جنسی 2 _ یاد مرگ، محل و منبع رویش غفلت را قلع و قمع می کند. خودِ غفلت ضرر دارد. امام علی ع می فرماید ( الغَفلَةُ ضَلالَةٌ ) غفلت باعث گمراهی انسان می شود یا  این که می فرمایند، انسانی که دائما غافل باشد بصیرتش کور می شود ( دَوامُ الْغَفْلَةِ يُعْمِى الْبَصيرَةَ )  3 _ یاد مرگ، دل انسان را محکم می کند به وعده های خدا، مومن می گوید خداوند وعده بهشت داده است. دل قوی می شود 4_ طبع انسان رقیق می شود، کسی که یاد مرگ باشد دلش قسی نیست 5_ یاد مرگ، پرچم های هوا و هوس را می شکند، 6_ انسانی که یاد مرگ باشد آتش حرص و طمع او خاموش می شود 7_  انسانی که یاد آخرت باشد دنیا با همه عظمت و آپارتمان های چندین طبقه اش، در نظر او کوچک می شود و پست می شود و به تعبیر علی ع،. دنیا از اب  بینی بز نزد من کمتر است. البته فراموش نکنیم، به تعبیر إمام زين العابدين عليه السلام : الدُّنيا دُنياءانِ : دُنيا بَلاغٍ ، ودُنيا مَلعونَةٍ .  ما دو دنیا داریم.

در محجه البیضاء جلد هشت،  از پیامبر ص این حدیث را اورده، خدا به حضرت داود فرمود، اى داوود! اگر آنان كه از من رويگردان شده اند ، مى دانستند كه چگونه در انتظارشان هستم و چه مهرى نسبت به آنان دارم و چه قدر مشتاقم كه معصيتشان را ترك كنند ، از اشتياق من مى مردند و در راه محبّتم ، بند از بندشان جدا مى شد  ( يا داودُ ، لَو يَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّي كَيفَ انتِظاري لَهُم ورِفقي بِهِم وشَوقي إلى تَركِ مَعاصيهِم لَماتوا شَوقا إلَيَّ ، وتَقَطَّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبَّتي ). این خدای مهربان ما می باشد. خدایا همه ما را اهل خشوع، نماز، صبر، اعتقاد و باور به ملاقات خودت قرار بده. خدایا ما راجز ملاقات کنندگان صفت رحمت خودت قرار بده

دنیایی که بلاغ است  و در حد کفاف است که این دنیا مزرعه اخرت است، ما را به اخرت می رساند خوب است و دنیایی که انسان را از اخرت غافل می کند. این مذموم و لعنت شده است

ذکر محوری ما قران بود در ادامه شرح آیات قران به ایه 46 سوره بقره رسیدیم ( الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ‌ ) . آیه هفته قبل ایه 45 بود ( وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ‌ ) مومنین از صبر و نماز کمک بگیرید و این سخت است مگر بر اهل خشوع و گفتیم خاشع کسی است که در باطن خودش نسبت به خداوند تذلل دارد . امروز صفت خاشعین در ایه 46 بیان می شود ( الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ‌ ) خاشع چه کسی است؟ خاشعان كسانى هستند كه به (قيامت و ملاقات با حساب پروردگارشان و بازگشت به او ايمان دارند. چند نکته را در همین رابطه عرض می کنم. نکته اول، ارتباط این ایه با ایه قبل است. در ایه قبل فرمود، نماز برای افراد سخت است مگر برای اهل خشوع. اهل خشوع کسی است که به معاد اعتقاد دارد، چه استفاده ای از این می شود. اگر بخواهیم نماز در کشور فراگیر شود باید کاری کنیم اصول دین فرزندانمان قوی شود. اهل خشوع معاد را قبول دارند.

نکته دوم ( يَظُنُّونَ ) است.  ظن چه معنی دارد. در قران ظن سه استعمال دارد  1_ مقابل علم و یقین است،. احتمال هفتاد، هشتاد درصد، سوره نسا ایه 157. وقتی مسیحیان می گویند حضرت مسیح را کشتند. اینها در رابطه با قتل حضرت عیسی علم ندارند (بِهِ) به قتل حضرت مسیح بر می گردد این ها از ظن خود تبعیت می کنند. ( مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا)
2_ ظن به معنای علم و یقین است، سوره بقره ایه 249  ( قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ ) وقتی سپاه طالوت در مقابل، لشکر جالوت قرار رفتند عده ای ترسیدند و این ها کسانی بودند که به معاد یقین نداشتند.  اما کسانی که ایمان به معاد و ملاقات خدا داشتند نترسیدند و گفتند چه بسیار شده که افراد کم در مقابل یک گروه بزرگ پیروز شدند. مانند جنگ سی سه روزه که عده ای کم در مقابل ارتش چهارم دنیا به اذن خداوند پیروز شدند. اینجا ( يَظُنُّونَ، معنی یعتقدون می دهد) اعتقاد راسخ و علم  ( وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ) در رابطه با ایه 46 بقره روایت داریم. که در تفسیر عیاشی جلد یک امده است. ایه ( الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ ) یعنی یوقنون. یقین دارند که با پروردگارشان ملاقات می کنند. پس استعمال دوم ظن، طبق این ایه، یقین است. اعتقاد دارند معادی هست و خدا را ملاقات می کنند ودر ایه 5 سوره بقره یکی از صفات اهل تقوا، یقین به اخرت است (  وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ). 3 _ استعمال سوم کلمه ظن در قران، به معنای رجا و امید است ایه 110 کهف ( قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‌ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً ). کسی که امید دارد پروردگارش را ملاقات می کند، ای برادران وخواهران، شما که امید دارید با خدا ملاقات می کنید، پس باید عمل صالح انجام دهید، شرک نوورزیم و عبادتمان برای خدا خالص باشد. اینجا کلمه ( يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ آمده) صاحب تفسیر جوامع الجامع می گوید، يَظُنُّونَ یعنی، يَرْجُون، امید دارند. اگر بگوئیم اقای طبرسی این را از کجا می گویی، اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری  ع که در تفسیر صافی، راهنمای من است. ( أَيْ بِه معنی يَتَوَقَّعُونَ) ، توقع دارند. امید دارند ( وَ يَتَوَقَّعُونَ أَنَّهُمْ يَلْقَوْنَ رَبَّهُمُ  ) که پروروگار را ملاقات می کنند. پس کلمه ظن در سه استعمال در قران امده است. مقابل علم و یقین و احتمال هفتاد و هشتاد درصدی، به معنی علم و یقین و اعتقاد راسخ و  به معنی رجا و امید پس ایه ( قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ ) هم می تواند اعتقاد یقینی باشد و هم به معنای امید باشد.

ممکن است جوان با تدبّری سوال کند، چرا مومنین می گویند امید داریم خدا را ملاقات کنیم. چرا یقینی ومی گوئیم. سرّ ان را بزرگان می گویند این حدیث نبوی است که در جلد ششم بحارالانوار امده است . مومن همیشه باید بین خوف و رجا باشد نسبت به اینده خودش.

(  لاَ يَزَالُ اَلْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ اَلْعَاقِبَةِ لاَ يَتَيَقَّنُ اَلْوُصُولَ إِلَى رِضْوَانِ اَللَّهِ حَتَّى يَكُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَكِ اَلْمَوْتِ لَهُ ) همیشه مومن می ترسد، نکند عاقبت من شر بشود. در تاریخ انقلاب دیده ایم. کسانی از ابتدا با امام ره بودند ولی در نهایت از مسیر اصلی انقلاب اسلامی منحرف شدند. منحرف از سوء عاقبت می ترسد. یقین ندارد که به رضوان الله می رسد تا زمانی که روح از بدنش خارج شود. لذا از بهترین دعاها در شب قدر، دعا برای عاقبت بخیری است. خدایا عاقبت همه ما را ختم بخیر و سعادت بفرما.

نکته بعد این است، گفتیم این نماز برای افراد  کبیر و سخت است مگر بر اهل خشوع. اهل خشوع کسانی هستند که یا یقین دارند به اخرت یا امید دارند به لقاء الله. نکته  بعدی این است که لقاء الله یعنی چه؟ ( مُلَاقُو ربهم ). یک معنای لقاء الله یعنی معاد باور هستند. خدا رحمت کند علامه جعفری صاحب تفسیر نهج البلاغه ، می گوید با یکی از مادیّون کشورهای خارجی بحث می کردیم، به من گفت فرق ما با شما چیست؟ شما زندگی می کنید ما هم زندگی می کنیم. می گوید، یک لحظه تامل کردم، خدا به ذهنم آورد. کتابی به زبان انگلیسی روبروی من بود. دستم را روی ان گذاشتم و کلمه ( is  به معنی هست، است ) را نشان دادم، گفتم، فرق من با تو، این کلمه (is است) . تو فقط از است is، خبر داری از همین هشتاد ساله دنیا خبر داری، نه می دانی قبلش چیست و نه بعد از ان را می دانی چیست؟ ولی ما معتقدیم سیر نزولی داشتیم تا به دنیا رسیدیم و یک سیر صعودی داریم بسمت بخدا ( إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ ) . بی نهایتی در مسیر خود داریم  پس یک معنی لقاء الله به معنای معاد است. معاد باور هستند. معنای دوم  ( مُلَاقُو ربهم ). یعنی ملاقات می کنند با خدا. لقا خدا در قران با دو صفت خدا بیان شده است. شما برادران و خواهران مومن، با اسما رحمت خدای متعال ملاقات می کنید. این ایه برای شما می باشد. ( أَ فَمَنْ وَعَدْناهُ وَعْداً حَسَناً فَهُوَ لاقِيهِ كَمَنْ مَتَّعْناهُ مَتاعَ الْحَياةِ الدُّنْيا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ الْقِيامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِينَ ) ایا کسی که وعده حَسَن به او دادیم که با فرزندانش در روز قدس در زمان روزه داری در مسیر طولانی شرکت می کند، من به او وعده حَسَن دادم، وعده پاداش دادم، او ملاقات می کند خداوند را با اسما رحمت، ایا این فرد مساوی است با کسی که دنیا طلب است و به فکر مسائل اجتماعی نیست. این ها مساوی نیستند. شما از همان لحظه اول جان دادن ملاقات می کنید با اسما رحمت الهی، اول با امیرالمو منین. شما مومنین با صفت رحمت الهی و با چهره مهر امیرالمومنین ملاقات می کنید. «مَنْ یمُتْ یرَنِی» اما عده ای با قهر و غضب خدا ملاقات می کنند. ایه 77 سوره توبه مخصوص انان است. اما در ایات قبل از ان و در ایه 75 و 76 می فرماید :  بعضی با خدا عهد می بندند و می گویند اگر وضع مالی ما خوب شود حتما صدقه، خمس و زکات خود را می دهیم ( وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ، فَلَمَّا آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَ تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ  ). حتما واجبات مالی را می دهیم و صالح می شویم. ولی وقتی خدا اوضاع مالی انان را خوب نمود، بخل می ورزند، اعراض می کنند. این ها منافق هستند. تا روزی که خدا را با چهره غضب ملاقات کنند ( فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِي قُلُوبِهِمْ إِلى‌ يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِما أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ ). و انشاء الله در بین ما هیچ کس چنین وضعیتی نداشته باشد

 لِقاءَ الله چه شرافتی است. از پیامبر ص حدیث داریم که مومن مشتاق خداوند است. هر کس دوست دارد خدا را ببیند خدا هم دوست دارد به درون و دل خود مراجعه کنیم.( مَن أحَبَّ لقاءَ اللهِ أحَبَّ اللهُ لقاءَه ومَن كرِه لقاءَ اللهِ كرِه اللهُ لقاءَه ) در نامه 62 نهج البلاغه، علی ع فرمود : من مشتاق ملاقات خداوند هستم. در زیارت امین الله می خوانیم. ایت الله جوادی املی می فرمود، سعی کنید هر روز خود را با زیارت امین الله به امیرالمومنین نشان دهید. « اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ رَاضِيَةً بِقَضَائِكَ،.مُشْتَاقَةً إِلَى فَرْحَةِ لِقَائِكَ،  مُتَزَوِّدَةً التَّقْوَى لِيَوْمِ جَزَائِكَ‏ » خدایا مرا راضی کن به قضا و قدر خودت. مشتاق باشم با فرح و شادی، به ملاقات تو بیایم. زاد و توشه ام برای سفر اخرت زیاد بشود

 

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله و سلم، و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساء‌العالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زين‌العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى و من اعدائهم نتبرء الی الله
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
از باقی‌مانده ماه رمضان را بیشتر استفاده کنیم اگر دعاهای هفت‌گانه روزهای ماه رمضان را نخواندیم این هفته را بیشتر وقت بگذاریم ده دقیقه برای دعاهای روزانه وقت بگذاریم اگر ابوحمزه ثمالی را یک دور تمام نکردیم شبی پنج دقیقه وقت بگذاریم یک دور تمام می‌شود اگر نماز سه سوره توحید را نخواندیم برایش وقت بگذاریم
این کمبودها را در باقی‌مانده این ماه جبران کنیم
توصیه مصداقی بنده به تقوی، نهج‌البلاغه است که به حکمت هجدهم رسیدیم که دررابطه‌با کسانی است که از جنگیدن کنار امیرالمؤمنین کنارگیری کردند «فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ»
امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌‌فرمایند: «خَذَلُوا الْحَقَّ، وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ» حق را خوار کردند و باطل را یاری نکردند.
آیه الله مکارم شیرازی می‌فرماید: این حکمت در باره افراد سرشناسی مثل سعد ابن ابی‌وقاص و عبدالله ابن عمر است که در جنگ جمل و صفین امام را یاری نکردند هرچند به دشمن امام هم نپیوستند بی‌طرف ماندند
وقتی حق را یاری نکردند مقصر هستند؛ زیرا خداوند در آیه 9 سوره حجرات می‌فرماید: «فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ» با طایفه ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید.
مرحوم آقای خوئی در منهاج البراعه می‌فرماید: فقط این دو نفر هم نبودند؛ بلکه سعد ابن ابی‌وقاص، عبدالله ابن عمر، سعید ابن زید، اسامه بود همان اسامه‌ای که 28 صفر از طرف پیامبر اکرم سرلشکر انصار و مهاجرین بود که لشکر را ببرد به سمت مرز روم تا این کسانی که می‌خواهند غصب کنند حق امیرالمؤمنین را، نباشند
مولا به اینها فرمود: این که نمی‌آیید در جنگ صفین و جمل آیا منکر بیعت می‌شوید گفتند: نه اما ما نمی‌خواهیم بجنگیم
حق را می‌شناسند دقیقاً می‌دانند حق با علی ابن ابی‌طالب است؛ اما سراغ حق نمی‌روند
مناسبت‌ها:
1-تقدیر و تشکر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی
دیشب بیدار بودید مشغول عبادت و رازونیاز بودید؛ اما امروز ساعت ده صبح پای سخنرانی سردار جمع شدید و این اجتماع بزرگ را راه انداختید در مسیر خیابان مادران و پدران همراه با بچه‌های کوچکشان آمدند خیلی عظمت دارد این کار اینها دل امام‌زمان را خوشحال می‌کند
در روز کشتار حجاج در سال 1366 مرحوم فاضلی مکاشفه‌ای برایش رخ داد خدمت امام‌زمان علیه‌السلام رسید حضرت فرمود: من برای تمام کسانی که در راهپیمایی برائت شرکت کردند جایزه تعیین کردم
این مرگ بر آمریکا ثواب دارد مرگ بر اسرائیل شما ثواب دارد بعد حضرت فرمود: برای همه جایزه تعیین کردم برای آنان که شهید شدند و برای آنان که مجروح شدند جایزه ویژه تعیین کردم
2-روز قدر
روز قدر مثل شب قدر دارای اهمیت است مرحوم امام در آداب الصلاه بعدازاین که نماز را شرح می‌دهند و سوره حمد و توحید را تفسیر می‌کنند و به سوره قدر می‌رسند به مناسبت سوره قدر یک روایتی می‌آورند از پیامبر اکرم که فرمودند: در حدیث قدسی موسی با خداوند صحبت کرد و گفت: خدایا من چند خواسته دارم یک- می‌خواهم به تو تقرب پیدا کنم دو- می‌خواهم مشمول رحمت تو شوم سه- می‌خواهم از صراط راحت رد شوم چهار- می‌خواهم نعمت‌های بهشتی نصیبم شود پنج- نجات از آتش را می‌خواهم شش - رضوان‌الله را می‌خواهم
خداوند متعال فرمود: تمام اینها در شب قدر مقدور است اگر تقرب به من را می‌خواهی شب قدر را احیا بگیر
اگر رحمت من را می‌خواهی در شب قدر به فقرا رحم‌کن اگر عبور از صراط را می‌خواهی در شب قدر صدقه بده
اگر نعمت بهشتی می‌خواهی در شب قدر سبحان‌الله بگو اگر نجات از آتش را می‌خواهی استغفار کن اگر رضوان‌الله را می‌خواهی دو رکعت نماز بخوان
شب قدر هم شب قران است و هم شب امام‌زمان است به هر دو توجه بفرماید
امام خمینی فرمودند: این که می‌گویند لیله القدر، دو معنی دارد:
الف) قدر به معنی شرافت است چرا که در شب قدر قران شریف توسط فرشته‌ای شریف جبرائیل بر پیامبری شریف و پرمنزلت نازل شد
زمانی که پیامبر اکرم وصل و قرب به خدای متعال پیدا کرد ظرف قران کریم قرار گرفت
امام عسکری (علیه‌السلام) فرمود: «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ»
وصال به خداوند عزوجل سفری است که جز با مرکب راهوار شب‌زنده‌داری به دست نمی‌آید.

ب)ارتباط دوم امام‌زمان است آیه الله مصباح فرمود: در شب قدر دو لوح داریم یکی محفوظ دیگری محو و اثبات
 لوح محو و اثبات با کارنیک و توسل و... تغییر می‌کنداین که به ما گفتند سه شب احیا بگیریم برای این است که آن مقدرات تغییر بکند و بهترین تقدیرات رامام‌زمان برای ما در شب بیست و سوم امضا بکند
راهش اخلاص است
حضرت زهرا فرمود: هر کس عبادت خالصانه‌اش را بالا بفرستد خداوند بهترین مصلحت را برایش تقدیر می‌کند
کسی که آینده درخشانی می‌خواهد عبادت خالصانه انجام دهد
حضرت زهرا فرمود: «مَنْ أصْعَدَ إلی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ»
3- روز ارتش
امام چون عبادت خالصانه کردزبان، قلب، قلم او می‌شود زبان، قلب، قلم انسان حکیم اول انقلاب عده‌ای گفتند باید ارتش منحل شود سپاه بس است؛ اما امام فرمود: نه، ارتش اسلامی می‌خواهیم امام با کسانی که در بدنه ارتش بودند از زمان سابق آمدند ارتش ما را به یک ارتش بی‌نظیر در دنیا تبدیل کردند از جمله افرادی که نقش داشتند یک- صیاد شیرازی شهید چمران می‌گوید: من با افتخار در نماز به صیاد اقتدا می‌کنم دو - شهید شیرودی که رهبر معظم انقلاب فرمود: او اکنون مانند مالک‌اشتر علی است سه - سپهبد قرنی در کردستان مقابل تجزیه‌طلبان ایستاد داغی بر دل آن‌ها نهاد که نتوانستند کردستان را از ما جدا کنند چهار- ایرج رستمی یاد چمران می‌گوید: من هر موقع به این ایرج فکر می‌کنم از شدت شوق قلبم می‌لرزد و اشکم جاری می‌شود پنج - شهید کلاه دوز یک افسر مؤمن ارتش که جزو پایه‌گذاران سپاهی است که امام فرمود: اگر سپاه نبود کشور نبود شش - سرلشکر حسین لشکری پنج‌روز قبل جنگ اسیر می‌شود درحالی‌که دخترش چهار ماه بود و در سال 1377 زمانی آزاد می‌شود که دخترش ۱۸ساله است که از این 18 سال 15 سال زندان انفرادی بود رهبر معظم فرمود: سید الاسرا هست سرلشکر لشکری
هفت - نامجو که دانشگاه افسری را به فیضیه ارتش تبدیل کرد یک بوستان معطر برای نیرو های انقلاب و ارتش ما 50 هزار شهید تقدیم انقلاب کرد
4-روز قدس
هآرتس می‌گوید: ما یک زمانی دنبال این بودیم که خاورمیانه جدید ایجاد کنیم خانم وزیر خارجه اسبق آمریکا خانم رایس گفته بود خاورمیانه حامله و باردار است دیگر نزدیک تولدش می باشد با جنگ 33 روزه قرار است آن بچه به دنیا بیاید؛ اما حاج‌قاسم و عماد مغنیه و سید حسن نصرالله در دهن آمریکا و اسرائیل زدند «کم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کثِیرَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ» ولی سخت بود رهبرمعظم انقلاب فرمودند: استقامت کنید اما سخت است ولی اگر استقامت کنید شما پیروز هستید امروز روزنامه هآرتس که می گفت خاورمیانه باردار است و می خواهد خاورمیانه جدید برای اسرائیل به دنیا بیاورد می گوید: با توافق ایران با عربستان دارد خاورمیانه جدیدی به نفع ایران به وجود می آید
می‌خواستند با توافقنامه آبراهام روابطشان را عادی‌سازی کنند اما بیداری اسلامی امام و بیداری اسلامی که رهبر معظم انقلاب ایجاد کرد نقشه آن‌ها را نقشه بر آب کرد امروز روزنامه‌های اسرائیلی می‌نویسند: ایران، حماس و حزب‌الله از آشوب‌های داخلی اسرائیل خوشحال هستند امروز فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح سردار باقری می‌گوید: شمارش معکوس برای فروپاشی صهیونیست‌ها آغاز شده است ما با افتخار جمله رهبر عزیز انقلاب را در سال 1390 از همین مصلی بقیه الله به همه دنیا اعلام می‌کنیم هرجا هر ملتی هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند مقابله کند ما پشت سر او هستیم کمکش می‌کنیم و هیچ ابای هم از گفتن آن نداریم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.