خطبه اول
خطبه دوم
خطبه اول
سلام عليكم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثنا لله رب العالمين و الصلوة و السلام علي خيرخلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ وَلعْنَة الله عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، الی يَوْمِ الدِّينِ
ضمن خوش آمد به همه برادران و خواهران مخصوصاً جوانان و نوجوانان که روز جمعه تعطیل به نمازجمعه در مصلی نمازجمعه بقیه الله الاعظم عجلالله تعالی فرجه شریف آمدند
خودم و همه شما را به تقوی الهی انجام واجبات و ترک محرمات توصیه میکنم
مصدقا به محضر امام سجاد علیهالسلام میرویم که امشب شب شهادت امام زینالعابدین است
در هفتاد و یکمین خطبه به جلسه شانزدهم دعای بیستم (مکارمالاخلاق) صحیفه سجادیه رسیدیم که امام سجاد علیهالسلام میفرمایند: «وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ» خدایا من را از فخرفروشی حفظ کن
آنچه که از قران و روایات به دست میآید ما دو جور فخر داریم:
یک) افتخار مذموم و بد
مثل آیه 18 سوره لقمان که خداوند میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ»
خدا هرگز مردم متکبر خودستا را دوست نمیدارد
ملاک فخر بد را هم اساتید اخلاق فرمودند: شخص خودستایی میکند آن هم مغرورانه بهقصد این که دیگران را کنار بزند خودش را بزرگ میکند و دیگران را کوچک این آن فخرفروشی بد و مذموم است
روایتی در بحارالانوار جلد 77 صفحه 292 داریم که حضرت امیرمؤمنان علیهالسلام فرمود:
اگر کسی ذرهای افتخار مذموم داشته باشد روز قیامت سیاه محشور میشود
«مَن صَنَعَ شيئا للمُفاخَرَةِ حَشَرَهُ اللّه ُ يَومَ القِيامَةِ أسوَدَ»
دو) افتخار خوب و ممدوح
عبارت است از این که انسان الطاف خدای متعال را نسبت به خودش بیان بکند یا نیاز خودش را به خدا بهعنوان یک افتخار بیان بکند مثل فرمایش پیامبر اکرم که فرمود:
من فقیر الی الله هستم و این فخر برای من افتخار است «الفقر فخری»
یا تعبیری که امام صادق علیهالسلام فرمودند: از چیزهای که باعث افتخار است این هست که انسان ولایت محمد و آل محمد را داشته باشد
یعنی شما حاضران در این اجتماع و مسلمانان و شیعیان میتوانید بر سایر مردم افتخار کنید که ما پیغمبرمان کیست و امامانمان کیست و امام آخرمان کیست
در کافی جلد 8 صفحه 134 فرمود: یکی از مصادیق افتخار ممدوح این هست که او ولایت امامی از آل محمد را پذیرفته است
یا عبارتی که خیلی خوب است انسان در سجده بخواند
«کفی بِی فَخْراً أَنْ تَکونَ لِی رَبّاً، أَنْتَ کما أُحِبُّ فَاجْعَلْنِی کما تُحِبُّ»
برایم این افتخار کافی است که تو پروردگار من باشی، تو آنچنانی که دوست دارم، مرا هم چنان کن که دوست داری
یا در وصیتنامه حضرت امام که در ابتدایش ایشان افتخارات را میشمارند میفرمایند:
ما مفتخریم که کتاب نهجالبلاغه که بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهاییبخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ما است.
این آن افتخار ممدوح است
بحث محوری ما از روز اول در خطبههای اول قران بود سوره حمد تمام شد به [بخش دوم] آیه 61 سوره بقره رسیدیم
«وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ۗ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۗ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ»
و بر آنها ذلّت و خواری مقدّر گردید، و دچار غضب الهی شدند؛ چون دست از ستمکاری و عصیان برنداشته و به آیات خدا کافر میگشتند و انبیا را به ناحق کشتند بهخاطر این که در گناه تعدی و استمرار ورزیدند
نکات:
1- اگر انسان حرف ولی خدا پیامبر خدا حضرت موسی آن زمان و امروز دستورات قران و چهاردهمعصوم و استمرار آنها یعنی ولایتفقیه را گوش نکند هرچند در مقطعی از زمان بر عالمیان فضیلت پیدا کند؛ اما با سرپیچی از دستورات خدا و اهلبیت ذلیل خواهد شد نتیجه ذلتبارش میشود «وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ»
ضرب مسکنت یعنی زمینگیر شدن و ازدستدادن حرکت و پویایی عابد آنها بلعم باعورا با حرف گوشنکردن از حضرت موسی بهجای رسید که خداوند میفرماید: «فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ» مثل و حکایت حال او به سگی ماند
و وقتی علما و روحانیت بنیاسرائیل حرف نبی خدا را گوش نکردند قران کریم در سوره جمعه میفرماید:
«كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا» همانند خرى است كه كتابهايى را برپشت میکشد
این نتیجه دور افتادن از ولایت انبیا و خدای متعال است
نکته دقیقی که در این آیه آمده میفرماید: «وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ» اما در آیه 90 سوره مبارکه بقره میفرماید: «فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَى غَضَبٍ» ازاینرو به خشمی بعد از خشمی گرفتار شدند
قران نتیجه این که کسی دچار غضب الهی شود را در سوره طه آیه 81 بیان میکند میفرماید:
«وَمَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَى» و هر کس غضبم بر او وارد شود، سقوط میکند
اگر غضب متراکم شد آن سقوط میشود به پایینترین درکه جهنم میشود
این اولین درس که از ولایت الهیه جدا نشویم
2- رفاه همهجانبه باعزت سازگاری ندارد
به این توجه کنیم به بنیاسرائیل من و سلوی داده شد از ذلت فرعون و بردگی او نجات یافتند؛ اما دوباره به فکر شهوت شکم افتادند گفتند آن غذاها برایمان کافی نیست غذاهای دیگری را از زمین برایمان برویان
امیرمؤمنان علی علیهالسلام در غرر میفرماید: «لا تَجتَمِعُ عَزيمَةٌ و وَليمَةٌ»
عزم و تصميم [براى رسيدن به كمالات و مقامات عالى] با سورچرانی (راحت طلبى) سازگار نيست.
لذا اگر کسی میخواهد استقلال و آزادی داشته باشد و عزیز در دنیا زندگی کند لازمهاش این هست که از برخی امکانات چشم بپوشد
همینجا به خانمها یک توصیه دارم
خواهرهای بزرگواری که نمازجمعه هستید شان تان والاتر از این حرفها هست؛ اما به من گزارش شده بعضی وقتها که کارمند در اداره دستش کج میشود بهخاطر این که خانم خانه منزل خودش را با منزل بعضی خانمهای دیگر مقایسه میکند و این کم تقوی خانم به شوهر سرایت میکند شوهرش هم کم تقوی میکند و به سراغ مال حرام میرود خداوند متعال این را مذمت میکند این آخرش ذلت میشود
3- «يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ» و انبیا را به ناحق کشتند
دو معنی مفسرین برایش ذکر کردهاند:
یک) بنیاسرائیل خودشان مستقیماً انبیا بنیاسرائیل را میکشتند قتل بدون واسطه توسط یهودیان بنیاسرائیل که آیات قران هم دارد مثل آیه 112 سوره آلعمران «يَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ»
دو) معنی دیگری را امام صادق علیهالسلام را بیان میکردند فرمودند:
«و اللّه ما قتلوهم بأسيافهم ولا ضربوهم بأيديهم وَ لَکِنْ سمعوا أحاديثهم فأذاعوها، فأخذوا عليها فقتلوا فصار [قتلا و] اعتداء و معصية»
به خدا آنان را با شمشیر خود نکشتند؛ ولی احادیث پیامبران را میشنیدند و رازشان را فاش کردند و حاکمان ظالم این اخبار را میگرفتند و [پیامبران] بر سر آن کشته شدند پس قتل آن نبی میشد با معصیت افشا سر
مواظب هر دو نوع باشیم سر ائمه علیهمالسلام را فاش نکنیم در بعضی از مجالس شیعه به نمادهای اهلسنت توهین نشود این افشا سر اهلبیت هست
4- کفر اعتقادی و ضعف اصولدین کار را بهجای میرساند که دچار ذلت و مسکنت و غضب الهی میشود
«ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ» این بهخاطر این بود که آیات الهی را تکفیر میکردند
از هر طرف که انسان نگاه میکند میبیند چقدر توصیههای امام و رهبر معظم حکیمانه است که آثار شهید مطهری را برای تقویت اصولدین جدی بگیریم خصوصاً جوانان عزیز را توصیه میکنم تابستان است فراقت بیشتری دارید بعضی از کتب شهید مطهری را دم دست بگذارید روزی یک مقدار بخوانید تا کل کتاب را بخوانید
5- «ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ» بهخاطر این که در گناه تعدی و استمرار ورزیدند
دچار غضب و ذلت و مسکنت شدند بهخاطر کفر اعتقادی و کشتن انبیا
و دچار کفر اعتقادی و قتل انبیا شدند بهخاطر استمرار و تعدی در عصیان
این همان چیزی است که علما گفتهاند
برادارن و خواهران تمرین کنیم حتی مکروه را هم انجام ندهیم که اگر مکروه و مشتبه را انجام دادیم زمینه میشود برای ورود به صغیره و صغیره زمینه میشود برای ارتکاب کبیره و کبیره را انجام دادیم سبب اکبر کبائر که شرک و کفر است میشود
لذا فیض کاشانی در تفسیر صافی آوردهاند که پیامبر اعظم فرمود:
«يا عباد الله احذروا الانهماک في المعاصي و التهاون بها، فان المعاصي تستولي الخذلان علي صاحبها، حتي توقعه في رد ولايه وصي رسول الله، ودفع نبوه نبي الله، ولاتزال ايضا بذلک حتي توقعه في دفع توحيد الله، والالحاد في دين الله»
اي بندگان خدا! به هوش باشيد از اين که در گناه غرق شويد و با علاقه گناه نماييد و بپرهيزيد از اين که گناه را کوچک شماريد، چرا که هر گناهي مرتکب شونده ي خود را چنان به رسوايي وپستي مي کشاند که او ولايت ائمه دين را انکار نمايد، و نبوت پيامبر را منکر شود. بلکه بدتر از اين او را به جايي مي کشاند که توحيد را انکار نموده و در دين خدا ملحد و کافر شود.
مگر ما نداشتیم؟ اول انقلاب تفسیر نهجالبلاغه میگفتند خیلی هم خوشبیان بودند؛ اما چون پایههای دینی قوی نبود بهجای رسیدند که الان معتقد هستند پیامبر اکرم در دریافت وحی معصوم نیست
خدایا همه ما را در اعتقاداتمان راسخ بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله و سلم، و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساءالعالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زينالعابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى و من اعدائهم نتبرء الی الله
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن
صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ
فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ
وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً
حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً
وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام، همه شهدا مخصوصاً شهدا منطقه کاشان، استان اصفهان، حاجقاسم عزیز، شهدا مدافع حرم، حججی بزرگوار، شهدا خبرنگار
سلامتی و تأیید رهبر معظم انقلاب
صلواتی هدیه بفرماید
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
توصیه مصداقی بنده به تقوی، نهجالبلاغه است که به جلسه ششم حکمت سی و یکم رسیدیم
می فرماید:
«وَ الشَّكُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى التَّمَارِي وَ الْهَوْلِ وَ التَّرَدُّدِ وَ الِاسْتِسْلَامِ؛ فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ»
شك را نيز چهار شعبه است: جدال بيهوده و هول و هراس و دودلى و تسليم
هر كه جدال را عادت خود سازد شب گمراهیاش به روز بدل نگردد
همیشه در مقابل مطلب درست خاضع باشیم وقتی به ما تذکری دادند دوباره با یک حرف بدتری آن را خرابتر نکنیم
مناسبتها:
1- اردوهای جهادی
از اردوهای جهادی در سرتاسر کشور در استان اصفهان در منطقه کاشان که دانشجویان عزیز ما که از دانشگاههای مختلف دارند انجام میدهند صمیمانه ممنون هستیم از رؤسای دانشگاهشان که همکاری کردند و بودجهای در اختیارشان قرار دادند ممنون و از سپاه و بسیج و روحانیت و نهادهای که پشتیبان آنها بودند تشکر میکنم
به دیدنشان رفتم یکی از افتخارات ما این دانشجویان اردوهای جهادی هستند
بهعنوانمثال عرض میکنم: اینها شناسایی کردند در کجا منطقه آمار بچهدار شدند از همه کمتر است آمار اگر دو باشد؛ یعنی یک پدربزرگ و مادربزرگ از دنیا رفت دو بچه جایگزین میشود و ما همین هشتاد و پنج میلیون میمانیم؛ اما در برخی مناطق شده یک رشد جمعیت نصف هست؛ یعنی بهاندازه جایگزینی هم نیست
این بچههای دانشجو مناطق را شناسایی کردند به آن منطقه رفتند چند کارگروه تشکیل دادند از جمله کارگروه فرهنگی و آموزشی اینها مشکل را غربالگری میکنند و بعد متخصص دعوت میکنند شما در یک روستا میبینید خانم دکتر متخصص آمده روستایی ما خیلی راحت میتواند مشکلش را بیان کند
یا بعد از این که حمامهای عمومی از بین رفت در برخی روستاها بعضی توان این را نداشتند که حمام اختصاصی در منزلشان داشته باشند این بچهها شناسایی کردند و بهاندازه توانشان ساختند من از بعضیهایشان پرسیدم رشتهتان چه هست؟ مثلاً رشته کامپیوتر داشت کمک بنا و گچکار میکرد
اینها افتخار جمهوری اسلامی است که اردوهای جهادی و روحیه جهادی را ایجاد کرده که در اقصا نقاط کشور وجود دارند
2- روز خبرنگار
به همه خبرنگارانمان تبریک عرض میکنم کار شما خبرنگاران همان کار انبیا است که نبا (خبر) را بدون کم و کاست از خداوند میگیرند و حفظش میکنند و بدون کم و کاست به مردم میرسانند
خبرنگار هم وقتی یک اتفاق میافتد دقیق آن را بررسی میکند و آن را حفظ میکند و به بقیه میرساند بدون کم و کاست اینطور نباشد وقتی که من و شما میخواهیم یک خبر صحیح بخوانیم به دو یا سه روزنامه رجوع کنیم تا کل زوایا را به دست بیاوریم خواهشم از همه خبرنگاران که حقیقتاً زحمت میکشند با امکانات بسیار کم کل منطقه را پوشش میدهند این هست که آن صفت انبیا را که حفظ کامل خبر و رساندن به مخاطب هست ان شالله حفظ بفرماید
3- انتخابات مجلس
بهخاطر این که برخی از مخاطبینی که اینجا هستند در فضای مجازی وجود ندارند یک بنده از بیانیه که برای انتخابات منتشر کردم را محضر شما تکرار میکنم
انتخابات و سپردن مسئولیت عبارت است دادن یک امانت به اهلش «إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها»
خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید
مسئولی که میخواهد برای انتخابات ثبتنام کند حواسش باشد نامه پنج نهجالبلاغه را مدنظر داشته باشد که امیرالمؤمنین به اشعث فرمود: «إِنَّ عَمَلَک لَيْسَ لَک بِطُعْمَةٍ وَ لَکنَّهُ فِي عُنُقِک أَمَانَةٌ»
شغل تو به منزله طعمه و خوراکی برای تو نيست بلکه آن امانتی است که بر ذمه و گردن تو نهاده شده
چه کسی اهلیت دارد که بیاید ثبتنام کند و بعداً ما به او رأی بدهیم؟
برای شایستگی و اهلیت دو ویژگی در سوره یوسف آمده: یک) تعهد (حفیظ) دو) تخصص (علیم)
«قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ»
یوسف گفت: مرا سرپرست خزائن سرزمین (مصر) قرار ده که نگهدارنده و آگاهم!
آدم باتقوی کسی است که وقتی متخصص نیست اصلاً خودش وارد صحنه نمیشود
حقیر بهعنوان خادم شما، نماینده رهبر معظم انقلاب در بخشی از کشور همان سیاست رهبر معظم انقلاب را دارم
بیان ملاکها و وظایف اما این که از فرد خاص در پنهان یا آشکار چه بهصورت اشاره یا صراحت بخواهم حمایت کنم بههیچوجه این روش را نخواهم داشت همه مردم و نخبگان عزیز که ارزشهای اسلامی و خط شهدا و ولایتفقیه را قبول دارند یکسان هستند
4- روز مقاومت
این ایام سالگرد جنگ 33 روزه است خانم رایس اعلام کرده بود که خاورمیانه باردار است و بچهای که قرار است به دنیا بیاید عبارت است از تغییر مرزهای خاورمیانه
دیگر عراق، لبنان، سوریه و... نباید اینطور باشد باید خاورمیانه جدید بر اساس مصلحت اسرائیل و آمریکا به وجود بیاید
حزبالله لبنان با امکانات کم مادی اما باقدرت بالای نرمافزاری
وقتی از معاون آسیدحسن نصرالله سؤال کردند: ایران به شما چه داد؟
گفت: پاسدارهای ایران که به لبنان آمدند برای ما توحید و خداباوری را به ارمغان آوردند امروز کار اسرائیل به جای رسیده که دههزار نفر از ارتش اسرائیل جدا شدهاند امروز بعد از هفت ماه که نتانیاهو اعلام کرد میخواهم اصلاحات قضائی میخواهم انجام بدهم صدها هزار معترض در خیابانهای رژیم صهیونیستی به میدان آمدهاند حتی در صفوف ارتش بخصوص در نیروی هوایی
و حزبالله عزیز ما قدرت دفاعی و پهپادی خودش را بهشدت بالا برده یکبار یک پهپاد پیشرفته اسرائیل به نام هرمس 450 آمد بلافاصله با موشک سام 8 مورد هدف قرار گرفت امروز یکی از نگرانیهای اسرائیل همین چادرهای حزبالله است که در عمق 30 متری ارضی اشغالی وجود دارد که میگویند از ژنراتورهای برقش همنشان میدهد اراده حضور دائمی دارند
این یعنی همان جمله رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی که فرمودند: فرج امام زمان علیهالسلام یک کلید رمزآلود دارد و آن کلید فتح قدس است
5- شهادت امام زینالعابدین
استفاده از فرصتها، جهاد تبیین آن درس بزرگی است که از امام سجاد علیهالسلام میگیریم
شام از سال 13 قمری در اختیار بچههای ابوسفیان هست ببینید تا سال 61 چقدر زمان است؟ یزید ابن ابوسفیان، معاویه ابن ابوسفیان، یزید ابن معاویه در اینجا حاکم بودند از اهلبیت بخصوص امیرالمؤمنین اخبار معکوس منتقل شده است
وقتی امام سجاد علیهالسلام خطبه را در شام شروع کرد اینطور که من شمردم 12 جمله دررابطهبا انتساب خودش به پیامبر صلیالله علیه و آله بیان کرد
«أَنَا ابْنُ خَيْرِ مَنْ حَجَّ وَ لَبَّى» من فرزند بهترين حج گزاران و تلبیه گويان هست
وقتی آدم میخواهد محرم شود در مسجد شجره پیامبر محرم شد؛ لذا آنان که از مدینه مشرف میشوند این افتخار را دارند در جای لبیک میگویند که پیامبر اکرم لبیک گفت
بهترین کسی که در عالم وجود حج و لبیک را به جا آورد جد من بود
«أَنَا ابْنُ مَنْ أُسْرِيَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى»
من فرزند پيامبرى هستم كه در يك شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سير كرد
«أَنَا ابْنُ مَنْ بَلَغَ بِهِ جَبْرَئِيلُ إِلَى سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى»
من فرزند آنم كه جبرئیل آن فرشتهای که در هفتآسمان از او اطاعت میکنند، او را به سدرة المنتهى برد و در آنجا متوقف شد گفت: «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ» اگر از اينجا به بعد، من بهاندازۀ يك بند انگشت نزديكتر شوم، آتش مىگيرم
«أَنَا ابْنُ مَنْ صَلَّى بِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ»
من فرزند آنم كه ملائكه آسمان در نماز به او اقتدا کردهاند
بعد به سراغ امیرالمؤمنین علیهالسلام میآیند درباره امیرالمؤمنین علیهالسلام 73 صفت بکار میبرد اینجا دیگر باید امام سجاد امیرالمؤمنین را معرفی کند
«أَنَا ابْنُ مَنْ ضَرَبَ خَرَاطِيمَ الْخَلْقِ حَتَّى قَالُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»
من فرزند پهلوان و شیرمردی هستم که در جنگها عمرو بن عبدود ها، مرحب خیبریها میآمدند علیهالسلام شعله جنگ را برمیافروختند آن شمشیر ذوالفقار جدم علی ابن ابیطالب بود که بر بینی آنها فرود آمد تا توحید باقی ماند
«أَنَا ابْنُ مَنْ لَمْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ»
من فرزند کسی هستم که یک لحظه به خدا کفر نورزید
«أَنَا ابْنُ زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ تَاجِ الْبَكَّائِينَ وَ أَصْبَرِ الصَّابِرِينَ»
من فرزند زینت عبادتکنندگان و تاج و زیور گریهکنندگان و بیشترین صبرکنندگان علی هستم
تا بهجای که میفرماید: «ذَاكَ جَدِّي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ» آرى او، جدم على بن ابیطالب است
بعد با یک جمله انتساب خودش را به حضرت زهرا بیان میکند
«أَنَا ابْنُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ أَنَا ابْنُ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ» من فرزند فاطمه زهرا بانوى بانوان جهانم
بعد سراغ امام حسین میآید میفرماید:
«انا ابن المقتول ظلما»
من پسر حسین هستم که او را به ظلم کشتید در یک تعبیری دارد: من پسر حسین هستم که او را به قتل صبر کشتید قتل صبر با عرض معذرت از امام زمان یعنی حیوانی را در یک قفسی بگذراند با هر وسیلهای به او بزنند به این میگویند قتل صبر
«انا ابن مجزوز الرأس من القفا»
من پسر حسینی هستم که سرش را از پشت از قفا جدا کردند
«انا ابن العطشان حتي قضي»
من پسر حسینی هستم که یک قطره آب به او ندادند تا به شهادت رسید
«انا ابن طريح كربلا»
من پسر حسینی هستم که بعد از شهادت بدنش را در کربلا رها کردند
«انا ابن من بكت عليه ملائكة السماء»
من پسر حسینی هستم که تمام فرشتگان بر او گریه کردند
«انا ابن من رأسه علي السنان يهدي»
من پسر حسینی هستم که سرش را بالای نیزه قرار دادند از این منزل به آن منزل از این شهر به آن شهر هدیه بردند
«انا ابن من حرمه من العراق الي الشام یسبي»
من پسر حسینی هستم که خانوادهاش را در این شهرها به اسارت بردند
با این خطبه شام به هم ریخت یزید به مؤذن گفت اذان بگو جلو آمد به امامت جماعت به ایستد بعضی از مسجدیها به یزید اقتدا نکردند
امشب شهادت این امام هست
من فقط یک جمله از مقتل در رابطه با دفن شهدا بخوانم
میفرماید: با اذن خدا از زندان کوفه به کربلا آمد
«و لمّا أقبل السّجّاد (ع) وجد بنی أسد مجتمعین عند القتلی متحیّرین...»
چون امام سجّاد (ع) آمد، بنیاسد را دید که کنار کشتگان گردآمدهاند و سرگرداناند...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)