/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ آذر
صفحه اصلی
اخبار
پیامها و نامهها
زندگینامه
خطبه نماز جمعه
دروس
پیام سفیر
در محضر معصوم(ع)
شرح صحیفه سجادیه
سلسله درسهای نهجالبلاغه
مبانی فکری شهید مطهری(ره)
حضور در مدارس-سال سوم
حضور در مدارس-سال دوم
حضور در مدارس-سال اول
سخن نوشته
پاسخ به سوالات
عکس
فیلم
ارتباط با دفتر
تاریخ ارسال:
۱۴۰۳ جمعه ۲۵ خرداد
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی بیست و پنجم خرداد
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی بیست و پنجم خرداد
خطبه اول
Your browser does not support this audio
خطبه دوم
Your browser does not support this audio
سلام عليكم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثنا لله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا و حبيب قلوبنا و طبيب نفوسنا ابي القاسم المصطفي محمد صلي الله عليه و آله وسلم و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين سِيَّمَا محمد بن علي الباقر و سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ في الْأَرَضِينَ وَلعْنَة الله عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، الی يَوْمِ الدِّينِ
اوصيكم و نفسي بتقوي الله.
برادران خواهرانم خود و شما را به رعايت بيشتر حدود الهي و انجام واجبات و ترك حرام سفارش ميكنم
مصداقاً ميرويم محضر دعاي مكارم الاخلاق دعاي بيستم صحيفهي عبارت 52 از اين دعا
وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ، خدايا لباس اهل تقوا را به تن من بپوشان و من را با آن زينت بده
وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ تا كارهاي بدخودم را زياد بشمارم
وَ إِنْ قَلَّ اگر چه تعدادش كم باشد ولي من آنها را زياد بشمارم
مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي، بديهايم را در رفتار و گفتار زياد بشمرم
مرحوم سيد علي خان كبير در شرح اين عبارت يك حديثي را از امام رضا عليه السلام آوردند كه امام رضا عليه السلام فرمود:
وَ لَا تَسْتَقِلُّوا قَلِيلَ الذُّنُوبِ كارهاي گناه كم را كم نشمرديد چرا؟ به خاطر اينكه روي هم جمع ميشود
فَإِنَّ قَلِيلَ الذُّنُوبِ يَجْتَمِعُ اين گناهان كم جمع ميشود، جمع ميشود، جمع ميشود
حَتَّى يَكُونَ كَثِيراً زياد ميشود،
يك لحظه خواهران و برادران از زمان بلوغ خودمان را حساب كنيم تا الان چند سال گذشت
براي نوجوانان عزيزمان ممكن است يكي دوسال گذشته باشد دختر ما پسر ما، براي بعضيها ممكن است 10 سال گذشته باشد، براي بعضي ممكن است 40-50 سال گذشته باشد، اگر فقط روزي يك گناه خداي نكرده اگر ما انجام داده باشيم و توبه نكرده باشيم ببينيد چه عددي ميشود؟
10 سالش ميشود 3650 گناه، 40 سالش ميشود14600 گناه
يك گناهش جواب دادنش سخت است
(إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصاد) خدا در كمين است، حق النّاس رضايت ميطلبد
برادران و خواهران پس توصيه به تقوا اين شد
گناه كممان را هم زياد بشمايم
خصوصا حضرت فرمود مِنْ قَوْلِي اول بحث گناهان قولي و زباني را مطرح میکند
جناب سيد علي خان دوباره روايت ميآورند معاذ بن جبل ميگويد پيامبر اكرم رو كردند به ما اشاره كردند به زبان فرموند
(كُفَّ عَلَيْكَ هذَا). اين را حفظ كنيد اشاره كردند به زبان پيامبر اكرم فرمود اين را نگهش داريد، زبان را حفظ كنيد قلت يا رسول الله من پرسيدم اي پيامبر اعظم( چه افتخاري داشتند اونها برادران و خواهران پيامبر اكرم را ميديدند)
گفتم يا رسول الله
إِنَّا لَمُؤَاخَذُونَ بِمَا نَتَكَلَّمُ بِهِ؟ ما مواخذه ميشويم به حرفي كه ميزنيم؟ اين حرف مؤاخذه دارد؟
حضرت فرمود:
فَقَالَ: وَهَلْ يَكُبُّ النَّاسَ عَلَى وُجُوهِهِمْ - إلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ؟! مگرچيزي انسان را واژگونه با صورت وارد جهنم ميكند جز درو شدههاي همين زبان خيلي مهم است اين زبان
از مسير و حدودش كه خارج شود پيامبر اكرم فرمود انسان را با روح جهنمي ميكند
اين توصيه به تقواي خطبهي اول
اما محضر قرآن هستيم به لطف خدا امروز خطبه 108 ما هست در كاشان مكرم رسيديم به سوره بقره آيه 93
اين آيه يك مقدار طولاني است من نصفش را اين جلسه مطرح كنم
وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ اي بني اسرائيل بياد آوريد زماني كه ما از شما عهد گرفتيم
وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ كوه طور را بالا سرتان بلندش كرديم
گفتيم خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بگيريد، اخذ كنيد آن توراتي كه براي شما آورده شده
بِقُوَّةٍ با قوت بگيريدش وَ اسْمَعُوا
خوب عزيزاني كه خطبهها را دنبال ميكنند، سروران عزيز روحاني ما، معلمان ما همهي شما كه دقت ميكنيد اين آيه 93 ميبينيد شبيه 63 هست آيه قبل
منتهي آنجا فرمود
خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اذْكُرُوا ما فيهِ متذكر بشويد محتواي تورات را
اينجا فرمود
خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا
فرقشان چي هست؟
بگيريد محتواي تورات را وَ اذْكُرُوا ما فيهِ محتوايش را متذكر شويد
اينجا ميفرمايد بگيريد وَ اسْمَعُوا گوش كنيد
من هر دو را ميگويم و نتيجه ميگيريم
در تسنيم جلد 5 صفحهي 101 آمده خدا وقتي فرمود وَ اذْكُرُوا ما فيهِ متذكرشود محتواي تورات را اين با قرائت فرق ميكند
يك وقت ما قرآن را ميخوانيم
يك وقت ميفرمايد متذكر بشويد، متذكرشدن معنايش اين است كه هم در ابتدا و هم در ادامه محتوا را مدنظر داشته باشيد نه فقط يكبار خوانديم تمام.
هم در حدوث هم دربقا به ياد باشيد به محتوا عمل كنيد چون اگر عمل نكنيد آن علم كوچ ميكند
يادت باشد برادران و خواهران اين حديث شريف كه فرمود
علم و آنچه كه ادم ياد ميگيرد
الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ با عمل مهفوف است ميماند
فَإِنْ أَجَابَهُ اگر عمل اجابت كرد آن علم را يعني انجامش داديم در قران آمده كه چشمتان را از نامحرم فرو بندازيد عمل كرديد اگرعمل كرديد آنجا ميفرمايد ميماند
وَ إِلَّا ارْتَحَلَ آن علم ميرود
پس وقتي قرآن فرمود محتواي تورات را بگيريد وَ اذْكُرُوا ما فيهِ يعني متذكر باشيد هم در ابتدا هم در انتها يعني عمل كنيد
اما اينجا فرمود خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا بشنويد
اين يعني چي؟
پس متذكر شويد يعني عمل كنيد
وَ اسْمَعُوا يعني چي؟ بشنويد
ميفرمايد اینجا اخذ بقوه در مقابلش فرمود كنارش وَ اسْمَعُوا ، وَ اسْمَعُوا يعني ايمانت را تام و كامل كن
گفت سوال
چه وقت ايمان ما كامل ميشود
آيا با صرف گفتن اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم و اشهد ان عليا ولي الله زباني و حتي قلبي كامل ميشود؟ نه
ايمان وقتي كامل و تام ميشود كه به مرحلهي عمل برسد.
پس وَ اسْمَعُوا هم در دل خودش دارد كه عمل صالح انجام بدهيم
اين نكتهي اول
خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا عمل بكنيد به محتواي تورات
امروزعمل كنيد به متحواي قرآن
نكتهي دوم
آيا امكان دارد كوه را خدا بلند كند بالاي سر ما؟ امكان دارد؟
اين را سابقا هم محضرتان عرض كرديم
خدايي كه اين آسمان را، آسمان با عظمت را بدون ستوني كه ما ببينيم بالاي سر همهي ما نگه داشته
اين كوه عددي نيست درمقابل آسمان
سورهي مباركه رعد آيه 2 ميفرمايد
اللَّهُ الَّذي آن خداي است كه
رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها بدون ستوني كه ما ببينيم يا ستون نامرئي است يا بدون ستون مرئي، هر دو تفسيرش را آوردند
خدايي كه اين قدرت را دارد آسمان را نگه داشته بالاي سرما ديگه كوه كه چيزي نيست
اگر باز نزديكتر بخواهيم براي قدرت مثال بزنيم قلعهي خيبر را در نظربگيريد درب باب خيبر،
وقتي مولا اميرالمؤمنين اين در را كند پرتاب كرد،
أربَعُونَ ذِراعاً، 20 مترآن طرف
آمدند رزمندگان و مجاهدان كه اين در را تكانش بدهند،
وَ لَقَدْ تَكَلَّفَ حَمْلَهُ به تكلف و سختي افتادند براي حمل آن درب
أَرْبَعُونَ رَجُلًا 40 نفر
فَمَا أَطَاقُوهُ آخرش هم طاقت نياوردند اين در را حمل كنند
اما امير المؤمنين بلند كرد سپر قرارداد
پس امكان دارد خداي متعال كاري كه براي امثال ما نا ممكن جلوه ميكند خداي متعال انجام بدهد
خواب
اين هم نكته دوم پس امكان دارد بزرگتر از اين هم خداي متعال انجام دهد
نكتهي سوم
آيا اين كوه كه بالا سر اينها بايد بيايد و خدا بفرمايد به محتواي تورات عمل كنيد سلب اختيار نميكند از اينها؟
ايمانشان اجباري نميشود ؟
اين را بزرگان ما اينجور توضيح دادند
مي فرمايند كه يك داروي تلخ را در نظر بگيريد خداي نكرده بچهي شما مريض ميشود، مادر، پدر بچه را ميبرند پزشك صدقه هم ميدهند دارويي تجويز ميشود اين دارو تلخ است، تلخ است، وقتي ميخواهند به بچه بدهند عقل ميگويد اين دارو را بخور، رضايت عقلي وجود دارد اما ذائقهي او ميگويد تلخ است، نخور، بد است
اين جا بزرگان ميگويند همينكه رضايت عقلي وجود دارد يعني اختيار وجود دارد
دراين جا هم كوه طور كه بلند شده بالاي سر اين جمعيت، براي اينكه اخذ بقوة كنند در محتواي تورات، اينجا ميگويند هنوز رضايت عقلي وجود دارد با رضايت عقلش ميآيد محتواي تورات را ميپذيرد
خدا خواسته با اين اعجاز يك لطفي درحق او بكند
اسباب توفيق را فراهم كند همان طور كه وقتي عصا شد اژدها براي همين بود
چرا عصا شد اژدها؟
براي اينكه مردم بپذيرند ايشان پيامبر خداست يك آدم معمولي نيست از طرف خدا وحي آورده، اين كوه را هم خدا بلندكرد. باور كنند اين نبي الله است اين تورات از طرف خدا آمده
اسباب توفيق را خدا برايشان فراهم كرد با اين بلندكردن كوه طور بالا سرشان
قرينه اين كه حقيقتا اختيار داشتند آن كلمهي اخذ بقوة است
خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ چرا اين قرينه است؟ كه واقعا اختيار داشتن
به خاطر اينكه شخصي آمد به نام اسحاق ابن عمار از امام صادق عليه السلام سؤال كرد آقا اين اخذ بقوة كه در اين آيه آمده منظور قوت بدن است يا قوت روح است؟
خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ با قوت بگيريد، با قوت جسمي و بازو؟ يا با قوت روح؟
حضرت فرمود هر دو تاش، حضرت فرمود هر دو، هم روح قوي شود محتواي قرآن را بگيرد هم جسم قوي شود براي انجام دستورات قرآن
روزه سخت است ديگه ماه رمضان از اذان صبح تا اذان مغرب بدن سختي ميكشد
خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ
توضيحي كه آيت الله جوادي ميدهند براي اين عبارت امام صادق عليه السلام اين است اين است
فرمودند روح اصل ما است روح دستور ميدهد اين كار را بكن بدن هم انجام ميدهد مطيع روح ماست اگر روح بخواهد يك كاري انجام دهد بايد يك جزم علمي يك اغناء انديشهي عقلي برايش به وجود بيايد كه اين كار خوب است
در كنار آن بايد انگيزهي عملي هم براي او به وجود بيايد
با اقتدار بيايد عمل كند پس روح ما اول از نظر عقلي قانع ميشود بعد انگيزه برايش تقويت ميشود بعد كه اين دو تا اتفاق افتاد بعد به بدن دستور ميدهد اگر ما توانستيم روح را قوي كنيم بدن دنبال روح ميآيد اين حديث شريف امام صادق عليه السلام را يادمان نرود در بحار جلد 67 صفحهي 205
مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّة اگر بدن، اگر روح قوي شود بدن هيچ وقت احساس ضعف نميكند
اينكه ما ميبينيم حاج قاسمها ، شهيد مهدي زين الدينها و شهيد چمرانهاي عزيز ما اين قدر خود آقاي رئيسي عزيز ما آيت الله رئيسي انقدر از اين بدن كار ميكشيدند سرّش چيه ست؟ خواهران و برادران، سرّش اين است كه روح را تقويت كردند، روح وقتي بزرگ ميشود، قوي ميشود بزرگوار ميشود اين بدن را ميكشاند،
وزير آقاي رئيسي خودش ميگويد ما از سفر استاني آمديم اذان صبح رسيديم تهران من از خستگي افتادم اصلا، بيدار كه شدم ديدم ساعت 9 صبح است تلويزيون را باز كردم اِ آقاي رئيسي رفتند سفر بعدي الان ملاقات دارد.
مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّة
مرور كنم خطبه يك را براي عزيزاني كه دير آمدند
توصيه به تقوا اين بود كه ما كارهاي بدمان را ولو كم باشد زياد بشماريم
چون روي هم ديگه جمع ميشود 10 سالش روزي يك گناه ميشود 3650 گناه
گناهان زباني را هم جدّي بگيريم
پيامبر اكرم فرمود انسان را واژگون وارد جهنم ميكنند در آيهي شريفه هم فرمودند كه امكان دارد اين كه خدا كوه را بالاي سر كسي بلند كند؟
بالاترش را خدا انجام داده همه داريم ميبينيم اين آسمان
اللَّهُ الَّذي رَفَعَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها
سلب اختيار هم نشده، پس چي شده؟
اسباب توفيق رو براي ما فراهم كرده شبيه همان عصايي كه شد اژدها تا زودتر باور كنند ايشان نبي الله هست
و نكتهي بعدي
بگيريد اخذ بقوه كنيد واسمعوا، واسمعوا يعني اين را عجين كنيد همراه كنيد با عمل، علمي كه با عمل همراه شود ماندگار است و ميماند.
خدايا همهي ما را در آشنايي با معارف قرآن و سپس عمل به آن كمك بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
وَ الْعَصْرِ (1)إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ (2)إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ (3)
السلام عليكم جميعا و رحمه الله بركاته
خطبهي دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا ابي القاسم المصطفي محمد صلي الله عليه و آله وسلم اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زينالعابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و علي ابن موسي الرضا و اللهم صلي محمد ابن علي الجواد
اللهم صلي علي علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري و اللهم صل علي حجه ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر،
همهي سرورانم برادران خواهران و نوجوانان عزيز دعاي آقا را با توجه بخوانيم
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادي روح حضرت امام، همهي شهدا، شهداي عزيز استان اصفهان، شهداي منطقه كاشان، شهداي مؤتلفه، شهيد چمران عزيز، شهداي اين ايام، عملياتهايي كه سالگردشان هست، همه را شاد كنيم آيت الله رئيسي و يارانشان را سلامتي و نصرت رهبر عظيم الشأن انقلاب با صلواتي بر محمد و آل محمد
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
برادران و خواهران در خطبهي دوم هم خود و شما را به رعايت بيشتر تقوا سفارش ميكنم
مصداقا ميرويم به محضر نهج البلاغه حكمت 54 عبارت دوم
لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ هيچ فقري مثل جهالت نيست.
جهل چيه؟
امام صادق عليه السلام فرمود يكي از مصاديق جهل اين است
مِنْ أَخْلَاقِ الْجَاهِلِ اين است
وَ الْمُعَارَضَةُ قَبْلَ أَنْ يَفْهَمَ قبل ازاينكه بفهمد اصلا بنده خدا چي دارد ميگويد شروع ميكند به پاسخ دادن جواب او را دادن، بگذارحرف او منعقد شود ببين كلامش چيه صدر و ذيل حرفش چيه ؟ بعد عرض شود او را از بين ببر
مِنْ أَخْلَاقِ الْجَاهِلِ الْمُعَارَضَةُ قَبْلَ أَنْ يَفْهَمَ
خوب در بين همهي جاهلها چه كسي جاهلترين است اين را بيشتر دقت كنيد خواهران اين توصيه به تقوا است
فرمود جاهل ترين افراد آن كسي است كه وقتي يك متملق او را مدح كند فريب بخورد
كسي است كه بد را جلوش زيبا جلوه بدهند بپذيرد
خوب را جلوش بد جلوه بدهند تأثير بپذيرد
اين جاهلترين افراد است
أَجْهَلُ النَّاسِ الْمُغْتَرُّ آن كسي كه فريب ميخورد
بِقَوْلِ مَادِحٍ مُتَمَلِّقٍ يه آدم چاپلوس بيايد از شما تعريف ميكند، آدم فريب بخورد
ما ميشويم جاهل ترين، اگر فريب بخوريم
يُحَسِّنُ لَهُ الْقَبِيحَ زيبا جلوه ميدهد براي او قبيح را بد است گناه است، معصيت است اين كار شيطان همين است
اينهايي كه دچار گناه ميشوند، گناه چشم، گناه زبان، گناه دامن، گناه شكم، مال حلال، حرام همه را ميخورند، اين بد را شيطان برايش زيبا جلوه داده
تسويل، تزيين از كارهاي مهم شيطان است.
وَ يُبَغِّضُ إِلَيْهِ النَّصِيح يه آدم خيرخواه است مثل آقاي رئيسي اين آدم خيرخواه را نزد مردم بد جلوه ميدهد، و اين هم ميپذيرد.
امام علي عليه السلام ميفرمايد جاهل ترين افراد اينها هستند كه يك آدم خيرخواه را دارد شبانه روزي كار ميكند، برايش بد جلوه ميدهند ميپذيرد،
پس توصيه به تقواي خطبهي دوم، اين شد
لَا فَقْرَ كَالْجَهْل هيچ فقري مثل جهالت نيست
از اخلاق جاهل اين شد كه فرمود قبل از اينكه بفهمد طرف مقابل چي ميگويد شروع كند به معارضه
و جاهلترين فرد كسي است كه چاپلوسي ديگران در او اثر بگذارد، فريب بخورد افراد خوب را اگر بد جلوه دادند شهيد بهشتي را بد جلوه دادند آيت الله رئيسي را بد جلوه دادند رهبر معظم را من اصلا شرمم ميشود الفاظ بكار ببرم، رهبر معظم را ديكتاتور جلوه بدهند اين بپذيرد، اين اجهل الناس است،
اين توصيه به تقواي خطبهي دوم.
اما مناسبت هامون
مهمترين مناسبت شهادت امام باقر عليه السلام 7 ذيحجه امروز
من در زندگي امام باقر عليه السلام اولاً براي اينكه به رضوان الله برسيم ميتوانيم به همهي ائمه متوسل بشويم ولي دردعاي توسل ديگر در مفاتيح كامل آمده آسانترين راه اين است كه به امام باقر و امام صادق متوسل بشويم براي رسيدن به رضوان الله هركي طبقات بالاي بهشت را ميخواهد نميخواهد به اين طبقات پايين اكتفا كند كه 700 سال يكبار ميتواند امام حسين را ببيند متوسل شود به امامت امام باقر و امام صادق
اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِحَقِّ وَلِيَّيْكَ دو تا امام مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ إِلّا أَعَنْتَنِی بِهِما عَلی أَمْرِ آخِرَتِی بِطاعَتِک وَرِضْوانِک وَبَلَّغْتَنِی بِهِما ما یرْضِیک، إِنَّک فَعَّالٌ لِما تُرِیدُ؛
نكتهي دوم درباره امام باقر عليه السلام
يك حديث بسياركاربردي خواهران، برادران، عزيزاني كه در امرو به معروف كارمي كنند ف عزيزاني كه در امور تربيتي كار ميكنند يك معلمي كه در مدرسه ميخواهد يك تحولي ايجاد كند، يك مسئول عزيزي كه ميخواهد اداره اش را متحول كند، امام جمعه و جماعتي كه ميخواهد كار تحولي ايجاد كند، امام باقر عليهالسلام فرمود
اگر خدا از شما حسن نيت ببيند شما را كمك ميكند
ما حسن نيت داشته باشيم، ما صادقانه بيايم وسط
ما براي دوربين و براي امار كار نكنيم براي خدا كار كنيم
خداي متعال تضمين ميكند ما را كمك كند. حديث اين است فرمودند:
إِذَا عَلِمَ اَللَّهُ تَعَالَى مِنْ عَبْدٍ حُسْنَ نِيَّةٍ اگر خدا از يك عبدي حسن نيت را ببيند
اِكْتَنَفَهُ بِالْعِصْمَةِ او را در كنف حمايت و عصمت خودش حفظ ميكند
اين حديث بسيار كاربردي براي همهي ما
اما يك تحليل بسيار كوتاه از زندگي امام باقر و امام صادق عليه السلام طبق بيان تحليلي رهبر معظم انقلاب براي حكومت اسلامي در دراز مدت، زمينه سازي ميكند كار بزرگ امام باقر عليه السلام اين است
زمينه سازي بكند براي حكومت اسلامي در دراز مدت
سه تا كار وظيفهي امام عليه السلام بود به خوبي هم انجام داد
1-ذهن مردم به هم ريخته، خصوصا نسبت به اميرالمومنين علي ابن ابي طالب، معاويه 70 هزار منبر را رسانهي پر قدرت معاويه عليه اميرالمؤمنين بسيج كرده، ببنيد تأثير ميگذارد. 10 بار بگويد 100بار بگويند 1000بار كه بگويند مردم همانطور كه ما در آشوبهاي پارسال ديديم ذهن جوانان عزيز ما متأثرشد.
ذهن مردم نسبت به اميرالمؤمنين به هم ريخته بايد اميرالمؤمنين جايگاهش برگردد اين يك وظيفه
من يك مصداق اگر بخواهم بگويم سريع، در شهركوفه عبدالله نافع خودش مريد اميرالمؤمنين بوده عاشق اميرالمومنين بوده ولي وقتي ماجراي نهروان به ايشان ميرسد كه اميرالمؤمنين از خوارج 12هزار نفر بودند آمد اتمام حجت كرد 8 هزارتا از آنها توبه كردند 4 هزار تاشون باقي ماندند مثل داعشيها ديگه به شكم زن حامله ميزدند، حضرت فرمود ديگه با اينها مقابله كنيد. اين 4 هزار تا توبه نكردند، اين آقاي عبداله نافع گفت اگر كسي ثابت كند اين جنگ به حق بوده من بازم ميشوم عاشق علي ابن ابيطالب به او گفتند ميداني الان عالم ترين فرزند اميرالمؤمنين كي هست؟ گفت نه گفتند برو مدينه امام باقر عليه السلام با يارانش آمد مسجد مدينه حضرت ميداند كه اين براي چي آمده، بعد حضرت از همه پرسيدند كه شما از فضائل حضرت علي عليه السلام هرچي بلديد بگوييد.گفتند حديث اول، دوم، سوم يكي وسط اين جمعيت گفت آقا اين حديث هم من بلدم بفرماييد چي هست؟
فرمود درجنگ خيبر وقتي كه حضرت رسول (ص) پرچم را داد به اولي رفت شكست خورد رفت به دومي داد رفت شكست خورد حضرت ناراحت شدند. فرمودند آبروي اسلام را اينها بردند فردا رايت را پرچم را به كسي ميدهم
لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَداً فردا به كسي ميدهم
كَرَّارٌ غَيْرُ فَرَّارٍ كرار است فرار نیست اهل فرار است جبهه نيست
وَ يُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ خدا و پيغمبر دوستش دارند همه منتظر بودند فرداكي اين شخص؟
سعد ابي وقاص سر لشكر در دوران 25 ساله ميگويد من وقتي فردا پيامبر اكرم همه را به خط كرد من روي پنجههاي پام بلند ميشدم كه يك وجب بيايم بالا پيامبر من را ببيند بگويد تو بيا.
حضرت فرمود علي را بياريد .
خوب، امام باقر عليه السلام به عبدالله نافع فرمود، عبدالله اين حديث را شنيدي يا نه؟ گفت بله چه ربطي دارد به سوال من؟
امام اينها، حضرت بگو ببينم وقتي كه خدا و رسول دوستش دارند يك شخص را آيا خدا ميدانست كه قرار است 30 بعد ايشان در خوارج 4هزار نفر را گردن بزند؟ ميدانست يا نميدانست؟ اگر بگي نميدانست كافر شدي به علم خدا، ناچار بايد بگويي ميدانست،
سوال بعدي، خدا وقتي كه يك نفر را دوست دارد براي اطاعت دوستش دارد يا براي گناه و معصيت گفت براي اطاعت، فرمود پس نتيجه ميگيريم كشتن 4 هزار نفر خوارج اطاعت خدا بوده است و خدا براي اطاعتش علي را دوست داشت گفت
اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه خدا ميداند امامت را كجا قرار بدهد
اشهد ان عليا ولي الله
اين كار اول امام باقر عليه السلام اذهان را كه عليه اميرالمؤمنين شده بود بايد برگرداند، كار دوم حضرت امام باقر ايجاد تشكيلات منسجم كه كار فرهنگي بايد انجام بدهيم ياد بگيريم از امام باقر
اول بايد نيروسازي كنيم
امام باقر عليه السلام نيروسازي هم كه ميكند مثل يك كشاورز ماهر هم بذر را ميپاشد و هم نگهداري ميكند بعد از اينكه اين بذر رشد كرد
شاگرداني تربيت ميكند به سرتا سر عالم اسلام ميفرستد از جمله كوفه، جناب عبدالله بن ابي يعفور از كوفه آمد مدينه گفت آقا من سؤالهاي شرعي دارم بعضي وقتها من نميتوانم محضر شما بيايم از كي بپرسم؟ فرمود از محمد بن مسلم بپرس
4 سال آمده مدينه از من مطالب را ياد گرفته برو از او بپرس
اين تربيت شاگرد و تشكيلات منسجم توسط امام كار دوم است
اول پس بايد اذهان را آماده كند
دوم تشكيلاتي ايجاد كند
و سوم بايد پياپي به دستگاه جبار ضربه بزند تا آماده بشوند براي ايجاد انقلاب جديد عليه ظالمان
نثارروح مطهر و منور امام باقر عليه السلام صلواتي اهدا بفرماييد
دعاي عرفه را داريم
عيد قربان را داريم
محتواي دعاي عرفه فوق العاده است خواهران وبرادران بعد از ظهر 9 ذيالحجه را خالي كنيم فارغ البال باشيم هم زيارت امام حسين عليه السلام را بخوانيم يك عمل جدا و هم دعاي امام حسين در روز عرفه را بخوانيم كه توحيد ناب است
قدرت ما نرم افزار ما اينهاست
اَللَّهُمَّ تَرَدُّدي في الْآثارِ يُوجِبُ بُعْدَ الْمزَارِ، امام حسين عليه السلام به خدا عرضه ميدارند
خدايا اينكه من دارم ازاين و آن از گل و گياه و افراد دارم تو را ميبينم
تَرَدُّدي في الْآثارِ يُوجِبُ بُعْدَ الْمزَارِ باعث شده كه من آن حالتي كه در زماني كه نور ما به حول عرش تو بود و غرق در توحيد بوديم دور بشود از ما آن حالت بُعد مزار پيش امده است
فَاْجْمَعْني عَلَيكَ بِخِدمَهٍ تُوصِلُني اِلَيْكَ. من را به يك خدمتي موفق بدار كه من وصل بشوم به تو، وصل شوم به تو
در يك عبار ديگر
اَللَّهُمَّ اِجْعَلْنِي أَخْشَاكَ كَأَنِّي أَرَاكَ خدايا يك خشيتي به من بده عظمت تو را چنان درك كنم كه كارهايي كه انجام ميدهم انگار تو را دارم ميبينم
به تعبير دعاي اقبال از پيامبراكرم خدايا يك خشيتي بين ما تقسيم كن
اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ مَعْصِيَتِكَ ديگه تاگناه پيش ميآيد من ميگويم خدا
معصيت چرا؟ خدا، اطاعت، سر دوراهيها سريع بتوانم خدا را انتخاب كنم، امام زمان را انتخاب كنم
اين محتواي دعاي عرفه است
و انشاءالله پيام حج رهبر معظم را كه محتوايش در روز7 معمولا صادر ميشود علني ميشود انشاءالله گوش ميكنيم ولي سابقا آقا فرمودند بخش مختصريش هم علني شده كه مسلمانان حج گزاران امسال وظيفه دارند نه فقط در موسم حج، نه فقط درهفتم، بلكه در سر تا سر مواقف حج بلكه وقتي كه برگشتند به كشور خودشان در اقصي نقاط عالم فرياد مرگ بر آمريكا و مرگ براسرائيل را سر بدهند
انتخابات آينده،
رهبر معظم فرمودند اين استمرار تشييع جنازه آيت الله رئيسي است
همان طور كه مردم ما آمدند زير اين تابوت باقي مانده از اين شهيد والا مقام، اين عزيزاني كه زير تابوت رفتند چيزي نمانده بود از اين بدن ولي همين تابوت سبك هر شهري رفت ميليونها نفر آمدند زير جنازهاش آقا فرمود
اگر ميخواهيد تشيع جنازه آقاي رئيسي را كامل كنيد انتخابات حداكثري بياييد شركت كنيد به كانديداها و نامزدهاي عزيز عرض ميكنم اين عبارتهاي رهبر عزيزمان خيلي سنگين است فرمود
بد اخلاقي نكنيد،
لجن پراكني نكنيد ببنيد
آقا چه عبارتي را دارند به كار ميبرند؟ شما قرار است فردا بشويد رئيس جمهور مملكت،
به طرفداراتون به حلقهي اولتان بگوييد انقدر بد اخلاقي نكنند
مگر ما تابع قرآن نيستيم، مگر تهمت حرام نيست؟ مگر غيبت حرام نيست؟
مگر پيغمبر اكرم نفرمود اين زبان را حفظ كنيد، اين زبان است كه افراد را واژگون وارد جهنم ميكند
و به آن نامزدهاي عزيز هم سفارش ميكنم، سفارش اميرالمؤمنين در نامه 53 را
اللَّهَ اللَّهَ فِي الطَّبَقَةِ السُّفْلَى خدا را خدا را در نظر بگيريد درباره طبقات پايين
يك ملاك هم ميتواند اين باشد خواهران و برادران
نگاه كنيد خواهشم اين است تمام اين 6 نامزد را صحبتهايشان را بشنويد، حرفاشون را بشنويد
خدا رحمت كنه آقاي مطهري را در اين كتاب تعليم و تربيت ميگود ما وظيفه داريم بچهمان را متفكر بار بياوريم يك تفكر اين است عقل غرباگر داشته باشد بچه ما، بعدمي فرمايد عقل غربالگر يعني چي؟ يعني اينكه
فَبَشِّرْ عِبادِ بندگان من را بشارت بده
الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ حرف ها را بشنوند
فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ
يكي حرفش خوب است يكي حرفي بسيار خوب است يكي حرفي عالي است
عملكرد يكي خوب است يكي بسيارخوب است يكي عالي است
عقل غربالگر با ديدن پيشينه و شنيدن حرفها برنامهها احسن را اصلح را انتخاب كند،
يك ملاك اصلحيت هم اين است ببينند نسبت به طبقه سفلي، طبقهي پايين طبقهي كم درآمد، اينها چه عملكردي داشتند و چه فكري دارند،
خدا رحمت كنه آقاي رئيسي را ميرفت در دور افتادهترين روستاها بعد از سيل و زلزله ميگويد دلم نيامد خودم نيام
و آخرين عرضمان غزه و فلسطين است .خوب اسرائيليها شروع كردند يك تحركاتي را عليه حزب الله هدفشان چيه؟
وقتي درغزه نتيجه نگرفت دارد به دنيا ميخواهد بفهماندكه من دنبال يك دست آورد هستم بزرگتر از غزه و حماس و جهاد اسلامي را من ميخواهم شكست بدهم و آن حزب الله است.
اما نه در غزه دست آورد به دست آورد اين چهار تا اسير هم كه آزاد كرد 120 تا تقريبا اسير دارند، بچهها 40 تا اسيرهاشو خودش در اين مدت بمبارانها كشته 80 تاش هنوز باقي مانده، براي آزادكردن اين 4 اسير 600 نفر را به خاك و خون كشيد همهي كساني كه صاحب نظر بودند گفته اين دست آورد نيست اين عين توحش است، حالا آمده سراغ حزب الله قهرمان
تحركاتي را انجام داده بعضي از بزرگان حزب الله را اين طرف و آن طرف زده
اما مرتب عملياتهاي آقاي آسيد حسن نصرالله كه حقيقتا با عقل با تدبير با توسل دارد كار را پيش ميبرد كار را به جايي رسانده كه افسر عالي مقام امنيتي اسرائيل ميگويد ما از چهار شنبه تا حالا اصلا نتوانستيم پلك بزنم، از قدرت عمليات حزب الله فقط در يك عملياتش 15 پايگاه مهم اسرائيل را كوبيد
و بايدن هم به اسرائيليها گفته جبههي جديدي اگر قرار باشد باز شود ما آمريكاييها ديگه دخالت نخواهيم كرد
اين يعني قدرت ولايت فقيه، اين يعني قدرت بازوي ولايت فقيه حزب الله و حماس اين يعني همان كاري كه حاج قاسم عزيز 7 تا ارتش حول حرم ايجادكرد
خدايا در ظهور مولامون تعجيل بفرما
قلب امام زمان را از همه ما راضي بفرما
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)
برچسب ها
مطالب مرتبط
درس فقه الاجاره نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان - سال سوم جلسه پنجاه و هشت
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۴ آذر
کافی باب ۱۴۳ (حقوق والدین) حدیث ۱
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۴ آذر
استمرار جهاد تبیین فاطمی(س) در مقاومت حزبالله (۱۴۰۳/۹/۹)
۱۴۰۳ سه شنبه ۱۳ آذر
درس فقه الاجاره نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان - سال سوم جلسه پنجاه و هفت
۱۴۰۳ سه شنبه ۱۳ آذر
کافی باب ۱۴۲ (قطع رحم) حدیث ۸
۱۴۰۳ سه شنبه ۱۳ آذر
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.