/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير
تاریخ ارسال:۱۴۰۳ جمعه ۱۸ خرداد
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی هجدهم خرداد نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی هجدهم خرداد
خطبه اول

خطبه دوم

سلام عليكم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
 بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثنا لله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا ابي القاسم المصطفي محمد صلي الله عليه و آله وسلم و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ في الْأَرَضِينَ وَلعْنَة الله عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، الی يَوْمِ الدِّينِ
خواهران و برادرانم اولا خوش آمد عرض مي‌كنم به همه‌ي شما كه از راه دور و نزديك به مصلاي بقية الله‌الاعظم كاشان آمديد و سپس خود و شما را به رعايت بيشتر تقوا سفارش مي‌كنم.
 اوصيكم و نفسي بتقوي الله.  
انجام واجبات و ترك كارهاي حرام
 مصداقاً مي‌رويم به محضر دعاي مكارم الاخلاق دعاي بيستم صحيفه‌ي سجاديه كه آخر مفاتيح الجنان هم آمده امروز جمله 51 از اين دعا
 وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ، خدايا زينت اهل تقوا را به من بپوشان
وَ اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ در اينكه من كارهاي خوبم را كم بشمارم
وَ إِنْ كَثُرَ اگر چه كارهاي خوبم زياد باشد
مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي‏ چه درگفتار و چه دركردار                                                                         
شرح ارزشمند رياض السالكين، از جناب سيد علي خان كبير كه مي‌فرمايد اين جمله امام سجاد عليه‌السلام كه خدايا به من استقلال در كارهاي خير بده كم بشمارم كار را، اين در واقع درخواستي است از خدا براي توفيق هو السوال للتوفيق براي اينكه من اعتراف كنم به اينكه خدايا من هرچه درگذشته خودم عملي انجام دادم كوتاهي كردم.
 الاعتراف في تقصير في ما عطاه در زمان گذشته هر كدام از شما خواهران و برادران يك لحظه مروركنيم گذشته‌ي خودمان را اين جمله امام سجاد عليه السلام اعترافي است از ما كه خدايا من كوتاهي كردم، و همين طوري يعطيه براي آينده هم خدايا هر چقدر من كارخوب انجام بدهم از خيرات چه خيرات قولي وچه فعلي و عملي باز من كوتاهي دارم، چه فايده‌اي دارد
 اين مرحوم سيد علي خان مي‌گويد فايده اش اين است كه آدم دچار عجب نمي‌شود، ليخرج من العجب فايده‌ي دومش اين است كه آدم وقتي كارهاي خوبش را كم بشمارد، ‌كسل نيست براي اينكه كارهاي بعدي را انجام بدهد. مي‌گويد كم بود پس يك انگيزه پيدا مي‌كند براي اينكه كارهاي خيرش را بيشتر كند، ‌ليخرج من العجب اولا ثانيا و الكسل از كسالت هم نجات پيدا مي‌كند في كسب الخير براي انجام كارهاي خوب
علاوه براين فايده‌ي سوم اين مطلب اين است كه من در مقام بندگي خداوند يك انكساري پيدا مي‌كنم، مي‌شكنم كه اين از مراحل بالاي عبوديت خدا هست و اين كم شمردن كار خير هم مي‌تواند در كميت باشد تعداد كارها و هم در كيفيت باشد مقدار اخلاص،
 يك حديثي را از كافي شريف بخوانم محضرتان و اين بحث رعايت تقوا را تمام كنيم
دركافي شريف باب 125 حديثي است معروف كه حديث هشتم اين باب هست خداي متعال به حضرت داوود نبي فرمود
 يَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِينَ گنه كاران را بشارت بده و صديقين را انذاركن حضرت داوود عرضه داشت
 قَالَ كَيْفَ أُبَشِّرُ الْمُذْنِبِينَ چطور من گنه كار را بشارت بدهم، صديق را بترسانم
حضرت باري تعالي فرمودند بَشِّرِ الْمُذْنِبِينَ أَنِّي‏ أَقْبَلُ التَّوْبَةَ بشارت بده به گنه كار اي جوان گنه كار، اي دختر و پسر گنه كار هر گناهي كه انجام داديد خداي متعال بشارت مي‌دهد به قبولي توبه و انذار كن صديقين را  
 أَلَّا يُعْجَبُوا مبادا دچار عجب شوند بِأَعْمَالِهِمْ بعد حضرت يك جمله تكان دهنده آخر اين حديث فرمودند، ‌فرمودند
فَإِنَّهُ لَيْسَ عَبْدٌ أَنْصِبُهُ لِلْحِسَابِ هيچ بنده‌اي نيست كه من او را بايستم، او را قرار بدهم براي محاسبه الهي
 أَنْصِبُهُ لِلْحِسَابِ مگر اينكه او هلاك شود
اگر قرار شد ما به حسابمون رسيدگي شود خداي متعال مي‌فرمايد همه هلاك مي‌شويم
 اين توصيه به تقوا كه كارهاي خوبمان را كم بشماريم اگر چه زياد باشد تا دچار عجب نشويم، ‌دچاركسالت نشويم، ‌و در مقابل خداي متعال هميشه خود را بشكنيم و اين عبوديت  ما بيشتر شود
مطلب محوري خطبه‌ي اول قرآن رسيديم به آيه‌ي 92 در سوره بقره كه امروز خطبه 107 ما دركاشان مكرم است.

 آيه 92 سوره بقره وَ لَقَدْ جاءَكُمْ مُوسى‏ بِالْبَيِّناتِ حضرت موسي براي شما بينات آورد
 ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ اما شما گوساله پرست شديد
 مِنْ بَعْدِهِ بعد از موسي يا بعد از آوردن اين بينات
 وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ در حالي كه شما ستم كرديد.
نکته اول : بَيِّنَاتٍ چیست؟ در تفسیر مجمع البیان، مرحوم طبرسی، می‌فرماید، بَيِّنَاتٍ ، آن معجزاتی را می‌گویند که خیلی ظاهر است،
سماها بينات‏ لظهورها و تبينها للناظرين  هر کسی آن را ببیند متوجه می‌شود اين معجزه است. بين است روشن است دلالتش بر معجزه بودن

مرحوم شُبَّر می‌فرماید: اين بينات تعدادشون 9 تاست
تِسْعَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ
 اگر از ايشان بپرسيم چرا مي‌توانند آیه ١٠١ اسراء را بخوانند
«وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَىٰ تِسْعَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ» نُه تا معجزه روشن و بیّن به حضرت موسی كليم دادیم.
این نه تا چي بوده 5 تاش در سوره اعراف آیه ١٣٣  آمده  
« فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ ما فرستاديم
براي  فرعوني‌ها الطُّوفَانَ
 وَالْجَرَادَ ملخ
 وَالْقُمَّلَ شپش
 وَالضَّفَادِعَ قورباغه
وَالدَّمَ خون
 آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا
 با اينكه معجزه‌ي روشن ديدند بازهم تسليم خداي متعال نشدند استكبار كردند و قوم مجرم بودند.
 من براي جوانان عزيزم از نورالثقلين تفسير روايي‌مان جلد 2 صفحه 58 يك روايت مي‌خوانم كه اين  سه چهار تا معجزه كه الان گفتم يك مقدار واضح‌تر شود
امام باقر و امام صادق عليهما السلام  هر دو بزرگوار فرمودند كه وقتی كه آن دو معجزه اولي صادر شد عصا شد اژدها، دست حضرت موسی شد مثل آفتاب درخشان، سحره ايمان آوردند اما فرعونیها ایمان نیاوردند ،
لَمَّا آمَنَتِ اَلسَّحَرَةُ فَرَجَعَ فِرْعَوْنُ مَغْلُوباً ، فرعون مغلوب شد در اين آزمون فرعون مغلوب شد
وَ أَبَى هُوَ وَ قَوْمُهُ اما خودش و قومش يعني قبطي‌ها حاضر نشدند از كفر خودشان دست بر دارند هامان وزيرش به فرعون گفت اما مردم بنی اسرائیل ایمان آوردند،
إِنَّ اَلنَّاسَ قَدْ آمَنُوا بِمُوسَى
 گفت چاره چيه؟ مشورت خواست از هامان، ‌هامان گفت تمام كساني را كه به دين موسی ایمان آوردند و خدا پرست شدند همه‌ي آنها را زندانی کن
 فَاحْبِسْهُ فَحَبَسَ كُلَّ مَنْ آمَنَ بِهِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ،
 خداي متعال، اينجا معجزات خودش را براي فرعوني‌ها آورد تا دست بردارند از اين ظلمشان
 اولين معجزه اين بود كه نقص در ثمرات بود در ميوه‌ها و قحطي برايشان به وجود آمد
 معجزه‌ي بعدي طوفان بود كه در آيه‌ي شريفه الان خوانديم
 فَخَرَّبَ دُورَهُمْ وَ مَسَاكِنَهُمْ خانه‌هاي قبطي‌هاي فرعوني را خراب مي‌كرد اين طوفان به گونه‌اي كه تمام خانه هايشان خراب شد خيمه نشين شدند .
 حَتَّى خَرَجُوا إِلَى اَلْبَرِّيَّةِ وَ ضَرَبُوا اَلْخِيَامَ، فرعوني‌ها ديگه رفتنددرخيمه زندگي كردند.
وَ اِمْتَلَأَتْ بُيُوتُ اَلْقِبْطِ مَاءً در خانه‌هايشان مثل سيلي كه بيايد تمام آب آمد، خانه‌ها را رها كردند  وقتي خانه‌ها رها كردند اما نگاه مي‌كردند به خانه‌هاي مؤمنين بني اسرائيل مي‌بينند يك قطره هم آب نيامد
 وَ لَمْ يَدْخُلْ بُيُوتَ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنَ اَلْمَاءِ قَطْرَةٌ يك قطره هم آب به منازل مومنين نرفت. زمين‌هاي كشاورزي فرعوني‌ها را آب گرفت نمي توانستند چيزي بكارند،
وَ قَامَ اَلْمَاءُ عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ لاَ يَقْدِرُونَ عَلَى أَنْ يَحْرِثُوا
به موسي گفتند از خدا بخواه اين طوفان را بردارد فرعوني‌ها گفتند ما ايمان مي‌آوريم
 اُدْعُ لَنَا رَبَّكَ أَنْ يَكْشِفَ عَنَّا اَلْمَطَرَ فَنُؤْمِنَ لَكَ حضرت موسي دعا كرد، ‌طوفان قطع شد، اما ايمان نياوردند سال بعد خداي متعال آزمون و معجزه بعدي ملخ را برد برايشان جراد تمام خانه‌هاي فرعوني‌ها، مزرعه هاشون پر از ملخ شد، فرعون جزع كرد، جزع شديد اي موسي از خدا بخواه اين جراد وملخ برود من بني‌اسرائيل را مي‌دهم به تو كه با هم برويد، باز ايمان نياوردند،
سال بعد قمل و شپش آمد به عنوان معجزه بازگفتند دعا كن برود دعا كرد حضرت بازهم ايمان نياوردند
سال بعد تمام زندگيشان، ‌آشپزخانه، منزل تمام شد قورباغه گفتند باز خدارا بگو كه اينها را بردارد ما ايمان مي‌اوريم باز هم ايمان نياوردند
سال اخر شد دم، ‌تمام اب براي فرعوني‌ها شد خون،
 ‌فسال ماء النيل عليهم دما تمام رودخانه‌ي نيل براي فرعوني‌ها خون شد، ‌اما براي مؤمنين بني اسرائيل آب بود ، به گونه‌اي كه يك قبطي فرعوني به يك مومن بني اسرائيل گفت شما از دهان خودت آب را بيار بريز دردهان من آن مومن همين كار را مي‌كرد ولي وقتي منتقل مي شد به دهان آن فرعوني دوباره تبديل مي‌شد به خون
فَكَانَ‏ الْقِبْطِيُ‏ يَرَاهُ‏ دَماً وَ الْإِسْرَائِيلِيُّ يَرَاهُ مَاءً
 باز گفتند خدا اين را هم ببره ما ايمان بياوريم باز هم ايمان نياوردند
پس اين نكته‌ي اول در آيه وَ لَقَدْ جاءَكُمْ مُوسى‏ بِالْبَيِّناتِ حضرت موسي 9 معجزه‌ي مسلم واضح براي شما آورد كه خدا وجود دارد بت پرستي نكنيد، اين فرعون ‌يك انسان است خدا نيست، اما زيربار حق نرفتند. نكته‌ي دوم ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ رفتيد گوساله پرست شديد،
 باز در مجمع البيان مي‌فرمايد يدل‏ على‏ قلة بصيرتهم  این نشان می‌دهد، چقدر اين مؤمنین طرفدار حضرت موسی کم بصیرت بودند، با دیدن این همه معجزه، ولي خود اينها وقتي كه يك غیبتی حاصل شد براي موسی کلیم امدند بت پرست شدند
ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ
يك استفاده زیبایی هم آيت الله جوادي آملي دارد در اينجا در تسنیم می‌فرمایند:
شما ببينيد تا زمانی که رهبر اصلی بود يعني «موسی کلیم» بود، آنها گوساله پرست نشدند.
اما وقتی كه اين 40 روز نائب خاص حضرت موسي،‌هارون ايشان شد عهده دار کارها در اين چهل روز، خصوصا در آن ده روز اخر، انها گوساله پرست شدند. اين چه درسي براي ما دارد؟
درسش اين است، درسش همان است که در دعای ندبه هم امروز شما صبح خوانديد
وَ لَوْلا أَنْتَ یا عَلِىُّ اگر توي علي ابن ابي طالب نبودي
لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدى مؤمنان بعد از من مشخص نمي‌شدند،
‌افرادي در زمان پيغمبر اكرم بودند در نماز جماعت و نماز جمعه‌ي ايشان هم شركت مي‌كردند اما بدترين خيانتها را به اسلام بعد از رحلت پيغمبر اكرم انجام دادند.
اين نشان مي‌دهد نسبت به نائب، آن ايمان مشخص مي‌شود چه كسي مؤمن واقعي است و چه كسي ادعاي ايمان مي‌كند.
و اين مطلب در انقلاب اسلامي ما هم رخ داد كساني كه دم مي‌زدند از ولايت مطلقه‌ي فقيه در زمان امام اراحل عظيم الشأن تا امام از دنيا رفت نائب ايشان امد كينه هاشون را نسبت به ولايت نشان دادند
 گفتند حكم حكومتي يعني چه؟
 ولايت مطلقه فقيه يعني چه؟
 ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ خلاصه كنم خطبه اول را براي عزيزاني كه دير آمدند
توصيه به تقواي ما اين بود كه خدايا به توفيق بده كارهاي خوبمون كم ببينيم
چه فايده‌اي دارد؟
1-    دچار عجب نمي شويم
2-كسل نمي‌شويم  انگيزه براي انجام كارهاي بيشتر هم كميّت، هم كيفيت
و سوم يك حالت انكساري درما به وجود ميآيد و ذلت عبوديت
مطلب آيه‌ي شريفه اين بود كه خدا تسع آيات بينات را داد اما فرعوني‌ها ظالم بودند ايمان نياوردند مومنين به حضرت موسي يعني بني اسرائيل هم علي رغم ديدن اين معجزات بينات ولي وقتي كه حضرت موسي غائب شد براي تكميل و سخن با خداي متعال نائب خاص خودش را گذاشت اما باز رفتند سراغ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ و اين درس عبرتي است كه همه بايد پشتيبان ولي فقيه باشيم و فرموده‌ي امام راحل بنيان گذار جمهوري اسلامي از مباني امام جدا نشويم تا مبادا كشور آسيب ببيند
خدايا در ظهور مولامون تعجيل بفرما
ما را قدردان نظام ولايت فقيه قرار بده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
السلام عليكم جميعا و رحمه الله بركاته
 
خطبه‌ي دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا ابي القاسم المصطفي محمد صلي الله عليه و آله وسلم اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زين‌العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و علي ابن موسي الرضا و اللهم صل علی محمد ابن علي الجواد
اين صلوات خاصه ايشان را من ميخوانم
 اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْکِیَاءِ وَ خَلِیفَهِ الْأَوْصِیَاءِ وَ أَمِینِکَ عَلَى وَحْیِکَ
 اللَّهُمَّ فَکَمَا هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَهِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَهِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَکَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَکَّى فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ بَقِیَّهِ أَوْصِیَائِکَ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ
اللهم صل علي علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري و الحجة ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر،
همه با هم با توجه دعاي سلامتي مولامون را بخوانیم
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادي روح حضرت امام، همه‌ي شهدا، شهداي استان اصفهان، شهداي شهرستان كاشان سلامتي و نصرت رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامي توفيق بيشتر خودتان و همه شنوندگان عزيزمان صلواتي اهدا بفرماييد.
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
 خود و شما برادران و خواهران را به رعايت بيشتر تقوا سفارش مي‌كنم
 مصداقا مي‌رويم به محضر نهج البلاغه حكمت 54
اين حكمت 4 بخش است ك بخش آن
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ هيچ غنا و بي نيازي مثل عقل وجود ندارد
ابن ابي الحديد از پيامبر اعظم نقل مي‌كند در جلد 18 شرحش مي‌گويد پيامبراكرم فرمودندك خواب آدم عاقل از شب زنده داري آدم جاهل بالاتر و افضل است
 نَوْمُ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِلِ در رابطه با عظمت تعقل اين قدر مهم است اين تفكر و عقل كه در سوره‌ي ملك آيه 10 جهنمي‌ها مي‌گويند اگر ما يكي از دو كار را انجام داده بوديم جهني نمي‌شديم
وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ اگرحرف انبياء را شنيده بوديم دليل نقلي را مي‌پذيرفتيم
أَوْ نَعْقِلُ يا خودمان فكرمي كرديم  نَعْقِلُ ما كُنَّا في‏ أَصْحابِ السَّعيرِ  جهنمي نمي شديم
ربطش اگربخواهيم بدهيم به انتخابات برادران و خواهران بزرگوار، تعقل چه ربطي به انتخابات دارد مي‌توانيم حديث امام صادق عليه السلام را كه در اختصاص آمده محضرتان بخوانم كه حضرت فرمود لَا يُلْسَعُ الْعَاقِلُ ‏ گزيده نمي شود آدم عاقل مِنْ جُحْرٍ از سوراخ مَرَّتَيْن دوبار گزيده نمي‌شود آدم عاقل.
 اگر يكبارگزيده شد ملت ما اعتماد كرد به كسي كه مي‌خواست با روابط با آمريكا مشكلات كشور را حل كند در انتخابات آينده به اين تفكر رأي نخواهد داد كه دوباره گزيده نشود.
عقل‌مان چگونه كم مي‌شود؟ با تكبر و عجب، تكبر و عجب عقل را كم مي‌كند.
مَا دَخَلَ قَلْبَ امْرِئٍ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْكِبْرِ هيچ قلبي در آن تكبر نمي آيد إِلَّا نَقَصَ مِنْ عَقْلِهِ
پس متكبر نباشيم تا عقل افزون شود
ديگري عجب إِعْجَابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ اينكه ادم ازكارهاي خوب خودش خوشش بيايد و شاكرنباشد
دَلِيلٌ عَلَى ضَعْفِ عَقْلِه‏ چكار كنيم عقلمان زياد بشود؟
يكي با تجربه، استفاده از تجربه‌ي ديگران خيلي مهم است، تجربه‌ي ديگران
يكي هم با مطالعه و علم، امام صادق عليه السلام
 كَثْرَةُ النَّظَرِ فِي الْعِلْمِ زياد انديشيدن در علم
 يَفْتَحُ الْعَقْل‏ گشايش براي عقل ما به وجود مي‌آورد
و حديث غرر از مولا: الْعَقْلُ غَرِيزَةٌ تَزِيدُ بِالْعِلْمِ بِالتَّجَارُب‏ عقل انسان با تجربه و علم افزون مي‌شود
پس توصيه به تقواي خطبه‌ي دوم اين است كه انسان هيچ غنا و بي نيازي مثل عقل ندارد.
عُجب و تكبر نداشته باشيم تا عقلمان افزون شود استفاده از تجارب ديگران و علم باعث افزايش عقل انسان مي‌شود
اما مناسبت‌هاي اين هفته
اولين مناسبت اول ذي حجه از امشب نماز و واعدنا انشاء الله بين نماز مغرب وعشا مي‌خوانيم كه درثواب حاجيان شريك شويم
به اين آيه شريفه هم يك توجهي داشته باشيد
وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى‏ لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني‏ في‏ قَوْمي در قوم من تو خليفه باش جانشين و نائب خاص من باش‏
وَ أَصْلِحْ اصلاح كن وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين‏
مرحوم علامه درجلد 8 الميزان مي‌فرمايد: هارون پيامبر بود معصوم بود پس اين توصيه‌ي حضرت موسي كه
 وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدين‏ يعني چي؟
معصوم از سبيل مفسدين تبعيت نكند يعني چه؟
ايشان مي‌فرمايد منظور حضرت موسي كليم اين نبود كه هارون در دين از آنها تبعيت مي‌كند نه
 نه نه اصلا به ذهن كسي نيايد كه در دينش حضرت هارون بخواهد تبعيت كند از مفسدين و دين خودش را خراب كند نه .
منظور ايشان بود كه در اداره‌ي امور
 في اداره امور قومه لا يتبع  تبعيت نكن از اين مفسدين كه آنها قصدشان اين است كه تفرقه ايجاد كنند . تشتت ايجاد كنند در شمل و اتحاد مسلمين و اين درس امروز ما هست
كسي كه نماز دهه‌ي ذي حجه را مي‌خواند مكرر به ياد وحدت مي‌افتد كه يك عده مفسد مي‌خواهند بين جبهه انقلاب كساني كه ارزشها را قبول دارند و امام و شهدا و جانبازان و آزادگان عزيز را قبول دارند يك عده مفسد مي‌خواهند بين جبهه حق و جبهه‌ي ارزشي اختلاف ايجاد كنند اين درس نماز دهه‌ي ذيحجه است
و اما ازدواج اميرالمؤمنين علي عليه السلام با صديقه‌ي طاهره در همان روز اول ماه ذي حجه درس ازدواج آسان است.
رهبر معظم انقلاب در سال 86 فرمودند هر چه شرع انور دين خدا بر انجام صميمانه و آسان ازدواج تأكيد كرده متأسفانه بعضي از ماها بر سخت كردن و تكلف آميزكردن اين امر ازدواج همت كرديم
آقا مي‌فرمايدكه پايان  اين رقابت و چشم و هم چشمي جاهلانه و شيطاني كجاست؟
 عبارت‌ها خيلي سنگين است، چشم هم چشمي جاهلانه و شيطاني پايانش كجاست؟
 عمده‌ي موانع ازواج آقا مي‌فرمايند موانع فرهنگي است

تفاخرها، تكاثرها، تجمل طلبي‌ها،
مهريه‌ي سنگين را رهبر معظم تعبيرمي كنند اين مهريه‌ي دوران  جاهليت است پيامبر اكرم وقتي كه آمدند براي دختر خودشان مهر سنه قرار دادند يعني آن مهريه‌ي جاهل‌ي را بگذاريد كنار، ‌امام حسين عليه‌السلام فرمودند از زماني كه مادرمان حضرت زهرا اين مهريه را قرارداد ديگه ما ائمه براي دخترامون براي همسرمان بيش از اين قرار نداديم،
‌آقا مي‌فرمايد مهريه وقتي شد جاهلي، ‌عادات جاهلي هم مي‌آيد و اين هم بدانيد مهريه سنگين جهيزيه‌ي سنگين، جشن ازدواج سنگين، نمي‌تواند مانع طلاق بشود،
در تهران يك تالاري هست به نام تالار فرمانيه، ‌يك شب عروسي درآنجا كه مي‌گيرند يك ميليارد حداقل هزينه دارد، ‌صاحب اين تالار يكسال وقتي كه گذشت از ازدواج هاش تمام آن زن و شوهرها را دعوت كرد به عنوان جشن ازدواجشان، ‌خواهران و برادران، كساني كه يك شب عروسيشان يك ميليارد حداقل خرج  داشت وقتي سال بعد دعوت شدند 75 درصدشان به طلاق رسيده بود.
اما در قادرآباد فارس
عموي بزرگوار ما الان در نمازجمعه تشريف دارند، شخصيت برجسته‌ي استان گلستان امام جمعه‌ي موفق شهرهاي گرمسار، مينو دشت و شيروان و جزو روحانيت مبارز كه در شكل‌گيري انقلاب اسلامي در علي آباد كتول بسيار سهيم بودند. ايشان كاملا ان جرياني كه من عرض مي‌كنم را مي‌دانند. حاج آقاي ابوي ازدواج‌هاي آسان را اول انقلاب درشهرخودشان انجام مي‌داد گاهي اوقات يك شب ده تا ازدواج، يك شب 20 تا زادواج، از مجموعه ي100 ازدواج كه با مهريه‌ي بسيار سبك ازدواج كردند فقط يكيشان  به طلاق منجر شد. زيادي مهريه مانع طلاق نيست. اين مناسبت اول
مناسبت بعدي انشاءالله با همّت فرماندار عزيزمان و دستور جناب آقاي استاندار روز يكشنبه يك اتفاق بسيار خوبي دركاشان خواهد افتاد يكي از مشكلاتي كه مكرر به دفتر ما و جاهاي ديگه مراجعه مي‌كنند خانه‌هايي است چه عزيزان ايثارگر ما چه مردم ديگه خارج از محدوده‌ي شهر ساختند به بعضي‌هاشون برق آب امكانات نداده‌اند. انشاءالله به دستور آقاي استاندار معاونشان تشريف ميآورند در كاشان و نصف روز جلسه براي كميسيون ماده 5 مي‌گيرند كه اين مشكل انشاءالله به لطف خدا حل شود و دست شهرداري‌ها براي آسفالت دادن بسياري از جاهايي كه ما مساجدشان رفتيم مي‌گويند اينجا نمي‌تواند شهرداري اسفالت كندچرا؟ خارج از محدوده است. انشاءالله اين مشكل حل شود و كلنگ زني پل راوند هم با حضور خود استاندار محترم انشاءالله انجام بشود.
مناسبت بعدي انتخابات ما هست كه رهبر معظم از كلمه‌ي آبروي ملي به كار برده‌اند آبروي ملي خوب دقت كنيد
فرمودند آقاي رئيسي رحمت الله عليه، ايران را در چشم رجال سياسي دنيا برجسته‌تر كرد يعني او با عث آبروي ملي مابود، آيت الله رئيسي،
همين رهبر معظم مي‌فرمايد ولي يك كاري ممكن است در انتخابات بعضي‌ها انجام بدهند آبروي ملي ما را كم كند. بدگويي كرد ‌تهمت زدن، ‌لجن پراني كردن به آبروي ملي لطمه مي‌زند، ‌در رقابت‌هاي بين نامزدها اخلاق حاكم باشد امام صادق عليه السلام فرمودند اگر آبروي فردي يا اجتماعي و ملي برود به اين آساني بر نمي گردد
 إِذَا رَقَّ الْعِرْضُ عرض و ابرو وقتي ريخته شد
 اسْتُصْعِبَ‏ جَمْعُه‏ خيلي سخت انسان بتواند آبرو را مجدد جمع كند.
يك ويژگي كه از آقاي رئيسي بايد بگيرند نامزدهاي انتخابات يكيش اين است كه آقا فرمودند اقاي رئيسي درمرز بندي با دشمن صراحت لهجه داشت، دو پهلو حرف نمي‌زد، ‌به لبخند دشمن اعتماد نمي‌كرد.
اين درس است براي روساي جمهور آينده ما .
نثار روحشان يك صلواتي ختم كنيد
درس بزرگي كه از امام جواد عليه السلام مي‌گيريم رهبر معظم در اين كتاب ارزشمند انسان 250 ساله مي‌فرمايد درس اين است
امام جواد 25 سال بيشتر عمرنكرد، ‌ايشان را به شهادت رساندند معتصم
 حدودا 8 ساله بودند كه به امامت رسيدند
5 ساله بودند كه پدربزرگوارشان امام رضا را مأموم برد به مرو و طوس از 5 سالگي امام در مدينه تنها هست. دوران امامت حضرت امام جواد 17 سال است، ‌از اين 17 سا ل15 سالش زمان خود مأمون است 2سالش زمان معتصم است
درس زندگي امام جواد عليه السلام اين است كه ما با منافقين مثل مأمون و معتصم چگونه برخورد كنيم؟
اگر حاكم منافق بود ظاهرا مي‌گويد من مسلمانم،شريعت برايم مهم است چكار بايد بكنيم؟
امام جواد عليه السلام به ما ياد دادند كه در اين دوران ما بايد همت كنيم هوشياري مردم را براي مقابله با اين قدرتها بالا ببريم آن جهاد تبيين، اين درس امام جواد عليه السلام است.
و ثانيا حضرت امام جواد و امام هادي و امام عسگري هر سه بزرگوار دارند مردم را آماده مي‌كنند كه بعد از غيبت ما بايد به فكر حكومت اسلامي باشيم نبايد دست رو دست هم بگذاريم يك شيعه بايد حكومت تشكيل بدهد كه اين خواسته‌ي  ائمه ما در 22 بهمن 57 به لطف خداي متعال به دست  امام راحل عظيم الشأن انجام شد.
امروز جهان، جهان نفاق است، برادران و خواهران، جهان، جهان نفاق است در مواجهه با جهان نفاق، بايد از امام جواد عليه السلام درس بگيريم كه بايد روشنگري كنيم، بايد تبيين كنيم تا مردم دنيا چه مسلمان و چه غير مسلمان بيدار شوند. بيدارگري وظيفه‌ي امروز ماست. چطور مي‌گوييم عصرف عصر نفاق است ببينيد
جهان داد مي‌زند حقوق بشر
جهان داد مي‌زند حقوق زن
جهان داد مي‌زند حقوق كودك
اما يك محاسبه بكنيد درغزه در اين 8 ماه چه گذشت؟
برادران و خواهران من يك حساب كردم درجنگ جهاني ببين چقدر بمب ريختند؟
 آلماني‌ها در جنگ جهاني دوم لندن را بمباران كردند بمبشان را گفتند 18 هزارتن، ‌آلمان 18 هزار تن درلندن .
از ان طرف برعكس متفقين روي آلمان چقدر بمب ريختند؟
 درشهرهامبورگ آلمان كه دومين شهر بزرگ آلمان هست 8هزار تن بمب ريختند
 در شهر درستن آلمان حدود 4هزار تن ريختند، 4 هزار با 8 هزارمي‌شود 12هزار، ‌اين براي متفقين
18 هزار هم آن طرف آلماني‌ها ريختند، ‌18هزار با دوازده هزار مي‌شود چقدر؟ 30 هزار كل بمب‌ي كه در جنگ جهاني دوم ريخته شد 30 هزار تن بود.
 ولي خواهران و برادران در غزه فقط در اين 8 ماه رژيم غاصب صهيونيستي با حمايت آمريكاي ملعون 70 هزار تن دو برابر جنگ جهاني دوم بمب ريخته مرگ بر امريكا
اين كه عرض مي‌كنم جهان، جهان نفاق است درس امام جواد عليه السلام اين است بايدروشنگري كرد كه امريكا اين است، يكي از نويسندگان آمريكاي خودش  مي‌گويد، مي‌گويد، غزه نشان داد كه ما چقدرتوحش داريم، ما تمدن غربي‌ها، ‌از آن طرف ببينيد طوفان الاقصي چه كرد؟
رهبرمعظم در14 خرداد كه در محضرشان بوديم تجليل عجيبي كردند از طوفان الاقصي فرمودند دقيقا در لحظه‌ي نياز در اين منطقه به وجود افتاد،
اين لحظه‌ي نياز را من مي‌خواهم يك توضيحي بدهم
در سال 2020 نتانياهو يك ملاقاتي كرده با محمد بن سلمان و گفته ما بايد اسرائيل از انزوا خارج كنيم چكار كنيم؟
يك شهري عربستان دارد ميسازد به نئوم، ‌در استان تبوك عربستان، اين شهر قراراست  2030 بهره برداري شود يك شهر هوشمند گفتند بايد بين نئوم و شهر ايلات، جنوبي ترين شهر رژيم صهيونيستي ما بايد يك اتصال 200كيلومتري ايجاد كنيم كه رابطه‌ي نخبگاني ايجاد شود بين سعودي و صهيونيست‌ها اين يك كار
كار دوم 98 درصد تجارت رژيم صهيونيستي دريا پايه است، گفتند بايد يك كريدور و راه زميني ايجاد كنيم با همسايگان براي توليد قدرت بيشتر براي اسرائيل يك كريدوري را به نام عرب مد ايجاد كردند
و سوم درمقابل مثلث ايران و چين و روسيه كه كريدور شمال به جنوب و شرق به غرب را ما داريم گفتند بايد يك كريدوري راهبردي از هند خاورميانه و اروپا ايجاد كنيم و نقطه‌ي مركزي اين كريدور بايد در خاورميانه نقطه اتصال بندر ايلات اسرائيل باشد.
 اين هدف سه مرحله اي آمريكايي‌ها براي نجات اسرائيل از وضعيت كنوني
 در چنين شرايطي طوفان الاقصي به وجود آمد، انقدر مهم بود كه رابرت هود يك بازرس جابجايي اسناد محرمانه‌ي آمريكا يك سندي را افشا كرد كه گفت دقيقا دو روز بعد از طوفان الاقصي آقاي بايدن رئيس جمهور آمريكا گفت اين طوفان الاقصي رويدادي است كه مي‌تواند قرن 21 را تغيير بدهد.
اين جمله‌ي رابرت هور نيست جمله بايدن است طوفان الاقصي مي‌تواند قرن 21 را تغيير بدهد
اين يعني چي؟
يعني
 وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِين‏
عزت جبهه مقاومت صلواتي ختم كنيد
اخرين عرضم ذكر مصيبتي از امام جواد عليه السلام
در دعاي توسل ديگر مي‌خوانيم كه ما حاجات مادي و معنويمان را مي‌بريم محضر امام جواد عليه السلام
أللّهُمّ انِّي أسأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ محمّد بن عَليٍّ التقي الجواد عليه السلامُ اِلاّجُدْتَ بِهِ عَلَيَّ خدايا به من جود كن به حق جواد الائمه مِنْ فَضْلِكَ وَتَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَيَّ من وُسعِكَ ، از وسعت خودت به و اسطه‌ي امام جواد به ما عطا كن وَوَسَّعْتَ عَلَیَّ رِزْقَکَ، رزق مادي و معنويمان را به واسطه‌ي امام جواد بالا ببر
 وَاَغْنَیْتَنی عَمَّنْ سِواکَ، ما را از غيرخودت بي نييازكن
 وَجَعَلْتَ حاجَتی اِلَیْکَ. وَقَضاها عَلَیْکَ، اِنَّکَ لِما تَشآءُ قَدیرٌ
كتابي است به نام امام جواد از مهد تا لهد، از گهواره تا شهادت صفحه 407 اين كتاب مي‌گويد وقتي معتصم به واسطه ام الفضل امام جواد ما را مسموم كرد وقتي آقا شهيد شدند معتصم تصميم داشت بدن امام را مخفيانه دفن كند اما شيعيان متوجه شدند به نقل اين كتاب 12 هزار نفر آمدند براي تشييع جنازه‌ي جوادالائمه تا نام تشييع جنازه‌هاي سنگين مي‌شود آدم يك لحظه ياد مدينه مي‌افتد
 مرحوم حاج شيخ عباس قمي در سفينه مي‌گويد مقداد مي‌گويد نيمه شب بود ديدم درب خانه ما را دارند مي‌زنند در را باز كردم ديدم امام حسن 7 ساله پش در است، مقداد بابام علي فرمود  اگر مي‌خواهي تشييع مادرم بيايي حركت كن مدينه پاره‌ي تن پيغمبر را چگونه تشييع كردي؟ چگونه دفن كردي؟ و كربلا هم بهتر از مدينه نبود روز 11 وقتي دارند كاروان اسرا‌ي آل الله مي‌برند از كنار قتلگاه تا چشم امام سجاد به بدنها افتاد بي بي زينب ديد روح از بدن امام سجاد داره خارج مي‌شود
 مَا لِي أَرَاكَ تَجُودُ بِنَفْسِك
‏ فرمود پسر برادر اين چه حالتي است تو امام مني
فرمود عمه جان مگر آن بدني روي زمين افتاده امام نيست؟
 روز 12 به اعجاز امام سجاد آمد ديد بني اسد متحيرند لا يستوون
 يا جواد الائمه اگر12هزار شيعه و محب آمدند تشييع تو كردند اما امام سجاد كسي كنارش نيست موقع دفن جز بني اسد، رفت داخل قبر بني اسد نگاه مي‌كنند چه مي‌كنه آقا زين العابدين ديدند اين گونه‌ها را گذاشته روي رگهاي بريده آمد
 حسين آرام جانم، ‌حسين روح و روانم
خدايا در ظهور مولاي منتقممان تعجيل بفرما
آمريكا و اسرائيل را ذليل بفرما
غزه و مقاومت يمن را پيروز بفرما
رهبر عظيم الشأن انقلاب نصرت خاص بفرما
براي انتخابات آينده آن كه به درد كشور ما مي‌خورد و امام زمان راضي است خدايا دلها را به سمت او متمايل بفرما
حاجات جمع حاضر مادي و معنوي خواهران و برادران مان مخصوصا حاجات جوانان عزيزمان برآورده بفرما

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)
اللهم عجل لوليك الفرج

برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.