خودم و شما را توصيه ميکنم به رعايت تقوا
يکشنبه 23 ذي قعده الحرام سالروز شهادت امام همام ثامن الحجج عليه السلام بنابر روايتي است و روز زيارتي آقا منظور شد، نخست اشارهاي داشته باشيم به جايگاه معنوي اين امام همام و براي شناخت وجود اين ذوات مقدس و امامان مبارک با يد يا از قرآن و يا از کلمات خودشان استفاده کنيم تا به مقدار بضاعت فهممان درکي از اين عزيزان به دست بياوريم، حديثي است از امام هشتم عليه الصلواة و السلام در معرفي اهل البيت عليهم السلام فرمود: ( نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى) ؛ ( نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى) ما اهل البيت و اولياء الهي از کاملترين مصاديق اسماء و صفات زيباي الهي هستيم در سورهي مبارکهي اعراف در آيه 180 ذات اقدس ربوبي فرمود:
(وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها) اسماء حسني مربوط به ذات اقدس ربوبي است، بهترين و نيکوترين نامها هم به لحاظ معاني واقعي و هم از جهت اثر گذاري در همهي امور هستي ويژهي خداست، پس با توجه به آن نامها که دليل بر کمالات و جلال و جمال و ذات بي نهايت الهي است از او در خواست حاجت کنيد، وقتي امام رضا عليه السلام بفرمايند: (نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى) يعني از امامان بايد در خواست حاجت کنيم آنها که نميفهمند، نميدانند و اين توسل را به نوعي مورد خدشه قرار ميدهند چون جايگاه اين بزرگواران را به درستي درک نميکنند، در سورهي حشر در آيات 22 ، 23 و 24 خداوند منان خودش را چنين توصيف فرمود: (هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ) تنها و تنها اوست که معبود همهي موجودات (عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ) پنهان و آشکار از علم او به دور نيست و او آگاه بر پنهان و آشکار است (هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ) و او رحمان و رحيم است، اينها صفات ذات اقدس ربوبي و اسامي حسناي او است،
(هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِک الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِکونَ) اوست خدايي که جز او معبودي نيست،
او حاکم است،
او فرمانرواي مطلق است،
او بسيار پاک و منزه از زيان رساني به ديگران است،
او ايمني بخش است،
او مسلط بر هر چيز است،
او شکست ناپذير است
و او داراي اراده ي نافذ بر همه ي موجودات است
و او صاحب کبريايي و عظمت است
و او از داشتن شريک منزّه است،
(هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى يُسَبِّحُ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَکيمُ)؛ اوست ذاتي که داراي همهي صفات کمالات است، او آفريننده است، او نوع آفرين بدون ابزار و الگو است و او صورتگراست بر صورت نقش بندي ميکند که نامهاي نيکوتر ويژهي او است، آنچه در آسمان و زمين هست همه او را به پاک بودن از هر عيب و نقص ميستايند و او تواناي شکست ناپذير و حکيم است،
آن وقت امام رضا عليه السلام بگويد
ما، ما جلوهي اين اوصاف هستيم،
ما، مظهر اين اسماء هستيم
ما، تجلّي اين اوصاف الهي هستيم
ما از اين آيات اينگونه استفاده ميکنيم که ذات حق با هر صفتي تجلي پيدا ميکند، اسمي از اسماء خدا، پديد ميآيد، مثلا
اگر تجلي او با رحمت خاصهي کمالي است ميشود: رحيم،
اگر تجلي او با رحمت عامهي کمالي است، ميشود: رحمان
و اگر تجلي او با وصف انتقام است، ميشود: منتقم
اين اوصاف، اوصاف حقيقي است، اين مفاهيم، مفاهيم واقعي است که در خارج مصاديق و مظاهري دارد که اکمل اين مصاديق و مظاهر ائمهي معصومين هستند، کلام امام رضا عليه السلام است به گزاف نيست، به تعريف نيست، به خود پردازي نيست، به تعبير امام امت براي معرفي خودشان است که ما بشناسيم (وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى) اکمل اين اوصاف، اظهر اين صفات، ائمهي معصومين عليهم السلام هستند، خداوند را از پس پردهي اسماءش ميشناسيم و ائمه وجهه و چهرهي آن اسماء حسناي الهي هستند، البته اين نکته ظريف را بايد توجه کرد که مظاهر اسماء فعلي حق تعالي هستند نه مظاهر ذات و نه مظاهر صفات ذاتي خدا، يک سري صفات، صفات ذاتي خداست، ائمه مظاهر آن نيستند،
خدا خالق است، اينها خالق نيستند،
خدا رازق است، اينها رازق نيستند،
آنچه که مظهريت ائمه هست (وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى)، يعني صفات فعلي ذات اقدس ربوبي ائمه مظاهر واقعيشان در عالم وجود هستند، و اين با توحيد هم منافات ندارد، چون ما مظاهر خدا در عالم داريم، در سورهي نازعات ميگوييم فرشتگان مظاهر تدبيري امور خدا هستند( فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً) (نازعات/5)، البته همهي موجودات علامت خدا هستند، نشانه هستند،
(وَفي کلِّ شَيءٍ لَهُ آيَةٌ تَدُلُّ عَلى أَنَّهُ واحِدُ) اما اين مظهريت اکملش، مظهريت اتمش، مربوط ميشود به ائمهي اطهار، تا اينجا آمديم، يک قدم هم جلو برويم که خطبه طولاني نشود، ائمهي ما در مظهريت صفات الهي متفاوت بودند، يکنواخت نبودند، يکجور نبودند، مرحوم علامه طباطبايي ميفرمود: همه امامان لطف دارند اما لطف امام رضا عليه السلام محسوس است.
همهي امامان رئوف هستند ولي رأفت امام رضا عليه السلام ظاهر است، فرمود از در و ديوار حرمش رأفت ميبارد، يکي از نکات بسيار زيبا، به احترام امام رضا عليه السلام به عرض برسانم، اين نکته است که اقا امام حسين عليه السلام رحمت واسعه ي خداست، امام رضا عليه السلام هم رحمت الهي است، ولي پيشوايان ديني ما فرمودند: امام حسين عليه السلام رحمت وسيع الهي است و امام رضا عليه السلام رحمت سريع الهي است، يک رحمت وسيع داريم، همه را فرا ميگيرد، حتي قاتلان حضرت هم طمع در رحمت ابا عبدالله عليه السلام داشتند، اما يک رحمت سريع داريم، آنهايي که اهل دل هستند و به کربلا زياد انس و الفت پيدا کردند ميدانند وقتي حاجت ميخواهند از محضر امام حسين عليه السلام به خدمت ابوالفضل عليه السلام ميروند آنجا حاجت ميگيرند، رحمت سريع در کربلا ابوالفضل عليه السلام است، رحمت وسيع وجود مبارک اباعبدالله عليه السلام است، اينها تاحدي با يک ظرافت خاصي، متفاوت است، امام رضا عليه السلام رحمت سابق خداست، (يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ) رحمت الهي با وجود سيد الشهداء عليه السلام سعه و گستردگي فراوان دارد همه را در بر ميگيرد ولي همين رحمت واسعهي الهي به برکت وجود نازنين امام رضا عليه السلام در سريعترين زمان به بندگان الهي ميرسد، و لذا در باره هر دو امام ما اين نوع کلمات را از معصومين داريم، آقا امام رضا عليه السلام در باره ي آقا امام حسين عليه السلام فرمود:
(مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام بِشَطِّ الْفُرَاتِ کانَ کمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ.
زيارت امام حسين عليه السلام بسان زيارت خدا در عرش خداست،
امام کاظم عليه الصلواة و السلام در ضمن روايتي درباره ثواب زيارت فرزندش امام رضا عليه السلام فرمود: (مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً، کانَ کمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِه)
کسي که به زيارت امام رضا برود و يک شبي هم سعي کند خواب را از خودش دور کند بيتوته کند در حرم امام رضا عليه السلام و به عنوان مهمان شبانهي امام رضا عليه السلام خودش را قلمداد کند مثل اين است که خدا را در عرش زيارت کرده است.
اين دو روايت ناظر به همين شئوناتي است که جنبهي رحمة اللهي دارد منتها امام حسين عليه السلام رحمت الهي است وسيع و امام رضا عليه السلام رحمت الهي است سريع، اميدواريم که توفيق زيارت همهي امامان را مخصوصاً امامان مظلوم و غريب بقيع را پيدا کنيم.
اما گفت بقية الله الاعظم به علامهي حلي درد داري درمان اينجاست، مشکل داري، مشکل گشا اينجاست، علامه حلي که زائر حرم امام رضا عليه السلام بود هروقت اين ميخواست مشرف بشوند دم در ورودي اذن دخول ميخواند و وارد ميشد اما يک بار آمدند اذن دخول بخواند دوان دوان رفت جلو ضريح وا نايستاد رفت پايين پا، وا نايستاد رفت پشت سر، نايستاد رفت بالاسر، بالاسر مثل پروانه دور ميزند و اين شعر را ميخواند
چه خوش است صوت قرآن زتو دلربا شنيدن
به رخت نظاره کردن سخن از خدا شنيدن
وگريان از بالا سر آمد بيرون دورش را گرفتند، آقاي حلّي همه وقت حرم مشرف ميشدي با اين آداب و رسوم ولي امروز چرا اينطور، گفت: تا خواستم اذن دخول بخوانم جلو ضريح ديدم امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف جلو مرقد ايستاده، گفتم برم برسم ديدم رفتند پایین پا، گفتم برم برسم ديدم رفته پشت سر، گفتم برم برسم، ديدم بالاسر مشغول نماز شد، جرأت نکردم خودم را به او نزديک کنم دورش ميچرخيدم و اين شعر را ميخواندم، و بعد با انگشت اشاره کرد امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف فرمود:
مشکل داريد اينجا بياييد،
درد داريد به اينجا پناه بياريد،
مريض داريد به اينجا متوسل بشويد،
علامه طباطبايي درصحن مطهردورش را گرفتند گفتند آقا در حق ما دعا کن، فرمود من کارهاي نيستم هرچه ميخواهيد از اين آقا بخواهيد، علي ابن موسي الرضا گرچه دوريم اما بعد منزل نبود در سفر روحاني، بحقِّ مادر مظلومهات، و بحق جواد الائمهات و به حق عمه کتک خوردهات زينب کبري عليهاالسلام، کشور ما را، رهبر ما را، نظام ما را کارگزاران نظام ما را، نسل جوانمان را بازار مان را اقتصادمان را، مشمول لطف ويژهي خودت قرار بده
إِنَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ- کتَابُ اللَّهِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناک الْکوْثَرَ *فَصَلِّ لِرَبِّک وَ انْحَرْ *إِنَّ شانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله و الصلواة و السلام علي رسول الله حَبِيبِ إِلَهِ الْعَالَمِينَ أَبِي الْقَاسِمِ المصطفي مُحَمَّدِ اللهم صلي علي اميرالمؤمنين و صل علي فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وصل علي سبطي الرحمة و امامَيِ الهُدي الحسن و الحسين وصل علي ائمه المسلمين علي بن الحسين و محمد بن علي و جعفربن محمد و موسي ابن جعفر و علي ابن موسي و محمد ابن علي و علي ابن محمد و الحسن بن علي وحجة ابن الحسن المهدي صلواة الله و سلامه عليهم اجمعين اللهم انا رضينا بهم ائمه فرضنا لهم انک علي کل شيء قدير
با توصيه ي مجدد به تقوا مناسبتها را يادآوري کنيم:
جمعه 21 ذي قعده روز شروع غزوهي بني قريظه و شهادت آيت الله صدوقي چهارمين شهيد محراب به دست منافقين کوردل در سال 61 شمسي بود
شنبه حمله ي ددمنشانهي ناوگان امريکايي به هواپيمايماي مسافربري ايران قلمداد ميشود و روز افشاي آن حقوق بشر امريکايي،
يکشنبه شهادت آقا امام هشتم عليه السلام به روايتي و روز زيارتي حضرت وروز درگذشت استاد محمد معين صاحب فرهنگنامه معروف معين در سال 1350 و ربوده شدن حاج احمد متوسليان و همرزمانش در سال 61 و قرار داد ايران و عراق در خصوص واگذاري حق کشتيراني شطّ العرب به عراق در سال 1316 بود
دوشنبه روز قلم و زاد روز دکتر محمد غريب، پدر علم پزشکي کودکان ايران و روز شهرداري و دهياري است،
سه شنبه هم روز ماليات و روز دحو الارض و گسترش زمين از زير پاي کعبهي مکرمه و کل کرهي موجود
خوب مهمان بسيار عزيزي داريم امروز حضرت آيت الله محمّدي که مردم اين خطه مخصوصاً بخش يزدل و آن خطه با نام مبارک ايشان آشنايي ديرينهاي دارند، نمايندهي مقام معظم رهبري در همدان بود و الان هم در سطح حوزههاي کشور درخشاني ميکند، خير مقدم به ايشان و همهي شما بزرگواران.
28 خرداد موفقيت و حماسهي زيبايي آفريده شد، و حاصل اين موفقيت اين است که کمتر از 40 روز ديگر سکان ادارهي کشور در دست دولت سيزدهم قرار خواهد گرفت البته اين در حالي است که دولت جديد درحوزهي اقتصاد با دو مسئلهي کلان اقتصادي مواجه است از يک طرف مشکلات اقتصادي کشور بسيار گسترده و بلا تکليف است و از طرف ديگر انتظارات براي رفع مشکلات اقتصادي در بازهي زماني کوتاه بسيار و بسيار بالاست مردم انتظارات فراواني دارند در اين شرايط يکي از ضرورتهاي بازگشت آرامش به کشور، مديريت افکار عمومي و منطقي کردن خواستههاي مردم است، دولت سيزدهم در شش ماه اول عمر خود با معضل کسري بودجهي 500 ميليارد توماني مواجه است، هزينههاي دولت به دليل تورم بالا در سال گذشته و عدم پيش بيني منابع مالي مشخص کسري بسيار زيادي دارد، يکي از اختلافات اصلي مجلس و دولت در بررسي لايحهي بودجه 1400 دقيقاً شفاف نبودن منابع اين بودجه است، دولت در اين بودجهي تعريف شده سه منبعي را مد نظر قرار داد و روي آنها حساب باز کرد که فاقد اعتبار واقعي هستند،
1-ايندهي به اصطلاح اوراق قرضهها، آمدند آينده فروشي کردند، از طريق اوراق قرضه
2- آمدند فروش روزانه را بر اساس خيال به 2300هزار بشکه نفت به ميعانات گازي در نظرگرفتند
3- دلبستگي پيدا کردند به انجام توافق و آزاد سازي منابع ارزي ايران به وسيلهي مذاکرات برجام
هيچکدام از اين سه منبع تحقق واقعي ندارد
کار به جايي کشيد که دولت براي پرداخت هزينههاي جاري همهي به اصطلاح جامعه مخصوصاً هزينههاي ضروري، مانند حقوق کارمندان و کارکنان اقدام به چاپ پول بي پشتوانه کرد،دولت با اينکه کمبود منابع مالي داشت باز هزينههاي جاري همهي دستگاهها را افزايش داد بررسيها نشان ميدهد که بانک مرکزي فقط در دورهي مسئوليت جناب آقاي همتي پايهي پولي کشور را از 220 هزار ميلياردتومان به 489000ميليارد تومان افزايش داد، کارشناسان اقتصادي معتقدهستند در چنين شرايطي بانک مرکزي ميبايست به فروش اوراق دل ميبست نه به چاپ پول بي پشتوانه، دست دولت در تأمين منابع مورد نياز خالي بود، ضمن اينکه فروش اوراق هم در سالهاي گذشته ميبايست بازخرديش در سال جاري صورت ميگرفت که باز به خاطر کسري بودجه تأمين اعتبار براي فروش اوراق قرضه نشد، در هر حال مدعيان تدبير، متأسفانه با بي تدبيري و ناکارآمدي نارضايتي مردم را افزايش دادند چون اقتصاد کشور را شرطي کرده بودند و برخي از شروط را به بيرون گره زده بودند و از ترامپ ديو خطرناک و از بايدن دلبر سازي کردند و با دو قطبي کاذب مقصر تراشي و حاشيه سازي نمودند ودر نهايت يأس و نااميدي را در جامعه افزايش دادند، شعارهاي انتخاباتي 92 و 96 به سرانجام نرسيد بلکه سفرهي مردم را کوچکتر و خاليتر کرد، اما الان شرايطي که درجلو روي ما هست به حمد الله دو قوهي مقننه و مجريه تا حدّ زيادي همدستي پيدا کردند به مثل دورهي ده سالهي اول انقلاب اسلامي، حتي در سالهايي که موسوم به سالهاي اصلاحات بود چنين اتفاق افتاد که قوهي مقننه در کنارقوهي مجريه، و قوه مجريه در کنار قوهي مقننه قرار گرفت، البته در کشورهايي که دولت به وسيلهي مجلس به وسيلهي يک حزب قوي و حاکم و با اکثريت انتخاب ميشود از اين اتفاقات ميافتد که قوهي مجريه با قوه مقننه همدست باشند الان شرايط جامعه براي به اصطلاح 30-40 روز بعد يک چنين موضوعي اتفاق خواهد افتاد، اما يک دست شدن به معناي پوشاندن عيبها و ايرادات نسبت به يکديگر نيست، بلکه بايد چنان از لحاظ سياسي رشد کنند و توسعه پيدا کنند که مشکلات دروني همديگر را بسان آيينه نشان بدهند، جريان اصولگرا اين حريّت را بايد داشته باشد که ايراد و اشکال همديگر را تذکر دهند و به خود کنترلي و به تقواي سياسي مجهز باشند، اگرغير از اين باشد قطعا انحرافات اجتماعي به وجود خواهد آمد، البته نظام جمهوري اسلامي در طول حيات خود همهي تفکرات و انديشههاي درون خود را به رسميت ميشناخت، به گونهاي که رهبري معزز انقلاب روحي له الفداه فرمود:
اگر امروز يک جريان چپ در کشور ما وجود نمي داشت من لازم ميدانستم که يک جريان چپ به وجود بياورم اين حرف سياستمداران روشن دنياست، هِگِل هم ميگفت اگر در مملکت من گروه مخالف براي دولت وجود نداشته باشد من گروه مخالف به وجود ميآورم، تا رقابت کار وجود داشته باشد
يکدستي اگر تقواي سياسي در آن نباشد،
يکدستي اگر کنترل في مابين وجود نداشته باشد،
يکدستي اگر شهامت و شجاعت خودپايي به هم در کار نباشد انحراف اجتماعي به وجود ميآورد،
به هر حال بايد از اين وضعيتي که به وجود آمد استقبال کرد چون ديگر بهانهاي نسبت به هم نخواهند داشت بگويند مجلس کارشکني ميکند يا دولت اجرا نمي کند اين بهانه تراشيها لااقل براي مردم ارزشي نخواهد داشت، البته مشکلات اقتصادي کشور ما زياد است، و به شکل اقدام فوري هم قابل حل نيست اما يک واقعيت را ما نميتوانيم منکر بشويم، ما ظرفيتهاي کشورمان بسيار بالا است عزيزي که در تريبون اينجا قبل از خطبهها چند روز قبل که توفيق داشتيم به مناسبت هفتهي کشاورزي درخدمت اين عزيزان بوديم فرمودند فقطدر منطقهي کاشان بيش از 70نوع محصولات کشاورزي توليد اين منطقه است، عزيز ديگري ميفرمود ما بيش از 100 نوع معادن در منطقه داريم، کشور ما مملو از معادن است، مملو از ذخائر است، مملو از ظرفيتهاست، مملو از سرمايهها ست، بايد به ظرفيتهاي داخلي خودمان تکيه کنيم و به مسئلهي اقتصاد توجه کنيم و برخي از مشکلات اقتصادي را حتي در کوتاهترين زمان ميشود سر و سامان داد فقط مديريت ميخواهد، در دولت قبل صحبت اين بود که مشکلات اقتصادي سي و اندي درصد به تحريم و ابسته است، و 60 و اندي درصد به سوء مديريت، اگر مديريت جديد آلوده به همين سوءمديريت نشود و بتواند سلامت خودش را حفظ کند و آن 60 و اندي درصد اگر جبران شود قطعا و قطعا ما يک تحول اقتصادي سنگيني در کوتاه مدت و ميان مدت و بلند مدت خواهيم داشت براي دولت جديد آرزوي موفقيت داريم و براي دولت قبلي هم در فرصتي که در اختيارش هست اميد اين را داريم که بتوانند جهشي در کارهاي خودشان داشته باشند.
نکتهاي را که راجع به همدستي عرض کردم دقيقا بر شوراها هم حاکم است، بر شوراي شهر ما هم حاکم است، در گذشته شوراي ما يک دست نبود الان شورا يکدست شد، يکدستي شورا به ظاهر يک نعمت است ولي در باطن يک آفت است، اگر نتوانند از همديگر مواظبت کنند قطعا و قطعا عيوب همديگر را بازگو نکنند ما به يک انحراف اجتماعي دچار خواهيم بود، تبريک ميگوييم يکدستي را ولي يکدستي با شهامت، يکدستي با شجاعت، يکدستي با تقواي سياسي، يکدستي با خود کنترلي به معني درست کلمه،
إِنَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ وَ أَبْلَغَ الْمَوْعِظَةِ- کتَابُ اللَّهِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
( إِنَّا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ*اللَّهُ الصَّمَدُ*لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ *وَ لَمْ يَکنْ لَهُ کفُواً أَحَدٌ)
اَللَّهُمَّ انْصُرْ اْلإِسْلَامَ وَالْمُسْلِمِيْنَ و انصر من نصر الدين
وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ المؤمنين
اللهم ايد حماة الدين لا سيما زعيمنا و قائدنا الامام خامنه اي