سلام علیکم و رحمت الله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ
لَا نُشْرِک بِاللَّهِ شَیئاً وَ لَا نَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِیاً. اللهم صل علی رسولک و بشیرک و نذیرک و خاتم سفرائک و افضل انبیائک ابی القاسم المصطفی محمد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و اللعن الدائم على أعدائهم أجمعین، من الان الى یوم الدین
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.
خودم و شمارا توصیه میکنم به رعایت تقوا.
حلول سال جدید که طلیعهی سال نو و طلیعهی قرن نو هست، به همهی شما بزرگواران تبریک میگوییم.
با اعیاد مبارکهی شعبانیه و با معنویت نهفته در درون این ماه معظم انشاءالله سال جدید برای ما سال تحول بنیادین در عرصهی معنویت و ارزشهای دینی و اسلامی باشد.
از نگاه قرآن بهار تابلو ۵ حقیقت است.
وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ
ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ
اولین تابلو این است که بهار نشان میدهد خدا حق است. از هیچ بوتهای بعد از خواب سنگین زمستانی رویشی غیر از رویش سال قبل وجود ندارد. همه چیز تداعی گر اصالتشان و ریشهی شان و بوتهی شان و اصل و نسبشان هستند. نشان میدهد یک مدیر یک مدبر یک حاکم و یک سلطان بر عالم و هستی حکم فرماست. ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ
و نشان میدهد که ذات اقدس ربوبی میتواند مرده را زنده کند
وَأَنَّهُ یُحْیِی الْمَوْتَى
او هست که مرده را میتواند دوباره به هستی برگرداند. زمین حامده و مرده دوباره میشود زنده و درخت بیساز و برگ دو مرتبه میشود سرسبز و خرم.
وَ أَنَّهُ عَلي کُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ
تابلو سوم این است که خدای منان بر هر چیزی قدرتمند است. اساس و تمام توانایی و قدرت دست اوست و تابلو چهارم این است؛ وَأَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ
بار دیگر مردهها را میتواند برای قیامت مبعوث کند. خدای منان این قدرت را و این توانایی را دارد که بشر و بشریت را در یک روزی که روز قیامت است و روز محشر است مبعوث در آن عالم قرار بدهد. یکی از چیزهایی که باز بهار به ما تداعی میکند و به ما میآموزد اینکه
وَ إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَ
قیامت میآید و شکی در قیامت نخواهد بود. چطور بهار قیامت طبیعت است برای بشر و بشریت قیمتی وجود دارد.
از نگاه امام امت اگر بنا باشد بهار را بسنجیم، فرمود سال نو و انبار معاصی!
در این دعاها از خدا میخواهیم که قلوب ما را تغییر بدهد. ما بفهمیم که برای چه در این دنیا آمدیم و باید چه بکنیم و چطوری از این دنیا برویم؟
امام فرمود مرگ ما یک مرگ حیوانی نباشد؛ یک نحوی نباشد که ما معاصی را انبار کنیم و در آنجا رو سیاه باشیم. امیدوارم که ملت ایران و همهی مسلمانان دنیا در این سال نو یک تحولی پیدا کنند که برای خدا کار کنند برای هواهای نفسانی نباشد.
امام فرمود تحول حال و درخواست ما از تحویل احسن حال این است که انشاءالله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم. یعنی واقعا تحول برای ما حاصل بشود و آن به این است که همان طور که سیرهی انبیاء از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیامبری جنگ نکرد الا برای خدا و صلح نکرد الا برای خدا. ما هم امیدواریم که ملت ما در این سال نو طوری که سیرهی انبیاء بوده عمل کنند.
اعیادی که اسلام به ما فرمود همهاش ذکر است و دعا، نماز است و روزه.
در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام مخالفتی با آن ندارد باز هم آداب دینی دربارهی آن دارد. روزه گرفتن، دعا خواندن، نمازخواندن؛ اینها به ما میفهماند که ملتی که بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را آزادی خودش را حفظ کند همیشه چه در عید و چه در غیر عید باید به یاد خدا باشد و این عبادات استحبابی به خصوص روزه برای جدایی از شهوات و توجه به خدا است.
یعنی اگر در صدد ساخت کشورمان هستیم باید ساخت خودمان هم باشیم. هرقدمی که در آن مسیر برمیداریم در این مسیر نیز برداریم. بر نفس و بر شیطان باطنی خود نیز پیروز شویم. از نگاه اسلام عید واقعی آن عیدی است که رضای خدا در آن مد نظر باشد و به دست بیاید. پیشوایان دینی ما فرمودند؛ کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ عید
عید برای اصلاح درون انسانها به انسان عرضه میشود. ازین رو هرروز را میتوان روز عید قرار داد آنچنان چه میتوان هرروز را به روز عزا تبدیل کرد.
در روایات دارد:و اتی علی علیه السلام بهدیة النیروز
روزی از روزها و سالی از سالها در روز نوروز هدیه ای به محضر امیرالمؤمنین آورده شد فقال علیه السلام: ما هذا؟ این چیست؟ فقالو: یا امیرالمؤمنین الیوم النَّيروزِ
امروز نوروز است و ما از باب ادب هدیه ای به محضر شما تقدیم کردیم. فقال علیه السلام:اصنعوا لنا کل یوم نیروزا
وسائل الشیعه این حدیث را به عنوان یک حدیث معتبر آورد. فرمود برای ما شما نوروز بسازید.
اصنعوا لنا کل یوم نیروزا!
نه اینکه با گردش یک دور زمین به دور خورشید روز اول آغاز گردش بار بعدی بشود نوروز. آن جای خود محفوظ ولی شما برای ما هرروز را نوروز بسازید. اینکه فرمود اصنعو لنا؛ برای ما
شما نوروز بیافرینید نشان میدهد که جنبهی ارزشی دارد نفرمود هرروز برای ما هدیه بیاورید. سعی کنید هرروز برای ما افتخار بیافرینید. عزت بیافرینید
سال جاری بحمدلله مسئلهی مسافرت به بهانهی نوروزی در سطح کشور بسیار چشمگیر بود و چون شمال با شدت باران بود، مسافران به مناطقی که کمتر باران خیز بود رو آوردند و کاشان هم از مهمانان نوروزی بسیار پر بهره بود. همهی دست اندر کاران ضیافت مهمانان نوروزی از دستگاه امنیتی از دستگاه فرهنگی از دستگاه خدماتی همه و همه به جد پای کار آمدند و خوب هم از مهمانان نوروزی پذیرایی به عمل آوردند. شکرالله مساعیهم جمیلا
ولی باید مهمانان عزیز عنایت داشته باشند مهمانانی هستند با فرهنگ ولایی و شیعی. امیرالمؤمنین فرمود: اصنعوا لنا کل یوم نیروزا
به بهانهی نوروز آداب دینی زیر پا گذاشته نشود. عفاف و حجاب کمرنگ نشود. توجه به مقررات نادیده گرفته نشود. چه مقررات بهداشتی و درمانی و پروتکل های مربوط به این بیماری خاص و چه مقررات راهنمایی و رانندگی و چه مقررات عفاف و حجاب و حرمت گذاری به فرهنگ دینی و ارزشهای اسلامی و معنوی باید مد نظر باشد. امام امت فرمود عمده در عید این است که هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است و من تعبیر امام است و من که گوینده هستم موفق نشدم به این عمل ولی من امیدوارم که ملت ایران و همهی مسلمانان دنیا در این سال نو یک تحولی پیدا کنند که برای خدا کار کنند برای سلطهی خودشان نباشد. صحیفهی امام جلد ۱۲ صفحهی ۳۲۴
فرمود اموری که مربوط به این عالم است طودگذر است. پیروزی ها و شکست ها خوشی ها و ناخوشی ها آن چیزی که در درون خودمان تحسین کرده باشیم باور کنیم که خدای تبارک و تعالي حاضر است. همه چیز به دست اوست و ما چیزی نیستیم. باورکنیم که برای شکرگذاری نعمت خدا، ما قاصریم.
نبی مکرم اسلام فرمود: زینو اعیادکم بالتکبیر
اعیادتان را با تکبیر تزئین کنید. انچنان که دو عید رسمی اسلامی فطر و قربان با اعیاد آغاز میشود و حتی نه فقط در آن روز ها تا سه روز پیدرپی قبل از نماز و بعد از نماز یا در آن دو روز برای هنگامهی رفتن به اقامهی نماز، آنچه که تشریع شد تکبیر است و برای روز نوروز هم تکبیر است.
پیشوایان دینی ما به ما اینطوری آموختند
معل بن خنیس میگوید؛ امام صادق به من فرمود إذا كانَ يَومُ النَّيروزِ روز نوروز که دارد فرا میرسد فَاغتَسِلْ غسل انجام بده
ما غسل را برای روز عید فطر و قربان داریم. امام صادق به معل بن خنیس فرمود: برای روز نوروز غسل انجام بده
وَ البَسْ أنظَفَ ثِيابِكَ ، زیبا ترین لباست را بپوشان و تَطَيَّبْ بِأطيَبِ طِيبِكَ بهترین عطر را به کار ببر و تَكونُ ذلكَ اليَومَ صائما روز نوروز را روزه بگیر
پس نوروز درست است از نگاه ما عید ملی است ولی به فرمودهی پیشوایان دینی ما پیامبر امیرالمؤمنین امام صادق و دیگر بزرگواران آهنگ دینی هم میشود به این روز داد به مثل غسل، به مثل روزه داری، به مثل همین امور متعارف
صله ارحام دید و بازدید و رسیدگی به زندگی اقوام و ارحام و مستمندان و محتاجان که میشود نوعی عبادت برای زندگی ما
امیدواریم نوروز را آنگونه که دین به ما توصیه کرد به استقبالش باشیم. نه خدای ناکرده به تفرج غلط و به گردش آمیخته خدای ناکرده با گناه.
در روایات مان داریم؛ شما اگر برای نوروز بنا باشد آداب سنتی غلط پیش بیاورید مثل چهارشنبه سوری و آتش بازی. در گذشته هم بود چیز جدیدی نیست.
پای درخت صنوبر طائفهی راس یا قبیلهی راس یا نژاد راس اجتماع میکردند. آتش بر میافروختند. قربانی انجام میدادند. این شاخه های درختان را تکان میدادند و شروع میکردند پای این درخت ها به نوعی به مثل بچه به بازی درآوردن و به بازی بر آمدن. آنوقت میگفتند خوشحال میشدند که خدا توبهی مارا قبول کرد و ما پاک و پاکیزه شدیم. چشممان را روشن کرد سر از خاک برمیداشتند با آتش بازی. اینها امور دینی نیست. اینها جنبههای شرعی ندارد. درست است رفتن به دل طبیعت زیباست استفاده از طبیعت لازم است تفرج روحی لازم است اما عید را باید با نگاه خدایی نگاهکرد. آن کسی که کره زمین را دور خورشید بدون یک ثانیه تخلف به گردش دراورد درآورد است ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ
وَ أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى وَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
شکرگذار ذات اقدس ربوبی هستیم که سال جاری در طلیعه باران رحمت را در بخش وسیعی از کشور ما نازل کرد. امیدواریم بر همهی سرزمین ایران سرزمین تشنه باران رحمت را نازل بفرماید.
خدایا عزیزانی که سال قبل در جمع ما بودند و الان نیستند همه را غریق رحمت واسعهی خودت قرار بده. سال جدید را سال تحول بنیادی در عرصهی اقتصادی و فرهنگی و سیاسی جامعه ما قرار بده. سال جدیده را به همهی دولت مردان و دست اندر کاران قضائی و اجرایی و تقنینی کشور توفیق خدمت بهتر و بیشتر مرحمت فرما. سال جدید سال فرج بقیهالله الاعظم قرار بده. سال جدید را سال سلامتی و تندرستی و عافیت تمام عیار وجود نازنین رهبری معزز انقلاب مان قرار بده. سال جدید را دل های ما را به هم معطوف گردان. وحدت ما را بیشتر بفرما. رونق اقتصادی بیشتر عنایت کن. زمینه و بستر شغل جوانان مان را فراهم فرما و بستر استحکام خانوادگی جامعهی ما را مهیا گردان. خدایا تو را به حق پیامبر و آل او سال جدید را سرلوحهی کار تحول تمام عیار منطبق بر مطالبات رهبری معزز انقلاب ما قرار بده.
إنّهُ أحسَنُ الحَديثِ و أبلَغُ المَوعِظَةِ کِتابُ الله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَالْعَصْرِ ﴿١﴾
إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله و الصلواة و السلام علی رسول الله حَبِیبِ إِلَهِ الْعَالَمِینَ أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّدِ. اللهم صلی علی امیرالمؤمنین (ع) و صل علی فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وصل علی سبطی الرحمه و امامی الهدی الحسن و الحسین وصل علی ائمه المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفربن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن بن علی وحجة ابن الحسن المهدی صلواة الله و سلامه علیهم اجمعین اللهم انا راضین بهم ائمه فرضنا لهم انک علی کل شیء قدیر.
با یاداوری مجدد به تقوا، مناسبتها را متذکر میشویم.
یکشنبه هفت فروردین و ۲۴ شعبان المعظم آغاز مرحلهی پایانی عملیات فتحالمبین در سال ۱۳۶۰
و روز هنرهای نمایشی و روز رحلت عالم مجاهد آیتالله اعظمی آقا میرزا حسن شیرازی در سال ۱۳۱۲قمری
دوشنبه ۸ فروردین و ۲۵ شعبان سالروز قیام مردم عزیز یزد علیه رژیم پهلوی در اربعین شهدای تبریز در سال ۱۳۵۷
و چهارشنبه ۱۰ فروردین و ۲۷ شعبانالمعظم سالروز رحلت آیتالله العظمی بروجردی مرجع بزرگ عالم تشیع و زعیم عالی قدر در سال ۱۳۴۰
و هفته ای که گذشت رحلت آیتالله محمدی ری شهری رحلت آیتالله فقیه در فارس رحلت آیتالله رودباری در گیلان
تقدیم به ارواح همهی این بزرگواران صلوات
سال جاری به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گرفت. رهبر معزز انقلاب حدود سه دهه هست که در پیام نوروزی هرسالی را با افق پیش رو نام گذاری میکند. از سال ۷۹ به بعد که آن سال بنام امام علی علیهالسلام نام گذاری شد به دنبال آن هر سال عنوانی را برای آن سال با دور اندیشی خاص مطرح فرمودند. در این راستا دههی اخیر را به امور کلان و خرد اقتصادی نام گذاری کرد.
سال ۹۰ جهاد اقتصادی ؛ سال ۹۱ تولید ملی و حمایت از کار و سرمایهی ایرانی ؛ سال ۹۲ حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی ؛ سال ۹۳ اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی ؛ سال ۹۴ دولت و ملت همدلی و همزبانی ؛ سال ۹۵ اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ؛ سال ۹۶ اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ؛ سال ۹۷ حمایت از کالای ایرانی ؛ سال ۹۸ رونق تولید ؛ سال ۹۹ جهش تولید و سال ۱۴۰۰ سال تولید پشتیبانیها و موانع زدایی و سال ۱۴۰۱ سال تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین نام گرفت.
این نام گذاریها مخاطب اخص دارد که مسئولان اجرایی جامعه اند. مخاطب خاص دارد که دستگا قضایی و دستگاه تقنینی و برخی از دستگاه های دیگر به مثل صاحبان رسانه و صاحبان تریبون به مخاطب عام دارد که عامهی مردم هستند.
البته این نام گذاری ها در واقع باید به شکلی قرار بگیرد که لبیک گویان حقیقی و عملی پیدا کند نه شعاری و سوری.
خود معظم له فرمودند البته من درخواست موکد دارم سال گذشته هم این را گفته ام که اکتفا نکنند دوستان به اینکه حالا روی کاغذها سربرگ ها دستگاهای گوناگون بنویسند این عبارت را یا مثلا فرض کنید که یک تابلو درست کنند در خیابان مثلا بزنند این ها کار نیست؛ عمده این است که به معنای واقعی کلمه روی این عنوان سیاست گذاری بشود. گرچه در منظومهی فکری و مدیریتی رهبر معظم انقلاب اسلامی که برگرفته از مفاهیم و معارف اسلامی و قرآنی و روایی است قطعا و قطعا فرهنگ حرف اول را خواهد زد. چراکه فرهنگ اصل و زیربنا است. اما چون به فرمودهی خودش در دههی ۹۰ ما با انباشت چالش اقتصادی مواجه هستیم و معیشت مردم مشکل جدی دارد این بزرگوار در سخنان نوروزی شعار سال در طی این دهه و از جمله در سال جاری به مسئلهی اقتصاد اشاره فرمود و سال جاری شعار سال را بر دو محور قرار داد؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین
ما اگر بنا باشد مطالبات رهبری را بومی سازی کنیم باید ببینیم آیا کاشان و منطقه به هردو محور نیازمند یا به یک محور نیازمند است؟ آیا کاشان اشتغال دارد دانش بنیان ندارد؛ دانش بنیان دارد اشتغال ندارد؛ اشتغال ندارد دانش بنیان ندارد یا هم اشتغال دارد و هم دانش بنیان دارد؟
اگر بنا باشد ما این را به دقت نگاه کنیم آنچه من طلبه تشخیص میدهم شاید اشتباه باشد و شما داوران مطمئنی خواهید بود که ما در کاشان بحمدالله تولید اشتغالزایی داریم. کاشان تولید اشتغال آفرین دارد چراکه کاشان پایتخت نساجی کشور قلمداد میشود.
کاشان به همانگونه که پایتخت تمدن تاریخی است پایتخت نهجالبلاغه هست پایتخت کتاب است پایتخت تفسیر است با افتخار میتواند ادعا کند که پایتخت نساجی کشور هم هست.
مگر کاشان نیست که بیش از ۷۰۰ کارخانه قالی بافی دارد. مگر کاشان نیست که سایت سایپا و به اصطلاح سیتروئن دارد. مگر کاشان نیست که سایت فولاد دارد. مگر کاشان نیست که جایگاه تولید انواع چینی دارد. مگر کاشان نیست که ده ها کارخانهی صنعتی و سنتی گلابگیری دارد تا کاشانی که بیش از ۴۰ درصد ماهی های زینتی کشور را میتواند تولید کند کاشانی که میتواند ۱۰۰ها پروژهی اشتغال آفرین داشته باشد قطعا در این بخش کمیت کاشان نمیگندد و حتی باید گفت به گونه ای کاشان در اشتغال آفرینی موفق است که برای پیدا کردن نیروی کارگر ساده دچار کمبود است و از جاهای دیگر نیروها به این سمت هجرت میکنند و میآیند و قطعا در آینده با این رویکرد یک تحول منفی فرهنگی هم منطقه با آن مواجه خواهد شد.
اما آنچه که در کاشان به عنوان اشتغال آفرین و اشتغالزایی وجود دارد اقتصادش که اقتصاد اشتغال آفرین است به گونه ای است که باید گفت اقتصادش اقتصاد کارگری است نه اقتصادش اقتصاد دانش بنیان باشد. آنچه که در کاشان نیاز به تحول دارد آن مسئلهی دانش بنیانی در این جا است. لذا نیروهای درس خوانده کاشان و اران و بیدگل و منطقه مجبور به هجرت به جاهای دیگر هستند و همین خطر به هم ریختگی بافت اصیل منطقه ای را به دنبال خواهد داشت که نیروهای درسخوانده، نخبه و زبده از اینجا به جای دیگر هجرت و نیروهای درس نخوانده و ساده از جای دیگر به اینجا هجرت.
الزاما باید صنعت کاشان، صنعت مبتنی بر اشتغال آفرینی و دانش بنیان باشد. ویژگی دانش بنیان در صنعت چیست؟ دانش بنیان کارخانه را تبدیل به صنعت میکند در آن طراحی انجام میدهد در آن نوآوری میآورد در آن تحقیق صورت میگیرد در آن زایش و توسعه وجود دارد. آوردن یک خط تولید با خریدن از یک کشور بیگانه کار سختی است کار آسانی نیست. مخصوصا با توجه به سیستم اداری حاکم بر جامعهی ما انصافا کار کمرشکنی است. اما مهمتر از آن این است که خطوط تولید را خودمان بسازیم آن میشود دانش بنیان.
ما الآن خودرو سازی داریم اما دانش بنیان نیست چون تحقیق و توسعه نیست حتي خودروهای قدیم از خودروسازیهای بومی ما خیلی بهتر از خودروهای تولیدی امروز ما است. چرا چون در کنارش دانش بنیان نیست.
آیا الان ما در کشور ظرفیت بالقوهی مان یا ظرفیت بالفعلمان دانش بنیان هست یا نه؟ ما تعداد شرکت های دانش بنیانیمان بیشاز ۶هزار و چهارصد شرکت دانش بنیان داریم. هرکجا این شرکت ها تعدادشان از لحاظ کمی و کیفی بالا بود توانستیم با تحریم مقابله کنیم. کاشان ظرفیت بالای ۶۰درصد از محصولات کشاورزی دارد.
به نوعی میشود گفت قطب کشاورزی قلمداد میشود اما شرکتهای دانش بنیان حوزهی کشاورزی نه در کاشان در کل کشور کمتر از یک درصد شرکتهای دانش بنیان ما است و از آنجا که دولت یارانههای زیادی در حوزهی کشاورزی تزریق میکند شبکه های فراوانی برای واردات محصولات کشاورزی فعالیت میکنند و شرکت های دانش بنیان نیز در این حوزه زیر یک درصد کل شرکت ها است ما در تامین خودمان دچار مشکل هستیم و دست نیاز به کشور های دیگر دراز میکنیم و اگرنه ما باشیم و با همین شرائط آب و خاک ما باشیم و با همین شرایط محیط زیست ما باشیم و با همین عِده و عُده اگر دانش بنیان به کمک کشاورزی ما بشتابد ما نه فقط نیازمان را تامین میکنیم بلکه کشور صادر کننده ای هم خواهیم بود.
من در یک مجلهی مربوط به کشاورزی خوانده ام فلان کشور نام نمیبرم کشور اروپایی است. از یک بوتهی گوجه ۳۰۰ گوجه دریافت میکند. دانش بنیان است.
عزیزی در سیستان و بلوچستان در روز تجلیل از کشاورزان نمونه مدعی شد و مدیر کل کشاورزی هم تصدیق کرد. گفت در داخل یک بشکهی ۲۲۰ لیتری ته آن خاک ریختم سیب زمینی کاشتم جوانه زد باز خاک ریختم جوانه زد باز خاک ریختم جوانه زد باز خاک ریختم و چون با گوشم شنیدم و از مدیر کل کشاورزی تاییدش را گرفتم دارم عرض میکنم بشکه پر پر شد دیگر فصل جوانه زدن هم گذشت سرو ته کردم ۲۴۰ کیلو سیبزمینی از یک بشکهی ۲۲۰ کیلویی گرفتم. دانش بنیان!!
بسیار نکتهی دقیقی رهبری معزز انقلاب این حکیم واقعا ژرف اندیش اشاره کرد که ما اگر در کنار اشتغال مان دانش بنیان نداشته باشیم نمیتوانیم کشورمان را نجات بدهیم. نظر رهبری بیشاز ۵ درصد به اصطلاح ناخالص ملی .
ما الان در حال حاضر ناخالص ملی ما قریب به به ۳ درصد است. اقتصاد ما کارخانه جات ما بیشتر شکل سنتی دارند تا شکل صنعتی و دانش بنیان.
اشتغال در حوزههای دانش بنیان مربوط میشود به اشتغال نیروهای تحصیل کرده و کار آمد و زبده. در حال حاضر ما ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این حوزه مشغول به کار داریم. چه در استارتاپهای کوچک چه در شرکتهای بزرگ. نیروهای تحصیل کردهی ما که قابلیت تغییر محیط اطراق خودرا دارند و میتوانند ارزش افزوده به وجود بیاورند باید مد نظر جامعه قرار بگیرند. در هر حال ما ملتی هستیم با تاریخ بیش از ۵ هزار سال با تاریخ کارآفرینی با تاریخ تجارت با تاریخ مهارت با تاریخ دانش با تاریخ فناوری. در حال حاضر ما بیش از ۴میلیون دانشجوی پای درس دانشگاه داریم و بیش از ۱۵ میلیون نیروی تحصیل کرده داریم اما وابستگی به نفت دولت و کشور مارا فربه و چاق کرد و آلوده به بروکراسی کرد و گرفتار قوانین متناقض در حوزهی کسب و کار کرد. خود نفت مهم نیست مهم فرهنگ نفتی است ک متاسفانه کشور ما را به نوعی دچار کرد که ما بشویم فرزند بشکه. به برکت انقلاب اسلامی و بعد مسئلهی تحریم که عدو شود سبب نعمت و خدمت برای ما عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ یک تحولی در کشور ما بوجود آمد اما باید تحول در حوزهی اشتعال آفرینی به برکت دانش بنیان باشد و فکر کنم سالجاری با رویکردی که دولت عزیز دارد و با رهنمودی که رهبری معزز انقلاب داد در پیام نوروزی از نوع رویکرد دولت ابراز رضایت کرد امیدواریم انشاءالله تحول نوینی ما در عرصهی اقتصادمان در همهی زمینه در کشاورزی در دامداری در کارخانهجات و در صنایع خرد و کلان ما شاهد یک تحول بنیادین باشیم.
انشاءالله به مدد وجود نازنین بقیهالله الاعظم روحی له الفداه
إنّهُ أحسَنُ الحَديثِ و أبلَغُ المَوعِظَةِ کِتابُ الله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾
إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
«اللَهُمَّ نَوِّرْ ظَاهِرِی بِطَاعَتِکَ، وَ بَاطِنِی بِمَحَبَّتِکَ، وَ قَلْبِی بِمَعْرِفَتِکَ، وَ رُوحِی بِمُشَاهَدَتَکِ، وَ سِرِّی بِاسْتِقْلَالِ اتِّصَالِ حَضْرَتِکَ؛ یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الإکْرَامِ»
اَللَّهُمَّ انْصُرْ اْلإِسْلَامَ وَالْمُسْلِمِینَ و انصر من نصر الدین
وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ المؤمنین
اللهم اید حماة الدین لا سیما زعیمنا و قائدنا الامام خامنه ای