بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا و طَبیبِ نُفوسِنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و هفتاد و چهارمین خطبه در کاشان مُکرّم، هیجده مهرماه، هفدهم ربیع الثانی١۴۴٧ ، خود و شما برادران و خواهرانم را به رعایت بیشتر تقوا الهی، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». هر چه می توانیم، به واجبات اهتمام بیشتری داشته باشیم که واجبی از ما ترک نشود و نسبت به محرمات، یک حرام در کارنامه اعمال ما ثبت نشود. مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و هیجدهمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ امْنَعْنِي مِنَ السَّرَف » خدایا، من را از اسراف باز بدار. در سوره اعراف ایه ٣١ امده است « وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ » خداوند انسانی را که اهل اسراف باشد دوست ندارد. ممکن است کسی سوال کند، عواقب، دوست نداشتن خدا چیست؟ حذیفه از پیامبر ص سوال نمود، یا رسول الله، اخلاص چیست؟ پیامبر ص فرمود، « الإخْلاصُ سِرٌّ مِن أسْراري ، اسْتَوْدَعتُهُ قَلبَ مَن أحْبَبْتُ مِن عِبادي » اخلاص یکی از اسرار الهی است و خداوند ان را در قلب کسی می گذارد که او را دوست داشته باشد. این بیان الهی است. این مطلب را کنار ایه ٣١سوره اعراف می گذاریم که قران می فرماید، خداوند اسراف کار را دوست ندارد، نتیجه این می شود، خدا به انسان اسراف کننده، اخلاص نمی دهد. این محرومیت بزرگ معنوی است. در حدیث دیگری، امیرالمو منین علی ع می فرماید، « وَيْحُ اَلْمُسْرِفِ مَا أَبْعَدَهُ عَنْ صَلاَحِ نَفْسِهِ » وای به حال اسراف کننده، انسانی که اسراف می کند بسیار دور است، از این که بخواهد نفس خود را اصلاح کند، همه می خواهیم، نفس خود را اصلاح کنیم و به فلاح برسیم. گاهی اوقات ما در آب، برق، بنزین و انرژی اسراف می کنیم، که این عِقاب دارد، اسراف حرام است. قبلا، در برگه قبوض اب و برق از قول امام ره می نوشتند، زیاده روی در مصرف آب و برق موجب ضمان است، ضامن است ،کسی که اسراف می کند، نگوید، هزینه ان را پرداخت می کنم. من، یک بار، مغازه داری در رابطه با وزن یک دانه برنج سوال کردم، او گفت، پنج دانه برنج، یک گرم می شود، لذا، پنج هزار دانه برنج، یک کیلو گرم می شود. اگر نود میلیون ایرانی، یک عدد برنج اسراف کند، هیجده تُن برنج می شود. دو دانه برنج، سی و شش تُن می شود. ضرر مادی و معنوی اسراف را گفتیم. اسراف دیگری در قران آمده است و ان اسراف در عمر است، قران در آیه ۵٣ سوره زمر می فرماید « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ..... » عده ای سرمایه عمر و جانشان را اسراف می کنند. شارحان در ذیل این آیه می فرمایند، هر گناهی « گناه با چشم، گوش، و زبان و دست باشد » ، این گناه اسراف در نفس و جان است، چون خداوند، این جان را، امانت به ماداده است و باید درست مصرف کنیم و وقتی ان را در گناه مصرف کنیم، اسراف در نفس و جان است و خداوند توبیخ می کند. مراقب اسراف باشیم. هفته قبل، صبح در مدرسه ای بودم، مدیر مدرسه عملی را انجام داد که من لذت بردم، در مسیری که بسوی نمازخانه مدرسه می رفتیم، مدیر، به دانش اموزان گفت، لامپ های اضافی را خاموش کنید. این روحیه مدیر در مدرسه و یا ادارات زیبنده است. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود.
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و پنجاه و پنج سوره بقره رسیدیم ، « وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ » حتماً ما شما را با چیزهایی امتحان می کنیم « ایت الله جوادی املی می فرماید ( شَيْءٍ ) یعنی چیز کم » امتحان می کنیم با ترس، ناداری، کمبود در مال و جان، « نقص در انفس یک معنایش این است که، بچه انسان از او گرفته شود » و ثمرات و صابران را بشارت باد
نکات آیه :
نکته اول : در یک تقسیم بندی در قران دو گونه امتحان داریم :
١ _ امتحان شدائد، مصیبت، تلخی ها و سختی ها
2 _ امتحان رفاه، آسایش و نعمت
مفسران می فرمایند، خداوند ربّ است و می خواهد روح ما را پرورش دهد، صبر و شکر از کمالات انسان است، این کمال بدون امتحان و آزمون بدست نمی اید، اگر خداوند در جامعه ای، امتحان به مصائب، سختی ها، مشکلات و تلخی ها را اورد بخاطر این است که کمال صبر در من و شما بوجود بیاید و اگر شرایط رفاه، آسایش و نعمت به جامعه ای داده شد، خداوند، می خواهد امتحان شکر را از ان جامعه بگیرد که آیا آنان شاکر هستند یا خیر؟ بعنوان نمونه، قران در ایه هفت سوره کهف می فرماید « إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا »انچه در روی زمین شما می بینید، ما ان را زینت برای زمین قرار دادیم نه زینت شما، « زینت شما ایمان است » زینت بدن شما قرار دادیم، تا انان را امتحان کنیم. خداوند نعمت را داده ولی می فرماید، این نعمت، برای امتحان است، تا کدام یک شاکر هستید .
نکته دوم : در رابطه با « الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ »، آزمون به جوع، آزمون به خوف، آزمون به نقص اموال و نقص ثمرات است. آیت الله جوادی آملی در جلد هفتم تسنیم می فرماید، « وَالْجُوعِ » یعنی ناداری، هیچ چیزی برای خوردن ندارد، منتهی امتحان ناداری طولانی نیست، مدت کوتاهی خداوند امتحان ناداری را می اورد، حتی چیز کمی برای خوردن هم ندارد، اما نقص در اموال « وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ » امتحان کمبود است، دارد اما کم دارد. گرسنه و برهنه نیست، اما کم برای خوردن و پوشیدن دارد، مسکن دارد، اما مسکن او بسیار بسیار ساده است. امتحان نقص در اموال اگر برای کشور و جامعه ای بوجود می اید، باید ان جامعه ساده و با قناعت زندگی کند. امتحان بعدی، نقص در ثمرات است « وَنَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ » است، مفسران دو معنا را برای نقص در ثمرات می فرمایند :
١ _ نقص در ثمرات یعنی، نقصِ ثمرات اقتصادی ، برای محصولات کشاورزی، آفت می اید، آب و نزولات آسمانی کم می شود و محصول کم بدست می اید
٢ _ نقص ثمرات، یعنی ثمره قلب شما، فرزند انسان از او گرفته می شود. امروز، در جمعه نشلجی ها در مشهد اردهال که حضور داشتیم، خبر دادند که جوانی که در رشته پزشکی دانشجو بود در اثر تصادف از دنیا رفت. این نقص در ثمره است. علامه طباطبایی ره، بین این دو احتمال، دومی را ترجیج می دهد و می فرماید، نقص در ثمرات یعنی فرزند انسان از دنیا برود یا به شهادت یا مرگ طبیعی. نقص در انفس « وَنَقْصٍ مِنَ الْأَنْفُسِ » را هم می فرمایند همان، کشته شدن است، یا به شهادت یا مرگ عادی. پس انسان را با ناداری، کمبود و نقص در ثمرات و اموال و انفس امتحان می کند تا صبر من و شما را بیازماید و ما به کمال صبر برسیم.
نکته سوم : برادران و خواهران، مسائل معنوی هم مانند مسائل مادی امتحان دارد. قران در سوره نمل آیه ۴٠ می فرماید « قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ »، با طیّ الارضی که آصف بن برخیا، تخت بلقیس را از فاصله حدود ششصد کیلومتری، در یک پلک به هم زدن، خدمت حضرت سلیمان اورد، حضرت سلیمان فرمود، این هم برای من امتحان است. نعمت های مادی که مشخص است، حتی مقامات معنوی هم امتحان است. هر مسئولیتی شما دارید، الان عزیزان نیروی انتظامی و پُست تشریف دارند، بسیاری از برادران و خواهران مسئول در بین جمعیت هستند. قران می فرماید، مقامی که شما دارید برای امتحان است. قران در سوره انعام ایه ١۶۵ می فرماید « وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ ... » خدا، شما را خلیفه در زمین قرار داد« شما الان در جامعه مسئول هستید » بعضی از شما را رفعت داد « شما رئیس بودید و دیگران مرئوس » تا خداوند شما را امتحان کند در مسئولیتی که به شما داده است. روایت داریم هر کس ایمانش قوی تر باشد، امتحان های او سنگین تر است. علامه مجلسی ره در بحار جلد شصت و چهار صفحه ۲٢٢ روایتی را از امام صادق ع اورده است، امام می فرماید « انَّ في كتابِ عليٍّ عليه السلام ـ : إنّما يُبتلى المؤمنُ على قَدْرِ أعمالِهِ الحَسَنةِ ، فمَن صَحَّ دينُهُ وحَسُنَ عملُهُ اشْتدَّ بلاؤهُ ، وذلكَ أنَّ اللّه َ عزّ وجلّ لَم يَجعلِ الدُّنيا ثوابا لمؤمنٍ ، ولا عُقوبةً لكافرٍ، ومَن سَخُفَ دِينُهُ وضَعُفَ عملُهُ قلَّ بلاؤهُ » در کتاب جدّم علی ع، دیدم، مومن به اندازه اعمال حسنه اش امتحان می شود، کسی که دینش صحیح و عملش حَسَن باشد، ابتلائاتش بیشتر است. امروز سنگین ترین امتحان ها روی دوش امام زمان عجل الله تعالی فرجه است. در دعای ندبه امده است « عَزِیزٌ عَلَیَّ أَنْ تُحِیطَ بِكَ دُونِیَ الْبَلْوَی » تمام بلایا، تو را احاطه کرده است. بعد از امام عصر عجل الله تعالی فرجه، بیشترین بار امتحان های الهی برای مقام معظم رهبری است.
هر چه ایمان مومن قوی و شدیدتر باشد، امتحان سنگین تر است، چون خداوند ربّ است و می خواهد، استعدادهای ما را پرورش دهد تا به فعلیت برسد.
نکته چهارم : اگر انسان در امتحانات و شدائد صبر نماید، خداوند در آخر ایه می فرماید « وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ». به اهل صبر بشارت بده، پاداش عظیمی برای انان است. علامه ره و دیگر بزرگان می فرمایند، خداوند نفرموده چه بشارتی. متعلقِ بشارت را قران بیان نکرده است، چون می خواهد بفرماید، ان پاداش خیلی گسترده و خیلی مهم است. هم اهمیت و هم گستردگی، و این شبیه ایه ده سوره زمر است « إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ » بدون محاسبه، اصلا به حساب در نمی اید اجر کسی که در مشکلات بتواند صبر کند
خدایا : همه ما را، ملت و خانواده های ما را اهل صبر و موفق در ابتلائات مختلف، نعمت ها و شدائد قرار بده
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
وَالْعَصْرِ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين اللهم صل علي محمد و آل محمد اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمة الزكيه حبيبت حبيبك و نبيّك و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زين العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا و محمد ابن علي الجواد و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر،
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام و همهي شهدا، مخصوصا شهداي استان اصفهان و منطقهي كاشان و شهداي عزيز انتظاميمان، 45 شهيد انتظامي كاشان و ترفيع مقام تمام گذشتگان و مفاخر كاشان، مخصوصا سه امام جمعهي فقيدمان و همينطور براي شادي روح همسر آيت الله العظمي سيستاني، مرجع عاليقدر جهان تشيع و همينطور همسر آيت الله راستي كاشاني، يك صلواتي هديه بفرماييد.
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
در خطبهي دوم هم برادران خواهران خود و شما را به رعايت بيشتر تقوا سفارش ميكنم
مصداقا رسيديم به حكمت 108 نهج البلاغه اين حكمت يك مقدار طولاني است الان بخش چهارم اين حكمت هستيم
مولا حالات قلب ما را دارند بررسي ميكنند ميفرمايند حالت چهارم قلب اين است
وَ إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ اگر يك ترسي به او برسد، ترسي بر او غالب بشود
شَغَلَهُ الْحَذَرُ احتياطهاي افراطي او را به خودش مشغول ميكند
يعني در شرحش بزرگان مثلا آيت الله مكارم در جلد 12 صفحه 643 ميفرمايد خوف يك وقت معقول است انسان درجبهه، در اينجا عزيزان انتظامي ميخواهند يك سارقي را يك افراد شروري را دستگيركنند يك خوف معقولي بايد داشته باشند نسبت به آن آدم شر بايد با امكانات و با تجهيزات و با ملاحظه بروند مثل اينكه درجبهه انسان كلامه ميگذاشت يا در زمان قديم سپرداشتند و امثال ذالك اين خوف معقول است
افراطش اين است كه انسان وارد ميدان شود اصلا توجه نكند به خطر، اين افراط و دركمين دشمن قرار ميگيرد، از آن طرف تفريش هم كه اصلا خودش را به ميدان نزند، هر دو بد است نه افرا نه تفرط ميانه اين است كه انسان يك خوف معقولي داشته باشد و ملاكش هم اين است درمسير قانون حركت كند، من اگر بخواهم براي مسائل اجتماعي مثال بزنم همين عبارت را، حضرت آقا چند وقت پيش فرمودندكه مسئول بايد يك كاري را انجام دهد دردوران چهار سالهي خودش وزير، معاون وزير، هرمسئول محترمي اما ميآيد محاسبه ميكند ميبيند كه اين كار، كارسختي است، اصلا ورود پيدا نميكند اصلا ورود پيدا نميكند اين خوفي است كه افراط است، بله سختيهايي دارد امااصلا ورود پيدا نميكند يا فرض كنيد دركاشان يا درغير كاشان يك مسئول محترم ميخواهد يك كاري را انجام بدهد وارد نميشود چرا؟ ميگويد ممكن است ادارهي بازرسي به من اشكال بگيرد، خوب اين كه كارها تعطيل ميشود، خوف معقول بايد داشته باشي جرأت مدير محترم درك اشان، و اصفهان و كشور بايد جرأت اقدامداشته باشد با حفظ موازين و قانون، اميرالمؤمنين ميفرمايد يعضيها افراط دارند ميكنند
وَ إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ يك خوفي وقتي ميآيد غلبه ميكند احتياطهاي افراطي او را به خودش مشغول ميكند اصلا كار را انجام نميدهد
شَغَلَهُ الْحَذَرُ اين توصيه به تقوا كه انسان اهل احتياط باشد اما اين خوف حد دارد، دل را به ميدان بزند
اما مناسبتهاي اين هفته
اولين مناسبت نيروي انتظامي، هفته نيروي انتظامي است و روز جهاني پست هر دو مجموعهي عزيز تشريف دارند تقدير ميكنم از زحماتشان و از ميز خدمتي هم كه تشكيل دادند ممنون هستيم
درر ابطه با نيروي انتظامي من فقط اين را بگويم كه درجنگ 12روزه، واقعا خيلي از مراكز، فرماندهي ما من هفتهي قبل يك مطلبي را از آن سرهنگ آمريكايي برايتان نقل كردم، جان واردن گفت اگر ميخواهيد يك كشوري را ساقط بكنيد اول مغزش را بزنيد، بعد دست و پايش را بزنيد، بعد خون و رگهايش را بزنيد همينجور تا پايان و آخركار اين بود كه گلبولهاي سفيدش را بزنيد، گلبولهاي سفيد يعني همان بحث پدافند و امثال ذالك، در جنگ 12 روزه تمام اين 5 مرحله را آمريكا و اسرائيل انجام دادند، يكي از آن را نتوانستند كه مردم را بياورند كف خيابانها، و الا به نيروي انتظامي ما آقاي كاكاوند هم توضيح دادند، توضيحات خيلي خوبي دادند، به نيروي انتظامي ما، مقرّهاي مهم انتظامي ما در تهران حمله شد، مركز110، پليس اطلاعات، فتا، حفاظت اطلاعات چرا؟ كه وقتي مردم ريختند درخيابان نباشه مجموعهاي كه اينها را جمع كند، تمام اين محاسبات را انجام داده بودند كه كشور به دست اشرار و آمريكا بيفته ولي با هوشياري مردم و نيروهاي انتظامي و اطلاعات و سپاه ما به لطف خداي متعال مكرشان به خودشان برگشت
نثارشادي همهي شهدا مخصوصا شهداي انتظامي صلواتي هديه بفرماييد.
امروز جمعهي نشلجيها را شما مردم خوب كاشان داريد، همانطور كه هفتهي قبل جمعهي قاليشويان را داشتيد و هفتهي آينده مهمان ويژه اي داريم در مشهد اردهال توليت آستان قدس رضوي، انشاءالله مشرف ميشوند خدمت علي ابن باقر و يك تعاملي ميخواهيم بين دو توليت آستان قدس رضوي و مجموعهي آستان حضرت علي ابن باقر برقرار شود و ما بيشتر از بركات امام رضا عليه السلام بهره مند باشيم
تمام اين كارها نشانهي ولايت مداري شما مردم است، تولي و تبري شماست كه از سالها و قرنها، به لطف خدا نسل به نسل دارد ادامه پيدا ميكند
مناسبت سوم اجلاس نماز، رهبر معظم درپيامي كه دادند فرمودند يكي از سودمندترين گردهماييها دركشور، همين گردهمايي سالانهي نماز است، يكي از مبارك ترين روزها درسال روزي است كه براي نمازجلسه ميگيرند اين دو تا تعريف حضرت آقا،
بعد آقا فرمودند كه خوب عنايت بفرماييد، من خواهش ميكنم از محققان روي كلمات رهبر معظم كار كنيم، سند سازي كنيم آقايي اين فرمايشي كه فرمودند به كجاي قرآن و آيه اشاره دارد، آقا فرمودند، اگريك نمازبا آداب با خشوع، با دل سپاري به معبود يعني خداي متعال خوانده شود و اقامه شود چهار تا اثردارد
1-دل را، آرام ميكند،
2-اراده را، قوي ميكند
3-ايمان را، عميق ميكند
4-اميد را، زنده ميكند
علما تشريف دارند، اساتيد محترم تشريف دارند، از حوزه و دانشگاه، خواهر و برادر من يكي دو تا نمونه را به اندازهي بضاعت مزجات خودم عرض ميكنم ف مثلا، اراده را مستحكم ميكند، درآيهي 17 لقمان ما اين آيه را ميخوانيم
يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ پسرم نماز را اقامه كن
وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ امر به معروف و نهي از منكر بكن
وَ اصْبِرْ عَلى ما أَصابَكَ برمصيبتها هم صبر داشته باش
آخر آيه
إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ اين از عزم الامور است
بعضي از مفسران اين ذالك را زدند به آخري يعني صبر
صبر از ارادههاي محكم است، ولي بعضي از مفسران فرمودند نه، ذالك آمده، ذالك اشاره به دور دارد، به همهي اينها ميخورد، نماز امر به معروف و نهي از منكر و صبر، همهي اينها اين از عزم الامور است ارادهي انسان را قوي ميكند
يا اينكه فرمودند ايمان را تقويت و ژرف ميكند،
حديثي داريم درخصال مرحوم صدوق، صفحهي 522، كه پيامبر اعظم محمد مصطفي صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:
الصَّلَاةُ مِنْ شَرَائِعِ الدِّينِ وَ فِيهَا نماز اين خواص دارد
فِيهَا مَرْضَاةُ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ اين دو ركعت نمازصبحي كه شما ميخواني باعث ميشود خدا از شما راضي شود
2-وَ هِيَ مِنْهَاجُ الْأَنْبِيَاءِ روش انبياء است، مگر قرآن نفرموده من به سنت پيغمبرم و حضرت ابراهيم تأسي بجويم، منهاج الانبياء است
وَ لِلْمُصَلِّي حُبُّ الْمَلَائِكَةِ كسي كه نماز ميخواند ملائكه دوستش دارند
وَ هُدًى وَ إِيمَانٌ هدايت او افزايش پيدا ميكند ايمان او افزايش پيدا ميكند
وَ نُورُ الْمَعْرِفَةِ وَ بَرَكَةٌ فِي الرِّزْقِ اين دو تا از 4 مطلبي كه رهبر معظم فرمودند
اين پيام فوق العاده پيام مهمي است آقا فرمودند براي نماز خوان كردن بچهها، اولين وظيفه روي دوش پدرو مادر است
بعد روي دوش معلمين است
بعد روي دوش معاشران هركسي كه با اين بچه معاشرت دارد ممكن است دوستش باشد، ممكن است امام جماعت محلش باشد
امام محله نسبت به نماز خواندن محلهي خودش وظيفه دارد، امام محله است، همانور كه حقير نسبت به نماز خوان كردن تمام بچههاي شما وظيفه دارم و بخاطر همين است كه هر روز لااقل يك ساعتم را درمدارس انجام وظيفه ميكنم
انشاءلله جامعهي ما با اهتمام به نماز به اين4 بركت آرامش دل، ارادهي مستحكم، ايمان ژرف و احياء اميد برسد به بركت صلوات بر محمد وآل محمد
آخرين مطلب طوفان الاقصي سالگرد طوفان الاقصي هستيم برادران و خواهران يادمان نرود كه در15 مهرماه 1402 عملياتي انجام شد به نام طوفان الاقصي، چرا انجام شد؟
بعضيها ميخواهند مقصرحماس را جلوه بدهند نه، 75 سال – 80 سال رژيم اسرائيل غاصب، دارد به اين مردم ظلم ميكند طوفان الاقصي عكس العمل است به جنايات 75 -80 سالهي رژيم صهيوني، بچههاي اينها اسيرند، اسيرهاي حبس ابد، هتك مسجد الاقصي، بي احترامي به مسجد الاقصي، نقض حقوق انساني، اينها باعث شد كه اين طوفان الاقصي را انجام بدهند، بله تلفات دادند، 12 هزار زن، 18 هزار كودك، 57 هزار شهيد، 123 هزار زخمي، 5/1 ميليون آواره، 600 مسجد تخريب، 33 بيمارستان تخريب، 110 مدرسه و دانشگاه خراب شد بله ولي بايد ببينيم آنها دنبال چي بودند؟
اين مصائبي كه به وجود آمده از چه نقشهاي از دشمن جلوگيري كرده؟
خدا رحمت كنه آقاي امير عبداللهيان را، وزير سابق خارجهي ما ايشان آن زمان ميگفت نقشه اين بود كه 5 ميليون فلسطيني باقيمانده دركشور فلسطين اشغال شده را، اعم از 2 ميليوني كه الان درعزه هستند و 3 ميليوني كه دركل فلسطين پخش شوند، تمام اين 5 ميليون را همهي را دوباره آواره كنند، نقشه داشتند، با پول اعراب، كه آمريكا مجبورشان كرده بود 40 ميليارد تومان بايد پول بياوريد، كجا بروند اين 5 ميليون؟ بايد بروند در صحراي سينا درمصر و كشور اردن ساكن بشوند، اين نقشه شان بود يعني اگر طوفان الاقصي انجام نميشد قطعاً ارادهي آمريكا و اسرائيل و كشورهاي خبيث منطقه اين بود كه اين 5 ميليون را آواره كنند، از آن طرف عادي سازي روابط با رژيم صهيوني،
اول عربستان بيايد بعد بقيه بيايند اصلا ديگه قبح رابطهي با اسرائيل را بشكنند و عادي عادي يك ملت را هضم كنند، نابود كنند در جغرافياي دنيا
در مقابلش طوفان الاقصي انجام شد، رضوان الهي بر محمد ضيف و يحيي سنوار اين دو فرمانده طراح عمليات طوفان الاقصي
دوسال و نيم طراحي كردند در ايران فقط دو نفر خبر داشتند يكيش رهبر معظم انقلاب بود جناب سيدحسن نصرالله هم فقط 24 ساعت قبل مطلع شد، كاملا با اختفاء اين طراحي را آقاي يحي سنوار انجام داد انقدر دشمن و اسرائيليها در شُك اين عمليات هستند كه اصلا نفهميدند 5 هزار راكت در دقايق اوليهي طوفان الاقصي شليك شد به سمت سرزمينهاي اشغالي
بچههاي حماس، 1000 نفر، عمليات را بر عهده داشتند، از 15 نقطه، عمليات ورودي خودشان را انجام دادند، 15 نقطه توسط 1000 نفر بچههاي حماس اسرائيل وحشي بعد از اينكه اين عمليات انجام شد و اين آماري كه الان محضرتان دادم، را انجام داد از شهيد و زخمي و آوار، خوب با 4 تا هدف، 3-4 تاهدف آمد ديگه گفت اولين هدف من نابودي حماس است بايدحماس ازبين برود، اسرا بايد آزاد شوند و همينطورغزه بايد تخليه، شود بايد بروند همان نقشه اي كه عرض كردم
اما الان، بعد از دو سال كه دارد از طوفان الاقصي دارد ميگذرد شما وضعيت جهان را ببينيد وضعيت رژيم را ببينيد وضعيت حماس را ببينيد
اولا حماس به لطف خداي متعال خودش را بازسازي كرده
الان فرمانده عزيز ديگري به جاي آقاي سنوار مشغول است و تونلها را تعميركردند، لذا آن نگراني كه وجود داشت براي حماس اصلا نه با اقتدار دارد ميتواند كارهاي بسيار بزرگتري را انجام بدهد،
2-اينها ميخواستند مردم غزه را كوچ بدهند، به جاي اينكه مردم غزه بروند، خيزش دانشجويي در سراسر دنيا به وجود آمده، اول از خود آمريكا شروع شد، 17 آوريل 2024 دانشگاه آمريكايي آمد در مقابل رژيم موضع گرفت، بعد دانشگاههاي غربي آمدند، غرب عكس العمل نشان داد نسبت به اين دانشجوها، اخراج، بازداشت، سركوب،
به يك دختر دانشجو گفتند خام شما كه آمدي عليه اسرائيل داري شعار ميدهي مدرك تحصيلي ات را به تو نمي دهند، پس فردا هر جا بخواهي شاغل بشوي تورا مشغول به كار نميكنند باز هم حاضري بيايي در تظاهرات عليه اسرائيل دختر دانشجوي غربي يك تأملي كرد گفت YESبله، دارد به مردم فلسطين ظلم ميشود خيزش دانشجويي، بعد پيام رهبر معظم، حضرت اقا پيام دادند به دانشجوها، فرمودند شما بخشياز جبههي مقاومتيد، مبارزه شرافتمندانهي عليه اسرائيل را شما دانشجوها آغاز كرديد، درطرف درست تاريخ ايستاديد، و فرمود بياييد با قران آشنا شويد، قرآن، خيزش مردمي را داريم غير از دانشجويان در نقاط مختلف كشورهاي اسلامي و غير اسلامي، اينها در طوفان الاقصي عرض كردم نقشه آمريكا علاوه بر كوچاندن مردم فلسطين اين بود كه بر اقتصاد و سياست كل منطقهي غرب آسيا خاورميانه مسلط شود آمريكا و اسرائيل، طوفان الاقصي به لطف خداي متعال مانع اين نقشهي شيطاني آمريكا و اسرائيل شد
مهاجرت الان برعكس شده، 700 هزارصهيونيست از رژيم، سرزمين رژيم را ترك كردند، 700 هزارنفر،
كشتيراني براي اسرائيل نا امن شده، به لطف خدا و با اقدامات بچههاي يمن
اولين كشتي را كه يمن متوقف كرد129 نوامبر2023 بود متعلق به رامی اونگار تاجر اسرائيل،
اينها از بركان طوفان الاقصي بود كه هركشتي كه ميخواهد به مقصر رژيم رفت و آمد كند هدف قرار ميگيرد
يكي از بركات ديگر طوفان الاقصي اين بودكه دادگاه لاهه درآذر403 حكم بازداشت نتانياهو و گالانت وزير جنگ سابق رژيم را صادركرد، به دليل ارتكاب جنايات جنگي عليه بشريت درغزه
حتي مسئول سياست خارجي آمريكا و اتحاديهي اروپا، مسئول سياست خارجي اتحاديهي اروپا، ضمن تأييد حكم دادگاه لاهه گفت براي تمام كشورها اين حكم لازم الاجر است از جمله براي كشورهاي اتحاديهي اروپا
لذا ما در سالگرد طوفان الاقصي از مقاومت بي نظير 2 سالهي مردم غزه زير بمبارانهاي بي شمار تقدير ميكنيم و اعلام ميكنيم مردم ايران، مرد و زن پير و جوان، تا آزاد سازي قدس شريف كنارمردم عزيز غزه ايستادهاند.
در اجلاس خبرگان، در روز 5 شنبه دررابطه با معيشت، در رابطه با اقتصاد، در ر ابطه با گراني، نمايندگان شما خبرگان صحبت كردند و تذكرات لازم را به دولت محترم دادند، من هم درحد شهرستان عرض ميكنم
نهادهاي نظارتي بازرسيهايشان را بيشتر كنند
گراني يك مطلب است، گرانفروشي يك مطلب ديگر است
معنا ندارد يك كالا، يك كالا در خيابان اسلف، يك قيمت داشته باشد، درخيابان ب قيمت ديگري، درخيان ج قيمت ديگري با يك كيفيت
نهادهاي نظارتي، نظارتشان را بيشتر كنند، اين ضعف نظارتهاي ماست، كه قيمتهاي متفاوت درشهر عرضه شود
از وزيرمحترم راه، اين خانم محجبهي دختر شهيد هم درخواست دارم، اتوبان قم تا كاشان روشنايي ندارد، اتوبان تهران تا قم روشنايي دارد، روشنايي به تصريح پليس محترم باعث كاهش تصادفات ميشود
آن قسمت باز جاده قديم دو بانده است كاميونها از آن طرف ميروند، ولي در محور قم تا كاشان كاميونها هم اينجا هستند، لذا داشتن روشنايي براي اتوبان قم تا كاشان و ادامهاش ضرورت بيشتري دارد
خدايا در ظهور مولامون تعجيل بفرما
سلام ما را از اين پايگاه عبادت به محضر مولامون ابلاغ بفرما
اقتدار پليس ما را بيش از پيش بفرما
رهبر عزيزمان درپناه قرآن حفظ بفرما
جانبازان و مجروحان و بيمارانمان را شفا كرم بفرما
همهي اين جمع خواهران و برادران و نسل شما را خدايا از بهترين پيروان قرآن و عترت قرار بده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
اللهم عجل لوليك الفرج