/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ بهمن
چاپ خبر
اگر اراده تکوینی خدا به چیزی تعلق نگیرد اصلا ادامه زندگی برای او مقدور نیست نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان در جلسه پرسش و پاسخ اظهار داشت: اگر اراده تکوینی خدا به چیزی تعلق نگیرد اصلا ادامه زندگی برای او مقدور نیست.

 نماینده ولی فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان اظهار داشت : در جامعه این شبهه را ایجاد نموده اند، خدای ادیان که می گوئید از هر جهت دارای کمالات مطلق است در علم، در قدرت و در مهربانی و.. وجود ندارد زیرا، در عالم شر وجود دارد، می گویند، این شرّی که در عالم وجود دارد، ایا خدا خبر دارد اگر بگوئیم خبر ندارد، می گویند پس علم خدا مطلق نیست، اگر خبر دارد،. سوال می کنند،. خدا می تواند جلو آنرا بگیرد یا نمی تواند، اگر بگوئیم نمی تواند، می گویند، پس خداوند قدرت مطلق نیست، و اگر می داند و می تواند جلو انرا بگیرد و نمی گیرد پس خدا مهربان مطلق نیست. پس خداوندی، با این کمالات مطلقی که می گوئید در عالم وجود ندارد.

امام جمعه کاشان گفت : افرادی که این شبهه را درست کرده اند، فراموش نموده اند دنیا، دنیاست، خداوند عالم فرشتگان را دارد که در عالم ملائکه هر چیزی سر جای خود قرار دارد،. هیچ کینه، ظلم، حسادت و ناسازگاری وجود ندارد. مانند این که صد و بیست و چهار هزار معصوم با هم زندگی کنند. در هفت آسمان، ملائکه «لا يَعْصُونَ ما أَمَرَالله» ملائکه به ان چیزی که خداوند دستور داده معصیت نمی کنند. در این عالم عدالت محض وجود دارد

وی افزود : در این عالمی که ما زندگی می کنیم، ملائکه در هنگام خلقت انسان دانستند، انسان هم غریزه و هم غضب دارد لذا به خداوند گفتند : این مخلوق، چون غضب دارد،. خونریزی خواهد نمود «يَسْفِكُ الدِّماءَ» و چون غریزه دارد ( يُفْسِدُ فِی الارض ) می شود، اما خداوند فرمود ( إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ‌). من چیزی می دانم که شما نمی دانید. ( وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ‌)

حجت الاسلام حسینی بین داشت : اقتضای عالم دنیا این است که انسان با داشتن اختیار، عقل، غریزه و غضب،. خودش مسیر صحیح را انتخاب کند. خدای مهربان مطلق، اگر انسان را خلق نمی کرد به تعبیر بعضی از فلاسفه و متکلمین، خلاف و نقص بود زیرا خداوند می توانست وجودی را بیافریند اما خلق نکرد، و نهایتا خداوند انسان را خلق نمود، اگر ظلمی اتفاق می افتد مقصر خداست؟ جواب این است، مگر خداوند، شیطان، شمر،. یزید و.. را در لحظه خلقت، بد افرید، که جواب منفی است. خداوند در آیه فطرت می فرماید، خداوند، همان خدایی است که همه را بر اساس فطرت توحیدی خلق کرده (فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا) ایت الله جوادی آملی بر مبنای این ایه می فرمایند : نه فقط انسان ها موقع تولد، فطرتش توحیدی است، بلکه هر موجودی که اختیار دارد مانند جن، که شیطان از جن هست، فطرتش توحیدی است.

وی افزود : خداوند چون می خواهد انسان رشد کند، رسول باطنی ( عقل) و رسول ظاهری ( انبیا ) را برای انسان قرار داده است. و همه انبیا مانند پیامبر اسلام ص وصی داشته اند، و ما الان در زمان اخرین وصی قرار داریم. در زمان غیبت اخرین وصی، جانشین برای خود قرار داده است. مراجع تقلید، رهبر و ولی فقیه و روحانیت که احکام الهی را بیان و اجرا می کنند

امام جمعه کاشان گفت : با رسول باطنی و ظاهری و اتمام  حجت، اگر فردی، ظلم و گناه انجام دهد، در فلسطین و سوریه انسان های بی گناه را قتل و عام می کنند، ایا مقصر خداست یا شیاطین جن و انسی که خلاف اراده خد عمل کرده اند، اینجا برهان شر، جایگاه ندارد. خدای مهربان مطلق وجود دارد  اما خداوند به انسان مهلت داده، قرار نیست انسان وقتی ظلم و جنایتی انجام داد فورا مجازات شود، خداوند، سنت امهال و استدراج را دارد. این جا عالم ملائکه نیست  لذا جهان با موازین صحیح خلق شده اما عده ای خلاف اراده خداوند عمل می کنند.

وی افزود : شهید مطهری و ایت الله مصباح می فرمایند، خدا دو اراده دارد، اراده تکوینی و اراده تشریعی، و کسانی که خلاف اراده خدا عمل می کنند یعنی، خلاف اراده تشریعی عمل می کنند. خداوند دستور به نماز و حجاب داده اما عده ای عمل می کنند این خلاف اراده تشریعی است. هیچ کس نمی تواند بر خلاف اراده تکوینی عمل کند، خداوند به افتاب دستور تابش و چرخش داده و ضربان قلب انسان هم دستور می دهد و اینها طبق اراده تکوینی فعالیت می کنند و اگر اراده تکوینی خدا به چیزی تعلق نگیرد اصلا ادامه زندگی برای او مقدور نیست.

وی گفت : خداوند، مهربان مطلق، عالم مطلق و قادر مطلق هست و اگر شری وجود دارد بر اساس همان اراده خداست که اراده نموده انسان در این دنیا زندگی نماید و مختار باشد. عقل را کنا بگذارد و غضب و خشم را انتخاب نماید، این خلاف اراده تشریعی است و خلاف عدالت نیست. خداوند بر اساس عدالت جهان را افریده، ضمنا ما اعتقاد دا یم اگر عقل انسان رشد نماید، این ها تمام می شود چون عقل در بعضی از افراد مانند بایدن و نتانیاهو ضعیف است غضب و شهوت حاکم می شود اما در زمان ظهور امام زمان، عقل انسان رشد می کند و انسان حاکم بر شهوت و غضب می شود.

برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.