حجت الاسلام سید سعید حسینی در نشست با دانش آموزان به سوالات انان پاسخ داد. در ابتدا دانش اموزی سوال نمود در قران به صراحت ذکر نشده است شراب حرام است؟ ایا درست است؟ وی گفت : علاوه بر قران، تفسیر اهل بیت و پیامبر درباره قران منابع دینی ما را تشکیل می دهند. مثلا ، اصل نماز های پنج گانه در قران ذکر شده است اما تعداد رکعات نماز در قران نیامده است. لذا منبع احکام ما فقط قران نیست. ضمنا این مورد خاص در قران ذکر شده است ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ ) این دستور صریح به اجتناب از شراب داده شده است هم. نجاست و هم حرمت ان آمده است
سوال 2 : ما عقل داریم و با عقلمی توانیم احکام را بفهمیم لذا نیاز به رساله نداریم ؟ امام. جمعه کاشان گفت : اسلام دینی است که به عقل بسیار اهمیت می دهد. امام کاظم ع می فرمایند : ما دو نوع رسول داریم، 1 _ رسول باطنی که همان عقل است ، عقل مهم است اما جزئیات را عقل درک نمی کند. اصل وجود خدا را عقل ثابت می کند ، اصل معاد را عقل ثابت می کند و اصل این که دین را نیاز داریم عقل ثابت می کند اما به جزئیات دسترسی ندارد، لذا قران می فرماید : تو بدون تعليم الهى امكان آگاهى از امورى را نداشتى. ( عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ ). اصل این که در مقابل خدا عبادت کنیم و شکر کنیم از کسی که به ما نعمت داده را عقل می گوید، اما چگونگی انجام عبادات مانند حج را عقل دسترسی ندارد و نیاز به وحی می باشد 2 _ رسول ظاهری، که صد و بیست و چهار هزار پیامبر هستند، و سیصد و سیزده نفر از این پیامبران، رسول هستند و پنج نفر از انها دارای عزم راسخ هستند که به انها اولوالعزم می گوئیم و سرامد انان پیامبر اسلام است.
سوال سوم : خدا را چگونه می شود ثابت نمود، ایا جهان خدایی دارد؟ حجت الاسلام حسینی در جواب گفت : پاسخ های فراوانی در قران و کتاب های استدلالی آمده است. ایت الله مصباح، در کتاب اصول عقاید، خدا را از طریق عقل اثبات نموده و حتی اگر اشخاص بی دین هم بخوانند برای انها قانع کننده است. برهان نظم هم برای اثبات آفریننده ساده و کامل است. لوازم خانگی را همه اذعان داریم. که سازنده دارد. این جهان با عظمت، با وجود زمین، ماه و خورشید که با نظم و دقیق کار خود را انجام می دهند. این عالم با نظم دقیق نمی تواند بدون سازنده باشد
سوال چهارم : چرا مسیحیان و یهودیان به بهشت نمی روند؟ وی گفت : خداوند انبیا را با سلسله مراتب فرستاده، از کلاس اول، کلاس دوم، تا.. هر کدام معارفی را بیان کرده اند تا شایستگی پیدا کنند برای کلاس های بالاتر و دین کامل تر، و کامل ترین دین، دین پیامبر اسلام است. زمانی که نبوت حضرت موسی تمام شد و حضرت عیسی امد، وظیفه تمام یهود این بود که مسیحی شوند، و زمانی که پیامبر اسلام ص امد وظیفه تمام یهود و مسیحیان این بود که مسلمان شوند اگر دین به انها رسید و مسلمان نشدند کافر به پیامبر ص می شوند. اگر دین به کسی نرسیده است، حکم ان متفاوت است. وظیفه در هر مقطعی انست که به پیامبر آخر ایمان بیاورد. تمام یهود و مسیح زمان حضرت موسی و عیسی و پیروان زردتشت در زمان حضرت زردتشت، پیروانشان اهل بهشت است ولی وظیفه تمام انسان ها مسلمان شدن و ایمان به پیامبر اسلام است
سوال پنجم، از کجا بدانیم بهشت و جهنم وجود دارد، یا دلیل معاد چیست ؟ امام جمعه در پاسخ گفت : برهان ساده این است. بعنوان نمونه صدام را در نظر بگیرید. در جنگ هشت ساله 250 هزار نفر را شهید نمود و خسارت مادی به ما وارد شد. صدام اعدام شد. دنیا ظرفیت عذاب انسان های قاتل مثل صدام که 250 هزار نفر را شهید نموده را ندارد و برای انسان های خوب مانند حاج قاسم هم همینطور، دنیا ظرفیت پاداش انسان های خوب مانند ائمه و یا حضرت امام ره و حاج قاسم را ندارد. جایی باید باشد که انسان های خوب به پاداش واقعی و انسان بد به عذاب واقعی خودشان برسند
سوال ششم: اگر خدا مهربان است پس چرا انسان ها راذبه جهنم می برد ؟ جواب ساده این است خداوند برای این که به سعادت برسیم دستوراتی داده، قران دستورالعمل هایی دارد و پیامبر ص و ائمه معلمانِ و مفسران اهل بیتی قران برای هدایت ما هستند. عقل هم داریم. پس عقل و پیامبر و امامان می گویند دستورات دینی را انجام دهید ولی بعضی انسان ها با اختیار خودشان گوش نمی دهند و افرادی هم از احکام الهی تبعیت می کنند. اگر هر دو به بهشت بروند، خلاف عدالت خداوند است. و برای انسان های خوب سوال است، که عدالت خدا چرا اجرا نمی شود. خدا مهربان هست ولی بنده با سوء اختیار خودش کاری کرد که به جهنم برود
سوال هفتم : چندین سال ما نماز و دیگر عبادات را انجام می دهیم، چرا خداوند کار تکراری را دستور می دهد ؟ وی در پاسخ گفت : نماز تکرار نیست. با هر نمازی، درجه و ایمان خود را اضافه می کنیم و این هم برای نمازهای واجب هست و هم نمازهای مستحب. در رابطه با نماز شب روایت داریم که اگر کسی نماز شب بخواند، نُه صف از فرشتگان که تعداد انها قابل شمارش نیست، بعد از تمام شدن نماز، خداوند به تعداد فرشته ها درجه انسان را بالا می برد. ثواب نماز جماعت قابل حساب نیست. اقای قرائتی می فرمودند : یک نفر از دور نگاه می کند به فردی که در زمینی کلنگ می زند، او فکر می کند که دارد کلنگ زدن تکرار می شود، و هیچ فایده ندارد. در صورتی که با هر کلنگ زدن، زمین گودتر می شود و به اب زلال نزدیک می شویم. نماز هم همینطور است و ما را بتدریج به اوج می رساند.