/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ دوشنبه ۲۷ آذر
چاپ خبر
مسیر منحرف شده ولایت توسط دشمنان در صدر اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر صحیح قرار گرفت حضور در مدارس - سال 27 / 9 / 1402 - جلسه هفتاد و چهارم _ آیه 284 سوره بقرهامام جمعه کاشان : مسیر منحرف شده ولایت توسط دشمنان در صدر اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر صحیح قرار گرفتامام جمعه کاشان در توضیح ایه 284 سوره بقره اظهار داشت : خداوند در این ایه می فرماید : « وَ لِلّٰهِ مَا فی السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ.... » مالکیت زمین و آسمان از خداست. اگر روی این فکر کنیم، نماز ما هم با توجه می شود. حضور در مدارس - سال 27 / 9 / 1402 - جلسه هفتاد و چهارم _ آیه 284 سوره بقره

حجت الاسلام سید سعید حسینی با حضور در دبیرستان دخترانه کیهان و اقامه نماز ظهرین در جمع دانش آموزان اظهار داشت : امروز مصادف است با شهادت استاد حوزه و دانشگاه شهید آیت الله مفتح، لذا به روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است. یکی از موارد مورد علاقه مقام معظم رهبری، مساله وحدت حوزه و دانشگاه است و می فرمایند منظور از وحدت این است که هر دو حوزه و دانشگاه، خوبی های همدیگر را مبادله کنند. بعنوان مثال، یکی از خوبی های دانشگاه این است که دارای طرح کلی برای زندگی، تحصیل و آینده هستند  « چشم انداز » دارند من در مسجدی که در قم اقامه نماز جماعت داشتم برای خودم برنامه بیست ساله داشتم که مسجد من در بیست سال اینده باید چگونه باشد. برای منزل و خانواده خودمان هم در ابعاد معنوی و علمی می توانیم داشته باشیم خوبی حوزه هم که دانشگاه می تواند استفاده کند ، مساله زهد و روش تحصیل است.

وی در رابطه با روش تحصیل حوزه گفت : من هم مثل شما دانش آموز بودم و در رشته ریاضی درس می خواندم. سال 1368 سال چهارم رشته ریاضی در قم بودم. دبیر هندسه ما بسیار خوب درس می داد لذا در دانشگاه هم تدریس می کرد . امسال روز معلم برای احترام به دبیران خود تماس می گرفتم. به این دبیر که تماس گرفتم، گفت در کاشان است و و من به دیدار او رفتم.

امام جمعه کاشان افزود : در دیدار با دبیر هندسه او گفت : من در درس ریاضی و هندسه با نمره هفت تجدید شدم. ولی معلم هندسه و ریاضی شد. از او سوال کردم، شما در این درس ضعیف بودید، چطور بعدها معلم اولِ قم در این درس شدی؟ او گفت : وقتی در این درس ضعیف شدم، پدرم مرا به حوزه فرستاد. در آنجا شیوه درس خواندن فرق داشت. چهارسال در حوزه درس خواندم و خودم هندسه را خواندم و در امتحان نمره نوزده و نیم شدم. روش درس حوزه این گونه است : در حوزه درسی که استاد قرار است هفته آینده تدریس نماید، طلبه ها از قبل آنرا مطالعه ( پیش مطالعه ) می کنند و سپس در آن موضوع درسی با هم مباحثه (  پیش مباحثه) می نمایند. هر کس برداشت خود را از موضوع می گوید ، ضمنا در هنگام درس دادن توسط معلم، خلاصه برداری  انجام می دهیم ( تقریر نویسی ) و منابع مرتبط با درس را که استاد معرفی می نماید را هم مطالعه می کنیم. بعد از درس دادن، دوباره مطالعه می کنیم. ( مطالعه دوم ) و در نهایت در گروه های دو یا سه نفره آن موضوع درسی را باز هم مباحثه نموده و در صورت اشکال به استاد مراجعه می نمائیم . لذا دانشگاه و حوزه باید از خوبی های یکدیگر استفاده کنند.

امام جمعه کاشان در توضیح ایه 284 سوره بقره اظهار داشت : خداوند در این ایه می فرماید :  « وَ لِلّٰهِ مَا فی السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ.... » مالکیت زمین و آسمان از خداست. اگر روی این فکر کنیم، نماز ما هم با توجه می شود. وی در ادامه برای عظمت خداوند با اشاره به داستان ( زینب عطاره) بیان داشت :  در اصول کافی حدیثی بنام (  زینب عطاره) ذکر شده و می گوید.  روزی خانمی به نام زینب ( شغلش عطر فروشی بود) خدمت پیامبر ص رسید و عرض کرد برای من بگو خداوند چقدر بزرگ و با عظمت است، پیامبر فرمود من مخلوق خدا را توصیف می کنم بعد خودت به بزرگی خدا خودت پی ببر، آنگاه فرمود، تمام ستاره هایی که شب در آسمان می بینی مانند یک انگشتر هستند و زیر مجموعه آسمان اول می باشند ، و این آسمان اول مانند بیابان وسیعی است و نسبت ستارگان به آسمان اول « کحلقة فی فلات » است، یعنی مثل یک حلقه ای که در بیابان افتاده است. ستاره ها مانند حلقه و اسمان اول مانند بیابان است. علم انسان با همه پیشرفتی که کرده است فقط اسمان اول را می بیند. این اسمان اول در برابر آنچه که بالای آن است و آسمان دوم می باشد مثل حلقه ای در بیابان، و این دو  اسمان با هم با هر آنچه بر آنها و در آنها هستند در برابر آنچه که بالای آن که آسمان دوم است همچون حلقه ایست در بیابان، و به همین ترتیب  آسمان سوم در مقابل آسمان  چهارمی تا به آسمان هفتم برسد و آسمان هفتم نسبت به کرسی مانند حلقه است و کرسی نسبت به عرش خدا، و خداوند تمام این ها را با یک امر ( کُن، وجود باش ) بوجود آورده و اینها همه مخلوق هستند. همان اسمان اول و عظمت ستارگان را توضیح می دهم. (  اساتید نجوم با توجه به علم فیزیک توضیح می دهند که :  سرعت نور در ثانیه سیصد هزار کیلومتر است و امروز با پیشرفت علم و ساخت تلسکوپ های بسیار پیشرفته انسان توانسته است ستاره ها و کهکشان هایی که چهارده میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند را شناسایی کنند.

برای دریافت عظمت این مقدار جالب است بدانیم که اگر بخواهیم یکسال نوری را بدست بیاوریم باید : 360000 را ضربدر 60 ضربدر 60 ضربدر 24 و حاصل را در 365 ضرب کنیم که حاصل تمام اینها یکسال نوری می شود  ) لذا روایت داریم قبل از این که در نماز الله اکبر بگوئیم درباره عظمت خدا فکر کنیم.

حجت الاسلام حسینی گفت : خدا موقع نماز دوازده بار شما را صدا می زند شش بار در اذان و شش بار در اقامه  حَیِّ عَلَی الصَّلاةِ( ۲ بار ) حَیِّ عَلَی الْفَلاحِ( ۲ بار ) حَیِّ عَلی خَیرِ الْعَمَلِ( ۲ بار ). بشتاب، بشتاب.... بیائید با من صحبت کنید. در مقابل دعوت خداوند، شیطان هم ما را دعوت کرده است. دعوت می کند که ما دستورات خدا مانند نماز و حجاب را گوش نکنیم. ما در دو راهی قرار گرفته ایم. امام سجاد ع در صحیفه سجادیه می فرمایند :  بعضی از مردم می دانند عاقبت پذیرفتن دعوت شیطان، آخرش جهنم است و عجیب آنست که دعوت او را می پذیرند. وی در پایان گفت : خداوند ولایت خود را به پیامبر ص داده، و پیامبر ص این ولایت را به علی ع داده است ولی همان کسانی که دعوت شیطان را پذیرفتند، بشدت با ولایت و سرپر ستی  علی ع مخالفت کردند. هنر حضرت زهرا س این بود که از ولایت حضرت علی ع با زبان، با قلب و با جسمشان حمایت و دفاع نمودند و فکر نکنید حضرت زهرا س شکست خورد. جبهه شیطان فکر می کرد با کنار گذاشتن ولایت علی ع کار تمام شد، دیگر ولایت شیطان حاکم شد اما جمله حضرت امام ره بعد از  پیروزی انقلاب اسلامی در بیست و دوم بهمن کلیدی است. ایشان فرمودند : پیروزی انقلاب اسلامی سرآغاز حکومت الله بر جهان است. یعنی همان ولایتی که منحرف شده بود، بیست و دوم بهمن در مسیر درست خود قرار گرفت

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.