/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ دوشنبه ۱۳ آذر
چاپ خبر
ما می توانیم با کمک خدا، قران، پیامبر ص و اهل بیت بر شیطان پیروز شویم حضور در مدارس - سال 12 / 9 / 1402 - جلسه شصت و هفتم _ آیه 268 سوره بقرهامام جمعه کاشان : ما می توانیم با کمک خدا، قران، پیامبر ص و اهل بیت بر شیطان پیروز شویمامام جمعه کاشان گفت : خدا برای ما قران، پیامبر ص و چهارده معصوم را فرستاده که ما در دو راهی ها مسیر خیر را انتخاب کنیم. حضور در مدارس - سال 12 / 9 / 1402 - جلسه شصت و هفتم _ آیه 268 سوره بقره

حجت الاسلام سید سعید حسینی با حضور در دبیرستان دخترانه ریحانه النبی بعد از اقامه نماز ظهرین در جمع دانش اموزان اظهار داشت : ابتدا از درج جملات اعتقادی و  ارزشی از سیره شهدا در تابلو مدرسه تشکر می کنم. خداوند در ایه 268 سوره بقره می فرماید  « الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ » شیطان به شماوعده فقر و امر به فحشا و گناه می کند در حالی که خداوند وعده غفران الهی و تفضّل می دهد. بحث شیطان را بیشتر دقت کنید. ما در عالم دنیا زندگی می کنیم. فرق دنیا با عالم ملائکه این است که در عالم ملائکه اصلا خدا معصیت نمی شود. تنها عالمی که خدا در ان معصیت و یا عبادت می شود، دنیا می باشد و آن بخاطر ویژگی اختیار، نیروی عقل، غضب، شهوت می باشد . با این ویژگی ها انسان می تواند خداوند را عبادت کند یا معصیت نماید. دنیا، یعنی پست و پائین. واین نام بخاطر ان است که امر خدا زیر پا گذاشته می شود.

وی افزود : در عالم ملائکه فقط ذکر و تسبیح است ولی اقتضای عالم دنیا و اختیار، این است که ما در دوراهی قرار داریم، یک راه بسوی بهشت و یک راه بسوی جهنم است. و انسان مختار است که هر کدام را بخواهد انتخاب کند، برای انتخاب این دو راهی خداوند ابزاری را برای امتحان قرار داده است. یکی از ابزار امتحان نفس امارّه و ابزار دیگر، شیطان است.شیطان شش هزار سال خدا را عبادت نمود  وقتی امر خدا را در رابطه با سجده اطاعت نکرد، شیطان رانده شد. بعد از اخراج، شیطان از خدا مهلت خواست و گفت : عمر من طولانی شود تا روز قیامت ( قالَ أَنْظِرْنِي إِلى‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ ) تا روز قیامت به من مهلت بده. خداوند این را قبول نکرد، خداوند فرمود : تو از مهلت یافتگان هستی تا وقتِ معلوم (  إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ. إِلى‌ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ). شیطان مهلت خواست تا همه انسان ها را فریب دهد  « قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ » و گفت  « ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ » شیطان از روبرو و از پشت سر و از راست و از سمت چپ بر ما وارد می شود تا ما را را فریب ده . شیطان شش هزار سال عبادت نمود. ضمنا امام سجاد ع می فرمایند، روزِ وقتِ معلوم، روز ظهور امام زمان ع است. بعد از ظهور، شیطان را بصورت زانو زده نزد امام زمان می اورند و امام زمان گردن شیطان را می زند « يَضْرَبُ عُنُقُهُ ». این نکته را اشاره می کنیم که با کشته شدن شیطان، مساله امتحان تمام نمی شود، چون نفس اماره وجود دارد. « إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ ». ضمنا علامه طباطبایی در شرح کلمه « مِنَ» در ایه (  إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ. إِلى‌ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ) می گویند، خدا نفرمود، تو تنها مهلیت یافتهذهستی،. بلکه فرمود تو یکی از مهلت یافتگان هستی، یعنی درست است شیطان افراد را به سمت بدی دعوت می کنی ولی عده ی دیگری مانند ملائکه وجود دارند که در دو راهی ها انسان را بسوی خوبی دعوت می کنند.

امام جمعه کاشان گفت : خدا برای ما قران، پیامبر ص و چهارده معصوم را فرستاده که ما در دو راهی ها مسیر خیر را انتخاب کنیم.  امام سجاد می فرمایند، عجیب آنست که بعضی می دانند پذیرش دعوت شیطان، مساوی با جهنم است ولی باز هم در دو راهی ها مسیر شیطان را انتخاب می کنند. تمام کارهای خداوند دقیق و اخرش خوشبختی است. مثالی می زنیم. در انتخاب رشته، جهت ادامه تحصیل در دوره دوم دبیرستان، مشورت می کنیم و علاقه و استعداد خود را هم در نظر می گیریم و رشته ای را انتخاب می کنیم. از این سخت تر انتخاب رشته در دانشگاه می باشد که نگرانی بیشتر است، بحث ازدواج هم از جاهایی است که انتخاب را برای دختر خانم از بین گزینه ها سخت می کند. حدیثی از حضرت زهرا داریم که در دو راهی ها ی انتخاب، به انسان کمک می کند. حضرت فاطمه علیها السّلام فرمودند:  « مَنْ أصْعَدَ إلی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ » هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید. برای نمونه خدمت شما این خاطره را می گویم : یکی از اساتید من تعریف می کرد، در مسیر سخنرانی در دانشگاه تهران، دخترط را دیدم که تصمیم داشت از بالای پُل خود را به پائین پرتاب کند. نزدیک او رفتم و علت را سوال نمودم، او گفت،. در زندگی مشکل دارم، نمی توانم زندگی را ادامه بدهم، مدتی با او صحبت کردم، متوجه شدم، متاسفانه با پسری بصورت غیر شرعی دوست شده و پدر دختر نیز متمکن بود. روزی ساعت شش در پارک با هم قرارمی گذارند. وقتی مراجعه می کند پسر در انجا نیست. بعد از مدتی او را با دختر دیگری در همان پارک می بیند و می گوید، این ساعت با من قرار داشتی، ولی پسر، دستمالی را از جیب خود در می آورد و به دختر می گوید تاریخ مصرف تو تمام شده است، و جای تو در سطل آشغال است و الان این دختر می خواهد خودکشی کند . استاد به او می گوید، من شب های محرم ده شب،. دانشگاه تهران سخنرانی دارم و موضوع سخنرانی من انسان شناسی است. بیا و این سخنان را گوش کن. ( وی برای جایگاه انسان به این مطلب اشاره نمود که :  خدا وقتی می خواهد از بین تمامی موجودات در تمامی عوالم برای خودش جانشین انتخاب کند انسان را انتخاب می کند که نمونه برجسته ان حضرت زهرا س می باشد که روایت داریم اگر حضرت فاطمه س نبود عالم خلق نمی شد ). دختر خانم از خودکشی منصرف و در ان جلسات شرکت می کند و نهایتا با کمک پدر و مادر و استاد، ازدواج شرعی نمود. به اثرات احادیث ذره ای شک نکنید کلام معصوم است نه یک روان شناس. هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید.

وی در بیان خاطره دوم افزود : در خاطرات ایت الله میلانی ره استاد مقام معظم رهبری امده است. یکی از مقلدین، هر هفته از تهران به مشهد می ایند. علت را از او سوال نمود. او گفت : من هر چه دارم از امام رضا ع دارم. او افزود : من کارخانه دار در تهران هستم و خداوند فقط به من فرزند پسری داد. پسرم بعد از تحصیل در مقطع کارشناسی در ایران، درخواست نمود برای ادامه تحصیلات به انگلستان برود. به پسرم گفتم برای حفظ ایمان تو در خارج از کشور نگران هستم. حاضرم دز زمان حیات خودم نصف تمام دارایی و سرمایه خودم را به نامِ تو کنم و در ایران بمانی ولی او قبول نکرد.

امام جمعه کاشان افزود : خدمت امام رضا ع امدم و جهت رفع مشکل متوسل به امام شدم. در مشهد که بودم تولیت مشهد که از رفقا بود ، به من گفت، امشب مراسم غبارروبی داریم و از من برای غبارروبی دعوت نمود. بعد از مراسم غبارروبی، هر کس پارچه ای که با ان ضریح را تمیز کرده بود بر می داشت. من کاغذی که مطلبی در ان نوشته نشده بود و در ضریح افتاده بود را با اجازه تولیت برداشته و متبرک به ضریح نمودم و به تهران امدم. رسم من این بود که هر وقت از مسافرت به تهران می امدم به اتاقِ کاری که در منزل بود می رفتم، مدتی به حساب های کارخانه رسیدگی می کردم و بعد استراحت می کردم. ان شب هم، ساعتی همین کار را کردم و خسته شدم. کاغذ متبرک شده از غبار ضریح را در آوردم که روی چشم هایم بگذارم. کاغذ را که در اوردم و روبروی نور قرار دادم متوجه شدم مطالبی روی کاغذ نوشته شده است. دقت نمودم و متوجه شدم نامه از طرف دختر خانمی خطاب به امام رضا ع می باشد.

حجت الاسلام حسینی در ادامه گفت : در همین لحظه خانمم وارد اتاق شد. و با هم نامه را خواندیم. در ان نامه دختر خانم نوشته بود : یا امام رضا ع من دختری هستم که در کرج زندگی می کنم. پدرم پاکبان شهرداری می باشد و نُه خواهر و برادر هستیم.


از نظر اقتصادی ضعیف هستیم ولی از نظر ایمانی خانواده ای مذهبی و مقید  من سعی کرده ام ایمان، حیا و حجاب خود را حفظ کنم، برای امدن به مشهد پول نداشتم به شخصی این نامه را دادم تا ناگه را در ضریح بیاندازد. خواستگارهایی که تا الان برای من امده اند از نظر ایمان در شان ما نبودند. خود شما، همسر من را انتخاب کنید. پائین نامه هم نوشته بود : دختر شما معصومه

وی گفت : در همین لحظه پسر هم وارد اتاق شد و موضوع را سوال کرد. نامه را با دقت خواند و به پدر و مادرش گفت، امام رضا ع همسر مرا انتخاب نمود. پسر کارخانه دار گفت : از امام رضا ع خواسته بودم همسرم را انتخاب نماید. پدر گفت اجازه بده، تحقیقی انجام بدهم. شماره تلفن معصومه هم در نامه نبود.

امام جمعه کاشان افزود : کارخانه دار، در کرج دوستی داشت به او پیام داد ناهار با خانواده خدمت شما خواهیم بود. ضمنا ناهار در منزل نخواهیم بود در باغی که داری انجا باشیم. به باغ دوستم رفتم، درختان باغ پر از میوه بود. از دوستم سوال کردم، چه کسی این میوه ها را می چیند، او گفت، یک نفر کارمند شهرداری است و نُه فرزند دارد و کارهای این باغ را انجام می دهد. خانمم سوال کرد، او دختر هم دارد، گفت،. دختر بزرگی دارد و اسمش معصومه است. نشانه ها مطابق نوشته نامه بود. ادرس پاکبان شهرداری را  به بهانه کمک گرفته و به منزل انها می روند. وارد منزل که می شوند، در نگاه اول، مهر دختر در دل مادر پسر جای می گیرد. بعد از تحقیقات و خواستگاری مراسم عقد انجام می شود. پدر به پسرش گفت جهیزیه را متناسب با امام رضا ع  نه متناسب با شغل پدرش، تهیه کن و ماجرای نامه را هم به کسی نگو . شب عروسی، دختر ماجرای خواستگاری را سوال نمود؟ پسر هر چه سعی کرد نتوانست کتمان کند و دختر هم اصرار نمود و نهایتا داستان نامه امام رضا ع را تعریف نمود. و گفت ان نامه معجزه وار بدست پدرم رسید . این را بدانید، ما می توانیم با کمک خدا، قران، پیامبر ص و اهل بیت بر شیطان پیروز شویم و راه درست را در دو راهی ها انتخاب کنیم. یک را برای انتخاب خوب، عگل به حدیث حضرت زهرا س می باشد که می فرماید : هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید.

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.