حضور در مساجد ، ٢۶٩ _ سلسله مباحث شرح صحیفه سجادیه : شنبه شب ها _ مسجد شامخی _ جلسه دهم : ٧ / ٧ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان : سید مقاومت آمریکا و اسرائیل را با هدایت های مقام معظم رهبری به خاک زد
حجت الاسلام سید سعید حسینی در دهمین جلسه مباحث شرح صحیفه سجادیه اظهار داشت : در جلسه قبل گفتیم ، از تو تشکر می کنیم که شکر نعمت را به ما یاد دادی . بیان شد ، که ذات خدا را هیچ کس حتی اشرف مخلوقات ، پیامبر ص را نمی تواند بشناسد ، خدا نامحدود است و پیامبر ص ممکن الوجود و محدود . لذا ایت الله جوادی می فرماید درست است قران در آیه نه و ده سوره نجم می فرماید ، در شب معراج پیامبر ص به اندازه کمان یا نزدیک تر از دو کمان در قرب معنوی به خدا نزدیک شد « ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى » ولی پیامبر ص ، انسان کامل هم ، که در مرحله « ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى » قرار دارد ، باز فاصله او با خداوند که هستی اش نامحدود است ، باز فاصله از همان « دَنا فَتَدَلَّى » با خدا نامحدود است ، چون اگر بگوئیم فاصله محدود است ، خدا را محدود کرده ایم . اما معنای آن این نیست که نمی شود معرفت پیدا کرد . پیامبر ص فرمود « مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ » چون خداوند محدود است ، حق معرفت را پیدا نکردم ، اما شناخت و شهودی که پیامبر ص از خدا دارد اصلا با ما قابل مقایسه نیست . لذا بزرگان در ذیل آیه ١١٠ سوره طه می فرمایند « يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا » خدا به آینده و گذشته علم دارد ، اما علم ما به خدا احاطه نداریم . ذیل این ایه علامه در المیزان می فرماید ، علم خدا به ما احاطه دارد ، اما ما انسان ها ، انبیاء و ملائکه به ذات خدا احاطه نداریم . مرحوم سید علی خان در ریاض السالکین هم ذیل این آیه می فرماید ، عقل هم نمی تواند به ذات خدا برسد . در این جمله ملائکه مقرب، جبرائیل و عزرائیل و تمام انبیاء و سیصد و سیزده پیامبر مرسل و اشرف مخلوقات مساوی هستند ، اما باز این درجه بندی دارد . شناخت حضرت ادم کجا و شناخت پیامبر ص کجا . در ادامه گفتیم ، باید خدا را شاکر باشیم. که شکر خودش را به ما تعلیم داد و شکر نعمت سه گونه است ١ _ شکر زبانی ، همین که می گوئیم « اَلْحَمْدُ لِلَّهِ » « یا اَلْحَمْدُ لِلَّهِ كَمَا هُوَ أَهْلُهُ وَ مُستَحَقُّه » و یا اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العالمین . سیره پیامبر ص این بود که صبح ها و شب ها سیصد و شصت بار اَلْحَمْدُ لِلَّهِ می گفت ، ولی از ما شش بار را خواسته اند ٢ _ شکر قلبی . یعنی در قلب از خدا برای نعمتی که به ما داده تشکر کنیم . بخاطر همسر خوب ، پدر و مادر خوب ، فرزند خوب ، رهبر قاطع و شجاع و نظام مقدس اسلامی در باطن شاکر خدا باشیم . ایت الله بهجت ره فرمودند ، شخصی بر من وارد شد ، چهره شخص بسیار با ابهّت و محکمی بود ولی باطن او سر به زیر و متواضع بود ، این همان شکر قلبی است . تواضع درونی دارد . ٣ _ شکر عملی . خداوند زبان ، چشم و گوش و سایر اعضاء را به ما داده است ، شکر عملی این است که بدن و جسم را در مسیری که خدا فرموده است استفاده کنم . تمام کارهایی که ما با نیّت خدایی انجام می دهیم می تواند مصداقی عبادت باشد
امام جمعه کاشان در ادامه گفت : امشب این عبارت صحیفه را شرح می دهیم « وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ فَتَحَ لَنَا مِنْ أَبْوَابِ الْعِلْمِ بِرُبُوبِيَّتِهِ » خدایا شاکریم از این که باب هایی از علم و ربوبیت خودت را به ما نشان دادی ، من فهمیدم تو رب العالمین هستی . چند کتاب که بحث ربّ را خوب توضیح داده اند معرفی می کنم . ١ _ تفسیر تسنیم ذیل کلمه ربّ العالمین سوره حمد ، ایت الله جوادی آملی در جلد اول تسنیم می فرماید ، ربوبیت یعنی سوق دادن اشیاء به سمت کمال خودشان و ربّ و مربی به کسی می گویند که شان او سوق دادن اشیاء بسوی کمال و تربیت آنان است ٢ _ در مجمع البیان مرحوم طبرسی ، می فرماید ، ربّ چندین معنا دارد : آقایی که از او اطاعت می شود ، مالک ، صاحب ، مصلح و اصلاح کننده . و اگر آخری را بصورت مطلق بکار ببریم ، یعنی خداوند دارد امور را تربیت می کند ، ولی اگر برای دیگران بکار ببریم باید قیدی به ان بزنیم ، مثلا بگوئیم ، ربّ اِبل ، ربّ دار ، ربّ خانه و... ٣ _ در تفسیر المیزان ، علامه می فرماید ، ربّ یعنی ، مالکی که امور مملوک خود را تدبیر می کند و اداره می کند ۴_ شهید مطهری ره در جلد دوم کتاب آشنایی با قران ، درباره کلمه ربّ می فرمایند ، ربّ معادل فارسی ندارد بلکه چند کلمه با هم ، معنای کلمه ربّ عربی را می دهد ، کلمات ، خداوندگاری ، صاحب اختیاری ، تکمیل کننده ، پرورش دهنده . این چهار معنا ، ربّ در عربی است .
وی گفت ، اگر بخواهیم ، با استفاده از ایات قران ، دستِ تدبیر خدا را در امور عالم بینیم به آیه ١١ سوره رعد اشاره می کنیم که می فرماید ، همه ما محافظ داریم « لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ » برای انسان فرشتگانی است که او را حفظ می کنند ، از روبرو و پشت سر او را حفظ می کنند . علامه می فرماید ، فرشتگان فقط جسم ما را حفظ نمی کند . انسان فقط این هیکل و این جسم و بدن مادی نیست . انسان موجودی مرکب از جسم و روح است. علامه می فرمایند ، اصل وجود ما روح است و فرشتگانِ محافظ که جزو اوامر الهی در تدبیر عالم هستند ، یکی از کارهای انها حفظ روح ما در تطّورات مختلف می باشد تا به مرحله کمال برسد . علاوه بر جسم روح را هم حفظ می کنند . بعضی دست تدبیر الهی و ملائکه را می بینند ، که در فلان مکان ، فرشته ای او را نگه داشت که در چاهی سقوط کند ، یا دچار حریق شود و یا هر حادثه دیگر ، درّالمنثور روایت داریم ، حفظ فرشتگان تا حتمی شدن قضا و قدر الهی ادامه دارد . وی گفت ، مرحوم سید علی خان می فرماید ، برای ابواب علم ربوبیت ، یک معنای دیگر هم می توانیم بگوئیم و ان حدیث « أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها » می باشد . خدایا شاکریم ، ابواب علم ربوبیت را نشان ما دادی ، یعنی یعنی ائمه را به ما نشان دادی که انها ربوبیت الهی را برای ما تبیین کنند .
امام جمعه کاشان گفت : امشب مصادف شد با خبر شهادت سید حسن نصرالله ، عرض می کنم ، ربوبیت الهی هر دو قِسم را پرورش می دهد ، خوب ها به نهایت خوبی و بدها به نهایت بدی برسند « إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ... » نتانیاهو با دست و اختیار خودش ، خودش را به پائین ترین درکات جهنم می رساند . برادران و خواهران ، شما فراموش نکرده اید حادثه برج های دو قلو در آمریکا را ، بعد از حادثه برج های دو قلو که کذب بود ، همه افغانستان و القاعده را متهم کردند . و بر همین اساس امریکا به افغانستان حمله نمودند . در لبنان هم مانند برج های دوقلو ، چند برج در لبنان ، با دوازده هواپیما و بمب های دو هزار پوندی امریکا فرو می ریزد . عکس العمل دنیا را ببینید . این دنیای نفاق است . این همان نفاقی است که شهید مطهری فریاد زدند عصر پانزدهم قمری عصر نفاق است . اسم حقوق بشر را می برند اما بدترین ظلم ها را بر علیه بشریت انجام می دهند . جلو چشم دنیا ، می زند و با بی شرمی و بی حیایی اعتراف می کند که من با هواپیمای f35 و با بمب های آمریکایی زدم . پس یک آدم اینگونه می شود شبیه فرعون ، به اوج بدی می رسد و یکی هم مانند سید حسن نصرالله ، جوانی که 1960 به دنیا امد و سال 2024 در سن ۶۴ سالگی به شهادت می رسد . پدرش میوه فروش بود . در شانزده سالگی وارد حوزه علمیه نجف می شود ، بعد به مدرسه امام المنتظر ، که سید عباس موسوی ، دبیر کل حزب الله در لبنان تاسیس کرده بود می رود . مدتی هم در قم بود . در سال 1982حزب امل دوشاخه می شود ، شاخه ای به فرماندهی نبیه برّی و همفکران او که با آشتی ملی موافق بودند و شاخه دیگر ، حزب الله می شود ، شیعیان خالص . در سال 1992 وقتی سید عباس موسوی با خانواده ، توسط اسرائیل به شهادت می رسد ، با موافقت تمام ارکان حزب الله ، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله می شود . سی و دو سال دبیر کل حزب الله بود . حقیقتاً ، سید مقاومت بینی آمریکا و اسرائیل را با هدایت های مقام معظم رهبری به خاک زد و در نهایت هم به شهادت رسید . شهادت و لقاء الهی ارزوی هر مومن است . حقیقتاً حزب الله در این سی و دو سال استکبار را مستاصل کرده بود