حضور در مساجد ، ٢٧٣ _ سلسله مباحث شرح صحیفه سجادیه : شنبه شب ها _ مسجد شامخی _ جلسه دوازدهم : ٢١ / ٧ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان : فقط خداوند است که می تواند اعمال بد من را تبدیل به حسنه کند .
حجت الاسلام سید سعید حسینی در دوازدهمین جلسه مباحث شرح صحیفه سجادیه اظهار داشت : امام سجاد ع خدا را حمد می کند ، ١ _ حمد عرفان ما به خدا ، خدایا شاکریم که خود را به ماشناساندی ، ما خدا پرست شدیم ٢ _ خدایا شاکریم ، که به ما الهام نمودی که از تو تشکر کنیم . شاکر باشیم ٣ _ خدایا شاکریم که برای ما گشودی تا ما به ربوبیت تو علم پیدا کنیم ، تو دنیا را اداره می کنی ۴ _ خدایا شاکریم ، که ما را راهنمایی کردی بر اخلاص در توحید ، ذره ای شک نداشته باشیم ، خالص ، موحد باشیم
وی در ادامه شرح دعای اول صحیفه فرمود : امشب ، ادامه حمد این است ۵ _خدا را شاکریم که ما را دور کردی از الحاد و شرک در امر خودت . مرحوم سید علی خان کبیر در ریاض السالکین می فرماید ، اگر گفتند کسی در دین ملحد شد ، یعنی ، از دین عدول کرده است و در رابطه با الحاد می فرماید ، الحاد یعنی ، میل و عدول از چیزی و ملحد یعنی کسی که از دین حق منحرف شده و به چپ و راست متمایل شده است . امام سجاد ع می فرماید ، « وَالحمدُ لِلّه حَمْداً نُعَمَّرُ بِهِ فِيمَنْ حَمِدَهُ مِنْ خَلْقِهِ ، وَ نَسْبِقُ بِهِ مَنْ سَبَقَ إِلَى رِضَاهُ وَ عَفْوِهِ » . شاکریم ، زندگی کنیم با این حمد ، در بین بندگان شکر گذار ، سبقت بگیریم با ان حمد ، کسانی که سبقت گرفتند در رضایت خدا و رضوان الله و سبقت گرفتند از این که مشمول عفو خدا شوند . برادران و خواهران ، قدرت حمد بسیار بالا می باشد ، امام می فرماید ، حمد آنقدر ظرفیت دارد که ما را بالا ببرد ، در بین بندگانی که به سمت رضوان الله حرکت می کنند و از سایرین سبقت گرفتند ، من از ان سبقت گیرندگان پیشی بگیرم و جلو بیفتم .
امام جمعه کاشان گفت : ذیل این عبارت ، مرحوم سید علی خان در روایتی می فرمایند « سَمِعَ جِبرِيلُ ، إِبراهِيمَ خَليلَ الرَّحمَنِ عَلَيهِما السَّلامُ وَ هو يَقولُ : يا كَريمُ العَفوَ ، فَقالَ لَه جِبرِيلُ : اَوَ تَدری ما كَرِيمُ العَفوِ ؟ قالَ : لا يا جِبرِيلُ ، قالَ : أَن يَعفُوَ عَنِ السَّيِّئَةِ وَ يَكتُبُها حَسَنَةً » حضرت جبرائیل شنید که حضرت ابراهیم پیامبر بزرگ خدا ، با عبارت « یا کریم العفو » خدا را صدا می کرد . جبرائیل فرمود ، یا ابراهیم ، می دانی كَرِيمُ العَفوِ یعنی چه ؟ حضرت ابراهیم فرمود ، شما توضیح بدهید ، کرمِ عفو خدا چیست ؟ یک وقت می گوئیم خدا عَفُوَّ است ولی یک وقت می گوئیم خداوند در این عفو ، کریم است ، جبرائیل فرمود ، یعنی ، وقتی خدا گناهی را عفو کرد ، همان سیئه را برای شخص حسنه می نویسد . به این كَرِيمُ العَفوِ می گویند .
حجت الاسلام حسینی افزود : سید علی خان در پاورقی از علامه سید جعفر آل بحرالعلوم روایتی را نقل می کنند ، ایشان شرحی بر دعای کمیل به نام اسرار العارفین دارند ، در صفحه ۵۵ اسرار العارفین ذیل این عبارت دعای کمیل « اللّٰهُمَّ لَاأَجِدُ لِذُنُوبِى غَافِراً ، وَلَا لِقَبائِحِى سَاتِراً ، وَلَا لِشَىْءٍ مِنْ عَمَلِىَ الْقَبِيحِ بِالْحَسَنِ مُبَدِّلاً غَيْرَكَ » خدایا من کسی را پیدا نمی کنم که گناهان من را ببخشد و زشتی های من را بپوشاند ، جز خداوند کسی را پیدا نمی کنم که اعمال بد من را تبدیل به حسنه کند . در ذیل این عبارت دعای کمیل ، این حدیث امده است که ، محمد بن مسلم از قول ابوذر و ابوذر از پیامبر ص در شرح ایه ٧٠ سوره فرقان « مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ » اگر کسی واقعا توبه کند و عمل صالح انجام دهد ، خدا سیئات انها را به حسنه تبدیل می کند . پیامبر ص ذیل ایه ٧٠ فرقان در روایتی می فرماید : « يُؤْتَى بِالرَّجُلِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَيُقَالُ أَعْرِضُوا عَلَيْهِ صِغَارَ ذُنُوبِهِ قَالَ فَتُعْرَضُ عَلَيْهِ وَ يُخْبَأُ عَنْهُ كِبَارُهَا فَيُقَالُ عَمِلْتَ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا كَذَا وَ كَذَا وَ هُوَ مُقِرٌّ لَيْسَ يُنْكِرُ وَ هُوَ مُشْفِقٌ مِنَ اَلْكَبَائِرِ أَنْ تَجِيءَ فَإِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ خَيْراً قَالَ أَعْطُوهُ مَكَانَ كُلِّ سَيِّئَةٍ حَسَنَةً قَالَ فَيَقُولُ يَا رَبِّ لِي ذنوبا مَا رَأَيْتُهَا هَاهُنَا قَالَ وَ رَأَيْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ضَحِكَ حَتَّى بَدَتْ نَوَاجِذُهُ ثُمَّ تَلاَ فَأُوْلٰئِكَ يُبَدِّلُ اَللّٰهُ سَيِّئٰاتِهِمْ حَسَنٰاتٍ » روز قیامت شخصی را می اورند ، خداوند می فرماید ، گناهان صغیره اش را بر او عرضه کنید ، اما گناهان کبیره اش را از او دور کنید . به ان خانم یا اقا ، خطاب می شود ، فلان روز ، در این ساعت ، این گناه صغیره را انجام دادی و او اقرار می کند و انکار نمی کند .
وقتی صغار به او عرضه شد ، او می ترسد ، که الان گناهان کبیره او را عرضه خواهند کرد ، خداوند ، به فرشتگان دستور می دهد ، بخاطر « آیه ٧٠ سوره فرقان که واقعا توبه کرده و عمل صالح انجام داده است » تمام سیئات کبیره او را به حسنه تبدیل کنید ، وقتی او پرونده اش را می بیند ، می گوید ، من گناهانی داشته ام ولی در پرونده اعمال نمی بینم . راوی می گوید ، دیدم ، پیامبر ص لبخند زدند به گونه ای که دندان های جلو او نمایان شد . پس حمد این قدرت را دارد که سبقت بگیریم از کسانی که به سمت رضوان الله حرکت می کنند ، اما شرط « یا کریم العفو » ، مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا » می باشد . مغرور نشویم .
امام جمعه کاشان در رابطه با میلاد امام حسن عسکری ع گفت : انتظار ائمه از ما بالا می باشد . در مسائل معنوی همیشه ، بالا دست را ببینیم . در بحار جلد ۶۵ صفحه ١۶٢ ، در تفسیر برهان جلد چهار صفحه ۶٠٧ و در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ع ، این روایت امده است ، در زمانی که امام حسن عسکری ع در عسکر در محاصره بودند ، یک شب ، حاکم عسکر با مامورینش به دیدن امام امد و گفت ، در کنار دکان صرافی کسی را دستگیر کرده ایم که قصد سرقت داشت ، با تازیانه او را به سمت زندان می بردیم که او به من گفت « اِتَّقِ اَللَّهَ وَ لاَ تَتَعَرَّضْ لِسَخَطِ اَللَّهِ فَإِنِّي مِنْ شِيعَةِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ شِيعَةِ هَذَا اَلْإِمَامِ أَبِي اَلْقَائِمِ بِأَمْرِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ » تقوای الهی را پیشه کن ، خود را در معرض خشم خدا قرار نده ، من شیعه امیرالمومنین علی ع و شیعه امام حسن عسکری ع پدر امام زمان ع هستم ، تا این جمله را گفت ، من به او گفتم « فَكَفَفْتُ عَنْهُ وَ قُلْتُ أَنَا مَارٌّ بِكَ عَلَيْهِ فَإِنْ عَرَفَكَ بِالتَّشَيُّعِ أَطْلَقْتُ عَنْكَ وَ إِلاَّ قَطَعْتُ يَدَكَ وَ رِجْلَكَ بَعْدَ أَنْ أَجْلِدَكَ أَلْفَ سَوْطٍ وَ قَدْ جِئْتُكَ بِهِ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَهَلْ هُوَ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَمَا اِدَّعَى فَقَالَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَعَاذَ اَللَّهِ مَا هَذَا مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ وَ إِنَّمَا اِبْتَلاَهُ اَللَّهُ فِي يَدِكَ لاِعْتِقَادِهِ فِي نَفْسِهِ أَنَّهُ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ » تو را نزد امام عسکری ع می برم ، اگر امام تائید کرد که شیعه هستی تو را آزاد می کنم ولی اگر تائید نکرد ، هزار ضربه شلاق به تو می زنم و دست و پای تو را قطع می کنم . نزد امام امدند و گفت ، اقا جان ، ایا این کسی که می خواست از صرافی دزدی کند ، آیا شیعه علی ع است ؟ امام جواب داد ، پناه بر خدا ، این شیعه علی ع نیست « فَقَالَ اَلْوَالِي كَفَيْتَنِي مَئُونَتَهُ اَلْآنَ أَضْرِبُهُ خَمْسَمِائَةٍ لاَ حَرَجَ عَلَيَّ فِيهَا فَلَمَّا نَحَّاهُ بَعِيداً فَقَالَ اِبْطَحُوهُ فَبَطَحُوهُ وَ أَقَامَ عَلَيْهِ جَلاَّدَيْنِ وَاحِداً عَنْ يَمِينِهِ وَ آخَرَ عَنْ شِمَالِهِ فَقَالَ أَوْجِعَاهُ فَأَهْوَيَا إِلَيْهِ بِعِصِيِّهِمَا لاَ يُصِيبَانِ اِسْتَهُ شَيْئاً إِنَّمَا يُصِيبَانِ اَلْأَرْضَ فَضَجِرَ مِنْ ذَلِكَ فَقَالَ وَيْلَكُمْ تَضْرِبُونَ اَلْأَرْضَ اِضْرِبُوا اِسْتَهُ فَذَهَبُوا يَضْرِبُونَ اِسْتَهُ فَعَدَلَتْ أَيْدِيهِمَ فَجَعَلاَ يَضْرِبُ بَعْضُهُمَا بَعْضاً وَ يَصِيحُ وَ يَتَأَوَّهُ فَقَالَ لَهُمَا وَيْحَكُمَا أَ مَجَانِينُ أَنْتُمَا يَضْرِبُ بَعْضُكُمَا بَعْضاً اِضْرِبَا اَلرَّجُلَ فَقَالاَ مَا نَضْرِبُ إِلاَّ اَلرَّجُلَ وَ مَا نَقْصِدُ سِوَاهُ وَ لَكِنْ يَعْدِلُ أَيْدِينَا حَتَّى يَضْرِبَ بَعْضُنَا بَعْضاً قَالَ فَقَالَ » حاکم تا این جمله را شنید ، گفت ، راه را بر من اسان کردی ، دستور داد ، او را بر زمین خواباندند ، دست و پای او را با میخ بستند که تکان نخورد و تازیانه به دو جلاد داد و گفت به کمر او شلاق بزنید ، اما شلاق ها ، منحرف می شد و در کنار شخص فرود می امد ، حاکم گفت ، او را بزنید نه به زمین ، دوباره تازیانه زدند ، اما این بار هم به جای انکه به زمین بخورد به همدیگر زدند . حاکم دو جلاد دیگر آوردند و گفت ، هر چهار نفر ، شلاق را به کمر او بزنید ، اما این بار ، شلاق ها منحرف شد و به حاکم خورد و او از اسب به زمین افتاد . حاکم عصبانی شد ، چهار نفر دیگر را صدا زد و همین اتفاق تکرار شد . شخص دزد به حاکم گفت ، ایا این همه لطف خدا ، که ضربات تازیانه را از من دور کرد عبرت نمی گیری ، من را نزد امام ببر ، هر چه درباره من دستور داد اطاعت کن . نزد امام امدند ، حاکم گفت ، شما گفتید این شیعه شما نیست ، و من گفتم ، هر کس شیعه شما نباشد ، شیعه شیطان است ، ولی معجزاتی به نفع او دیدم که فقط این معجزات برای انبیاء رخ می دهد ، امام فورا جمله را تصحیح نمود و فرمود ، برای وصیّ پیامبر ص هم این معجزه رخ می دهد
امام فرمود ، این مرد ، ادعا کرد که شیعه است ، در ادعای شیعه بودنش دروغ گفت ، اما دروغش عمدی نبود ، اگر می دانست دروغ می گوید و تعمداً این دروغ را می گفت و بطور کامل در عذاب و شلاق های تو گرفتار می شد و سی سال هم در زندان می ماند ، اما خدا می دانست او عمداً دروغ نگفته است ، او معنای دیگری در ذهنش بوده است . او از دوستان و محبان ما می باشد . بدان که خداوند ، او را خلاص کرد ، این ها جزو موالیان و محبین ما می باشند ، من دقیق گفتم ، او جزو شیعیان ما نیست .
حجت الاسلام حسینی در ادامه روایت اظهار داشت : حاکم گفت ، من تا الان فکر می کردم ، کسی که گفت من شیعه هستم ، یعنی شیعه واقعی است . فرق شیعه ادعایی و شیعه واقعی چیست ؟ امام فرمود ، شیعه واقعی ما ، از آثار و دستورات ما تبعیت می کنند ، مطیع ما هستند در همه اوامر و نواهی ما ، انها شیعه ما هستند . اما کسی که با ما در بسیاری از انچه خدا واجب کرده ، مخالفت می کند ، انها شیعه ، ما نیستند ولی محب ما هستند . بعد امام فرمود ، تو هم دروغ گفتی ولی دروغ تو هم عمدی نبود . اگر آگاهانه بود ، تو هم تنبیه می شدی ، هزار ضربه شلاق و سی سال زندان می رفتی . حاکم گفت ، دروغ من چه بود ؟ امام فرمود ، تو پنداشتی که این معجزه که از او دیدی ، کار او بوده است ، معجزه کار ما اهل بیت می باشد . خدا ان معجزه را درباره این شخص ظاهر کرد تا حجت ما بر شما روشن شود ، واضح شود ، جلالت و شرف و بزرگی ما .
فَقَالَ يَا فُلاَنُ وَ يَا فُلاَنُ حَتَّى دَعَا أَرْبَعَةً وَ صَارُوا مَعَ اَلْأَوَّلَيْنِ سِتَّةً وَ قَالَ أَحِيطُوا بِهِ فَأَحَاطُوا بِهِ فَكَانَ يَعْدِلُ بِأَيْدِيهِمْ وَ يَرْفَعُ عِصِيَّهُمْ إِلَى فَوْقُ فَكَانَتْ لاَ تَقَعُ إِلاَّ بِالْوَالِي فَسَقَطَ عَنْ دَابَّتِهِ وَ قَالَ قَتَلْتُمُونِي قَتَلَكُمُ اَللَّهُ مَا هَذَا فَقَالُوا مَا ضَرَبْنَا إِلاَّ إِيَّاهُ ثُمَّ قَالَ لِغَيْرِهِمْ تَعَالَوْا فَاضْرِبُوا هَذَا فَجَاءُوا فَضَرَبُوهُ بَعْدُ فَقَالَ وَيْلَكُمْ إِيَّايَ تَضْرِبُونَ قَالُوا لاَ وَ اَللَّهِ مَا نَضْرِبُ إِلاَّ اَلرَّجُلَ قَالَ اَلْوَالِي فَمِنْ أَيْنَ لِي هَذِهِ اَلشَّجَّاتُ بِرَأْسِي وَ وَجْهِي وَ بَدَنِي إِنْ لَمْ تَكُونُوا تَضْرِبُونِي فَقَالُوا شَلَّتْ أَيْمَانُنَا إِنْ كُنَّا قَدْ قَصَدْنَاكَ بِضَرْبٍ قَالَ اَلرَّجُلُ يَا عَبْدَ اَللَّهِ يَعْنِي اَلْوَالِيَ أَ مَا تَعْتَبِرُ بِهَذِهِ اَلْأَلْطَافِ اَلَّتِي بِهَا يُصْرَفُ عَنِّي هَذَا اَلضَّرْبُ وَيْلَكَ رُدَّنِي إِلَى اَلْإِمَامِ وَ اِمْتَثِلْ فِيَّ أَمْرَهُ قَالَ فَرَدَّهُ اَلْوَالِي بَعْدُ إِلَى بَيْنِ يَدَيِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَالَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَجِبْنَا لِهَذَا أَنْكَرْتَ أَنْ يَكُونَ مِنْ شِيعَتِكُمْ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ شِيعَتِكُمْ فَهُوَ مِنْ شِيعَةِ إِبْلِيسَ وَ هُوَ فِي اَلنَّارِ وَ قَدْ رَأَيْتُ لَهُ مِنَ اَلْمُعْجِزَاتِ مَا لاَ يَكُونُ إِلاَّ لِلْأَنْبِيَاءِ فَقَالَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قُلْ أَوْ لِلْأَوْصِيَاءِ فَقَالَ أَوْ لِلْأَوْصِيَاءِ فَقَالَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِلْوَالِي يَا عَبْدَ اَللَّهِ إِنَّهُ كَذَبَ فِي دَعْوَاهُ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا كَذْبَةً لَوْ عَرَفَهَا ثُمَّ تَعَمَّدَهَا لاَبْتُلِيَ بِجَمِيعِ عَذَابِكَ وَ لَبَقِيَ فِي اَلْمُطْبِقِ ثَلاَثِينَ سَنَةً وَ لَكِنَّ اَللَّهَ رَحِمَهُ لِإِطْلاَقِ كَلِمَةٍ عَلَى مَا عَنَى لاَ عَلَى تَعَمُّدِ كَذِبٍ وَ أَنْتَ يَا عَبْدَ اَللَّهِ اِعْلَمْ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ خَلَّصَهُ بِأَنَّهُ مِنْ مُوَالِينَا وَ مُحِبِّينَا وَ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا فَقَالَ اَلْوَالِي مَا كَانَ هَذَا كُلُّهُ عِنْدَنَا إِلاَّ سَوَاءً فَمَا اَلْفَرْقُ قَالَ اَلْإِمَامُ اَلْفَرْقُ أَنَّ شِيعَتَنَا هُمُ اَلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ آثَارَنَا وَ يُطِيعُونَا فِي جَمِيعِ أَوَامِرِنَا وَ نَوَاهِينَا فَأُولَئِكَ شِيعَتُنَا فَأَمَّا مَنْ خَالَفَنَا فِي كَثِيرٍ مِمَّا فَرَضَهُ اَللَّهُ عَلَيْهِ فَلَيْسُوا مِنْ شِيعَتِنَا قَالَ اَلْإِمَامُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِلْوَالِي وَ أَنْتَ قَدْ كَذَبْتَ كَذِبَةً لَوْ تَعَمَّدْتَهَا وَ كَذَبْتَهَا لاَبْتَلاَكَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَلْفِ سَوْطٍ وَ سِجْنِ ثَلاَثِينَ سَنَةً فِي اَلْمُطْبِقِ قَالَ وَ مَا هِيَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ بِزَعْمِكَ أَنَّكَ رَأَيْتَ لَهُ مُعْجِزَاتٍ إِنَّ اَلْمُعْجِزَاتِ لَيْسَتْ لَهُ إِنَّمَا هِيَ لَنَا أَظْهَرَهَا اَللَّهُ فِيهِ إِبَانَةً لِحُجَّتِنَا وَ إِيضَاحاً لِجَلاَلَتِنَا وَ شَرَفِنَا