/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۴ شنبه ۲۳ شهريور
تاریخ ارسال:۱۴۰۴ شنبه ۱۶ شهريور
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی پانزدهم شهریور 1404 نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی پانزدهم شهریور 1404

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ 

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

 در صد و شصت و نهمین خطبه در کاشان مُکرّم، چهاردهم شهریورماه و دوازده ربیع الاول ١۴۴٧ ، خود و شما برادران و خواهران را به رعایت تقوا الهی، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». انجام واجبات، ترک محرمات و در مرحله بعد و در اندازه توان، انجام مستحبات و ترک مکروهات. مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و سیزدهمین همین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اللَّهُم وَ لَا تَفْتِنِّي بِالسَّعَةِ » خدایا، من را با وسعت رزق آزمایش نکن. مرحوم سید علی خان در معنای  « لَا تَفْتِنِّي » می فرماید: این کلمه دو معنا دارد:
 ‏
 ‏ ١_ من را ازمایش نکن.
 ‏
 ‏٢ _ فتنه، ضلالت و گمراهی از حق، فتنه یعنی، به جهت محبت و دوست داشتن امری از امور باطل، امر باطلی را انسان دوست داشته باشد و به خاطر ان انسان از حق گمراه شود. 
 
 ‏خدایا من را با وسعت رزق از حق ازمایش یا گمراه نکن. توضیح این مطلب این است، ‏ ‏ ایت الله مصباح یزدی ره در کتاب جامعه و تاریخ که سنت های قران را اورده است، در سنت وسعت رزق می فرماید، اگر در حالت تقوا، روزی شما زیاد می شود، این لطف خداوند برای شما می باشد، بعنوان نمونه،  ‏قران در آیه شانزده سوره جن « وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا » اگر شما بر راه درست استقامت کنید، ما آب گوارا را به شما می رسانیم، یا در ‏سوره اسراء ایه ٣٠، قران می فرماید، « إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ » یا آیه ٩۶ سوره اعراف « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ » اگر مردم اهل تقوا باشند، برکت را از اسمان و زمین برای انها می اوریم. پس برادران و خواهران، اگر وضع زندگی شما در مسیر بهتر شدن است و شما در مسیر تقوا هستید، این سنت وسعت رزق است که خدا به شما لطف کرده است. اما یک موقع انسان مرتب در حالت گناه و معصیت است و وضع زندگی و رزق او هم زیاد می شود، این جا فتنه است که امام سجاد ع می فرماید، خدایا ما را با وسعت رزق امتحان نکن. 
  قران در ایات، ۴۴ و ۴۵ سوره انعام « فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ، فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا ۚ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ » وقتی انسان ها تذکرات ما و انبیاءرا فراموش کردند « حجاب و احکام الهی را کنار می گذارند، رقص و شراب را انجام و مصرف می کنند » خدا می فرماید، ما برای انها برکت را می اوریم، البته این برکت از باب نعمت نیست بلکه از باب سنت استدراج است، خداوند مهلت می دهد، عیاشی را به حدّ نهایت می رساند و ناگهان سنت مواخذه الهی انجام می شود. این توصیه به تقوا در خطبه اول است. مراقب تقوا باشیم، اگر دیدیم وضع زندگی ما در حال بهتر شدن است، و در زندگی دست و چشم ما پاک است، این لطف خداوند است اما اگر دست و... ما ناپاک است، و ضمناً وضع زندگی ما هم بهتر می شود، این سنت استدراجی است که امام سجادع به خدا پناه می برند و دعا می فرمایند که خدایا ما را با وسعت رزق امتحان نکن. 
 ‏

حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و پنجاه سوره بقره رسیدیم ، « وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ » یا رسول الله از هر کجا خارج شدی،  روی خود را بسوی مسجدالحرام برگردان، اما شما مومنین، هر جا بودید، روی خود را به مسجدالحرام برگردانید. تا مردمی که برای قبله به شما اعتراض می کنند حجتی نداشته باشند، مگر عده ای که ظالم هستند و باز هم اعتراض می کنند، از انها ترس نداشته باشید، از خدا بترسید، اراده خدا این است که نعمت را بر شما تمام کنم. 

نکات آیه  :

نکته اول : چرا بحث قبله انقدر تکرار شده است؟ پنج ایه از قران بحث تغییر قبله را بیان کرده است. ایت الله جوادی آملی در تسنیم جلد هفت صفحه ۴٧٧ در جواب می فرماید، چون، در ابتدا بحث قبله، خدا فرموده، بحث تغییر قبله در دلِ مردم بسیار بزرگ است « و انها لکبیره » ، لذا خداوند پنج بار در ایات مختلف تکرار کرده است. علامه طباطبایی ره در المیزان و در جواب می فرماید : این الفاظ که تکرار می شود، دلالت بر ثبوت حکم خدا دارد، که حکم خدا تغییر نمی کند و ما باید در هر حالت به بحث قبله ملتزم باشیم. علامه ره برای مثال می اورد، یک نفر می خواهد توصیه به تقوا نماید، می فرماید « اِتَّقِ اَللَّهَ إِذَا قُمتَ » وقتی بلند شدی با تقوا باش، بعد می گوید، اِتَّقِ اَللَّهَ إِذَا قَعدت، با تقوا باش موقعی که نشسته ای، بعد می گوید، اِتَّقِ اَللَّهَ إِذَا نَطَقتَ، وقتی صحبت می کنی با تقوا باش، و بعد می گوید « اِتَّقِ اَللَّه إِذَا سَکَتَّ، موقع سکوت هم با تقوا باش. تکرار « اِتَّقِ اَللَّهَ » با چهار فعل، ان شخص اراده کرده است که، التزام تقوا را به ما بفهماند، در تمام ان حالات با تقوا باش. ‌

نکته دوم : چرا در رابطه با پیامبر ص « خَرَجْتَ » امده و برای سایرین « كُنْتُمْ » امده است؟ ایه می فرماید، « وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ » چرا؟ چرا برای پیامبر ص «خَرَجَ » و برای سایر امت « کَون » ماده بودن یا ماندن ؟ ایت الله جوادی املی می فرماید، تعبیر خروج و سفر درباره پیامبر و تعبیر ماندن و بودن درباره امت، بواسطه سفرهای پی در پی پیامبر ص بوده است که بخاطر تبلیغ دین خدا از این شهر به شهر دیگر، یا  از این قبیله به قبیله دیگر، در سیزده سال حضور در مکه انجام می داده، و به تعبیر امیرالمومنین علی ع در خطبه ١٠۸ نهج البلاغه « طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ »، پیامبر ص طبیبی بود که برای درمان بیماران در مطب نمی ماند که به او مراجعه کنند، پیامبر ص سیار بود. لذا مبلغان ما طبق  طَبیب دَوّار بودن پیامبر ص، به اقصی نقاط کشور مراجعه می کنند، به مدارس، محلات و اجتماعات مختلف می روند که احکام الهی را برسانند. چون دوازدهم ربیع الاول است ادامه خطبه ١٠٨ را عرض می کنم« وَ مِنْهَا طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ یَضَعُ ذَلِکَ حَیْثُ الْحَاجَةُ إِلَیْهِ مِنْ قُلُوبٍ عُمْیٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَةٍ بُکْمٍ » پیامبر اکرم ص، طبیبی است که مرهم های او شفابخش است و اماده، ابزار داغ کردن زخم ها را گداخته کرده، هر جا نیاز باشد انها را انجا قرار می دهد، دل هایی که چشم قلب انها از دیدن حقیقت کور است، گوش هایی که از شنیدن حقیقت کر است و زبان هایی که از گفتن حقیقت لال است. پیامبر ص، دارو و درمانش را برای تمام این بیماری ها آماده کرده است


نکته سوم : سه نوع اعتراض به قبله تغییر قبله در ایات قران بیان شده است و قران به سه اعتراض هم جواب می دهد، 

١ _ اعتراضی که در ظاهر منصفانه است، می گفتند، پیامبر ص مدعی است و من پیرو ابراهیم خلیل هستم و قبله ابراهیم کعبه بود، چرا پیامبر ص چهارده سال و نیم « سیزده سال در مکه و یک سال و نیم در مدینه » بسوی بیت المقدس نماز را اقامه کرد، این تغییر قبله و اعتراض به ظاهر منصفانه را این گونه جواب داد « لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ » تا حجتی علیه دین اسلام از سوی مردم نباشد

٢ _ اعتراض سفیهانه :این ها می گفتند، چهارده سال و نیم بسوی بیت المقدس نماز خواندید، چرا تغییر کرد؟ قران در ایه ١۴٢ سوره بقره می فرماید « سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا ۚ قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ » چرا قبله تغییر کرد، اگر قبله اول درست بود چرا قبله تغییر کرد و اگر درست نبود، تکلیف ان چهاره سال چه می شود؟ قران در جواب می فرماید، مشرق و مغرب برای خداوند است، هیچ جهتی تعیّن ذاتی ندارد، هر جا خدا فرمان بدهد همانجا قبله است، اگر فرمان داد بسوی مشهد نماز بخوانید اطاعت می کنیم، اگر فرمان داد بسوی مدینه، اطاعت می کنیم یا مکه، ان جهتی که خدا دستور می دهد، وظیفه ما اطاعت است

 ٣ _ اعتراض ظالمانه : « إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ » حجت برای همه تمام می شود مگر انانکه ظالم باشند و از روی لجاجت دوباره اعتراض می کنند، قران در پاسخ این ها می فرماید « فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي » در مقابل این ها محکم بایستید و از این ها ترس نداشته باشید.

نکته چهارم : تعبیر« فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي » در چند جا قران امده است. خدا به ما دستور می دهد، خوف و رجاء ما از خدا موحدانه باشد، فقط از خدا بترسیم و فقط هم به خدا امید داشته باشیم خداوند در جاهای حساس همین عبارت را تکرار کرده است. 

١ _  موقعی که مبلغان رسالات الله می خواهند به تبلیغ بروند، قران در سوره احزاب ٣٩ می فرماید «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا » کسی که لباس پیامبر ص را بر تن می کند، از خدا می ترسد و نه از هیچ احدی، احکام و عقاید الهی را بیان می کند

٢ _  در مسئله ولایت امیرالمومنین علی ع، قران در ایه سوم سوره مائده می فرماید « الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ » امروز با نصب علی ع، کفار مایوس شدند


٣ _ موقع داوری، که باید انسان بر اساس احکام الهی داوری کند،  قران در سوره مائده آیه ۴۴ می فرماید«... فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ........ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ »

۴ _ در بیان اوصاف حزب الله و محبوبان خداوند، قران در سوره مائده ایه ۵۴ می فرماید « وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ». این سوال مطرح است که ایا تعبیر نترسیدن از دیگران قابل اجرا می باشد؟ ما می توانیم به مرحله ای برسیم که از احدی نترسیم؟ جواب مثبت است. علی ع در خطبه ١٩٣ می فرماید « عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ » خدا در دلِ بعضی بزرگ جلوه کرده است و نتیجه ان این است که، دیگران « امریکا، ناتو، هر قدرتی در این عالم » در چشم انها کوچک است. نزد رهبر معظم و امام راحل عظیم الشان و ملت با استقامت ایران، دیگران کوچک می شوند


خدایا :  به همه م خوف و خشیت و رجاء موحدانه عطا بفرما

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ :

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ،  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ،  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين اللهم صل علي محمد و آل محمد و صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمة الزكيه حبيبت حبيبك و نبيّك و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و علي علي ابن الحسين زين العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و  عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا و  محمد ابن علي الجواد و  علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر‌، 
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام و همه‌ي شهدا، گذشتگانمان و شهداي منطقه‌ي كاشان، استان اصفهان، شهداي اين ايام آيت الله صدوقي، كه 14 شهريور شهيد شدند و آيت الله مدني، شهيد محراب كه 20 شهريور شهيد شدند صلواتي هديه بفرماييد   
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
درخطبه‌ي دوم هم خود و شما برادران و خواهران گرامي را، به رعايت تقواي الهي سفارش مي‌كنم 
مصداقا رسيديم به حكمت  107نهج البلاغه
رُبَّ عَالِمٍ چه بسا دانشمندي كه
 قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ  جهلش او را مي‌كشد 
وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لَا يَنْفَعُه‏ علمش همراه است، اما برايش نفعي ندارد
اين يعني چه؟ 
عالمي كه جهلش او را مي‌كشد 
آيت الله مكارم در شرحشان، درنهج البلاغه مي‌فرمايد: اگرعلم مقرون به عمل نباشد علم دارد، اما عمل نمي‌كند به علمش اين جهل است، جهل است 
مؤيد فرمايش آيت الله مكارم حكمت 366 نهج البلاغه است 
حضرت امير عليه السلام فرمود:  
الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ علم همراه است با عمل كردن به آن 
فَمَنْ عَلِمَ  هر كي بداند 
عَمِلَ  عمل مي‌كند به علمش 
وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ علم ندا مي‌دهد فرا مي‌خواند 
بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ  اگر ما به اين نداي علم عمل كرديم و آن مطلبي كه ياد گرفتيم عمل كرديم به ‌آن 
فبها 
 وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْه‏ و الا مي‌رود اين علم، وقتي رفت مي‌شود جهل،
پس يك تفسير اين شد، علم اگربهش عمل نكنيم مي‌شود جهل، و اين باعث قتل انسان مي‌شود عالم بي عمل، آدم را جهنمي مي‌كند 
يك معناي ديگريرا ابن ابي الحديد ذكركرده : 
مي‌گويد بعضي وقتها شخص عالم است اما بي باك است  حكيم نيست، مثلا مي‌گويدكه عبدالله مقفع عالم بود به او گفتند بيا براي عموي منصور دوانيقي يك امان نامه بنويس، ايشان هم شروع كرد نوشتن يك  امان نامه بعد آخرش يك جمله اي را اضافه كرد گفت 
و متى غدر أمير المؤمنين بعمه عبد الله اگر فريبكاري كند منصور به عمويش عبدالله يا 
أو أبطن غير ما أظهر در پنهان چيزي غير از  ايني كه ظاهر است را انجام بدهد
فنساؤه طوالق  زنهاش طلاق داده 
دوابه حبس چهارپايان او را بايد حبس كنند 
و عبيده و إماؤه أحرار   هرچي برده دارد زن و مرد آزاد مي‌شوند 
 و المسلمون في حل من بيعته  و مسلمانان از بيعت او آزاد 
اين امان نامه وقتي رسيد به منصورگفت كه عصابي شد گفت كي نوشته اين را گفتند: عبدالله ابن مقفع دستور داد به عامل بصره يأمره بقتله گفت اين را بكشيد عالم بود، اما مطلبي كه نوشت او را باعث قتلش شد چون حكيم نبود، اين هم يك تفسير ديگر 
آنچه كه مي‌توانيم از اين حكمت  به عنوان توصيه‌ي به تقوا استفاده كنيم دو مطلب است 
1-به علممان عمل كنيم 
2- دنبال علم نافع باشيم 
علم نافع، علمه معه لا يَنْفَعُ علم همراهشان است و لي برايشان نفعي ندارد اهل تقوا اينجور نيستند درخطبه‌ي همام با ه دو چشم خطبه‌ي متقين 193 در اوصاف  اهل تقوا ين را مي‌خوانيم وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ هم زن و مرد متقي گوش خودش را وقف كرده، وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ براي چي؟ 
 عَلَى الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ   براي اينكه بشنود، علم نافع آن كه برايشان نفع دارد
 لذا  من به امامان جماعت عزيزمان، توصيه كردم و باز هم توصيه مي‌كنم در مساجد انشاءالله از كلمات حكمت آميز ائمه‌ي هدي و آيات قران و تفسير ولو4 -5 دقيقه براي خواهران و برادران بفرماييد كه اين مصداق بارزي است از علم نافع 
اين توصيه به تقوا 
اما مناسبت اصلي اين هفته ميلاد پيامبر اعظم حضرت محمد مصطفي صلي الله عليه وآله وسلم  و امام جعفر صادق عليه السلام در سال 83 هجري قمري است 
اين مهمترين مناسبت اين هفته است
 امروز 12 ربيع هست، 12 ربيع بيشتر اهل سنت مي‌گويند روز ميلاد است ولي مرحوم كليني ملاحظه فرمودند سروران عزيز ان ما دركافي شريف درباب 111 باب مولد پيامبر اكرم، ايشان هم انتخابشان 12 ربيع است يعني امروز به نظر مرحوم كليني روز ميلاد پيامبر عزيزماست، تبريك عرض مي‌كنم به همه‌ي شما  برادران وخواهران و دسته جمعي تبريك مي‌گوييم به امام زمان عليه السلام 
يا بقة الله اسعد الله ايامكم شاد باش به محضر امام زمانمان صلواتي هديه بفرماييد
دو تا روايت ميخوانم محضرتان در رابطه با عظمت پيامبر و ولادت ايشان و يك نكته‌اي در رابطه با نظام سازي توسط پيامبر اكرم 
در رابطه با عظمت 14 معصوم چه امام صادق عليه  السلام  و چه امام زمان عليه السلام چه حضرت پيامبر اكرم دركافي شريف همين باب 111 كه عرض كردم حديث هشتم آمده امام صادق عليه السلام فرمودند
 «إِنَّا أَوَّلُ أَهْلِ بَيْتٍ نَوَّهَ اللَّهُ بِأَسْمَائِنَا، ما اولين اهل بيتي هستيم كه خدا اسماء ما را بلند مرتبه قرار داد 
خدا، اسماء را بلند رفعنا لك ذكرك 
 إِنَّهُ لَمَّا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ و الْأَرْضَ وقتي خدا آسمان‌ها را و زمين را آفريد 
 أَمَرَ مُنَادِياً، فَنَادى‏: خدا دستور داد يك منادي درتمام اين آسمان‌ها و زمين مطلبي را ندا بدهند 
آن ندا چي بود؟ 
 أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلهَ إِلَّا اللَّهُ- ثَلَاثاً - سه بار
أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله وسلم - ثَلَاثاً- اين هم سه بار 
نداي سوم 
 أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ  حَقّاً- ثَلَاثاً-». اينهم سه بار
اين عظمت خاندان عصمت و طهارت 
درخصوص ولادت پيامبر اعظم حديثي را تكرار مي‌كنم محضر شما از مولا اميرالمومنين حديث داريم  دربحار آمده جلد15 صفحه 274 
حضرت امير عليه السلام فرمود: وقتي كه پيامبر اكرم به دنيا آمدند
 أُلْقِيَتِ الْأَصْنَامُ فِي الْكَعْبَةِ   تمام  بتهايي كه دركعبه بودند 
عَلَى وُجُوهِهَا  با صورت به زمين افتادند 
عصر كه شد منادي ندا داد هنوز آيه نازل نشده، هنوز قرآن نازل نشده، هنوز پيامبر مبعوث نشده اما آيه اي از قرآن را تلاوت كرد
 فَلَمَّا أَمْسَى عصر
 سُمِعَ صَيْحَةٌ مِنَ السَّمَاءِ  يك صيحه‌اي از آسمان شنيده شد 
جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ حق آمد باطل نابود شد 
 إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقا  باطل شايسته‌ي نابودي و رفتن است 
اين با ولادت پيامبر اكرم يعني 53 سال قبل از هجرت 
اين هم عظمت اصل ولادت پيامبر عزيزمان
اما مطلب مهم كه براي ما الگو هست اين بحث نظام سازي پيامبر اكرم است 
پيامبر اكرم رهبر معظم در بياني در سوم فروردين سال 99 فرمودند 
تشكيل نظام اسلامي و قدرت سياسي و اجتماعي كار بسيار مهم پيامبر عظيم الشأن بود و اين نشان مي‌دهد حكومت يكي از لوازم كار نبوت است، 
 حكومت يكي از لوازم كار انبياء و نبوت است، 
خوب پيش نيازش چيه؟ 
اگربخواهد حكومت پيامبر اكرم تشكيل بدهد دو تا پايه وركن بايد ايجاد شود 
خواهران و برادراني كه مباحث تمدني را دنبال مي‌كنند، به تعبير رهبر معظم سطر، سطر زندگي پيغمبر اكرم درس آموز است،  
اول پايه‌هاي اعتقادي، پيامبر عزيز ما در13 سالي كه درمكه بودند اين كار را انجام دادند و توحيد را كلمه لا اله الا الله را و قرآن را و تفسير را معارف قرآن را در اين 13 سال به اندازه‌اي كه مقدوربود به مردم رساندند اين پايه هاي اعتقادي و همينطور براي پايه‌ي دوم كه انسان سازي هست ركن دوم حكومت، اين است كه پيامبر يار داشته باشد، پيامبراكرم هم در مكه نيرو تربيت كردند، هم زماني كه مكه بودند طبيب دواربه بطبه بودند به اطراف سفر مي‌كند نيرو سازي  كردند‌ و هم اشخاصي را فرستادند  به مدينه، مدينه را ا ماده كنند نيروسازي و هم بعد از اينكه هجرت فرمودند داخل مدينه ده سال اين نيرو سازي را ادامه دادند.پس دوركن مهم براي نظام سازي خواهران و برادران 
1-پايه‌هاي اعتقادي و 2- پايه‌هاي انساني 
خود اين نمازجمعه مي‌دانيد يكي از مهمترين كارهاي پيامبراكرم است يعني اولين نمازجمعه‌اي كه پيامبر عزيز ما خواندند هجرت شب اول ربيع بود ديگه، شب اول ربيع ليلة المبيت شب هجرت  بود خوب اولين نماز جمعه‌ي پيامبراكرم در تاريخ 16 ربيع ثبت شده است، اولين نمازجمعه پيامبر، پيامبر اكرم در اين 10 سال با خطبه‌هاي خودشان هم آن پايه‌هاي اعتقادي را  تقويت فرمودند و هم انسان سازي كردند با نشر معارف انسانهاي شجاع، بصير، با ايمان ولايق را تربيت كردند اين 1-
2-  از لحظه‌اي كه وارد مدينه شدند يك دقيقه را هم پيامبر اكرم هدر ندادند و اين براي ما درس است، يعني عزيزاني كه مي‌خواهند تحقيق كنند
 مسجدپيامبر الگوست، 
كوچه و بازار پيامبر اكرمالگوست، 
معاشرت خانوادگي الگو، 
ميدان جنگ حضرت الگو
منزل حضرت الگو
كجا واردبشوند، الان وارد مدينه شدند، وارد يثرب شدند، محله محله، قبيله قبيله، اشراف همه مايلند كه پيامبر عزيزما بيايند منزل ايشان، منتها ببينيد با تدبير الهي پيامبر اكرم ايشان رفتند در فقيرترين محله‌ي يثرب آنجا ساكن شدند، از جلوي قبايل كه رد مي‌شدند اشراف  تعارف مي‌كردند خيلي هم واقعا مايل بودند، ازجمله دايي‌هاي پيامبر اكرم قبيله‌ي بني نجّار بودند اصراركردند كه به خاطر مادرپيامبر اكرم حضرت بيايند در اين منطقه، حضرت فرمودند اين شترمأمور است، 
إنها مأموره بگذاريد آزاد بگذاريد كجا مي‌رود اين شتر رفت رفت به فقيرترين محله‌ي مدينه كنارخانه‌ي ابوايوب انصاري كه خودش از فقيرترين افراد بود آنجا نشست بعد ابوايوب و خانواده‌‌ي فقيرش آمدند و پيامبراكرم را بردندبه منزل خودشان، چقدر افتخار است براي ابو ايوب، پيامبر اكرم خليفه‌ي خدا در آسمان‌ها و زمين بروند منزل فقيرترين فرد مدينه 
بعد حضرت فرمودند اين زمين مال كيه؟  مقابل منزل ابوايوب يك زميني بود، گفتند اين زمين براي دو تا بچه يتيم است، ببينيد كارهاي پيامبر اكرم همه دارد نظام ارزشي را يكي يكي تعليم مي‌دهد كيسه اي را در آوردند از اموال خودشان، حضرت پول اين زمين بچه‌هاي يتيم را دادند اين زمين را خريدند و فرمودند كه اين زمين را مي‌خواهيم مسجد بسازيم، مي‌توانستند حضرت باني پيدا كند، ولي مي‌خواهند نظام  ارزشي دقيق ترسيم بشود، 
كارسوم مركز تجمع را شروع كردند به ساختن، خود حضرت خود حضرت، برادران و خواهران بيل به دست گرفتند دربعضي از تعبيرات دارد اولين نفر بودند براي كندن پي مسجد، نه به عنوان كار تشريفاتي واقعا، يعني وقتي پيامبر اكرم كار مي‌كرد، عرق مي‌ريخت يك عده كه نگاه مي‌كردند گفتند پيامبركار بكند ما بنشينيم آمدند همه و دريك فرصت كوتاهي مسجد را ساختند اين از اقدامات راهبردي پيامبر اكرم
لذا شهيد مطهري دربعضي از آثارشان دارد، فرمود اگر در يك محله‌اي، در يك شهري شما ديديد مرد خانه وقتي دارد خداحافظي مي‌كند مي‌خواهد صبح برود سر كار ديديد خانمش بدون حجاب، با سگي كه دردست داردآمده بدرقه شوهرش، در آن محله يك مسجد بسازيد
اين الگوگرفته از پيامبر عظيم الشأن ماست 
كار بعدي پيغمبر اكرم ايجاد وحدت است 
خوب دقت كنيد. مردم مدينه همه كه مسلمان نشدند، يك عده اهل كتاب  باقي ماندند يك عده هم مشرك باقي ماندند، سه تاقبيله‌ي بزرگ يهود در اينجا چسبيده‌ي به مدينه، قلعه‌ي اختصاصي دارند بني نظير، بني قريضه، بني قينقاع، خوب پيامبر عظيم الشأن كاري كردند كه يك وحدتي ايجاد شد قرار دادي را نوشتند براي تعاملات اجتماعي چند صفحه  است اين قرارداد براي معملاتشان، براي منازعاتشان، براي ديه، براي روابط با مسلمانان و غيرمسلمانان، يك وحدتي را ايجادكردند 
كار سوم اين يهودي‌ها خواهران و برادران از همان زمان چند تا ويژگي د اشتند  
1-ثروت يثربي دردست اينها بود، بهترين مزارع كشاورزي دست اين‌ها بود، بهترين تجارت و سود آوري دست  اينها، صنايع سودبخش مثل طلا سازي دست اينها بود، 
2- بر اهل مدينه يك برتري فرهنگي داشتند، اهل كتاب بودند،‌ آشناي به معارف بودند، تسلط فكري بر مردم كم سواد مدينه داشتند، لذا به تعبير امروز جز و روشنفكرن بودند، يك مقدار تحقير مي‌كردند ديگران را  و
3- با جاهاي دوردست ارتباط داشتند 
خوب، پيامبر اكرم براي تك  تك اينها علاج كردند 
من فقط يكيش را عرض مي‌كنم، بازاردست يهودي‌ها بود، بازار آنها را تعطيل نكرد پيامبر اكرم،‌ اما چكار كرد؟ يك بازار اسلامي، يكبازار اسلامي تأسيس كرد كه من دريك مقطعي به شهردار محترم كاشان پيشنهاد كردم طرح پيغمبراكرم را بياييد اجرا كنيد،‌ با آن طرح واقعا از توليد به مصرف بود 
يعني براي كشاورز، براي دامدار، يك غرفه اي را يك محله اي را بازاري را پيامبراكرم تعبيه كردند بدون اجاره، از آن غرفه اجاره هم  نمي گرفتند، محصولت را بيا مستقيم بفروش به مردم، با يك سوم قيمتي كه بازار يهود به مردم تحويل مي‌داد محصول مستقيم به مردم مي‌رسيد پيامبر بازار آنها را تعطيل نكرد اما با رونق بازار اسلامي پيغمبر اكرمانها از رونق  افتادند امروز هين امكان وجود دارد و من به بزرگان شهركاشان و استان اصفهان همين پيشنهاد را دارم 
كار ديگر پيامبر عظيم الشأن ما ايجاد اخوت بود اين غير از آن وحدت است، ‌ببينيد بالاخره  اشراف در مدينه خودشان را بالاتر مي‌دانستند از غلام خودشان، ازبرده‌ي خودشان، پيامبراكرم براي اينكه نظام ارزشي را تغيير بدهد به همه بفهماند ملاك تقواست، تقوا، آمدند بين رئيس قبيله با آدمم متوسط و پايين قبيله عقد اخوت ايجادكردند
اشراف را كنار بردگان قرار دادند
مؤذن مي‌خواهند انتخاب كنند افراد زيبا صورت و خوش صوت زياد بودند در مدينه اما آمدند بلال حبشي را انتخاب كردند نه صوتي داشت، نه زيبايي داشت، نه شرف اجتماعي داشت اما ايمان داشت، ايمان، به همه فهماندند كه از نظرپيامبر اعظم آن چه كه ارزش دارد ايمان و تقوا هست 
اين نظام سازي را هم ايجاد كردند و بعد حراست كردند در طول ده سال 
اين الگو، براي تمام مسلمانان امروز وجود دارد، و حقير معتقدم امام راحل عظيم الشأن از الگوي ده ساله‌ي نبوي استفاده كردند براي تأسيس نظام مقدس جمهوري اسلامي 
امروز ما چه وضعيتي داريم؟ عرض آخر من اين است 
برادران و خواهران، با جرأت عرض مي‌كنم الان با  اين كاري كه پيغمبراكرم انجام داد يك نويسنده‌ي آمريكايي كتابي نوشته به  نام 100 اين را مي‌توانيد جستجو بفرماييد مسيحي است، آمريكايي است مي‌گويد من 100 نفراز كساني كه  بيشترين  تأثير را در دين و دنياي مردم دارند تحقيق كردم، ايشان به موساي كليم نمره‌ي15 – 16 مي‌دهد، مي‌گويد نفر16 است، 
به حضرت عيسي مسيح پيامبر خودشان شماره 3و 4 مي‌دهد 
مي‌گويد مسيحيان  بر من خورده نگيرندكه تو مسيحي هستي چرا عيسي را 1 قرارندادي؟
مي‌گويد كار من تحقيق است، پژوهش، مي‌گويد من با تحقيق به اين رسيدم بيشترين تأثير را در دين و دنياي اين مردم شخصيتي دارد به نام حضرت محمد، ‌اين پيامبر اكرم درمقابل دشمن اشداء علي الكفار است، ‌امروز يمن الگوي نبوي را دارد اجرا مي‌كند، يك يمني كه تا چند سال پيش به او اعتنا نمي‌كرد كسي، امروز درمقابل قدرت بزرگ آمريكا، آمريكا مي‌دانيد خواهران و برادران ابهتش به نيروي دريايي‌اش است به آن ناوهاي هوا پيمبرش است، يمن كاري كرد با ناوهاي آمريكايي كه اصلا فرار كردند از منطقه حالا ترامپ دارد مياد در تظاهر مي‌گويد كه ما توافق كرديم با يمن ولي فرار بود، همان جوري كه از   افغانستان مسلمان فراركردند ناوهاي هواپيما برآمريكا از دست يمن قهرمان فرار كردند، يمن چشمه‌اي از اشداء علي الكفار،‌ رشحه‌اي از اشداء علي الكفار نبوي است و امروز اين بشارت را ما براي شما دارم سومالي هم بيدارشده است، حركت الشباب سومالي اطلاعيه داده، نيروهاي مستقر آمريكايي  رادر فرودگاه سومالي مورد حمله  قرار داده، خودروهاي آنها  را، تأسيسات آنها را، نفرات انها را و اين جمله را گفته 
گفته تازماني كه آمريكا حمايت مي‌كند از اسرائيل حملات ما عليه آمريكايي‌ها ادامه دارد اين سومالي
از آن طرف بيداري
 آرام باشيد
 بيداري جهاني دارد به وجودمي  آيد اين بيداري جهاني از بيداري ملت  ايران صادرشد به بيداري اسلامي از بيداري اسلامي داره به بيداري جهاني منتهي مي‌شود شوخي نيست، خود ترامپ مي‌گويد يك زماني من نمي‌توانستم عليه اسرائيل كسي حرفي بزند درمجلس ثنا، الان موضع دارند مي‌گيرند، اين كه امارگرفتند خواهران و برادران اينها بشارتها است از اين تولد پيغمبر اكرم همه ناشي شده است و از بعثت ايشان 
نظرسنجي كردند دربين جوانان آمريكا، جوانان اطراف 20 سال آمريكا، 40 درصد، حامي اسرائيل،  60درصد حامي غزه، كجا اين مطالب ما داشتيم، 60 درد جوانان آمريكا حامي غزه مقاومت شدند،‌ اين از استقامت عمود استقامت ايران رهبر معظم صادرشده است، از استقامت شما صادر شده  است اين كه 70 تاكشتي ناوگاني را تشكيل دادند به سمت غزه اعزام شدند براي كمك‌هاي بشر دوستانه 70 تا كشتي تاحالا شدند بعد گفتند از ايتاليا و تونس و بارسلنا، باز اضافه مي‌شوند هر چند او تهديدكرده آن گرگ كه همه شان را من دستگر مي‌كنم و از بين ميبرم ولي دنيا به يك بيداري رسيده و انشاءالله اين بيداري منجر شود به آن امال و آرزوي همه‌ي ما 
من توصيه ام اين است برادران و خواهران، معنويت خودمان را هر چه مي‌توانيم بيشتر كنيم معنويت
الان چند روز ديگر مدارس علميه‌ي برادران، خواهران ما شروع مي‌شود 
مدارس آموزش و پرورش ما شروع مي‌شود،
‌دانشگاههاي ما شروع ميشود،
 انشاءالله معنويت را يعني نماز را، حجاب را خودمعلمين ما الگو باشند، دانشگاه فرهنگيان ما الگو باشد براي حجاب، من وقتي دختر خانمي را مي‌بينم، كلاس دوم است، كلاس سوم  است، كلاس اول است مقنعه‌ي بسيارخوبي دارد چادر دارد، تحقيق كه مي‌كنيم مي‌بينيم معلمش، معلم بسيار ارزشي بوده، خواهش مي‌كنم از معلمين ابتداييمان اين حجاب يادگار صديقه طاهره سلام الله عليها را از همان ساله‌ي اول مدارس به بچه‌هاي عزيز ما آينده سازان كشورمان انشاءالله ياد بدهند و باعث گسترش حيا و عفاف بشود البته نيروي انتظامي ما هم وظايفي دارد، به جناب سرهنگ كاكاوند من گفتم ايشان با ستاد احياء انشاءالله وظايف قانوني خودشان را ما هيچي فرا قانون نمي‌خواهيم در اين شهر و در اين كشور، قانون خدا را، قانون كشورمان را مي‌خواهيم بيش از پيش انشاءالله  اجرا بشود
دانش آموزان عزيزي از اين شهر رتبه‌ي كنكور بسيار عالي آوردند از همه‌ي آنها ممنون هستيم دوست  داشتيم امروز تشريف بياورند نمازجمعه و ازشان تقديربشود، در جاهاي ديگه برنامه‌اي داشتند  انشاءالله فردا ازشان تقدير  مي‌كنم در دفتر و ازستاد نماز جمعه‌مان ممنون هستيم كه جلسه‌اي خدمت آقاي حاجي علي اكبري  اشتند و در آن جلسه به عنوان يكي از شاخصه‌ها ستاد نماز جمعه‌ي كاشان رتبه برتر آورده 
خدايا درظهور مولامون تعجيل بفرما 
سلام ما را تبريك ما را از اين اجتماع بزرگ به محضر مولامون امام عصر ابلاغ بفرما 
آمريكا، اسرائيل و منافقين را به سزاي اعمال ننگينشان برسان 
غزه و فلسطين و يمن و همه‌ي كشورهاي اسلامي را به پيروي نهايي برسان 
همه‌ي ما را براي امام زمان مان خدايا سربازي لايق قرار بده 
ثوابي از اين اجتماع به روح مطهر امام و همه‌ي شهدا مخصوصا شهداي اخير مجددا تكرار مي‌كنم آيت الله قدوسي آيت الله مدني، شهيد دستجردي، شهداي جنگ 12 روزه،‌ شهداي استان و شهرستان و منطقه عائد و  واصل بفرما 
سفر آقاي پزشكيان به چين، خدايا سفر هم از نظر اقتصادي هم از نظر نظامي اين سفر را موفقيت آميزقرار بده 
خدايا به مسئولان شهرستاني، استاني مان توفيق خدمت بيشتر به اين مردم شهيدپرور و هميشه درصحنه را عطا بفرما 


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)
 اللهم عجل لوليك الفرج

برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.