خطبه اول
خطبه دوم
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و پنجاه و پنجمین خطبه در کاشان مُکرَّم ، در دوم خرداد ١۴٠۴ و بیست و پنجم ذی القعده ١۴۴۶ هجری قمری و روز دَحو الارض، خود و شما عزیزان را به رعایت بیشتر تقوا الهی سفارش می کنم. « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ».مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در نود و نهمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم «وَ هَبْ لِي أَمْنَ يَوْمِ الْمَعَادِ ، » خدایا ، امنیت روز قیامت را به من عطا کن. قران در سوره انبیاء آیه ١٠٣، برای ترس از روز قیامت، تعبیر فزع اکبر، « بزرگترین ترس » را آورده است، یا قران در سوره نمل آیه ٨٧ می فرماید « فَفَزِعَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ » تمام کسانی که در آسمان ها و زمین هستند، از ترس قیامت، روز قیامت بیمناک هستند. بعد افرادی را استثناء می کند و آن کسانی هستند که خدا اراده کرده است که نترسند.
اما در دنیا اگر خوف قیامت را داشته باشیم خوب و ممدوح است، قران در آیه سی هفت و سی و هشت سوره نور می فرماید « رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ........ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَارِ » انسان هایی هستند که تجارت و معامله، آنها را از ذکر خدا باز نمی دارد و در ادامه می فرماید، آنها از روز قیامت خوف دارند، این خوف خوبی است که ما الان نسبت به قیامت خائف باشیم. باز در سوره انسان ایه هفت قران می فرماید « يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا » کسانی هستند که نذر خود را اداء می کنند و می ترسند از روزی که شرّ آن گسترده است. آیه ۴۶ سوره الرحمان را بارها خوانده ایم، قران در این آیه می فرماید « وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ » برای کسانی که از مقام ربّ خائف باشند دو بهشت است « هم بهشت برزخ و هم بهشت آخرت » معنی این چیست؟ بعضی از مفسرین می فرمایند، یعنی خوف از مواقف قیامت. ما باید چکار کنیم که در روز فزع اکبر در امنیت باشیم؟ یکی از مهمترین راهکارها، همین تقوایی است که امام جمعه موظف است خودش و شما را به ان توصیه کند، انجام واجبات و ترک محرمات، و در راس واجبات، ولایت است. قران در آیه ٨٩ سوره نمل می فرماید « مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا وَهُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ » کسی که حسنه ای بیاورد، این برای او بهتر است، از ترس بزرگ روز قیامت در امان است. در بحارالانوار جلد هفت صفحه سی و چهار روایت داریم، « اَلْحَسَنَةُ مَعْرِفَةُ اَلْوَلاَيَةِ وَ حُبُّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ.... » حسنه، یعنی نسبت به ولایت شناخت داشته باشد و حبّ اهلبیت پیامبر ص. این توصیه به تقوا در خطبه اول است.
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و سی و ششم سوره بقره رسیدیم ، « قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ » بگوئید، بخدا و بر قرانی که بر ما نازل شده است و بر کتابی که به حضرت ابراهیم، حضرت اسمعیل، حضرت اسحاق و حضرت یعقوب و اسباط، ایمان آورده ایم و همچنین آنچه به حضرت موسی و حضرت عیسی داده است و آنچه به انبیاء داده شده است، ما بین انبیاء فرق نمی گذاریم، همه نبی هستند و تسلیم خدا هستیم
نکات آیه :
نکته اول : درباره « قُولُوا، بگوئید » است که شامل پیامبر ص و هم شامل مومنین می شود، هم مردم و هم هم پیامبر ص باید بگوید، به چه دلیل باید پیامبر ص باید بفرماید؟ به دلیل ایه ٢٨۵ سوره بقره « آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ ». هم پیامبر ص ایمان دارد و هم مومنین، واضح تر از ایه ٢٨۵ سوره بقره ، در ایه ٨۴ سوره آمده است « قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ...... » یا رسول الله بگو، ما ایمان آوردیم. پس پیامبر عزیز ما هم مصداقِ « قُولُوا » هستند. ای پیامبر و تمام امتت، بگوئید، بخدا و تمام کتب آسمانی و تمام انبیاء ایمان داریم
نکته دوم : این ایه، فرق ما مسلمانان را با یهودیان و مسیحیان بصورت واضح بیان می کند، مسیحیان و یهودیان می گویند، فقط ما و پیامبر ما ، یعنی خود محور و قبیله محور هستند، ضمنا، قران می فرماید، نسبت به نبی خودشان هم، هر آنچه پیامبرشان می گوید، اطاعت نمی کنند، بلکه هر آنچه مطابق میل آنها باشد، عمل می کنند. قران در آیه ٨٧ سوره بقره می فرماید « أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ » آیا وقتی برای شما پیامبری آمد و برای شما چیزی را آورد که میل و نفس شما با آن جور در نمی امد، پس شما تکبر کردید، بعضی از شما تکذیب کردید و بعضی هم قتل انجام دادید. پس در خود محوری و قبیله گرائیشان هم تمام کتاب خود را قبول نداشتند و مطابق با هوای نفس خود عمل می کردند. اما امت پیامبر ص، شما عزیزان، برادر و خواهر، حق محور هستید. هم به نبوت خاصه « حضرت محمد ص » ایمان دارید و هم به نبوت عامه « انبیاء سابق »، بدون در نظر گرفتن نژاد و قبیله. و این امت می تواند جهان را اداره کند.
نکته سوم : « وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا ». آنچه بر ما نازل شد. برادران و خواهران دقت کنید، می گوئیم، بر آنچه بر ما نازل شده است ایمان داریم. بر ما چه نازل شده است؟ در اینجا مفسرین دو بیان دارند، یک بیان رایج و معمولی و یک بیان عمیق تر
١_ بیان معمولی، این است که، می گویند، قران بر پیامبر عزیز ما نازل شده است و چون ما امت پیامبر ص هستیم، پس بواسطه پیامبر ص بر ما هم نازل شده است. جبرائیل، وحی را آورده است و بر قلب پیامبر ص نازل کرده است و وحی تمام شده است، ولی ما چون امت پیامبر هستیم، می گویند بواسطه پیامبر ص بر ما هم. نازل شده است.
٢ _ معنا و بیان دقیق این است، علی ع در خطبه ١۴٧ نهج البلاغه می فرماید « فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ » به این جمله افتخار کنید، قران تجلّی خداوند است، خدا در قران تجلّی کرده است. این قران ابتدا بر قلب پیامبر ص نازل شده است، نخستین بار تحمل این وزن سنگین وحی بر قلب مطهر پیامبر ص بوده است، تا از سنگینی آن کاسته شود، اگر قران مستقیم بر کوه نازل می شد، کوه متلاشی می شد، قران در ایه ٢١ سوره حشر می فرماید « لَوْ أَنْزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ .... » کوه این توان را ندارد که بصورت مستقیم قران را دریافت کند، بلا تشبیه، برق تولیدی در نیروگاه را در نظر بگیرید، اگر ابتدا به وسایل و لامپ منازل وارد شود، لامپ منفجر می شود. بلا تشبیه، وحی هم همین گونه است، این قلب مطهر و منّور پیامبر ص است که ظرفیت دارد در ابتدا وحی را دریافت کند، به تعبیر ایت الله جوادی املی، معارف، حقایق و باطن قران در قلب پیامبر ص می ماند ولی رشحات ، رقیقه و ظاهر آن به ما می رسد. طبق بیان معمولی، هنگامی که وحی نازل می شد، تمام می شود، اما طبق بیان دقیق، نزول وحی ادامه دارد، جبرائیل وحی را بر قلب پیامبر ص نازل می کند، این اول نزول وحی است. بعد از قلب مطهر پیامبر ص بر لب های مطهر پیامبر ص جاری می شود ، سپس از لب های مطهر پیامبر ص به گوش ما می رسد، لذا این هم ادامه وحی است، لذا تعبیر « وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا » یک تعبیر دقیق است، بدون واسطه است و پیامبر ص به ما رساند. ذیل این ایه از علی ع روایت داریم، در جواب « قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ » بگوئید « آمَنّا »، همانگونه که امام صادق ع می فرماید، هر جا « يا أَيـُّهَا الَّذينَ آمَنُوا » دیدید، شایسته است برای بنده که بگوید، لَبَّيْكَ رَبَّنَا. وَ إِذَا مَرَّ وَ «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا » يَقُولُ لَبَّيْكَ رَبَّنَا. این نشان میدهد، خطاب خداوند همین الان فعلیت دارد، خدا الان با ما سخن می گوید
نکته چهارم : « وَالْأَسْبَاطِ »، سِبط یعنی نوه، سَبط یعنی گسترش، اسباط، یعنی دوازده قبیله ای که از بچه های حضرت یعقوب بودند. ایه می فرماید، « مَا أُنْزِلَ إِلَىٰ.... وَالْأَسْبَاطِ » این سوال می شود که مگر دوازده پسر یعقوب نبی بودند؟ جواب، خیر است و فقط حضرت یوسف نبی بود. پس این تعبیر « مَا أُنْزِلَ إِلَىٰ.... وَالْأَسْبَاطِ » چیست؟ در تفسیر عیّاشی جلد اول صفحه ۶٢ می فرماید، هر کدام از قبایل دوازده گانه، خودشان دارای پیامبر بودند، نه این که فرزندان حضرت یعقوب نبی بودند
نکته پنجم : فرق میان « وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا » و « وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ» می باشد؟ ایه را مرور می کنیم « قولوا وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ » چرا برای بعضی از انبیا می
فرماید « مَا أُنْزِلَ » و برای بعضی می فرماید « مَا أُوتِيَ ». چندین فرق وجود دارد، یک فرق را عرض می کنم، « مَا أُنْزِلَ » یعنی کتاب، اما « مَا أُوتِيَ » اعم از کتاب و معجزات است. آنچه به موسی داده شد. کتاب آسمانی و معجزات. به همه آنها ایمان داریم
خدایا : ما را آشنا و عارف به معارف قرآن و عترت قرار بده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ :
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ، إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين اللهم صل علي محمد و آل محمد اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمة الزكيه حبيبت حبيبك و نبيك و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زين العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا و محمد ابن علي الجواد و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر،
روز جمعه ماه ذي حجه ايستاده در نماز جمعه
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام و همه شهدا، مخصوصاً ۲۴ هزار شهيد استان و شهداي منطقه و شهداي اين ايام و گذشتگان و مفاخرمان، سلامتي رهبر عزيزمان صلواتي اهدا بفرماييد.
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
درخطبهي دوم هم خود و شما را به رعايت تقواي الهي سفارش ميكنم
رسيديم به حكمت ۹۵ نهج البلاغه
لَا يَقِلُّ عَمَلٌ عملي كوچك نيست
مَعَ التَّقْوَى اگر اين عمل همراه با تقوا باشد
يك آب را شمادرمنزل آقا به همسر خودش تعارف ميكند، يك ليوان چايي استكان را به همسر خودش خانم يا آقا تعارف ميكند، اگر همراه با شد با تقوا اين عمل كوچك نيست،
لَا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّل
چطور عمل كوچك باشد اگر قبول بشود؟ عملي كه قبول شود ديگه ميماند با ما خواهران و برادران
عمل وقتي قبول شد در تمام ايام برزخ با ما هست، در تمام بي نهايت آخرت اين عمل با ما هست، وقتي عمل قبول بشود، ذيل اين فقرهي از نهج البلاغه شاهدين بزرگوار، من آيت الله خوئي را ديدم، ابن ابي الحديد را ديدم آيت الله مكارم عزيزان اشاره ميكنند ميفرمايند عبادتهاي ما يك شرط صحت دارد يك شرط قبول، نماز كه شما الان ميخواهيد انشاءالله نماز بخوانيم نماز يك شرايط دارد يك اجزاء دارد مثلا شرط نماز اين است كه ما با وضو باشيم، روبه قبله باشيم
اجزاءش فرض كنيد حمد و سوره مان بايد صحيح باشد
تمام اينها را موانع نبايد باشه مرحوم امام درتحرير جلد۱ صفحه ۱۵۵ فصل دارد در مقدمات نماز، به مقدمهي ۶ كه ميرسند ميفرمايد
ينبغي للمصلي إحضار قلبه بايد حضور قلب داشته باشد
ميفرمايد بايد تلاش كند موانع قبول نماز نيايد سراغ نمازش
هم شرايط صحت را بايد بياوريم هم موانع قبول را بايد دور كنيم از خودمان، اين فقره دارد ميگويد يك كاري كنيم نمازمان قبول باشد، روزه مان قبول باشد، خيراتمان قبول باشه، خوب چه چيزي مانع قبول است؟ امام در آن تحريرمي فرمايد بايد برحذر باشد نمازگزار از موانع قبول
من العجب خودپسندي
و الحسد حسادت
و الكبر، خودش را با ديگري مقايسه كند خودش را برتر ببيند
بل غيبه غيبت ديگران كردن و حبس الزكاه ندادن زكات و همينطور ندادن خمس
وسايرحقوق واجبه اينها ميفرمايد موانع قبول هستند.
خوش به حال نمازگزاري و مسلماني كه هم شرايط صحت را دركارهايش دارد و هم شرايط قبول را اين توصيه به تقوا
اما مناسبتها من خطبه ام را ميخواهم كوتاه كنم تا انشاءالله نماز باران بخوانيم بعد از نماز عصر
اولا يك دختر خانم از منطقهي كاشان شهرستان آران و بيدگل به نام خانم مبيني اولين مدال طلاي مسابقات آسيايي كرهي جنوبي را در پرش طول ۶ متر و۴۰ سانتي متر به دست آوردند، دانشجوي دندانپزشكي هستند، ما افتخار ميكنيم كه دختر خانمهاي ما با حفظ حجاب اسلامي در رشتههاي مختلف علمي ورزشي و امثال ذالك صاحب مدال بشوند، برايشان آرزوي توفيق هم داريم
نكتهي دوم، امروز آقاي استاندار دركاشان هستند، رئيس كل بانك مركزي آقاي دكتر فرزين دركاشان اند، رئيس بانك ملي كل هم دركاشان هستند، من به آقاي فرزين گفتم سهم بانكهاي ما را از وام قرض الحسنه زياد كنيد كه اين عامل ميشود جلو رباخواري را ميگيرد اگر بعضي از جاها ميبينيد ميروند سراغ ربا، يك عاملش اين است كه مردم نياز دارند به قرض، وام و وامي در بانك وجود ندارد۳-۴ تا نامه با فرماندارمحترم و نمايندهي محترم مشتركا امضاء كرديم خدمت ايشان داديم، سخنراني رهبر معظم درجمع استانداران انشاءالله مكرر اين را هم ما گوش كنيم هم استانداران عزيزمان يك سفارشي كه آقا كردند فرمودندكه استانداران در اين۴ سال كار اقتصادي نكنند فقط كارخودشان را انجام بدهند ولو قبلا هم ايشان يك مدير اقتصادي بوده فعلا در آن ۴ سال بگذارد متمركز باشد دركار دولتي، كه مبادا به اسم او سوء استفاده بشود خودش واعضاي خانوادهاش ببينيد توصيههاي كليدي براي سلامت عرض شود دولت محترم
بحث روز عرفه را داريم ۱۴ خرداد را داريم ۱۵ خرداد را داريم رحلت حضرت امام و نصب رهبر معظم به امامت و ولايت امر بعد از امام راحل من همهي اينها را با حديثي از امام باقرعليه السلام كه ۷ ذي حجه روز شهادت ايشان است جمع ميكنم در ماده صوره يعني انقلاب در ميزان الحكمه امام باقر عليه السلام فرمودند
كَأَنِّي بِقَوْمٍ من دارم مردمي را ميبينم
قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ از مشرق زمين قيام ميكنند
يَطْلُبُونَ الْحَقَّ حق را طلب ميكنند اما
فَلَا يُعْطَوْنَهُ حق را به آنها نميدهند حكام ظالمي كه شاهنشاهاني كه وجود دارند حق را به اين مردم نميدهند اما اين مردم ساكت نمينشينند قيام مجدد، قيام دوم، قيام سوم، بالاخره آن نظام شاهنشاهي را ساقط ميكنند بعد ميفرمايد آن حكومت زمينهساز ميماند اين اشارت است خواهران و برادران از امام باقر عليه السلام ميفرمايد
وَ لَا يَدْفَعُونَهَا اين حكومت زمينه ساز را كه تشكيل دادند نميدهند مگر به صاحب امر يعني امام زمان صلوات الله عليه
وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ كشتههاي اين انقلاب شهيدند
أَمَا آگاه باشيد
إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ اگر من امام باقر عليه السلام آن حكومت زمينهساز را درك ميكردم
لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي جان خودم را حفظ ميكردم، نگه ميداشتم
لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. براي امام زمان بزرگاني كه در مهدويت كاركردند از اين جملهي امام باقر عليهالسلام استفاده كردند اين كه حضرت فرمود خودم را نگه ميداشتم براي صاحب الامريعني بين حكومت زمينه ساز تا حكومت جهاني امام عصر عليه السلام عمر به اندازهي يك عمر معمولي فاصله است،
انشاءالله اگر بداعي حاصل نشود تغييري به وجود نيايد اگرحرفهاي رهبر معظم را گوش كنيم انشاءالله اين بشارت نزديكي ظهور لَاسْتَبْقَيْتُ خودم را نگه ميدارم نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. نزديكي ظهور را انشاءالله بشارت ميدهد
شبيه اين پيامبر اعظم فرمودند حكومت زمينه سازي به وجود ميآيد اينها همه تعريف از امام و ۱۴ خرداد است ميفرمايد
فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ مِنْكُمْ هركس آن حكومت زمينه ساز را درك كند هرجاي كرهي زمين باشد،
فَلْيَأْتِهِمْ بايد بيايد به اين حكومت كمك كند
امروز تمام مسلمانان عالم به دستور پيغمبر اكرم موظفند به جمهوري اسلامي كمك كنند
وَ لَوْ حَبْواً عَلَى الثَّلْجِ. ولو سينه خيز روي برف بروند بايد به اين حكومت زمينه ساز كمك كنند بماند مستقر، مستحكم بماند
فَإِنَّهَا رَايَاتُ هُدًى، پرچمي كه اين حكومت زمينه ساز بلندكرده است پرچم هدايت است
من ديشب سخنران بودم درشهرستان تيران وكرون براي آيت الله امامي، آيت الله امامي كسي بود كه مرحوم آيت الله آشيخ عبدالقائم شوشتري بعداز رحلت ايت الله امامي به پسر ايشان گفت پدرشما چند بار تشرف داشت خدمت امام زمان عليه السلام، بعد اين شخصيت بزرگوار آيت الله سيد محمد باقر امامي، پسرشان نقل كرد گفت وقتي من ميگفتم پاي سخنراني فلاني بودم اولين سوالي كه از من ميكرد اين بود گفت آن سخنران پايان صحبتش لابه لاي صحبتش براي رهبري معظم انقلاب دعا كرد يا نه؟ اگر ميگفتم نه، ناراحت ميشد پدرم ميگفت اين عمامهاي كه روي سر من است از بركت ايشان است، ميگويد سؤال كردم اگر آيت الله شهيد بهشتي زنده بود رهبر عزيز فعلي ما هم زنده بود كدامشان رهبر ميشدند؟ آيت الله امامي كه آيت الله مظاهري فرمودند دراستان اصفهان بي نظير در ايران كم نظير، فرمود مقايسهي بين شهيد بهشتي و رهبرم عظم ميكنيد من به شما جواب ميدهم، ر هبر معظم حضرت آيت الله خامنه اي براي رهبري ساخته شده است.
دررابطه با آب ما هم وظيفه داريم عرض شود كه زير ساختها را درست كنيم مخازن براي ذخيره موظفند دولت بيشتر كند، هم اين سهم آب و كشاورزي كه ۹۰% آب را به خودش اختصاص ميدهد روشهاي آبياري سنتي بايد تغيير كند هدر رفت زير ساختها بايد از بين اين هدر رفت خيلي مهم است ما دربخش خانگي ۷ درصد مصرف داريم، درصنعت ۳ درصد، بيشتر مصرف آب دربخش كشاورزي است ولي وظيفهي من و شما درخانه همان صرفه جويي هست حديث داريم از پيامبر عزيزمان فرمودند براي وضو يك مد، مد يعني ۷۵۰ گرم آب كفايت ميكند و براي يك غسل، يك ساع، ساع يعني سه كيلو كفايت ميكند، بعد حضرت فرمود كساني خواهند آمد در آينده ميگويند اين مقدار كم است حديث داريم از امام صادق عليه السلام در وسائل كه فرمود اگر آب زياد بود بيش از اين مصرف كنيد اشكالي ندارد، ولي اگركم بود مواظب باشيد اسراف نكنيد حتي در وضو كه اين به معناي بطلان وضو است عين روايت وسائل هست.
يك وظيفه هم من و شما داريم دعا، صحيفهي سجاديه دعاي ۱۹ را مكرر بخوانيم و يكي هم نماز استثغا كه انشاءالله امروز ميخوانيم، مرحوم امام در تحرير ميفرمايد كي ما نماز استثغا بخوانيم؟ زماني كه خداي متعال باران رحمت خودش را منع كند بر شهرما كشور ما استان ما، علتش چيه؟ ميفرمايد آنچه كه از روايات به دست ميآيد ومنع السماء قطرها اگر اسمان بارش خودش را منع كرد لاجل شيوع المعاصي
گناه است كفران نعمت است منع حقوق است، تخفيف است كم فروشي درمكيال الميزان است، ظلم و دغل و فريب است هر چه امربه معروف و نهي از منكر است منع زكات است، حكم به غير ما انزل الله كه اينا موجب غضب رحمان ميشود ممكن است كسي بگويد چرا در اروپا ميآيد جواب اين سنت ديگري آنجا خدا دارد اعمال ميكند، هرنعمتي كه نشانهي خوشحالي خدا نيست، اما در بين جامعهي اسلامي و ايماني اگر اين گناهان شيوع پيدا كند اين غضب خدا را با حبس امطار و باران به دنبال دارد
نماز باران مثل نماز عيد فطر و عيد قربان است دو ركعت حمد يك سوره كه من قل هوالله را ميخوانم بعد ۵ تا قنوت در ركعت اول دارد، ۴ تا قنوت در ركعت دوم، به يك صلوات و يك دعاي باران
اللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَیثَ، خدا به ما غيث و باران خودت را ارزاني بفرما كفايت ميكند و بعد از اينكه اين دو ركعت را خوانديم من ميآيم اينجا عباي خودم را بر عكس ميكنم و ۴ تا ذكر را صد بار بيان ميكنيم
آن ذكرها را انشاءالله با هم ميگوييم و بعد يك درخواست متضرعانه به درگاه خداي متعال
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (۱)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (۲)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (۳)
اللهم عجل لوليك الفرج
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين اللهم صل علي محمد و آل محمد اللهم صل علي علي اميرالمؤمنين و صل علي الصديقه الطاهره فاطمة الزكيه حبيبت حبيبك و نبيك و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنه و علي علي ابن الحسين زين العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا و محمد ابن علي الجواد و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري اللهم صل علي حجة ابن الحسن المهدي القائم المنتظر،
روز جمعه ماه ذي حجه ايستاده در نماز جمعه
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فیهَا طَوِیلا
شادی روح حضرت امام و همه شهدا، مخصوصاً ۲۴ هزار شهيد استان و شهداي منطقه و شهداي اين ايام و گذشتگان و مفاخرمان، سلامتي رهبر عزيزمان صلواتي اهدا بفرماييد.
اوصيكم و نفسي بتقوي الله
درخطبهي دوم هم خود و شما را به رعايت تقواي الهي سفارش ميكنم
رسيديم به حكمت ۹۵ نهج البلاغه
لَا يَقِلُّ عَمَلٌ عملي كوچك نيست
مَعَ التَّقْوَى اگر اين عمل همراه با تقوا باشد
يك آب را شمادرمنزل آقا به همسر خودش تعارف ميكند، يك ليوان چايي استكان را به همسر خودش خانم يا آقا تعارف ميكند، اگر همراه با شد با تقوا اين عمل كوچك نيست،
لَا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّل
چطور عمل كوچك باشد اگر قبول بشود؟ عملي كه قبول شود ديگه ميماند با ما خواهران و برادران
عمل وقتي قبول شد در تمام ايام برزخ با ما هست، در تمام بي نهايت آخرت اين عمل با ما هست، وقتي عمل قبول بشود، ذيل اين فقرهي از نهج البلاغه شاهدين بزرگوار، من آيت الله خوئي را ديدم، ابن ابي الحديد را ديدم آيت الله مكارم عزيزان اشاره ميكنند ميفرمايند عبادتهاي ما يك شرط صحت دارد يك شرط قبول، نماز كه شما الان ميخواهيد انشاءالله نماز بخوانيم نماز يك شرايط دارد يك اجزاء دارد مثلا شرط نماز اين است كه ما با وضو باشيم، روبه قبله باشيم
اجزاءش فرض كنيد حمد و سوره مان بايد صحيح باشد
تمام اينها را موانع نبايد باشه مرحوم امام درتحرير جلد۱ صفحه ۱۵۵ فصل دارد در مقدمات نماز، به مقدمهي ۶ كه ميرسند ميفرمايد
ينبغي للمصلي إحضار قلبه بايد حضور قلب داشته باشد
ميفرمايد بايد تلاش كند موانع قبول نماز نيايد سراغ نمازش
هم شرايط صحت را بايد بياوريم هم موانع قبول را بايد دور كنيم از خودمان، اين فقره دارد ميگويد يك كاري كنيم نمازمان قبول باشد، روزه مان قبول باشد، خيراتمان قبول باشه، خوب چه چيزي مانع قبول است؟ امام در آن تحريرمي فرمايد بايد برحذر باشد نمازگزار از موانع قبول
من العجب خودپسندي
و الحسد حسادت
و الكبر، خودش را با ديگري مقايسه كند خودش را برتر ببيند
بل غيبه غيبت ديگران كردن و حبس الزكاه ندادن زكات و همينطور ندادن خمس
وسايرحقوق واجبه اينها ميفرمايد موانع قبول هستند.
خوش به حال نمازگزاري و مسلماني كه هم شرايط صحت را دركارهايش دارد و هم شرايط قبول را اين توصيه به تقوا
اما مناسبتها من خطبه ام را ميخواهم كوتاه كنم تا انشاءالله نماز باران بخوانيم بعد از نماز عصر
اولا يك دختر خانم از منطقهي كاشان شهرستان آران و بيدگل به نام خانم مبيني اولين مدال طلاي مسابقات آسيايي كرهي جنوبي را در پرش طول ۶ متر و۴۰ سانتي متر به دست آوردند، دانشجوي دندانپزشكي هستند، ما افتخار ميكنيم كه دختر خانمهاي ما با حفظ حجاب اسلامي در رشتههاي مختلف علمي ورزشي و امثال ذالك صاحب مدال بشوند، برايشان آرزوي توفيق هم داريم
نكتهي دوم، امروز آقاي استاندار دركاشان هستند، رئيس كل بانك مركزي آقاي دكتر فرزين دركاشان اند، رئيس بانك ملي كل هم دركاشان هستند، من به آقاي فرزين گفتم سهم بانكهاي ما را از وام قرض الحسنه زياد كنيد كه اين عامل ميشود جلو رباخواري را ميگيرد اگر بعضي از جاها ميبينيد ميروند سراغ ربا، يك عاملش اين است كه مردم نياز دارند به قرض، وام و وامي در بانك وجود ندارد۳-۴ تا نامه با فرماندارمحترم و نمايندهي محترم مشتركا امضاء كرديم خدمت ايشان داديم، سخنراني رهبر معظم درجمع استانداران انشاءالله مكرر اين را هم ما گوش كنيم هم استانداران عزيزمان يك سفارشي كه آقا كردند فرمودندكه استانداران در اين۴ سال كار اقتصادي نكنند فقط كارخودشان را انجام بدهند ولو قبلا هم ايشان يك مدير اقتصادي بوده فعلا در آن ۴ سال بگذارد متمركز باشد دركار دولتي، كه مبادا به اسم او سوء استفاده بشود خودش واعضاي خانوادهاش ببينيد توصيههاي كليدي براي سلامت عرض شود دولت محترم
بحث روز عرفه را داريم ۱۴ خرداد را داريم ۱۵ خرداد را داريم رحلت حضرت امام و نصب رهبر معظم به امامت و ولايت امر بعد از امام راحل من همهي اينها را با حديثي از امام باقرعليه السلام كه ۷ ذي حجه روز شهادت ايشان است جمع ميكنم در ماده صوره يعني انقلاب در ميزان الحكمه امام باقر عليه السلام فرمودند
كَأَنِّي بِقَوْمٍ من دارم مردمي را ميبينم
قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ از مشرق زمين قيام ميكنند
يَطْلُبُونَ الْحَقَّ حق را طلب ميكنند اما
فَلَا يُعْطَوْنَهُ حق را به آنها نميدهند حكام ظالمي كه شاهنشاهاني كه وجود دارند حق را به اين مردم نميدهند اما اين مردم ساكت نمينشينند قيام مجدد، قيام دوم، قيام سوم، بالاخره آن نظام شاهنشاهي را ساقط ميكنند بعد ميفرمايد آن حكومت زمينهساز ميماند اين اشارت است خواهران و برادران از امام باقر عليه السلام ميفرمايد
وَ لَا يَدْفَعُونَهَا اين حكومت زمينه ساز را كه تشكيل دادند نميدهند مگر به صاحب امر يعني امام زمان صلوات الله عليه
وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ كشتههاي اين انقلاب شهيدند
أَمَا آگاه باشيد
إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ اگر من امام باقر عليه السلام آن حكومت زمينهساز را درك ميكردم
لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي جان خودم را حفظ ميكردم، نگه ميداشتم
لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. براي امام زمان بزرگاني كه در مهدويت كاركردند از اين جملهي امام باقر عليهالسلام استفاده كردند اين كه حضرت فرمود خودم را نگه ميداشتم براي صاحب الامريعني بين حكومت زمينه ساز تا حكومت جهاني امام عصر عليه السلام عمر به اندازهي يك عمر معمولي فاصله است،
انشاءالله اگر بداعي حاصل نشود تغييري به وجود نيايد اگرحرفهاي رهبر معظم را گوش كنيم انشاءالله اين بشارت نزديكي ظهور لَاسْتَبْقَيْتُ خودم را نگه ميدارم نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. نزديكي ظهور را انشاءالله بشارت ميدهد
شبيه اين پيامبر اعظم فرمودند حكومت زمينه سازي به وجود ميآيد اينها همه تعريف از امام و ۱۴ خرداد است ميفرمايد
فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ مِنْكُمْ هركس آن حكومت زمينه ساز را درك كند هرجاي كرهي زمين باشد،
فَلْيَأْتِهِمْ بايد بيايد به اين حكومت كمك كند
امروز تمام مسلمانان عالم به دستور پيغمبر اكرم موظفند به جمهوري اسلامي كمك كنند
وَ لَوْ حَبْواً عَلَى الثَّلْجِ. ولو سينه خيز روي برف بروند بايد به اين حكومت زمينه ساز كمك كنند بماند مستقر، مستحكم بماند
فَإِنَّهَا رَايَاتُ هُدًى، پرچمي كه اين حكومت زمينه ساز بلندكرده است پرچم هدايت است
من ديشب سخنران بودم درشهرستان تيران وكرون براي آيت الله امامي، آيت الله امامي كسي بود كه مرحوم آيت الله آشيخ عبدالقائم شوشتري بعداز رحلت ايت الله امامي به پسر ايشان گفت پدرشما چند بار تشرف داشت خدمت امام زمان عليه السلام، بعد اين شخصيت بزرگوار آيت الله سيد محمد باقر امامي، پسرشان نقل كرد گفت وقتي من ميگفتم پاي سخنراني فلاني بودم اولين سوالي كه از من ميكرد اين بود گفت آن سخنران پايان صحبتش لابه لاي صحبتش براي رهبري معظم انقلاب دعا كرد يا نه؟ اگر ميگفتم نه، ناراحت ميشد پدرم ميگفت اين عمامهاي كه روي سر من است از بركت ايشان است، ميگويد سؤال كردم اگر آيت الله شهيد بهشتي زنده بود رهبر عزيز فعلي ما هم زنده بود كدامشان رهبر ميشدند؟ آيت الله امامي كه آيت الله مظاهري فرمودند دراستان اصفهان بي نظير در ايران كم نظير، فرمود مقايسهي بين شهيد بهشتي و رهبرم عظم ميكنيد من به شما جواب ميدهم، ر هبر معظم حضرت آيت الله خامنه اي براي رهبري ساخته شده است.
دررابطه با آب ما هم وظيفه داريم عرض شود كه زير ساختها را درست كنيم مخازن براي ذخيره موظفند دولت بيشتر كند، هم اين سهم آب و كشاورزي كه ۹۰% آب را به خودش اختصاص ميدهد روشهاي آبياري سنتي بايد تغيير كند هدر رفت زير ساختها بايد از بين اين هدر رفت خيلي مهم است ما دربخش خانگي ۷ درصد مصرف داريم، درصنعت ۳ درصد، بيشتر مصرف آب دربخش كشاورزي است ولي وظيفهي من و شما درخانه همان صرفه جويي هست حديث داريم از پيامبر عزيزمان فرمودند براي وضو يك مد، مد يعني ۷۵۰ گرم آب كفايت ميكند و براي يك غسل، يك ساع، ساع يعني سه كيلو كفايت ميكند، بعد حضرت فرمود كساني خواهند آمد در آينده ميگويند اين مقدار كم است حديث داريم از امام صادق عليه السلام در وسائل كه فرمود اگر آب زياد بود بيش از اين مصرف كنيد اشكالي ندارد، ولي اگركم بود مواظب باشيد اسراف نكنيد حتي در وضو كه اين به معناي بطلان وضو است عين روايت وسائل هست.
يك وظيفه هم من و شما داريم دعا، صحيفهي سجاديه دعاي ۱۹ را مكرر بخوانيم و يكي هم نماز استثغا كه انشاءالله امروز ميخوانيم، مرحوم امام در تحرير ميفرمايد كي ما نماز استثغا بخوانيم؟ زماني كه خداي متعال باران رحمت خودش را منع كند بر شهرما كشور ما استان ما، علتش چيه؟ ميفرمايد آنچه كه از روايات به دست ميآيد ومنع السماء قطرها اگر اسمان بارش خودش را منع كرد لاجل شيوع المعاصي
گناه است كفران نعمت است منع حقوق است، تخفيف است كم فروشي درمكيال الميزان است، ظلم و دغل و فريب است هر چه امربه معروف و نهي از منكر است منع زكات است، حكم به غير ما انزل الله كه اينا موجب غضب رحمان ميشود ممكن است كسي بگويد چرا در اروپا ميآيد جواب اين سنت ديگري آنجا خدا دارد اعمال ميكند، هرنعمتي كه نشانهي خوشحالي خدا نيست، اما در بين جامعهي اسلامي و ايماني اگر اين گناهان شيوع پيدا كند اين غضب خدا را با حبس امطار و باران به دنبال دارد
نماز باران مثل نماز عيد فطر و عيد قربان است دو ركعت حمد يك سوره كه من قل هوالله را ميخوانم بعد ۵ تا قنوت در ركعت اول دارد، ۴ تا قنوت در ركعت دوم، به يك صلوات و يك دعاي باران
اللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَیثَ، خدا به ما غيث و باران خودت را ارزاني بفرما كفايت ميكند و بعد از اينكه اين دو ركعت را خوانديم من ميآيم اينجا عباي خودم را بر عكس ميكنم و ۴ تا ذكر را صد بار بيان ميكنيم
آن ذكرها را انشاءالله با هم ميگوييم و بعد يك درخواست متضرعانه به درگاه خداي متعال
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (۱)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (۲)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (۳)
اللهم عجل لوليك الفرج