/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر
تاریخ ارسال:۱۴۰۳ دوشنبه ۷ خرداد
چاپ خبر
جلسه بیستم از سلسه جلسات درس های نهج البلاغه جلسه بیستم از سلسه جلسات اخلاق با موضوع تفسیر خطبه اول از نهج البلاغه شریف به تدریس حجت الاسلام حسینی دوشنبه 7 خردادماه 1403 بعداز نماز ظهر و عصر در مسجد بقیه الله دانشگاه برگزار شد.

جلسه بیستم از سلسه جلسات اخلاق با موضوع  تفسیر خطبه اول از نهج البلاغه شریف به تدریس حجت الاسلام حسینی دوشنبه 7 خردادماه 1403 بعداز نماز ظهر و عصر در مسجد بقیه الله دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه ضمن مرور نکات جلسه ی قبل به ادامه ی تفسیر خطبه ی اول از نهج البلاغه پرداخته شد :  (ثمّ انشا "سبحانه" فتق الاجواء و شقّ الارجاء و سکائک الهواء ،‌  فأجرى فیها ماءاً متلاطماً تیاره، متراکماً زخاره .....)

آیت الله مکارم در شرح نهج البلاغه و در رابطه با عبارت فوق می فرمایند: این جملات نهج البلاغه نشان می دهد نخستین آفرینش در جهان ماده چه چیزی بوده است ، در این قسمت حضرت امیر (ع) به این سوال پاسخ می دهند و می فرمایند: اولین آفرینش ، فضای جهان بوده است ، فضایی که استعداد برای کهکشان ها و سیارات و منظومه ها دارند.

در این رابطه نیز آیت الله مکارم مثال نقاشی را میزنند که برای کشیدن یک نقاشی بزرگ در ابتدا صفحه ی کاغذ وسیعی را آماده می کند.

آیت الله جوادی آملی در شرحشان  به نام سلونی قبل ان تفقدونی ج1 ص 161 می فرمایند: امروز دانشمندان به این حقیقت رسیده اند که آب تشکیل شده  از هیدروژن و اکسیژن است، آفرینش موجودات سپهری و آسمان نیز از هوا و توده ی بخار آغاز شده است  که حضرت امیر هم در این عبارات به این نظریه ی دانشمندان اشاره کرده اند.

کلام امیر المومنین  در این عبارت شرح آیه ی 30 سوره ی انبیا است ، در آن زمان یک تفکر مادی وجود داشت که مادی گرایان خالقیت خدا را قبول داشته اند ولی تدبیر عالم را در دست آلهه میدانستند ، خداوند متعال این تفکر را در آیه ی 30 سوره انبیاء نقض میکند و می فرماید : أولمْ یر الّذین کفروا أنّ السّماوات والْأرْض کانتا رتْقًا ففتقْناهما

در المیزان ذیل این آیه ی شریفه داریم : رتق به معنای اتصال دو چیز است و فتق یعنی جداسازی ، خداوند متعال در اینجا میفرماید آسمانها و زمین رتق بوده اند (متصل بوده اند  ) ما آنها را فتق کردیم .

تفسیری که آیت الله مکارم ذیل آیه ی 30 انبیا دارند می فرمایند 3 نظریه برای این رتق و فتق وجود دارد:

نظریه اول : مجموعه جهان ماده یک  توده ای از بخار بوده  سپس در اثر انفجارات درونی  تجزیه شده و منظومه ی شمسی و کهکشان ها و امثالهم به وجود آمده است (رتق منظور همان بخار سوزان ، فتق منظور آن انفجار درونی)

 

 نظریه دوم : جهان ماده ، یک ماده ی واحد به هم پیوسته بوده است ،سپس آن ماده ی واحد با گذشت زمان از هم جدا شده اند و ترکیبات جدیدی به وجود آمد و تبدیل به انواع جمادات ، حیوانات ،موجودات آسمانها و زمین و... شده اند (رتق منظور یک ماده ی واحد ، فتق گذر زمان )

 

نظریه سوم : در روایات ما و از جمله در تفسیر قرآن آمده که شخصی نزد امام باقر (ع) آمد و از ایشان شرح آیه ی 30 سوره ی انبیا را خواستند و گفتند آیا این آیه به آن معناست که آسمانها و زمین به هم چسبیده بوده است ؟ امام باقر فرمودند : منظور از رتق برای آسمان یعنی از آسمان باران نمی آمد ، و برای زمین نیز یعنی در آن گیاهی رویش نداشت و فتق آنان نیز به معنای بارش باران و روییدن گیاهان است.

حجت الاسلام حسینی ضمن بیان موارد فوق نکته ای را نیز متذکر شدند: که درادامه ی بیان مسئله ی اولین آفرینش در جهان ماده ، بحث دیگری هم وجود دارد به نام اولین مخلوق در عالم ،که در این زمینه نظریات متفاوت است از جمله ذیل آیه ی 75 سوره ص که مرحوم علامه طباطبائی و شبر می فرمایند  "العالین" موجوداتی هستند که مقامشان  از امر "اسجدو" بالاتر بوده است و در روایت می فرمایند که آنان محمد و آل محمد بود ه اند.

خداوند ازنکات مهم در آفرینش آسمانها و زمین در هدف خلقت را یک هدف علمی در آیه ی 12 سوره طلاق بیان میفرمایند و یک هدف عملی در آیه ی 56 سوره ی ذاریات آورده اند ، در هدف علمی خلقت میفرمایند آن خدا خدایی است که آفرینش را انجام داه تا ما به یک شناخت از خدا برسیم ( هدف معرفت الله است ) ، هدف عملی خلقت نیز به بیان ساده "عبودیت" است (تسلیم خدای متعال بودن)

برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.