/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤
۱۴۰۴ يکشنبه ۲۷ مرداد
صفحه اصلی
اخبار
پیامها و نامهها
زندگینامه
خطبه نماز جمعه
دروس
پیام سفیر
در محضر معصوم(ع)
شرح صحیفه سجادیه
سلسله درسهای نهجالبلاغه
مبانی فکری شهید مطهری(ره)
حضور در مدارس-سال سوم
حضور در مدارس-سال دوم
حضور در مدارس-سال اول
سخن نوشته
پاسخ به سوالات
عکس
فیلم
ارتباط با دفتر
تاریخ ارسال:
۱۴۰۴ جمعه ۲۵ مرداد
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی بیست و چهارم مرداد 1404
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی بیست و چهارم مرداد 1404
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا وَحَبیبِ قُلُو بنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و شصت و ششمین خطبه در کاشان مُکرّم، بیست و چهارم مردادماه و بیست و یکم صفر ١۴۴٧ ، خود و شما عزیزان را به رعایت بیشتر تقوا، سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». بدون زاد و توشه نمی توانیم به مسافرت برویم، سفر اربعین زاد و توشه می خواهد، سفر بی نهایت آخرت هم زاد و توشه می خواهد و ان تقوا می باشد. تقوا، یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و دهمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ تَوِّجْنِي بِالْكِفَايَةِ » خدایا، تاج کفایتِ خودت را بر سر ما بگذار. شرح این عبارت را از ایت الله جوادی آملی بیان می کنم. ایت الله جوادی املی در پیامی که به مناسبت رحلت ایت الله واعظ طبسی « تولیت و مدیر اسبق علی بن موسی الرضا ع » صادر نمودند به این عبارت اشاره نمودند و فرمودند، خدایا، تدبیر، مدیریت، مربی بودنِ پاک و دقیق و علمی را، تو به من یاد بده « وَ تَوِّجْنِي بِالْكِفَايَةِ ، » خدایا کمکم کن، ما چیزی نداریم، مدیریت صحیح و دست پاک را تو به ما بده. اینطور نباشد، روزی این مسئولیت را با سلام و صلوات و خوشامد مردم بپذیریم و خدای ناکرده، انسان بعد از چند سال با یک اختلاس و بی ابرویی کنار برود. « اللَّهُمَّ تَوِّجْنِي بِالْكِفَايَةِ ، » خدایا اسبابی که باعث می شود که انسان، مدیری متعهد و متخصص باشد. درسی که لازم است، آن خانواده ای که لازم است تا در کنار انسان، ان بار سنگین امانت، که یک تاج است را بخوبی به سر منزل برسد، خدایا، این مدال مدیریت را تو باید بدهی. ان فهم، که من چگونه بتوانم فقر را ریشه کن کنم، تولید و اشتغال را گسترش بدهم، خدا تو باید به ما بدهی « اللَّهُمَّ وَ تَوِّجْنِي بِالْكِفَايَةِ ، خدایا مدیریت صحیح را به همه ما، اعم از مدیران ملی استانی و شهرستانی، عطاء بفرما.
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و چهل و هفتم سوره بقره رسیدیم ، « الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ » حق از سوی خدا صادر می شود و هرگز از کسانی که شک و تردید دارند مباش
نکات آیه :
نکته اول : بزرگان تفسیر می فرمایند، قران می فرماید « الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ » حق از سوی پروردگار است، نفرمود « الْحَقُّ مَعَ رَبِّكَ » حق همراه با خداوند است. فرق این دو چیست؟ علامه ره در جلد دوم المیزان، ذیل ایه شصت آل عمران « أَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرينَ، از شک کنندگان مباش» می فرماید، « أَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ » از بدیع ترین و زیباترین عبارات قرانی است، زیرا، این ایه نمی فرماید « الْحَقُّ مَعَ رَبِّكَ » در کنار خدا حقی وجود دارد. اگر حقی بخواهد در کنار خداوند باشد با توحید سازگار نسیت، خداوند یکتا می باشد، می فرماید « الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ » هر حقی در دنیا وجود دارد، یک مخلوقی از مخلوقات خداوند است که از سوی خداوند صادر شده است و جلوه ای از جلوات خداوند است که او حقِ مطلق است. ،حقِ مطلق خداوند است، و این در ایات قران مکرر امده است که به سه نمونه اشاره می کنم:
١ _ آیه ۶٢ سوره حج « ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ » حقِ مطلق خداوند است
٢ _ آیه ١١۴ سوره طه « فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ »
٣ _ آیه ٣٢ سوره یونس « فَذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ » حقِ مطلق، که هر چه به گذشته یا اینده « به ازل یا ابد » برویم، حق، خداوند است. کنارِ حقِ مطلق نمی توانیم حق دومی را بگذاریم و بگوئیم « الْحَقُّ مَعَ رَبِّكَ ». حق ناشی از خداوند است، حتی وجود امیرالمومنین علی ع، که می گوئیم « عَلیٌ مِعَ الحَق » این جا حضرت علی ع مخلوقی از مخلوقات خداوند است، کنار حق تعالی موجود نامحدودی نیست، محدود است و از خداوند ناشی شده است، لذا در زیارت آل یس می خوانیم « أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ اَنَّ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ أَنَّ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِرْصَادَ حَقٌّ وَالمیزانَ حَقٌ » تمام این حق هایی که نام بردیم، موجوداتی هستند، ثابت و محدود، از خداوند نامحدود، که حقِ مطلق است و صادر شده است.
تمام حق هایی که نام بردم و همچنین، قران، وجود پیامبر ص، وجود امیرالمومنین علی ع، بحث قبله و اصل نبوت، تمام این ها حق هستند اما « الْحَقُّ مِن رَبِّكَ ». این ها ناشی از حقِ مطلق هستند.
نکته دوم : « فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ». هرگر نباش از کسانی که در حقانیت قران شک می کنند. ایت الله جوادی املی در تسنیم، جلد هفت می فرماید، خدا، کلامی که بیان می کند، تاکیدهای ان کلام، متفاوت است. مثلاً می خواهیم به فرزند خود بگوئیم ظلم نکن، یک بار می گوئیم « لا تَظلِم، ظلم نکن» این درجه ای از اهمیت را دارد. یک بار می گوئیم « لا تکُ ظالماً، ظالم نباش » این شدیدتر است و از این مهمتر، می گوئیم، جمعی ظالم هستند، تو یکی از ان ظالمین مباش، می گوئیم« لا تکُ مِن الظالِمین ». درجه اهمیت بالاتر رفت. و اگر همین را بخواهیم با تاکید بسیار بالاتر بگوئیم، می گوئیم « لا تَکونُنَّ مِن الظالِمین » مشابه این ها در قران آمده است. خدا در ایه ١۴٧ سوره بقره از این ادبیات استفاده کرده است، خداوند نفرمود، شک نکن، نفرمود، نباش شک کننده، نفرمود، یکی از شک کنندگان مباش، بلکه فرمود، هرگز، هرگز، یکی از شک کنندگان مباش « لَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ » نهایت تاکید، برای این که انسان از شک کنندگان نباشد. مشابه این، البته بدون تاکید در آیه ۶٠ سوره آل عمران آمده است « أَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرينَ ». بعد از این ایه و در ایه ۶١ آل عمران، جریان مباهله می باشد. یا رسول الله از ممترین مباش. خدا واحد است. خدا « لَم یَلِد وَ لَم یُولَد » است. پس نکته دوم این است که، نهایت و شدت تاکید امده است که مبادا در حقانیت، قران، قبله و نبوت شک کنیم. به هیچ وجه، شک نداشته باش، حق از جانب خداوند امده است، نبوت حق است، قران حق است، صراط حق است، روز قیامت و رجعت حق است
نکته سوم : حضرت علی ع در خطبه چهارم نهج البلاغه می فرماید « مَا شَكَكْتُ فِي الْحَقِّ مُذْ اُرِيتُهُ » از زمانی که حق به من نشان داده شد، لحظه و کمتر از لحظه، هیچ شکی در حق نکردم. علامه ره در المیزان می فرماید، ظاهر ایه این است که، خطاب ایه به پیامبر ص است که در قران و نبوت شک نکن، اما، خطاب ایه با ما می باشد. ای مردم، ای خواهران، ای برادران، ای جوانان، ای مردم. کاشان، ای مردم اصفهان و ای همه شنوندگان، شک نکنید که قران از طرف خداوند است و حضرت محمد ص پیامبر و فرستاده خداوند است. امیرالمومنین علی ع می فرماید، از زمانی که حق به من نشان داده شد ، ذره ای شک نکردم. لذا، ایت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم جلد چهارده ذیل آیه ۶٠ سوره ال عمران « أَلْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرينَ » می فرماید، چرا پیامبر ص در باطن مخاطب نیست؟ می فرماید، زیرا پیامبر ص « وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى » پیامبر ص از روی هوی و هوس صحبت نمی کند، فکر و تعقلی نمی کند، فقط بخاطر خداست. همینطور در جلد هفت تسنیم و ذیل ایه ۶٠ سوره ال عمران، ایت الله جوادی املی می فرماید، چ ن پیامبر ص از مخلَصین و سردسته مخلَصین است و کسی که سردسته مخلَصین باشد، اصلاً شک و تردید در ساحت او راه ندارد. لذا علی ع در خطبه چهارم نهج البلاغه « بیان خطبه چهارم برای موقعی است که جنگ جمل اتفاق افتاده است و طلحه و زبیر کشته شده اند » می فرماید، « مَا زِلْتُ اَنْتَظِرُ بِكُمْ عَوَاقِبَ الْغَدْرِ » من منتظر بودم که شما مردم بصره، بالاخره حیله کنید. طلحه و زبیر به بصره امدند و حاکم. منصوب امیرالمومنین علی ع را کنار گذاشتند، پوست او را تراشیدند و حضرت علی ع محکم با انان برخورد کرد
خدایا : محتوای این ایه شریف، که یقین به حقِ مطلق است و انچه از سوی خداوند امده است مانند ، قران، نبوت، رجعت و همه حوادثی که قران بیان کرده است، این یقین را به همه ما عطا بفرما
خدایا : تاج کفایتی که امام سجاد ع فرمودند، بر سر همه این مردم عزیز زینت عطا بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .
برچسب ها
برچسب ها
مطالب مرتبط
توصیه به تقوا از حکمت ۱۰۴ نهج البلاغه (دهم مرداد ۱۴۰۴)
۱۴۰۴ سه شنبه ۱۵ مرداد
توصیه به تقوا از دعای مکارم الاخلاق (۱۰۹) - (دهم مرداد ۱۴۰۴)
۱۴۰۴ دوشنبه ۱۴ مرداد
درس فقه مضاربه نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان - جلسه بیست و پنجم
۱۴۰۴ دوشنبه ۱۴ مرداد
در محضر معصوم - جلسه بیست و پنجم
۱۴۰۴ دوشنبه ۱۴ مرداد
درس فقه مضاربه نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان - جلسه بیست و چهارم
۱۴۰۴ يکشنبه ۱۳ مرداد
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.