تاریخ خبر:۱۴۰۲ جمعه ۱۷ آذر
خطبه اول : نماز جمعه، مورخ : 17 / 9/ 1402
امام جمعه کاشان : در مقابل مکر و نقشه دشمنان ما خدا و ائمه را داریم
امام جمعه کاشان : در هشتاد و پنجمین خطبه نماز جمعه در کاشان مکرّم، و در سی امین جلسه، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه را خدمت شما عرض می کنم : ( وَ هَبْ لِي مَكْراً عَلَى مَنْ كَايَدَنِي ) خدایا به من چاره اندیشی عطا کن علیه کسی که با من حیله می کند.
خطبه اول : نماز جمعه، مورخ : 17 / 9/ 1402
امام جمعه کاشان : در مقابل مکر و نقشه دشمنان ما خدا و ائمه را داریم
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اَشرفِ بَريّته مُحمّد ابنِ عَبداللّه صَلّي اللّه عليه و آله و سَلّم وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین و لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) خودم و همه شما خواهران و برادران را به رعایت بیشتر تقوا الهی، انجام واجبات و ترک محرمات سفارش می کنم ، در هشتاد و پنجمین خطبه نماز جمعه در کاشان مکرّم، محضر صحیفه سجادیه می رویم و در سی امین جلسه، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : ( وَ هَبْ لِي مَكْراً عَلَى مَنْ كَايَدَنِي ) خدایا به من چاره اندیشی عطا کن علیه کسی که با من حیله می کند. این چه توصیه به تقوا می باشد؟ یک انسان متقی و مومن که با قران انس دارد می داند، اگر آمریکا، اگر اسرئیل و اگر شیطان و نفس امارّه بر علیه او کید و مکر می کنند. اما ما خدا و ائمه را داریم. در ایه 46 سوره ابراهیم می خوانیم « وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِنْ كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ » هر چه انها نقشه بکشند ان نقشه ها نزد خداست و خدا همه نقشه ها ی آنها را می داند در ایه 42 سوره طور قران می فرماید « أَمْ يُرِيدُونَ كَيْدًا ۖ فَالَّذِينَ كَفَرُوا هُمُ الْمَكِيدُونَ » کفار که علیه شما نقشه می کشند، نقشه های آنان به خودشان بر می گردد. و در ایه 18 سوره انفال می خوانیم « ذَٰلِكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكَافِرِينَ » خدا، کید و مکر آنها را سست می کند و در ایه 10 سوره فاطر خدا می فرماید «.... وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ » مکر دشمنان که علیه مسلمانان و مومنان نقشه می کشند خنثی می شود. اما این یک شرط دارد و ان شرط در ایه 120 ال عمران امده است. « .... وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ » اگر اهل استقامت و تقوا باشید به هیچ وجه کید انها به شما ضرر نمی رساند. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود. ( وَ هَبْ لِي مَكْراً عَلَى مَنْ كَايَدَنِي ) خدایا به من چاره اندیشی عطا کن علیه کسی که با من حیله می کند.
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث محوری و مستمر ما قران بود که ایه 74 سوره بقره رسیدیم ( أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ) آیا شما امید دارید که یهودیان به شما ایمان بیاورند، فرقه ای از انان، وحی الهی را شنیدند اما تحریف کردند بعد از این که درباره ان اندیشیدند و علم هم داشتند که این حرف خدا می باشد
نکات آیه :
نکته اول : علامه طباطبایی در جلد یک المیزان صفحه 213 فرموده : با توجه به این که یهودیان می دانستند پیامبر ص از مکه و مدینه مبعوث می شود انتظار این بود که انها فوج فوج به پیامبر ایمان بیاورند و ایشان را یاری کنند. توقع این بود که یهودیان به پیامبر اکرم گروه گروه ایمان بیاورند ، و پیامبر ص با ایمان انها به اسلام تائید شود ، نورش را اظهار کند و دعوت الهی خودش را پیامبر ص منتشر کند. اما بعد از هجرت پیامبر ص از مکه به مدینه، این امید و توقع تبدیل به یاس شد. یهودیان نه تنها ایمان نیاوردند و کمک نکردند بلکه بیشترین توطئه ها را علیه اسلام کردند. این درس عبرت برای ما می باشد ما که الان « اللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج » می گوئیم، مواظب باشیم. خدایی ناکرده بعد از ظهور امام زمان ع بعضی از ما که « اللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج » می گوئیم، همان کاری که منتظران پیامبر ص در عصر بعثت با پیامبر ص انجام دادند ما هم نسبت به حضرت صاحب عج الله انجام دهیم
نکته دوم : در قران هم طمع خوب داریم و هم طمع بد. طمعِ ممدوح و طمعِ مذموم داریم. طمع ممدوح در آیه 56 سوره اعراف امده است « وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا ۚ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ » خدا را بخوانید، دعا کنید با ترس و امید. پس طمعِ خوب یعنی امید به خدا. طمعِ مذموم هم در ایه 32 سوره احزاب آمده است « يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا » اصل ایه برای همسران پیامبر ص است.
ای همسران پیامبر ص و همچنین تمام خانم ها، موقعی که حرف می زنید، به تعبیر علامه ره در المیزان در جلد 16 صفحه 308، خضوع در قول یعنی « ترقیق الکلام » کلام را نازک کردن و نرم صحبت کردن با مردان. به گونه ای که صحبت این زن، شهوت طرف مقابل را برانگیزاند. انسان می شنود، گاهی اوقات که برای تبلیغ کالایی بصورت تلفنی بازاریابی می کنند. و بصورت نمونه ای شماره افراد را می گیرند، وقتی لحن صحبت انان « ترقیق الکلام » و « تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ » باشد این نهی شده است. برای این که مشتری پیدا کند نباید این گونه صحبت کرد. خواهران هم دقت کنند وقتی برای خرید می روند، مبادا برای چند تومان تخفیف گرفتن، بخواهند این گونه صحبت کنند. خدا نهی کرده است. که خدایی ناکرده، مردی که بیمار دل است به طمع بیفتد « فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ ». آقایان هم مواظب باشند، خدایی ناکرده اگر خانمی این گونه صحبت کرد شما تقوا را پیشه کنید. پس دو گونه طمع داریم. طمعِ خوب یعنی امید به خدا و طمعِ بد یعنی همین « فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ » می باشد
نکته سوم : درباره « أَفَتَطْمَعُونَ » است : « أَفَتَطْمَعُونَ » سوال استفهامی و انکاری است. قران می فرماید : آیا شما امید دارید که یهودیان عصر بعثت به پیامبر ص ایمان بیاورند در حالی که قبلا کارهای بدی انجام داده اند « وَ قَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ » حرف خدا را در زمان حضرت موسی شنیدند اما تحریف کردند. در اینجا ایت الله جوادی املی در تسنیم نکته زیبایی می آورند : می فرمایند با توجه به ایه 37 سوره ق « إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَذِكْرَىٰ لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ » اگر کسی بخواهد بیدار شود و ایمان بیاورد دو راه وجود دارد 1 _ از راه قلب 2 _ از راه سمع. این قران کریم برای کسی که قلبش زنده است و از درون می جوشد و همچنین کسی که « أَلْقَى السَّمْعَ » دارد تذکر است. « القاى سمع » كنايه از گوش دادن و شنيدن به قصد فراگيرى است و به عبارت ديگر، مراد گوش جان است، نه گوش سر. مرحوم شُبَّر در تفسیر ش صفحه 520 می فرماید « اسمع الی الواعظ » یعنی به واعظ گوش کند یا ایمان از درون قلبش بجوشد و یا گوشش شنوا باشد و به سخنان واعظ یا استادی گوش کند. یهودیان هم راه قلب و هم راه سمع را بستند. « يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ »
نکته چهارم : درباره انصاف قران است : ما هم در کلام منصف باشیم. می فرماید « كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ » عده ای از انها این تحریف را انجام دادند. گروهی از یهود و نصارا تحریف نمودند و ان هم از علما بودند. منتهی وقتی علما این تحریف را انجام دادند متاسفانه مردم هم تبعیت نمودند. تبعیت مردم در ایه 31 سوره توبه امده است « اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ....» این ها علمای خودشان را بجای خدا ارباب گرفتند . سوال می کنیم، بجای خدا ارباب گرفتن یعنی چه؟ مرحوم شُبَّر می فرماید : یعنی، از انها تبعیت کردند در حلال نمودن بعضی از موارد توسط علما ، بعنوان نمونه، خدا شراب خوردن، ارتباط نامشروع را حرام نموده ولی این ها حلال کردند و مردم هم از انها تبعیت نمودند
نکته پنجم : کارهایی که این ها کردند از روی تعقل و تعمّد بود « مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ » تحریف انها بر اساس سوء برداشت و سهو نبود بلکه ایات را فهمیدند و از روی عناد، عامداً و عالماً، تحریف کردند و این خطرناک است. خداوند با استفهام انکاری در این ایه می فرماید : اصلاحِ یک عالمِ عاقل و فاسد کار سختی است. خدا نهی نمی کند اما به تعبیر علما ارشاد است یعنی در این گونه افراد تاثیرش کم است که افرادی عامداً و عالماً ، دین خدا را به سخره گرفتند
خدایا همه ما را عارف به قران و روایات و عامل به احکام نورانی ان قرار بدهد
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ.