در مباحث علوم سیاسی مطرح شده که آیا نیاز به حکومت داریم یا نه؟ همه جز گروه آنارشسیم معتقد است که حکومت نمیخواهیم اگر ما مسائل اخلاقی را کار کنیم، هر کس وظیفه خودش را انجام میدهد فلذا به حکومت نیاز نیست، در فلسفه حکومت این نظریه را رد کرده اند و گفته اند که این نظریه واقع بینانه نیست. امیر المؤمنین علی علیه السلام در نامه ۵۳ می فرماید لابد للناس من امیر بر او فاجر، کشور بدون حاکم نمی شود چه خوب و چه بد باشد. حکومت کشور ما از ۲۲ بهمن ۵۷ دینی شده است.
معنای حکومت دینی چیست؟ ۱_ حکومت دینداران (مردم دیندار هستند) ۲_ حکومتی که احکام دینی اجرا می شود. ۳_ حکومتی که مجریان بر اساس دین انتخاب شده اند و قوانین هم دینی است. امام در ۲۲ بهمن حکومتی را تاسیس کرد که حاکمش بر اساس قوانین الهی نصب شد. هیچ ادعایی هم نداریم که به آن ایده آل رسیده ایم منتهی ما یک خورشیدی داریم که تا آمدن خورشید، در تاریکی نمی نشینیم، به اندازه شمع هم که شده نور می دهیم. به سمت قله ظهور پیش می رویم (انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا). این جمله کلیدی امام که فرموده ۲۲ بهمن سر آغاز حکومت الله است
در ۱۴ خرداد ۵۸ همه نگران بودند که جایگزین امام چه کسی خواهد شد؟ نظریه شورایی مطرح شد که با استناد نامه امام که فرموده بود فردی باید رهبر شود گفتند در شورایی اختلاف اتفاق خواهد افتاد و تصمیم را سخت می کنند، برخی بزرگان قم را پیشنهاد دادند اما گفته شد که مرجعیت و فقاهت دینی با اجرای حکومت دینی متفاوت است رهبر باید مدیر و مدبر باشد باید جهان را بشناسد، عالم به زمانه و شجاع باشد. وقتی رهبر معظم انتخاب شد و به دیدار بیت امام رفت، حاج احمد آقا فرمود که بزرگترین تسکین برای خانواده امام، جانشینی شما بود. ان شاءالله تا ظهور نیاز به رهبر نداشته باشیم و همین رهبر پرچم را به صاحب اصلی برساند، خدا از عمر حقیر، خانواده و ذوق الحقوق من کم بکند و به عمر ایشان بیفزاید اما وجود مجلس خبرگان یک کار عقلی است و باعث سکینه و آرامش متدینین است. ارزش خبرگان را وقتی به سقیفه نگاه می کنیم متوجه می شویم، با اینکه پیامبر اکرم اینهمه تاکید فرموده بود و از ۱۲۰ هزار نفر هم بیعت گرفته بود، اما بعد از ۷۰ روز بعد از غدیر حکومت کاملا منحرف شد و یک جدایی دین از سیاست درست کردند گفتند حاکمیت سیاسی از ما، پاسخگویی به سوالات شرعی از علی بن ابی طالب. کار مجلس خبرگان اینست که نمی گذاره دوباره سقیفه ای در جمهوری اسلامی اتفاق بیافتد. نمونه آن هم در ۱۴ خرداد اتفاق افتاد و خبرگان امتحان خوبی را پس داد و بهترین و بزرگترین شاگرد امام را انتخاب کرد. آیت الله العظمی سید کاظم حائری از مراجع عظام قم و شاگردان شهید صدر، خم شد تا دستان رهبر معظم را ببوسد، آقا نگذاشتند، گفت آقا بگذار دستان شما را ببوسم، من شما را کسی کی دانم که پرچم را به صاحب اصلی می رسانید.
مشارکت حداکثری دغدغه رهبر معظم است، هر چه مشارکت بالاتر باشد قدرت ملی ما بالاتر می رود، قدرت ملی که بالا رفت، امنیت ما بالاتر می رود.