تاریخ خبر:۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد
شرح خطبه اول نهج البلاغه _ جلسه نوزدهم _ ٧ / ٣ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان :اولین مخلوق در جهان آفرینش و جهان ماده / هدف علمی و عملی آفرینش
امام جمعه کاشان : جملات خطبه اول نهج البلاغه نشان می دهد ، اولین افرینش در جهان ماده چه بوده است . علی ع می فرمایند ، اولین افرینش ، فضای جهان بود « این با اولین مخلوق فرق دارد » این فضا برای سیارات ، منظومه ها و کهکشان ها و ... استعداد دارد .
شرح خطبه اول نهج البلاغه _ جلسه نوزدهم _ ٧ / ٣ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان :اولین مخلوق در جهان آفرینش و جهان ماده / هدف علمی و عملی آفرینش
حجت الاسلام سید سعید حسینی در جمع رئیس، اساتید و هیئت علمی دانشگاه علم پزشکی در ادامه شرح خطبه اول نهج البلاغه اظهار داشت : در جلسه قبل گفتیم ، خداوند در آیه دو سوره ملک « الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ » . خدا موت و زندگی را به خودش نسبت داد . گفتیم ، در فرهنگ اسلامی ، موت ، انتقال از نشئه دنیا که یک حیات است به نشئه برزخ که حیات دوم است ، می باشد . پس وقتی حیات شد.، پس نسبت دادن خلقت به حیات برزخی ، فهم ان آسان است . امروز در ادامه شرح خطبه اول ، این عبارات را توضیح می دهیم . « ثُمَّ أَنْشَأَ سُبْحَانَهُ فَتْقَ الْأَجْوَاءِ وَ شَقَّ الْأَرْجَاءِ وَ سَكَائِكَ الْهَوَاءِ فَأَجْرَى فِيهَا مَاءً مُتَلَاطِماً تَيَّارُهُ مُتَرَاكِماً زَخَّارُهُ ، حَمَلَهُ عَلَى مَتْنِ الرِّيحِ الْعَاصِفَةِ وَ الزَّعْزَعِ الْقَاصِفَةِ فَأَمَرَهَا بِرَدِّهِ وَ سَلَّطَهَا عَلَى شَدِّهِ وَ قَرَنَهَا إِلَى حَدِّهِ الْهَوَاءُ مِنْ تَحْتِهَا فَتِيقٌ وَ الْمَاءُ مِنْ فَوْقِهَا دَفِيقٌ » سپس خدای سبحان جَو « طبقات فضا » را شکافت و اطراف آن را گشود و هوا را به فضاهای خالی میان اسمان و زمین رساند . آنگاه آبی را که امواجش متلاطم و متراکم بود ، در آن فضای بازشده روان ساخت .
وی گفت : ایت الله مکارم در شرح عبارت بالا می فرمایند : این جملات نهج البلاغه نشان می دهد ، اولین افرینش در جهان ماده چه بوده است . اینجا علی ع می فرمایند ، اولین افرینش ، فضای جهان بود « این با اولین مخلوق فرق دارد » این فضا برای سیارات ، منظومه ها و کهکشان ها و ... استعداد دارد . ایت الله مکارم در شرح نهج البلاغه در مثالی برای اولین افرینش می فرمایند : نقاش ماهری را در نظر بگیرید ، این نقاش برای کشیدن یک نقاشی بزرگ ، اولین چیزی که اماده می کند ، صفحه کاغذ بزرگ است که تمام طرح های کوچک را می تواند در این صفحه بیاورد . ایت الله در شرح خود « سَلونی قَبل ان تَفقدونی » در جلد یک صفحه ١۶١ می فرمایند : امروز دانشمندان به این حقیقت رسیده اند که ، آب از اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است . آفرینش موجودات اسمان ، از هوا و توده بخار آغاز شده است . و حضرت علی ع به ان اشاره کرده است . اعتقاد داریم ، پیامبر ص و ائمه شار ح قران هستند و عبارت بالا از نهج البلاغه شرح ایه ٣٠ سوره انبیاء است . در این جا ، یک تفکر مادی وجود داشت ، که می گفتند ، خدا خالق هست ، خدا اسمان ها و زمین را خلق کرده است ، خالقیت خدا را قبول داشتند ، شیطان هم این خالقیت را قبول دارد « خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ » اما تدبیر عالم توسط خدا را قبول ندارند و می گویند تدبیر عالم ، توسط آلهه ، خدای منسوب به خودشان است ، ایه ٣٠ سوره انبیاء این تفکر را باطل می داند . و می فرماید « أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ » کسانی که کافر شدند ، کسانی که تدبیر خدا در عالم را قبول ندارند ، ایا ندیدند ، که اسمان ها و زمین به هم متصل و چسبیده بودند « رَتق » و ما انها را از هم جدا کردیم « فَتق » .
امام جمعه کاشان گفت : ایت الله مکارم ذیل ایه ٣٠ سوره انبیاء می فرمایند سه نظریه برای « رَتق و فَتق » که اسمان ها به هم متصل بودند و خداوند انها را از هم جدا کرد ، وجود دارد ١ _ مجموعه جهان ماده توده ای از بخار سوزان بوده است . بعد انفجارهایی در درون ان بوجود می اید و باعث تجزیه می شود و کواکب و منظومه شمسی نتایج ان تجزیه است . توده بخار سوزان « رَتق » و انفجار باعث « فَتق » است ٢ _ جهان ماده بخار نبوده بلکه ، جهان ماده بصورت مواد واحد فرورفته در هم ، و ماده به هم پیوسته بوده است که با گذشت زمان ، این مواد از هم جدا شده اند . این جداسازی موجب ایجاد موجودات گوناگون شده اند . ٣ _ در تفسیر برهان امده است که شخصی خدمت امام باقر ع رسید و گفت ، من مسلمان نیستم ، از شما سوال دارم ، و ان سوال این است که ، آیه ٣٠ سوره انبیاء به چه معنی می باشد ؟ ایا زمین به اسمان چسبیده بود ، مانند یک گلوله ای که به سطحی چسبیده بود و خدا از هم جدا کرد ؟ امام فرمود ، استغفار کن « سُبْحانَ رَبِّکَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمّا یَصِفُونَ » منظور از اتصال اسمان « رَتق » این است که از اسمان باران نمی بارید ، و از زمین گیاه نمی روئید . و بارش باران و رویش گیاهان « فَتق » است . ایت الله مکارم می فرماید ، بعضی روایات به نظریه اول نزدیک است و ما می توانیم این سه نظریه را جمع کنیم .
وی در ادامه گفت : در اینجا ، بحث در رابطه با اولین آفرینش در جهان ماده است ، این بحث وجود دارد که اولین مخلوق در عالم چه بوده است ؟ نظریات مختلف است . یکی از نظریات ذیل ایه ٧۵ سوره ص است . وقتی خداوند به شیطان خطاب نمود که به ادم سجده کن ، خدا در جواب شیطان فرمود ایه ٧۵ سوره ص « أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ » ایا تو تکبر کردی ، یا از عالین هستی . ذیل این ایه می گویند ، عالین چه کسانی هستند . مرحوم شُبَّر و علامه طباطبایی می فرمایند ، عالین موجوداتی هستند که مقام انها از امر « اُسجُدوا » بالاتر است . امر « اُسجُدوا » خطاب به انها نیست . در روایات داریم ، عالین محمد ص و آل محمد هستند . خداوند اسمان ها و زمین را افریده است ، یکی از نکات مهم درخلقت ، هدف خلقت است . هدف علمی خلقت در ایه ١٢ سوره طلاق امده است « اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا » خداست آن كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند آنها بيافريد ، فرمان الهى ميان آنها نازل مىشود تا بدانيد كه خداوند بر هر چيزى تواناست و علم او بر همه چيز احاطه دارد . « لِتَعْلَمُوا » هدف علمی خداوند است. پس هدف علمی خلقت اسمان ها و زمین معرفت الله است. اما هدف عملی خلقت در ایه ۵۶ سوره ذاریات امده است « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلّا لِيَعْبُدُونِ » . هدف عملی خلقت ، عبودیت است . بندگی خداوند ، تسلیم خدای متعال
حجت الاسلام حسینی در بیان یک نکته ظریف از قران گفت : امام ره می فرمایند ، اگر قران نبود ، باب معرفت الله برای بشر بسته بود .یک نکته ظریف از قران خدگت شما عرض می کنم . وقتی زلیخا هفت درب را روی یوسف بست ، و گفت من برای تو اماده هستم ، حضرت یوسف فرمود : « مَعَاذَ اللَّهِ » ظرافتی در مَعَاذَ اللَّهِ است . علامه در المیزان می فرمایند ، یوسف نفرمود « أَعُوذُ بِاللّه » فرمود أَعُوذُ حکمت ان چیست ؟ علامه می فرماید ، یوسف جزو مخلَصین است ، مخلَص وقتی می گوید « لا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ » هیچ حرکت و سکونی جز از طرف خداوند نیست . یوسف به این باور دارد . اگر می گفت ، أَعُوذُ ، یک من در أَعُوذُ ، وجود دارد ، انقدر مقام دارد که بجای أَعُوذُ ، می گوید « مَعَاذَ اللَّهِ » پناه بر خدا ، اصلا خودش را مطرح نمی کند .
حجت الاسلام حسینی با توجه به شهادت ایت الله رئیسی گفت : یکی از عوامل موفقیت و رسیدن به مقامات بالا برای همه انسان ها ، نماز شب است . در میزان الحکمه این روایت امده که ، هر کس قبل از نماز صبح ، نماز شب را بخواند « در قنوت رکعت اخر ، بخاطر گناهان که انجام داده ، و بخاطر لطف خداوند به او ، اشک بریزد » خدواند نه صف فرشته را پشت سر او قرار می دهد که تعداد این فرشتگان از مشرق تا مغرب کشیده شده است یعنی قابل شمارش نیست و بی نهایت است و به تعداد این فرشته ها درجات برای خواننده نماز شب منظور می شود . یکی از عوامل موفقیت اقای رئیسی ، مداومت بر نماز شب است ، تصویر ایشان را در هواپیما ، موقع خواندن نماز شب را دیده اید . ایت الله قاضی ره می فرماید ، یکی از چیزهایی که انسان را به مقامات عالی می رساند نماز شب است