تاریخ خبر:۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۱ تير
حضور در دانشگاه : _ ١٩ / ۴ / ١۴٠٣ . جلسه شانزدهم ، شرح نامه ۵٣ نهج البلاغه
امام جمعه کاشان : دوست داشتنى ترينِ دوستان ، كسى است كه عيب ها را به خود شخص هديه دهد
امام جمعه کاشان : امام باقر ع می فرماید : كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او به ياريش برخيزد ، خداوند در دنيا و آخرت او را يارى دهد . و كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او با آن كه مى تواند ياريش كند ، به يارى وى برنخيزد و از وى دفاع نكند ، خداوند او را در دنيا و آخرت پست گرداند .
حضور در دانشگاه : _ ١٩ / ۴ / ١۴٠٣ . جلسه شانزدهم ، شرح نامه ۵٣ نهج البلاغه
امام جمعه کاشان : دوست داشتنى ترينِ دوستان ، كسى است كه عيب ها را به خود شخص هديه دهد
حجت الاسلام سید سعید حسینی در پانزدهمین جلسه شرح نامه ۵٣ نهج البلاغه در جمع اساتید دانشگاه کاشان گفت : امیر مومنان ع امروز ، به مدیران می فرمایند ، « وَلْيَكُنْ اَبْعَدُ رَعِيَّتِكَ مِنْكَ ، وَ اَشْنَؤُهُمْ عِنْدَكَ اَطْلَبَهُمْ لِمَعائِبِ ، النّاسِ، فَاِنَّ فِى النّاسِ عُيُوباً الْوالى اَحَقُّ مَنْ سَتَرَها ، فَلاتَكْشِفَنَّ عَمّا غابَ عَنْكَ مِنْها، فَاِنَّما عَلَيْكَ تَطْهيرُ ما ظَهَرَ لَکَ » ای مالک ، باید دور ترین ، افراد از مردم به تو ، که باید بر انها بیشتر خشم بگیری ، آنانی هستند كه عيب جوتر هستند ، زيرا مردم عيوبى دارند « نکته این بحث این است که شخص سخن چین یا غیبت کننده باید چه جایگاهی نزد حاکم داشته باشد و وظیفه ما نسبت به او چیست » حاکم امّت ، در پنهان داشتن آن عیوب از همه سزاوارتر است ، پس مبادا آنچه بر تو پنهان است آشكار گردانى ، و آنچه كه هويداست بپوشانى .
وی در رابطه با مذمت سخن چینی گفت : در بحار الانوار جلد شصت صفحه بیست و یک در روایتی اورده که امام صادق ع می فرماید « إنّ مِن أكبَرِ السِّحرِ النَّميمَةَ ؛ يُفَرَّقُ بها بَينَ المُتَحابَّينِ ، و يُجلَبُ العَداوَةُ علَى المُتَصافِيَينِ ، و يُسفَكُ بها الدِّماءُ ، و يُهدَمُ بها الدُّورُ ، و يُكشَفُ بها السُّتورُ ، و النَّمّامُ أشَرُّ مَن وَطئَ علَى الأرضِ بقَدَمٍ » از بزرگترين جادو، سخن چينى است ، زيرا با سخن چينى ميان دوستان جدايى افكنده مى شود ، ياران يكدل را با هم دشمن مى كند ، به واسطه آن خون ها ريخته مى شود ، خانه ها ويران مى گردد و پرده ها دريده مى شود . آدم سخن چين بدترين كسى است كه روى زمين گام بر مى دارد . وی در رابطه با عذاب قبر جهت سخن چینی با اشاره به روایتی از پیامبر ص گفت : هر کس به قصد سخن چینی قدمی بردارد خداوند در قبر آتشی بر او مسلط می کند که تا قیامت او را بسوزاند . پیامبر ص می فرماید ، در معراج کسانی را دیدم که سر انها بصورت خوک و بدن انها همانند الاغ بود . وظیفه ما در نمّامی و غیبت ، ردّ ان می باشد . مرحوم مغنیه در جلد چهار صفحه ۵٧ شرح می فرماید ، اگر از نمامی به شما چیزی گفتند ، شما وظیفه دارید تهمت را دفع کنید . بگوئید این موضوع ثابت نشده است ، شاید برای انجام ان کار توجیه داشته است . خیلی از این ها سوء ظن است .
وی در همین رابطه به داستانی اشاره نمود و گفت : یکی از برادران مسجدی در تهران در نقل خاطره ای می گوید : یک روز من برای خواندن نماز مغرب و عشاء راهی مسجد شدم و برای گرفتن وضو به طبقه پائین که وضوخانه در آنجا واقع بود رفتم ، منتظر خالی شدن دستشویی بودم که در این حین ، درب یکی از دستشوییها باز شد و امام جماعت مسجد از آن بیرون آمد با هم سلام و علیک کردیم و شیخ بدون اینکه وضو بگیرد دستشویی را ترک کرد . من که بسیار تعجب کرده بودم به دنبال شیخ راهی شدم که ببینم کجا وضو میگیرد و با کمال شگفتی دیدم شیخ هادی بدون گرفتن وضو وارد محراب شد و یکسره بعد از خواندن اذان و اقامه نماز را شروع کرد و مردم هم به شیخ اقتداء کردند من که کاملا گیج شده بودم سریعا به حاج علی که سالهای زیادی با هم همسایه بودیم گفتم حاجی شیخ هادی وضو ندارد ، خودم دیدم از دستشویی اومد بیرون ولی وضو نگرفت . حاج علی که به من اعتماد کامل داشت با تعجب گفت خیلی خوب فرادا می خوانم . این ماجرا بین متدینین پیچید ، من و دوستانم برای رضای خدا ، همه را از وضو نداشتن شیخ هادی آگاه کردیم و مامومین کم کم از دور شیخ متفرّق شدند تا جائیکه بعد از چند روز خانواده او هم فهمیدند . زن شیخ قهر کرد و به خانه پدرش رفت ، بچه های شیخ هم برای این آبروریزی ، پدر را ترک کردند . شیخ بعد از مدتی محله ی ما را ترک کرد و دیگر خبری از او نبود . بعد از دوسال از این ماجرا ، بیمار شدم . بعد از بازگشت به پزشک مراجعه کردم و دکتر پس از معاینه مقداری قرص و آمپول برایم تجویز کرد . روز بعد وقتی می خواستم برای نماز به مسجد بروم تصمیم گرفتم قبل از آن به درمانگاه بروم و آمپول بزنم ، پس از تزریق به مسجد رفتم و چون هنوز وقت اذان نشده بود وارد دستشویی شدم تا جای آمپول را آب بکشم . درحال خارج شدن از دستشویی ، ناگهان به یاد شیخ هادی افتادم چشمانم سیاهی می رفت ، همه چیز دور سرم شروع به چرخیدن کرد انگار دنیا را روی سرم خراب کردند. نکند آن بیچاره هم می خواسته جای آمپول را آب بکشد . به خانه برگشتم تا صبح خوابم نبرد و به شیخ هادی فکر میکردم که چگونه خودم ندانسته آبرویش را بردیم ..
امام جمعه کاشان گفت : در رابطه با ثواب رد کردن غیبت و نمّامی و همچنین کیفر این که بتوانیم غیبت را رد کنیم ولی رد نکنیم گفت ، در بحار جلد هفتاد دو ، صفحه٢٢۶ در روایتی از پیامبر اورده « مَن ذَبَّ عن عِرضِ أخيهِ بالغِيبَةِ كانَ حقّا علَى اللّه ِ أن يُعتِقَهُ مِن النارِ » هر كس در غياب برادرش از آبروى او دفاع كند ، بر خداست كه او را از آتش برهاند . امام باقر ع می فرماید : « مَن اغتِيبَ عِندَهُ أخوهُ المؤمنُ فَنَصَرَهُ و أعانَهُ ، نَصَرَهُ اللّه فِي الدنيا و الآخِرَةِ ، و مَن اغتِيبَ عِندَهُ أخوهُ المؤمنُ فلم يَنصُرْهُ و لم يَدفَعْ عَنهُ و هُو يَقدِرُ على نُصرَتِهِ و عَونِهِ إلاّ خَفَضَهُ اللّه ُ فِي الدنيا و الآخِرَةِ » كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او به ياريش برخيزد ، خداوند در دنيا و آخرت او را يارى دهد . و كسى كه در حضور او از برادر مؤمنش غيبت شود و او با آن كه مى تواند ياريش كند ، به يارى وى برنخيزد و از وى دفاع نكند ، خداوند او را در دنيا و آخرت پست گرداند . در حدیث دیگر پیامبر ص می فرماید : « مَن رَدَّ عن أخيهِ غِيبَةً سَمِعَها في مَجلِسٍ ، رَدَّ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ عنهُ ألفَ بابٍ مِن الشرِّ فِي الدنيا و الآخِرَةِ ، فإن لم يَرُدَّ عَنهُ و أعجَبَهُ كانَ علَيهِ كَوِزرِ مَنِ اغتابَ » هر كس در مجلسى غيبتى درباره برادر خود بشنود و آن را از او دفع كند ، خداوند عزّ و جلّ هزار چشمه شرّ و بدى را در دنيا و آخرت از او دفع سازد . و اگر غيبت را از او دفع نگرداند و خوشحال هم بشود ، گناهش همچون گناهِ كسى است كه غيبت كرده است . وی گفت : در میزان الحکمه از پیامبر ص روایت امده که « مَن سَتَرَ عَلى مُؤمِنٍ خِزيَهً فكأنَّما أحيا مَوؤدَةً مِن قَبرِها » هر كس زشتكارىِ مؤمنى را بپوشاند ، چنان است كه دختر زنده به گور شده اى را نجات داده باشد . امام صادق ع می فرماید ، بدگو و سعایت کننده قاتل سه نفر می باشد : « السّاعي قاتِلُ ثَلاثَةٍ : قاتِلُ نَفسِهِ ، و قاتِلُ مَن يَسعى بهِ ، و قاتِلُ مَن يَسعى إلَيهِ » سعايت كننده ، قاتل سه نفر است : قاتل خودش و قاتل كسى كه از او سعايت مى كند و قاتل كسى كه پيش او سعايت مى كند .
حجت الاسلام حسینی گفت : پس رد کردن غیبت و نمّامی وظیفه ما می باشد ، اگر عیبی هم در شخصی واقعاً وجود داشته باشد باید مانند آئینه به خودش بگوئیم . امام صادق ع می فرماید « أحَبُّ إخواني إلَيَ مَن أهدى إلَيَ عُيوبي » دوست داشتنى ترينِ دوستان من ، كسى است كه عيب هايم را به من هديه دهد . امروز این درس مکتب علی ع بود