تاریخ خبر:۱۴۰۳ جمعه ۹ آذر
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ٩ / ٩ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان : قیامت ظرف ظهور حق است . آراء و مکتب های باطل در روز قیامت برای همه روشن می شود
امام جمعه کاشان : ایت الله جوادی املی در تسنیم می فرماید ، قیامت ، ظرف ظهور حق است ، الان هم مشخص است که حق با اسلام و ولایت اهل بیت است ، اما در روز قیامت برای همه ظاهر می شود . قیامت ظرف ظهور حق است . آراء ، فتاوا و مکتب های باطل در روز قیامت برای همه روشن می شود و در ان روز داور ، خداوند احکم الحاکمین است
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ٩ / ٩ / ١۴٠٣
امام جمعه کاشان : قیامت ظرف ظهور حق است . آراء و مکتب های باطل در روز قیامت برای همه روشن می شود
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصَّلوۀ وَ السَّلامُ علي خَير خَلقه و اَشرَف بَريته مُحَمَّدٍ بن عَبدُاللّه ص وَ علي اَهلِ بَيتِه الطيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و سی و یکمین خطبه در کاشان مُکَّرم خود و شما برادران و خواهرانم را به رعایت بیشتر تقوای الهی سفارش می کنم . « اُوصیَکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه » . محضر صحیفه سجادیه می رویم و در هفتاد و پنجمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : « وَ لَيْسَ عِنْدِي مَا يُوجِبُ لِي مَغْفِرَتَكَ ، وَ لَا فِي عَمَلِي مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَكَ ، وَ مَا لِي بَعْدَ أَنْ حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِي إِلَّا فَضْلُكَ ، فَصَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ تَفَضَّلْ عَلَيَّ » خدایا ، من چیزی ندارم که باعث شود من را ببخشی ، در اعمال خودم چیزی پیدا نمی کنم که من مستحق عفو تو شوم ، الان من بر علیه خودم اقرار می کنم ، من چیزی ندارم و دست من خالی است و با این اقرار ، چیزی برای من باقی نمی ماند مگر تفضّل تو ، پس درود بفرست بر پیامبر اکرم ص و اهل بیت او و بر من تفضّل کن . مرحوم سید علی خان کبیر در ریاض السالکین ، ذیل این عبارات می فرماید : مَغْفِرَت ، یعنی ، کسی قدرت دارد و می تواند تنبیه کند ، اما علیرغم این که قدرت دارد ولی می پوشاند ، به این مغفرت یا غفران می گویند . بپوشاند ، البته هر پوششی هم منظور نیست . ان قادر و توانایی که می تواند زیر مجموعه خودش را که خطایی کرده اند ، می تواند انها را تنبیه کند ، اما علیرغم قدرتش ، ان قبیح را می پوشاند . اما اگر بر عکس شد . فرزندی ، خطای پدر را دید و خواست بپوشاند ، این مغفرت نیست ، عبدی خواست خطا و عیب مولای خود را بپوشاند ، به ان غفران نمی گویند « غفران برای بالا دست و مولا می باشد » عفو هم یعنی محو کردن . خدایا من در کارنامه عمل خودم ، نه چیزی دارم که باعث شود که عیب من را بپوشانی ، نه عملی انجام داده ام که باعث شود کارهای بد من را محو کنی ، خودم هم دارم بر علیه خودم اقرار می کنم «حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِي » . سید علی خان در رابطه با «حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِي » می فرماید ، حکم و قضاوت می کنم که چیزی ندارم و فقط تفضّل تو می ماند . پس صلوات بر محمد و ال محمد بفرست و بعد درخواست تفضّل از خدا . پس توصیه به تقوا در خطبه اول این شد که ، این گونه با خدا صحبت کنیم . همیشه دست خود را خالی بدانیم . هر کار عبادی « نماز ، روزه ، مالی ، نماز شب ، روضه » که کردیم ، خودمان را طلبکار ندانیم . ایت الله شب زنده دار تعریف می کنند ، مقام معظم رهبری وقتی در مسجد ابوذر ترور شدند ، می فرمایند ، در ان لحظه که ترور شدم ، و احساس کردم دارم از این دنیا می روم ، در مسیر بیمارستان که بی هوش می شدم و هوش می امدم ، گفتم ، اگر الان روز اخرت باشد و من را محاکمه کنی و سوال کنی چه چیزی برای این دنیا اورده ای ؟ بگویم تبلیغ کردم ، ممکن است خدشه کنی و بگویی برای خدا نبوده است . بگویم شش بار دستگیر و زندان رفته ام ، بگویند بخاطر خدا نبوده است ، تدریس کرده ام ، بخاطر خدا نبوده است . هر عملی که به ذهن من می امد ، گفتم ممکن است خداوند متعال بصیر خدشه کند ، بعد گفتم ، خدایا ، اگر عمر دوباره به من دادی ، تلاش می کنم کارهایم خالص و برای تو باشد .
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران بود ، که به ایه صد و سیزدهم سوره بقره رسیدیم ، « وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ » یهودی ها گفتند ، مسیحیان بر چیزی نیستند ، مسیحیان هم گفتند ، یهودی ها بر چیزی نیستند ، در حالی که هر دو دسته کتاب الهی را می خوانند ، اینچنین ، دیگران هم گفتند ، کسانی که اصلا علم ندارند ، مانند این ها که اهل کتاب هستند . پس خداوند در روز قيامت در آنچه اختلاف دارند ، در بين آنان داورى خواهد نمود .
نکات ایه :
نکته اول : معنای ، لَيْسَتِ عَلَىٰ شَيْءٍ چیست ؟ هر کدام از یهودی ها و مسیحیان گفتند ، ان دیگری بر چیزی نیست . مرحوم طبرسی در مجمع البیان جلد اول صفحه ١٨٨ می فرماید ، یهودیان گفتند ، مسیحیان بر چیزی نیستند ، یعنی ، نصرانیت و مسیحی بودنشان هیچ ارزش ندارد و بر عکس ، مسیحیان هم گفتند ، یهود هم بر چیزی نیست ، یعنی ، در تدیّن انها به یهودیت چیزی نیست و باطل هستند . ایت الله جوادی املی در جلد شش تسنیم صفحه ١٩٨ می فرماید ، یهود و مسیحی هر کدام بطور مطلق ، همدیگر را نفی می کردند ، یهودی می گفت ، مسیحی بر باطل است ، چه به انجیل عمل کند و چه عمل نکند ، مسیحی هم می گفت ، یهودی بر باطل است چه به تورات عمل کند و چه به تورات عمل نکند . حرف هر کدام انحصار گری در دین خودشان بود . ایا با اسلام هم کاری داشتند ؟ این ایه اشاره ندارد که انها بگویند اسلام باطل است ؟ هر کدام دین دیگری را باطل می داند . اما در ایه ١١١ سوره بقره امده « وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ... » می گویند ، تنها کسی به بهشت می رود که یهودی باشد و مسیحی می گفت ، فقط مسیحی به بهشت می رود . این ایه را که می بینیم ، نتیجه اش این می شود ، که اسلام از نظر این ها باطل است و هر کدام بهشت را منحصر خود می دانند . به تعبیر ایه ١٢٠ سوره بقره « وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ... » خدا می فرماید ، این ها از شما راضی ومی شوند تا از دین و آئین انها پیروی کنی . این نکته اول ، که هر کدام می گویند ، دین دیگری باطل است و هر دو می گویند ، دین اسلام باطل است . و دست از ما بر نمی دارند تا به دین انها در بیائیم .
نکته دوم : معنای ، وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ، چیست ؟ مرحوم علامه طباطبایی در المیزان جلد یک صفحه ٢۵٨ می فرماید ، این ها کتاب اسمانی خود را می خوانند ، می دانستند در کتاب الهی چه مطلبی امده است . برای این ها که اهل کتاب بود ، سزاوار نبود که این حرف ها را بگویند ، که بهشت فقط برای یهودی یا مسیحی است . به تعبیر ایت الله جوادی املی در تسنیم ، این ها اهل کتاب بودند ، در خدمت وحی بودند ، تورات و انجیل را تلاوت می کردند ولی علیرغم تلاوت کتاب ، باز می گفتند ، فقط ما اهل بهشت هستیم ، ولی قران می فرماید ، همه کتاب های اسمانی نور دارد « قبل از تحریف » قران در ایه ۴۶ سوره مائده می فرماید « وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى » انجیل که امد ، تورات را تصدیق نمود و قران که امد انجیل و تورات را تصدیق نمود . پس ، علیرغم این که ، انها کتاب الهی را تلاوت می کردند اما حرف های باطل را بیان می کردند .
نکته سوم : معنای ، كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ، چیست ؟ انهایی که علم ندارند ، مانند این ها حرف می زدند . علامه طباطبایی در المیزان در رابطه با « الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ » می فرماید ، منظور ، کفار و مشرکین عرب . کفار و مشرکین و بت پرستان عرب مانند ابوسفیان می گفتند ، تدیّن مسلمانان ، چیزی نیست . اما انها اهل کتاب بودند ، وحرف اهل کتاب و مشرکین یکی شده است . می گویند مسلمانان بر دین باطل هستند . یعنی اهل کتاب از مشرکین جاهلی فرومایه تر شده اند . مشرک جاهلی ، وحی نداشت که می گفت ، اسلام باطل است . اما اهل کتاب ، وحی داشتند ، و علیرغم این ، بی برهان حرف می زنند
نکته چهارم : « فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ » خدا بین این ها در روز قیامت حکم می کند . مرحوم طبرسی در مجمع البیان می فرماید ، قِيَامَة ، مصدر است ، یعنی قیام کردن ، اما عَلَم شده برای ان زمانی که ، مردم را از قبر بیرون می اورد ، و از قبر به سمت محشر حرکت می کنند . به این قیامت می گویند . ایت الله جوادی املی در تسنیم می فرماید ، قیامت ، ظرف ظهور حق است ، الان هم مشخص است که حق با اسلام و ولایت اهل بیت است ، اما در روز قیامت برای همه ظاهر می شود . قیامت ظرف ظهور حق است . آراء ، فتاوا و مکتب های باطل در روز قیامت برای همه روشن می شود و در ان روز داور ، خداوند احکم الحاکمین است
خدایا : در روز قیامت ، همه ما را رو سفید در محضر خود و پیامبر ص قرار بده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَالْعَصْرِ ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ