تاریخ خبر:۱۴۰۴ شنبه ۱۴ ارديبهشت
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١٢ / ٢ / ١۴٠۴
امام جمعه کاشان : با نیّت خالص در شبانه روز، اعمال صالح و نیک خود را زیاد کنیم
امام جمعه کاشان : استاد مطهری ره می فرماید، شگفت انگیزترین دوران زندگی مولی همین چهل و هشت ساعت عمر حضرت است، از نوزدهم تا بیست و یک ماه مبارک رمضان ، در نامه ۴٧ نهج البلاغه حضرت علی ع، شش بار می فرماید « الله، اللّه » خدا را در نظر بگیرید. حضرت در وصیت، درباره قران، ایتام، همسایگان، نماز، حج، جهاد « جهاد با مال، جان و زبان، که جهاد زبان، جهاد تبیین است » سفارش می کند.
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ١٢ / ٢ / ١۴٠۴
امام جمعه کاشان : با نیّت خالص در شبانه روز، اعمال صالح و نیک خود را زیاد کنیم
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا و حَبیب قُلوبَنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در صد و پنجاه و دومین خطبه در کاشان مُکرَّم ، در روز دوازدهم اردی بهشت و چهارم ذی العقده خود و همه شما را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم. « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در نود و ششمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « فَامْنُنْ عَلَيَّ قَبْلَ الطَّلَبِ بِالْجِدَةِ ، » خدایا ، بر من منت بگذار، و قبل از این که من طلب و درخواست کنم، به من عطا کنی و من را غنی کنی سید علی خان کبیر ره ، می فرماید، « جِدَه » یعنی، غنا وبی نیازی، « وَجَدَ، یَجِدُ ، یافت » یعنی استغنا پیدا کرد. اینجا می گوئیم، خدایاقبل از این که من درخواست کنم و بگویم، من را غنی کن. این از فراز دعای کمیل که می گوئیم « یا سریع الرّضا » بالاتر است. مرحوم رجبعلی خیاط، می فرمود، در جلسه دعایی بودم، آقایی وارد شد و من باطن او را دیدم که چند ایراد داشت و شکل او. متفاوت از انسان بود، ولی بعد از دعا و هنگام خروج، دیدم به شکل انسان است، آنگاه فهمیدم « یا سریع الرضا » یعنی چه. خدا زود راضی می شود. این جا از « یا سریع الرضا » هم بالاتر است. می گوئیم، خدایا،. نیاز من را می دانی و علم داری و توان داری، و قبل از این که من بگویم، من را بی نیاز کن. این عبارت دعا چه درسی برای ما دارد؟ برادران و خواهران ، گاهی اوقات پدر و مادر، همسایه و اطرافیانمان و یا همکارمان، نیازی دارد و به ما هم نمی گوید و ما می دانیم و می توانیم آن نیاز را برآورده کنیم. این عبارت از دعا به ما می گوید، ما باید شباهتی به خداوند داشته باشیم. قبل از آنکه بندگان خدا، خصوصا پدر و مادر، نیاز خود را بیان. کنند، ما نیاز آنها را برآورده کنیم. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و سی و سوم سوره بقره رسیدیم ، « أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَٰهَكَ وَإِلَٰهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَٰهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ » ایا شما حاضر بودید، زمانی که « اواخر عمر حضرت یعقوب بود، حضرت یعقوب فرزندان خود را جمع کرد » و فرمود چی می پرستید؟ نفرمود، چه کسی را می پرستید؟ فرزندان حضرت یعقوب گفتند، می پرستیم و اطاعت می کنیم، خدای تو و آباء تو را « آبَا، حضرت ابراهیم خلیل الرحمان، حضرت اسماعیل و اسحاق بودند » ما موحد هستیم و تسلیم آن خدا هستیم
نکات آیه :
نکته اول: مرحوم طبرسی در مجمع البیان جلد اول صفحه ٢١۴ می فرماید ، این ایه که خداوند نازل فرموده است، پیشنیه ای دارد، و آن پیشنیه این است که یهودیان می گفتند، حضرت یعقوب موقع رحلت ، فرزندان خود جمع کرد و انان را سفارش کرده است که تا آخر عمر یهودی بمانید، می گفتند حضرت یعقوب گفته، هر پیامبری « حضرت مسیح، پیامبر اسلام » آمد، شمااز دین یهود خارج نشوید. خداوند می فرماید، شما که حاضر نبودید، حرف های باطل را به انبیاء من نسبت ندهید، که تا آخر به یهودیت یا نصرانی، را ادامه دهید، نه، آنها دین حنیف را دارند. و این ایه می فرماید که سفارش حضرت یعقوب این بود که، دینِ توحید را داشته باشید و آنها هم همین را گفتند که « وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ »ما تسلیم خداوند هستیم. پس این ایه، یک دروغ از یهودیت را باطل می کند، که حضرت یعقوب نفرمود تا آخر یهودی بمانید. دین خدا، اسلام است.
نکته دوم : ایت الله جوادی آملی در تسنیم جلد هفت صفحه ١٧۴ می فرماید، انقدر بت پرستی رواج داشت، که اگر کسی می گفت« رَبُّ العالمین »، ذهن کسی به سوی خداوند نمی رفت، هر که « رَبُّ العالمین »، بدون قرینه می گفت، معنای آن بت بود. لذا ساحران حضرت موسی، وقتی عصا حضرت موسی اژدها شد، گفتند « آمَنّا بِرَّب العالمین »، و چون مردم فکر نکنند، منظور از« رَبُّ العالمین »، بت هست فورا، قرینه آوردند و گفتند « رَبّ مُوسی وَ هارون ». ببنید، شیطان چکار کرده بود. آنقدر بت پرستی رواج داشت که اگر کسی می گفت « رَبُّ العالمین »، باید قرینه می آوردند، تا از معنای « رَبُّ العالمین »، معنای بت، برداشت نشود.
در این شرایط، حضرت یعقوب فرزندان خود را جمع می کند، این ها توحید داشتند اما به تعبیر تفاسیر ما، می خواهد، بیعتِ توحید آنان را تجدید کند. درس نکته دوم این ایه برای ما این است که، هر چند بار، عقاید فرزندان خود را در منزل بررسی کنیم. نکته ای از توحید و نبوت و ائمه بگوئیم و این همان کاری است که حضرت یعقوب انجام داد، با آنکه فرزندان او موحد بودند اما بیعتِ توحید آنان را تجدید می کند.
نکته سوم: خواهران و برادران، مرگ برای همه هست، حضرت یعقوب، نبی بودذ« إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ ». فکر نکنیم مرگ سراغ ما نخواهد آمد، حضرت امام ره هم از دنیا رفت. درس این نکته این است که تا نفس می کشیم، کَفّه اعمال حسنه خود را سنگین کنیم، سعی کنیم، در بیست و چهار ساعت، اعمال حسنه و کارهای نیک و صالح باشد و این با نیّت ممکن است، همین الان که اینجا نشسته ایم ، ضمن گوش دادن به خطبه ها، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد، را داشته باشیم. زبانمان ذاکر باشد. « لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم » بگوئیم
نکته چهارم: وصیت موقع احتضار است. صاحب عروه ره می فرماید، اگر انسان متوجه شد اواخر عمرش است، یکی از احکام این است، واجباتی که وقت وسیع دارند، موقعی نشانه های مرگ می آید، تبدیل به واجب مُصیَّق می شود، فرض کنید، نماز ظهر از ساعت دوازده تا شش و نیم عصر وسعت دارد، اما وقتی نشانه مرگ سراغش می آید و انسان متوجه می شود آن واجب تبدیل به واجب مُضیّق می شود و باید بسرعت نماز خود را اقامه کند. یا، فرض کنیدانسانی نذری کرده که در سال ١۴٠۴ پولی را برای حرم حضرت معصومه س، علی بن باقر و یا یکی از امام زادگان عزیز انجام دهد، یک سال هم فرصت دارد برای انجام آن نذر، اما وقتی نشانه مرگ سراغ او آمد، باید فورا، آن را انجام دهد، آن وسعت تبدیل به ضیق می شود. یکی از مطالب مهم، سفارشات معنوی است. استاد مطهری ره درباره حضرت علی ع می فرماید، زندگی حضرت علی ع را در نظر بگیرید، شش بخش است بخش اول: از تولد تا بعثت پیامبر ص ، که ده سال است. بخش دوم: از بعثت پیامبر ص است تا زمان هجرت، سیزده سال و بخش سوم از هجرت پیامبر ص تا رحلت پیامبر، این هم ده سال و در مجموع سی و سه سال. بعد امامت روی دوش امیرالمومنین ع قرار گرفت. بخش چهارم: از روز رحلت تا روز حکومت ظاهری، که بیست و پنج سال، حضرت خانه نشین بود. بخش پنجم: از روز عید غدیر در سال سی و پنجم هجری، تا زمان شهادت که چهار سال و نیم بود، بعد استاد مطهری ره می فرماید، بخش ششم : از زمان ضربت خوردن تا موقع شهادت است نوزدهم تا بیست و یکم ماه رمضان. چهل و هشت ساعت. استاد مطهری ره می فرماید، شگفت انگیزترین دوران زندگی مولی همین چهل و هشت ساعت عمر حضرت است، در نامه ۴٧ نهج البلاغه حضرت علی ع، شش بار می فرماید « الله، اللّه » خدا را در نظر بگیرید. انسان در وصیتش، مهمترین سفارشات را به اطرافیان و امت را بیان می کند. حضرت در وصیت، درباره قران، ایتام، همسایگان، نماز، حج، جهاد « جهاد با مال، جان و زبان، که جهاد زبان، جهاد تبیین است » سفارش می کند.
نکته پنجم: نکته پنجم ایه درباره، کلمه « اَبّ » است که اگر معنی آن را از ما سوال کنند می گوئیم به معنای پدر است، اما در این آیه « اَبّ » به عمو اطلاق شده است و این اطلاق، مشکلی را در ماجرای حضرت ابراهیم، که به عموی حضرت ابراهیم کلمه، « اَبّ » اطلاق شد، را حل می کند. قران در ایه ٧۴ سوره انعام می فرماید « وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً ۖ ... » حضرت ابراهیم به « اَب » خودش، آزر فرمود، آیا شما سراغ بت پرستی می روی، این باعث مشکل شده که می گویند، پدر و مادر انبیاء، اصلاب شامخه و ارحام مطهره دارند، پس چطور،آزر « اَب » شده و در حالی که او بت پرست بوده، جوابش این است که « اَب » به عمو هم اطلاق می شود. در ایه ١٣٣ بقره می فرماید، « إِلَٰهَكَ وَإِلَٰهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَٰهًا وَاحِدًا » آیه می فرماید، « آباء، بچه های یعقوب » حضرت یعقوب به حضرت اسحاق می رسد، پس جدّ فرزندان یعقوب، حضرت اسحاق است، حضرت اسماعیل، برادر حضرت اسحاق است. پس حضرت اسماعیل، عموی فرزندان یعقوب می شود، اما ایه می فرماید « آباء ». پس در قران « اَب » به عمو هم اطلاق شده است
خدایا: در ظهور مولایمان تعجیل بفرما
خدایا: همه ما را اهل اسلام و تسلیم قرار بده
خدایا: ما را نسبت به عقاید فرزندانمان بیش از پیش موفق بدار
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ :
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ، إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ