تاریخ خبر:۱۴۰۴ جمعه ۱۷ خرداد
متن کامل خطبه اول نماز عید قربان : مورخ : ١۶ / ٣ / ١۴٠۴
امام جمعه کاشان : رنگ خدایی یعنی اسلام و ولایت امیرالمومنین علی ع
امام جمعه کاشان : در رابطه با رنگ خدایی، « صِبْغَةَ اللَّهِ »ی در اصول کافی جلد دوم صفحه چهارده روایتی امده است. امام باقر ع می فرماید « الصِّبغَةُ هِي الإسلامُ » رنگ خدایی یعنی اسلام. در تفسیر عیاشی، جلد اول صفحه ۶٢ هم ،این روایت آمده است، امام صادق ع می فرماید، « الصِّبغَةُ مَعرِفتُ امیرالمومنین ع بالولایه فی المیثاق » رنگ خدا، یعنی ولایت حضرت علی ع را قبول کردن.
متن کامل خطبه اول نماز عید قربان : مورخ : ١۶ / ٣ / ١۴٠۴
امام جمعه کاشان : رنگ خدایی یعنی اسلام و ولایت امیرالمومنین علی ع
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
در روز عید قربان و در صد و پنجاه و هفتمین خطبه در کاشان مُکرَّم ، خود و شما برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوا الهی سفارش می کنم. « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ».مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و یکمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ادْرَأْ عَنِّي بِلُطْفِكَ ، » مرحوم سید علی خان کبیر می فرماید، « وَ ادْرَأْ » یعنی، از من دفع کن، دور کن، منتهی مشخص نکرده چه چیز را از من دور کن. « وَ ادْرَأْ عَنِّي بِلُطْفِكَ ، » به لطف خودت از من دور کن. چه چیزی را؟ می فرماید، امام سجاد ع مفعول را حذف کرده است و وقتی حذف می شود دلالت بر تعمیم دارد. خدایا، همه بدی ها و شرور را از من دفع کن. برای شرح این عبارت از دعای قنوت نماز عید قربان کمک می گیرم. در دعای قنوت نماز عید قربان، نُه بار این عبارت « وَ أَنْ تُدْخِلَنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ، أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ » در هر خیری که پیامبر ص و اهل بیت را وارد می کنی ما را هم در آن خیر وارد کن. معنی این عبارت چیست؟ مقام معظم رهبری در خطبه ای که در سال ١٣٧٧ داشتند، فرمودند، یعنی، ما وارد سه بهشت شویم، بهشت اعمال، بهشت صفات و بهشت عقاید. بعد در ادامه دعا، این عبارت را می خوانیم، « وَ أَنْ تُخْرِجَنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ » خدایا من را خارج کن از هر بدی که خارج کردی پیامبر ص و اهل بیت را. باز، مقام معظم رهبری می فرمایند، یعنی ما خارج شویم از جهنم اعمال، جهنم اخلاق وجهنم عقاید. در ادامه دعای قنوت نماز عید قربان می گوئیم « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ » خدایا، بهترین چیزی که بندگان صالحت درخواست می کنند، ما همان را می خواهیم. مقام معظم رهبری در خطبه ١٣٨٨ می فرمایند این عبارت یعنی، تقرّب بخدا، توفیق بندگی و عبودیت. در ادامه دعا، می گوئیم « وَ أَعُوذُ بِكَ فِيهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُكَ المُخلَصُون » از آنچه که بندگان مُخلَص به آن پناه می برند، ما هم از همان، به تو پناه می بریم. رهبر معظم در شرح این عبارت می فرمایند، یعنی بندگی هوی و هوس و بندگی غیر خدا. ریشه بیان مقام معظم رهبری، کلام امام ره در جاهای مختلف است که الان بطور مستقل در کتاب « معاد از دیدگاه امام » آمده است. امام ره می فرمایند، از روایات بدست می آوریم که سه نوع بهشت و سه نوع جهنم داریم.
١ _ بهشت و جهنم اعمال ، مثلا خدایی ناکرده کسی دروغ بگوید، متناسب با آن دروغ، در جهنم اعمال عقاب می شود. و به ایه ۴٩ سوره کهف استناد می کنند، قران می فرماید « وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ... » این سبک ترین جهنم است، اما در جای خودش بسیار سنگین است.
٢ _ جهنم صفات، از این بالاتر آنست که، این عمل دو و یا چند بار تکرار بشود و صفت و ملکه راسخ در نفس ما شود، ایشان می فرمایند، این سوزانده تر از جهنم اعمال است
٣ _ جهنم عقاید، و از این بدتر این است که آن صفت راسخ، خدایی ناکرده کاری کند که ایمان ما از بین برود و با کفر و عقاید باطل از این دنیا برویم، این جهنم عقاید است. پس آن چیزی که به آن پناه می بریم، شامل سه جهنم است، جهنم اعمال، جهنم صفات و اخلاق و جهنم عقاید. و آن چیزی که از خدا می خواهیم، بهشت اعمال، بهشت صفات و بهشت عقاید
حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و سی وهشتم سوره بقره رسیدیم ، « صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ » رنگ خدایی و چه چیزی زیباتر از رنگ خدایی است.
نکات ایه:
نکته اول : رنگ خدایی، « صِبْغَةَ اللَّهِ »یعنی چه؟ در اصول کافی جلد دوم صفحه چهارده روایتی امده است. امام باقر ع می فرماید « الصِّبغَةُ هِي الإسلامُ » رنگ خدایی یعنی اسلام. در تفسیر عیاشی، جلد اول صفحه ۶٢ این روایت آمده است، امام صادق ع می فرماید، « الصِّبغَةُ مَعرِفتُ امیرالمومنین ع بالولایه فی المیثاق » رنگ خدا، یعنی ولایت حضرت علی ع را قبول کردن.
ایت الله جوادی املی در تفسیر تسنیم جلد هفت صفحه ٢۵۶ می فرماید، این دو روایت با هم تعارض ندارند، امام باقر ع می فرماید، « صِبْغَةَ اللَّهِ » یعنی اسلام و امام صادق ع می فرمایند، « صِبْغَةَ اللَّهِ » یعنی، ولایت امیرالمومنین ع، و این دو با هم تعارض ندارند، زیرا ولایت امیرالمومنین علی ع باطن و حقیقت اسلام است و به تعبیر امام رضا ع در عیون اخبار الرضا، جلد دوم صفحه ١۴۴، امام می فرمایند، توحید، دژ مستحکم است و شرط آن ولایت ما اهل بیت است.
نکته دوم : « أَحْسَنُ ». اَحسَن در این آیه به معنای نیکوتر نیست که بگوئیم، رنگ خدایی نیکوتر است و رنگ شیطان، خدایی ناکرده نیکو می باشد. چرا؟ چون اسلام فقط یک دین است. قران در آیه ٨۵ سوره ال عمران می فرماید، « وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ .... » کسی که غیر از اسلام را بپذیرد از او قبول نمی شود، پس « اَحسَن » در ایه به معنای تعیین است. رنگ خدایی، اسلام و ولایت امیرالمومنین علی ع مُتعیّن است، تنها راه نجات است.
نکته سوم : « وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ »، این جمله اسمیه است و دلالت بر دوام و ثبات دارد، یعنی بر اثر دوام اسلام و استمرار عبادت و ثبات اخلاص، انسان هویت ایمانی پیدا می کند. لذا در سه آیه متوالی، قران می فرماید « نَحْنُ لَهُ مُسلِمون » « نَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ » و « نَحْنُ لَهُ مُخلَصون ». یعنی در صفت اسلام، عبادت و اخلاص، ما دوام و ثبات داریم
خدایا: در ظهور مولایمان تعجیل بفرما
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ :
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ .