/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۴ شنبه ۲۹ تير
تاریخ خبر:۱۴۰۴ جمعه ۲۸ تير
چاپ خبر
متن کامل خطبه اول نماز جمعه : مورخ : ٢٧ / ۴ / ١۴٠۴ امام جمعه کاشان : نماز نماد ایمان و مرز بین کفر و ایمان است امام جمعه کاشان :رضایت خداوند با رضایت پیامبر ص یکی می باشد، « رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ». مصداق بارز نفس مطمئنه، پیامبر ص است.

متن کامل خطبه اول نماز جمعه  : مورخ :  ٢٧ / ۴ /  ١۴٠۴


امام جمعه کاشان : نماز نماد ایمان و مرز بین کفر و ایمان است

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ 

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلِّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللَّهُ عَلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا اَبی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد ص وَ عَلي اَهلِ بَيتِه الطَيّبين الطّاهِرين سِیَّما بَقیّةِ اللّهِ فی الاَرَضین وَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

 در صد و شصت و سومین خطبه در کاشان مُکرّم، بیست و هفتم تیرماه و بیست و دوم محرم ١۴۴٧ ،خود و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم « اُوصیکُم وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ». مصداقاً هر هفته محضر صحیفه سجادیه می رویم و در صد و هفتمین جمله ، فراز دیگری از دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم « وَ وَفِّقْنِي إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا» خدایا، وقتی که کارها برای من مشکل، مبهم و پیچیده می شود، خودت، من را به درست ترین کارها هدایت کن، شارحان صحیفه سجادیه، همانند حاج آقای اقای انصاریان ذیل این عبارت می فرمایند، یک مصداق این دعا، قضاوت های امیرالمومنین علی ع است. گاهی قضاوت های بسیار مشکلی پیش می آمد و هیچ کس نمی توانست جواب ان را بدهد. بعنوان نمونه ، روزی در زمان خلیفه دوم، جوانی به همراه یک خانم و به همراهی چهل نفر و چهار برادر ان خانم نزد خلیفه دوم امدند، جوان مدعی بود که ان خانم مادر من هست و ان خانم و چهل نفر شهادت دادند که این خانم ازدواج نکرده است، خلیفه دوم گفت، جوان دروغ می گوید و بابت دروغ گفتن او را شلاق بزنید، در مسیر بردن جوان به زندان، به حضرت علی ع را برخورد نمودند، حضرت بعد از شنیدن جریان، فرمود او را نزد خلیفه برگردانید، امیرالمومنین علی ع فرمود، امروز قضاوتی انجام بدهم که خدا و رسول خدا خوشحال شوند. در نزد خلیفه دوم، حضرت علی ع از جوان سوال نمود، ادعای تو چیست؟ جوان گفت، این خانم من را به دنیا اورده و من را دو سال شیر داده است، اما ان خانم گفت من ازدواج نکرده ام و چهل نفر ادعای ان جوان را رد کردند، و چهار برادر خانم نیز گفتند که خواهر ما ازدواج نکرده است. این مشکلی در قضاوت بود. امیرالمومنین علی ع، به قنبر فرمود، از اموال من چهارصد درهم بیاور، قنبر،. پول را اورد و حضرت علی ع، پول را به جوان داد و گفت، من می خواهم تو را به عقد ان خانم دربیاورم و این پول هم مهریه تو می باشد، بروید با هم زندگی کنید وبعد از عروسی نزد من بیائید، تا ان خانم، این جمله را شنید، با صدای بلند گفت، یا ابالحسن« اَلنّار، اَلنّار، آتش، آتش » او فرزند من است و من او را به دنیا اورده ام و او را دوست دارم، ولی جریان این است که، وقتی برادرانم من را به  ازدواج این مرد در اوردند، شوهرم از نظر موقعیت اجتماعی ضعیف بود و برادرانم از ان ازدواج پشیمان شدند و انها به همراه فامیل خواستار انکار این ازدواج شدند و گفتند شهادت می دهیم که تو اصلا ازدواج نکرده ای. اینجا یکی از مواردی بود که خلیفه دوم گفت « لَو لا عَلیٌ لَهَلَک العمر » اگر علی ع نبود عُمر هلاک شده بود. این یکی از مشکلات است، البته همه مشکلات و پیچیدگی ها هم مسائل قضاوتی نیست، گاهی اوقات این مشکل در زمینه های سیاسی همانند، تصمیم مقام معظم رهبری در زدن عین الاسد است، این تصمیم بسیار پیچیده است، از خدای متعال درخواست می کند، خدایا، من را به ان که هدایت بیشتر است توفیق بده. این توصیه به تقوا در خطبه اول بود، همیشه در مشکلات دست خود را برای دریافت هدایت و توفیق بسوی خدا دراز کنیم



حجت الاسلام حسینی افزود : بحث اصلی و محوری و مستمر ما در خطبه ها ، قران است ، که به ایه صد و چهل و چهارم سوره بقره رسیدیم ، « قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ » ما تحقیقاً می بینیم که روی خودت را به اسمان می گردانی، یا رسول الله، ما تو را به سوی قبله ای که دوست داری بر می گردانیم، از این لحظه روی خود را به سمت بخشی از مسجدالحرام که نامش کعبه است، برگردان، ای مسلمانان، شما هم هر جا هستید، روی خود را موقع نماز به کعبه برگردانید، اهل کتاب « یهود و مسیحیت » می دانند تغییر قبله حق است، خدا از کارهایی که می کنند غافل نیست. 

نکات آیه  :

نکته اول : تغییر قبله امتحان سنگین بود و در ایه قبل هم گفتیم « وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ » این کار سنگینی بود مگر برای کسی که خداوند او را هدایت و تائید کند. خواهران و برادران بدانید، بعضی دستورات الهی، مانند تغییر قبله و نماز سنگین است. ایه پنج تا هفت سوره لیل را هم در نظر داشته باشیم « فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌، وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‌، فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‌،  » خداوند کار سنگین را برای بعضی آسان می کند. کسی که دستِ دهنده داشته باشد و  با تقوا باشد، ما کار را برای او آسان می کنیم. راحت می تواند مناسک دین را انجام دهد.  در پایان ایه هم امده بود، مسلمان نزد به پیامبر ص امدند و گفتند، نمازهایی که خواندیم « سیزده سال در مکه بسوی بیت المقدس، حدود هفده ماه هم در مدینه بسوی بیت المقدس نماز خواندیم » ان نمازها چه می شود؟ قران در پایان آیه ١۴٣ می فرماید « وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ » خدا، ایمان شما را ضایع نمی کند. این دستور بود. نکته ظریفی که امام صادق ع ذیل این ایه می فرمایند، این است که، سوال مسلمانان از نماز بود، ولی قران در جواب می فرماید، خدا، ایمان شما را ضایع نمی کند. خداوند، نماز را ایمان نامیده است، یعنی نماز نماد ایمان است، کسی که نماز نخواند، یعنی ایمان ندارد، نماز مرز بین کفر و ایمان است، این نکته ای مهم در عظمت نماز است. 

نکته دوم : قران می فرماید، « قَدْ نَرَىٰ » ما تحقیقاً می بینیم، اساتید می فرمایند« قَدْ نَرَىٰ » قران فعل ماضی نیاورده است، بلکه می فرماید می بینیم، و این یعنی پیامبر ص مکرر ، شب ها و روزها به آسمان نگاه می کردند، و منتظر وحی برای تغییر قبله بودند. این تغییر قبله با دو تعصّب مبارزه کرد. مبارزه با تعصب در مکه و مبارزه با تعصب در مدینه. تعصب مکه این بود، مردم مکه و مشرکان به کعبه تعصب داشتند و خدا اراده نمود که ان تعصب بشکند لذا فرمود، بیت المقدس قبله باشد، مبارزه با تعصب جاهلی، ولی وقتی پیامبر ص به مدینه امدند، با طعنه یهود مواجه شدند. یهودی ها می گفتند، این دین. مستقل نیست، چون قبله اش، قبله ما می باشد، پیامبر ص بسیار ناراحت و غمناک بود و منتظر دستور تغییر قبله بودند. برادران و خواهران، ببینید، قران چه جمله زیبایی در تغییر قبله اورده است «فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا  » یا رسول الله، ما تو را به سمت قبله ای که دوست داری بر می گردانیم. مفسران توضیحات مفصلی برای این عبارت، « این قبله ای که دوست داری » اورده اند و می فرمایند، 

 ١ _ رضایت خداوند با رضایت پیامبر ص یکی می باشد، 
 « رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ». مصداق بارز نفس مطمئنه، پیامبر ص است. ایه برای امام حسین ع است ولی بارزترین مصداق پیامبر ص است« ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً » هم تو از خدا راضی هستی و هم خدا از تو. پس رضایت پیامبر ص با رضایت خدا یکی است. قران در ایه می فرماید، ما تو را بسوی قبله ای که دوست داری بر می گردانیم « قِبْلَةً تَرْضَاهَا » نفرمود «  قِبْلَةً اَرْضَاهَا » قبله ای که دوست دارم، چرا اینگونه فرمود ؟ می فرمایند، به من و شما یاد می دهد که ما باید به دنبال این باشیم تا رضایت خلیفه خدا، پیامبر ص و اهل بیت او را بدست بیاوریم. رضایت محمد و آل محمد. 

نکته سوم : دستور قبله بین نماز ظهر امد. در وسائل جلد چهارم و مجمع البیان جلد یک از امام باقر ع روایت داریم، امام می فرماید، أَنَّ  اَلْيَهُودَ  كَانُوا  يُعَيِّرُونَ   رَسُولَ  اَللَّهِ ص، وَ يَقُولُونَ لَهُ: أَنْتَ تَابِعٌ  لَنَا ، تُصَلِّي إِلَى قِبْلَتِنَا؛ فَاغْتَمَّ  رَسُولُ  اَللَّهِ ص مِنْ ذَلِكَ غَمّاً شَدِيداً، وَ خَرَجَ فِي جَوْفِ اَللَّيْلِ يَنْظُرُ إِلَى آفَاقِ اَلسَّمَاءِ، يَنْتَظِرُ مِنَ اَللَّهِ فِي ذَلِكَ أَمْراً، فَلَمَّا أَصْبَحَ وَ حَضَرَ وَقْتُ صَلاَةِ اَلظُّهْرِ، كَانَ فِي مَسْجِدِ بَنِي سَالِمٍ قَدْ صَلَّى مِنَ اَلظُّهْرِ رَكْعَتَيْنِ، فَنَزَلَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ وَ أَخَذَ بِعَضُدَيْهِ وَ حَوَّلَهُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ ، وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ: قَدْ نَرىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي اَلسَّمٰاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضٰاهٰا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرٰامِ وَ كَانَ قَدْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ إِلَى بَيْتِ اَلْمَقْدِسِ ، وَ رَكْعَتَيْنِ إِلَى اَلْكَعْبَةِ » یهودی ها به پیامبر ص عیب می گرفتند و می گفتند تو تابع ما هستی و قبله مستقل نداری، پیامبر ص غمناک شدند. « این نیش زبان بسیار بد است، خواهران و برادران تلاش کنیم در جامعه ایمانی به کسی نیش زبان نزنیم » پیامبر ص به آسمان نگاه می کردند.

 

یک روز، موقع نماز ظهر، مانند بقیه روزها به سوی بیت المقدس نماز را شروع کردند. دو رکعت که اقامه کردند، جبرائیل نازل شد، دو بازوی پیامبر عزیز ما را گرفت و ایشان را بسوی کعبه بر گرداند. به گونه ای که، جابجایی بین نماز انجام شد. « نماز هم بر هم نخورد، این ها دستور شارع مقدس است » علامه طباطبایی ره در المیزان ذیل این ایات می فرماید، بعدها محاسبه کردند که ایا دقیقاً بسوی مکه هست یا نه و متوجه شدند، هیچ شکی نیست که تغییر بسوی کعبه، دقیقاً رو بسوی ناودان کعبه بیت الله است و این یکی از اعجازهای نبی مکرّم حضرت محمد ص است. 

نکته چهارم : بعد از تغییر قبله، یهودیان باز هم ایراد گرفته و گفتند، تو دستور نداشتی، قبله را تغییر بدهی و این تغییر از خودت است و تو از پیش خودت آورده ای ، زمانی  نماز را بسوی بیت المقدس اقامه می کردی و حالا هم بسوی کعبه نماز اقامه می کنی. برادران و خواهران، ببینید ، تا زمانی که بسوی بیت المقدس نماز می خواندند یهود می گفت، تو تابع ما هستی، حالا که قبله مستقل شد، باز هم ایراد جدید گرفتند. خداوند محکم جواب انها را داد و فرمود، خدا از این حرف ها که می گوئید و کار هایی که می کنید غافل نیست. این یک تهدید است. تهدید برای اهل کتابی که می دانستند، تغییر قبله حق است. مرحوم طبرسی در مجمع می فرماید، از بشارات انبیاء این بوده است، که از صفات پیامبر ص این است « اَنَّهُ یُصَلّی قِبلِتَین ». درسی که از این آیات می گیریم، تبعیت از پیامبر ص، تبعیت از دوازده امام و امروز، تبعیت از مقام معظم رهبری است 


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

 

برچسب ها
نظر خود را ارسال نمایید.
دنبال کنید...
گزارش تصویری
مراسم سوگواری و سینه زنی در مسجد شامخی
مراسم سوگواری و سینه زنی در مسجد شامخی
مراسم زیارت عاشورا در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
مراسم زیارت عاشورا در دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
مراسم عزاداری عاشورای حسینی از طرف نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
مراسم عزاداری عاشورای حسینی از طرف نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
مراسم گرامیداشت شهید محمد جواد سیفایی از شهدای حادثه تروریستی رژیم صهیونی
مراسم گرامیداشت شهید محمد جواد سیفایی از شهدای حادثه تروریستی رژیم صهیونی
حضور حماسی مردم کاشان غیور در راهپیمایی همدلی و ایستادگی
حضور حماسی مردم کاشان غیور در راهپیمایی همدلی و ایستادگی
جشن عید غدیر با حضور پیشکسوتان سپاه کاشان و آران‌و‌بیدگل
جشن عید غدیر با حضور پیشکسوتان سپاه کاشان و آران‌و‌بیدگل
همایش شهر شعر غدیر، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
همایش شهر شعر غدیر، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
دیدار با رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان و جمعی از هنرمندان صنایع دستی
دیدار با رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان و جمعی از هنرمندان صنایع دستی
مراسم عزاداری شهادت امام باقر (علیه‌السلام)
مراسم عزاداری شهادت امام باقر (علیه‌السلام)
نشست هم‌اندیشی تسهیل ازدواج حوزویان منطقه کاشان
نشست هم‌اندیشی تسهیل ازدواج حوزویان منطقه کاشان
جلسه شورای اقامه نماز کاشان
جلسه شورای اقامه نماز کاشان
دیدار معاونت محترم امنیتی استانداری اصفهان با نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
دیدار معاونت محترم امنیتی استانداری اصفهان با نماینده ولی‌فقیه در منطقه و امام جمعه کاشان
 مراسم سالگرد عروجِ مرد میدانِ خدمت
مراسم سالگرد عروجِ مرد میدانِ خدمت
برگزاری دومین جلسه شورای اداری شهرستان کاشان با محوریت روابط عمومی و ارتباطات
برگزاری دومین جلسه شورای اداری شهرستان کاشان با محوریت روابط عمومی و ارتباطات
پربازدیدترین خبرها
«خبر خوب» رویکرد امیدآفرینی است که خبرگزاری فارس آغاز کرده است حرکت در مسیر ولایت الهیه و تبلیغ غدیر بزرگترین امر به معروف می باشد علاوه بر تبلیغ لسانی، مردم را با غیر زبان به کار خیر دعوت کنیم لزوم رعایت سرعت و دقت در کار ارباب رجوع از سوی مسئولان خدمت به زائران امام حسین توفیق الهی است نقش رسانه در پیشرفت و تحول جامعه بازدید حضرت آیت الله سلیمانی، نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان از بخش های مرکز آموزشی و درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان انتصاب نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نماینده مقام معظم رهبری درگذشت حجت‌الاسلام روح‌ الله حسینیان را تسلیت گفت. چشم‌انداز فرهنگی ۲۰ ساله کاشان توسط مسئولان شهر ارائه شود
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.