/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ جمعه ۴ فروردين
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ چهارم فروردین 1402 نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ چهارم فروردین 1402
خطبه اول

خطبه دوم
خطبه اول
سلام‌علیکم و رحمت‌الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
 بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثنا لله رب العالمين و الصلوة و السلام علي خيرخلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ وَلعْنَة الله عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، الی يَوْمِ الدِّينِ
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
تقوی همان هدف روزه‌داری است خداوند می‌فرماید:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ ... لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
روزه واجب شد تا به یک ملکه تقوی برسیم که چه در کاشان باشیم چه در آمریکا باشیم چه در محل کار باشیم چه در منزل هرجای دستورات خدای متعال را رعایت کنیم
امروز پنجاهمین خطبه‌ای هست که در خدمت شما هستم؛ محضر دعای پنجاه صحیفه سجادیه می‌رویم؛ این دعا امام سجاد علیه‌السلام «فِي الرَّهْبَةِ» خوف از خداوند است که فرازی از این دعا را با هم می‌خوانیم.
«اللَّهُمَّ إِنِّي وَجَدْتُ فِيما أَنْزَلْتَ مِنْ كِتَابِكَ ، وَ بَشَّرْتَ بِهِ عِبَادَكَ أَنْ قُلْتَ ﴿يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ، إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً﴾»
خدایا! در آنچه از قرآنت نازل فرمودی و بندگانت را به آن مژده دادی، یافتم که فرمودی: «ای بندگان من که به سبب گناه بر خود زیاده‌روی کردید! از رحمت خدا نومید نشوید؛ مسلماً خدا همۀ گناهان را می‌آمرزد»
اول آیه خداوند می‌فرماید: «یا عبادی» ای بندگان من. خداوند وقتی می‌خواهد کعبه را خطاب قرار دهد می‌فرماید:
«وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ» ما عهد بستیم با ابراهیم و اسماعیل که خانه من را تطهیر کنند.
از رحمت خداوند هیچ‌کس نامید نشود که «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً» خداوند همه گناهان می‌بخشد
در ادامه امام سجاد می‌فرمایند:
«وَ قَدْ تَقَدَّمَ مِنِّي مَا قَدْ عَلِمْتَ وَ مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّ ، فَيَا سَوْأَتَا مِمَّا أَحْصَاهُ عَلَيَّ كِتَابُكَ»
 در گذشته از من گناهانی سر زد که به آن‌ها آگاهی؛ و خطاها و معصیت‌هایی بر عهدۀ من است که به اندازه و مقدار و کیفیت و چگونگی آن‌ها از من داناتری؛ پس وای به رسوایی من از آنچه پروندۀ من ثبت کرده، پرونده‌ای که تو برای نگارش اعمال مقرّر فرموده‌ای.
«فَلَوْ لَا الْمَوَاقِفُ الَّتِي أُؤَمِّلُ مِنْ عَفْوِكَ الَّذِي شَمِلَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ لَأَلْقَيْتُ بِيَدِي ، وَ لَوْ أَنَّ أَحَداً اسْتَطَاعَ الْهَرَبَ مِنْ رَبِّهِ لَكُنْتُ أَنَا أَحَقَّ بِالْهَرَبِ مِنْكَ»
و اگر نبود محل‌ها و جایگاه‌هایی که به عفو و بخششت که فراگیر هر چیز است امید ببندم، خود را از دست می‌دادم؛ و از نجاتم مأیوس می‌شدم. اگر کسی می‌توانست از پروردگارش بگریزد؛ من به‌خاطر این همه گناهانم، برای این که دچار عذاب نشوم، به گریز از تو سزاوارتر بودم
در میزان‌الحکمه در ماده "عفو" این حدیث آمده است
قالَ أعرابيٌّ : يا رَسولَ اللّه ِ ، مَن يُحاسِبُ الخَلقَ يَومَ القِيامَةِ ؟ قالَ : اللّه ُ عزَّوجلَّ ، قالَ : نَجَونا ورَبِّ الكَعبَةِ ! قالَ : وكَيفَ ذاكَ يا أعرابِيُّ ؟ ! قالَ : لأِنَّ الكَريمَ إذا قَدَرَ عَفا .
 عربى باديه نشين به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: اى رسول خدا! روز قيامت چه كسى به‌حساب خلايق می‌رسد؟ فرمود: خداوند عزّوجلّ. باديه نشين گفت: به خداوندگار كعبه سوگند كه نجات یافته‌ایم! حضرت فرمود: چگونه، اى اعرابى؟ عرض كرد: زيرا كريم هر گاه قدرت يابد ببخشايد.
ما هیچ‌وقت نباید به عفو خداوند متعال مغرور شویم اما هیچ‌وقت هم نباید از عفو خداوند متعال ناامید بشویم.
در سلسله بحث‌های قرانی‌مان به آیه 43 سوره بقره رسیدیم که خداوند می‌فرماید:
«وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ»
و نماز را بر پا دارید، و زکات بپردازید، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید [که نمازخواندن با جماعت محبوب خداست].
نکته 1- «أَقِيمُوا الصَّلَاةَ»
الف) اهمیت نماز
درباره نماز حدیث شریفی داریم که جناب آقای ری‌شهری در ماده "صلاه" در میزان‌الحکمه آورده که اصل حدیث در بحارالانوار جلد 82 صفحه 227 است پیامبر می‌فرماید:
«...هِي أوَّلُ ما يُنظَرُ فيهِ مِن عَمَلِ ابنِ آدَمَ»
نماز ، نخستين عمل فرزند آدم است كه به آن رسيدگى مى شود.
آیه الله بهجت فرمود: اولین قدم برای این که خودمان را اصلاح کنیم اصلاح نماز است.
در ادامه حدیث پیامبر فرمودند:
«فإن صَحَّت نُظِرَ في عَمَلِهِ، وإن لَم تَصِحَّ لَم يُنظَرْ في بَقِيَّةِ عَمَلِهِ»
 اگر [نماز] درست بود به ديگر اعمالش رسيدگى می‌شود و اگر درست نبود ساير اعمالش هم رسيدگى نمی‌شود .
هرچقدر برای نماز سرمایه‌گذاری کنیم جا دارد چه در خانه و خانواده و چه آموزش‌وپرورش و جامعه
در حدیثی پیامبر اعظم فرمود: «المصلی یناجی ربه» نمازگزار با پروردگارش درگوشی صحبت می‌کند.
در حدیثی دیگر که در نهج‌الفصاحه آمده پیامبر می‌فرمایند: یک بدن را در نظر بگیرید سر چقدر در بدن مهم است؛ اگر سر نباشد بدن دیگر قابلیت ادامه حیات ندارد.
«مَوْضِعُ الصَّلاةِ مِنَ الدّينِ كَمَوْضِعِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ»
 جايگاه نماز در دين همانند سر نسبت به بدن است.
یا تعبیر امیرالمؤمنین در وصیت‌نامه خودشان در نامه 47 فرمودند:
«وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ»
شما را به خدا، شما را به خدا، به نماز اهميّت بدهيد؛ چون اين نماز ستون دين شماست.
ب) کلمه «اقامه»
در قران کریم اگر خداوند یک جا نمازگزار را مذمت کرده باشد از کلمه اقامه استفاده نکرده؛ بلکه از کلمه قیام استفاده کرده؛ اما اگر مدح کرده از کلمه اقامه استفاده کرده.
خداوند در آیه 142 سوره نساء می‌فرماید:
«وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَى»
منافقان هنگامی که به نماز می‌ایستند، با کسالت می‌ایستند.
اما خداوند متعال در آیه 37 ابراهیم از قول حضرت ابراهیم که با خداوند مناجات می‌کند می‌فرماید:
رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ
پروردگارا! من برخی از فرزندانم را در دره‌ای بی کشت‌وزرع نزد خانه محترمت سکونت دادم؛ پروردگارا! برای اینکه نماز را بر پا دارند.
وقتی که خداوند در آیه 162 سوره نساء، راسخون در علم را توصیف می‌کند؛ سپس می‌فرماید:
«لَكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ ۚ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ...»
ولی از میان آنان، ثابت‌قدمان در دانش، مؤمنانِ [به موسی و تورات] برپادارندگان نماز.
جناب راغب اصفهانی در کتاب مفرداتشان وقتی به ماده «قَوَمَ» می‌رسند می‌فرمایند:
خداوند درباره تورات و انجیل چنین فرموده:
«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ»
بگو: ای اهل کتاب! شما بر مسلک صحیح و درستی نیستید تا زمانی که تورات و انجیل.
ایشان می‌فرمایند: اقامه تورات و انجیل یعنی عمل‌کردن؛ با علم و عمل اقامه کنید
آیه الله جوادی آملی در تسنیم جلد 4 ذیل همین آیه شریفه می‌فرماید:
اقامه نماز که از همه ما خواسته شده به‌خاطر این است که هم آداب ظاهری نماز را رعایت کنیم وضو بگیریم و روبه‌قبله و... و هم آداب باطنی را حضور قلب و خشوع را در نماز باید به دست بیاوریم.
امام رضا علیه‌السلام در نورالثقلین جلد 1 صحفه 74 دررابطه ‌با حکمت وجوب نماز فرمودند:
لِأَنَّ فِی الصَّلَاهِ الْإِقْرَارَ بِالرُّبُوبِیَّهِ وَ هُوَ صَلَاحٌ عَامٌّ لِأَنَّ فِیهِ خَلْعَ الْأَنْدَادِ وَ الْقِیَامَ بَیْنَ یَدَیِ الْجَبَّارِ بِالذُّلِّ وَ الِاسْتِکَانَهِ وَ الْخُضُوعِ وَ الِاعْتِرَافِ وَ طَلَبِ الْإِقَالَهِ مِنْ سَالِفِ الذُّنُوبِ وَ وَضْعَ الْجَبْهَهِ عَلَی الْأَرْضِ کُلَّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهٍ لِیَکُونَ الْعَبْدُ ذَاکِراً لِلَّهِ تَعَالَی غَیْرَ نَاسٍ لَهُ وَ یَکُونَ خَاشِعاً وَجِلًا مُتَذَلِّلًا طَالِباً رَاغِباً فِی الزِّیَادَهِ لِلدِّینِ وَ الدُّنْیَا مَعَ مَا فِیهِ مِنَ الِانْزِجَارِ عَنِ الْفَسَادِ وَ صَارَ ذَلِکَ عَلَیْهِ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهٍ لِئَلَّا یَنْسَی الْعَبْدُ مُدَبِّرَهُ وَ خَالِقَهُ فَیَبْطَرَ وَ یَطْغَی وَ لِیَکُونَ فِی ذِکْرِ خَالِقِهِ وَ الْقِیَامِ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّهِ زَاجِراً لَهُ عَنِ الْمَعَاصِی وَ حَاجِزاً وَ مَانِعاً عَنْ أَنْوَاعِ الْفَسَاد»
چون نماز اقرار به ربوبیّت و موجب مصلحت همگان است؛ چرا که در نماز [چندین فایده نهفته است که عبارت‌اند از]: شریک‌ها [در ربوبیّت] را کنارزدن؛ با ذلّت، خواری، خضوع و اعتراف به گناهان در برابر خداوند جبّار ایستادن؛ چشم‌پوشی از گناهان گذشتگان را از خدا درخواست نمودن؛ صورت بر زمین نهادن در هر روز و شب؛ یادکردن خدا توسّط بنده تا اینکه خدا را از یاد نبرد و با خشوع و خضوع، بیمناک و مشتاقانه از خداوند فزونی دین و دنیا را به دور از فساد در آن تقاضا می‌کند. [نماز] هر روز و هر شب بر بنده واجب شده تا بنده، مدبّر و خالق خود را فراموش نکرده و [در نتیجه] زیاده‌روی و طغیان ننماید. همچنین یادکردن خالق و ایستادن در برابر پروردگار، بنده را از گناهان بازداشته و از انواع فسادها دور کرده و مانع انجام آن‌ها می‌شود.
نکته 2- «وَآتُوا الزَّكَاةَ» زکات بدهید.
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لاَ زَكَاةَ لَهُ» اگر کسی زکات ندهد نمازش هم قبول نیست
پیامبر اعظم فرمودند: «بُنِى الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً ص عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاءِ الزَّکاةِ وَ حِجِّ الْبَیتِ وَ صِیامِ شَهْرِ رَمَضَان‏»‌ خداوند اسلام را بر پنج چیز بنا کرد: گواهی به اینکه خدایی جز الله نیست و اینکه محمد(ص) بنده و رسول اوست و برپایی نماز، پرداخت زکات، حج و روزه ماه رمضان
این زکات چه فائده‌ای برای زکات دهنده دارد؟
امام رضا علیه‌السلام در جواب مسائل محمد ابن سنان که در نورالثقلین جلد 1 صفحه 74 آمده می‌فرماید:
«أَنَّ عِلَّهَ الزَّکَاهِ مِنْ أَجْلِ قُوتِ الْفُقَرَاءِ وَ تَحْصِینِ أَمْوَالِ الْأَغْنِیَاءِ»
علّت وجوب زکات و سرّ آن این است که زکات، قوت و روزی فقرا است و اموال اغنیا را حفظ و نگهداری می‌کند.
خداوند متعال در آیه 103 سوره توبه می‌فرماید:
«خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ»
از اموالشان زکاتی دریافت کن که به سبب آن [نفوس و اموالشان را] پاک می‌کنی.
به تعبیر تسنیم جلد 4 صفحه 123 یعنی اگر انسان زکات مالش را ندهد و این مال بماند و در آن هشت راهی که قران فرموده مصرف نشود تدریجاً «رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ» روی دلشان چرک و غبار می‌آید و فهم حقایق دین برایشان سخت می‌شود.
یکی از واجبات هم همین کفاره تأخیر است کسی که به هر دلیلی سال گذشته موفق نشده روزه بگیرد؛ مثلاً فرزند من یک روز نتوانست روزه بگیرد عذر شرعی هم داشت نگرفت، وظیفه داشت در طول این یک سالی که از ماه رمضان قبلی گذشته است روزه بگیرد حالا نگرفته است و الان وارد ماه رمضان شده باید یک کفاره تأخیر بدهد؛ چون تأخیر انداخته است یک سال خداوند وقت داده بوده و نگرفته است مقدار کفاره تأخیر هم دادن 750 گرم گندم یا نان به فقیر است که دیروز از دفتر رهبر معظم سؤال کردم فرمودند: 12 هزار تومان به فقیر بدهد می‌گوید: تو وکیلی نان تهیه کن
نکته 3- « وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ» رکوع کنید همراه رکوع کنندگان.
آیه الله جوادی آملی می فرماید: این عبارت اُخری «صلوا مع المصلین» نماز بخوانید همراه نمازگزاران است؛ یعنی عبارت اخری نماز جماعت است.
مرحوم شُبّر در پاسخ به این که چرا از نماز تعبیر به رکوع شده، وجهی را بیان می‌کنند؛ ایشان می‌فرمایند:
«عبر عن الصلاة بالركوع لخلو صلاة اليهود عنه»‏ خداوند از نماز تعبیر به رکوع کردند؛ زیرا نماز یهودیان رکوع نداشت.
وجه دیگری را هم آیه الله جوادی آملی در تسنیم ذکر می‌کنند؛ می‌فرمایند: خدای متعال در قران گاهی اوقات به اشرف اجزاء نماز نام می‌برد؛ مثلاً در آیه 29 سوره فتح می‌فرماید:
«تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا»
[یاران پیامبر] همواره آنان را در رکوع و سجود می‌بینی که پیوسته فضل و خشنودی خدا را می‌طلبند.

نکته 4- نماز جماعت
نماز جماعت خیلی مهم است در وسائل جلد 8 صفحه 293 یک حدیث آمده که پیامبر اکرم به یک نابینا فرمود: تو که نابینا هستی هم معذور نیستی باید مسجد بروی گفت: من نمی‌توانم بروم فرمود: یک طناب وصل کن بین خانه و مسجد طناب را بگیر و خودت را به مسجد برسان تا از نماز جماعت محروم نشوی.
یکی از اساتید ما در قم منزلشان در یک محل بالاشهر بود بعد مدتی پایین‌شهر رفت گفتم: معمولاً بر عکس عمل می‌کنند از پاین شهر به بالاشهر می‌آیند! فرمود: آن منزل قبلی ما با مسجد فاصله داشت من منزل را در جای انتخاب کردم که نزدیک مسجد باشد تا خانواده من بتواند مسجد بروند.
مرد منزل به فکر ثواب خانواده خودش هم هست.
بزرگ‌ترین اجتماع مسجد هم همین نمازجمعه است این قدر ثواب دارد که در "من لا یحضر الفقیه" حدیثی از پیامبر اعظم آمده است پیامبر اعظم فرمودند:
«مَن أتَى الجُمُعَةَ إيمانا و احتِسابا استَأنَفَ العَمَلَ»
هر كه از روى ايمان و به‌حساب خدا در نمازجمعه شركت كند ، اعمالش را از نو آغازيده است [خداوند به پاداش آن گناهان گذشته‌اش را بيامرزد و نامه عمل جديدى برايش باز كند] .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله و سلم، و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساء‌العالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زين‌العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى و من اعدائهم نتبرء الی الله
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
بهترین توشه سفر آخرت تقوی است ائمه هدی از طولانی بودنش ناله کردند
«آهِ ! مِن قِلَّةِ الزّادِ ، و طُولِ الطَّريقِ ، و بُعدِ السَّفَرِ»
هرچه می‌توانیم بیشتر تقوی الهی را رعایت کنیم تا با دست پر به عالم بقا برویم.
توصیه مصداقی بنده به تقوی، نهج‌البلاغه است که به حکمت پانزدهم رسیدیم.
امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌‌فرمایند: «مَا کُلُّ مَفْتُونٍ یُعَاتَب»
بزرگان این عبارت را دو جور معنی کردند:
یک- هر فریب‌خورده را سرزنش نتوان کرد.
این ترجمه بعضی از بزرگان ما است از جمله آیه الله مکارم در شرحشان بر نهج‌البلاغه؛ ایشان می‌فرمایند: گرفتاری‌ها مختلف است بعضی‌ها علتش شخص بوده که تنبلی و سستی و... کرده اینجا جای سرزنش است که چرا این کوتاهی را کردی؟
اما بعضی از وقت‌ها گرفتاری‌ها امتحان است خدای متعال این شخص را دارد امتحان می‌کند. هر گرفتاری را با یک‌چشم نبینیم ممکن است امتحان الهی باشد که خدا دارد او را خالص می‌کند.
دو- هر گمراهى را، سرزنش براه نياورد.
آیه الله خوئی در منهاج البراعه می‌فرماید:
«هذه الكلمة قالها علی لسعد بن أبي وقّاص و محمّد بن مسلمة و عبد اللَّه بن عمر لما امتنعوا من الخروج معه لحرب أصحاب الجمل
هؤلاء الأكابر الّذين رجعوا عن ولايته و فتنوا عن نصرته ممن لا يؤثّر فيهم عتاب و لا خطاب»
این جمله را امیرالمؤمنین در رابطه با سعد ابن ابی‌وقاص و محمد ابن مسلمه و عبدالله ابن عمر فرمودند زمانی که از کمک به امیرالمؤمنین در جنگ جمل امتناع کردند.
اینها بزرگان اصحاب بودند که ولایت حضرت امیر را نپذیرفتند و فتنه زده شدند از یاری امیرالمؤمنین اینها به حدی رسیدن که سرزنش درشان اثر نمی‌کرد.
هر گمراهى را، سرزنش براه نياورد.
مناسبت ها:
1- نوروز1402
تبریک عرض می‌کنم
اسلام چقدر جامع هست وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد امام راحل عظیم الشان نفرمود: نوروز تعطیل نوروز باستانی است و ربطی به اسلام ندارد؛ بلکه این دعا را ابتدا صحبت خودشان نهادینه کردند و الان گفتمان شده است
«یا مقلّب الْقلوب و الْأبْصار یا مدبّر اللّیْل و النّهار یا محوّل الْحوْل و الْأحْوال حوّلْ حالنا إلی أحْسن الْحال»
مرحوم آقا شیخ عباس قمی در مفاتیح نمازی را آورده است ان شا الله موفق به خواندنش شدید دو تا دو رکعت بعد از ظهرین روز نوروز است؛ به این صورت که در رکعت اول ده بار سوره قدر، رکعت دوم ده بار سوره کافرون و در دو رکعت بعدی رکعت اول ده بار سوره توحید در رکعت دوم ده بار سوره ناس و فلق در پایان نیم‌صفحه سجده شکر.
صله‌رحمی که نوروز دارد بی‌نظیر است؛ یعنی حتی در عید غدیر این قدر دیدوبازدید ما نداریم؛ لذا امام راحل و رهبر معظم انقلاب جهت‌دهی می‌کنند نوروز را به سمت این خوبی‌ها و فضائل
امام صادق علیه‌السلام در کافی باب 77 باب زیارت برادران به ابوحمزه می‌فرماید: مَن زارَ أخاهُ للّه لا لِغَيرِهِ التِماسَ مَوعِدِ اللّه ِ و تَنَجُّـزَ ما عِندَ اللّه ِ ، وكَّلَ اللّه ُ بهِ سَبعينَ ألفَ مَلَكٍ يُنادُونَهُ : ألا طِبْتَ و طابَتْ لكَ الجَنَّةُ .
امام صادق علیه‌السلام: هر كه براى خدا، نه غير او، و براى دستيابى به وعده خدا و دريافت آنچه نزد اوست، به ديدن برادر خود رود ، خداوند هفتاد هزار فرشته بر او گمارد كه آوازش دهند كه : هان! رستگار شدى ، و بهشت گوارايت باد.
مواظب باشیم در این جلسات خانگی گناه نشود خانم‌ها جلوی نامحرم حجاب داشته باشند درست است که داخل منزل حریم خصوصی است؛ ولی خدا که هست معصیت خدا را نکنیم.
من از آمرین به معروف و ناهیان از منکرمان تشکر می‌کنم که اول باادب به گردشگر محترم که از هر شهری به کاشان آمده خوش آمد می‌گویند سپس تذکر می‌دهند که حدود الهی را رعایت کنید.
و یک کاری هم ستاد احیا انجام داده‌اند که به این افراد یک پوششی داده که نشان‌دهنده این است که این آمر و ناهی است و به من اطلاع دادند که اثرش بیشتر بوده.
2-ماه رمضان
یک آیه در رابطه درباره روزه داریم که خداوند می‌فرماید:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ»
ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده
و یک حدیث قدسی داریم که خداوند می‌فرماید: «الصَّوْمُ‏ لِي‏ وَ أَنَا اُجْزَي بِه‏» روزه برای من است و من پاداش روزه هستم
یک تعبیر دیگری هم داریم دررابطه‌با روزه که این روزه باعث سلامت انسان می‌شود «صُومُوا تَصِحُّوا»
 آیه الله مکارم در تفسیر نمونه می فرماید: یک دانشمند آمریکایی می‌گوید من تحقیق کردم اگر انسان در روز 7 یا 8 ساعت چیزی نخورد بسیاری از بیماری‌های بدنش معالجه می‌شود این همان تعبیر پیامبر اکرم است که پیامبر فرمودند: «صُومُوا تَصِحُّوا»
اگر دکتر متدین به شما گفت روزه برای شما ضرر دارد آن یک بحث دیگری است
نکته دیگری دررابطه‌با ماه رمضان این است خداوند وقتی ماه رمضان را تعریف می‌کند می‌فرماید:
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ
ماه رمضان [همان ماه‏] است که در آن، قرآن فروفرستاده شده است
خودم و شما را به استفاده بیشتر از ماه رمضان از نظر معنویت توصیه می‌کنم
ما دررابطه‌با ماه رمضان دو سیره دیدیم
یک- سیره رهبر معظم تقریباً هر روز ماه رمضان با اقشار مختلفی دیدار دارند بیانات دارند و...
دو- سیره امام راحل عظیم الشان که به هیچ وجه در ماه رمضان کسی را نمی‌پذیرفت حتی در انتخابات مجلس پنجم که بین شورای نگهبان و هیئت اجرای مشکلی پیش‌آمده بود؛ اما فقط شوری نگهبان را به‌خاطر انتخابات تهران پذیرفت. امام تمام‌وقتش را  برای استفاده از ماه رمضان می‌گذاشت؛ روزی 10 جزء قران می‌خواند قبل انقلاب به امام گفتند: در ماه رمضان تدریس بگذارید فراغتتان بیشتر است امام فرمودند: خود ماه رمضان یک کار است.
ماه رمضان شب‌ها را یک پانزده دقیقه بگذاریم برای دعای افتتاح این دعای افتتاح چند صفحه اول توحید است بعدش صلوات بر پیامبر اکرم است تا امام‌زمان بعد دو صفحه مخصوص امام‌زمان است
این دعای افتتاح خیلی زیبا است تعبیری که رهبر معظم داشتند در سخنرانی نوروزی‌شان در رابطه با امام‌زمان روح عالم هستی بود
به یک انسان کی می‌گویم مرحوم شده زمانی که روح از بدنش خارج شود اگر امام‌زمان نباشد حجت خدا نباشد این عالم می‌میرد قوام عالم به‌خاطر روحش است
دو رکعت نماز دارد شب‌های که می‌توانیم بخوانیم حمد یک‌مرتبه توحید سه بار بعد دو، سه تا تسبیح دارد و 10 تا صلوات همین دو رکعت 70 هزار گناه انسان را می‌آمرزد
سحرمان را بهتر استفاده کنیم بخشی از سحر را برای نماز شب بگذاریم یک مقدار برای تلاوت قران بگذاریم؛ چون دستور تلاوت برای سحر آمده
«فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» تلاوت قران همیشه خوب است.
این دعای سحر دعای عجیبی است ما می‌گویم تمام اسماء خدا را به بهترین وجهش هم می‌خواهیم
دعای ابوحمزه بیست صفحه است اگر شبی دو صفحه ابوحمزه بخوانیم ده شب یک ابوحمزه خوانده شده است
سی شب است سه ما بار ابوحمزه را خواندیم
روزهای ماه رمضان 8 تا دعا دارد بعضی از این دعاها نصف صفحه است بعضی‌ها چند صفحه است بخشی‌اش را بخوانیم
من یک خط از دعای اول مشترک ماه‌های رمضان را بخوانم:
«وَهذَا شَهْرُ الصِّيامِ، وَهذَا شَهْرُ الْقِيامِ، وَهذَا شَهْرُ الْإِنابَةِ، وَهذَا شَهْرُ التَّوْبَةِ، وَهذَا شَهْرُ الْمَغْفِرَةِ وَالرَّحْمَةِ، وَهذَا شَهْرُ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ»
خدایا؛ این ماه رمضان است که قرآن را در آن فرو فرستادی، برای راهنمایی مردم و دلایلی روشن از هدایت و تشخیص بین حق و باطل و این است ماه روزه و این است ماه بپاداری نماز و این است ماه بازگشت و این است ماه توبه و این است ماه آمرزش و رحمت و این است ماه رهایی از آتش دوزخ.
در همین دعا از سستی به خداپناه می‌بریم می‌گوییم:
أَذْهِبْ عَنِّى فِيهِ النُّعاسَ وَالْكَسَلَ وَالسَّأْمَةَ وَالْفَتْرَةَ وَالْقَسْوَةَ وَالْغَفْلَةَ وَالْغِرَّةَ
خدایا؛ بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و در این ماه خواب‌آلودگی و کسالت و خستگی و سستی و قساوت و غفلت و غرور را از من برطرف کن.
3-بیانات نوروزی مقام معظم رهبری
حضرت آقا وقتی که برای یک سال نام می‌گذارند یک عقبه فکری دارد روی این نام‌گذاری فکر شده از ابتدای سال 90 تا الان مسائل اقتصادی را نام می‌گذارند
آقا 10 اسفند 1401 با کارآفرینان ملاقاتی داشتند که در آن ملاقات فرمودند: این که من اسم سال 1401 را تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین گذاشتم تا حدودی متأثر از اظهارت تولیدکنندگان در جلسه سال قبل بود. حضرت آقا بر اساس اقتصاددان‌ها، تولیدکنندگان، کارآفرین‌ها اسم سال را انتخاب می‌کنند که نقص کجاست؟ کجا را باید علاج کنیم؟
امسال را فرمودند: مهار تورم و رشد تولید
یک وظیفه مسئولین دارند که عبارتند از:
یک- به جنگ اقتصادی معتقد باشند ؛ ما مسئولانی داشتیم که این اعتقاد را نداشتند.
دو- اگر مدیرانشان توانمند نیستند باید مدیر توانمند بیاورند.
سه- کاهش فرایندهای اداری
من بیست، سی تا کارخانه که رفتم نگران کاغذبازی بودند خیلی عجیب است یک سرمایه‌گذاری در ایران آمد دید اذیتش می‌کنند سرمایه‌اش را در چین برد آنجا به تولید رسید؛ اما اینجا هنوز کار اداری‌اش تمام نشده
برای تولیدکننده هفتاد خان درست می‌کنند
چهار- کسانی که اهل هنر هستند باید تولیدات علمی، هنری و ادبی ایجاد کنند تا تبدیل به گفتمان شود؛ چون در رابطه با بیانیه گام دوم آمریکایی‌ها تصریح کردند باید کاری کنیم که تبدیل به گفتمان نشود اگر بخواهیم شعار سال اثربخش باشد یک راهش این است که تبدیل به گفتمان شود و وظیفه مسئولان هم این هست وضعیت موجود را رصد بکنند هر مسئولی بگوید برای این که شعار سال تحقق پیدا بکند چه‌کار می‌توانم بکنم؟
مردم عزیز هم در بخش تولید و هم در بخش توصیه‌های اخری می‌توانند نقش‌آفرین باشند جلوگیری از اسراف و غل‌وزنجیرهای ازدواج
آقا از اسراف ناراحتند ما در انرژی اسرافمان زیاد است گاهی اوقات در اداره‌ای می‌رودیم می‌بینیم گرم‌کننده روشن است به‌خاطر این که خنک شوند پنجره را باز می‌کنند یا چراغ‌های متعدد روشن است
اینها باید حساب و کتاب داشته باشد
حضرت آقا در پایان سخنرانی‌شان یک بحث مهمی در مسائل جهانی داشتند فرمودند: بعضی ها می‌گویند سخنان رهبری تکراری است این تکرار نیست این که آن‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم جمهوری اسلامی را ساقط کنیم من به آن‌ها می‌گویم: هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید این تکرار نیست این استقامت است این دستور قران کریم است که
«فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ» رهبر معظم بیاناتشان تکراری نیست به‌گونه‌ای که آقای پوتین وقتی به روسیه برگشت گفت بهترین مترجمان روسی که زبان ایرانی را ترجمه می‌کنند را بیارید چرا که می‌خواهم اولین کسی باشم که از سخنان رهبر ایران آگاهی پیدا می‌کند؛ زیرا سخنان رهبر ایران یک- در بین‌الملل تأثیرگذار است دو- رهبر ایران هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید سه- پیش‌بینی‌های رهبر ایران قطعی است چهار- حرف تکراری نمی‌زند حرف نو دارد
ایشان برای هر سخنرانی‌اش چندین ساعت و حتی برای سخنرانی‌های مهم گاهی دو روز به گونه‌ای که در یک سفر استانی که ده سخنرانی دارند شاید یک هفته قبلش درس خارجشان را تعطیل می‌کردند می‌فرمودند: برای آن سخنرانی‌هایم باید مطالعه کنم.
حضرت آقا فرمودند: ما در این دولت جدید روابطمان را با آسیا تقویت کردیم. 600 میلیون ما همسایه داریم
آقای دکتر ظریف به جناب آقای رئیسی گفت: ما پیمان شانگهای را چند سال دنبالش بودیم موفق به انجامش نمی‌شدیم؛ اما وقتی دولت شما مستقر شد خود آن‌ها پیام دادند که ما حاضریم شما را به عضویت بپذیریم.
رهبر معظم در مسئله اوکراین فرمودند: هیچ دخالتی نداریم این آمریکایی‌ها هستند که جنگ‌افروزی می‌کنند خودشان باعث جنگ شدند و الان هم مانع جنگ هستند؛ زیرا می‌خواهند اسلحه خودشان را بفروشند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِكِ النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَهِ النَّاسِ ﴿٣﴾
مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ﴿٥﴾
مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦﴾


برچسب ها
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.