/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤ ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
تاریخ ارسال:۱۴۰۲ جمعه ۱۸ فروردين
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی
خطبه اول

خطبه دوم

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ للهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اشرف بَريّته محمد ابن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم و علي اهل بيته الطيّبين الطاهرين سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین و لَعْنَةُ اللَهِ عَلَي‌ أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ  إلَي‌ يَوْمِ الدّين‌

همه برادران و خواهران نمازگزار، حاضر در مصلی مخصوصا جوانان عزیز با دلهای پاک دعای سلامتی امام زمان ع را می خوانیم : اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا.

شادی روح امام عظیم الشان ره، همه شهدا و گذشتگان، مخصوصا شهدا و گذشتگان منطقه کاشان و جمع حاضر، سلامتی و نصرت رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و مراجع عظام و توفیق بیشتر شما خواهران و برادران بزرگوارم، صلواتی را هدیه بفرمائید. الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم.

( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی الله) . برادران و خواهران ایمانی، خودم و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی توصیه می کنم، به انجام واجبات و ترک کارهای حرام و در مرحله بعد به اندازه توان و نشاط به انجام مستحبات و ترک مکروهات. امروز پنجاه و دومین خطبه حقیر هست که زحمت دارم به شما. محضر صحیفه سجادیه می رویم و چند جمله از دعای 52 را که در اصرار بر خدای متعال جهت رفع حاجاتش می باشد ( في الْإِلْحَاحِ عَلَي اللَّهِ تَعَالَي )  را خدمت شما عرض می کنم .

 ( يَا اَللَّهُ الَّذِي لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْ‌ءٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ ، وَ كَيْفَ يَخْفَى عَلَيْكَ يَا إِلَهِي مَا أَنْتَ خَلَقْتَهُ ، وَ كَيْفَ لَا تُحْصِي مَا أَنْتَ صَنَعْتَهُ ، أَوْ كَيْفَ يَغِيبُ عَنْكَ مَا أَنْتَ تُدَبِّرُهُ ، أَوْ كَيْفَ يَسْتَطِيعُ أَنْ يَهْرُبَ مِنْكَ مَنْ لَا حَيَاةَ لَهُ إِلَّا بِرِزْقِكَ ، أَوْ كَيْفَ يَنْجُو مِنْكَ مَنْ لَا مَذْهَبَ لَهُ فِي غَيْرِ مُلْكِكَ )
ای خدایی که چیزی در زمین و آسمان بر او پوشیده نیست! ای خدای من! چگونه بر تو پوشیده باشد، چیزی که خود آفریده‌ای؟ چگونه آنچه را ساخته‌ای، از دایرۀ دانشت بیرون باشد؟ یا چگونه چیزی از تو پنهان بماند، آنچه را که هر لحظه تو تدبیرش می‌کنی؟ یا چگونه می‌تواند بگریزد و فرار کند ، کسی که جز به روزیت زنده نیست؟ یا چگونه کسی نجات یابد، کسی که در غیر مملکت تو، راهی برایش وجود ندارد؟ هر جا برود ملک توست. ( سُبْحَانَكَ أَخْشَى خَلْقِكَ لَكَ أَعْلَمُهُمْ بِكَ ) پاک و منزهی تو، کسی که خوف و خَشْیَت اش از تو بیشتر است، کسی است که علم و معرفتش به تو بیشتر باشد

در سوره انبیا، ایه 48 و 49 می خوانیم : همانا ما به دو پیامبر بزرگ خدا، به موسى و هارون، فرقان ونور وتذكّرى براى اهل‌پروا عطا كرديم. ( وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسى‌ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِياءً وَ ذِكْراً لِلْمُتَّقِينَ 48 ) (همان) كسانى كه از پروردگارشان در نهان مى‌ترسند و همانانى كه از قيامت در هراسند. ( الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ هُمْ مِنَ السَّاعَةِ مُشْفِقُونَ 49 ) فرزندان شما در جبهه، وقتی می خواستند به عملیات بروند، تدارکات به انها لباس و کفش کتانی می داد. رزمنده ای از تدارکات دو کتانی گرفت. بعد از جنگ، نامه ای به رهبر انقلاب نوشت و گفت، من در زمان جنگ ، یک کفش اضافه گرفته ام تکلیف من چیست؟ حضرت اقا فرمودند، معادل وجه کفش را به حساب همان لشکر واریز کن. و او انجام داد. این تقواست.

در محضر قران هستیم، به ایه 45 سوره بقره رسیدیم. ( وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ‌ ) از صبر و استقامت و نماز کمک بگیرید و این سنگین است مگر بر اهل خشوع. این چهار عبارت را با توضیحی از بزرگان تقدیم شما می کنم. 1_( اسْتَعِينُوا ) :کمک بگیرید. چرا باید کمک بگیریم؟ ما فقر  صدرصد و نیاز مند محض هستیم. ایه 4 سوره بلد می فرماید ( لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ ) : ما انسان را در رنج افریدیم. ایه 28 نسا می فرماید : انسان را ضعیف افریدیم ( وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا) یعنی هم ضعیف هستیم و هم در رنج، از طرف دیگر،  تمام قوت ها از خداوند است ( أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا  165بقره) و یا در ایه 18 سوره یوسف می فرماید ( وَ اللهُ الْمُسْتَعانُ عَلى ما تَصِفُونَ ) خدا باید استعانت شود. و یا در سوره حمد می گوئیم، فقط از تو کمک می خواهیم.

 

عقل می گوید وقتی موجودی، سراسر فقر است و موجودی دیگر سراسر قوت است، باید پیوسته از او استعانت بجوئیم. این می شود ( وَ اسْتَعِينُوا )

2 _ نکته دوم ( بِالصَّبْرِ.) است. صبر یعنی چه؟ صبر، یعنی تحمل چیزی که نفس انسان از ان کراهت دارد تا استقامت کند در برابر ان. یکی از اسامی ماه رمضان ( شهر الصبر) است. ماه صبر و اسقامت. صاحب وسائل در جلد ده عبارت را اورده ، بزرگان توضیح آنرا این گونه آورده اند : یک روزه دار، کسی که به سمت خدا حرکت می کند وقتی از توجه به دو اجوف (  شکم و دامن ) صبر کند می تواند از واردات قلبی، انچه به قلب و روحش وارد می شود مدد بگیرد. در بین تمام مکارم اخلاقی، که باید همه انها را انجام بدهیم. خداوند کنار نماز صبر را قرار داده است. نفرمود ( اسْتَعِينُوا بِالشّکر  وَ الصَّلاةِ ) نفرمود ( اسْتَعِينُوا بِالتّوکل وَ الصَّلاةِ ) فرمود : ( اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ. ) بزرگان برای این وجوهی را ذکر کرده اند. فرمودند،. قبل از این ایات خداوند محرمات و واجبات را مطرح نموده که این ها نیاز به استقامت دارد. در حدیث نبوی امده، صبر بر سه قسم است. یک قسم ان صبر بر طاعت است. دختر نه ساله عزیز ما که به سن بلوغ رسیده است. برای این که از سحر تا غروب روزه بگیرد، باید صبر کند. جوان تازه بالغ ما، که در اوج جوانی و نیاز هست و تلفن همراه در دست اوست و انواع و اقسام گناه در تلفن همراه در منزل جلو چشمانش است و حتی اگر بخواهد  معنای کلمه ای از یک حدیث را جستجو کند، صحنه گناه می اید و او دست روی ان می گذارد تا آنرا نبیند. بخاطر رضای خدا همه را کنار می گذارد. ب _  این صبر بر معصیت است. خانواده شهیدی که چهار فرزند خود را تقدیم انقلاب نمود در این مصیبت سنگین استقامت میکند. ج _ این صبر بر مصیبت است. از طرفی، نماز، اگر کسی بخواهد به حضور قلب برسد. در مقابل وسوسه های شیطان نیاز به صبر و استقامت دارد. لذا در عظمت صبر در ایه 153 بقره که مشابه همان ایه 45 است ، می فرماید : ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ‌ ) اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در برابر حوادث سخت زندگى،) از صبر و نماز كمك بگيريد، همانا خداوند با صابران است. نفرمود ( إِنَّ اللَّهَ مَعَ المصلّین ) این عظمت صبر و استقامت است.

وظیفه ما هم صبر است و هم توصیه به صبر است. انسان اگرمی خواهد از خسران نجات پیدا کند. ( إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ.) یکی از چهار پایه نجات از خسران، تواصی به صبر است. همدیگر را به صبر و استقامت توصیه کنیم. در درّالمنثور جلد یک   صفحه 161، پیامبر می فرماید :  «لَصَبْرُ اَحَدِكُمْ ساعَةً عَلى ما يَكْرَهُ فِى بَعْضِ مَواطِنِ الاِْسْلامِ خَيْرٌ مِنْ عِبادَتِهِ خالِياً اَرْبَعِينَ سَنَةً» صبر كردن يكى از شما به اندازه يك ساعت در برابر ناملايمات در ميان مسلمانان بهتر از عبادت چهل سال در انزوا است.

در کنار این سه نوع صبر، صبری در دعای کمیل امده است و شما با ان مانوس هستید . ایت الله جوادی املی در تسنیم می فرماید راقم این جملات و کتاب راهی به این صبر ندارد ( صَبَرْتُ عَلَى حَرِّ نَارِكَ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَنِ النَّظَرِ إِلَى » « كَرَامَتِكَ ). خدایا بر فرض بر عذابت شكيبايى ورزم ، ولى بر فراقت چگونه صبر كنم ، و بر فرض بر سوزندگى آتشت استقامت نمايم ، ولى چشم پوشى از كرامتت را چگونه تاب آورم ، وقتی ببینم من، در دنیا همه امکانات را به من دادی و من استفاده نکردم، یکی می شود حاج قاسم، صیاد، همت و باکری اما من در ظلمت ها ماندم. کمک بگیرید از صبر و نماز.  

در سوره معارج ایات 19 تا 22 خدا می فرماید : ( إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً )  همانا انسان، بى‌تاب و حريص آفريده شده است ( إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً ) بدی که به او می رسد جزع می کند. (  وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً ) خوبی به او می رسد در اختیار کسی قرار نمی دهد. این سه صفت رذیله و زشت از عموم انسان ها می باشد مگر اهل نماز ( إِلَّا الْمُصَلِّينَ.) این نماز می تواند بخل، بی تابی و جزع را درمان کند.

اخرین نکته درباره این ایه شریفه :  4 _ ( إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ‌.) ضمیر ( إِنَّها ) در لفظ به نماز بر می گردد ولی بزرگان تفسیر می گویند در معنا به هر دو بر می گردد و مشابه انرا در قران داریم. ایه 34 سوره توبه مشابه ان امده ( وَ الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ ) عده ای درهم و دینار را نگه می دارند و خمس و زکات انرا نمی دهند. بعد در ادامه ایه می فرماید ( وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ ) در راه خدا انفاق نمی کنند. این طلا و نقره، طوق، گردن خودشان خواهد شد.
ضمیر ( ها، در يُنْفِقُونَها ) مفسرین، اتفاق دارند ضمیر  به فضّه ( نقره) بر می گردد ولی در معنا هر دو منظور است طلا و نقره ( الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ ) .  در جای دیگر هم تعبیر( لَكَبِيرَةٌ ) را داریم این جا فرمود، این نماز، بلکه در معنا،. صبر، سخت است مگر بر اهل خشوع ، در سوره شوری ایه 13 می فرماید ( كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ‌ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ) ، این دعوت به توحید برای مشرکین سخت است. یا در سوره بقره ایه 143 می فرماید، تغیر قبله برای بعضی سخت است مگر کسانی که خدا انان را هدایت کرده، مگر بر اهل خشوع ( وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‌ عَقِبَيْهِ وَ إِنْ كانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّه )  خشوع چیست؟ بزرگان می گویند، وقتی در نماز که مودب بایستی، نگاهت به مهر باشد و دست ها روی ران ها باشد. این خضوع است. خضوع مربوط به اعضا و جوارح ظاهری است یکی از اداب نماز خضوع است  ولی خشوع مربوط به قلب و باطن انسان است. لذا ایت الله جوادی در تسنیم می گوید، خضوع شاید از روی ریا باشد ولی ریا در خشوع راه ندارد. چکار کنیم خشوع داشته باشیم.؟ اول این که بدانیم خشوع امکان دارد. ایت الله بهجت می فرماید : وقتی خدا فرموده : ( قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ ) همین که خدا در وصف مومن می فرماید : مومن کسی است که در نماز خشوع دارد پس محال نیست. ضمنا پیامبر می فرماید چهار چیز خشوع می اورد  و علامت خاشع است: 1 _ مراقبتِ خدا، حساب بردن از خدا، ( مُراقَبَةُ اللهِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلانِيَةِ ) 2 _ انجام دادن کارهای نیکو ( رُكُوبُ الْجَمِيلِ ) 3 _  ( وَ التَّفَكُّرُ لِيَومِ الْقِيامَةِ) به فکر عاقبت خود باشیم. 4_ مناجات نمودن با خدا ( وَ المُنَاجَاةٌ لِلِّهِ )
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله و سلم، و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساء‌العالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زين‌العابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى و من اعدائهم نتبرء الی الله
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
توصیه مصداقی بنده به تقوی، نهج‌البلاغه است که به حکمت هفدهم رسیدیم.
امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌‌فرمایند: «سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله) "غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ"؟
فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ؛ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَار»
از آن حضرت در باره اين سخن پيامبر (ص) پرسيدند كه فرموده بود: رنگ سفيد موى را تغيير دهيد و خود را همانند يهودان مسازيد و او فرمود:
اين سخن را رسول اللّه (ص) زمانى فرمود كه مسلمانان اندك بودند، اما اكنون كه دايره اسلام فراخ گرديده و دين استقرار يافته، هركس به اختيار خود است.
جناب ابن میثم در شرح این عبارت می‌گوید: این جمله امیرالمؤمنین که فرمود: «فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَار» یعنی رنگ‌کردن دیگر مباح است
آقای خوئی در منهاج البراعه می‌فرماید: امر پیامبر آن زمان با رنگ مشکی یا حنا واجب بود به‌خاطر حکمتی که امیرالمؤمنین ذکر کردند؛ اما الان «فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَار» نسخ آن وجوب است؛ ولی استحباب آن باقی است.
مناسبت‌ها:
1- میلاد امام حسن مجتبی
مرحوم شیخ مفید در ارشاد یاران امام حسن را پنج دسته کرده است شیخ مفید در ارشاد مفید جلد 2 صفحه 7 می‌فرماید: یک عده از لشکر امام حسن شیعه او و پدرش بودند دسته دوم- خوارج بودند دسته سوم- دنبال غنائم بودند دسته چهارم- افراد دو دل بودند دسته پنجم- کسانی بودند که از رؤسای قبائلشان پیروی می‌کردند
مرحوم مجلسی در بحارالانوار جلد 44 صفحه 147 می‌فرماید: شخصی به نام اعمش نقل می‌کند از سالم می‌گوید: مردی از شیعیان آمد پیش امام مجتبی گفت: «يا ابن رسول الله صلي الله عليه و آله اذللت رقابنا، و جعلتنا معشر الشيعة عبيدا ما بقي [معك]رجل؟» يعني؛ اي فرزند رسول خدا ما را سرافكنده و خوار كردي، و ما شيعيان را تا مردي وجود دارد برده ي ديگران كردي؟
امام (ع) فرمود: «براي چه؟» آن مرد گفت: «بدان جهت كه كار را به اين طاغوت واگذار كردي؟»
امام (ع) فرمود: «و الله ما سلمت الامر اليه الا اني لم اجد انصارا، و لو وجدت انصارا لقاتلته ليلي و نهاري». يعني؛ به خدا سوگند من كار را به معاويه واگذار نكردم جز بدان جهت كه ياوري نيافتم، و اگر ياراني مي يافتم شب و روز با او مي جنگيدم.
این مظلومیت امام حسن است
2- شب‌های قدر
یک نفر از مرحوم آیه الله کشمیری که در قم کنار مرحوم علامه طباطبائی دفن هستند، سؤال کرد: آقا شب چقدر چه شبی است؟ ایشان تردید نکرد فرمود: شب قدر شب بیست و سوم است. هر سه شب را ما احیا می‌گیریم هر سه شب را ما تجلیل می‌کنیم و به درگاه خدا تضرع می‌کنیم؛ اما اهمیت شب بیست و سوم متفاوت است
از ادعیه وارده آن هم مشخص می‌شود از جمله ذکر شریف سوره قدر که فرمودند: هزار بار سوره مبارکه قدر را بخوانید امام صادق علیه‌السلام فرمودند: این سوره، سوره امام‌زمان است «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ» هر سال ملائکه نازل می شوند فرمود: از دشمنان ما بپرسید فرشتگان بر چه کسی نازل می شوند؟
سؤال کرد از امام باقر علیه‌السلام: شما می‌دانید شب قدر چه شبی است؟ فرمود: چطور می‌شود ندانیم درحالی‌که ملائکه دور ما طواف می‌کنند
هرچه می‌توانیم برای شب بیست و سوم سرمایه‌گذاری کنیم. اتصالمان را با انواع و اقسام نحوه‌ها از جمله با دعای سلامتی امام‌زمان، سوره مبارکه قدر و کاری که دل امام‌زمان را خوشحال می‌کند کمک‌رسانی به افراد نیازمند و اهداء ثواب برای مادر امام‌زمان، با امام‌زمان علیه‌السلام برقرار کنیم؛ مرحوم آقای فاضلی که در حجره شهید مفتح دفن هست می‌گوید: من حضرت صاحب را در مکه کنار کعبه پشت مقام زیارت کردم حضرت فرمود: دو رکعت نماز برای مادرم بخوان گفتم: آقا من لیاقت ندارم فرمود: تشخیص لیاقت با من گفتم: چه نمازی بخوانم؟ فرمود: همان نمازی که برای خودم می‌خوانید 100 تا ایاک نعبد و ایاک نستعین اگر می‌توانیم در شب بیست و سوم این دو رکعت نماز را به نیابت از حضرت نرگس بخوانیم کسی که برای مادر امام‌زمان یک کاری بکند امام‌زمان نگاهش خواهد کرد
3- ضربت خوردن و شهادت حضرت امیرالمؤمنین
در این ایام چند شهادت دیگر هم داریم شهید صیاد سال 1378، شهید آوینی سال 1372، شهید آیه الله صدر و چون فردا روز 17 ماه رمضان سال روز جنگ بدر است که قهرمان جنگ بدر امیرمؤمنان است من همه این مناسبت‌ها را با یک فضیلت از فضائل حضرت امیر علیه‌السلام محضر شما تقدیم می‌کنم
جنگ بدر این قدر مهم است که در زیارت حضرت ابوالفضل‌العباس این عبارت را داریم «أَشْهَدُ وَ أُشْهِدُ اللَّهَ أَنَّکَ مَضَیْتَ عَلَى مَا مَضَى بِهِ الْبَدْرِیُّونَ» شهادت می‌دهم و خداوند را شاهد می‌گیرم که تو همان راه بدریون را رفتی
عباس ابن علی که به فرمایش امام معصوم تمام شهدا به او غبطه می‌خورند در زیارتش می‌گویم: که تو همان راه بدریون را رفتی
جنگ بدر این قدر مهم است که در دعای ندبه یکی از عوامل انحراف از ولایت امیرمؤمنان در روز 28 صفر سال رحلت که چرا درب‌خانه علی ابن ابی‌طالب نیامدند؛ بلکه رفتند جای دیگر فرمودند: کینه‌هایشان از جنگ بدر است
«أَحْقاداً بَدْرِیَّهً» در الصحیح من السیره می‌فرماید: 313 در مقابل 950 نفر دشمن قرار گرفتند از این 313 تا 9 الی 14 نفر شهید شدند؛ اما از دشمن 70 کشته آن هم غالباً فرماندهایشان و 70 اسیر نصف آن 70 کشته توسط امیرالمؤمنین بود و نصف دیگر با کمک امیرالمؤمنین بود؛ لذا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نامه 10 نهج‌البلاغه به معاویه دارد وقتی که معاویه تهدیدش کرد امیرالمؤمنین فرمود: «أَنَا أَبُو حَسَنٍ قَاتِلُ جَدِّكَ وَ أَخِيكَ وَ خَالِكَ شَدْخاً يَوْمَ بَدْرٍ وَ ذَلِكَ السَّيْفُ مَعِي وَ بِذَلِكَ الْقَلْبِ أَلْقَى عَدُوِّي» معاویه من ابوالحسن هستم همان کسی که جد، برادر، دایی تو را کشتم و سرشان را شکافتم آن شمشیر همراهم است و با همان دل با دشمن روبه‌رو می‌شوم.
شبیه این کینه‌ای که از امیرالمؤمنین داشتند و در روز سقیفه نشان دادند، نسبت به بعضی شهدای ما نشان دادند؛ شهید صیاد را به‌خاطر این که قهرمان عملیات مرصاد بود شهید کردند تنگه چهارزبر را برای منافقین آتش جهنم کردند کینه خودشان را در سال 1378 ریختن و ایشان را شهید کردند شهید لاجوردی را نیز همین‌طور در آن سال‌های که منافقین خانه تیمی داشتند ایشان یک طرحی داد فرمود: هر کس می‌خواهد خانه‌اش را اجاره بدهد باید با اطلاعات سپاه هماهنگ کند بسیاری از خانه‌های تیمی منافقین لو رفت کینه خودشان را با شهادت ایشان خالی کردند
4- سخنان رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی
قبل از سخنان مقام معظم رهبری جناب رئیس جمهور آماری از اقدامات صورت گرفته دادند که بعد از سخنان رئیس‌جمهور حضرت آقا این آمار دادن را تأیید کردند فرمودند: این آماری که می‌دهید به جا هست گاهی اوقات این وزیر از کارهای آن وزیر خبر ندارد این قوه از کارهای آن قوه خبر ندارد کارهای که در نظام جمهوری اسلامی می‌شود را بگوید
من نیز همین را به مسئولین شهرستانی عرض می‌کنم: کارهای که می‌کنید را برای این مردم بگوید بسیاری از این مردم نمی‌دانند چه خدماتی دارد انجام می‌شود من گاهی وقت‌ها در یک روستا می‌روم یک عزیزی بلند می‌شود می‌گوید: انقلاب اسلامی هیچ کاری برای ما نکرد بنده به بخشدار می‌گویم: آقای بخشدار فقط لیست این کارهای چهل‌ساله را اسم ببر بعد آن شخص خجل می‌شود
آنچه که الان برای من خیلی مهم است فرمایشات بشارت‌آمیز رهبر معظم انقلاب است که فرمود: آن پیچ تاریخی که گفتم با سرعت در حال حرکت است و حرکتش هم به نفع جبهه مقاومت و متحدان جمهوری اسلامی است
خدای متعال به ایشان یک نفوذ کلامی داده که پیش‌بینی‌های ایشان صحیح بوده یکی از پیش‌بینی‌های ایشان در همین جلسه فرمودند: این بی‌حجابی‌ها برطرف می‌شود
همینجا از بچه های آمر به معروف و ناهیان از منکر و از مسئولینی که از این عزیزان کاملا پشتیبانی کردند تقدیر می کنم سختی کارتان را درک می کنم کلیپ ها را دیدم که این خواهر محجبه ما در وسط جمعیتی که کاشف حجابند می رود ارشاد و نصیحت می کند
آقا فرمودند: جبهه دشمن‌رو به ضعف است یک نمونه‌اش این است که اسرائیل برای آمریکا خیلی مهم هست اما نتوانسته بحرانش را حل کند
اتحاد عربی درست کردند؛ اما الان ببینید به دامن ایران برمی‌گردند
می‌خواستند با تحریم حداکثری ایران را فلج بکنند اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در فرودگاه ماسک را از هم می‌دزدیدند؛ اما در دل این تحریم جمهوری اسلامی با توان داخلی خودش با اتکا به خدای متعال به مدد شهدای والامقام شش نوع واکسن را ساخت و برخی را صادر کرد
جبهه دشمن صریح اعلام کرد: هدف‌گذاری ما این است که پیچ‌ومهره هسته‌ای ایران را باز کنیم هیچ‌چیزی نداشته باشد یک زمانی برای سه سانتریفیوژ چانه می زندند اما با استقامت شما مردم ما غنی‌سازی 60% داریم در مسائل دبیرکل علمی اتحادیه عرب می‌گوید: ما کجایم ایران کجاست ما بین خودمان و اسرائیل دیوار حائل می‌کشیم که غزه نیاید این طرف ایران دارد ماهواره علمی به هوا پرتاب می‌کند اینها جای شکر دارد
اگر آن ده سال استقامت آزادگان نبود مگر ما می‌توانستیم قد علم کنیم و سرمان را بالا بگیریم مجاهدت ابوترابی‌ها و یارانش به ما اقتدار داد آن جانباز ویلچری که دست‌وپایش و چشم و نخاعش را داد، به ما اقتدار داد مادر، پدر، همسر، فرزند شهید به ما اقتدار داده است
ان شا الله روز قدس جمعه آینده 23 ماه رمضان یک روز استثنائی است شب قبلش شما بیدارید اما از 10 صبح در راهپیمایی تشریف می‌آورید و شرکت می‌کنیم و این راهپیمایی اقتدا به حضرت ابراهیم است حضرت ابراهیم الگوی ماست وقتی به دشمن رسید فرمود: «إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ» ما از شما بیزاریم این برائت یعنی همان مرگی که شما می‌گوید؛ یعنی مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل و این را نیز به شما بگویم رهبر معظم در این سخنرانی با مزاح فرمودند: من 25 سال گفتم؛ اما عجله دارند. از این هم خصوصی‌تر از حضرت آقا که معاون سید حسن نصرالله در دوران بیماری مرحوم ابوی ما قم دیدن ایشان آمدند فرمودند: رهبر معظم انقلاب عددی را که به سید حسن نصرالله در زوال اسرائیل فرمودند عددی خیلی کمتر از 25 است؛ ولی من مجاز به گفتن آن نیستم.
ان شا الله با حضور حداکثری موجبات آن «اللهم انا نشکو الیک» شکایت اجتماعی از ظلم را با همدیگر فراهم کنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَالْعَصْرِ ﴿١﴾
إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾


برچسب ها
مطالب مرتبط
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.