خطبه اول
خطبه دوم
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ
اَلْحَمْدُ وَ الثَّناءُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ الصّلوة وَ السّلام علي خَيرَخَلقه و اَشرفِ بَريّته مُحمّد ابن عبداللّه صَلّي اللّه عليه و آله و سَلّم و علي اَهل بيته الطيّبين الطاهِرين سِیَّما بَقیّة اللّهِ فی الارضین و لَعْنَةُ اللَهِ عَلَي أعْدآئِهِمْ أجْمَعينَ إلَي يَوْمِ الدّين
( اُوصیَکُم عِبادَالله وَ نَفسیِ بِتَقوَی اللّه ) برادران و خواهران ایمانی، خودم و شما را به رعایت بیشتر تقوای الهی توصیه می کنم، انجام واجبات و ترک حرام ها در مرحله اول و در مرحله دوم انجام مستحبات و ترک مکروهات ، بسوی قبله اذان گفتن یکی از مستحبات است. امروز در ادامه و در پنجمین جلسه، دعای بیستم صحیفه سجادیه دعای ( مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ ) را خدمت شما عرض می کنم : ( اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِک نِیتِی ) خدایا، نیتم را به لطف خود کامل و خالص گردان . این یعنی چه؟ یک معنای وفور نیّت، همان تعبیری است که پیامبر ص به اباذر می فرماید : ای اباذر : طوری عمل کن که هر کاری انجام می دهی بتوانی برای ان نیّت قربت بکنی، ( يا أبا ذرٍّ ، لِيَكُن لَكَ في كُلِّ شَيءٍ نِيَّةٌ صالِحَةٌ ، حتّى في النَّومِ و الأكلِ )اى ابوذر! بايد در هر كارى نيّتى پاك داشته باشى حتى در خوابيدن و خوردن. برای خدا می خوابیم تا با انرژی بیشتر فردا را آغاز کنیم. خدای رزق تو را استفاده می کنم تا توان داشته باشیم عبادت و اشتغال و دیگر کارهای خود را به بهترین صورت انجام دهیم اول صرف غذا بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ و پایان غذا اَلْحَمْدُ لِلّهِ می گوئیم. خانم ها در نظافت منزل نیت الهی داشته باشند. پیامبر می فرماید : ( إنَّ اللّه َ طَيِّبٌ يُحِبُّ الطِّيبَ) :خداوند پاك و تمیز است و پاكى را دوست دارد. مِنْ أخْلاقِ الأنْبِياءِ التَّـنَظُّفُ. حديث. امام رضا ع فرمود: پاكيزگى از اخلاق پيامبران است. یا حدیث معروف پیامبر ص که در زادالمعاد جلد یک صفحه 59 امده و می فرماید : ( اللّهمَ سَجَدَ لَكَ سَوادِي وَ خِيالِي وَ بیاضی ) خدایا همه وجود و انديشه ام برايت سجده كرد، و دلم به تو ايمان آورد. سَواد یعنی عالم بدن من، جسم من برای تو سجده می کند. خیال ، یعنی عالم اندیشه و مغز، افکار من هم برای تو ساجد است. بیاض، یعنی عالم روح، نفس ناطقه ما، خدایا، جسمم، افکار و روحم برای تو سجده می کند. این می شود ( اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِک نِیتِی ) به تعبیر ایت الله جوادی که می فرماید : هر کاری می خواهی انجام دهی کاری باشد که بتوانیم برای ان بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ بگوئیم. برای کار حرام که نام خدا را نمی گویند. برای کار واجب و مستحب نام خدا را می گوئیم.
حجت الاسلام حسینی گفت : در تفسیر ایه : در خطبه های نماز جمعه به ایه 51 سوره بقره رسیدیم : ( وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ ) به یاد اور که به حضرت موسی چهل شب وعده دادیم، و شما گوساله پرست شدید. در حالی که ظالم بودید. چند نکته را یاداوری می کنم.
1_ اولین نکته کلمه ( مُوسى ) است. موسی کلمه عربی نیست، عبری است ( مُو) به معنی اب و ( سی) به معنی درخت است. اینکه به ین کودک موسی گفته می شود به این جهت است موقعی که مادر موسی او را در صندوقچه ای گذاشت و به نیل انداخت کنیزان فرعون صندوقچه را در جایی که اب و درخت وجود داشت پیدا نمودند. لذا به صندوقچه ( ماء الشجر ) گفتند از نسل پنجم حضرت یعقوب ( لاوی) است و نهایتا به حضرت ابراهیم می رسد.
2_ نکته دوم، کلمه ( أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ) است. چهل شب وعده کردیم. در این چهل شب چه اتفاقی افتاد؟ خدا با موسی صحبت کرد. انقدر حضرت موسی از این صحبت کردن به وجد آمد که از خدا درخواست بالاتری نمود. و خداوند در ایه 143 اعراف به ان اشاره می کند و می فرماید : ( رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ) خدایا به من اجازه بده تا تو را مشاهده کنم. ما می دانیم خداوند جسم نیست که قابل مشاهده باشد. طول و عرض و ارتفاع ندارد که با چشم امکان مشاهده داشته باشد . پس این چه درخواستی است که حضرت موسی نموده است، می گویند این درخواستی است که حضرت علی ع به ان رسیده است مشاهده با قلب است، عالی ترین درجه.
در خطبه 179 نهج البلاغه آمده است که شخصی به علی ع گفت، پروردگار خودت را دیده ای (و قد سأله ذعلب اليماني فقال هل رأيت ربك؟ يا أمير المؤمنين فقال: أ فأعبد ما لا أرى فقال و كيف تراه قال لَا تُدْرِكُهُ الْعُيُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَانِ حضرت فرمود : تو فکر می کنی بندگی می کنم خدایی را مشاهده نکرده ام و بعد حضرت توضیح می دهد. این مشاهده قلبی است. بزرگان تفسیر فرموده اند : حضرت موسی کلیم وقتی به این مقام رسید که با خدا صحبت نماید از خدا مشاهده قلبی حد اعلی را درخواست نمود. ( رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ). و خدا قبول نکرد و این مقام مخصوص چهارده معصوم است. خداوند فرمود: به همان مرتبه که به تو داده ایم اکتفا کن ( فَخُذْ ما آتَيْتُكَ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ )
3_ برای کسانی که نماز دهه ذی الحجه را می خوانند این سوال پیش می اید، در ایه 142 سوره اعراف خدا می فرماید ( وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ ) و در این ایه خدا می فرماید : ( وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ). چرا در ان ایه می فرماید سی شب و بعد ده شب را اضافه می کند و در این ایه چهل شب را می فرماید. امام باقر ع جواب انرا می فرماید : و در بحارالانوار جلد سیزده صفحه 226 امده است. امام می فرماید : این علمِ بدائی خداوند است که از سی خبر داده است وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ. ولی ایه ( وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ) قال کَانَ فِی الْعِلْمِ وَ التَّقْدِیرِ ثَلَاثِینَ لَیْلَهًً ثُمَّ بَدَا لِلَّهِ فَزَادَ عَشْراً فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ. علم بدائی است. ایت الله جوادی در تفسیر این ایه می فرماید : خدا دو گونه علم دارد. 1_ یک علم ذاتی ازلی، که تمام تغیرات در ان امده است. 2 _ و یک علمی دارد که علم بدایی می گوئیم که این علم تغیر می کند. به زبان ساده اگر بخواهم بگویم : فرض کنید عمر یک نفر 60 سال مقدّر شده است. اما او یک کار خوبی انجام می دهد ( برای خرید جهیزیه دختر همسایه مبلغی کمک می کند و یا یکی از کالاها جهیزیه را قبول می کند ) گاهی خداوند برای یک احسان، ده، بیست یا سی سال عمر یک نفر را اضافه می کند. این بداء می شود. تغیر در سرنوشت یک شخص، احیا که می گیریم بخاطر همین است . سرنوشت ما مشخص شده است ولی ما با دعا و زاری، و به مدد امام زمان و دعای جوشن، از خدا می خواهیم سرنوشت ما تغیر کند در سرنوشت ما بداء حاصل شود. جوانی برای قبولی در کنکور و بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه از خدا درخواست می کند، دختر، در شب احیا دعا می کند که همسر خوبی نصیب او شود. این ها تاثیر دارد. این یک جواب است. علم بدائی در مقابل علم ازلی ، بعضی سوال می کنند ایا امام زمان ع خبر دارد زمان ظهور چه زمانی است؟ با توجه به این که زمان ظهور ممکن است بداء حاصل شود و تغیر کند. بزرگان جواب داده اند و می گویند : امام زمان ع مظهر اسم اعظم خداوند است. و کسی که مظهر اسم اعظم الهی باشد تمام علم ازلی را باذن الله دارد و می داند چه زمانی ظهور می کند اگر چه مجاز نباشد خبر دهد. اگر بزرگانی مانند ایت الله بهجت، نکاتی را گفته اند گاهی از علم بدایی خبر داده اند و اشکالی ندارد، حضرت مسیح هم این را انجام داده اند. حضرت مسیح از کنار خانه ای عبور نمودند و فرمودند در این خانه، چه خبر است؟ گفتند عروسی است. فرمودند، فردا عزا خواهد بود. فردا اتفاقی نیفتاد. حضرت مسیح از عروس سوال کردند، او جواب داد و گفت : دیشب، فقیری امد و من از غذای خودم به او غذا دادم و حضرت فرمودند : این کار از مرگ تو جلوگیری نمود. بخاطر احسان تو، عمر تو باقی ماند. حضرت مسیح از کجا خبر داد، از علم بدائی خبر داد. ایا مسیح از علم ازلی هم می توانست خبر دهد؟ اگر خدا به اذن می داد می توانست. آخرین تغیرات را ولیّ خدا خبر دارد. همین مطلب را ایت الله مصباح به گونه ی دیگری می فرماید : به تعبیر ایت الله مصباح خداوند دو لوح از وجود دارد یکی لوحِ محفوظ و دیگری لوحِ محو و اثبات است، محو یعنی پاک کردن و ثبت، یعنی نوشتن، این لوح با عملکرد ما تغیر می کند و پاک می شود. گاهی اوقات امام ع و پیامبر خدا از لوح محو و اثبات خبر می دهند و گاهی از اخرین تغیرات در لوح محفوظ خبر می دهند. به تعبیر امام باقر ع وقتی خدا فرمود: ( اذ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ ) کلمه ثَلَاثِينَ از علم بدائی و لوح محو اثبات است. و وقتی ( وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ) أَرْبَعِينَ از لوح محفوظ است. که اخرین تغیرات در ان امده و مربوط به علم ازلی است که خداوند تعیین نموده است
4 _ نکته چهارم ( اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ ) است. شما رفتید گوساله را گرفتید. در قران دو نوع اِتّخاذ داریم، یک نوع اِتّخاذ مثبت ممدوح و یک نوع بد و مذموم : مثلا، خداوند حضرت ابراهیم را از عبد بودن، از عبدالله به نبی الله و از نبی الله به رسول الله و از رسول الله به خلیل الله ارتقاء داد و در اخر مقام امامت به او داد.این ارتقاء در قران را تعبیر اِتّخاذ داده و در سوره نسا ایه 125می فرماید : ( وَ مَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا ) و دين و آيين چه كسى بهتر از آن كس است كه خود را تسليم خدا كرده، در حالى كه نيكوكار است و از آيين ابراهيمِ حقگرا پيروى كرده است؟ و خداوند، ابراهيم را به دوستى خود برگزيد.این اِتّخاذ ممدوح است. و انشاء الله خداوند دست ما را به این گونه اِتّخاذ بگیرد و در ایه 23 سوره جاثیه اتخاذ مذموم امده است ( أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ ) پس آيا ديدى كسى را كه هواى خويش را معبود خود قرار داده و خداوند او را با وجود آگاهيش به بيراهه گذاشت و بر گوش و قلبش مهر زد و بر چشمش پردهاى نهاد. پس بعد از خدا كيست كه او را هدايت كند، پس آيا پند نمىگيريد؟
امام جمعه کاشان گفت : اینجا بنی اسرائیل گوساله را برای خودشان بعنوان معبود اِتّخاذ کردند. این اِتّخاذ مذموم است. چرا گوساله پرست شدند؟ یک عامل ان راذقران جهل می داند. در سوره اعراف ایه 138 امده، وقتی موسی و قومش از نیل عبور کردند و فرعونیان غرق شدند. بنی اسرائیل به قوم بت پرستی برخورد نمودند. از موسی تقاضا نمودند « اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ » و بنىاسرائيل را از دريا گذرانديم، تا به قومى برخوردند كه بر پرستش بتهاى خويش پايبند بودند، با ديدن اين صحنه گفتند: اى موسى! براى ما خدايى قرار بده، همان گونه كه براى اينان معبودها و بتهايی است.
موسى گفت: براستى، شما گروهى نادان و جهالت پيشه هستيد. سامری از این جهل استفاده نمود و موقعی که موسی به میقات رفت. سامری از زیورآلات زنان بنی اسرائیل استفاده نمود و با علمی که داشت به گونه ای گوساله را درست نمود که وقتی باد می وزید از گلوی گوساله صدا بیرون می امد. و سامری، گوساله را خدای موسی معرفی نمود. خدا وند در سوره طه ایه 88 می فرماید ( فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلًا جَسَداً لَهُ خُوارٌ فَقالُوا هذا إِلهُكُمْ وَ إِلهُ مُوسى فَنَسِيَ ) پس سامرى براى آنها پيكر گوسالهى نرى كه داراى صدايى بود پديد آورد، آنگاه با پيروانش به مردم) گفتند: اين خداى شما و خداى موسى است. پس سامرى خدا و همهى تعليمات موسى را فراموش كرد. سامری از جهل مردم سوء استفاده کرد. یک عامل معنوی هم وجود دارد . امام حسن عسکری ع می فرماید : بنی اسرائیل موظف بود به پیامبر ص و امیرالمومنین علی ع احترام نماید، حضرت موس به انها گفته بود اما انها کوتاهی نمودند. امام عسکری می فرماید ( فإذا خذل عبدة العجل بتهاونهم بالصلاة على محمّد و عليّ ) خدای متعال گمراه کرد گوساله پرستان را بخاطر سستی انها در صلوات بر محمد ص و علی ع. ما هم مواظبت کنیم، یکی از حقوق ائمه این است که صلواتی بر محضر انها بفرستیم.
حجت الاسلام حسینی گفت : عبرتی که باید بگیریم این است که در هر دوره ای سامری وجود دارد. سامری یعنی نمادی که در مقابل اسلام ناب قرار دارد در زمان حضرت علی ع سامری، جنگ صفین بود که قران ها را بالای نیزه بردند . این تعبیر امام هادی ع در زیارت غدیریه امام است. امام هادی ع خطاب به علی ع می فرمایند ( ثم محنتک یوم صفین و قد رفعت المصاحب حیلة و مکرا، فأعرض الشک، و عرف الحق، واتبع الظن، اشبهت محنة هارون اذأمره موسی علی قومه فتفرقوا عنه، و هارون ینادی بهم، و یقول: «یا قوم انما فتنتم به و ان ربکم الرحمن فاتبعونی و أطیعوا أمری قالوا لن نبرح علیه عاکفین حتی یرجع الینا موسی ) رنج دیگر شما در روز جنگ صفین بود. این قران ها را با مکر و حیله بالای نیزه بردند و این شبیه همان آزمایشی بود که برای هارون پیش امد. امیر قرار داد او را بر قوم خودش، انها گفتند ما معتکف می شویم دور این گوساله تا موسی برگردد
خدایا ما را از اسلام ناب، قران، از ولایت پیامبر و اهل بیت لحظه ای جدا نفرما
خدایا ما را از سامری های زمان محفوظ بدار
بِسم اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ : قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله و سلم، و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساءالعالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زينالعابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى و من اعدائهم نتبرء الی الله
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
توصیه مصداقی بنده به تقوی، نهجالبلاغه است که به حکمت بیست و چهار رسیدیم
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) میفرمایند: «مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ، إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ»
از کفارههای گناهان بزرگ، به فرياد رسيدن ستمديدگان است و شاد كردن غمگينان.
مرحوم آقای خویی در منهاج البراعه میفرماید: گناه یک وقت حقالناسی هست که حقالناس باید پرداخت کرد یکوقت حقاللهی هست در گناه حقاللهی امیرالمؤمنین در این حکمت میفرماید: یکی از راههای که گناه کبیره را میپوشاند این هست که آدم فریادرسی کند به یک انسان بی چاره و غمی را بزداید
مناسبتها:
1- روز ملی جمعیت در 30 اردیبهشت
رهبر معظم انقلاب یک ماه بعدازاین که به رهبری رسیدند در 18 تیر 1368 هشدار دادند و در جایی دیگر فرمودند: یکی از خطاهای که ما انجام دادیم مسئله تحدید و محدود کردند نسل بود که باید اواسط دهه 70 باید متوقف میشد این اشتباه بود و خود بنده حقیر در این اشتباه سهیم هستم و خدای متعال باید ما را ببخشد.
سازمان ملل در یک آماری اعلام کرد در سال 1480 با این رشد جمعیت ایران، جمعیت ایران حدوداً 31 میلیون نفر میشود که نصفشان بالای شصت سال هستند
رهبر معظم در سال 1398 فرمودند: یک عده از دختران من قبول کردند و عمل کردند؛ اما وقتی من محیط عمومی جامعه را نگاه میکنم آثار فرزندآوری هنوز بهاندازه جانشینی هم نیست یعنی 30 سال دیگر جامعه ایران یک جامعه پیری هست
در یک آمار دیگر از سازمان ملل میگویند: در 30 سال آینده ایران جزو پنج کشور پیر جهان است این هشدار است
کسینجر آن طراح جنگ جمعیتی و کسانی که عالما و عامدا در طراحیهای کسینجر را اجرا کردند را خدا لعنت کند
رایگان از بیست نوع عقیمسازی در ایران استفاده کردند
2- روز دختر و تولد حضرت معصومه سلاماللهعلیها
آقای مرداک یهودی 60 شبکه تلویزیونی دارد پشتیبان 100 روزنامه و مجله بزرگ است لااقل 300 میلیون مخاطب دارد این شیطان انسانی میگوید: قصد من این است موضوع مادر را در ایران به لجن بکشانم چه مادران امروز چه مادران فردا که دختران امروز هستند یکی از راههایش این فیلمهای دنبالهدار کرهای و ترکیهای هست که در این فیلمها شغل شریف خانهداری خانمها سخیف نشان داده میشود فرزندپروری را سبک جلوه میدهند بیحیایی و بیغیرتی را ترویج میکنند از روابط نامشروع قبحزدایی میکنند به من گزارش دادند مشاورانشان حتی در بعضی از شهرهای مذهبی مثل کاشان، مشهد و... وقتی که یک خانوادهای میرود مشاوره میگیرد که شوهرم به من خیانت کرده در تلفن همراهش با یک نامحرمی مرتبط شده مشاور به سبک زندگی غربی به او میگوید: تو هم از او انتقام بگیر روابط چندضلعی و خیانت به همسر را عادیسازی میکنند رهبر معظم انقلاب در سال 1373 فرمودند: جواب کار فرهنگی باطل کار فرهنگی حق است یک تعبیر آیه الله جوادی آملی داشتند در دیدار کارگردان معروف آقای مجیدی به ایشان گفتند: اگر قرار بود پیامبری در این زمان مبعوث شود گزاف نیست اگر بگویم با زبان هنر و سینما و رسانه میآمد
متدینین ازدواج آسان را ترویج کنید این قل و زنجیرها را بشکنیم جهیزیه سنگین خرید سنگین مراسم شب عروسی سنگین اینها همه قل و زنجیری است که رهبر معظم فرمودند: اینها به وجود آمده و خود دختر و پسر میتوانند برش دارند. ازدواج دانشجویی را ترویج کنیم ازدواجهای آسان را در محله خدا رحمت کند ابوی ما را اول انقلاب فرمودند: من چند شب میشد شبی بیست تا عقد میخواندم با کمترین مهریه شاید صد تا عقد ایشان خواند یکدانهاش منجر به طلاق شد به همین سبک ساده یک راهش این است ما این ازدواجهای خوبی که صورتگرفته کتابهای خوبی که در این زمینه نوشته شده به این زوجها یا به دختر و پسرهای قبل ازدواج هدیه کنیم که ببینید چه عشق مقدسی وجود دارد من یک نمونهاش را عرض بکنم دختر شهید مدافع حرم آقا مهدی دهقان دفتر آمدند کتاب "ردپای اردیبهشت" را به من هدیه کردند این کتاب در فصل آخرش که از زبان همسر شهید است من این را که خواندم گفتم: واقعاً جا دارد که این کتاب هدیه داده شود به زوجهای جوان که زن و شوهر چه جوری با هم رفیق بودند اینقدر آقا مهدی با همسرش علاقهمند بود که وقتی که دانشگاه امام حسین درس میخواند مایل بود حتی اسم خانمش را روی دیوار بنویسد که همش به یاد خانمش باشد منتهی حیا کرد دید اول اسم خانمش میم هست اول اسم خودش هم میم هست روی کتابش نوشت ام به توان دو خانمش میگوید: وقتی که جواب آزمایش اولین بارداری آمد آقا مهدی این را به سینه چسباند طبقه بالا خدمت مادرش رفت مادرش گفت: آقا مهدی چه خبر شده خیلی خوشحالی؟ گفت: دارم بابا میشوم و از آن طرف چقدر مواظب هستند خانم آقا مهدی میگوید: در درمانگاهی نزدیک خانههای تاریخی من کار میکردم آن جا انجیر داشت از آن انجیرهای سیاهی که آقا مهدی علاقه داشت چند تا دانه چیدم آوردم برایش آقا مهدی گفت: این در محل کارتان بود مخصوص شما کارمندهای آنجاست نخورد حقالناس است از این طرف خانمش میگوید: در طول دوران بارداری چند بار من قران را ختم کردم این الگوی ماست زن زندگی آزادی
من این مناسبت را و تولد حضرت معصومه را حقیقتاً تبریک میگویم و این خواهش را دارم که دختران ما این الگوهای خوب را در نظر داشته باشند حضرت معصومه مقام شفاعتش به حدی هست که امام صادق علیهالسلام فرمود: تمام شیعیان به شفاعت این دختر ۲۷ساله که جرئت نمیکرد کسی بیاید خواستگاری کند از دختر امام موسی ابن جعفر بهخاطر خفقان دوران بنیعباس ولی به یک مقام بزرگی از معنویت میرسد تمام شیعیان با شفاعتش به بهشت میروند بعضی از محققان از زیارتنامه ایشان استفاده کردند که وقتی میگویم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» به این معنی هست که شفاعت حضرت معصومه فقط برای این نیست که وارد بهشت کند؛ بلکه اگر کسی بخواهد به مقامات بالاتر برسد در بهشت هم شفاعت میکند.
3- سالگرد شهید بروجردی مسیح کردستان سال 1362
ایشان بااخلاق خوب خودش در کردستان چهکار کرد!؟
مقید به نماز اول وقت رفیقش میگوید: من دیدم یک جای داشتیم میرفتیم دیدم نگران است گفتم: چه شده آقای بروجردی؟ گفت: اذان شده گفتم: اینجا که امنیت ندارد وسط جاده فرمود: چهبهتر که انسان نماز خودش در حال نماز شهید بشود اگر قرار است شهید شود
یک کامیونی میخواست از ایشان سبقت بگیرد بالاخره ایشان هم کمک کرد سبقت گرفت تا سبقت گرفت نگهداشت آمد به آقای بروجردی سیلی محکمی زد فردا گفتند: همین راننده کامیون عجله دارد میخواهد بارش را زودتر خالی کند و برگردد گفتند: تنها راهش این هست که فرمانده اجازه دهد پیش فرمانده آمد دید همانی هست که دیروز به هش سیلی زده اینقدر خجالت کشید با اشک آقای بروجردی را بغل کرد. در یک جای در سنندج فقط صدای گلوله میآمد به آقای بروجردی اطلاع دادند یک خانمی دارد وضعحمل میکند هیچ آمبولانسی اصلاً نمیتواند ایشان را ببرد به درمانگاه خود آقای بروجردی رفت آن خانم و بستگانش را به درمانگاه رساند وارد یک روستا که میشد یک بسته شکلات میگرفت میگفت: حساب مردم از دشمنان جداست
4- سالروز فتح خرمشهر
سخنران عزیزمان گفتند و خوب توضیح دادند جوانان عزیز یادشان نرود که محمدرضا و رضاخان و شاهان قاجار دو سوم خاک ایران 200 پیش تا قبل انقلاب را از ایران جدا کردند از جمله همین محمدرضا پهلوی در سال 1350 بحرین را از ما جدا کرد؛ ولی در عملیات بیتالمقدس 5 هزار کیلومتر از خاک ایران توسط بچهها پس گرفته شد آماری که من داشتم حالا ایشان فرمودند 16 هزار اسیر ولی آماری که در ذهن من هست 19 هزار اسیر از عراق گرفته شد در این عملیات این اسیرها را 30 تا 40 تا میگذاشتند در کامیون یک بچه 13ساله بالای کامیون مواظب این 30 الی40 نفر بود که توی دستاندازها گاهی اوقات سه بار این بچه نوجوان بسیجی از بالای کامیون افتاد پایین خود عراقیها میگذاشتندش بالا رعبی که خدای متعال در دلها ایجاد کرد خرمشهر را آزاد کرد امام راحل عظیم الشان فرمودند: کی این هلیکوپترهای آقای کارتر را که میخواستند بیایند ایران ساقط کرد؟ شنها ساقط کردند شنها مأمور بودند باد مأمور بود همانطور که قوم عاد را باد از بین برد این را درمورد طبس فرمودند جلد 12 صحیفه امام در جلد 16 از صحیفه فرمودند: خرمشهر فتحش شبیه معجزه بود علاوه بر این اعجاز یک اعجاز هم رهبر معظم انقلاب نقل میکنند میفرمایند: یکی از معجزهها خود حسن آقای باقری بود حسن باقری 59 وارد کار نظامی میشود 61 میشود یک نظریهپرداز مهم جنگ دوساله درحالیکه بیست سال بیست و پنج سال طول میکشد کسی به این مقام برسد رهبر معظم میفرماید: من یک جای رفتم نمایند ارتش جمهوری اسلامی خیلی اتوکشیده منظم مرتب آمد صحبت کرد بعد گفتند: نماینده سپاه بیاید نماینده سپاه حسن باقری بود حالا در این جلسه بنیصدر هم نشسته من گفتم: خدایا این جوان با این اندام میخواهد چه بگوید وقتی آمد صحبت کرد همه نظامیها متحیر شدند آقای حسن باقری گفت: با این وضعیت نمیشود جنگید ما باید طرز جنگ عوض کنیم باید منطقه عملیاتی شناسایی شود اطلاعات خودی گرفته شود اطلاعات دشمن گرفته شود نقشه میدان تهیه شود ما طرز عملیات را باید عوض بکنیم و این کار را انجام داد که رهبر معظم فرمود: اینها معجزه انقلاب هستند و آن توضیحات خوبی که سرور عزیزمان دررابطهبا فتح خرمشهر بیان کردند حالا ما یک استفاده فرهنگی هم داشته باشیم این که رهبر معظم انقلاب فرمودند: خرمشهرها در پیش است حسنهای باقری نیاز هست؛ یعنی با آن سبک عادی نمیشود برخورد کرد باید نظریهپردازان فرهنگی ما بیایند مثل حسن باقری خرمشهرهای جدید را در صحنه فرهنگی فتح بکنند اول باید امید ما و امید جوانان ما تقویت شود یکی از راههای تقویت امید این هست که دستاوردهای انقلاب به نمایش گذاشته شود در بیانیه گام دوم نصف بیانیه رهبر معظم انقلاب 40 سال قبل را با امید و آمار صحیح به جوان امروز دارند بیان میکنند که این 40 سال قبل همهاش قابل افتخار است این بچههای مقر کتاب با کمک سپاه و شهرداری و نهادهای مثل هوافضا ده تا غرفه درست کردند هفته قبل برای خواهرها بود من یک شبی رفتم دیدم خیلی عالی بود واقعاً جای شکر داشت این دخترخانم وقتی داشت توضیح میداد پهپاد و مسائل نظامی و عملی و پالایشگاه خلیجفارس را که بهجای این که واردکننده باشیم شدیم صادرکننده چنان حس میگرفتند این بچههای دبیرستانی که آدم فکر میکرد خودش این کارها را انجام داده
کاش می شد که این 66 هزار دانش آموز همه میرفتند این نمایشگاه را می دیدند امید را در دل ها زنده می کند
قدم دوم باید کارهای ابتکاری فرهنگی را زیاد بکنیم لذت حلال در جاهای مختلف من گفتم: اسلام با لذت حلال موافق است؛ بلکه آن را ترویج میکند جشن روز دختر منتها با موازین شرعی باشکوه برگزار شود
این خواهران محجبه ما آمدند دفتر من ستایش کردم گفتم مطالبه شما مصداق اسم غیور خداوند متعال است وقتی ما صفات امامزمان را در چهاردهمعصوم مرور میکنیم میگویم:
«أللّهمَّ صلِّ علی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة وَ الصَّولَةِ الحَیدریَّة و العِصمَةِ الفاطِمیَّة و الحِلمِ الحَسَنِیَّة و الشّجاعَةِ الحُسَینِیَّة، و الغیرة العباسیه»
این فریاد خانمها یا مشابهش در برادران این مصداقی است از غیرت دینی این جای خوشحالی دارد برای ما مسئولین چه من امامجمعه چه سپاه و چه فرماندار عزیز خوشحالیم که شعله جهاد در کاشان زنده است مردم نمردند اگر یک بیحیایی، بیعفتی را در یک نمایشنامه میبینند مردم غیور هستند باغیرت خودشان مسئولین محترم را هم هشدار میدهند؛ ولی این را همه بدانند اسلام باهنر موافق است؛ چون هنر یعنی دمیدن روح تعهد در انسانها اسلام با سینما و نمایشنامه مخالف نیست اسلام به فرموده امام راحل عظیم الشان با فحشا مخالف است با این که فرهنگ غیرت، حیا، ادب را در خانوادهها بکوبند مخالف است. من دیداری که محضر رهبر معظم انقلاب رفتم یک دانشآموز ششم ابتدائی به من نامهای داد نامه آن دانشآموز ابتدائی که به دست رهبر معظم رساندم این بود آقا بعضی از دوستانم در مدرسه بیادب هستند این چقدر ارزش دارد که یک بچه ششم ابتدائی دغدغهاش این هست که هم کلاسی من بیادب هست گاهی اوقات فحش میدهد معلمین و مربیان همه توجه کنند در مورد این نمایشنامه عرض کردم الان هم عرض میکنم اولاً مسئولین با هم، هم زبان هستند فکر نکنید دوصدایی در شهر کاشان وجود دارد همه مسئولین همزبان و معتقدیم به دادستان محترم هم گفتم: اگر احساس کردی در نمایشنامه قصوری، تقصیری صورتگرفته طبق قانون باید برخورد کنید
و آخرین عرض من
از این چایخانه امام رضا علیهالسلام خیلی خوشحال شدم این یک کار فرهنگی مبتکرانه هست مهمان دارد میآید میبینند یک جایی درست شده به نام امام رضا علیهالسلام با همان شکل و شمایل و خدام امام رضا ما اجازهاش را از تولیت آستان قدس گرفتیم خود من نامه زدم به ایشان گفتم: میخواهیم به نام امام رضا علیهالسلام این کار را انجام بدهیم فرمودند: شرط ما این هست که خادمان افتخاری ما آنجا را اداره کنند همین کار هم انجام شد
اقبال کنید یک مکان سالم زیارت امینالله، صلوات خاصه میگذارند از 5 بعد ظهر تا 10 شب که متدینین یک جای داشته باشند که اگر میخواهند تفریح کنند یک جای بروند ما از این کارها استقبال میکنیم
5- حج
رهبر معظم فرمودند: هم منافع مادی دارد هم منافع معنوی دارد به دستاندرکاران حج فرمودند: کاری کنید که هر کسی به حج میآید و برمیگردد این دریافت را داشته باشد که اسلام قدرت تمدنسازی دارد اسلام دیدش جهانی و فرامرزی است و در بعد معنوی هم فرمودند: حج دل انسان را با خدای متعال انس میدهد من وقتی رفتم دیدن حجاج کاشان که میخواستند اعزام بشوند یک خاطره هم برایشان تعریف کردم گفتم: من یکبار حج تمتع مشرف شدم رفتم خدمت اساتید بزرگوارمان که دست و پایشان را میبوسیم گفتم: یک توصیهای به ما کنید فرمودند: اگر میخواهی خدا حب دنیا را از دلت بیرون کند یک صحیفه سجادیه با خودت ببر و در کنار کعبه از دعای اول تا دعای 54 را بخوان حالا کعبه اگر نصیبمان نشد آدم صحیفه را همینجا بخواند ان شا الله همان اثر در ما خواهد بود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ﴿٣﴾