/
صفحه اصلی
/
خبرخوان
/
ارتباط با ما
/
¤
۱۴۰۲ دوشنبه ۱۰ مهر
صفحه اصلی
اخبار
پیامها و نامهها
زندگینامه
خطبه نماز جمعه
دروس
پیام سفیر
در محضر قرآن
در محضر معصوم(ع)
حضور در مدارس
سخن نوشته
پاسخ به سوالات
صحیفه سجادیه
فیلم
خطبه و صحیفه
کلیپ
سخنرانی
صوت
سخنرانی
کلاس و کارگاه
ریاض السالکین
متن
گزارش
مقاله
کتاب
عکس
فیلم
ارتباط با دفتر
تاریخ ارسال:
۱۴۰۲ جمعه ۶ مرداد
چاپ خبر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجتالاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ ششم مرداد ۱۴۰۲
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجتالاسلام والمسلمین سید سعید حسینی مورخ ششم مرداد ۱۴۰۲
خطبه اول
Your browser does not support this audio
خطبه دوم
Your browser does not support this audio
خطبه اول
سلام عليكم و رحمت الله
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثنا لله رب العالمين و الصلوة و السلام علي خيرخلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلي الله عليه و آله و سلم و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين سِيَّمَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَرَضِينَ وَلعْنَة الله عَلِيِّ أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِينَ، الی يَوْمِ الدِّينِ
قبل از توصیه به تقوی مصیبت عاشورا را به همه شما تسلیت عرض میکنم با همان عبارتی که مرحوم آشیخ عباس قمی در مفاتیح فرمود: اینجور به همدیگر تسلیت بگوید
«أَعْظَمَ اللّهُ أُجُورَنا و اجورکم بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ»
خدا مزدهای ما را به خاطر سوگواریمان برای حسین (درود بر او باد) بزرگ گرداند و قرار دهد ما و شما را از خونخواهانش به همراه ولیاش امام مهدی از خاندان محمّد (درود بر ایشان باد)
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
ای عزاداران امام حسین خودم و شما را به رعایت بیشتر تقوی سفارش میکنم
به جلسه چهاردهم دعای بیستم صحیفه سجادیه رسیدیم که امام سجاد علیهالسلام میفرمایند:
«وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَي يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ» خدایا به من توفیق بده یک مراجعهکنندهای وقتی به اداره من یا مسجد من میآید و نیازی دارد نیاز و حاجت او را من برآورده کنم با دست من آن کار خیر انجام شود بعد از انجامدادن کار خیر هم من آن کار خیر را بهوسیله منتگذاشتن نابود نکنم
حضرت امام صادق علیهالسلام در کافی شریف باب 88 که عنوان باب اِلطاف (مهربانی به مؤمنین) هست حدیث نهم به اسحاق ابن عمار میفرماید:
«أحسِنْ يا إسحاقُ إلى أوليائي ما اسْتَطَعْتَ ، فما أحسَنَ مؤمنٌ إلى مؤمنٍ و لا أعانَهُ إلاّ خَمَشَ وَجهَ إبْليسَ ، وَ قرَّحَ قَلبَهُ»
اى اسحاق! تا میتوانی به دوستداران من نيكى كن؛ زيرا هيچ مؤمنى به مؤمن ديگر نيكى نكرد و او را يارى نداد، مگر اين كه با آن كار چهره ابليس را خراشيد و دلش را جریحهدار كرد.
اما آن قسمت دوم که فرمود: منت نگذارید امیرمؤمنان در غررالحکم فرمود:
«المَطلُ و المَنُّ مُنَكِّدا الإحسانِ» تعللورزیدن و منتنهادن، احسان را ناگوار میکنند.
وقتی حاجتی مطرح شد طولش ندیم که بنده خدا بخواهد ده بار بگوید میتوانی برآورده کنی معطل و منت ممنوع
پیامبر اکرم فرمود: بیچشمداشت، صدقه بدهيد؛ زيرا كه چشمداشت اجر را از بين میبرد
«تَصَدَّقُوا مِن غَيرِ مَخِيلَةٍ؛ فإنَّ المَخِيلَةَ تُبطِلُ الأجرَ»
این توصیه به تقوا
محور بحث قران بود به آیه 60 سوره مبارکه رسیدیم امروز شصت و نهمین خطبه ما در کاشان مکرم است
«وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ ۖ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ ۖ كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ»
و (به یاد آورید) زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید، به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آنگونه که هر یک (از طوایف دوازدهگانه بنی اسرائیل)، چشمه مخصوص خود را میشناختند! (و گفتیم:) «از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید! و در زمین فساد نکنید!
نکات:
1- دو استسقاء در اینجا داریم یک) استسقا بنیاسرائیل از حضرت موسی دو) استسقا حضرت موسی از خدا
استسقا بنیاسرائیل از موسی شکایت و اعتراض بود مردم بهانهگیر بنیاسرائیل در مسیر حرکت به سرزمین طی و بیابان سینا مأمور شدند در یک قریهای فرود بیایند مدتی در آنجا ساکن بشوند جمعیتی که با حضرت موسی بود ششصد هزار نفر بود آن قریه اینقدر آب نداشت که تمام این ششصد هزار نفر را سیراب کند به حضرت موسی اعتراض و شکایت کردند این شکایت در آیه 160 سوره اعراف آمده میفرماید:
«وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ» و به وحی کردیم به حضرت موسی وقتی که قومش از او طلب آب کردند؛ اما این طلب آب بهصورت شکایت بود
ولی استسقا دوم دعا هست حضرت موسی به خدای متعال تضرع میکند که خدایا قوم من به آب نیاز دارند آب نازل بفرما این در آیه 60 سوره بقره آمده «وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ» زمانی را که موسی برای قوم خویش، آب طلبید. یکی شکایت میشود دیگری دعا میشود
2- با همان عصا که تبدیل به اژدها شد و دریا را شکافت با همان عصا خداوند دستور داد که به سنگ بزن تا از سنگ به تعداد اسباط آب بجوشد
«فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ ۖ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ»
به او دستور دادیم: «عصای خود را بر آن سنگ مخصوص بزن!» ناگاه دوازده چشمه آب از آن جوشید؛ آنگونه که هر یک (از طوایف دوازدهگانه بنیاسرائیل)، چشمه مخصوص خود را میشناختند!
ممکن است برای جوانی سؤال پیش بیاید که آب باید از چشمهسار جاری شود آب باید از درون چاه بیرون بیاید معنی ندارد که از درون سنگ آب بیاید
جواب این هست:
دعای هفت صحیفه سجادیه را بخوان که میفرماید: «ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ»
دشواریها به لطف تو آسان گردد و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید
اگر در یک جای گفتند: ازدواج باعث میشود فرزندی به دنیا بیاید خداوند این سبب را سبب قرار داده همین خدا اگر اراده کند مریم مقدس بااراده الهی و کنفیکون به عیسی مسیح باردار میشود باید توحید قوی بشود تا این مطالب پذیرفته شود
3- «وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ» و در زمین فساد نکنید!
اینجا مفسرین صحبت کردند چه نوع فسادی منظور هست؟ آنچه که به قرائن نزدیکتر هست این هست که هر نوع فسادی روی زمین را شامل میشود
ای بنیاسرائیل این همه خداوند به شما نعمت داد دیگر با همدیگر اختلاف نکنید و نزاع نکنید بارزترین مصداق فساد، نزاع و درگیری هست نزاع قبیلگی امروز نزاع حزبی باید همه پشت سر ولیفقیه و نایب امامزمان مسیر ظهور را طی کنیم این «وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ» و در زمین فساد نکنید! خطاب به من و شما خواهر و برادر ارزشی هم هست ما که امام و رهبر معظم و شهدا را قبول داریم و برای امام حسین سینه میزنیم با هم اختلاف نکنیم و ید واحده باشیم
4- ارتباط آیه شریفه با اهلبیت
چندین ارتباط هست یک) در کتاب تفسیر برهان آمده وقتی موسی کلیم مردم طلب آب کردند حضرت موسی در دعایشان به محمد و آل محمد توسل میکند
قال العسکری (علیهالسلام): «طَلَبَ لَهُمُ السَّقْیَ لَمَّا لَحِقَهُمُ الْعَطَشُ فِی التِّیهِ وَ ضَجُّوا بِالْبُکَاءِ إِلَی مُوسَی (علیه السلام) وَ قَالُوا: هَلَکْنَا بِالْعَطَشِ. فَقَالَ مُوسَی (علیه السلام): إِلَهِی! بِحَقِّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) سَیِّدِ الْأَنْبِیَاءِ وَ بِحَقِّ عَلِیٍّ (علیه السلام) سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِحَقِّ فَاطِمَهْ (سلام الله علیها) سَیِّدَهْ النِّسَاءِ وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ (علیه السلام) سَیِّدِ الْأَوْلِیَاءِ وَ بِحَقِّ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ وَ بِحَقِّ عِتْرَتِهِمْ وَ خُلَفَائِهِمْ سَادَهْ الْأَزْکِیَاءِ لَمَّا سَقَیْتَ عِبَادَکَ هَؤُلَاءِ»
زمانی¬که [بنیاسرائیل] درآن بیابان خشک، به تشنگی دچار شده و گریهکنان، نزد موسی (علیهالسلام) ناله کردند و گفتند که «ما از عطش هلاک شدیم»، موسی (علیه السلام) برایشان طلب آب کرد و گفت: «خدایا! به حقّ محمّد (سرور پیامبران و به حقّ علی (علیه السلام)، سرور اوصیاء و به حقّ فاطمه (سلام الله علیها)، سرور زنان و به حقّ حسن (علیه السلام)، سیّد اولیاء و به حقّ حسین (علیه السلام)، سرور شهیدان و به حقّ خاندان و جانشینان آنها، سرور پاکیزگان، تو را سوگند میدهم که بر این بندگانت، آب بفرست»
اگر عصای موسی به سنگ میخورد آب جاری میشود واسطه این فیض چهاردهمعصوم هستند
دو) تعداد مشربها دوازده تا هست امام باقر علیهالسلام:
«فَإِنَّکَ إِذَا زَوَّجْتَ عَلِیّاً (علیه السلام) مِنْ فَاطِمَهْ (سلام الله علیها) خَلَقْتُ مِنْهَا أَحَدَ عَشَرَ إِمَاماً مِنْ صُلْبِ عَلِیٍّ (علیه السلام) یَکُونُونَ مَعَ عَلِیٍّ (علیه السلام) اثْنَیْ عَشَرَ إِمَاماً (علیهم السلام) کُلُّهُمْ هُدَاهْ لِأُمَّتِکَ یَهْتَدُونَ بِهَا کُلُّ أُمَّهْ بِإِمَامٍ مِنْهَا وَ یَعْلَمُونَ کَمَا عَلِمَ قَوْمُ مُوسَی (علیه السلام) مَشْرَبَهُمْ»
[خداوند به پیامبر (فرمود:] زمانیکه علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) را به ازدواج یکدیگر در آوردی، من از صلب علی (علیه السلام) و وجود فاطمه (سلام الله علیها)، یازده امام را آفریدم که به همراه علی (علیه السلام)، دوازده امام میباشند. همگی آنها راهنمایان امّت تو هستند و هر امّتی بهوسیلهی یکی از آن امامان، هدایت شده و علم پیدا میکند؛ همانگونه که [هر گروه] از قوم موسی (علیه السلام)، آبشخور مخصوص خود را شناخت.
سه) همان سنگی که برای حضرت موسی از آن آب جاری شد در اختیار مهدی آل محمد است
امام باقر(ع)فرمود:
«ان القائم اذا قام بمکّة و اراد ان یتوجه الی الکوفة نادی منادیه الا لا یحمل احدمنکم طعاما و لاشرابا و یحمل حجر موسی بن عمران وهو وقر بعیر فلا ینزل منزلا الا انبعث عین منه فمن کان جائعا شبع ومن کان ظامئا روی فهو زادهم حتی ینزلوا النجف من ظهر الکوفة»
چون حضرت قائم در مکّه قیام کند و قصد رفتن به سمت کوفه را دارد، منادیاش فریاد کشد که کسی خوردنی و آشامیدنی همراه خود برندارد، و سنگ حضرت موسی (ع) که به وزن یک بار شتر است با آن حضرت است، در هر منزلی که فرود آیند، چشمه آبی از آن سنگ بجوشد که گرسنه را سیر و تشنه را سیراب کند.
چهار) الحسین (علیه السلام):
«قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) لَقَدْ کَانَ کَذَلِکَ وَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) لَمَّا نَزَلَ الْحُدَیْبِیَهْ وَ حَاصَرَهُ أَهْلُ مَکَّهْ قَدْ أُعْطِیَ مَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِکَ وَ ذَلِکَ أَنَّ أَصْحَابَهُ شَکَوْا إِلَیْهِ الظَّمَأَ وَ أَصَابَهُمْ ذَلِکَ حَتَّی الْتَقَتْ خَوَاصِرُ الْخَیْلِ فَذَکَرُوا لَهُ (علیه السلام) فَدَعَا بِرَکْوَهْ یَمَانِیَّهْ ثُمَ نَصَبَ یَدَهُ الْمُبَارَکَهْ فِیهَا فَتَفَجَّرَتْ مِنْ بَیْنِ أَصَابِعِهِ عُیُونُ الْمَاءِ فَصَدَرْنَا وَ صَدَرَتِ الْخَیْلُ رِوَاءً وَ مَلَأْنَا کُلَّ مَزَادَهْ وَ سِقَاء»
امام حسین (علیه السلام) (در میان مناظرهی امیرالمؤمنین (علیه السلام) با یهود در برتری پیامبر وقتی حضرت محمّد به حدیبیّه رسید و اهل مکّه او را در محاصره قراردادند، خداوند به او چیزی بهتر از این بخشید، آنگاه که اصحاب اظهار تشنگی کردند و چنان تشنهشدند که پهلوی اسبها چسبید. [اصحاب]، این قضیّه را خدمت پیامبراکرم عرض کردند آن جناب یک قمقمهی یمانی خواست؛ دست خود را درآن فروبرد و از درون انگشتانش چشمههای آب جاری شد. پس همهی ما و چهارپایان سیراب شدیم و تمام ظرفها نیز پر از آب شدند.
خدایا ما را با معارف قران و عترت با این دوازده مشرب معارفی آشنا و عامل به وظایفمان قرار بده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1)اللَّهُ الصَّمَدُ (2)لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3)وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد و الثناء لله رب العالمين و الصلوات و السلام علي خير خلقه و اشرف بريّته محمد ابن عبدالله صلی الله علیه وآله و سلم، و صل علي اميرالمؤمنين علي ابن ابي طالب و صل علي الصديقه الطاهره فاطمه الزكيه سيده نساءالعالمين، و صل علي الحسن و الحسين سيدي شباب اهل الجنّه و صل علي علي ابن الحسين زينالعابدين و محمد بن علي الباقر و جعفر بن محمد الصادق و موسي ابن جعفر الكاظم و عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى و محمد ابن علي الجواد، و علي ابن محمد الهادي و الحسن ابن علي الزكي العسكري، و الحجت ابن الحسن المهدي القائمَ المنتظر، بِهِمْ نتَوَلَّى و من اعدائهم نتبرء الی الله
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن
صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ
فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ
وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً
حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً
وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
قبل از توصیه به تقوی عرض میکنم:
امروز که روز عاشورا هست یک زیارت عاشورای غیرمعروف داریم که آن را هم بخوانیم
در اعمال ماه قمری ماه محرم روز دهم آن جا دارد که یکی از مستحبات هزار مرتبه قرائت سوره توحید است
یک زیارت دیگری نیز هست ان شالله مدنظر باشد
اوصيکم عباداللّه و نفسي بتقوي الله
توصیه مصداقی بنده به تقوی، نهجالبلاغه است که به حکمت سی و یکم رسیدیم که حکمتی طولانی است
امروز قسمت چهارم این حکمت را میخوانیم حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: ایمان چهار ستون دارد: 1- صبر 2- یقین 3- عدل 4- جهاد
که هر کدام از این چهار ستونها خودشان چهار شعبه و ستون دارند
سه ستون اول در خطبههای قبل بیان شد امروز ستون چهارم ایمان که جهاد است را بیان میکنیم
جهاد چهارشاخه دارد: امربهمعروف، نهیازمنکر، صدق و راستى در معرکههای نبرد، و دشمنى با فاسقان. آن كس كه امر به معروف كند پشت مؤمنان را محكم ساخته و آن كس كه نهى از منكر كند بينى كافران (و منافقان) را به خاك ماليده و كسى كه صادقانه در ميدان هاى نبرد با دشمن (و هرگونه مقابله با آنها) بايستد وظيفه خود را (در امر جهاد) انجام داده و كسى كه فاسقان را دشمن دارد و براى خدا خشم گيرد خداوند به خاطر او خشم و غضب مى كند (و او را در برابر دشمنان حفظ مى نمايد) و روز قيامت وى را خشنود مى سازد.
«وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ؛ فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ [الْمُنَافِقِينَ] الْكَافِرِينَ وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»
این چهار شعبه جهاد است: امر به معروف و نهى از منكر و صدق و راستى در معركه هاى نبرد و دشمنى با فاسقان
این وظیفه امروز ما هم هست
مناسبتها:
1- سالروز عملیات مرصاد در 5 مرداد 1367
آخر جنگ بود یک هفته قبل باتدبیر امام راحل عظیم الشان بهخاطر شرایط خاص کشور، قطعنامه 598 پذیرفته شد
یک هفته بعد پذیرش قطعنامه منافقین عملیات کردند 30 تیپ به همراه نیروهای بعث صدام از منطقه اسلامآباد و کرند و کرمانشاه حمله کردند وقتی به صیاد شیرازی خبر دادند دشمن تا اینجا آمده ایشان تعجب کرد گفت: این چه کسی هست؟ که انگار تو جاده انداخته دارد میآید یک هلیکوپتر برای من فراهم کنید بهاتفاق شهید حسین همدانی آمدند خدا جانباز عزیز میرزامحمد سلگی نهاوندی همدانی نویسنده کتاب "آب هرگز نمیمیرد" رحمت کند که دو تا پایش قطع شده بود گفت: من را با برانکارد بالای قله ببرید تا ببینم اینها کی هستند که تا چهارزبر پیشآمدهاند بعد تشخیص دادند که اینها منافقین هستند آقای صیاد و همدانی طراحی میکنند منافقین را در تنگه مرصاد زمینگیر میکنند اسلام بیشترین تلفات را از منافقین در طول انقلاب در همینجا گرفت به لطف خدای متعال 2500 نفر از این نیروهای خسرالدنیا و الاخره به هلاکت رسیدند شبیه این اتفاق 7 مرداد 1360 است؛ یعنی یک ماه بعد از ترور رهبر معظم انقلاب و 7 تیر، بنیصدر و رجوی از کشور فرار میکنند این منافقین میتوانستند پیرو ولیفقیه باشند میتوانستند انسانهای صالحی باشند؛ اما با سوءاختیار خودشان مسیر آن طرف را انتخاب کردند آخرش هم شما دیدید که در اردوگاه اشرف سه به چه فلاکت و نکبتی رسیدند کسی که از آل علی و ولایتفقیه جدا شود عاقبتش همین است اینهای که در آشوبهای اخیر به دامن اروپا پناه بردند با رؤسای کشورهای اروپای و دشمنان و با آن کسانی که بمب شیمیایی به صدام دادند تا علیه خطوط شهرها و خطوط جبهه استفاده کنند که الان بعد از 35 از جنگ هنوز آثار شیمیایی در وجودش هست با آنها دست دادند و عکس یادگاری گرفتند اینها بدانند که آخر و عاقبتشان همین آخر و عاقبت منافقین است خسرالدنیا و الاخره
2- عاشورای حسینی
ضمن تقدیر از همه سخنرانها و مداحان اهلبیت و هیئات
جلسات بزرگ با حضور جوانان از روی آمار پذیرایی هم به ما گفتن 30% الی 40% از سال قبل بیشتر از نظر نظم هم شهرداری به ما گفت: هیئات همکاریشان از سابق بهتر در تنظیف بعد مراسم همکاری میکردند کار بزرگی انجام دادید
یک نکته هم من عرض میکنم در کنار عظمت شما
ما در زیارت حضرت عباس یک عبارتی داریم خطاب میکنیم به حضرت ابوالفضل میگویم:
«أَشْهَدُ أَنَّکَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْکُلْ وَ أَنَّکَ مَضَیْتَ عَلَى بَصِیرَةٍ مِنْ أَمْرِکَ»
گواهى میدهم که تو هیچ سستى و کوتاهى نکردى و در کار خود با بصیرت و حجت از جهان درگذشتى
بصیرت یعنی جبهه حق و جبهه باطل در مقابل ما هست اول جبهه حق را تشخیص بدهیم دوم وقتی که جبهه حق را شناختیم به جبهه حق کمک کنیم نه در دقیقه نود اگر فوتبال نود دقیقه بازی هست باید از همان دقیقه اول کمک کنیم سوم در تمام نود دقیقه باید در اختیار امام باشیم نه این که وسط کار جدا بشویم یا دقیقه 80 و 90 یا وقت اضافه یا پایان بازی خودمان را برسانیم حالا نمونههای از تاریخ را برای شما میخوانم
عبدالله ابن مسلم به یزید نامه مینویسد جبهه حق و باطل را میشناسد میداند امام حسین حق و یزید باطل است؛ اما جزو خواص جبهه باطل است به یزید نامه مینویسد: «فان یکن لک فی الکوفة حاجة فابعث الیها رجلا قویا ینفذ امرک و یعمل مثل عملک فی عدوک فان النعمان بن بشیر رجل ضعیف او هو یتضعف»
پس اگر کوفه را میخواهی، مرد نیرومندی را بفرست که فرمان تو را به انجام رساند، و مانند خودت درباره دشمنت رفتار نماید، زیرا نعمان بن بشیر مرد ناتوانی است یا خود را به ناتوانی زده است
این همان کاری هست که منافقین انجام میدادند به صدام گرا می دادند که اینجا اجتماع هست اینجا را بزنید بعد از جنگ به امریکا و سازمان ملل گرا دادند که هسته ای ایران به اینجا رسیده منافقین چقدر هزینه ایجاد کردند
جزو این دسته نباشیم که جبهه حق و باطل میشناسند؛ اما به جبهه باطل میپیوندند
دسته دوم اول به جبهه حق نامه نوشتند امام مسلمین را دعوت کردند؛ ولی وقتی که دیدند کار جدی شد فرمانده لشکر دشمن شدند مثل امروز امام حسین علیهالسلام یکی از خطبههای که خواند چند نفر را اسم برد فرمود:
«يا شَبَثَ بْنَ رَبَعي، وَ يا حَجّارَ بْنَ أَبْجَر، وَ يا قَيْسَ بْنَ الاْشْعَثِ، وَ يا يَزيدَ بْنَ الْحارِثِ، أَلَمْ تَكْتُبُوا اِلَىَّ: «أَنْ قَدْ أَيْنَعَتِ الثـِّمَارُ وَ اخْضَرَّ الْجَنابُ، وَ طَمَّتِ الْجِمامُ وَ إِنَّما تُقْدِمُ عَلى جُنْد لَكَ مُجَنَّدٌ، فَاَقْبِلْ؟!»
اى شبث بن ربعى! اى حجّار بن ابجر! اى قيس بن اشعث! اى يزيد بن حارث! آيا شما براى من نامه ننوشتيد كه درختان ما ثمر داده است و باغ ها سرسبز شده و چاه ها پرآب گشته و تو در سرزمينى پا مى گذارى كه لشكرى آراسته و انبوه در خدمت تو است، پس به سوى ما بيا!
این ها بایستی از خجالت در زمین فرومیرفتند؛ اما بهجای این که توبه کند مرحوم مفید در ارشاد مینویسد:
«وکان علی الرّجّالة شبث بن ربعیّ» فرمانده نیروی ابن زیاد همین شبث ابن ربعی بود که به امام حسین نامه نوشت
جزو این دسته نباشیم که اول تبعیت خودمان را به ولیفقیه بگویم؛ ولی بعد جدا بشویم و به دشمن بپیوندیم
دسته سوم کسانی هستند که به جبهه باطل نرفتند؛ اما امام را، ولیفقیه را دیدند میداند که امام به آنها احتیاج دارد؛ ولی به کارهای عبادیفردی خودشان چسبیدند فرزدق در مسیر مکه به امام حسین برخورد کرد از امام سؤال شرعی حجش را پرسید اما نیامد امام المسلمین و امیرالحاج را کمک کند اینها درد جامعه آن روز و امروز هست مبادا اینجوری باشیم باید کار خوب در مسیر ولایت باشد آن روز حج وظیفه اینها نبود وظیفه تمام مسلمین آن روز این بود که بیایند امیرالحاج واقعی را یاری بکنند جزو این دسته سوم هم نباشیم
دسته چهارم حق را شناخت فهمید آن باطل است از جبهه باطل بیرون آمد اما گفت میخواهم بیطرف باشم یک نمونهاش هرثمه است مرحوم شیخ صدوق در امالی مجلس 28 نقل میکند میگوید: من با حضرت امیرمؤمنان از صفین برمیگشتم نماز صبحی در یک منزلی پیاده شد نماز صبح که خواندیم یک مقدار از خاک گرفت و بویید فرمود: «وَاهاً لَكِ أَيَّتُهَا التُّرْبَةُ لَيُحْشَرَنَّ مِنْكِ أَقْوَامٌ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسابٍ»
عجب خاكى هستى كه گروههائى از تو بدون حساب داخل بهشت خواهند شد
هرثمه میگوید: من در روز عاشورا سال 61 یک دفع دیدم همان منزلگاه است حدیث امیرمؤمنان یادم آمد از لشکر ابن زیاد فاصله گرفتم خدمت امام حسین آمدم و ماجرا را نقل کردم حضرت از او سؤال کرد: «مَعَنَا أَنْتَ أَمْ عَلَيْنَا» با ما هستی یا علیه ما؟ گفت: « لَا مَعَكَ وَ لَا عَلَيْكَ خَلَّفْتُ صِبْيَةً أَخَافُ عَلَيْهِمْ عُبَيْدَ اللَّهِ بْنَ زِيَادٍ»
نه بر له و نه بر عليه تو ميباشم. زيرا كودكانى را بجاى نهادهام كه ميترسم ابن زياد آنان را اذيت و آزار نمايد.
بچه باعث شد جهنمی بشود جزو این دسته هم نباشیم
وقتی انسان در تربیت حسینی و فرزندان امام راحل عظیم الشان نگاه میکند آقای حاجعلیاکبری نقل میکرد میگفت: در کربلا 5 یک جوانی به من گفت: دیشب خواب دیدم که شهید میشوم حتی آن دو پیرمردی که در معراج جسد من را میگیرند آنها را هم به من نشان دادند من رفتم نگاه کردم بله آن دو پیرمرد هستند؛ ولی یک نگرانی دارم یک نامهای از همسرم آمده نامه را من باز کردم دیدم همسرم نوشته: بچهمان به دنیا آمده فقط بیا اسمش را بگذار و برگرد میگفت: من نمیخواهم برگردم شب عملیات هست؛ اما نگرانیام این هست که با دیدن نامه یکلحظه دلم فروریخت میترسم خداوند همین فروریختن دلم را برای من یک منقصت حساب بکند و آن جایگاهی که برایم در نظر گرفته به هم ندهد جناب حاجعلیاکبری فرمود: نه این یک رقت قلب طبیعی انسان برای بچه خودش هست اینها را با هرثمه مقایسه کنید اینها کجا هستند؟ امام معصوم را دیدند اینقدر عقب هستند
جزو این دسته چهارم هم نباشیم
دسته پنجم از کوفه حرکت میکند طرماح راه بلد است چند نفر را به محضر امام حسین علیهالسلام میآورد آنها را به امام حسین ملحق میکند؛ اما خودش نمیماند وقتی حضرت به او فرمود: تو چه میکنی شبیه حرف هرثمه گفت: یک مقدار آذوقه از کوفه برای خانوادهام تهیه کردم آذوقه را برسانم برمیگردم حضرت که میدانست این برود کی برمیگردد فرمود: اگر صادق هستی و میخواهی برگردی سریع برگرد در تاریخ الامم طبری میگوید: وقتی برگشت دیگر کربلا تمام شده بود
جزو این دسته پنجم هم نباشیم که آدم دیگران را به خیمه ولایتفقیه برساند؛ اما خودش به بهانه معیشت از ولایت جدا شود
دسته ششم نامه امام حسین به بصره رسید یک نفر حرکت کرد؛ اما دیر حرکت کرد هفهاف کی رسید؟ زمانی رسید که خیمههای اباعبدالله را داشتند غارت میکردند و بدنها بر زمین افتاده بود خب انسان چرا دیر حرکت کند؟ که بعد از پایان عاشورا به کربلا برسد البته هفهاف عاقبت به خیر شد با همان شمشیری که داشت به جلادان حمله کرد و به شهادت رسید
تا نامه امام حسین علیهالسلام رسید باید حرکت میکردند سه نفر از کل استان بصره آمدند و این هم نفر چهارم که دیر رسید یزید ابن ثبیط و دو پسرش عبدالله و عبیدالله سریع حرکت کردند 11 ذیالحجه به امام حسین رسیدند 8 ذیالحجه از مکه آمد بیرون ایشان 11 ذیالحجه ملحق شد
مثل دسته هفتم هم که خواهم گفت هم نباشیم ضحاک ابن عبدالله مشرقی اینها افسوس دارد
قبل از انقلاب زندان رفته شکنجه شده اما تابآوریاش فقط تا فتنه 88 است از فتنه 88 دیگر از ولیفقیه جدا میشود ضحاک ابن عبدالله مشرقی میگوید: اصحاب اباعبدالله تمام شدند نوبت به علیاکبر و بنی هاشم رسید رفتم پیش اباعبدالله گفتم: من یک قولی به شما داده بودم تا زمانی کمکتان کنم که کمک من فایده داشته باشد الان اصحاب تمام شدند دیگر بیعتم را شما بردارید عصر عاشورا ضحاک ابن عبدالله مشرقی از اردوگاه امام حسین جدا شد که چند سال بدون امام حسین علیهالسلام زنده بماند بدون امام حسین چه دنیایی را میخواهی؟
مثل ضحاک ابن عبداللهها هم نباشیم؛ بلکه مثل عباس ابن علی باشیم نافذالبصیره از خود مدینه ملحق میشود یکلحظه در یاری حسین تردید نمیکند مثل قاسم باشیم که وقتی میخواهد اذن میدان بگیرد امام حسین به این راحتی اذن میدان نداد افتاد به دستوپا بوسی امام حسین تا اذن میدان به هش بدهد
أَحْسَنَ اللَّهُ لَکِ الْعَزَاءَ یا فاطمه الزهرا به شما تسلیت عرض میکنیم مادر در مصائب کربلا
اما شیرزنی تربیت کردی به نام زینب کبری چه صبری دارد زینب...
خدایا در ظهور مولایمان تعجیل بفرما...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
برچسب ها
مطالب مرتبط
امام جمعه محور وحدت است
۱۴۰۲ دوشنبه ۱۰ مهر
هفته دفاع مقدس و تأثیر دفاع مقدس بر تحولات منطقه
۱۴۰۲ دوشنبه ۱۰ مهر
میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) و امام صادق (ع)
۱۴۰۲ يکشنبه ۹ مهر
دعای بیستم صحیفه سجادیه (دعای مکارم الاخلاق) تبدیل حسد به مودت
۱۴۰۲ شنبه ۸ مهر
نماز عبادی سیاسی جمعه کاشان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی 1402/7/7
۱۴۰۲ جمعه ۷ مهر
کاشان - خیابان شهید بهشتی - کوچه جمال آباد - دفتر نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه کاشان - کدپستی: ۸۷۱۴۶۷۸۳۸۹
تلفن: ۵۵۷۸۱۸۱ - ۵۵۷۸۸۸۸ - ۵۵۷۲۲۴۴ (۰۳۱)
نمابر: ۵۵۷۸۱۸۲ (۰۳۱)
© کلیه حقوق مادی و معنوی برای پایگاه اطلاع رسانی سفیر ولایت محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.